A-29 Super Tucano pro Afghánistán
- 9. 1. 2016
- 33 komentářů
- Václav Kopecký
Během tohoto roku získá Afghánistán první útočné letouny A-29 Super Tucano. Dodávka letadel, a s ní spojený výcvik afghánského personálu, se však už několikrát opozdila. Podle vyjádření Pentagonu afghánské letectvo letos získá svůj první útočný letoun s pevným křídlem. Výcvik afghánských pilotů a pozemního personálu probíhá ve Spojených státech na základě Moody Air Force Base.
Super Tucano pro Afghánistán
Výcvik afghánského personálu a pilotů začal loni v únoru. V prosinci loňského roku ho úspěšně absolvovalo prvních devět afghánských pilotů. Podle vyjádření generálmajora Jamese Heckera z amerického letectva USAF (U.S. Air Force) trvá běžný výcvik pilotů dva až tři roky.
V případě Afghánců však musel být zkrácen a urychlen, neboť afghánská armáda akutně potřebuje piloty a stroje k poskytování vzdušné podpory pro své jednotky bojující proti Talibanu. Celkově bude na základně Moody v následujících letech vycvičeno dalších 21 afghánských pilotů.
Americké letectvo aktivně pracuje na obnově afghánských vzdušných sil již delší dobu. Roku 2012 bylo objednáno dvacet letadel A-29 Super Tucano s možnou obcí na dalších dvacet strojů od brazilské společnosti Embraer a jejího amerického partnera Sierra Nevada.
Hodnota celé zakázky dosahuje 428 milionů dolarů. Kontrakt však napadla společnost Beechcraft, která nabízela Spojeným státům pro afghánské vzdušné síly útočná letadla AT-6B Texan II. O výsledku sporu bylo rozhodnutu až v roce 2013, kdy byl potvrzen kontrakt se společností Embraer.
Prvních osm A-29 poputuje do Afghánistánu na počátku letošního roku, nejspíše do konce ledna. V afghánském letectvu A-29 doplní flotilu bitevních vrtulníků Mi-24, resp. Mi-35. A-29 také doplní v bitevních úkolech dosud používané Mi-17 vyzbrojené neřízenými raketami a kulomety a lehké vrtulníky MD 530F Cayuse Warrior americké výroby.
Výcvik afghánských pilotů na strojích super Tucano.
Čistokrevný bitevník
Útočné letouny Super Tucano jsou vyzbrojeny dvěma 12,7mm kulomety M3P ( 900 ran/min) instalovanými v křídlech. Pod trup lze podvěsit 20mm rychlopalný kanón M20A1 (650 ran/min) nebo pod každé křídlo kontejner s dalším kulometem M3P.
Super Tucano může také na čtyřech závěsných bodech pod křídly nést čtyři rotační kulomety ráže 7,62 mm M134 s kadencí 3000 ran za minutu.
Na celkově pěti závěsných bodech (jeden pod trupem, čtyři pod křídly) lze umístit výzbroj až do hmotnosti 1550 kg. Využít lze celou škálu řízených i neřízených raket, zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země, řízených i neřízených pum nebo průzkumný kontejner.
Turbovrtulové stroje byly pro Afghánistán zvoleny zejména díky snadnější údržbě a malým provozním nákladům. Stejné důvody jsou příčinou popularity A-29 zejména mezi ne příliš bohatými zeměmi, které tyto letadla používají jednak jako bitevní, ale také pro průzkum a hlídkovou činnost.
Letouny Super Tucano jsou zařazeny ve službě v Ghaně, Angole, Burkině Faso, Mauretánii, Senegalu, Brazílii, Chile, Kolumbii, Dominikánské Republice, Ekvádoru, Guatemale a Indonésii.
Přílet a uvitání Super Tucana na americké základně.
Výcvik afghánských pilotů
Dne 18. prosince, ve stejný den, kdy byl na základně Moody úspěšně ukončen výcvik prvních afghánských pilotů, byl na návštěvě Afghánistánu americký ministr obrany Ashton Carter.
Ten po setkání se svým afghánským protějškem prohlásil, že Afghánistán v následujících měsících díky zavedení A-29 do služby získá mohutnou palebnou sílu, která bude klíčová k získání převahy nad Talibanem. Podle Carter je zavedení A-29 významným krokem v budování akceschopného afghánského letectva.
Celý výcvikový program se však zkomplikoval v prosinci loňského roku těsně před jeho koncem, kdy ze základny zmizeli dva členové afghánského kontingentu. Oba nezvěstní prodělávali výcvik s americkou 81. stíhací letkou.
Podle vyjádření mluvčího základny byli oba vojáci součástí pozemního personálu. Nejedná se tedy o piloty, jak naznačovaly dřívější zprávy. Po obou mužích je vyhlášené zatím bezúspěšné pátrání.
Není to poprvé, kdy členové afghánských bezpečnostních sil prodělávající výcvik v USA zběhli. Podobný případ se odehrál v září 2014. Tři afghánští důstojníci v té době absolvovali výcvik na základně Národní gardy v Cape Cod ve státě Massachusetts a nevrátili se z nákupu v místním obchodním centru.
Byli zadrženi až kanadskou pohraniční stráží poblíž Niagarských vodopádů, když se snažili přejít do Kanady. Jeden z dezertérů získal v USA azyl a zbylí dva byli deportováni zpět do Afghánistánu.
Zdroj: Military.com
Související články
V Afghánistánu eskaluje tajná válka speciálních jednotek
Oficiálně mise ISAF skončila v Afghánistánu na konci minulého roku. Bojová iniciativa spojenců však ...
- 16.02.2015
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Taliban útočí na severu Afghánistánu
Letošní ofenziva Talibanu je zaměřená zejména na dosud poměrně klidné severní oblasti Afghánistánu. ...
- 31.07.2015
- 4 komentářů
- Václav Kopecký
Vojáci 5. strážní roty jsou připravení na Afghánistán
5. strážní rota BAF (Bagram Air Field) v operaci Resolut Support se již 6 měsíců intenzivně ...
- 16.09.2015
- 15 komentářů
- Radek Hampl
Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě
Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...
- 10.12.2015
- 62 komentářů
- Redakce AN
Tady jsou krásné záběry nejen L39 při kanonové zteči, ale i (a hlavně) PC-p Myslím, že to dává až luxusní představu o rychlost a obratnosti těchto turbvrt. strojů... Na mě osobně ...Zobrazit celý příspěvek
Tady jsou krásné záběry nejen L39 při kanonové zteči, ale i (a hlavně) PC-p
Myslím, že to dává až luxusní představu o rychlost a obratnosti těchto turbvrt. strojů...
Na mě osobně to moc velký dojem neudělalo, ale asi jsem zhýčkaný A-1 Skyraiderem...Skrýt celý příspěvektady pro změnu stojí ve vzduchu L-159 :)
https://youtu.be/oLryt-ssJzM...tady pro změnu stojí ve vzduchu L-159 :)
https://youtu.be/oLryt-ssJzM......ještě dodám třeba:
https://www.youtube.com/watch?...
a takových záběrů se dá najít víc.
Asi Syřani nečetli zdejší diskuzi od místních znalců "taknějakvšeho"......ještě dodám třeba:
https://www.youtube.com/watch?...
a takových záběrů se dá najít víc.
Asi Syřani nečetli zdejší diskuzi od místních znalců "taknějakvšeho"..."Stačí vzpomenout na výkonově podobnou L-39ZA,která se jako bitevník moc neosvědčila.Např. při střelbě s kanonu GS-23 se letoun ve vzduchu pomalu zastaví." Opravdu? Opravdu se ...Zobrazit celý příspěvek
"Stačí vzpomenout na výkonově podobnou L-39ZA,která se jako bitevník moc neosvědčila.Např. při střelbě s kanonu GS-23 se letoun ve vzduchu pomalu zastaví."
Opravdu? Opravdu se ten Albík s GS-23 POMALU ZASTAVÍ? :)Skrýt celý příspěvekUž u L-159 se počítalo s tím, že kanón bude pouhým doplňkem, který bude používán jen za určitých okolností (sumasumárum proti povstalcům, kteří mají maximálně DšKm). Hlavní ...Zobrazit celý příspěvek
Už u L-159 se počítalo s tím, že kanón bude pouhým doplňkem, který bude používán jen za určitých okolností (sumasumárum proti povstalcům, kteří mají maximálně DšKm). Hlavní výzbrojí měly být řízené střely (Brimstone, Maverick).Skrýt celý příspěvek
Tak já počítám, že do militarizované verze použijí jiný motor a přidají nějakou tu ochranu. Je mi jasné že ani 159 se nemůže moc vyskakovat, ale její modernizace se pomalu rovna ...Zobrazit celý příspěvek
Tak já počítám, že do militarizované verze použijí jiný motor a přidají nějakou tu ochranu. Je mi jasné že ani 159 se nemůže moc vyskakovat, ale její modernizace se pomalu rovna kompletní přestavbě, tu nikdo financovat nebude a 39NG bude to jediné co nám tu zůstane. Beztak bych fungování toho stroje viděl jen jako nosič řízených střel a munice pro LUH nebo letecké návodčí. V podstatě by zastával podobnou úlohu jako drony (na které nemáme) v Americké armádě.Skrýt celý příspěvek
Já mám pocit,že L-169 se původně označoval projekt L-39NG.Militarizovaná verze tohoto stroje jako náhrada Alcy není moc dobrý nápad.Už L-159 je vyčítán relativně malý výkon a ...Zobrazit celý příspěvek
Já mám pocit,že L-169 se původně označoval projekt L-39NG.Militarizovaná verze tohoto stroje jako náhrada Alcy není moc dobrý nápad.Už L-159 je vyčítán relativně malý výkon a vylepšená L-39 na tom bude mnohem hůře.Stačí vzpomenout na výkonově podobnou L-39ZA,která se jako bitevník moc neosvědčila.Např. při střelbě s kanonu GS-23 se letoun ve vzduchu pomalu zastaví.Skrýt celý příspěvek
U nás by to nejspíš nebyl dobrý nápad. 159 do toho nepočítám, ty půjdou za pár let do kopru, ale věřím, že armáda nakoupí nejakou militarizovanou verzi 39NG a ty by se na ...Zobrazit celý příspěvek
U nás by to nejspíš nebyl dobrý nápad. 159 do toho nepočítám, ty půjdou za pár let do kopru, ale věřím, že armáda nakoupí nejakou militarizovanou verzi 39NG a ty by se na spolupráci s LUH mohly používat téměř se stejným výsledkem jako a-29.
Horší je to, že vše směřuje k nákupu Venomů a ty se jako LUH rozhodně použít nedají.
Takže krapet začarovaný kruh.Skrýt celý příspěvekZa situace,kdy máme ve výzbroji stroje L-159 by byl nákup letounů jako Tucano výsměch danovým poplatníkům,i když na druhou stranu u nás by mě už opravdu nepřekvapilo nic.Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Za situace,kdy máme ve výzbroji stroje L-159 by byl nákup letounů jako Tucano výsměch danovým poplatníkům,i když na druhou stranu u nás by mě už opravdu nepřekvapilo nic.Navíc konkurenční americký AT-6C se u nás poslední dobou předvádí poměrně dost včetně reklamní kampaně a výrobce se netají tím,že by letoun rád ve střední Evropě prodal.Skrýt celý příspěvek
Obávám se, že Tukányse svou "mohutnou palebnou silou" budou snadným cílem pro (nejen) osobní protiletadlové zbraně Talibanu a jiných islamistických militantů, před nimiž má slabou ...Zobrazit celý příspěvek
Obávám se, že Tukányse svou "mohutnou palebnou silou" budou snadným cílem pro (nejen) osobní protiletadlové zbraně Talibanu a jiných islamistických militantů, před nimiž má slabou ochranu oproti ruským MILům.Skrýt celý příspěvek
Problém je, že L-119 nebo A-29 budou mít velké problémy operovat v prostředí, kde bude nějaká protivzdušná obrana. Vrtulníky můžou v podobném prostředí přežít déle, pokud se ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je, že L-119 nebo A-29 budou mít velké problémy operovat v prostředí, kde bude nějaká protivzdušná obrana. Vrtulníky můžou v podobném prostředí přežít déle, pokud se správně nasadí.
Takže je otázka, na co by jsme je vlastně měli, asi nás moc nezajímá dělat s nimi proti povstalecké operace a měli by jsme se soustředit na naši obranu, kde zcela jistě budeme čelit nějaké protivzdušné obraně.Skrýt celý příspěvekOtázka je, co by SUperTucana oproti L-159 přinesly a jaké náklady by SuperTucana apod. sebou do armády "přitáhly"... Abychom nakonec místo hluboce pod cenou prodaných L-159 (na ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka je, co by SUperTucana oproti L-159 přinesly a jaké náklady by SuperTucana apod. sebou do armády "přitáhly"...
Abychom nakonec místo hluboce pod cenou prodaných L-159 (na které máme infrastrukturu, systém výcviku a prostě vše) nekupovali (třeba) SUperTucana v několikanásobné ceně prodaných L-159 a k tomu zázemí které nemáme.
Ve zkratce:
Prodáme přebytečné L-159 a místo nich koupíme SuperTucana, které jsou sice několikanásobně dražší než prodané L-159, ale na druhou stranu jsou pomalejší, navíc toho míň unesou, nikdo u nás (ani kolem) s nimi nic neumí a jako bonbónek jsou dražší...Skrýt celý příspěvekDovoluji si dlouhodobě zastávat názor, že prioritní pří výběru techniky je kompatibilita v NATO. Od munice až po schopnost přeškolení pilota. V tomto ohledu považuji Tucano za ...Zobrazit celý příspěvek
Dovoluji si dlouhodobě zastávat názor, že prioritní pří výběru techniky je kompatibilita v NATO.
Od munice až po schopnost přeškolení pilota.
V tomto ohledu považuji Tucano za neefektivní.
Samozřejmě lze vymyslet situaci kdy bude Tucano nejlepší řešení (lepší než vrtulník, nebo L159), ale takhle se to prostě nehraje.Skrýt celý příspěvekBitevní vrtulník může být částečně nahrazen turbovrtulovým strojem. Ale toto nahrazení není na 100%. Stejně tak může být Bitevní vrtulník částečně nahrazen L159 s odpovídající ...Zobrazit celý příspěvek
Bitevní vrtulník může být částečně nahrazen turbovrtulovým strojem. Ale toto nahrazení není na 100%.
Stejně tak může být Bitevní vrtulník částečně nahrazen L159 s odpovídající výzbrojí.
Pokud bude vyřazen plnokrevní bitevní vrtulník z AČR, tak nejlepší náhrada bude dovybavit L159 (dokoupit výzbroj a zaměřovací kontejnery) a nakoupit LUH s výzbrojí.
Výzbroj pro LUH a L159 by měla být pokud možno stejná, ať se netříští typy munice a nakupuje se větší množství.
Ale ani tato kombinace na 100% nenahradí specializovaný bitevní vrtulník.Skrýt celý příspěvekJelikož máme ve výzbroji nejvyšší level této výzbroje, tak mi to přijde jako zbytečné. U L-159 stačí doladit rozsah použitelné munice (Hellfire, Brimstone, SDB, AKPWS apod.). Plus ...Zobrazit celý příspěvek
Jelikož máme ve výzbroji nejvyšší level této výzbroje, tak mi to přijde jako zbytečné. U L-159 stačí doladit rozsah použitelné munice (Hellfire, Brimstone, SDB, AKPWS apod.). Plus do výbavy AČR časem půjdou L-39NG.
Prostor pro turbovrtulové letouny v AČR nevidím.Skrýt celý příspěvekPánové, co si myslíte o nahrazení bitevních vrtulníků například turbovrtulovými letadly, jako je Super Tucano. Armáda ČR stále zvažuje nakoupení bitevních vrtulníků... takže? :)
Pánové, co si myslíte o nahrazení bitevních vrtulníků například turbovrtulovými letadly, jako je Super Tucano. Armáda ČR stále zvažuje nakoupení bitevních vrtulníků... takže? :)
Načítám diskuzi...