BVP pro Armádu České republiky: Sedm kandidátů

-
5. 4. 2017
-
273 komentářů
-
Jan Grohmann
Sedm společností projevilo zájem dodat Armádě České republiky pásová bojová vozidla pěchoty (BVP). Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na základě nabídek letos vypíše výběrové řízení na nákup minimálně 210 nových BVP.
Nová BVP pro Armádu ČR
O modernizaci BVP-2 nebo nákupu použitých/nových BVP se oficiálně mluví od roku 2013. Přes počáteční úvahy o modernizaci BVP-2 nakonec převládl názor nakoupit nová BVP.
V minulém roce MO ČR poslalo devíti firám žádost o informaci RFI (Request for Information).
Na žádost MO ČR odpovědělo sedm firem:
+ GDELS nabízí rakousko-španělský ASCOD;
+ BAE Systems Hägglunds švédské CV90;
+ PSM německou Pumu;
+ Rheinmetall německý Lynx 31/41;
+ FFG německý PMMC G5;
+ FNSS turecký Kaplan 20;
+ OTOKAT turecký Tulpar.
Nereagovali Italové s vozidlem Dardo a Izraelci s vozidlem Namer.
Podle Daniela Koštovala, náměstka ministra obrany, v půlce letošního roku proběhne představení vozidel. V rámci tzv. průmyslových dnů vozidla předvedou své schopnosti zástupcům MO ČR i armády.
Výběrové řízení odstartuje letos na podzim a vítěze se dozvíme v roce 2018. V roce 2019 dojde k podpisu smlouvy a v roce 2020 začnou dodávky nových BVP. Pro rok 2019 jsou již na nákup BVP vyčleněny peníze z rozpočtu MO ČR. Přitom ještě před několika měsíci se počítalo se zaváděním nových BVP až před rokem 2025.
MO ČR plánuje pořídit minimálně 210 pásových vozidel pro 7. mechanizovanou brigádu, zbraňové systémy (věž s 30mm kanónem), vnitřní vybavení vozidel, munici, provozní (logistika, údržba, opravy) a výcvikové zázemí, nakoupit náhradní díly a zajistit si dlouholetou servisní podporu výrobce. Na nákup BVP a vybudování komplexního zázemí je vyčleněno 50 miliard Kč.
“V tuto chvíli vypadají nejzajímavěji tři až čtyři vozidla. Musíme se dívat na stáří, zajímá nás i modernizační potenciál v dalších čtyřiceti letech. Nelze říct, že je to jednoznačný favorit (CV90 pozn. red.). Vozidla chceme vidět v akci. A to včetně rozdílů, pokud jde o použití osádkové a bezosádkové věže,” komentoval možnosti uchazečů Koštoval pro magazín Euro.
Puma
Dlužno dodat, že u takto strategických nákupů zbraní nelze výběr “smrsknout” pouze do prostého porovnání technických parametrů. Snad kromě “exotického” PMMC G5, které je spíše obrněný transportér než BVP, jsou si všichni kandidáti víceméně ve svém určení, technice a výkonech podobní.
Klíčové je proto zapojení českého průmyslu do výroby, možnost provádět maximální servis a údržbu na území ČR, transfer know-how a technologií do ČR, možnost modernizovat vozidla českým průmyslem, bojová nasaditelnost (perfektní a cenově dostupná údržba a servis), provozní náklady, možnost výcviku, dostupnost náhradních dílů a munice, modernizační potenciál do budoucna (podvozek snášející větší zatížení), atd. atd.
Samozřejmě při takto strategickém obchodu je nutno pečlivě zvážit i politické aspekty, lapidárně řečeno - pečlivě zvážit, “které zemi uděláme radost a které ne”.
Kromě obrněného transportéru PMMC G5 můžeme s velkou jistotou vyřadit oba turecké kandidáty. V současné politické/bezpečnostní atmosféře je navázání užší vojenské spolupráce s Tureckem silně nepravděpodobné.
Lynx
Hlavni kandidáti
Mezi hlavní kandidáty patří vozidla Puma, Lynx 31/41, CV90 a ASCOD.
Zřejmě nejvíce sofistikovaným BVP současnosti je německá Puma od PSM (joint venture německých firem KMW a Rheinmetall).
Cena za “holé” vozidlo Puma ale dosahuje 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního zázemí.
Puma je například vybavena “tunou” elektroniky a senzorů, které je samozřejmě nutno nejen umět ovládat (náročný výcvik), ale také udržovat (vyškolení technici, nástroje, přípravky) a mít dostatek (drahých) náhradních dílů.
Německý Lynx 31 (resp. větší Lynx 41) od Rheinmetallu je neoficiálně nabízen jako levnější alternativa k Pumě.
Cena není známa, protože Lynx nebyl prozatím dodán žádnému zákazníkovi. V současné době se Lynx uchází např. o přízeň australské armády. Pořizovací a provozní náklady vozidla Lynx ale mají být oproti Pumě výrazně menší.
Britský Ajax je postaven na základě vozidla ASCOD.
Firmy PSM ani Rheinmetall prozatím oficiálně žádné strategické partnerství s českou stranou nenavázaly. Nicméně v březnu se uskutečnilo historicky první oficiální jednání mezi asociacemi obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP) a německou BDSV (Bundesverband der Deutschen Sicherheits und Verteidigungsindustrie). Setkání se účastnily firmy KMW, MBDA, Diehl, Rheinmetall nebo Dynamit Nobel Defence.
V současné době největší šanci na úspěch v programu mají zřejmě vozidla ASCOD a CV90, především díky navázání spolupráce s předními zástupci českého průmyslu. S vozidlem ASCOD je svázaná skupina Czechoslovak Group (CSG), s vozidlem CV90 podnik VOP CZ a Meopta.
Podle Jana Šafaříka, marketingového ředitele VOP CZ, jednání o spolupráci ale probíhají i s firmami Rheinmetall, PSM i GDELS.
„Aktuálně se snažíme spolupracovat s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems (GDELS - pozn. red.) a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsme s dalším zájemcem, firmou PSM,“ popisuje aktuální stav Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ.
Nizozemské CV9035
Jak si ASCOD a CV90 vedou cenově? V roce 2004 Španělsko objednalo 212 vozidel ASCOD (170 ks BVP, 5 ks velitelských, 28 ks pro dělostřelecké návodčí, 8 ks odtahových a 1 ks inženýrského vozidla) za 845 milionů euro (22,8 mld) Kč - tj. 3,9 milionu za vozidlo. Nicméně španělská armáda již měla pro vozidla z dřívejška vybudované potřebné provozní zázemí, což vysvětluje “příznivou” cenu.
V případě CV90 je možné porovnat několik nákupů. V roce 2005 Dánsko objednalo 45 vozidel CV9035 za 188 milionů euro (5 miliard Kč), tedy 4,18 milionu euro za vozidlo. Ve stejném období Nizozemsko objednalo 184 bojových CV9035 (+ 8 výcvikových) vozidel za 749 milionů euro (20,2 mld Kč) - 3,9 milionu za vozidlo.
Všechny ceny je však nutno brát se značnou rezervou - podle úrovně vybavení cena všech vozidel bez problémů poklesne nebo vzroste o stovky tisíc až jednotky milionů euro. Navíc další stovky milionů eur bude stát vybudování komplexního provozního zázemí a nákup munice.
Obecně se dá ale říct, pořízení samotných vozidel představuje 50 % až 75 % z celkové ceny programu.
Zdroj: AOBP, Euro, Česká televize
Související články
BMD-5: Nové bojové vozidlo pro ruské výsadkáře
Ruská výsadková vojska se při svých operacích spoléhají především na bojová vozidla rodiny BMD. Ta v ...
-
23.02.2017
-
8 komentářů
-
Pavel Vinkler
Recon Strike Group vs. ruské mechanizované brigády
Americký plukovník ve výslužbě Douglas Macgregor je vlivný americký vojenský myslitel, autor knih a ...
-
01.03.2017
-
182 komentářů
-
Jan Grohmann
Izraelský tank Sabra pro Armádu České republiky?
Mezi roky 2020 až 2025 Armáda České republiky začne s výběrem nových tanků. Jedním z nabízených typů ...
-
14.03.2017
-
214 komentářů
-
Jan Grohmann
Dánská armáda kupuje houfnice na podvozku české Tatry
Francouzská firma NEXTER Systems dodá dánské armádě 15 kolových samohybných houfnic CAESAR 8×8 na ...
-
16.03.2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
To Maximus: nejde o to, zda je 40 CTA moc, nebo málo revoluční, jde o to, zda ji BVP skutečně nezbytně potřebuje a také o to (hlavně), že její nynější pořízení by bylo v rámci ...Zobrazit celý příspěvek
To Maximus:
nejde o to, zda je 40 CTA moc, nebo málo revoluční, jde o to, zda ji BVP skutečně nezbytně potřebuje a také o to (hlavně), že její nynější pořízení by bylo v rámci standardního mechanismu nákupu v ČR (dle EU) nereálné - má se nakupovat hotový věžový komplet - AJAX, který je se 40 CTA nejdál je britský (GDELS-UK) a ti ho nepustí dál, Francouzi to budou mít k prodeji kdoví kdy, takže bychom museli nákup těch PBVP časově posunout, nebo jít do vývoje, což je legislativně úplně něco jiného.
K tomu budoucímu C-RAM systému: nemyslím si, že v dosti vzdálené perspektivě plánovaný C-RAM systém v AČR bude mít jednoznačně 40 CTA (řekl bych, že přání je zde otcem myšlenky). Jinak, jako velmi účinný C_RAM systém je reálně stále platný Vulcan Phalanx (což je ráže 20mm) a o účinnosti systému Goalkeeper (náboj 30 x 173 mm, stejný jako v KBVP) na cíle typu RAM asi nehodláte diskutovat - nebo snad ano?Skrýt celý příspěvekLpění na 30 mm kanonu pro BVP je jen alibismus krytý snahou o unifikaci s KBVP Pandur. Na KBVP to je "třicítka" maximum možného, aby toto vozidlo mělo ještě nějakou stabilitu (i ...Zobrazit celý příspěvek
Lpění na 30 mm kanonu pro BVP je jen alibismus krytý snahou o unifikaci s KBVP Pandur. Na KBVP to je "třicítka" maximum možného, aby toto vozidlo mělo ještě nějakou stabilitu (i tak to jde docela snadno překlopit) a splnilo to požadavek na plavbu (stejnak ale Pandur nedokáže rozumně plavat s výsadkem a plným palebným průměrem).
Pro BVP, které má bojovat nejméně 30 až 40 let je 30 mm špatná volba. Pokud se přece jenom někomu zdá příliš revoluční teleskopická "čtyřicítka", tak pak je tu ještě výkonný 35 mm kanón, který je "osvědčený a bojem prověřený".
Navíc ráže 35 mm či 40 mm CTA může být unifikována s plánovaným C-RAM systémem (MANTIS, RAPIDFire,...), kde je "třicítka" už opravdu nepoužitelná.Skrýt celý příspěvekTo Fenri: Ale čtyřicítka bude ve srovnání s 57 stejně slabá.Tady však nejde o to, někoho "přestřílet", v první řadě jde o to, jak silný pancíř má který kanón prostřelit a ...Zobrazit celý příspěvek
To Fenri:
Ale čtyřicítka bude ve srovnání s 57 stejně slabá.Tady však nejde o to, někoho "přestřílet", v první řadě jde o to, jak silný pancíř má který kanón prostřelit a nezapomínejme i na jiné subsystémy, které vstupují do toho výsledného "Kill" (dosahy přístrojů věžového kompletu, kvalita jeho SŘP, stabilizace kanónu situační uvědomění, munice atd.). Mít však na věži čtyřicítku a nemít tam PTŘS jako třeba AJAX mi nepřipadá jako úplně nejlepší volba. BVP se totiž bude muset vypořádat s takovými cíli, jako jsou osoby, nepancéřovaná auta, lehce pancéřovaná auta, OT, BVP (musíme ještě rozlišit na těžké a dejme tomu střední), dále Tanky, lehké vrtulníky i těžké vrtulníky. Na všechny tyto cíle kromě tanků (na ty má mít PTŘS) a těžkých BVP (kolik jich bude protivník mít?) bude třicítka stačit. V případě AB munice bude na 1 km velmi nepříjemná i pro MBT.
To Pavol IR:
Podle mého názoru - když bychom v tom BVP měli spolupracovat s Turky, tak to už můžeme klidně i s Ruskem (tam bych dokonce viděl menší nebezpečí, než v "Erdoganovském" Turecku);
Co si máme představit pod názvem Šakal2 ? Ten první byl jedním slovem "prů..r." Ten bych našim vojákům nepřál ani náhodou byly by to jen vyhozené peníze.
S tou možností konverze 30 na 40 bych u AK Bushmaster už moc nepočítal. Dlouho se to vyvíjelo, ale nakonec to nikdo nekoupil. Ta munice se už ani nenabízí (přesněji její výrobce ji už nemá v nabídce). Mám podezření na to, že životnost takového kanónu bude velmi krátká (podstatně vyšší tlaky v hlavni).
To Mafrolodej:
souhlasím s tím, že kupovat si úplně nejdražší podvozek (Puma) je hloupost, když může být jiný sice o něco málo horší, ale za přibližně polovinu ceny (např. CV-90), naše armáda potřebuje nejen BVP, ale asi tak deset dalších také velmi potřebných akvizic (vrtulníky, děla, tanky, PLRK, PTRK, náhradu za UAZ/LR, doplnění IVECO, UAV a UGV, výstroj.......), nejhorším by bylo zase zredukovat počty vozidel a pak je postupně dokupovat, jak se to teď děje například s Pandury.Skrýt celý příspěvekPavolR - podle toho co jsem četl, tak Bajkal zrovna frčí na 110%. Má vysokou prioritu, jsou na něj uvolněné peníze a konstrukční problémy se nekonají (taky proč). Chtějí to cpát na ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR - podle toho co jsem četl, tak Bajkal zrovna frčí na 110%. Má vysokou prioritu, jsou na něj uvolněné peníze a konstrukční problémy se nekonají (taky proč). Chtějí to cpát na BTRka, na BMP-3... myslím, že když jim poteče do bot (ať už tím, že před Moskvou budou stát přáslavičtí a nebo že Putin si vyrazí na Champs Elyssees pro Foie Gras téčkem), tak je nasekají a osadí rychleji, než u nás vyhotovíme ekologickou certifikaci na kapalinu do ostřikovačů pro nová bojová vozidla pěchoty...
Maximus: a nebo jako kompromis ten Bofors, který je zatraceně zavedený a ověřený a zároveň má slušný potenciál co do vývoje nových druhů munice (prostě v tom laufu je dost místa). 30mm za pár let neublíží čelně ničemu a na kropení nechráněné pěchoty či náklaďáků stačí půlpalec..Skrýt celý příspěvekTo fenri: Docela souhlasím, celkově mě to současné lpění za každou cenu "na osvědčené a prověřené technice" připomíná koncepci prvorepublikového stíhacího letectva, kdy v předvečer ...Zobrazit celý příspěvek
To fenri: Docela souhlasím, celkově mě to současné lpění za každou cenu "na osvědčené a prověřené technice" připomíná koncepci prvorepublikového stíhacího letectva, kdy v předvečer II.WW jsme byli 100% závislí na sice zastaralých, ale "osvědčených a prověřených" dvouplošnících. Přesně v duchu typických příprav armád na války minulé.
Tím neříkám, že by AČR měla být pouze testovacím polygonem pro prototypy a nevyzkoušené technologie, viz. problémy s Bren, CASA, ... .
Je to o schopnosti MO analyzovat aktuální trendy vývoje techniky s dosahem plánování i na několik dekád dopředu.
Vzhledem ke stavu výběrového řízení a reálného zavedení nového BVP by se klidně dalo uvažovat o zavedení progresivní 40 mm teleskopické munici, která v té době už bude standartem u britského Ajaxe a Francie, jako jeden z klíčových států EU a NATO ji bude tou dobou rovněž zavádět do výzbroje.Skrýt celý příspěvekNo teda ľudia, keby sa prihliadalo na kritériá, čo tu od začiatku diskusie padali - Turkov nie, lebo Turci, Nemcov nie, lebo Nemci, Švedov teraz veľmi nemusíme - tak asi fakt ...Zobrazit celý příspěvek
No teda ľudia, keby sa prihliadalo na kritériá, čo tu od začiatku diskusie padali - Turkov nie, lebo Turci, Nemcov nie, lebo Nemci, Švedov teraz veľmi nemusíme - tak asi fakt neostane nič iné, než celý tender zrušiť a po vzoru BRENu zafinancovať Šakal2 ;-)
fenri:
- riešením by mohol byť 30mm kanón Bushmaster dodatočne prerobiteľný na 40mm
- aspoň nepadli náckom do rúk ťažšie vyzbrojené stroje. ;)
- a majú snáď už Rusi Bajkal na niečom reálne zavedený? :) Čo viem, zatiaľ ho reálne majú iba Kazaši na KPE Barys.Skrýt celý příspěvekU tohoto velkého nákupu bude hodně záležet na strategii. V době Pandurů a Gripenů byla strategie kupovat zbraně od politicky neutrálních zemí, které nesvazují dodávky s politikou- ...Zobrazit celý příspěvek
U tohoto velkého nákupu bude hodně záležet na strategii. V době Pandurů a Gripenů byla strategie kupovat zbraně od politicky neutrálních zemí, které nesvazují dodávky s politikou- Švédsko, Rakousko, Izrael. Aktuální obranná strategie se kloní k Něměcku- takže Lynx, Puma je IMHO favorit.
Česko má utvořit spolu s Německem, Rakouskem, Nizozemím obranné uskupení.
VB má utvořit uskupení se Švédskem, Norskem, Finskem, Dánskem a Pobaltím.
Francie s Belgií, Španělskem, Portugalskem atd.
Cíl je jasný, kvůli Daesh to není.Skrýt celý příspěvekDomnívám se, že 30 mm pro plánovaný stroj je fakt málo. Připomíná to nakupování stíhaček v roce 1938-39 s kulomety puškové ráže. Když ne CTAS, tak alespoň CV-90 s modernizovaným ...Zobrazit celý příspěvek
Domnívám se, že 30 mm pro plánovaný stroj je fakt málo. Připomíná to nakupování stíhaček v roce 1938-39 s kulomety puškové ráže.
Když ne CTAS, tak alespoň CV-90 s modernizovaným Boforsem s programovatelnou municí.
Jestliže máme Rusa za dveřmi, nebo už už vyrážíme na Novosibirsk, tak proti AU-220 57mm Bajkalu s tímhle moc parádu nenaděláme.Skrýt celý příspěvek1. Czy chcecie licencji na cały BVP (kadłub + wieża), czy w praktyce wieże kupicie osobno? Sam jestem ciekaw ile kosztuje sam kadłub Pumy - bez wieży... (Wieża ma najwięcej ...Zobrazit celý příspěvek
1. Czy chcecie licencji na cały BVP (kadłub + wieża), czy w praktyce wieże kupicie osobno?
Sam jestem ciekaw ile kosztuje sam kadłub Pumy - bez wieży... (Wieża ma najwięcej najdroższych elementów)
2. Nie wiem czy opłaca się produkcja w Czechach 210 pojazdów - Brytyjczykom produkcja 589 ASCOD się nie opłacała (no ale to Brytyjczycy).No ale wiele zależy od polityki producentów i ich zaangażowania w czeskim przemyśle...
Miejcie świadomość że zakup licencji na konstrukcje nie oznacza pełnej produkcji - czy kupicie np. ASCODa czy Tulpara - to silniki i tak będą produkowane u producenta - MTU/SCANII. To jest ciekawy temat do negocjacji z producentami
Bo być może niektórzy zamiast licencji będą oferować technologie...
Co do armaty 120 mm tak naprawdę wszystkie współczesne konstrukcje mogą mieć takie ziało - to kwestia w masy podwozia (minimum 25 ton , najlepiej powyżej 30) oraz masy wieży.
W sumie to ciekawi mnie jeszcze jeden wątek - gdyby tak mieć wieże z dużym kątem podniesienia armaty (75-85 stopni) i programowaną amunicją, oraz zintegrować wieże z MANPAD (Stinger / Grom) to można mieć takiego lepszego Linebackera (jako następce "ZSU-23-4")
Pancir to to nie jest...
Ale lepsze niż nic...Skrýt celý příspěvekTo Lemkin: ASCOD v tom provedení, které AČR vyhovuje existuje jen v prototypech, ten zavedený ULAN/ASCOD je úplně jiné (starší vozidlo), které zase nevyhovuje AČR. Rozdíl mezi ...Zobrazit celý příspěvek
To Lemkin:
ASCOD v tom provedení, které AČR vyhovuje existuje jen v prototypech, ten zavedený ULAN/ASCOD je úplně jiné (starší vozidlo), které zase nevyhovuje AČR. Rozdíl mezi nimi bych přirovnal k rozdílu mezi BVP-2 a BVP-3 (velmi přibližně);
CV-90 s AT raketou existuje, ale je to řešeno tak, že na stropu věže CV-90 je osazena zbraňová stanice Kongsberg s PTRK Javelin - vypadá to strašně, vysoké je to jak Eiffelovka, jak to jezdí přes les mi je záhadou;
ASCOD s věží, když pominu AJAX, který si UK nechá pouze pro sebe však nikdo ještě neviděl;
To Aldus:
Než se naše MO rozhýbe, tak ten LYNX bude možná již zavedený v Austrálii (mluví se něco o 350 kusech - zatím) - momentálně tam snad má být ve zkouškách?
část (o něco víc, než původní počet BVP-2) budou bojové stroje (náhrada BVP-2), ta druhá polovina vozidel by měly být "speciály" obdobně jako měly být u Pandurů (například průzkumný, ženijní, ambulance, velitelský, velitelsko-štábní, a přibude k nim vyprošťovací).Skrýt celý příspěvekMO požaduje osvědčený typ, zavedený v jiných armádách. Takže se obávám, že tato podmínka diskvalifikuje Lynx i Tulpar. G5 a Kaplan nesplňují zadání, Puma je drahá, takže bych se ...Zobrazit celý příspěvek
MO požaduje osvědčený typ, zavedený v jiných armádách. Takže se obávám, že tato podmínka diskvalifikuje Lynx i Tulpar. G5 a Kaplan nesplňují zadání, Puma je drahá, takže bych se velmi divil, kdyby vyhrál někdo jiný než z dvojice CV90, Ascod.
Momentálně provozujeme 108 BVP2. Poptává se dvojnásobek. Máte někdo informace, jakého typu se poptává kolik a kdo bude používat tu druhou stovku?Skrýt celý příspěvekŘekni, máš rád Turky. Máš rády ty pohanský psy? (Švejk) PUMA je super, ale bylo by prima aby bylo i na provoz a na to nemáme, takže SORRY JAKO. Čili nám zůstávají pouze 3 ...Zobrazit celý příspěvek
Řekni, máš rád Turky. Máš rády ty pohanský psy? (Švejk)
PUMA je super, ale bylo by prima aby bylo i na provoz a na to nemáme, takže SORRY JAKO.
Čili nám zůstávají pouze 3 hráči. Lynx je nejnovější a má teoreticky největší modernizační potenciál, ALE je tu jedno velké ALE - nikdo ho zatím nemá, nevíme jaké má dětské nemoci a bylo by tedy hodně trapné, kdybychom zůstaly jediným uživatelem tohoto vozidla na světě :D
Viděl někdo někdy CV-90 s AT raketou? Ne, nikdo?
V tom případě mi vychází a to neskrývám jako nejlepší volba ASCOD. Od začátku má silného partnera v CSG a to partnerství se zdá být reálné, ne jako u ostatních pouze "memorandum o porozumění" typu, až něco koupíte, tak se budeme bavit.Skrýt celý příspěvekJohnn2: Z jednoduchýho důvodu. Být závislý na vojenský technice na tak silným sousedovi, jakým je Německo, může jen absolutní hlupák. A to bez ohledu na to, že už se několikrát ...Zobrazit celý příspěvek
Johnn2: Z jednoduchýho důvodu. Být závislý na vojenský technice na tak silným sousedovi, jakým je Německo, může jen absolutní hlupák. A to bez ohledu na to, že už se několikrát sahal po naší existenci.
Ano je to nyní spojenec a máme s ním těsné, ne jen, ekonomické vazby a přeji si, aby to tak zůstalo. A právě proto, že už jsme na Německu závislí v mnoha jiných směrech je další pitomostí tu závislost ještě prohlubovat do oblastí, kam nemusíme a kde nám to nic nepřináší.
Nikdy nevíte, co se stane. Dost možná si teď zvolí toho fanatika Schulze. Na němcích je nyní vidět, že zdaleka nejsou tak společensky vyspělým národem, jak je nám podsouváno.
Žádná proměna mávnutím kouzelnýho proutku se nekonala a 21. století není tlustou čarou za historií.Skrýt celý příspěvekVěž Kongsberg na CV-90si myslím nikdy mít nebudeme, jinak se budeme divit, proč je to BVP 2x dražší než ve světě, viz. nákup IVEC do AČR a zdůvodnění jejich vysoké ceny.
Věž Kongsberg na CV-90si myslím nikdy mít nebudeme, jinak se budeme divit, proč je to BVP 2x dražší než ve světě, viz. nákup IVEC do AČR a zdůvodnění jejich vysoké ceny.
V součastnosti BVP-2 3+6 osob, tj. struktura jednotek je na to postavena. Možnost plavby - doufám,že toto konečně nikdo chtít nebude. Prvořadá by měla být ochrana posádky. Tj. ...Zobrazit celý příspěvek
V součastnosti BVP-2 3+6 osob, tj. struktura jednotek je na to postavena.
Možnost plavby - doufám,že toto konečně nikdo chtít nebude. Prvořadá by měla být ochrana posádky. Tj. pořádný moderní pancíř, aktivní ochrana, proti přímé střelbě a hlavně IED.
30 mm kanón je myslím úplně dostačující, lepší jedna ráže pro více techniky, než rozdílná výzbroj a munice.Skrýt celý příspěvekTo Rase pokud ten můj příspěvek vyzněl jako kritika Kaplanu, tak jsem to tak nemyslel, měl jsem na mysli to, že FNSS je turecká firma a ta pro nás nebude politicky přijatelná, ke ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase
pokud ten můj příspěvek vyzněl jako kritika Kaplanu, tak jsem to tak nemyslel, měl jsem na mysli to, že FNSS je turecká firma a ta pro nás nebude politicky přijatelná, ke Kaplanu říkám totéž je to jiná kategorie, než požaduje AČR,
To D.i.p
nepřipadá mi, že Turek = Němec a raději bych obchodně jednal s Němci, než s Američany (mám své negativní praktické zkušenosti),
To royal
když bude mít CV-90 osazenu bezosádkovou věž Kongsberg, tak by snad byl reálný i ten větší počet osob.Skrýt celý příspěvekAbsolutně nechápu, proč by se měla škrtat německá nabídka? Ta by naopak měla být na prvním místě, protože Německo táhne a vždy bude táhnout naši ekonomiku. Viz. Škoda auto. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Absolutně nechápu, proč by se měla škrtat německá nabídka? Ta by naopak měla být na prvním místě, protože Německo táhne a vždy bude táhnout naši ekonomiku. Viz. Škoda auto. Pokud budeme chtít nové tanky, tak si nedovedu představit, že by to kromě Leopardu 2 mohlo být něco jiného. Jako úvahy, že by se v ČR mohlo něco vyrábět, pokud by za tím nestál silný zahraniční majitel (což je opět z nabídek jen Německo) jsou zcestné.Skrýt celý příspěvek
cejkis: proč oslovovat Zetor. U Zetoru řekli, že mají návrh vozidla a model v CADu, deklarovali, že pokud by byl zájem (tedy někdo dá prachy) budou pracovat dál, tedy maketa, pak ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis:
proč oslovovat Zetor. U Zetoru řekli, že mají návrh vozidla a model v CADu, deklarovali, že pokud by byl zájem (tedy někdo dá prachy) budou pracovat dál, tedy maketa, pak prototyp atd. Celé by to trvalo dlouho. Navíc už při jednání s Poláky AČR jasně deklarovala, že chce licenční výrobu existujícího vozidla - tedy ne vývoj zcela nového stroje. Zetor nechtěl dát ani vlastní peníze na prototyp, tak proč ho platit ze státních peněz...
MALI:
On ten Kaplan je prostě jiná kategorie. Ještě to tady nezaznělo, díky tomu, že váží pouze 20 tun, tak dokáže plavat. Zkrátka patří do lehčí kategorie, stejně tak jako K-21 nebo Kurganěts. Nosnost bude logicky menší než u těžkých vozidel. Osobně jsem ale rád, že nepožadujeme plavbyschopnost jako poláci. Rozhodně bych ale Kaplan nekritizoval (!) u BAE ho vymysleli dobře.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...