Americká armáda testuje robotické konvoje

Foto: Robotický konvoj složený z vozidel PLS / Lockheed Martin
Foto: Robotický konvoj složený z vozidel PLS / Lockheed Martin 

Americké vývojové centrum TARDEC (Tank-Automotive Research, Development and Engineering Center) a firma Lockheed Martin testují robotické konvoje bez řidičů. Testy prokázaly vyzrálost konceptu a připravenost přenést robotické konvoje z testovacích polygonů do reálného světa.

Automobilové kolony dopravující zásoby jsou lákavým terčem pro ozbrojence v Afghánistánu a Iráku. Nákladní auta a řidiči se stávají obětí palby z malých ručních zbraní, RPG nebo výbuchů improvizovaných nástražných systémů IED. Průměrný věk řidičů 18 až 19 let také nepřispívá k bezpečnosti.

Americká armáda a námořní pěchota v rámci Autonomního mobilního aplikačního systému AMAS (Autonomous Mobility Appliqué System) pracují na robotickém dopravním systému bez rizikových řidičů. Hlavním řešitelem projektu AMAS je firma Lockheed Martin.

Video: Autonomous Mobility Appliqué System / YouTube

Firma společně s TARDEC plánuje dokončit první fázi testování Demonstrace pokroku v možnostech CAD (Capabilities Advancement Demonstration) , jenž má dokázat vyzrálost technologie pro nasazení v ostrém provozu.  Hardware a software AMAS CAD funguje pře s ně tak, jak byl navržen a úspěšně se vypořádal se všemi překážkami, které může konvoj v reálném světě potkat,“  říká David Simon, programový manažer projektu AMAS v Lockheed Martin.

Konvoj je schopen se pohybovat zcela autonomně podle údajů z GPS a přesné počítačové mapy (je zadán pouze cíl cesty) nebo pod kontrolou člověka. „Správce“ konvoje může sedět ve vrtulníku nebo v obrněném vozidle a z bezpečí řídit první vozidlo. Následující vozidla pak, podobně jako mravenci, budou první vozidlo následovat. V případě potřeby je správce schopen převzít kontrolu nad jakýmkoliv vozem.

AMAS Foto: Schéma Autonomous Mobility Appliqué System / TARDEC

Lockheed Martin spolu s TARDEC připravují univerzální senzorovou sadu. Dle potřeby ji lze umístit až do osmi různých vozidel. V případě nutnosti lze však do každého upraveného auta usednout a řídit ho klasicky.

Hlavním čidlem senzorové sady je laserový radar LIDAR (Light Detection And Ranging). Laser je schopný během zlomku sekundy oskenovat okolí a vytvořit ze získaných informací precizní trojrozměrnou mapu okolí. Součástí sady jsou také samozřejmě stereo HD kamery a GPS přijímač.

Video: Jízda v noci. Testování z roku 2011 / YouTube

Auta nemají problém poznat překážku na cestě, jako jsou chodci nebo projíždějící auta. Dokáží se orientovat v urbanizovaném prostředí a problém nepředstavují ani křižovatky, včetně kruhových. Navíc je zde jeden bonus – robotický konvoj nepotřebuje v noci ke své jízdě světla.

V současné době jsou testy prováděny na nákladních vozidlech námořní pěchoty Oshkosh MTVR  (Medium Tactical Vehicle Replacement ), armádních tahačích přívěsů M-915 a šestinápravových nosičů kontejnerů PLS (Palletized Load System). V letošním roce portfolio robotizovaných aut rozšíří střední nákladní automobil FMTV (Family of Medium Tactical Vehicle), tahač valníku HMT (Heavy Equipment Transporter) a dokonce obrněné vozidlo kategorie MRAP RG-31.

Video: Robotický konvoj. Testování z roku 2011 / YouTube

Robotický konvoj zapadá do širšího pojetí americké vize robotického bojiště. Kromě kladení většího důrazu na bezpilotní bojová letadla se také intenzivně pracuje na bojových pozemních robotech.

Podle generála Roberta Conea, velitele amerického Velitelství pro výcvik a doktríny TRADOC (Training and Doctrine Command), se díky větší robotizaci sníží počty lidí v amerických ozbrojených silách. Příkladem jsou americké bojové brigády, kde se počet vojáků díkrobotizaci může snížit ze 4000 na 3000 žen a mužů.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

MADSS a CaMEL: Bojoví roboti od Northrop Grumman

Northrop Grumman na vojenské základně Fort Benning představil v rámci setkání Robotics Limited Demo ...

DARPA Robotics Challenge Trial: Robotická soutěž úspěšně pokračuje

Ve Spojených státech úspěšně pokračuje robotická soutěž DARPA Robotics Challenge. Cílem soutěže je ...

Black Knight Transformer: Evakuace zraněných pomocí robotů

Pentagon pověřil firmu Advanced Tactics prozkoumáním nové koncepce evakuačního dopravního ...

Robotické končetiny nahrazují amputované ruce

Tisíce vojáků přišlo ve válkách v Afghánistánu nebo Iráku o jednu nebo více končetin. Řada firem, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • shal
    20:53 05.02.2014

    Hrobař: Jak nechytne? V Kalifornii už mají povolení jezdit :D

    Hrobař: Jak nechytne? V Kalifornii už mají povolení jezdit :D

  • Ultramarinus
    18:24 05.02.2014

    Ono nabourani se do rizeni konvoje asi bude trochu tezsi, nez bylo ukradeni UCAV... Navic se to da pojistit podminovanim/zamknutim nakladu. A uprimne, v boji s terorismem v dobe ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono nabourani se do rizeni konvoje asi bude trochu tezsi, nez bylo ukradeni UCAV... Navic se to da pojistit podminovanim/zamknutim nakladu. A uprimne, v boji s terorismem v dobe GPS bomb, muze byt obcas vyhodne vymenit par "ukradenych" nakladaku, za info, kde ma protistrana sklad, nebo operativce.Skrýt celý příspěvek

  • Hrobař
    12:33 05.02.2014

    Já jen doufám že se toho nechytne soukromí sektor, to by ohromné množství lidí přišlo o práci. Z vojenského hlediska tomu taky moc nedůvěřuji. Už vidím takoví humorný scénář jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jen doufám že se toho nechytne soukromí sektor, to by ohromné množství lidí přišlo o práci.
    Z vojenského hlediska tomu taky moc nedůvěřuji. Už vidím takoví humorný scénář jak se nepřítel nabourá do řízení a pošle si celí konvoj zbraní rovnou do vlastního skladiště. Děkujeme, přiďte zas :-)
    Celkově mám z robotizovaného bojiště takové rozporuplné pocity.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...