AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M
- 21. 1. 2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní nazpět přispěchal s nabídkou další výrobce. AgustaWestland nabízí za vyřazované vrtulníky Mi-17 slovenské armádě stroje AW139M.
Sikorsky 12. ledna nabídl slovenské armádě devět vrtulníků UH-60 Black Hawk, včetně potřebného příslušenství a podpory, za 300 milionů euro. Nabízené UH-60 jsou potenciálními nástupci slovenských Mi-17, kterým za šest let končí technická životnost.
Zájem Slovenska nahradit stroje Mi-17 neunikl i dalším výrobcům vrtulníků. „ AgustaWestland je přepravená učinit nabídku pro Slovensko s AW139M a samozřejmě, včetně spojeného školení a podpory," řekl magazínu IHS Janes Geoff Russell, mluvčí AgustaWestland.
„Nabídka bude velmi konkurenceschopná ve srovnání s vrtulníky Black Hawk za 300 milionů euro. Jsme si jisti, že i díky nižším nákladům se AW139M dokonalé hodí pro potřeby země (Slovenska – pozn. redakce)," dodal Russel.
Ministr obrany Martin Glváč, který nedávno navštívil Spojené státy, novinářům v Bratislavě řekl, že USA nabídly devět strojů UH-60 Black Hawk od firmy Sikorsky. Američané nabízejí vrtulníky Slovensku vrtulníky skrze fond zahraniční vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales). Stejně tak ale Glaváč zdůraznil, že Ministerstvo obrany SR zvažuje i nabídky dalších výrobců.
Vrtulník AW139M (Military) je militarizovaná verze civilního stroje AW139. Hlavní odlišností „M" verze je schopnost nést nejrůznější výzbroj, včetně řízených střel.
Maximální startovací hmotnost AW139M je 6800 kg (Mi-17 13 000 kg) a užitečná nosnost 3050 kg (Mi-17 4000 kg). Posádku tvoří jeden nebo dva piloti. V nákladovém prostoru je místo pro 15 vojáků.
Pohon stroje zajišťuje dvojice moderních motorů Pratt & Whitney PT6C - 67C o trvalém výkonu 2×1142 kW. Maximální cestovní rychlost je 306 km/h a dolet 1250 km. Výdrž ve vzduchu je až 6 hodin.
Středoevropský prostor začíná být pro výrobce vrtulníků velmi zajímavý. Polsko připravuje nákup velkého počtu víceúčelových strojů a následně i bitevních. Stejně tak Česká republiky zvažuje nákup bitevních nebo víceúčelových vrtulníků, včetně na Slovensku nabízených strojů AW139M.
Otázkou je, zda je reálná nějaká forma kooperace při nakupování vrtulníků, minimálně mezi Slovenskem a Českou republikou.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Tři firmy nabízejí Polsku své vrtulníky
Celkově tři zájemci podali polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) finální ...
- 06.01.2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
M-134D-H Minigun pro české vrtulníky Mi-171š
Modernizované české vrtulníky dostaly nové zuby v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun od ...
- 07.01.2015
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk
Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...
- 13.01.2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků
Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...
- 15.01.2015
- 476 komentářů
- Jan Grohmann
TF_HU...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že u střední kategorie je několik dobrých řešení a každé se někdy hodí
TF_HU...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že u střední kategorie je několik dobrých řešení a každé se někdy hodí
aby náhodou nedošlo k omylu- rampa je nutností u těch vrtulníků kde se počítá s přepravou vozidel nebo nákladů které se nakládají technikou. Tedy pokud se bavíme o náhradě Mi-17 ...Zobrazit celý příspěvek
aby náhodou nedošlo k omylu- rampa je nutností u těch vrtulníků kde se počítá s přepravou vozidel nebo nákladů které se nakládají technikou. Tedy pokud se bavíme o náhradě Mi-17 tak mít rampu nemusí a pokud má např. oboustraně řešený nástup (UH-60) tak je to třeba pro výsadek pěchoty lepší řešeníSkrýt celý příspěvek
Gorn...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že i u střední kategorie se hodí. To je prostě věcí konstruktéra a uživatele...typ vrtulníku, jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že i u střední kategorie se hodí. To je prostě věcí konstruktéra a uživatele...typ vrtulníku, jsem zdůraznil, protože jsou vrtulníky běžně rozděleny, jen u nás jednou kategorí plníme téměř vše a z toho vychází některá zmatečná přesvědčení o potřebnosti či nepotřebnosti.Skrýt celý příspěvek
TF_HU: ano, nečekaně od toho není. A já říkám že právě proto tu pitomou rampu, kterou tady každej omýlá, nepotřebuje a stejně tak ji nepotřebují vrtulníky stejné nebo dokonce nižší ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: ano, nečekaně od toho není. A já říkám že právě proto tu pitomou rampu, kterou tady každej omýlá, nepotřebuje a stejně tak ji nepotřebují vrtulníky stejné nebo dokonce nižší hmotnosti. Nechápu proč máte potřebu zdůrazňovat že je CH-53/CH-47 a Mi-17 jsou jiná kategorie, to je snad jasný všem a právě proto by snad mělo být jasný kde je ta rampa důležitá a kde to je jen jedno z možných provedeníSkrýt celý příspěvek
BoudiSVK to že sa v našich médiách neobjavil článok (ja všetko nesledujem takže neviem či sa niekde objavil) prisudzujem skôr tomu, že tieto média robia "spravodajstvo" pre ...Zobrazit celý příspěvek
BoudiSVK
to že sa v našich médiách neobjavil článok (ja všetko nesledujem takže neviem či sa niekde objavil) prisudzujem skôr tomu, že tieto média robia "spravodajstvo" pre "priemerného" diváka t.j. čitateľa Nového času, topky.sk, aktuality.sk a pod. tomu sú nejaké vrtuľníky, tanky, uteráky, príbory.... ukradnuté pokiaľ pri nich nie je fantastický titulok typu SLOVENSKO VYHODÍ XYZ MILIÓNOV, MILIARD, KVADRILIÓNOV EUR za...
titulok "AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M" je pre "priemerného" diváka zaujímavý asi ako kvantová fyzika
ja osobne som viacmenej za BH (samozrejme to závisí od finálnej ceny)Skrýt celý příspěvekZaujimave ze v ziadnom slovenskom mediu som nevidel clanok o ponuke od AW. Takze uz vieme aku helikopteru (ak vobec) slovensko dostane.
Zaujimave ze v ziadnom slovenskom mediu som nevidel clanok o ponuke od AW. Takze uz vieme aku helikopteru (ak vobec) slovensko dostane.
Hoši..hoši.. ;-) Gorn...171 není od toho aby vozila kontejner, přesto zásoby pro vojáky se vozí na paletách, ale i tak je to úkol pro nákladní ne transportní vrtulníky. A je ...Zobrazit celý příspěvek
Hoši..hoši.. ;-)
Gorn...171 není od toho aby vozila kontejner, přesto zásoby pro vojáky se vozí na paletách, ale i tak je to úkol pro nákladní ne transportní vrtulníky. A je technika, se kterou vozíme i 601.skss ;-)
Jinak bych rád připomněl, že existuje i Chinook pro SPECOPS ;-)Skrýt celý příspěvekNjn, jsou to přepravní stroje, proto také nesou označení CH :-) A tu vyzbrojovat (s výjimkou zbraní pro vlastní ochranu) je nesmysl. Ale máte pravdu, že je to zcela jiná kategorie. ...Zobrazit celý příspěvek
Njn, jsou to přepravní stroje, proto také nesou označení CH :-) A tu vyzbrojovat (s výjimkou zbraní pro vlastní ochranu) je nesmysl. Ale máte pravdu, že je to zcela jiná kategorie. Jo, a co jsou to "řízené neřízené ŘS" :-)))Skrýt celý příspěvek
Gorn Volha se tam vejde :-) https://www.youtube.com/watch?... stejně jako GAZ se sklopeným předním oknem takže si přestaňte vymýšlet........ Sklopná zadní ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn
Volha se tam vejde :-)
https://www.youtube.com/watch?...
stejně jako GAZ se sklopeným předním oknem takže si přestaňte vymýšlet........
Sklopná zadní rampa má smysl i pro přepravu nadrozměrných nákladů, manipulaci s nákladem, shoz zásob při nízkém průletu, rychlost výsadku apod. Proč by jinak byla na NH90, EH101 ?????
Vaše konkurenční CH-47 a CH-53 jsou úplně někde jinde z hlediska hmotnostní kategorie a samozřejmě ceny a ani jeden z nich není používán ve vyzbrojené variantě ( řízené neřízené ŘS, apod ), tudíž jsou to čistokrevně přepravní stroje.Skrýt celý příspěvekJura99: až nato že ta konkurence má CH-47 a CH-53 které nejenže mají rampu, ale navíc ji skutečně potřebují. Například 601. SKSS v Afghanistánu využívala možnosti přepravy svých ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: až nato že ta konkurence má CH-47 a CH-53 které nejenže mají rampu, ale navíc ji skutečně potřebují. Například 601. SKSS v Afghanistánu využívala možnosti přepravy svých týmů s Land Rovery vrtulníky CH-47. Vzhledem k tomu že do Mi-17 nenacpete ani žádné vozidlo ani kontejner není vlastně ta rampa nutná.Skrýt celý příspěvek
Zajímalo by mě právní hledisko generálkovat a servisovat vrtulníky Mi vlastními silami, bez souhlasu a svolení ruského výrobce. Motory kompletně vyrábí spřátelená UA, avioniku by ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímalo by mě právní hledisko generálkovat a servisovat vrtulníky Mi vlastními silami, bez souhlasu a svolení ruského výrobce. Motory kompletně vyrábí spřátelená UA, avioniku by bylo nejspíš možné při generálce vyměnit za západní a ostatní díly jako rotory, převody, díly draku atd. nejspíš také vyrábí Ukrajinci nebo Čína. Mnoho dílů by mohly vyrobit i podniky naše nebo sousedních států. Dost možná by takto šlo postavit i nové helikoptéry, s využitím ukrajinských motorů. Vrtulníky Mi totiž vůbec nejsou špatné a každému z těch konkurenčních něco chybí (zejména zadní nákladová rampa).Skrýt celý příspěvek
otecko : Osobně nevím, zda by to bylo jednoduché nebo přímo rozumné. Podle mne by armády Evropských zemí měli kupovat to nejlepší, ovšem výhodné by bylo, kdyby to bylo alespoň ...Zobrazit celý příspěvek
otecko : Osobně nevím, zda by to bylo jednoduché nebo přímo rozumné. Podle mne by armády Evropských zemí měli kupovat to nejlepší, ovšem výhodné by bylo, kdyby to bylo alespoň kompatibilní, nebo stejné. Pokud máme mít jednotnou Evropu, tak bychom měli mít jednotné ozbrojené složky. Ovšem to je utopie, protože v Evropě mají národy tolik odlišností, že to prostě neklapne.
No a protože to nepůjde, tak naší jedinou šancí je upnout se na někoho, kdo má ten potenciál nás účelně podpořit. To je jedině USA. Ať se nám jejich politika líbí nebo ne, tak nemáme na výběr. Proto je mnohdy asi lepší být vybaven a vycvičen jejich technikou. Už ve Varšavské smlouvě věděli, že rozdílnost ve výzbroji a taktice vytváří problém při řízení společných operací.Skrýt celý příspěvekUpřímně... na evropském nebi by měly sloužit v maximální míře stroje evropských výrobců, vlastně ne jen na nebi, ale ve všem. Evropa by se měla začít chovat jako dospělá a ...Zobrazit celý příspěvek
Upřímně... na evropském nebi by měly sloužit v maximální míře stroje evropských výrobců, vlastně ne jen na nebi, ale ve všem.
Evropa by se měla začít chovat jako dospělá a sebevědomá, a co umí sama, by měla využívat na maximum. Třeba je to protekcionářství, ale v tom správném duchu. jen pokud sama Evropa nemá řešení, sáhnout jinde.Skrýt celý příspěvekAW139M jednoznačne nie! To je stroj vhodný pre policajné zložky alebo pre pobrežnú stráž, ale nie ako tactical transport pre armádu, veď je to civilista s nepriestrelnou vestou, ...Zobrazit celý příspěvek
AW139M jednoznačne nie! To je stroj vhodný pre policajné zložky alebo pre pobrežnú stráž, ale nie ako tactical transport pre armádu, veď je to civilista s nepriestrelnou vestou, chýba priestor pre palubných strelcov a v podvese to odvezie tak krabicu od topánok... Buď počkať na AW149 alebo ísť do Black Hawkov, NH90, Caracal, AW101 sú už moc drahé...Skrýt celý příspěvek
Lukas : S tím celkem souhlasím. Domnívám se, že primárně vyráběná armádní helikoptéra jen stěží bude nahrazena nějakou civilní modifikací. Armádní helikoptéry jsou vyvíjeny v ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas : S tím celkem souhlasím. Domnívám se, že primárně vyráběná armádní helikoptéra jen stěží bude nahrazena nějakou civilní modifikací. Armádní helikoptéry jsou vyvíjeny v určitých odolnostních parametrech v souladu s obratností a výkonem. Civilní verze je většinou provizórium a většinou jejich výkonnost a obratnost padá na základě přídavných technologií zaměřených na odolnost a bojeschopnost.
Vrtulníky UH 60 Black Hawk se dají částečně rozstřílet a šance na přežití posádky tu je.
Ovšem je to jen laický názor. O tomhle tématu moc nevím.Skrýt celý příspěvekRiMr71: překvapivě až tak špatně ne. Jde o mnohem lehčí typ, čili je jasné, že v absolutních číslech dopadne hůř, ale vzhledem k hmotnostní kategorii má vynikajícíc parametry, ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: překvapivě až tak špatně ne. Jde o mnohem lehčí typ, čili je jasné, že v absolutních číslech dopadne hůř, ale vzhledem k hmotnostní kategorii má vynikajícíc parametry, zejména poměr prázdná hmotnost/nosnost je vynikající.
AW 149 Mi-171
Maximální vzletová hmotnost
6400/6800kg 130000kg
Maximální nosnost:
2650/3050kg 4000kg
Nosnost podvěsu:
2200kg 4000kg
Počet přepravovaných osob:
15 26
Max počet přepravovaných vyzbrojených vojáků
8 15?
Cestovní/maximální výkon motorů
2x 1142kW/1252kW 2x1103kW/1618kW
Max. dostup
6096m 6000m
Max přeletová vzdálenost:
1250km 940kmSkrýt celý příspěvekEšte by som chcel doplniť, že údaj o 15 vojakoch je zavádzajúci, AW139M dokáže prepraviť 15 pasažierov, ale len 10 vyzbrojených a vystrojených vojakov. Zdrojom je oficiálna stránka ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte by som chcel doplniť, že údaj o 15 vojakoch je zavádzajúci, AW139M dokáže prepraviť 15 pasažierov, ale len 10 vyzbrojených a vystrojených vojakov. Zdrojom je oficiálna stránka AW...Skrýt celý příspěvek
V tom srovnání chybí i Black Hawk. Jestliže někteří vytýkají americkému kovboji UH-60 horší přepravní parametry ve srovnání s bohatýrem Mi-17, tak jak je na tom tento Tintin v ...Zobrazit celý příspěvek
V tom srovnání chybí i Black Hawk. Jestliže někteří vytýkají americkému kovboji UH-60 horší přepravní parametry ve srovnání s bohatýrem Mi-17, tak jak je na tom tento Tintin v neprůstřelné vestě?Skrýt celý příspěvek
Bo w tym przypadku nie mogą "obiecywać", że maszyna zdobedize wszystkie certyfikaty na czas...
Nie bierzcie zmilitaryzowanych maszyn cywilnych...Bo w tym przypadku nie mogą "obiecywać", że maszyna zdobedize wszystkie certyfikaty na czas...
Nie bierzcie zmilitaryzowanych maszyn cywilnych...
Načítám diskuzi...