AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Foto: AW139M italského letectva. /  AgustaWestland
AW139M italského letectva. /  AgustaWestland

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní nazpět přispěchal s nabídkou další výrobce. AgustaWestland nabízí za vyřazované vrtulníky Mi-17 slovenské armádě stroje AW139M.

Sikorsky 12. ledna nabídl slovenské armádě devět vrtulníků UH-60 Black Hawk, včetně potřebného příslušenství a podpory, za 300 milionů euro. Nabízené UH-60 jsou potenciálními nástupci slovenských Mi-17, kterým za šest let končí technická životnost.

Zájem Slovenska nahradit stroje Mi-17 neunikl i dalším výrobcům vrtulníků. „ AgustaWestland je přepravená učinit nabídku pro Slovensko s AW139M a samozřejmě, včetně spojeného školení a podpory," řekl magazínu IHS Janes Geoff Russell, mluvčí AgustaWestland.

„Nabídka bude velmi konkurenceschopná ve srovnání s vrtulníky Black Hawk za 300 milionů euro. Jsme si jisti, že i díky nižším nákladům se AW139M dokonalé hodí pro potřeby země (Slovenska – pozn. redakce)," dodal Russel.

Ministr obrany Martin Glváč, který nedávno navštívil Spojené státy, novinářům v Bratislavě řekl, že USA nabídly devět strojů UH-60 Black Hawk od firmy Sikorsky. Američané nabízejí vrtulníky Slovensku vrtulníky skrze fond zahraniční vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales). Stejně tak ale Glaváč zdůraznil, že Ministerstvo obrany SR zvažuje i nabídky dalších výrobců.

Vrtulník AW139M (Military) je militarizovaná verze civilního stroje AW139. Hlavní odlišností „M" verze je schopnost nést nejrůznější výzbroj, včetně řízených střel.

Maximální startovací hmotnost AW139M je 6800 kg (Mi-17 13 000 kg) a užitečná nosnost 3050 kg (Mi-17 4000 kg). Posádku tvoří jeden nebo dva piloti. V nákladovém prostoru je místo pro 15 vojáků.

Pohon stroje zajišťuje dvojice moderních motorů Pratt & Whitney PT6C - 67C o trvalém výkonu 2×1142 kW. Maximální cestovní rychlost je 306 km/h a dolet 1250 km. Výdrž ve vzduchu je až 6 hodin.

Středoevropský prostor začíná být pro výrobce vrtulníků velmi zajímavý. Polsko připravuje nákup velkého počtu víceúčelových strojů a následně i bitevních. Stejně tak Česká republiky zvažuje nákup bitevních nebo víceúčelových vrtulníků, včetně na Slovensku nabízených strojů AW139M.

Otázkou je, zda je reálná nějaká forma kooperace při nakupování vrtulníků, minimálně mezi Slovenskem a Českou republikou.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tři firmy nabízejí Polsku své vrtulníky

Celkově tři zájemci podali polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) finální ...

M-134D-H Minigun pro české vrtulníky Mi-171š

Modernizované české vrtulníky dostaly nové zuby v podobě rotačních kulometů M-134D-H Minigun od ...

Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk

Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...

Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Gorn
    12:53 22.01.2015

    TF_HU...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že u střední kategorie je několik dobrých řešení a každé se někdy hodí

    TF_HU...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že u střední kategorie je několik dobrých řešení a každé se někdy hodí

  • Gorn
    12:48 22.01.2015

    aby náhodou nedošlo k omylu- rampa je nutností u těch vrtulníků kde se počítá s přepravou vozidel nebo nákladů které se nakládají technikou. Tedy pokud se bavíme o náhradě Mi-17 ...Zobrazit celý příspěvek

    aby náhodou nedošlo k omylu- rampa je nutností u těch vrtulníků kde se počítá s přepravou vozidel nebo nákladů které se nakládají technikou. Tedy pokud se bavíme o náhradě Mi-17 tak mít rampu nemusí a pokud má např. oboustraně řešený nástup (UH-60) tak je to třeba pro výsadek pěchoty lepší řešeníSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:45 22.01.2015

    Gorn...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že i u střední kategorie se hodí. To je prostě věcí konstruktéra a uživatele...typ vrtulníku, jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn...nevím kolikrát jste nastupoval či vystupoval z vrtulníku. Ale věřte mi, že i u střední kategorie se hodí. To je prostě věcí konstruktéra a uživatele...typ vrtulníku, jsem zdůraznil, protože jsou vrtulníky běžně rozděleny, jen u nás jednou kategorí plníme téměř vše a z toho vychází některá zmatečná přesvědčení o potřebnosti či nepotřebnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    12:39 22.01.2015

    TF_HU: ano, nečekaně od toho není. A já říkám že právě proto tu pitomou rampu, kterou tady každej omýlá, nepotřebuje a stejně tak ji nepotřebují vrtulníky stejné nebo dokonce nižší ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: ano, nečekaně od toho není. A já říkám že právě proto tu pitomou rampu, kterou tady každej omýlá, nepotřebuje a stejně tak ji nepotřebují vrtulníky stejné nebo dokonce nižší hmotnosti. Nechápu proč máte potřebu zdůrazňovat že je CH-53/CH-47 a Mi-17 jsou jiná kategorie, to je snad jasný všem a právě proto by snad mělo být jasný kde je ta rampa důležitá a kde to je jen jedno z možných provedeníSkrýt celý příspěvek

  • MarcusMaximusVictus
    11:51 22.01.2015

    BoudiSVK to že sa v našich médiách neobjavil článok (ja všetko nesledujem takže neviem či sa niekde objavil) prisudzujem skôr tomu, že tieto média robia "spravodajstvo" pre ...Zobrazit celý příspěvek

    BoudiSVK

    to že sa v našich médiách neobjavil článok (ja všetko nesledujem takže neviem či sa niekde objavil) prisudzujem skôr tomu, že tieto média robia "spravodajstvo" pre "priemerného" diváka t.j. čitateľa Nového času, topky.sk, aktuality.sk a pod. tomu sú nejaké vrtuľníky, tanky, uteráky, príbory.... ukradnuté pokiaľ pri nich nie je fantastický titulok typu SLOVENSKO VYHODÍ XYZ MILIÓNOV, MILIARD, KVADRILIÓNOV EUR za...

    titulok "AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M" je pre "priemerného" diváka zaujímavý asi ako kvantová fyzika

    ja osobne som viacmenej za BH (samozrejme to závisí od finálnej ceny)Skrýt celý příspěvek

  • BoudiSVK
    10:58 22.01.2015

    Zaujimave ze v ziadnom slovenskom mediu som nevidel clanok o ponuke od AW. Takze uz vieme aku helikopteru (ak vobec) slovensko dostane.

    Zaujimave ze v ziadnom slovenskom mediu som nevidel clanok o ponuke od AW. Takze uz vieme aku helikopteru (ak vobec) slovensko dostane.

  • TF_HU
    10:38 22.01.2015

    Hoši..hoši.. ;-) Gorn...171 není od toho aby vozila kontejner, přesto zásoby pro vojáky se vozí na paletách, ale i tak je to úkol pro nákladní ne transportní vrtulníky. A je ...Zobrazit celý příspěvek

    Hoši..hoši.. ;-)

    Gorn...171 není od toho aby vozila kontejner, přesto zásoby pro vojáky se vozí na paletách, ale i tak je to úkol pro nákladní ne transportní vrtulníky. A je technika, se kterou vozíme i 601.skss ;-)

    Jinak bych rád připomněl, že existuje i Chinook pro SPECOPS ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    10:20 22.01.2015

    To strikehawk: Už vidím ako 601. Skss jazdí na ozbrojených gazoch alebo volhách

    To strikehawk: Už vidím ako 601. Skss jazdí na ozbrojených gazoch alebo volhách

  • KOLT
    10:11 22.01.2015

    Njn, jsou to přepravní stroje, proto také nesou označení CH :-) A tu vyzbrojovat (s výjimkou zbraní pro vlastní ochranu) je nesmysl. Ale máte pravdu, že je to zcela jiná kategorie. ...Zobrazit celý příspěvek

    Njn, jsou to přepravní stroje, proto také nesou označení CH :-) A tu vyzbrojovat (s výjimkou zbraní pro vlastní ochranu) je nesmysl. Ale máte pravdu, že je to zcela jiná kategorie. Jo, a co jsou to "řízené neřízené ŘS" :-)))Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    09:25 22.01.2015

    Gorn Volha se tam vejde :-) https://www.youtube.com/watch?... stejně jako GAZ se sklopeným předním oknem takže si přestaňte vymýšlet........ Sklopná zadní ...Zobrazit celý příspěvek

    Gorn

    Volha se tam vejde :-)

    https://www.youtube.com/watch?...

    stejně jako GAZ se sklopeným předním oknem takže si přestaňte vymýšlet........

    Sklopná zadní rampa má smysl i pro přepravu nadrozměrných nákladů, manipulaci s nákladem, shoz zásob při nízkém průletu, rychlost výsadku apod. Proč by jinak byla na NH90, EH101 ?????

    Vaše konkurenční CH-47 a CH-53 jsou úplně někde jinde z hlediska hmotnostní kategorie a samozřejmě ceny a ani jeden z nich není používán ve vyzbrojené variantě ( řízené neřízené ŘS, apod ), tudíž jsou to čistokrevně přepravní stroje.Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    09:01 22.01.2015

    Jura99: až nato že ta konkurence má CH-47 a CH-53 které nejenže mají rampu, ale navíc ji skutečně potřebují. Například 601. SKSS v Afghanistánu využívala možnosti přepravy svých ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: až nato že ta konkurence má CH-47 a CH-53 které nejenže mají rampu, ale navíc ji skutečně potřebují. Například 601. SKSS v Afghanistánu využívala možnosti přepravy svých týmů s Land Rovery vrtulníky CH-47. Vzhledem k tomu že do Mi-17 nenacpete ani žádné vozidlo ani kontejner není vlastně ta rampa nutná.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    07:14 22.01.2015

    Zajímalo by mě právní hledisko generálkovat a servisovat vrtulníky Mi vlastními silami, bez souhlasu a svolení ruského výrobce. Motory kompletně vyrábí spřátelená UA, avioniku by ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mě právní hledisko generálkovat a servisovat vrtulníky Mi vlastními silami, bez souhlasu a svolení ruského výrobce. Motory kompletně vyrábí spřátelená UA, avioniku by bylo nejspíš možné při generálce vyměnit za západní a ostatní díly jako rotory, převody, díly draku atd. nejspíš také vyrábí Ukrajinci nebo Čína. Mnoho dílů by mohly vyrobit i podniky naše nebo sousedních států. Dost možná by takto šlo postavit i nové helikoptéry, s využitím ukrajinských motorů. Vrtulníky Mi totiž vůbec nejsou špatné a každému z těch konkurenčních něco chybí (zejména zadní nákladová rampa).Skrýt celý příspěvek

  • martinius
    18:07 21.01.2015

    otecko : Osobně nevím, zda by to bylo jednoduché nebo přímo rozumné. Podle mne by armády Evropských zemí měli kupovat to nejlepší, ovšem výhodné by bylo, kdyby to bylo alespoň ...Zobrazit celý příspěvek

    otecko : Osobně nevím, zda by to bylo jednoduché nebo přímo rozumné. Podle mne by armády Evropských zemí měli kupovat to nejlepší, ovšem výhodné by bylo, kdyby to bylo alespoň kompatibilní, nebo stejné. Pokud máme mít jednotnou Evropu, tak bychom měli mít jednotné ozbrojené složky. Ovšem to je utopie, protože v Evropě mají národy tolik odlišností, že to prostě neklapne.

    No a protože to nepůjde, tak naší jedinou šancí je upnout se na někoho, kdo má ten potenciál nás účelně podpořit. To je jedině USA. Ať se nám jejich politika líbí nebo ne, tak nemáme na výběr. Proto je mnohdy asi lepší být vybaven a vycvičen jejich technikou. Už ve Varšavské smlouvě věděli, že rozdílnost ve výzbroji a taktice vytváří problém při řízení společných operací.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    14:45 21.01.2015

    Upřímně... na evropském nebi by měly sloužit v maximální míře stroje evropských výrobců, vlastně ne jen na nebi, ale ve všem. Evropa by se měla začít chovat jako dospělá a ...Zobrazit celý příspěvek

    Upřímně... na evropském nebi by měly sloužit v maximální míře stroje evropských výrobců, vlastně ne jen na nebi, ale ve všem.
    Evropa by se měla začít chovat jako dospělá a sebevědomá, a co umí sama, by měla využívat na maximum. Třeba je to protekcionářství, ale v tom správném duchu. jen pokud sama Evropa nemá řešení, sáhnout jinde.Skrýt celý příspěvek

  • Wiktores_SVK
    12:49 21.01.2015

    AW139M jednoznačne nie! To je stroj vhodný pre policajné zložky alebo pre pobrežnú stráž, ale nie ako tactical transport pre armádu, veď je to civilista s nepriestrelnou vestou, ...Zobrazit celý příspěvek

    AW139M jednoznačne nie! To je stroj vhodný pre policajné zložky alebo pre pobrežnú stráž, ale nie ako tactical transport pre armádu, veď je to civilista s nepriestrelnou vestou, chýba priestor pre palubných strelcov a v podvese to odvezie tak krabicu od topánok... Buď počkať na AW149 alebo ísť do Black Hawkov, NH90, Caracal, AW101 sú už moc drahé...Skrýt celý příspěvek

  • martinius
    12:12 21.01.2015

    Lukas : S tím celkem souhlasím. Domnívám se, že primárně vyráběná armádní helikoptéra jen stěží bude nahrazena nějakou civilní modifikací. Armádní helikoptéry jsou vyvíjeny v ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas : S tím celkem souhlasím. Domnívám se, že primárně vyráběná armádní helikoptéra jen stěží bude nahrazena nějakou civilní modifikací. Armádní helikoptéry jsou vyvíjeny v určitých odolnostních parametrech v souladu s obratností a výkonem. Civilní verze je většinou provizórium a většinou jejich výkonnost a obratnost padá na základě přídavných technologií zaměřených na odolnost a bojeschopnost.
    Vrtulníky UH 60 Black Hawk se dají částečně rozstřílet a šance na přežití posádky tu je.

    Ovšem je to jen laický názor. O tomhle tématu moc nevím.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:05 21.01.2015

    RiMr71: překvapivě až tak špatně ne. Jde o mnohem lehčí typ, čili je jasné, že v absolutních číslech dopadne hůř, ale vzhledem k hmotnostní kategorii má vynikajícíc parametry, ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: překvapivě až tak špatně ne. Jde o mnohem lehčí typ, čili je jasné, že v absolutních číslech dopadne hůř, ale vzhledem k hmotnostní kategorii má vynikajícíc parametry, zejména poměr prázdná hmotnost/nosnost je vynikající.

    AW 149 Mi-171
    Maximální vzletová hmotnost
    6400/6800kg 130000kg
    Maximální nosnost:
    2650/3050kg 4000kg
    Nosnost podvěsu:
    2200kg 4000kg

    Počet přepravovaných osob:
    15 26
    Max počet přepravovaných vyzbrojených vojáků
    8 15?
    Cestovní/maximální výkon motorů
    2x 1142kW/1252kW 2x1103kW/1618kW
    Max. dostup
    6096m 6000m
    Max přeletová vzdálenost:
    1250km 940kmSkrýt celý příspěvek

  • Wiktores_SVK
    12:02 21.01.2015

    Ešte by som chcel doplniť, že údaj o 15 vojakoch je zavádzajúci, AW139M dokáže prepraviť 15 pasažierov, ale len 10 vyzbrojených a vystrojených vojakov. Zdrojom je oficiálna stránka ...Zobrazit celý příspěvek

    Ešte by som chcel doplniť, že údaj o 15 vojakoch je zavádzajúci, AW139M dokáže prepraviť 15 pasažierov, ale len 10 vyzbrojených a vystrojených vojakov. Zdrojom je oficiálna stránka AW...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:22 21.01.2015

    V tom srovnání chybí i Black Hawk. Jestliže někteří vytýkají americkému kovboji UH-60 horší přepravní parametry ve srovnání s bohatýrem Mi-17, tak jak je na tom tento Tintin v ...Zobrazit celý příspěvek

    V tom srovnání chybí i Black Hawk. Jestliže někteří vytýkají americkému kovboji UH-60 horší přepravní parametry ve srovnání s bohatýrem Mi-17, tak jak je na tom tento Tintin v neprůstřelné vestě?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    11:19 21.01.2015

    Bo w tym przypadku nie mogą "obiecywać", że maszyna zdobedize wszystkie certyfikaty na czas...

    Nie bierzcie zmilitaryzowanych maszyn cywilnych...

    Bo w tym przypadku nie mogą "obiecywać", że maszyna zdobedize wszystkie certyfikaty na czas...

    Nie bierzcie zmilitaryzowanych maszyn cywilnych...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3