Bojová vozidla Boxer pro slovinskou armádu

-
17. 5. 2022
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovinsko nakoupí 45 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Boxer. Cena zakázky dosahuje 281,5 milionu euro bez DPH. Slovinská armáda přitom provozuje kolová bojová vozidla Patria AMV (Svarun) a Pandur 6×6 (Valuk).
V roce 2006 Lublaň zamluvila 135 obrněnců Patria AMV. Ve výzbroji slovinské armády se přitom tou dobou již nacházelo 85 transportérů Valuk. Zajímavé je, že část vozidel Valuk slouží k transportu minometných družstev s minomety CARDOM ráže 120 mm.
Po korupčním skandálu ale z velkého nákupu Patrií sešlo a Slovinsko převzalo pouze 30 strojů. Korupční případ se táhl deset let. Po skandálu je tedy nákup dalších finských vozidel politicky neprůchodný. Slovinsko ale po zařazení Boxerů do výzbroje bude provozovat tři typy kolové obrněné techniky.
Slovinsko se přidalo na stranu zemí střední a východní Evropy s posílá obrněnou techniku ukrajinské armádě. Slovinská armáda měla na Ukrajinu poslat všechny své tanky M-84, jugoslavskou verzi T-72.
Valuk
Podobně jako Česká republika, a také Slovensko a Polsko, hodlá Slovinsko jako náhradu získat německou bojovou techniku. Podle otevřených zdrojů Německo nabídlo Slovinsku bojová vozidla Fuchs a Marder. Lublaň ale preferuje moderní BVP Boxer, Puma a tanky Leopard 2.
Slovinsko Boxery nakoupí prostřednictvím mezivládní evropské agentury OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation). Slovinsko za tímto účelem 11. května vstoupilo do programu Boxer spravovaného agenturou OCCAR. Obchodní agentura slouží k řízení velkých evropských zbrojních programů, jako je Boxer, dopravní letouny A400M, fregaty FREMM, vrtulníky Tiger nebo nedávno představené bezpilotní letouny Eurodrone.
Slovinsko získá Boxery ve stejné konfiguraci, jako Litva. Tedy s bezosádovým modulem Rafael Samson Mk 2 s automatickým kanónem Mk44 ráže 30 mm, spřaženým kulometem ráže 7,62 mm a výklopným odpalovacím zařízením pro dvě izraelské protitankové řízené střely (PTŘS) Spike-LR. K dispozici je 200 kusů munice pro kanón a 500 kusů munice pro kulomet.
Dodávka prvních obrněnců se očekává na konci příštího roku, poslední v roce 2026. Vozidla se stanou jádrem tzv. středního praporu (Srednje bataljonske bojne skupine), což je slovinský příspěvek do společných operací NATO.
Akviziční cena se skládá:
- 45 BVP 8×8 (vozidla s instalovanou výzbrojí a výzbrojí): 238 778 200 EUR bez DPH;
- Základní logistický balíček (dokumentace, školení, náhradní díly, nářadí a testovací zařízení): 23 474 560 EUR bez DPH;
- Náklady na vývoj a řízení projektu: 19 247 240 EUR bez DPH.
Ve hře je také nákup dalších Boxerů pro druhý slovinský prapor, zřejmě jako náhrada za obrněnce Svarun. Ty se podle některých zpráv mají přestavět na specializovaná vozidla (zdravotnická, ženijní, velitelská) pro střední prapor.
Vilkas
V současné době obrněnce Boxer provozuje Austrálie, Německo, Litva a Nizozemsko. V příštím roce se k nim přidá Slovinsko, Alžírsko a Velká Británie. S velkou pravděpodobností Boxery dříve nebo později nakoupí Maďarsko.
Jedním z největších uživatelů německých obrněnců se stává Litva. Ta v roce 2016 objednala 91 strojů (z toho dva výcvikové) v celkově pěti variantách. Nyní Litva chce nakoupit dalších 120 vozidel, podle všeho většinou ve verzi s 30mm kanonem (tedy BVP) a 12,7mm kulometem (obrněný transportér). První nové Boxery mají být dodány na konci roku 2023 nebo počátkem roku 2024.
Slovinsko tento rok vydá na nákup vojenské techniky více než 120 milionů euro. Letos má dojít k objednávce jednoho transportního letounu C-27J Spartan, hodlá objednat vrtulníky pro speciální síly, již objednalo 75 taktických vozidel JLTV (plán je 99 vozidel) a nakupuje KBVP Boxer.
Slovinsko se ale ve vojenských výdajích nachází na chvostu NATO. Letos na obranu vydá 1,3 % ze svého HDP, tedy 792 milionů euro. Do roku 2026 mají výdaje vzrůst na 1,51 %, což v té době bude činit 983 milionů euro.
Související články
LAND 400 Phase 2: Austrálie kupuje bojová vozidla Boxer
Před několika dny australská vláda podepsala smlouvu v hodnotě 2,1 miliardy euro (3,3 miliardy ...
-
20.08.2018
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
Boxer 8×8: Raketomet a protivzdušná obrana nové generace
Společnost MBDA představila na britské Defence Vehicle Dynamics v Millbrooku koncepty nových verzí ...
-
16.10.2018
-
25 komentářů
-
Tomáš Zwiefelhofer
Rychle sílící litevská armáda získala bojová vozidla Vilkas
25. června do Litvy dorazila první dvě německá kolová bojová vozidla pěchoty (KBVP) Boxer. V ...
-
27.06.2019
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Potvrzeno. Velká Británie nakoupí 500 německých obrněných transportérů Boxer
Ministerstvo obrany Velké Británie včera informovalo o podpisu smlouvy na dodávku více než 500 ...
-
06.11.2019
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovinsko tam ma tiez slusny bordel: Audit nákupu Boxer ukončený, Slovinsko vypovie zmluvu Audit neodhalil žiadne procedurálne nezrovnalosti, ale uvádza, že transakcia nebola ...Zobrazit celý příspěvek
Slovinsko tam ma tiez slusny bordel:
Audit nákupu Boxer ukončený, Slovinsko vypovie zmluvu
Audit neodhalil žiadne procedurálne nezrovnalosti, ale uvádza, že transakcia nebola vykonaná najhospodárnejším spôsobom.
Proces revízie zmluvy na nákup 45 nemeckých osemkolesových vozidiel Boxer bol ukončený, potvrdil minister obrany Marjan Šarec po zasadnutí vlády, informuje Dele. Neodhaľuje žiadne procesné nezrovnalosti, ale uvádza, že transakcia sa neuskutočnila najhospodárnejším spôsobom, pričom tvrdí, že ceny iných vozidiel, ktoré spĺňajú platné normy, neboli rozdelené. Vláda sa preto rozhodla odstúpiť od zmluvy na nákup obrnených vozidiel v hodnote 343 miliónov eur, a to napriek zmluvnej pokute vo výške takmer 70 miliónov eur a nákladom pre Organizáciu pre spoluprácu v oblasti vyzbrojovania.
Neznamená to však, že Šarec a premiér Robert Golob sa vzdali investícií, ale vláda uložila ministerstvu obrany pripraviť do konca roka riešenie na vytvorenie spôsobilostí strednej práporovej bojovej skupiny a stredného práporu bojového prieskumu. Cieľom by malo byť ušetriť aspoň 400 miliónov EUR, čo by sa dalo dosiahnuť znížením plánovaného počtu obstarávaných kolesových bojových vozidiel 8x8, výberom prípadne lacnejšieho dodávateľa a modernizáciou existujúcich 30 kolesových bojových vozidiel 8x8.
Šarcov predchodca Matej Tonin, ktorý podpísal zmluvu o Boxeroch, je presvedčený, že ak sa bude šetriť 400 miliónov eur, tak stredná práporná bojová skupina vôbec nevznikne. "Týmito slovami oznámili, že nič také nebude," povedal Tonin a ukázal prstom na ľavicovú stranu, ktorá sa dôsledne stavia proti vojenským investíciám.
"Je to potvrdenie správnosti nášho dlhoročného úsilia zastaviť megalomanské zbrojné plány. Premrhali stovky miliónov eur, ktoré by sa v čase krízy veľmi hodili," oslavovala ľavica.
Od objednania interného auditu sa koalícia zmieňuje o osemkolesovom obrnenom transportéri KTO Rosomak, ktorý sa vyrába v Poľsku na základe licencie fínskej spoločnosti Patria a je lacnejší, ako o alternatíve k vozidlu Boxer. Ako je známe, slovinské ozbrojené sily už používajú stredné kolesové obrnené vozidlo 8×8 Svarun, ktoré vyrába spoločnosť Patria. Toto modulárne obrnené vozidlo sa vyrába pre slovinské ozbrojené sily v troch verziách: obrnený transportér, veliteľské vozidlo a bojové vozidlo pechoty.
V časopise Delo sme už uviedli, že ide o možnú alternatívu.
Naši respondenti z bezpečnostných spravodajských kruhov upozorňujú, že tento politický krok je škodlivejší pre samotnú armádu ako pre dodávateľov, ktorí budú odmietnutí alebo vybraní, a že odklad nákupu obrnených vozidiel je škodlivejší pre armádu ako pre dodávateľov, ktorí budú odmietnutí alebo vybraní. Vzhľadom na rastúcu cenu surovín a nedostupnosť štiepky nie je jasné ani to, o koľko budú rosomáky lacnejšie. "Je jasné, že Boxer je drahšie vozidlo, pretože je najmodernejšie," dodal Tonin, ktorý podpísal zmluvu na Boxer v čase, keď už bolo jasné, že novú vládu bude zostavovať Golob. "Konal som v dobrej viere a v prospech slovinských vojakov. Potrebujeme boxery, aby sme maximalizovali ich šance na prežitie na bojisku," odpovedal Tonin a dodal, že verí profesii a Generálnemu štábu OS SR, že ide o najlepšie vozidlá.
Zatiaľ nie je jasné, koľko obrnených vozidiel KTO Rosomak sa nakúpi, ale naši respondenti spomenuli aj možnosť, že do konca roka by sa mohlo kúpiť približne 100 osemkolesových obrnených vozidiel KTO Rosomak.
Samotný vnútorný audit zostáva zatiaľ utajený.
https://www.delo.si/novice/slo... Skrýt celý příspěvekSlovínsko odstupuje od zmluvy a zacvaká pokutu 70M. Asi kúpia Rosomaky.
https://twitter.com/mil_in_ua/...Slovínsko odstupuje od zmluvy a zacvaká pokutu 70M. Asi kúpia Rosomaky.
https://twitter.com/mil_in_ua/...Slovinsko odstúpi od dohody o nákupe 45 kusov obrnených vozidiel Boxer v hodnote 281 miliónov eur po tom, ako bol uskutočnený audit tohto nákupu. Oznámil to slovinský minister ...Zobrazit celý příspěvek
Slovinsko odstúpi od dohody o nákupe 45 kusov obrnených vozidiel Boxer v hodnote 281 miliónov eur po tom, ako bol uskutočnený audit tohto nákupu. Oznámil to slovinský minister obrany Marjan Šarec.
Slovinsko vozidlá nakupovalo prostredníctvom Organizácie pre spoluprácu v oblasti vyzbrojovania (OCCAR).
Audit podľa Šareca odhalil, že cena nezahŕňala špeciálny komunikačný systém C4I, ktorý podľa odhadov stojí 13,5 milióna eur. Audítori zároveň nevedeli určiť, či je nákup ekonomicky výhodný, pretože neboli poskytnuté ceny porovnateľných vozidiel, či možnosť alternatívneho nákupu. (tasr)Skrýt celý příspěvekSorry - iný odkaz, čo som použil prv ...
https://english-sta-si.transla...Sorry - iný odkaz, čo som použil prv ...
https://english-sta-si.transla...
Litevské Vilkas (Boxery) byly objednány před šesti lety. K dnešnímu dni byla dodána asi polovina, která má ale problémy - například s izraelskou věží Samson ...Zobrazit celý příspěvek
Litevské Vilkas (Boxery) byly objednány před šesti lety. K dnešnímu dni byla dodána asi polovina, která má ale problémy - například s izraelskou věží Samson Mk.2
https://twitter.com/praisethes... Skrýt celý příspěvekTak by si aj AČR mala dobre rozmyslieť, aké nové veže dá na Pandury, keď na to príde čas ...
Tak by si aj AČR mala dobre rozmyslieť, aké nové veže dá na Pandury, keď na to príde čas ...
"Po korupčním skandálu ale z velkého nákupu Patrií sešlo" - tak tomuto vôbec,ale vôbec neverím...patria absolútne nemohla korumpovať...veď u nás ten obchod prebehol úplne čisto... ...Zobrazit celý příspěvek
"Po korupčním skandálu ale z velkého nákupu Patrií sešlo" - tak tomuto vôbec,ale vôbec neverím...patria absolútne nemohla korumpovať...veď u nás ten obchod prebehol úplne čisto... :)))
"Podle otevřených zdrojů Německo nabídlo Slovinsku bojová vozidla Fuchs a Marder. Lublaň ale preferuje moderní BVP Boxer, Puma a tanky Leopard 2." - správne,aj ja dúfam že ossr za 30ks t-72 dostane aspoň 50ks leopard 2a7v ,za bvp-1/2 pumy a za tých cca 7 migov iné ako f-35 nech nám ani neponúkajú...Skrýt celý příspěvekObchod mohol prebehnut cisto, ale nikto uz nedohliada na ,,60,, expertov ktory doporucili Patriu.
Obchod mohol prebehnut cisto, ale nikto uz nedohliada na ,,60,, expertov ktory doporucili Patriu.
Skorumpovať 60 ľudí, to už je iné sústo.
A práve preto ich bolo toľko, aby Strnad nemal šancu uplatniť svoj "štýl práce"
Viď kauza ŠHR a jeho firmičky na Slovensku.Skorumpovať 60 ľudí, to už je iné sústo.
A práve preto ich bolo toľko, aby Strnad nemal šancu uplatniť svoj "štýl práce"
Viď kauza ŠHR a jeho firmičky na Slovensku.Hevonen - takže som naozaj rád,že sme na svk našli vzorec ktorý bude fungovať na korupciu... - čím viac ľudí tam zakomponujeme,tým menšia je šanca ich korumpovať... -
Hevonen - takže som naozaj rád,že sme na svk našli vzorec ktorý bude fungovať na korupciu... - čím viac ľudí tam zakomponujeme,tým menšia je šanca ich korumpovať... -
Tohle taky funguje jen castecne. I lidi jsou ruzni, jejich zajem na dane veci bude ruzny a jeste se kolem tech nejhlucnejsich a nejzainteresovanejsich budou delat clustry, ktere ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle taky funguje jen castecne. I lidi jsou ruzni, jejich zajem na dane veci bude ruzny a jeste se kolem tech nejhlucnejsich a nejzainteresovanejsich budou delat clustry, ktere povede jednotlivec. Takze i v skupine 60 lidi vam staci "podchytit" treba 5 tech nejhlucnejsich a nejzainteresovanejsich a dokazete zamavat s vysledkem ;)
Pro zahranicni firmy asi bude horsi vcas indetifikovat ty, ktere jse treba podchytit, ale zase na to se pouzivaji mistni "lobisti" a tak furt dokola. Boj s korupci zkratka neni snadna vec :)Skrýt celý příspěvekClanek: nie ak ich prácu 5x v rámci procesu akvizície kontroluje nezávislý orgán ministerstva financií, máš jasne stanovený proces, bodovanie,... Na tom pohorel vlastne Strnad. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: nie ak ich prácu 5x v rámci procesu akvizície kontroluje nezávislý orgán ministerstva financií, máš jasne stanovený proces, bodovanie,...
Na tom pohorel vlastne Strnad. Dal nižšiu cenu za vozidlo (oveľa nižšiu za akú plánuje AČR dokúpiť Pandury) a snažil sa nabaliť logistických službách. Následne sa ho komisia spýtala, či tú pálku myslí vážne.
Tak ju trochu upravil ale nie dostatočne. Tretiu úpravu mu už nedovolili, keďže výber bol uzavretý s jasným víťazom.
Následne si začal platiť články, čo opäť len zhoršilo jeho pozíciu v ďalších plánovaných výberových konaniach G2G na MOSR. Majú ho na Kutuzovovej pekne v zuboch. Aktuálne si myslím, že kým MOČR nespraví recipročný nákup, tak Tatry v OSSR nahradia MANy.Skrýt celý příspěvekTak postupy jsou, jen zadnej neni 100% a kdyz tendr vychazi takhle "na tesnotku" par procent nahoru dolu s tim zamava, pak se s tim jiste "da neco delat". Osobne si myslim ze ...Zobrazit celý příspěvek
Tak postupy jsou, jen zadnej neni 100% a kdyz tendr vychazi takhle "na tesnotku" par procent nahoru dolu s tim zamava, pak se s tim jiste "da neco delat". Osobne si myslim ze Pandur ani nemel byt do tendru pripusten, pokud neco nesplni zakladni pozadavky v tak vazne kategorii jako balisticka odolnost, pak nema cenu resit, ze je levnejsi na porizeni nebo provoz. Nesplnuje = nepokracuje, a mohlo byt po zbytecnych diskusich. Tohle je imho i chyba MO, nemuseli se vubec snazit demonstroval ze Pandur byl az druha nejlepsi nabidka, rekl bych ze 1) nesplnuje, a i kdyby nedejboze splnoval, i tak 2) neni nejlepsi.Skrýt celý příspěvek
Hevonen Co si myslíte, že by mělo být předmětem tohoto recipročního nákupu? Jinak pokud OSSR vyřadí Tatry tak pochybuji, že na MO bude ochota cokoliv se Slovenskem řešit, což by ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen
Co si myslíte, že by mělo být předmětem tohoto recipročního nákupu? Jinak pokud OSSR vyřadí Tatry tak pochybuji, že na MO bude ochota cokoliv se Slovenskem řešit, což by byla škoda.Skrýt celý příspěvekHevonen: jeden by si myslel, že vybrána má být nejvýhodnější nabídka. Pokud bude MAN výhodnější než Tatra, tak beze všeho vzít MAN. Ale vyřadit Tatru proto, že mají na ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen: jeden by si myslel, že vybrána má být nejvýhodnější nabídka. Pokud bude MAN výhodnější než Tatra, tak beze všeho vzít MAN. Ale vyřadit Tatru proto, že mají na "Kutuzovovej" (btw. přejmenovat tu ulici) Strnada v zubech a čekají na reciproční nákup MOČR, je snad dokonce protiprávní. S tak čitelným partnerem je "radost" obchodovat a pokud to není životní nutnost, je lepší jej obejít obloukem.Skrýt celý příspěvek
Valuk je jenom starý Pandur 6x6 a pokud jde o těch 30 Patrií, tak je vždycky můžou někomu přeprodat (mrk mrk Slovensko), případně darovat Ukrajině, kde by ještě udělaly dost ...Zobrazit celý příspěvek
Valuk je jenom starý Pandur 6x6 a pokud jde o těch 30 Patrií, tak je vždycky můžou někomu přeprodat (mrk mrk Slovensko), případně darovat Ukrajině, kde by ještě udělaly dost parády. Zmíněná vozidla zkrátka doslouží a nové se nepřikupují (oproti AČR a Pandurům), tak tady není žádné morální dilema. Sázka na Boxer mi přijde logická a je dobře že kupují verzi s bojovou věží (!)Skrýt celý příspěvek
Když vidím, jak se Německo zachovalo na začátku války na Ukrajině. Jak hrálo mrtvého brouka ... fakticky nebýt USA, VB a koalice malých států PL, CR, BALTIC ..., Ukrajina by ...Zobrazit celý příspěvek
Když vidím, jak se Německo zachovalo na začátku války na Ukrajině. Jak hrálo mrtvého brouka ... fakticky nebýt USA, VB a koalice malých států PL, CR, BALTIC ..., Ukrajina by nejspíš padla.
B. Johnson je exot, ale on byl jeden z hlavních buřičů proti Rusku.
Von Der Leyen potřebovala několik týdnů, než si vyfénovala hlavu a odvážila se promluvit lámanou angličtinou a připnout si vlajku ukrajiny. O OSN raději nemluvit - dokud si bude dělat Rusko a Čína co chtějí, je to zbytečná instituce.
USA je naším garantem nezávislosti.
Pro ty, co si myslí že Německo a chtěji Leo2 - budou bránit své zájmy jako nedávno a klidně nás nechají bez náhradních dílů. Kdyby rus zaklepal teoreticky na brány u Ostravy, máme dvě možnosti:
1. Nechat se ovládnout rusákama a Ti nám to spočítají
2. Nechat se podmanit němci a vězte, že Benešovy dekrety budou anulovány!
Bydlím ve Znojmě, v centru města. A ne jednou mi Rakouští důchodci pochodovali po společných prostorách se slovy: es gehorte uns. A spousta lidí na Znojemsku to necítí tak jistě jako Praha pač jsme si vědomi, že není tak dlouhá doba od 1945.
Vy všichni, co mi dáte mínusy, máte v autě za 500 000 kč zabezpečováky, imobilizéry, satelitní hlídání, kodovaná okna. Věci za 20-30 000kč.
Váš barák, chata, byty mají milionové hodnoty a jak vidíte, dělostřelci z nich nadělají cihly. Takže nešetřeme na ochraně majetku.
Chci Abramsy 100ks, F35 alespon 24ks, TB2 36 ks
...klidně půjdu s platem dolů, s výsluhou nebudu ani počítat. Ať to, co budujeme, má ale smysl.
A jsem zvědavý na mínusy.:-)Skrýt celý příspěvekJá bych to neviděl tak tragicky. Pro Němce je v podstatě pouze všechno business. Pokud někdo chce nějaký iredentismus, tak není součástí německé politiky (nevím, jaký je názor AfD ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych to neviděl tak tragicky. Pro Němce je v podstatě pouze všechno business. Pokud někdo chce nějaký iredentismus, tak není součástí německé politiky (nevím, jaký je názor AfD na dekrety, ale ani u nich bych to nečekal, to spíš u nějakých teroristů ala říšští občané), o ničem nerozhodují. Na Němce se můžeme spolehnout v tom slova smyslu, že pokud by byla naše ekonomika zničena, jejich by byla zničena také: průmysl je silně propojený a nikdo by na žádné agresi ani trpění agrese nevydělal. Plus také válka takhle blízko německých hranic by měla trochu jiný význam pro Německo než válka na Ukrajině. Prostě, nebál bych se toho.
Nemluvě o tom, že jakýkoli boj na ochranu našich zájmů se bude odehrávat ne na našem území, ale na území spojence. To, aby tomu tak bylo, musí zajišťovat diplomacie a také z tohoto předpokladu by měla vycházet armáda, ale to je jenom zcela můj názor.
Co se týče Leo 2 konkrétně - jde prostě o to, že to bude poměrně výhodný kauf spojený s přenosem technologií a se zapojením do společenství uživatelů. S tím je spojená nějaká možnost dodávek náhradních dílů, kterou by možná německá vláda nemusela být schopná narušit. Takže ještě jednou: nebál bych se toho.Skrýt celý příspěvekNavíc Německo je hned vedle a v případě náročnějšího servisu je to poněkud blíž, než USA, Korea atd.
Navíc Německo je hned vedle a v případě náročnějšího servisu je to poněkud blíž, než USA, Korea atd.
Opravdu? Už dostala Ukrajina slíbené transportéry? Nedostala, prý se servisují před dodávkou na UA.... takže tak v reálu Němci tahají za fusekle a vyprávějí báchorky pro plebs! Zobrazit celý příspěvek
Opravdu? Už dostala Ukrajina slíbené transportéry? Nedostala, prý se servisují před dodávkou na UA.... takže tak v reálu Němci tahají za fusekle a vyprávějí báchorky pro plebs!Skrýt celý příspěvek
Ona měla UA dostat vz Německa nějaké transportéry? Má dostat a dostane PzH 2000, a Gepardy. Na PzH už běží výcvik, až bude ukončen, dostane děla. Gepardi se musí oživit a hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
Ona měla UA dostat vz Německa nějaké transportéry? Má dostat a dostane PzH 2000, a Gepardy.
Na PzH už běží výcvik, až bude ukončen, dostane děla. Gepardi se musí oživit a hlavně musí proběhnout výcvik, což bude trvat. Gepard není tažená houfnice, ale velmi sofistikovaný systém, který potřebuje kvalitní obsluhu. Ostatně v BW vždy část obsluhy tvořili profesionální vojáci.Skrýt celý příspěvekMezi námi, Gepard pro ně bude HODNĚ velká bomba, nejen že v doshau kanonů dokáže potrápit cokoliv létajícého (a na granáty nefungují obvyklé energy-manévry jako na střely, a je ...Zobrazit celý příspěvek
Mezi námi, Gepard pro ně bude HODNĚ velká bomba, nejen že v doshau kanonů dokáže potrápit cokoliv létajícého (a na granáty nefungují obvyklé energy-manévry jako na střely, a je perfektně pohyblyvý a celkem chráněný) ale navíc díky 25km "přehledovému" (dnes už toto není pravý přehledový, ale pořád slušná bublina) radaru může obsloužit ještě aspoň dva Stinger/Starstreak/Igla týmy které pak nebudou muset spoléhat na pouhé oči a vteřinový postřeh při vyhledávání cílů...
Ale určitě je i crash-course na něj složitější než na atgm/manpad, a neovládající posádka je půl neštěstí.Skrýt celý příspěvek
Jistě, chápu, na druhou stranu kde máte jistotu, že příští US prezident nás taky nepustí k vodě s dovětkem "postarajte se o sebe sami, my se soustředíme na Čínu". Tím nechci říct, ...Zobrazit celý příspěvek
Jistě, chápu, na druhou stranu kde máte jistotu, že příští US prezident nás taky nepustí k vodě s dovětkem "postarajte se o sebe sami, my se soustředíme na Čínu". Tím nechci říct, že snad máme předem kapitulovat nebo jít ode zdi ke zdi a zcela a kompletně se zaměřit na techniku z USA.
Jistě mít s USA co nejlepší vztahy, to bez debat. Nicméně Leo je dobrá volba pokud můžeme využít tuto příležitost. Jeho výhodou je jeho rozšírenost, takže se v dodávkách náhradních dílů a munice nemusíme spoléhat jen a pouze na Německo. Pokud na to dojde, můžou je poskytnout i jiní.
To máte jak s Hiluxem. Náhradní díly a servis na něj najdete skoro všude.Skrýt celý příspěvekMyslím, že to vyplývá z postavení USA v NATO. Američané NATO už z geopolitických důvodů neopustí, protože zjevně nechtějí tahat Evropu z bryndy každých 50 let! I když se tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že to vyplývá z postavení USA v NATO. Američané NATO už z geopolitických důvodů neopustí, protože zjevně nechtějí tahat Evropu z bryndy každých 50 let! I když se tomu i divím, EU by se na nějakou vojenskou pomoc nikdy nezmohla! Já také referuji strategické spojenectví v obraně s USA a VB, než s Němci.Skrýt celý příspěvek
/Chci Abramsy 100ks, F35 alespon 24ks, TB2 36 ks/
Milý kolego, já bych chtěl být ministr obrany. Ovšem zatím se docela spokojím s šedesátkou Leopardů./Chci Abramsy 100ks, F35 alespon 24ks, TB2 36 ks/
Milý kolego, já bych chtěl být ministr obrany. Ovšem zatím se docela spokojím s šedesátkou Leopardů.Příště na ty nacky zavolejte PČR a nechte je prověřit zda se nejedná o TČ podpora a propagace, eventuálně popírání genocidy. Oni si to příště rozmyslí :-) .
Příště na ty nacky zavolejte PČR a nechte je prověřit zda se nejedná o TČ podpora a propagace, eventuálně popírání genocidy. Oni si to příště rozmyslí :-) .
Když máte takový strach, tak doufám, že jste v AZ.
Když máte takový strach, tak doufám, že jste v AZ.
Nechápu mínusy a souhlasím :-). Ty počty máš ještě při zemi, F-35 bych bral nejméně 32ks. Pozemní techniku plně dozbrojit 7.mb, 4.brn, 43.vp (tj. doplnit počty Pandurů, koupit BVP, ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu mínusy a souhlasím :-). Ty počty máš ještě při zemi, F-35 bych bral nejméně 32ks. Pozemní techniku plně dozbrojit 7.mb, 4.brn, 43.vp (tj. doplnit počty Pandurů, koupit BVP, vč. samohybných minometů) a dále postavit novou brigádu AZ na Pandurech, těm dát i prapor T-72M4CZ jako palebnou podporu (T-72 bude mít v ČR ještě nejméně 10-15let doběh zkušeností, servisu a osádek a poté přikoupit další tanky). Dělostřelectvo rozšířit o raketomety vč. odpalu kamikadze dronů. 43.vp přeorientovat po vzoru Ukrajinců na malé úderné skupiny s PTŘS, MANPADS, drony atd. No a pak to nejdůležitější a nejdražší, naplnit sklady hromadou munice.
To je minimum bojeschopné armády a výběr techniky bych udělal stejně jako s Leopardy, tzn. 14dní na listování ve vojenském akčním letáku by mělo stačit :-D. Peníze být musí, když jsou na jiné hlouposti.Skrýt celý příspěvekPandury raději moc nedokupovat. Je to starší konstrukce.
Spousta států NATO v Evropě přechází na Boxer.
Nemusíme být pořád za exoty a mít něco "spešl". Viz.vrtulniky/ SHORAD.Pandury raději moc nedokupovat. Je to starší konstrukce.
Spousta států NATO v Evropě přechází na Boxer.
Nemusíme být pořád za exoty a mít něco "spešl". Viz.vrtulniky/ SHORAD.A my snad nejsme na Německu zavíslí? Jsme s nimi maximálně provázání už dávno- od energetické burzy po výrobni fabriky. Takže raději bych viděl ve výzbroji Boxery, evropské ...Zobrazit celý příspěvek
A my snad nejsme na Německu zavíslí? Jsme s nimi maximálně provázání už dávno- od energetické burzy po výrobni fabriky.
Takže raději bych viděl ve výzbroji Boxery, evropské vrtulníky, houfnice s AGM modulem a IRIS-T SLM. Než to co máme objednáno.Skrýt celý příspěvekPrávě z důvodu, které jste jmenoval je žádoucí tu závislost snížit, protože se ukazuje (Green deal) že když to jde "z tlustých do tenkých", tak Němec hledí pouze na své národní ...Zobrazit celý příspěvek
Právě z důvodu, které jste jmenoval je žádoucí tu závislost snížit, protože se ukazuje (Green deal) že když to jde "z tlustých do tenkých", tak Němec hledí pouze na své národní zájmy.Skrýt celý příspěvek
Jura99 - a koľko tých t-72m4cz má ešte funkčných ačr.??? koľko má/bude mať nemodernizovaných t-72 .?? ale je fakt,že asi nikdy ma neprestane udivovať to vaše romantické ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - a koľko tých t-72m4cz má ešte funkčných ačr.??? koľko má/bude mať nemodernizovaných t-72 .??
ale je fakt,že asi nikdy ma neprestane udivovať to vaše romantické fantazírovanie o nákupoch do ačr...je to také roztomilé... :)Skrýt celý příspěvekT-72M4CZ bylo 33ks a momentálně se za miliardu provádí zakázka na opravu do funkčního stavu. Ne že by mi na nich nějak záleželo, ale pokud se nepošlou na UA, tak v té hypotetické ...Zobrazit celý příspěvek
T-72M4CZ bylo 33ks a momentálně se za miliardu provádí zakázka na opravu do funkčního stavu. Ne že by mi na nich nějak záleželo, ale pokud se nepošlou na UA, tak v té hypotetické brigádě AZ by jako tankový prapor ještě 10let mohly sloužit. Fantazírování nefantazírování, možná si budete pamatovat, že jsem Leopardy po maďarském vzoru chtěl už před lety taky bez velkého vybírání a že bych do T-72 už nestrkal ani korunu. A světe div se, bez velkého vybírání tu skutečně máme Leopardy a na tu zakázku na T-72 jsou hlasy ji stopnout, byť trochu pozdě.
Kromě té brigády AZ tam nejspíš není nic, co by se skutečně neplánovalo. Plus samozřejmě raketová PVO.Skrýt celý příspěvekJura99 - o servise vašich t-72m4cz som nevedel...ale aj tak, !!miliarda!! do tanku,ktorý aj tak uvarí posádku po zásahu...a hlavne v čase keď vám na dvere klopú nemecké ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 - o servise vašich t-72m4cz som nevedel...ale aj tak, !!miliarda!! do tanku,ktorý aj tak uvarí posádku po zásahu...a hlavne v čase keď vám na dvere klopú nemecké leopardy...
s leopardom v ossr/ačr osobne súhlasím...
ale viete Jura99 komu by ste/sme mali paradoxne poďakovať za zatiaľ len leopardy v ačr-dúfam že aj v ossr ....?....
nášmu drahému vladimírovi vladimírovičovi :))Skrýt celý příspěvek
Nehráli mrtvého brouka naopak UA velvyslanci v Německu Mylnikovi sdělili, že jim nic nedají, že za tři dny budou kapitulovat a že to nemá cenu! Jsou to sprostí hajzlové!
Nehráli mrtvého brouka naopak UA velvyslanci v Německu Mylnikovi sdělili, že jim nic nedají, že za tři dny budou kapitulovat a že to nemá cenu! Jsou to sprostí hajzlové!
Akú balistickú ochranu bude mať tých 45ks slovinských Boxerov 8x8 ?
Akú balistickú ochranu bude mať tých 45ks slovinských Boxerov 8x8 ?
Načítám diskuzi...