Nizozemci koupí francouzské útočné ponorky Blacksword Barracuda

-
18. 3. 2024
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Nizozemské námořnictvo KM (Koninklijke Marine) dostane diesel-elektrické útočné ponorky Blacksword Barracuda od francouzské Naval Group. V KM francouzské ponorky, schopné operací po celém světě a nést střely s plochou dráhou letu, nahradí stárnoucí třídu Walrus.
V soutěži Francouzi porazili švédsko-nizozemské konsorcium Saab-Damen s ponorkou C718 (upravený švédský typ A26) a ThyssenKrupp Marine Systems s Type 212CD přizpůsobený nizozemským požadavkům. Nizozemské ministerstvo obrany hodlá podepsat smlouvu do července, ale nákup musí nejdříve stvrdit nizozemský parlament. To může být problém, protože současná vláda v demisi Marka Rutteho prohrála poslední parlamentní volby.
Od voleb v listopadu 2023 je nizozemský parlament značně roztříštěný, nejvíce křesel má Strana svobody (PVV) Geerta Wilderse. Získala však 37 mandátů, k sestavení vlády bylo potřeba 76 hlasů ze 150 poslanců. Po čtyřech měsících marných jednání se aktuálně Wilders musel vzdát ambicí stát se předsedou vlády. Nizozemsko tak zřejmě povede úřednický kabinet. Saab-Damen se přitom nehodlají vzdát boje. S odkazem na udržení nizozemského loďařského průmyslu a varování před „cizím“ pak mohou využít stále rostoucí preference nacionálně zaměřené PVV.
Ostatně současná vláda v demisi čelila kritice za volbu Naval Group, přičemž někteří zákonodárci uvedli, že společnost upřednostní francouzská pracovní místa před nizozemskými.
Překlad reakce Saab-Damen: „Obdrželi jsme rozhodnutí o předběžném zadání zakázky. Jsme i nadále přesvědčeni, že naše nabídka je nejlepším a nizozemským řešením. Naše nabídka vychází ze stávajících nizozemských znalostí a zkušeností. Jen tak přispějeme k bezpečnosti a autonomii Nizozemska.“
Každopádně aktuální ministr obrany Christophe van der Maat výběr obhajuje: „Podařilo se jim nabídnout vyváženou, všestrannou a realistickou nabídku. Velkou roli bude hrát také nizozemský průmysl, což bylo důležitým kritériem při hodnocení nabídek. Nejde jen o výstavbu, ale také o servis. Proto je naše volba dobrá nejen pro námořnictvo a národní bezpečnost, ale také pro nizozemské společnosti.“
Nové francouzské ponorky ve službách KM budou známy jako třída Orka a ponesou jména Orka, Zwaardvis, Barracuda a Tijgerhaai. První dvě ponorky vstoupí do služby v roce 2034 a stavba celé čtyřčlenné flotily vyjde na 5,65 miliardy EUR (142 miliard Kč).
Třída Orka nahradí čtyřčlennou třídu diesel-elektrických ponorek Walrus, které v KM slouží od začátku 90. let. Aktivní jsou ale pouze tři plavidla, protože vedoucí loď HNLMS Walrus (S802) byla vyřazena ze služby v říjnu 2023.
Třída Walrus
Program náhrady ponorek Walrus nabral značné zpoždění – odstartoval v roce 2013, s uzavřením smlouvy se počítalo v roce 2021 a se vstupem první ponorky do služby v roce 2028. Nizozemská vláda a Naval Group nyní hovoří o roce 2034 jako o nejbližším termínu dodání prvních dvou ponorek – tedy deset let od podpisu smlouvy. Poslední dvě ponorky budou dodány ještě později. To donutí KM prodloužit životnost ponorek třídy Walrus až do konce 30. let 21. století.
Naval Group aktuálně staví jaderné ponorky Barracuda (třída Suffren) pro francouzské námořnictvo. Stavba, od založení kýlu po spuštění na vodu, trvá průměrně devět až deset let. Například francouzská jaderná ponorka Tourville třídy Barracuda se začala stavět (položení kýlu) v roce 2011, na vodu byla spuštěna letos. Na přelomu letošního a příštího roku se očekává certifikace námořnictvem. Tourville je třetí plavidlo ze šesti plánovaných.
Poslední šestá aktuálně stavěná ponorka Casabianca třídy Barracuda (Suffren) má být schválena pro provoz v letech 2030 až 2031. Zdá se tedy, že Naval Group poté „plynule“ přejde na stavbu a dodávky nizozemských ponorek.
Nizozemská třída Orka, nebo-li Blacksword Barracuda, je další nejadernou variantou třídy Barracuda. Základem je výměna jaderného reaktoru za na vzduchu nezávislý pohon využívající vodíkové články AIP FC. 2G (Air Independent Propulsion). Počítá se také s lithium-iontovými články.
AIP FC. 2G
Pro své ponorky vyvinula Naval Group systém řízení boje SYCOBS (SYStéme de combat COmmun Barracuda SNLE). Systém zcela postrádá klasické periskopy s optickým kanálem, takže bojové velitelské centrum lze umístit kdekoli na ponorce.
Přesné takticko-technické parametry ponorek Orka nejsou známy. Se svou délkou 82 metrů, 8,2 metry na šířku a výtlakem 3300 tun (pod hladinou) jsou ze všech tří konkurenčních možností největší. Posádku tvoří 35 námořníků. Na palubě je místo pro dalších 24 pasažérů (členů speciálních jednotek).
Pro srovnání: Lodě třídy Attack nabízené Austrálii, v podstatě australská verze Blacksword Barracuda (známa jako Shortfin Barracuda), měly být 97 metrů dlouhé a mít (ponořený) výtlak 4500 tun. Ponorky pro Nizozemsko tak doplní podvodní portfolio Naval Group a zaujmou místo mezi menší třídou Scorpène s výtlakem 1700 až 2200 tun a jadernou Barracuda o délce 99,5 metru a výtlakem 5300 tun.
KM považuje třídy Orka za expediční a hodlá je nasadit po celém světě. KM má ústavní povinnost chránit celé Nizozemské království, včetně vzdálených karibských území, což znamená, že země vyžaduje, aby její ponorky měly dlouhý dosah a byly logisticky nezávislé. Ponorky Orka mají naopak jen velmi omezeně působit v pobřežních a mělkých vodách kolem nizozemského pobřeží.
MdCN
Blacksword Barracuda vyčnívají z řady konvenčních ponorek NATO. Budou větší a lépe přizpůsobené expedičním operacím. Tím se stanou cenným bojovým prostředkem nejen pro samotné Nizozemsko, ale i celou Alianci.
Minimálně dvě ze čtyř nizozemských ponorek získají střely s plochou dráhou letu. Nizozemsko kupuje americké Tomahawky, ale podle všeho je ponesou pouze fregaty třídy De Zeven Provinciën a ponorky třídy Warlus – ostatně ty zůstanou ve službě dalších 15 let. Třída Walrus bude Tomahwky vypouštět ze svých torpédometů.
Je totiž těžce představitelná integrace amerických Tomahawků na francouzské ponorky a ostatně Francouzi ani o to nemají zájem. Ponorky Orka tak podle všeho budou vyzbrojeny francouzskými střelami MdCN (Missile de Croisière Naval) s doletem 1000 kilometrů. Jsou odvozené od letecké střely SCALP (Système de Croisière Autonome à Longue Porté), aka Storm Shadow, a proto se někdy nazývají námořní SCALP. Francouzská ponorka třídy Barracuda poprvé odpálila MdCN v roce 2020.
Každopádně nákup ponorek Orka je další významný krok modernizace KM. Amsterdam navíc hodlá objednat čtyři nové fregaty protivzdušné obrany za 3,5 miliardy EUR, a to od společností Damen a Thales. Dále je ve hře nákup šesti obojživelných transportních lodí za 1 až 2,5 miliardy EUR, přičemž na projektu se opět podílí Damen.
Související články
Ponorky nové generace Shortfin Barracuda pro Austrálii
Australský program budoucích ponorek (Future Submarine) zná vítěze. Stala se jím francouzská ...
-
31.05.2016
-
45 komentářů
-
Václav Kopecký
Francouzská jaderná ponorka Suffren poprvé odpálila střely s plochou dráhou letu MdCN
Francouzská jaderná útočná ponorka Suffren před několika dny provedla první podvodní odpal střely s ...
-
22.10.2020
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Léčba šokem: Nizozemské ozbrojené síly rychle posilují
V posledních týdnech a měsících Nizozemsko oznámilo několik ambiciózních vojenských projektů. ...
-
07.06.2023
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Šternberskou společnost Excalibur Army navštívili vrcholní představitelé nizozemského armády a ministerstva obrany
Výrobní prostory šternberské společnosti Excalibur Army v úterý 27. února navštívila delegace ...
-
29.02.2024
-
51 komentářů
-
Tisková zpráva
Další pěkný věčný informativní článek. Podle mého tedy. Pročetl jsem i starší odkazy a videa. Zajímavé. Nenapadá mě bohužel ani, jak si rejpnout a vyvolat tak bouři komentářů a ...Zobrazit celý příspěvek
Další pěkný věčný informativní článek. Podle mého tedy. Pročetl jsem i starší odkazy a videa. Zajímavé.
Nenapadá mě bohužel ani, jak si rejpnout a vyvolat tak bouři komentářů a klikání a přispět ke sledovanosti.Skrýt celý příspěvekCo třeba připomenout neúspěšný vývoj konvenčních francouzských ponorek pro Austrálii? Třeba to bude tentokrát lepší :-).
Co třeba připomenout neúspěšný vývoj konvenčních francouzských ponorek pro Austrálii? Třeba to bude tentokrát lepší :-).
No ano! K tomu bych se taky něco rád dověděl - věcně. Postřehl jsem tuto aféru, al jenom jásavé články ve smyslu že to je jeden z projevů Austrálie přidávání se do jakéhosi ...Zobrazit celý příspěvek
No ano!
K tomu bych se taky něco rád dověděl - věcně. Postřehl jsem tuto aféru, al jenom jásavé články ve smyslu že to je jeden z projevů Austrálie přidávání se do jakéhosi polooficiálního paktu nebo souručenství spolu s USA a Velkou Británií proti Číně a proti a pro demokracii a svobodná moře a plavbu a tak vůbec , a jak vydrbali s těmi kulišáckými Frantíky,ale co konkrétně - technicky, politicky,
ekonomicky, obchodně- bylo příčinou, zda budou platit Australané nějaké penále a tyto věci po věcné stránce, vlastně nevím . Ví někdo ?Skrýt celý příspěvekTady zrovna dnešní článek o projektu AUSUS.
https://www.navalnews.com/nava...Tady zrovna dnešní článek o projektu AUSUS.
https://www.navalnews.com/nava...
Tak vývoj sám o sobě byl ok, Australané prostě zmenili doktrínu a rozhodli se pořídit jaderné ponorky. Vzhledem k plánované operační oblasti a vzdálenostem v Pacifiku to dává ...Zobrazit celý příspěvek
Tak vývoj sám o sobě byl ok, Australané prostě zmenili doktrínu a rozhodli se pořídit jaderné ponorky. Vzhledem k plánované operační oblasti a vzdálenostem v Pacifiku to dává smysl.
Výhledově se bude stavět nový typ, vyvinutý pro potřeby AUKUS a zatím měly být Virginie. S těmi je ale problém pro nedostatečnou kapacitu US loděnic v Grotonu (1 kus ročně). Uvidíme jak to dopadne.Skrýt celý příspěvekTo dává, ale proč se Australané kupříkladu nepokusili změnit kontrakt na jaderné ponorky u stejného výrobce? Příklady z civilního letectví - občas si kupuji L&K - letecká ...Zobrazit celý příspěvek
To dává, ale proč se Australané kupříkladu nepokusili změnit kontrakt na jaderné ponorky u stejného výrobce?
Příklady z civilního letectví - občas si kupuji L&K - letecká společnost objedná 50 letadel, po dodání 20 to stopne a změní na jinou variantu, třeba modernější, prodlouženou, anebo jiný zpravidla větší typ. A dohodnou se, tedy nepíše se o nějakých problémech, o penále apod....Skrýt celý příspěvekTohle je jiný vesmír než letectví. Funguje to jinak. Letadla se výrábějí sériově na výrobní lince a její provoz se dá prodloužit nebo zkrátit podle potřeby. Ponorky se staví jako ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je jiný vesmír než letectví. Funguje to jinak. Letadla se výrábějí sériově na výrobní lince a její provoz se dá prodloužit nebo zkrátit podle potřeby.
Ponorky se staví jako kusy, plánují se věčnost dopředu a všechno na sebe musí navazovat. V Grotonu teď staví tempem 1-2 kusy ročně Virginie a po nich se začnou stavět mnohem větší Columbie a postavit další Virginii už nebude možné. V Barrow dojedou třídu Astute myslím ve 2026 a přejdou na raketonosné Dreadnoughty, které jsou větší a používají jiný reaktor. První astute se objednal v roce 1997 a do služby vstoupil 2014, celý program astute od začátku vývoje do dokončení poslední lodě bude trvat 25 let. Loděnice nemají "volná okna" na dodatečné kusy.
Reaktory jsou další problém. Výroba reaktoru začíná dlouho před začátkem stavby ponorky. Nemáte reaktor, nemáte ponorku.
Postavit jadernou ponorku je časově a technicky náročnější než vyvinout a vyrobit novou kosmickou loď.
Bylo by logické, aby se Austrálie obrátila na Francouze a objednala si jaderné Barracudy, ale kromě výše zmíněných důvodů také není jisté, zda chce Francie tak citlivou technologii sdílet. V historii ještě žádný export jaderných ponorek neproběhl. Na každý pád se třída Barracuda teprve začala stavět a zaměstná loděnici do roku 2030.Skrýt celý příspěvekAUKUS je politický projekt. To co se povedlo USA a UK byl majstrštyk. Vyštípali Frantíky a vlastně nemají schopnost dodat včas požadované ponorky a aby to nebylo málo, koupí si ...Zobrazit celý příspěvek
AUKUS je politický projekt. To co se povedlo USA a UK byl majstrštyk. Vyštípali Frantíky a vlastně nemají schopnost dodat včas požadované ponorky a aby to nebylo málo, koupí si Australané hned 2 různé typy od 2 různých výrobců a států. Austrálie má navíc k jádru odpor. Země, které staví a vlastní jaderné ponorky mají blízko k jádru, mají atomové elektrárny a atomové bomby. Nápad AUKUS je pro Austrálii geopoliticky skvělý, ale ušitý narychlo.Skrýt celý příspěvek
Kalessin Podle mě by tým z Astute měl pracovat právě na AUKUS. Psal jsem to tu v době, kdy se zpráva o AUKUS objevila a USA byly za ty špatné, že jen chtějí prodat svoje ponorky. ...Zobrazit celý příspěvek
Kalessin
Podle mě by tým z Astute měl pracovat právě na AUKUS. Psal jsem to tu v době, kdy se zpráva o AUKUS objevila a USA byly za ty špatné, že jen chtějí prodat svoje ponorky. Jenže oni jim stejně nejsou schopní dodat všechny - Virginia bude končit a naopak není možné začít s SSN(X). Tým z Astute se uvolní hned jak se dostaví a začne s AUKUS.Skrýt celý příspěvekPoly: Které dva různé typy Australie koupí? Tým z Astute přejde na Dreadnought. Jinak souhlas, AUKUS je politický projekt, ale má i svoje racionální jádro. Čínské SSN jsou zatím ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: Které dva různé typy Australie koupí?
Tým z Astute přejde na Dreadnought.
Jinak souhlas, AUKUS je politický projekt, ale má i svoje racionální jádro. Čínské SSN jsou zatím hlučnější než západní, ale dá se čekat zlepšení a budou mít vždycky výhodu proti jakýmkoliv SSK, takže francouzské diesely by vlastně nepřinesly proti třídě Colins velké zlepšení.
Britský tisk už spekuloval o rozšíření loděnice v Barrow a přijetí nových zaměstnanců, ideálně z Austrálie, ale já z toho mám pocit, že "dobré" řešení v horizontu 15 let neexistuje.
Hádám, že colinsy dostanou refit a budou sloužit ca. do 2035.Skrýt celý příspěvekKalessin No koupí si SSN-AUKUS resp vyrobí a předtím koupí 3 Virginie. Ty koupit musí, protože než bude Aukus, tak Collins bude odvařený. Tím přemostí období než bude první ...Zobrazit celý příspěvek
Kalessin
No koupí si SSN-AUKUS resp vyrobí a předtím koupí 3 Virginie. Ty koupit musí, protože než bude Aukus, tak Collins bude odvařený. Tím přemostí období než bude první SSN-AUKUS. Kolik Virginií nakonec bude, to není jasné a bude to záviset na zpoždění SS-AUKUS. Uvádí se 3, ale taky doplňuje, že bude možné dodat další 2 až 3 ponorky.
Collins musí podstoupit Life-of-Type Extension, jinak jim nepomůžou ani ty Virginie, protože to prodlouží životnost asi o 7 let a Aukusy budou až 2040+.
https://web.archive.org/web/20...
https://web.archive.org/web/20...
Jinak výše je otázka proč když chtěli Australani najednou jaderný pohon, tak proč nedodali Frantíci takovou ponorku, když si ji sami staví. Problém je v politice. Francie není USA a nemůže být tím, kdo dodá Austrálii tak výkonné plavidla určené proti Číně. USA je to buřt. UK je vcelku z obliga.Skrýt celý příspěvekJo, koupit tři Virginie by byl ideální stav, ale GD staví málo i na přezbrojení USN a nahrazování třídy LA. A velení USN za této situace nebude chtít dvouletou produkci loděnic ...Zobrazit celý příspěvek
Jo, koupit tři Virginie by byl ideální stav, ale GD staví málo i na přezbrojení USN a nahrazování třídy LA. A velení USN za této situace nebude chtít dvouletou produkci loděnic nechat Ozzákům.
Na francouzskou cestu moc nevěřím z mnoha důvodů. Ponorky nejsou a hned tak jich dost nebude.
Tušíte na čem teď pracují orkové v Severodvinsku?Skrýt celý příspěvekKelassin Ideální plán je začít nasazovat v roce 2025 už modernizované Collinsy, které by měly vydržet 7 let a to je do roku 2032 a dále. V roce 2032 by měly US prodat lehce ojeté ...Zobrazit celý příspěvek
Kelassin
Ideální plán je začít nasazovat v roce 2025 už modernizované Collinsy, které by měly vydržet 7 let a to je do roku 2032 a dále. V roce 2032 by měly US prodat lehce ojeté Virginia Block 4. No a pak by měly přijít Aukusy. S tím že Astute měla zpoždění a Aukus ho bude mít taky, tak je možné, že Virginii bude fakt i 5.
https://www.defensenews.com/na...
Co se tam děje nevím, ale méně známá starší perlička - před rokem se jim podařil husarský kousek a to že propašovali 636.3 B-588 z Petrohradu ven z Baltu. Je to velmi tichá nebezpečná ponorka ideální do Černého moře.
https://www.fr.de/politik/russ... Skrýt celý příspěvekPoly: Tak to je hustá storka. Pěkně po hladině v konvoji lodí! Myslím, že US administrativě nezbyde než zvýšit kapacitu loděnic. Já bych řekl, že Australáci budou mít i problém ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: Tak to je hustá storka. Pěkně po hladině v konvoji lodí!
Myslím, že US administrativě nezbyde než zvýšit kapacitu loděnic.
Já bych řekl, že Australáci budou mít i problém si na jádro vycvičit posádky a připravit infrastrukturu. Postavit molo a suchý dok s certifikátem na SSN není jen tak. Takže se to všechno třeba v budoucnu hezky sejde. Jen možná později než chtěli.Skrýt celý příspěvekKalessin a Poly. Uff už jsem se v tom trochu ztratil :) . Ale jinak jo, dík, zase jsem si z vašich příspěvků něco dověděl, ujasnil, získal vaše pohledy na věci ...
Kalessin a Poly. Uff už jsem se v tom trochu ztratil :) . Ale jinak jo, dík, zase jsem si z vašich příspěvků něco dověděl, ujasnil, získal vaše pohledy na věci ...
Som zvedavy aky model ponoriek nakoniec zvoli Polsko
Som zvedavy aky model ponoriek nakoniec zvoli Polsko
Môj názor: Vzhľadom na vstup Švédska a Finska do NATO by sa mohli poliaci vzdať ambície mať ponorky. Ušetrené mld eur by mohli dať radšej do letectva a/alebo rakiet dlhého dosahu, ...Zobrazit celý příspěvek
Môj názor: Vzhľadom na vstup Švédska a Finska do NATO by sa mohli poliaci vzdať ambície mať ponorky. Ušetrené mld eur by mohli dať radšej do letectva a/alebo rakiet dlhého dosahu, čo v boji proti Rusku bude mať oveľa väčšiu váhu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...