Boeing T-X: Nová cvičná letadla pro americké letectvo

Boeing T-X je jednoduchý cvičný letoun zcela nové konstrukce; větší foto / Boeing

Společný tým americké firmy Boeing a švédské SAAB dodá americkému letectvu (USAF) nové cvičné proudové letouny T-X. Letouny nahradí v USAF stroje T-38 Talon a stanou se základním nástrojem pro výcvik nové generace amerických pilotů letadel F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

V nedávné době jde již o třetí důležité vítězství Boeingu v dodávkách letecké techniky pro Ozbrojené síly Spojených států. První vítězství Boeing zaznamenal v programu tankovacího dronu MQ-25 Stingray za 13 miliard dolarů pro americké námořnictvo (US Navy) a druhé v programu náhrady vrtulníků UH-1N pro velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command) v hodnotě 2,38 miliardy dolarů.

Tým Boeing / SAAB porazil v programu T-X italskou firmu Leonardo DRS nabízející letoun M-346 Master (resp. amerikanizovanou verzi T-100) a americko-korejský tým Lockheed Martin / Korea Aerospace Industries s letounem T-50 Golden Eagle. Tým Boeing / SAAB ale jako jediný navrhl letoun zcela nové konstrukce.

V případě vítězství italské firmy Leonardo DRS by však došlo k usměvné situaci, protože italský stroj M-346 Master vychází z ruského cvičného letadla Jak-130.

Vítězství v programu T-X umožní Boeingu udržet si vývojové a výrobní kapacity (výrobní linku) ve své továrně v Saint Louis i poté, co zde v příští dekádě skončí výroba stíhaček F-15E Strike Eagle (a jejich derivátů) a F/A-18E/F Super Hornet.

Pentagon se tak očividně snaží udržet konkurenci v oblasti bojových letounů poté, co firma Lockheed Martin s programem stíhaček F-35 Lightning II zcela opanovala (především finančně) americký, ale i částečně evropský trh s bojovými proudovými letadly.

Program T-X je posledním velkým leteckým akvizičním programem USAF na delší dobu, protože smlouvy na dodávky nových stíhacích letadel (F-35 Lightning II), tankerů (KC-46A Pegasus) a bombardérů (B-21 Raider) již byly uděleny.

„Toto nové letadlo zajistí pokročilé výcvikové schopnosti, které potřebujeme ke zvýšení lethality a efektivity budoucích pilotů leteckých sil. Prostřednictvím soutěže ušetříme nejméně 10 miliard dolarů na programu T-X,“ uvedla v tiskové zprávě tajemnice letectva Heather Wilson s odkazem na skutečnost, že původně měl program T-X stát 19,7 miliardy dolarů.

V současné době se plánuje nákup minimálně 351 cvičných letadel Boeing T-X, 46 simulátorů a komplexního provozního zázemí, s koncem dodávek do roku 2034. Nicméně USAF má celkově zájem o 475 cvičných letadel a 120 simulátorů ‒ v takovém případě celková cena programu dosáhne 9,2 miliardy dolarů. Podle dohody 10 % letounů T-X vznikne ve švédských závodech SAAB a 90 % ve Spojených státech (Saint Louis).


Propagační video Boeingu T-X

O cvičná letadla T-X mohou mít ale zájem i další země provozující F-35 nebo i USAF, které může dokoupit další T-X pro své letky agresorů. Podle americké analytické skupiny Teal Group v příští dekádě bude ve světě poptávka po 2441 cvičných proudových letadel v hodnotě 30,3 miliardy dolarů, což je dobrá zpráva i pro český cvičný letoun L-39NG.

Počáteční kontrakt programu T-X dosáhne výše 813 milionů dolarů za dodávku pěti letadel Boeing T-X a sedmi simulátorů, přičemž první simulátory dorazí na leteckou základnu San Antonio-Randolph v Texasu v roce 2023. Smlouva zahrnuje také systémy pozemního výcviku, elektronické systémy pro plánování a zpracování úkolů, podpůrná zařízení a náhradní díly.

První letka T-X dosáhne počátečních operačních schopností (IOC) a konci fiskálního roku 2024 (tedy v polovině roku 2025). Plná operační kapacita (FOC) je plánovaná na rok 2034.

Boeing T-X pohání jeden motor GE Aviation F404-402 o tahu 49 kN, s přídavným spalováním 79 kN. Je to třikrát více, než dosahuje dvojice motorů General Electric J85-5A vyřazovaných cvičných letounů T-38A Talon, které mají tah 2×9,1 kN, resp. 2×12,9 kN. Díky výkonnému motoru Boeing T-X “vypadá, chová se a má výkony” jako klasická stíhačka. Nicméně hlavní charakteristiky letadla Boeing T-X dosud nebyly zveřejněny.


První let Boeingu T-X v roce 2016.

Na rozdíl od T-38 má Boeing T-X kaskádově řešenou pilotní kabinu ‒ instruktor na zadním sedadle sedí výše než žák na předním sedadle.

Letadla T-X musí zajistit výcvik základních i pokročilých leteckých manévrů, výcvik letecké navigace, letu ve formaci, výcvik boje vzduch-vzduch a vzduch-země, atd. Požadováno je tankování paliva ve vzduchu a snížení spotřeby paliva o 10 % oproti T-38. Podmínkou je start z dráhy dlouhé 2440 m položené ve výšce 2257 m. Cvičný stroj T-X musí zvládnout přetížení 6,5 až 7,5 G, provádět noční lety a umožnit výcvik s přenosem informací pomocí datalinku.

Klíčovým rysem programu T-X je však samozřejmě cena ‒ letectvo požaduje velmi levný stroj s minimálními provozními nároky a s vysokou 80% nasaditelností.

Letoun Boeing T-X je ale zajímavý i z jiného pohledu. Letoun vznike díky nejmodernějším výrobním postupům vyvinutých firmou Boeing v rámci tajné iniciativy Black Diamond. O samotné iniciativě není příliš informací, ale půjde zřejmě o nový typ organizace a technologií výroby, které umožní vyrábět komplikované letecké díly rychleji, přesněji a především levněji. Iniciativu Black Diamond samozřejmě Boeing nevyužije jen u programu T-X, ale i ve své civilní divizi pro výrobu dopravních letadel.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    19:54 28.09.2018

    Hlavně za cenu, za kterou T-X nakupuje USAF v počtu cca 4 stovek kusů, 4 kusy pro sebe fakt nekoupíte, takže porovnávat ty ceny je debilita, sorryjako. Stroj i se zázemím by vás ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně za cenu, za kterou T-X nakupuje USAF v počtu cca 4 stovek kusů, 4 kusy pro sebe fakt nekoupíte, takže porovnávat ty ceny je debilita, sorryjako. Stroj i se zázemím by vás klidně mohl přijít na dvounásobek. Čili to není o náckovství, ale o myšlení :-) Ale klidně si k F-16,které vám moc přeju, kupte T-X, i ty vám budu přát. Ale ťukat na čelo si budu, to zas jo ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    19:45 28.09.2018

    Skelet: ale to je samozrejme, ze naklady NGcka budu uplne niekde inde. Bude treba porovnat naklady na cely životný cyklus. Teraz varime tak povediac z vody. Ved nebolo by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: ale to je samozrejme, ze naklady NGcka budu uplne niekde inde.
    Bude treba porovnat naklady na cely životný cyklus. Teraz varime tak povediac z vody. Ved nebolo by to poprvykrat, co skutocne naklady tie deklarované u US Army sa aj zdvojnasobia.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    19:42 28.09.2018

    Jara: ospravedlnujem sa, malo byt 15-20. "9" som sa utukol. BoudiSVK: no mrzi ma to, clovek len cenovo porovna dve cvicne lietadla a miestni nackovia uz vytahuju zastavy. Lebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: ospravedlnujem sa, malo byt 15-20. "9" som sa utukol.

    BoudiSVK: no mrzi ma to, clovek len cenovo porovna dve cvicne lietadla a miestni nackovia uz vytahuju zastavy. Lebo cesky vyrobok z toho porovnania nevychadza cenovo najlepsie a ich to uraza.

    Bude si treba pockat ako sa T-X bude zavadzat v USAF. A ci si T-X najde cestu aj do Europy.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:17 28.09.2018

    BOudiSVK: jo jede tu zase olympiáda 1) srovnávat T-X a L-39NG je.. dětské. L-39NG je pro základní, pokročilý a zbraŃový výcvik (a lehký bitevník), T-X je pro pokročilý a ...Zobrazit celý příspěvek

    BOudiSVK: jo jede tu zase olympiáda

    1) srovnávat T-X a L-39NG je.. dětské. L-39NG je pro základní, pokročilý a zbraŃový výcvik (a lehký bitevník), T-X je pro pokročilý a zbraňový výcvik. T-X budete možná moci nakoupit za nákupku L-39NG (pochybuju), ale URČITĚ ji nebudete ji provozovat za stejné náklady jako L-39NG.
    Nahradit L-159 letounem T-X? L-159 nemá radar kvůli vzdušným cílům, ale kvůli pozemním cílům. A díky letovým nákladům jsme mohli vylítat piloty i před příchodem Gripenů, kde politici neměli jak škrtat letové hodiny. Nahradit L-159 letounem T-X by byla naprostá retardace. AČR by byla T-X víceméně k ničemu, Gripeny bude muset nahradit něčím stejně výkonným nebo výkonnějším, než jsou ony Gripeny.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    19:15 28.09.2018

    Dobrý večer,
    je 10 let, které mají uběhnout mezi IOC a FOC, u cvičného letadla standardní dobou?

    Dobrý večer,
    je 10 let, které mají uběhnout mezi IOC a FOC, u cvičného letadla standardní dobou?

  • Jara
    19:05 28.09.2018

    Gibon U moderního zbranoveho systému je nutnost upgradu a modernizací každých cca 5let pro udržení požadovaných vlastností...”15-30let budem muset řešit otázku traineeJetu znovu” ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon
    U moderního zbranoveho systému je nutnost upgradu a modernizací každých cca 5let pro udržení požadovaných vlastností...”15-30let budem muset řešit otázku traineeJetu znovu” .... a co by jste chtěl mate snad naivní představu, že T-X Vám bude lítat 50 a více let? Spadl jste z višně?

    Tryskáč
    Jak jste přišel na to že v Aeru není aerodynamika?Skrýt celý příspěvek

  • BoudiSVK
    18:54 28.09.2018

    Tak a mame tu dalsiu flame vojnu Slovensko verzus Cesko pod clankom ktory ani s jednou s krajin nema nic spolocne. Gratulujem....

    Tak a mame tu dalsiu flame vojnu Slovensko verzus Cesko pod clankom ktory ani s jednou s krajin nema nic spolocne. Gratulujem....

  • Arthur
    18:39 28.09.2018

    flanker.jirka: Tak áno nakupujeme 14ks stíhačiek F-16V Block 70/72 za 1.6 mld EUR (41,2 mld CZK) so servisom len na dva roky takže načo by nám bolo 14ks FA-50 Fighting Eagle za ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka:

    Tak áno nakupujeme 14ks stíhačiek F-16V Block 70/72 za 1.6 mld EUR (41,2 mld CZK) so servisom len na dva roky takže načo by nám bolo 14ks FA-50 Fighting Eagle za 600 ~ 700 mil EUR (15,4 ~ 18 mld CZK).

    Takže do roku 2022 - 2023 minieme finančné prostriedky, ktoré nás s najväčšou pravdepodobnosťou v budúcnosti odstrihnú od ďalších významnejších investícii.

    Veď budujeme strednú mechanizovanú brigádu vyše 14 rokov a ani to sa nám poriadne nedarilo a potrebujeme ťažkú mechanizovanú brigádu.

    Zároveň modernizujeme 35ks BVP-1 (BPsV Svatava) do podoby BVP-M (BPsV), chceme nakúpiť 81ks BOV 8x8 Patria, ktoré rozhodne neplnia technické parametre ako súčasť ťažkej mechanizovanej brigády.

    O zamýšľanom počte 404ks VTV 4x4 radšej pomlčím pretože ten počet je naozaj neopodstatnený a okolo ťažkej mechanizovanej brigády sa ani z rýchlika neobtre.

    My potrebujeme chrániť vzdušný priestor ale naša hlavná bojová sila, ktorou by sme mali prispieť do NATO je predsa v pozemných silách. Vzdušné sily so 14ks sú resp. budú schopné patrolovať resp. na počiatku masívneho vzdušného útoku by išlo len o otázku času...

    Celá tá akvizícia 14ks F-16V Block 70/72 za 1.6 mld EUR (41,2 mld CZK) so servisom len na dva roky je len drahou hračkou pre 22 pilolotov, ktorá z dlhodobého hľadiska celé OS SR len poškodí.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    18:18 28.09.2018

    ACR mala pred OSSR dekádu náskok, ktorý ale premrhala. A zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že sa to v dohľadnej dobe zmení. Áno, slovné proklamacie sú, ale sk útek zatiaľ úspešne ...Zobrazit celý příspěvek

    ACR mala pred OSSR dekádu náskok, ktorý ale premrhala. A zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že sa to v dohľadnej dobe zmení. Áno, slovné proklamacie sú, ale sk útek zatiaľ úspešne uteká. V porovnaním s rýchlosťou akvizicie uh60m je to neporovnateľne. Niekedy je absencia domáceho výrobcu, ktorého by bolo treba podporiť výhodou.
    Ad Aero, čo je to za letecká fabrika, kde neexistuje oddelenie aerodynamiky a oddelenie hmôt?Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    18:18 28.09.2018

    Kupovat L39NG bude, vyzera to tak..., chyba. Ak sa kupi tak v nejakom "specialnom" obchode, "vy kupite toto my toto" Budeme tak mat neperspektivny stroj, ktory bude dobry ...Zobrazit celý příspěvek

    Kupovat L39NG bude, vyzera to tak..., chyba.
    Ak sa kupi tak v nejakom "specialnom" obchode, "vy kupite toto my toto"
    Budeme tak mat neperspektivny stroj, ktory bude dobry akurat na to cvicenie. O 15-29 rokov bude treba riesit tuto otazku znovu.
    To uz teda radsej tych dvoch stihacich pilotov rocne, cvicit niekde inde (mozno v Polsku na M346) a peniaze presunut do bojovych vrtuľníkov.

    Na riesenie cvicneho letectva je v modernizacnych projektoch OSSR urcenych 100 mil.€. Zatial projekt stále plati.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    17:58 28.09.2018

    Prestal bych u OSSR fantazirovat a koukl se na to tak jak to skutecne je. F-16 je na dlouho jedine kloudne co se do vzduchu koupi, pokud se to koupi (pokud se nepletu, podepsano ...Zobrazit celý příspěvek

    Prestal bych u OSSR fantazirovat a koukl se na to tak jak to skutecne je. F-16 je na dlouho jedine kloudne co se do vzduchu koupi, pokud se to koupi (pokud se nepletu, podepsano jeste neni). U cvicnych / bitevniku budou OSSR jeste sakra rady pokud se povedou treba 4 kousky L-39 NG. Myslim ze to v aktualni situaci, kdy je potreba modernizovat ale naprosto vse, je tak strop toho co by jeste rozpocet SR utahnul.
    Je potreba nestavet si vzdusne zamky, tady doslova :) , a zacit resit i pozemni vojska. Dokud bude hlavni zbran vojaka vzor 58, dokud se na bojiste budou dopravovat v tom lepsim pripade modernizovanou sovetskou technikou, v tom horsim sovetskou technikou nemodernizovanou (kolove BVP je zatim jedina vlastovka, a ta jaro nedela) nemaji dalsi investice do kridel smysl.

    ACR je na tom jinak. Za 1) je Aero domaci fabrika a L-39/159 domaci produkt a za 2) ma ACR pred OSSR tak dekadu naskok. Secteno podtrzeno by se ACR mela rozhoupat k necemu. Ani ja si nemyslim ze je letecky prumysl je v CR nejak perspektivni, ale kdyz uz jej mam je trestuhodne ho nepodporit. A tim nemyslim zamereni se na L-159, tu bych s klidem na dusi utlumil jako porhobek rozhazovani a nerozumu let minulych, a plne se soustredil na L-39. Tu musi CR tlacit vsude kde to jen pujde, tu musi propagovat vlada v kooperaci s businesem. Tu musi manazment aera chytre stavet proti vrtulakum, jako "hele co muzete mit za stejne penize a podobne provozni naklady". Na prvni ligu je potreba se vykaslat (kdo si mysli ze je to dobre PR a marketing tak ja si to treba nemyslim... kdo si koupi letadlo ktere prohralo v XY tendrech a kteremu to "nalozilo" naprosto vse ostatni co je v nabidce?).

    A nerad to rikam, ale pokud by ACR nekdy uvazovala o F-35, coz si myslim ze by mela (dokonce by to mel byt jeji primarni cil), pak neco jako T-X mozna bude potreba. Nedokazu posoudit nakolik se da z L-39/L-159 presedlat rovnou do F-35, ale tipuju ze idealni to nebude.Skrýt celý příspěvek

  • Mossback
    17:51 28.09.2018

    Přímo srovnávat low-cost L-39NG a high-end T-X mi přijde hodně přes čáru. Většina potenciálních zákazníků, Slovensko nevyjímaje, nebude mít na pokročilé cvičné letouny takové ...Zobrazit celý příspěvek

    Přímo srovnávat low-cost L-39NG a high-end T-X mi přijde hodně přes čáru. Většina potenciálních zákazníků, Slovensko nevyjímaje, nebude mít na pokročilé cvičné letouny takové nároky a takové zdroje jako USAF...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:51 28.09.2018

    Hm, teď koukám, že žiju už jakou dobu v bludu, protože si myslím, že Alca létá jen 836 km/h, ale ono je to o stovku víc, při hladině moře. Jasně, že by mohla ještě stovku přidat, ...Zobrazit celý příspěvek

    Hm, teď koukám, že žiju už jakou dobu v bludu, protože si myslím, že Alca létá jen 836 km/h, ale ono je to o stovku víc, při hladině moře. Jasně, že by mohla ještě stovku přidat, ale víc už stejně jít nemůže, čili silnější motor by se hodil spíš kvůli stoupavosti ap.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:43 28.09.2018

    Jara, souhlas. Nemůžeme podporovat veškerý vojenský průmysl v ČR, na to prostě nejsou peníze. Ale když už máme potenciálně úspěšný produkt (což L39 je), tak proč ho nepodpořit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, souhlas. Nemůžeme podporovat veškerý vojenský průmysl v ČR, na to prostě nejsou peníze. Ale když už máme potenciálně úspěšný produkt (což L39 je), tak proč ho nepodpořit minimálně tím, že ho nakoupí AČR.

    Do jaké míry je perspektivní i L159, to je jiná otázka. Nicméně ne každý bude nutně chtít nadzvuk, protože to prostě výrazně zdražuje konstrukci i provoz. A ne každému stačí turbovrtulák. Čili cvičné/bojové letadlo silnější než L39 by prodejné být mohlo, nicméně stát v tom prostě musí být aktivní, ne jak s Alkou, které stát spíš škodil a u které se nedotahla integrace dostatečného počtu zbraní (ideálně i východních). Navíc přelom tisíciletí a následné roky prostě nebyly vhodné pro prodej téměř žádné vojenské techniky. Což se ale poměrně dramaticky mění. Pravdou je, že by to chtělo stroj, který umí létat vysokým podzvukem. Nicméně na honění dopraváků to tak jako tak nebude, to je prostě nesmysl.

    Gibon, tak jestli myslíte, že byste těch pár kusů letadel, co byste využili, nakupovali po 20 M$ za kus, tak hodně štěstí ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    16:09 28.09.2018

    Hej hej, to sme pocuvali aj o UH-60M :-*

    Hej hej, to sme pocuvali aj o UH-60M :-*

  • flanker.jirka
    16:04 28.09.2018

    Gibon: řekněte korejcům ať o sobotních smenách nebouchaji dohromady pouze vozy KIA, ale zřídí linku na FA 50 Golden Eagle :-D Má to letovou obálku podobnou Gripenu, až na maximální ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: řekněte korejcům ať o sobotních smenách nebouchaji dohromady pouze vozy KIA, ale zřídí linku na FA 50 Golden Eagle :-D Má to letovou obálku podobnou Gripenu, až na maximální rychlost, supersonik to je i na hladině moře. Na provoz nových F 16 budete muset organizovat celonárodní sbírku uzávěrů PET lahví.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:00 28.09.2018

    Jara: dívam se z pohledu obrany a použitelnosti těchto strojů, když už máte mít v letadle radar, tak ať tam není jen na to, že uvidíte jak vám utíká i dopravní letadlo. Mít tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: dívam se z pohledu obrany a použitelnosti těchto strojů, když už máte mít v letadle radar, tak ať tam není jen na to, že uvidíte jak vám utíká i dopravní letadlo.
    Mít tu avioniku v nadzvukovém draku specializovaném na nízké provozní náklady, tak máte postaráno o air policing a může dohnat i tanker pro air refueling.

    Průmyslové odvětví zůstane, bude-li plodit prodejné stroje, Alcy se s bídou prodaly do Iráku a to pouze, protože byle rychle k mání. A i Irák si vybírá nyní něco jiného.
    https://www.defenseindustrydai... Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    14:36 28.09.2018

    Pri systemovej cene 20mil USD, cize asi 17,5mil€ sa treba na L39NG vykaslat a obratit sa opat na FMS, ked pride ten cas. Existujuce L39 u OSSR poslat este raz na poslednu GO v ...Zobrazit celý příspěvek

    Pri systemovej cene 20mil USD, cize asi 17,5mil€ sa treba na L39NG vykaslat a obratit sa opat na FMS, ked pride ten cas.
    Existujuce L39 u OSSR poslat este raz na poslednu GO v LOTN a nasledne to zacat riesit.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    14:04 28.09.2018

    Ano skvělá náhrada L159....... jestli ovšem chceme absolutně zničit další průmyslové odvětví v ČR, letectví a to není jen Aero.... v době kdy je ČR absolutně závislá jen na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano skvělá náhrada L159....... jestli ovšem chceme absolutně zničit další průmyslové odvětví v ČR, letectví a to není jen Aero....
    v době kdy je ČR absolutně závislá jen na automotive by naopak bylo žádoucí do dalších průmyslových odvětví investovat nákup nových cvičných L39NG a modernizace L159 se přímo nabízí, L39 NG má velký potenciál ukrojit si s trhu traineeJet a investice by se nám jako ČR mohla vrátit několikrát spět nejen formou peněz, ale i posunutí ve vývoji dále...
    Chceto ale nekoukat si omezeně jen na špičku nosu.....
    A obzvláště nechápu k čemu kupovat cvičné letadlo, které je skoro stejně vykoné jako GripenSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:54 28.09.2018

    Pěkný výběr, možná to bude dosti podobné éro jako Golden Eagle, obdobné rozměry, stejný motor. Tak že bych se ani nedivil, že vznikne i bojová verze, jako FA 50. ... pak by možná ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkný výběr, možná to bude dosti podobné éro jako Golden Eagle, obdobné rozměry, stejný motor. Tak že bych se ani nedivil, že vznikne i bojová verze, jako FA 50.
    ... pak by možná někdo zjistil, že i takové éro postačí na air policing. A jako náhrada L 159 by to bylo super.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5