První let americké víceúčelové stíhačky F-16 Block 70
- 26. 1. 2023
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
Z letiště u výrobního závodu Greenville v Jižní Karolině poprvé vzlétl nejnovější model víceúčelové stíhačky F-16 Fighting Falcon. Na nový model F-16 Block 70/72 čeká minimálně šest států, včetně Slovenska.
Nejprve si ujasněme označení. F-16V „Viper“ (.pdf) je program modernizace starších F-16A/B/C/D. Například Řecko vylepší 83 F-16C/D Block 52+ na standard F-16V. První dvě stíhačky F-16V řecké letectvo převzalo v záři minulého roku. Upgrade letounů zajišťuje domácí výrobce HAI (Hellenic Aerospace Industries).
Naopak F-16 Block 70 (s motorem General Electric F110) nebo F-16 Block 72 (Pratt & Whitney F100) (.pdf) jsou nově vyrobené stroje. Půjde o novou standardizovanou verzi F-16 určenou pro všechny nové zákazníky (viz dále). Právě první nově vyrobená dvoumístná verze F-16 Block 70 pro bahrajnské letectvo provedla před pár dny svůj premiérový let.
F-16V a F-16 Block 70/72 jsou zaměňovány, protože F-16V je modernizace (zejména elektroniky a avioniky) na úroveň Block 70/72. Středobodem obou verzí je zejména instalace pokročilého radaru APG-83 s aktivním elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumman. Jedná se o špičkový radar posunující radiolokační schopnosti F-16 na úroveň letounů F-22 a F-35. APG-83 mimo jiné získají také F-16C/D Block 30/32 Národní gardy sloužící v systému protivzdušné obrany USA.
První let F-16 Block 70
Obě verze dále získají nový systém elektronického boje Viper Shield, výkonnější palubní počítače, modernizovaný kokpit s většími barevnými displeji (včetně možnosti zoomu a změny uspořádání zobrazovaných informací), nový velký centrální displej CPD (Center Pedestal Display), schopnost používat většinu moderních zbraní, možnost nést zaměřovací / průzkumný kontejner s technologií IRST (InfRared Search and Track), vylepšená datová spojení, přesnou a odolnou navigací (Embedded GPS/INS), anti-kolizní systém Auto GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) a nový odpovídač vlastní-cizí AN/APX-126 Advanced IFF (Identification Friend or Foe). Pro piloty je připravena nová přilba s průhledovým displejem JHCMS II (Joint Helmet-Mounted Cueing System II).
Konstrukční životnost nových Block 70/72 je 12 000 hodin (o 50 % více). Nově vyrobené F-16 tak mohou zůstat ve službě až do roku 2060. Kromě toho F-16 Block 70/72 dostanou vylepšený motor a volitelně konformní přídavné nádrže.
Aby si společnost Lockheed usnadnila život, podepsala v roce 2020 s Pentagonem rámcový kontrakt v hodnotě 62 miliard dolarů na výrobu blíže neurčeného počtu (tzv. indefinite-delivery/indefinite-quantity) standardizovaných letounů F-16 Block 70/72. Všechny stroje této rámcové smlouvy jsou určeny pro export v rámci FMS (Foreign Military Sales).
JHMCS II
Dosud bylo vytváření smluv a konfigurací F-16 pro každého zákazníka časově a finančně velmi náročné (například specifický F-16 Block 60 pro Spojené arabské emiráty). Montáž komponentů na zakázku pro konkrétního zákazníka velmi zpomaluje výrobu. Nyní si každý potenciální kupující bude moci objednat sériovou stíhačku „z regálu“ za jasně definovanou pevnou cenu včetně konkrétního balení.
Pokud zákazník hodlá svou F-16 vybavit nestandardními prvky, například jiným displejem nebo vlastním domácím systémem, je to možné, ale každý z těchto prvků bude předmětem samostatné smlouvy a extra platby.
Na nové F-16 Block 70/72 čeká hned několik států – Slovensko, Bulharsko, Bahrajn, Tchaj-Wan, Maroko a Jordánsko závazně objednaly 128 letounů F-16 Block 70/72 za 14 miliard dolarů. Kromě toho Jordánsko hodlá přikoupit dalších 12 strojů a Bulharsko osm. V blízké době se tak počet závazně objednaných F-16 může zvednout na 148. Všechny tyto letouny Greenville zvládne vyrobit do konce roku 2026 – továrna hodlá vyrábět čtyři nové F-16 měsíčně.
Zájem o F-16 ale neutuchá. V roce 2021 Turecko, kterému Američané neumožnili získat F-35A Lightning II, požádalo o 40 nových F-16 Block 70/72 a modernizační sady „F-16V“ pro 80 tureckých F-16C/D. Maroko kromě nákupu nových F-16 Block 72 hodlá vylepšit 23 F-16 na standard F-16V. Také Jižní Korea počítá s vylepšením 134 F-16 na standard F-16V.
Únavová zkouška nového draku F-16 v Greenville; větší foto / Lockheed Martin
Nejdále v zavádění F-16V je Tchaj-Wan – tato „frontová“ země v mocenském boji s Čínou již převzala 100 F-16V ze 141 objednaných. Zbývající mají být dodány v letošním roce. O jednu F-16V ale Tchaj-wan před rokem přišel při nehodě.
V případě Řecka, Turecka, Tchaj-Wanu a Jižní Koreje je strategie stejná – Lockheed Martin dodá modernizační sady F-16V, včetně nového radaru APG-83, a domácí průmysl zmíněných zemí provede zástavbu do svých F-16.
Zpět k prvnímu letu F-16 Block 70 pro bahrajnské letectvo – let trval 50 minut a pilot prováděl různé kontroly letové způsobilosti, motoru, řízení letu a palivového systému, jakož i odzkoušel základní ovládání letounu. Bahrajn první F-16 Block 70 převezme v první polovině roku 2024. Poslední ze 16 objednaných pak v roce 2025.
„Letouny zůstanou v zařízení Lockheedu pod přímým dohledem personálu Lockheedu, přičemž omezené nelétající výcvikové aktivity s Bahrajnem jsou povoleny na základě smlouvy mezi americkým letectvem a Lockheedem,“ uvedl mluvčí amerického letectva pro Breaking Defense. „Až bude skupina letounů připravena (obvykle čtyři), piloti amerického letectva je přepraví přes moře do bahrajnského operačního místa.“
F-16V jsou páteří tchajwanského letectva. Mají napilno. Neustále odhánějí dotírající čínské letouny z tchajwanského vzdušného prostoru.
Generálmajor Šajch Hamad bin Abdulláh Al Chalífa, šéf bahrajnského letectva uvedl, že „rozšířené bezpilotní sebevražedné zbraně a využívání hybridní války prostřednictvím kybernetických útoků, které postihly vlády, ekonomiky a zdravotnické instituce v některých zemích, a navíc vznik technologie hypersonických zbraní schopných vyhnout se současným systémům protivzdušné obrany, to vše se stalo jasnou hrozbou pro mezinárodní bezpečnost a stabilitu, zejména pokud se tyto zbraně prostřednictvím některých zemí dostanou do rukou teroristických skupin.“
Podle Al Chalífy flotila letounů F-16 Block 70 pomůže bahrajnskému letectvu v jeho úkolech, včetně boje proti terorismu a zabezpečení vzdušného prostoru před případnými útoky. Nové letouny poslouží také jako prvek odstrašení před rivaly v regionu.
Letouny F-16 čeká ještě velmi dlouhá služba. V loňském roce americké letectvo oznámilo rozsáhlý program modernizace 608 letounů F-16C/D v hodnotě 6,3 miliardy dolarů. Modernizace dovolí letounům zůstat ve službě do konce 40. let 21. století. Program nazvaný Post Block Integration Team (PoBIT) zahrnuje vylepšení strojů Block 40/42 a Block 50/52 vyrobených v letech 1988 až 2005.
Od zahájení výroby F-16A v 70. letech 20. století bylo zákazníkům dodáno více než 4550 stíhaček tohoto typu. Vedení Lockheed vidí potenciál pro dosažení 5000 kusů. Mimo USA lze očekávat, že F-16 přečkají ve službě do 70. letech 21. století, tedy sto let po zahájení výroby první varianty.
Zdroj: EurasianTimes, Breaking Defense, Lockheed Martin, Konflikty
Související články
Nejnovější americké stíhačky F-16 Block 70 pro Indii?
Americká firma Lockheed Martin a indická firma Tata Advanced Systems podepsaly dohodu o spolupráci ...
- 28.07.2017
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
Smlouva podepsána. Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72
Slovensko včera podepsalo se Spojenými státy smlouvu o pořízení 14 kusů víceúčelových stíhaček F-16 ...
- 13.12.2018
- 478 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-16 Block 70 zachrání skomírající bulharské letectvo
Americká vláda před pár dny zadala firmě Lockheed Martin výrobu osmi víceúčelových taktických ...
- 03.04.2020
- 396 komentářů
- Jan Grohmann
První stíhačka F-16 opustila výrobní závod Greenville
Továrna Greenville v Jižní Karolíně vyrobila první víceúčelové taktické letadlo čtvrté generace F-16 ...
- 24.11.2022
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
To je zvláštní, že to někdo chce, když Černochová vybrala F-35
To je zvláštní, že to někdo chce, když Černochová vybrala F-35
Letadla 4 generace mají stále co říci. 5 generace je spíše doplňkem k letadlům 4 generace a měla býti spíše pomyslným hrotem kopí. Spoléhat se jen na letouny 5 gen. je z vojenského ...Zobrazit celý příspěvek
Letadla 4 generace mají stále co říci.
5 generace je spíše doplňkem k letadlům 4 generace a měla býti spíše pomyslným hrotem kopí. Spoléhat se jen na letouny 5 gen. je z vojenského hlediska chyba.Skrýt celý příspěvek
OT - Je nejaký problém s načítaním špeciálnej diskusie... Je to len u mňa, alebo aj u iných?
OT - Je nejaký problém s načítaním špeciálnej diskusie... Je to len u mňa, alebo aj u iných?
Neprihláseného ma na špeciálnu diskusiu pustí, posledný príspevok zobrazuje cca 13:30. Po prihlásení na už ale na špeciálnu diskusiu ma vôbec nepustí...
Neprihláseného ma na špeciálnu diskusiu pustí, posledný príspevok zobrazuje cca 13:30. Po prihlásení na už ale na špeciálnu diskusiu ma vôbec nepustí...
Přihlášený- vůbec se nenačte stránka, nepřihlášený- včera večer se mi jednou načetla, ale posl příspěvek byl z rána... Počítače i mobily, všecko stejně špatně...
Přihlášený- vůbec se nenačte stránka, nepřihlášený- včera večer se mi jednou načetla, ale posl příspěvek byl z rána... Počítače i mobily, všecko stejně špatně...
Ešte sa žiada dodať, že LM hodlá zvýšiť tempo výroby, pre zabezpečenie nových F-16 pre tých, čo darujú svoje lietadlá Ukrajine. ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte sa žiada dodať, že LM hodlá zvýšiť tempo výroby, pre zabezpečenie nových F-16 pre tých, čo darujú svoje lietadlá Ukrajine.
https://mobile.twitter.com/joh... Skrýt celý příspěvekTak nech si pohnú s tými našimi. :-)
Tak nech si pohnú s tými našimi. :-)
Ešte sa tento rok testuje nový systém EW: AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield https://executivegov.com/2023/...
Ešte sa tento rok testuje nový systém EW: AN/ALQ-254(V)1 Viper Shield https://executivegov.com/2023/...
Bude zaujimave sledovat co si vyberie UA pre svoje letectco. Radsej by som u nich videl Gripeny ako F16. Ale pochybujem ze si USA necha utiect tak velkeho zakaznika.
Bude zaujimave sledovat co si vyberie UA pre svoje letectco. Radsej by som u nich videl Gripeny ako F16. Ale pochybujem ze si USA necha utiect tak velkeho zakaznika.
Položme si otázku či bude mať Ukrajina čím tú veľkú zákazku zaplatiť. Sama asi nie a keď aj získa donorov, tak tí rozhodnú za ňu. Ďalší aspekt je, že či budú chcieť v USA riskovať, ...Zobrazit celý příspěvek
Položme si otázku či bude mať Ukrajina čím tú veľkú zákazku zaplatiť. Sama asi nie a keď aj získa donorov, tak tí rozhodnú za ňu. Ďalší aspekt je, že či budú chcieť v USA riskovať, že sa Rusku dostanú do rúk ich F-16. Totižto víťazstvo Ukrajiny (ak vôbec bude) je ešte aj za najpriaznivejších okolností veľmi ďalekoSkrýt celý příspěvek
Keď dostanú verzie AM/BM, s tými si dosť pômožu. A aj so strojmi okolo verzie Block 25, 30, ktoré sú dosť početné na to, aby ich mohla používať Ukrajina...
Keď dostanú verzie AM/BM, s tými si dosť pômožu. A aj so strojmi okolo verzie Block 25, 30, ktoré sú dosť početné na to, aby ich mohla používať Ukrajina...
Osobně bych přál Ukrajincům kombinaci F15SE a F16 klidně ve starších variantách jako nosiče všech možných střel a bomb.
Myslím si, že boenig by za tu zakázku byl rád.Osobně bych přál Ukrajincům kombinaci F15SE a F16 klidně ve starších variantách jako nosiče všech možných střel a bomb.
Myslím si, že boenig by za tu zakázku byl rád."Radsej by som u nich videl Gripeny ako F16."
Tak fanoušek Saabu fandí Gripenu, fanoušek UA fandí F16."Radsej by som u nich videl Gripeny ako F16."
Tak fanoušek Saabu fandí Gripenu, fanoušek UA fandí F16.Fanoušek UA fandí dodávce prakticky jakéhokoliv bojového letounu ze západu.
Fanoušek UA fandí dodávce prakticky jakéhokoliv bojového letounu ze západu.
Kdyby nebyl Gripen v CR, tak ho nikdo ani nezmíni jako spoustu dalších letadel. A stat co rok řeší, zda má dodat houfnice na UA není zrovna ideální partner pro dodání ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby nebyl Gripen v CR, tak ho nikdo ani nezmíni jako spoustu dalších letadel.
A stat co rok řeší, zda má dodat houfnice na UA není zrovna ideální partner pro dodání stíhaček..
Ale jak víme jediní špatní jsou v Německu.Skrýt celý příspěvek
Hypoteticky - pokud Rusko za čas opět napadne Ukrajinu (ať už bude v NATO nebo ne) a stíhačky jim začnou docházet, tak čím je rychleji a efektivněji nahradí? F16 nebo Gripenem? ...Zobrazit celý příspěvek
Hypoteticky - pokud Rusko za čas opět napadne Ukrajinu (ať už bude v NATO nebo ne) a stíhačky jim začnou docházet, tak čím je rychleji a efektivněji nahradí? F16 nebo Gripenem? Řekl bych, že A je správně...Skrýt celý příspěvek
Pokud zacnou Ukrajine v tom "budoucnu" dochazet stihacky, tak nahrada "zeleza" (stihacek) je ta mensi cast problemu. Ta vetsi cast problemu bude otazka, kdo je bude pilotovat.
Pokud zacnou Ukrajine v tom "budoucnu" dochazet stihacky, tak nahrada "zeleza" (stihacek) je ta mensi cast problemu. Ta vetsi cast problemu bude otazka, kdo je bude pilotovat.
Historicky ve většině válek došla spise technika, než piloti.
Historicky ve většině válek došla spise technika, než piloti.
Stroj se sice vyrobí za pár dní, ale pilot ne pokaždé umre. Zatím co stroj je na odpis, i když pilot nemusí mít ani skrabnuti. Jen současná valka na UA, pilotů mají dost. Ale ...Zobrazit celý příspěvek
Stroj se sice vyrobí za pár dní, ale pilot ne pokaždé umre.
Zatím co stroj je na odpis, i když pilot nemusí mít ani skrabnuti.
Jen současná valka na UA, pilotů mají dost. Ale letadla jsou problém.
CR také nemá na 1. Gripen jednoho pilota. Takže při ztrátě stroje, bude přetlak pilotů.
Bitva o Anglii, pro nedostatek Spitfire používali horší Huricany.
Do Izrale být letecky most, aby udržel letectvo.
Ano, byli i státy co měli více techniky. Třeba Německo ke konci války. Ale jak často se vede podobne nakládna valka?!Skrýt celý příspěvekJenze je pilot a pak vycvicenej stihaci pilot. Kdyz to prezenu, tak do C130 nebo jinyho transportniho letadla muzete posadit kapitana civilni aerolinky po preskoleni a asi ten ...Zobrazit celý příspěvek
Jenze je pilot a pak vycvicenej stihaci pilot. Kdyz to prezenu, tak do C130 nebo jinyho transportniho letadla muzete posadit kapitana civilni aerolinky po preskoleni a asi ten naklad doruci na misto. Posadte stejnyho cloveka do stihacky a dejte mu za ukol vybojovat vzdusnou nadvladu. Stihaciho pilota nedela schopnost vzletnou a pristat.
Proc myslite, ze Zapad se snazi, aby piloti nalitali minimalni pocet rocne a pokud to neni na realnem letadle, tak aspon a idealne na full mission simulatoru. A stejne si piloti stezuji, ze ten nalet neni nic moc a potrebovali by vic.
Staci se podivat na opacnou stranu do Ruska, jak to vypada, kdyz nemate vycvicene piloty a nemaji dostatecny nalet. Opticky maji silny letectvo, spoustu stihacek, nektery snad dle vseho i pate generace. A presto nevybojovali vzdusnou nadvladu.
A ano, neni jeden pilot na letadlo, ale ani jich nebudete mit deset na letadlo, protoze pak tech zbvajicich osm nebude mit nalet a schopnosti.
A o tom ze pilot po sestrelu vyleze nezranen - nikdo netvrdi, ze kazdej sestrel znamena hned ztratu pilota, ale pokud se ten pilot nema vystrelit pokazde co je mu hlaseno ozareni nebo zamereni, tak to moc prizniva statistika pro piloty nebude. Zrovna v poslednich cislech ATM resi protiletadlove strely a jsou tam fajn obrazky co udelaji ruzne penetratory (wolframove kulicky) pri vybuchu v blizkosti letadla.Skrýt celý příspěvekTo sice jo ale jen proto že pravidelně na konci války jedna strana vrhala na frontu piloty co byli rádi že se odlepí od země... stroje taky nic extra ale pořád funkční, piloti ...Zobrazit celý příspěvek
To sice jo ale jen proto že pravidelně na konci války jedna strana vrhala na frontu piloty co byli rádi že se odlepí od země... stroje taky nic extra ale pořád funkční, piloti (aspoň rozumně kvalitní) docházeli dřív.Skrýt celý příspěvek
Tom90: 3 piloti na stroj jsou +- na stejen úrovni. Tady l se nebavili o mobilizaci pilotů aerolinek. Ale čistě o tom, že máme 14 Gropenu nakych cca 40.pilotu. Tzn. Při sestreli ...Zobrazit celý příspěvek
Tom90: 3 piloti na stroj jsou +- na stejen úrovni. Tady l se nebavili o mobilizaci pilotů aerolinek.
Ale čistě o tom, že máme 14 Gropenu nakych cca 40.pilotu.
Tzn. Při sestreli letounu, je to válka to se stává. Ale vzniká přetlak pilotů, a to bez ohledu na to zda ten sestřeleny přežije.
Soucasne, na 90% další letou nedostane.
Na SR jim také nedošly piloti, ale letadla. Podobne je to na UA, mají hromady pilotů, ale letuschopnych letadel méně.
Pripadne skončíte z hromadou pilotů co máte, ale oni mají kvalifikaci na stroje co nejsou k dispozici.Skrýt celý příspěvekV kazde válce došli straně, co prohrála piloti a palivo. V paměti německých pilotů je, že s poškozeným strojem přistáli a vzali si nový. Ale piloti nebyli. To že dělali rychlíku ...Zobrazit celý příspěvek
V kazde válce došli straně, co prohrála piloti a palivo. V paměti německých pilotů je, že s poškozeným strojem přistáli a vzali si nový. Ale piloti nebyli. To že dělali rychlíku pilotů nic neřešili, to bylo jen maso. 1 sv to samé. 1 válka Izraele je něco jiného, tam začínali s nulou. Další jejich války potvrzuji to výše.Skrýt celý příspěvek
Napíšu to znovu po 6.letech války jim došly piloti.
Ale co těch zbývajících 4-5.let..
Izrael nedojel na piloty, ale na draky. Až díky dodávkami že zahraničí ten poměr otocily.Napíšu to znovu po 6.letech války jim došly piloti.
Ale co těch zbývajících 4-5.let..
Izrael nedojel na piloty, ale na draky. Až díky dodávkami že zahraničí ten poměr otocily.A to ze tri piloti jsou plus minus na stejne urovni a ze mame 40 pilotu na 14 Gripenu - to je nejake overene info a nebo si to myslite? Za 15 let provozu preskolili 35 pilotu, z ...Zobrazit celý příspěvek
A to ze tri piloti jsou plus minus na stejne urovni a ze mame 40 pilotu na 14 Gripenu - to je nejake overene info a nebo si to myslite?
Za 15 let provozu preskolili 35 pilotu, z toho jiz nekteri urcite neslouzi. Pilotu bylo cca 20 (2 roky dozadu) - za tu dobu nezdvojnasobili kapacity, jinak by v jednom z nedavnych clanku o letectvu nezaznelo, ze v pripade porizeni 24 stihace se musi ihned resit nabor pilot, aby je mel kdo pilotovat.
https://acr.army.cz/informacni...
Dle NATO standardu, aby byl pilot combat ready je nutne mit nalitano minimalne 180 hodin. Rocne ma flotila Gripenu nalet okolo 2 - 2 500 hodin. To by v pripade trech pilotu na jeden Gripen bylo cca 48 - 59 hodiny na jednoho bez simulatoru, coz je zalostne malo. A pokud si to spravne pamatuju, tak se parkrat objevil na odbornejsich serverech udaj, ze nalet pilot v Rusku je nekde zhruba okolo 50 hodin - a jejich vykony vidite skoro v primem prenosu.
Takze co timhle cvicenim se snazim vysvetlit je to, ze rozhodne nemame 3 piloty na letadlo a neni snadne udrzet takovy pocet pilotu na letadlo na dostatecne urovni, aby byli combat ready a byli prinosem. A to, ze piloti jsou problemem pro vetsi a bohatsi staty nez jsme my a nebo Ukrajina ukazuje samotne USAF, kteremu chybi cca 1650 pilotu a tam se asi nebudeme bavit o tom, ze nemaji dost letadel.
https://www.flyingmag.com/u-s-... Skrýt celý příspěvekTom90 Máte pravdu.. Vo velkých a silných ekonomikách ochotných investovať 3-4% zo svojho HDP po dobu dlhšiu ako 30 rokov je problém v pilotoch.. U nás kde je dlhodobo okolo ...Zobrazit celý příspěvek
Tom90
Máte pravdu..
Vo velkých a silných ekonomikách ochotných investovať 3-4% zo svojho HDP po dobu dlhšiu ako 30 rokov je problém v pilotoch..
U nás kde je dlhodobo okolo 1-1.2% - je problém v Železe..
Aj v pilotoch, no železo je násobne drahšie..Skrýt celý příspěvek
Keď už je reč o F-16 tak Letecké opravovne Trenčín získali certifikát na opravy práve F-16. V LOTN aktuálne prebieha príprava infraštruktúry pracovísk pre jednotlivé typy ...Zobrazit celý příspěvek
Keď už je reč o F-16 tak Letecké opravovne Trenčín získali certifikát na opravy práve F-16.
V LOTN aktuálne prebieha príprava infraštruktúry pracovísk pre jednotlivé typy opráv, konkrétne opravu elektrických agregátov, podvozkov vrátane ich súčastí a tiež súčastí hydraulického systému lietadla.
„V druhej polovici roka očakávame dodanie skúšobných zariadení, ktorých financovanie je súčasťou kontraktu na dodanie lietadiel F-16 Block 70. Následne sa uskutoční vyškolenie personálu spoločnosti LOTN pre obsluhu skúšobných zariadení a vykonávanie opráv a servisu agregátov,“ priblížil generálny riaditeľ LOTN, a.s. Ľubomír Galko.
Ďalšou oblasťou, do ktorej budú LOTN zapojené, je implementácia softvérovej platformy Ilias, ktorá bola vybraná ako logistický informačný systém pre prevádzku lietadiel typu F-16 Block 70. Systém poskytuje komplexný nástroj pre organizáciu logistiky, operačného využitia lietadiel, tréningov a tiež správu náhradných dielov. Súčasťou implementácie v LOTN bude hardvérové a softvérové riešenie, ku ktorému bude vyškolený potrebný personál. Z pohľadu využiteľnosti v LOTN bude softvér prioritne používaný pre servis a opravu agregátov.Skrýt celý příspěvekSom zvedavy, ci sa dozijeme 5000. draku F-16.
Som zvedavy, ci sa dozijeme 5000. draku F-16.
Ja tipuju ze jistě. Až vietnam a alzirsko a podobný nakupci ve velkym vyhodej ty net-analoga zazraky, tak ty nákupy budou ve velkym.
Ja tipuju ze jistě. Až vietnam a alzirsko a podobný nakupci ve velkym vyhodej ty net-analoga zazraky, tak ty nákupy budou ve velkym.
Pokud zavede F-16 i Ukrajina tak ta fabrika bude mít zakázek na desetiletí dopředu!
Pokud zavede F-16 i Ukrajina tak ta fabrika bude mít zakázek na desetiletí dopředu!
A kto by v prípade Ukrajiny financoval výrobu na desaťročia dopredu? Pretože západné štáty zafinancujú Ukrajinu cez vojnu, o tom niet pochýb, ale po vojne objem pomoci nezvratne ...Zobrazit celý příspěvek
A kto by v prípade Ukrajiny financoval výrobu na desaťročia dopredu? Pretože západné štáty zafinancujú Ukrajinu cez vojnu, o tom niet pochýb, ale po vojne objem pomoci nezvratne klesne (nemusí sa nám to páčiť, ale je to tak). No a na Ukrajine bude po vojne, no ako po vojne t.j. ekonomicky určite nie moc dobre...Skrýt celý příspěvek
Nové podle mě nedostanou a ani si je nekoupí. Je to drahá záležitost a pro UA vlastně prozatím zbytečná. Potřebují kopec munice. Krásná by byla představa Block 50/52. Tahle ...Zobrazit celý příspěvek
Nové podle mě nedostanou a ani si je nekoupí. Je to drahá záležitost a pro UA vlastně prozatím zbytečná. Potřebují kopec munice. Krásná by byla představa Block 50/52. Tahle varianta má AN/ASQ-213 a AN/APG-68(V)9 a umí SDB. Ale i Block 40 by stačil - umí například JSOW, což vidím jako rozumné ekonomické řešení pro plnotučné stand off útoky, dále pak LANTIRN a hlavně je kompatibilní s nočním viděním.Skrýt celý příspěvek
Ukrajina potřebuje hlavně ovládnout nebe, takže co nejmodernější verze HARM a AMRAAM + letadla schopná je nosit. Na pozemní útoky by pak byla lepší MALE drony - zkušených operátorů ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajina potřebuje hlavně ovládnout nebe, takže co nejmodernější verze HARM a AMRAAM + letadla schopná je nosit. Na pozemní útoky by pak byla lepší MALE drony - zkušených operátorů dronů mají Ukrajinci dost, určitě více než pilotů. A drony nejsou tak závislé na FAC (kterých asi Ukrajinci mají velmi málo a výcvik trvá hodně dlouho), bez nichž se klasická CAS neobejde.Skrýt celý příspěvek
O tom si může s těma F-16, které dostane, zdát leda vlhké sny. To nebudou Block 60 nebo 70. Pokud dostanou holandské, tak mají k dispozici A/B s mid life update. To jsou víceméně ...Zobrazit celý příspěvek
O tom si může s těma F-16, které dostane, zdát leda vlhké sny. To nebudou Block 60 nebo 70. Pokud dostanou holandské, tak mají k dispozici A/B s mid life update. To jsou víceméně nosiče západní stand off munice, ne stroje pro A-A proti ruským strojům blízko ruské PVO.Skrýt celý příspěvek
Nemyslim, že by starší verze F-16 nějak zásadně zaostávaly za ruskými stroji co se týče radaru. A u AA boje to kromě zachycení nepřítele bude o nesené munici, a asi se nemusíme ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslim, že by starší verze F-16 nějak zásadně zaostávaly za ruskými stroji co se týče radaru. A u AA boje to kromě zachycení nepřítele bude o nesené munici, a asi se nemusíme hádat o tom, že západní BVR rakety vysoce převažují ruské protějšky. Jinak ty holandské F-16 na tom nejsou tak špatně, ten MLU upgrade je dostal na úroveň Block 50/52. Navíc k nim mají zaměřovací, průzkumné i ECM pody (Litening AT, ALQ-131, Reccelite) - viz zde https://www.f-16.net/f-16_user... Skrýt celý příspěvek
Irving To snad nemyslíte vážně, ne? Protivník bude mít k dispozici Su-35, Su-30SM2 které fašistán jednoduše prostě má a nejsou to špatné letouny. Evropské A/B, které by mohla ...Zobrazit celý příspěvek
Irving
To snad nemyslíte vážně, ne? Protivník bude mít k dispozici Su-35, Su-30SM2 které fašistán jednoduše prostě má a nejsou to špatné letouny. Evropské A/B, které by mohla dostat UA, používají první verze AN/APG-66(V2), RCS není ošetřeno jako pozdější C/D a je rovno 5. Obecně evropské verze dožívají až na výjimky jako SK, které má zcela nové letouny, případně Řecka, které vlastní C/D Block 52+ (Block 52M). A i tyhle považuje Řecko za zastaralé a upgraduje na F-16 V. Mimochodem právě F-16 50 a výše by možná byly dostačující vedení A/A boje. Pořád se jedná o techniku starou 30 let.
Ať je Irbis-E jaký chce, tak dalece převyšuje schopnosti starého AN/APG-66 byť modernizovaného. Stejně tak rusistán úspěšně použil R-37M. R-37M je nebezpečná i v případě použití Mig-31.Skrýt celý příspěvekPoly Holandské F16 by měly mít APG-66(V)2A. Jak je na tom v porovnání s Irbis-E, to je otázka, z papírových parametrů toho člověk moc nevyčte, resp. ty neposkytnou celý obraz. ...Zobrazit celý příspěvek
Poly
Holandské F16 by měly mít APG-66(V)2A. Jak je na tom v porovnání s Irbis-E, to je otázka, z papírových parametrů toho člověk moc nevyčte, resp. ty neposkytnou celý obraz. Např. maximální dosah - u Irbis-E se udává 350 km za ideálních podmínek, AN/APG-66(V2) 83 km v zarušením prostředí. Co to znamená v praxi? Bůh ví...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...