Americké letectvo prochází revoluční proměnou

-
16. 3. 2023
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
V příštím fiskálním roce 2024 (od 1. října 2023) hodlá americké letectvo (USAF) vyřadit z provozu 310 letadel a vrtulníků. Současně letectvo objedná první bombardéry B-21 Raider a začne investovat velké prostředky do vývoje nové stíhačky šesté generace NGAD (Next Generation Air Dominance) a doprovodných bojových dronů CCA (Collaborative Combat Aircraft).
Administrativa Joe Bidena ve FY2024 požaduje 842 miliard dolarů pro ministerstvo obrany – což je nárůst o 3,2 % – plus dalších 44 miliard dolarů pro vojenské jaderné programy v rámci ministerstva energetiky. To znamená celkové výdaje na obranu 886 miliard dolarů (20 bilionů Kč). Pochopitelně jde „jen“ o prezidentský návrh – o konečné podobě rozpočtu se povedou lité boje v Kongresu.
Americké letectvo (USAF) má příští rok dostat 185 miliard dolarů.
USAF se nachází v hluboké transformaci – zbavuje se starých a neperspektivních letadel, masově zavádí stealth víceúčelové stíhačky páté generace F-35A Lightning a připravuje se na zavedení tří revolučních platforem:
- Strategický bombardér B-21 Raider:
- Víceúčelová stíhačky šesté generace NGAD;
- Bojový doprovodný proudový dron CCA;
B-21 Raider; větší foto /U.S. Air Force
USAF se ve FY2024 hodlá zbavit 310 letadel a vrtulníků:
- A-10: 42 ks
- A-29: 3 ks
- B-1: 1 ks
- C-130H: 2 ks
- E-3: 2 ks
- E-8: 3 ks
- EC-130H: 2 ks
- EC-130J: 4 ks
- F-15C/D: 57 ks
- F-22: 32 ks
- HH-60G : 37 ks
- KC-10: 24 ks
- MQ-9 (Block 1): 48 ks
- RQ-4: 1 ks
- T-1: 52 ks
Oproti plánům dojde k rychlejšímu vyřazení bitevních A-10 – všech zbývajících 260 strojů odejde ze služby v roce 2029. „A-10 vyřazujeme rychleji, než jsme si původně mysleli,“ řekl náčelník štábu letectva generála Charlese Q. Brown Jr.
Formace F-15EX Eagle II, F-15E Strike Eagle, F-15C Eagle, F-16 Fighting Falcon a A-10 Thunderbolt II (březen 2022); větší foto / USAF
USAF se tedy minimálně následujících deset let bude spoléhat výhradně na čtyři nadzvukové víceúčelové stíhačky – F-16C/D, F-15E/EX, F-35A a F-22A.
V následujícím roce se USAF hodlá zbavit všech 32 nejstarších F-22 Block 20. Zbývající zhruba 150 F-22 Block 30/35 projde modernizací a zůstane ve službě další dekádu – do příchodu stíhačky šesté generace NGAD.
USAF během pár let vyřadí z výzbroje zbývajících cca 160 stíhaček F-15C/D – ty nyní v podstatě slouží výhradně u Národní gardy v rámci ochrany vzdušného prostoru Spojených států. Jejich roli převezmou F-35A a F-15EX.
USAF ve FY2024 „fyzicky“ převezme:
- C-130J: 2 ks
- E-11: 1 ks
- F-15EX: 10 ks
- F-35A: 45 ks
- HH-60W: 19 ks
- KC-46: 20 ks
- MC-130J: 12 ks
- MQ-9 (Block 5): 10 ks
Rychle vyřazení starých a neperspektivních letounů umožní přesměrovat úsilí do rychlého vývoje stíhačky šesté generace NGAD a cele plejády výkonných bojových dronů CCA. Ostatně například údržba celé flotily F-22 stojí každý rok 2,3 miliardy dolarů.
„Nacházíme se ve strategické situaci, kdy musíme provést transformaci na schopnosti nové generace,“ uvedl ministr letectva Frank Kendall. „Pokud zůstaneme na místě, a budeme klást důraz na udržení současné síly... budeme pozadu. A budeme velmi rychle zaostávat.“
Letos první letka s F-15EX dosáhne operační připravenosti; větší foto / USAF
Ve FY2024 letectvo objedná 48 F-35A Lightning II a 24 F-15EX Eagle II.
Původně se počítalo s celkovým nákupem 144 F-15EX, ale v minulém roce letectvo oznámilo plány pořídit pouze 80 letadel. Nakonec ale ještě ve FY2025 USAF objedná dalších 24 F-15EX, čímž konečná velikost flotily vzroste na 104 F-15EX.
USAF také v příštím FY nakoupí 15 tankerů KC-46 Pegasus a investuje do nového stealth tankeru NGAS (Next Generation Aerial Refueling System). Dále se koupí jeden komunikační letoun E-11 BACN (Battlefield Airborne Communications Node) a sedm vrtulníků MH-139 Grey Wolf.
Na program B-21 Raider, včetně vývoje a nákupu, letectvo ve FY2024 požaduje 2,984 miliardy dolarů. Ve FY2023 šlo přitom o 3,144 miliardy dolarů. Rozpočtové nároky klesly, protože program B-21 přechází z vývojové do výrobní fáze.
USAF ve FY2024 objedná:
- B-21: Neznámý počet
- E-11: 1 ks
- F-15EX: 24 ks
- F-35: 48 ks
- KC-46: 15 ks
- MH-139: 7 ks
Vize CCA podle Lockheed Martin
Zásadní pro transformaci USAF jsou NGAD a CCA – před dvěma týdny Kendall oznámil „vstupní“ plán nakoupit 200 NGAD a 1000 dronů CCA. Počítá se přiřazením vždy dvojice CCA ke každému NGAD a ke 300 F-35A. Tyto „výstupní“ počty CCA ale nepochybně projdou v průběhu let změn. Ostatně dříve Kendall hovořil o možnosti přiřazení až pěti CCA ke každému pilovanému letadlu. Navíc USAF hodlá zavést do výzbroje 1763 F-35.
„CCA si lze představit jako dálkově ovládanou verzi zaměřovacích kontejnerů, modulů pro elektronický boj nebo zbraně, které jsou nyní neseny pod křídly našich letounů s posádkou,“ řekl Kendall. V tomto konceptu se tedy výzbroj, zaměřovací / průzkumné kontejnery, systémy pro elektronický boj nebo například sebeobranné prostředky (fléry, koutové odražeče, klamné cíle, rušičky) přesunou ze závěsníků pilotovaných letadel na CCA.
Stíhačka šesté generace NGAD bude stát několikanásobně více než F-35A. To neumožní NGAD vyrábět ve velkém množství. Proto nesrovnatelně levnější CCA poskytnou letectvu potřebnou „masu“ – umožní dostat do vzduchu potřebné množství senzorů a zbraní.
CCA také zajistí sdílení dat mezi letouny pomocí moderních komunikačních technologií. Toto sdílení dat umožní letounům spolupracovat na přesném zmapování prostoru (ve vzduchu i na zemi / hladině), identifikaci cílů a koordinaci útoků.
Vize F-15EX s doprovodnými drony MQ-28 Ghost Bat; větší foto / Boeing
USAF hodlá ve FY2024 na program CCA získat 522 milionů dolarů, desetkrát více než ve FY2023.
O NGAD nejsou prakticky žádné informace. Letouny NGAD však mají působit nad rozlehlými vodami Pacifiku. Z toho plynou požadavky na extrémní dolet, velkou cestovní rychlost a samozřejmě stealth.
Požadavek na NGAD ve FY2024 je 1,933 miliardy dolarů, oproti 1,658 miliardám ve FY2023.
Kromě letadel USAF hodlá investovat do vývoje a nákupu špičkové letecké munice. Generál Brown zdůraznil nákup střel plochou dráhou letu AGM-158 JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range), střely s plochou dráhou letu SiAW (Stand-in Attack Weapon) umístitelné do vnitřních zbraňových šachet F-35, protiradarové AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile – Extended Range), nové střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile) a modernizované verze AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile).
Zdroj: ASFM, Breaking Defense
Související články
Robotický bojový wingman XQ-58A Valkyrie změní pravidla boje
Americké letectvo (USAF) pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru robotického vedeného ...
-
17.10.2019
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace
Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...
-
17.09.2020
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu
Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...
-
17.06.2021
-
44 komentářů
-
Jan Grohmann
Loyal Wingman MQ-28A Ghost Bat
V rámci program ATS (Airpower Teaming System) australská divize firmy Boeing (Boeing Australia) ...
-
23.03.2022
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
keď tie NGAD majú byť také rýchle a majú vedieť letieť tak ďaleko...neuletia tým CCA?
keď tie NGAD majú byť také rýchle a majú vedieť letieť tak ďaleko...neuletia tým CCA?
To je naprosto správná otázka a já si ji kladu taky už nějakou dobu. Prozatím všechny drony, které jsou ve vývoji, nebo jejichž vývoj je zveřejněn, jsou výkony daleko nejenom za ...Zobrazit celý příspěvek
To je naprosto správná otázka a já si ji kladu taky už nějakou dobu. Prozatím všechny drony, které jsou ve vývoji, nebo jejichž vývoj je zveřejněn, jsou výkony daleko nejenom za NGAD, ale i za F-35. Příkladem budiž MQ-28 Ghost Bat. Má sice údajně dolet 3700 km, ale jinak je podzvukový a nevypadá příliš agilně.
Já myslím, že to chce novou generaci i těchto "loyal wingmanů", takovou, která skutečně využije toho, že v tom stroji nesedí pilot. Tedy, že budou mimo jiné extrémně manévrovatelné a budou využívat AI, která už teď je cvičená na samostatný dogfight. Viz. loňské a předloňské testy systému ACE od DARPA. Kdo se tehdy ušklíbal, k čemu by dnes měl být takový systém potřeba, tak teď to vidí - k blízké ochraně hlavního letadla ve formaci. Případný nepřítel by se při útoku nejdřív musel vypořádat se všemi loyal wingmany.Skrýt celý příspěvekMise s cílem proniknout PVO nepřítele jsou plánované. Tyhle mrchy vyletí o něco dříve podobně jako vyletí i tanker Stingray (ten případně poslední). Až se to všechno vypraví, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Mise s cílem proniknout PVO nepřítele jsou plánované. Tyhle mrchy vyletí o něco dříve podobně jako vyletí i tanker Stingray (ten případně poslední). Až se to všechno vypraví, tak odstartují i NGAD. I ty poletí bez přídavného spalování podobně jako lítají třeba Super Hornety.Skrýt celý příspěvek
"Stíhačka šesté generace NGAD bude stát několikanásobně více než F-35A. To neumožní NGAD vyrábět ve velkém množství." Tak to je pro mě trochu zklamání. Doufal jsem, že díky ...Zobrazit celý příspěvek
"Stíhačka šesté generace NGAD bude stát několikanásobně více než F-35A. To neumožní NGAD vyrábět ve velkém množství."
Tak to je pro mě trochu zklamání. Doufal jsem, že díky ustoupení od požadavku na univrzální letoun pro všechny a novým výrobním postupům bude naopak jednotková cena nižší než současná F35 (v přepočtu)... ale možná je toto lepší směr, čas ukáže...Skrýt celý příspěvekKomplikovanější stroj přece nemůže být levnější a nebo stát stejně. F-22 byl taky dražší než F-15. To byla chyba v případě F-22, kdy byla myšlenka, že tím nahradí F-15. To ani US ...Zobrazit celý příspěvek
Komplikovanější stroj přece nemůže být levnější a nebo stát stejně. F-22 byl taky dražší než F-15. To byla chyba v případě F-22, kdy byla myšlenka, že tím nahradí F-15. To ani US neutáhnou. Teď tím taky nenahradí všechno, ale poučení byli a "maso" nahradí drony a obyčejnější resp levnější letouny.Skrýt celý příspěvek
To jste asi trochu nepochopil cíle toho programu. Tam nebyl cíl vyvinout levny letoun, ale nástupce F22. Vývoj jednoho stroje (F35) pro více účelu přinesl úsporu peněz, ale stále ...Zobrazit celý příspěvek
To jste asi trochu nepochopil cíle toho programu. Tam nebyl cíl vyvinout levny letoun, ale nástupce F22.
Vývoj jednoho stroje (F35) pro více účelu přinesl úsporu peněz, ale stále více času. Než souběžně projekty.Skrýt celý příspěvek
Tie A-10 by boli ideálne na Ukrajinu.
Na rozdiel od strojov F-16 sú menej náročné na obsluhu a pilotáž , majú nižšie nároky na logistiku a dráhu, znesú veľké poškodenie ...Tie A-10 by boli ideálne na Ukrajinu.
Na rozdiel od strojov F-16 sú menej náročné na obsluhu a pilotáž , majú nižšie nároky na logistiku a dráhu, znesú veľké poškodenie ...To ako vážne porovnávaš F-16 s A-10? :D Ty nie si príliš znalec do lietadiel všakže.
To ako vážne porovnávaš F-16 s A-10? :D Ty nie si príliš znalec do lietadiel všakže.
Samozrejme porovnávam ... ale Ty si nepochopil dôvody ... Stroje F-16 sú neporovnateľne náročnejšie na všetko .... hlavne na kvalitu pristávacích dráh, ale i výcvik pilotov a nie ...Zobrazit celý příspěvek
Samozrejme porovnávam ... ale Ty si nepochopil dôvody ...
Stroje F-16 sú neporovnateľne náročnejšie na všetko .... hlavne na kvalitu pristávacích dráh, ale i výcvik pilotov a nie je to na rozdiel od strojov A-10 výbehový typ, americké letectvo s ním stále počíta a preto je ich dodávka omnoho politicky citlivejšia.
Samozrejme, že stroje F-16 by Ukrajincom pomohli viac ... ale určite nie v tomto roku ... a momentálne na Ukrajine platí, že kto rýchlo dáva, dva krát dáva.Skrýt celý příspěvekAby jsi mohl nasadit letadlo jako je A-10, potřebuješ mu nejdřív zajistit krytí ze vzduchu. Proti Su-30/35 a Mig-31. To udělají Ukrajinci jak?
Aby jsi mohl nasadit letadlo jako je A-10, potřebuješ mu nejdřív zajistit krytí ze vzduchu. Proti Su-30/35 a Mig-31. To udělají Ukrajinci jak?
Nad frontou dnes pôsobia stroje ukrajinské Su-25, Su-24, Mi-8, Mi-24 .... Krytie zo vzduchu zabezpečuje ukrajinská PVO ... a evidentne to funguje. PS Trochu nechápem ten ...Zobrazit celý příspěvek
Nad frontou dnes pôsobia stroje ukrajinské Su-25, Su-24, Mi-8, Mi-24 ....
Krytie zo vzduchu zabezpečuje ukrajinská PVO ... a evidentne to funguje.
PS Trochu nechápem ten "maximalizmus" .... ešte amíci neposlali nič .... a tu sa ohŕňa nos nad "nepoužiteľnými" strojmi A-10 ...Skrýt celý příspěvekoskark To beriete z kadiaľ ? : ) Ukrajinské letectvo stále pôsobí nad frontou. Samozrejme nie masovo, ale to je vzhľadom na obmedzený počet strojov logické. Vojna pokračuje už ...Zobrazit celý příspěvek
oskark
To beriete z kadiaľ ? : )
Ukrajinské letectvo stále pôsobí nad frontou. Samozrejme nie masovo, ale to je vzhľadom na obmedzený počet strojov logické.
Vojna pokračuje už vyše roka .... a ukrajinské letectvo stále dokáže pôsobiť nad frontovou líniou.
Podľa oficiálneho ruského zoznamu strát už nemalo existovať niekoľko krát, ale ono stále existuje.
Podľa diskutérou na topwar.ru sú to vlastne samovrahovia a určite to musia byť už žoldáci, lebo už Ukrajina "nemôže mať toľko pilotov" ...
Mimochodom "priateľská paľba" trápi i Ukrajincov a keď to odčítame, tak tie straty sú prekvapivo malé. Ale nie je to náhoda. Lietanie "vo výške stromov" cvičili Ukrajinci už od roku 2014 a evidentne to funguje ...
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/shorts...
https://www.youtube.com/shorts... Skrýt celý příspěvek
A-10 nejsou vhodné letouny pro vybojování vzdušné dominance, a v prostředí nasyceném AD a ještě navíc bez vlády nad vzdušným prostorem je jejich šance na přežití nízká... je sice ...Zobrazit celý příspěvek
A-10 nejsou vhodné letouny pro vybojování vzdušné dominance, a v prostředí nasyceném AD a ještě navíc bez vlády nad vzdušným prostorem je jejich šance na přežití nízká... je sice hezké že jsou poměrně odolné proti AA palbě kanonů nízkého kalibru, nicméně to řeší jen malou část rizik, proti útoku "třicítkou" Pantsiru nebo jakoukoliv střelou to pomůže tak maximálně snížit škody, ale ne zastavit...
Teprve PO vybojování vzdušné nadvlády (alespoň bezprostředně nad frontou) by možná mohly mít nějaký užitek, ale do té doby se ještě musí dopracovat pomocí "něčeho jiného".Skrýt celý příspěvek
USAF se ve FY2024 hodlá zbavit 310 letadel a vrtulníků: A-10: 42 ks A-29: 3 ks B-1: 1 ks C-130H: 2 ks E-3: 2 ks E-8: 3 ks EC-130H: 2 ks EC-130J: 4 ks F-15C/D: 57 ...Zobrazit celý příspěvek
USAF se ve FY2024 hodlá zbavit 310 letadel a vrtulníků:
A-10: 42 ks
A-29: 3 ks
B-1: 1 ks
C-130H: 2 ks
E-3: 2 ks
E-8: 3 ks
EC-130H: 2 ks
EC-130J: 4 ks
F-15C/D: 57 ks
F-22: 32 ks
HH-60G : 37 ks
KC-10: 24 ks
MQ-9 (Block 1): 48 ks
RQ-4: 1 ks
T-1: 52 ks
Tohle by po vyřazení dokázalo Rusákum hodně zatopit.;-)Skrýt celý příspěvek...pár kousků by se nám sešlo... Herkulesy třeba...
...pár kousků by se nám sešlo... Herkulesy třeba...
Těch 57 ks F-15C/D by ukrajině slušelo v kombinaci s belgickými F16 :)
Těch 57 ks F-15C/D by ukrajině slušelo v kombinaci s belgickými F16 :)
Stačí počkat než jim udělají GO co je dražší než koupě neve F15..
Stačí počkat než jim udělají GO co je dražší než koupě neve F15..
Kdyby ty letadla byli k létání, tak je nemusí vyrazovat. Nebo čím je letectvo nahrazuje? Pokud chcete uvést letounu ve špatném stavu do provozu stojí to víc času než koupit nové! ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby ty letadla byli k létání, tak je nemusí vyrazovat.
Nebo čím je letectvo nahrazuje?
Pokud chcete uvést letounu ve špatném stavu do provozu stojí to víc času než koupit nové!
F15 se v nejnovější verzi vyrábí...Skrýt celý příspěvekZbynek: Funkční díly se kanibalizuji, drak je na odpis. Pokud z toho co zbude chcete oživit letoun. Tak proto vznikl F15X. Kdy za +- stejen penzie dostanete nové letadlo z ...Zobrazit celý příspěvek
Zbynek: Funkční díly se kanibalizuji, drak je na odpis. Pokud z toho co zbude chcete oživit letoun. Tak proto vznikl F15X. Kdy za +- stejen penzie dostanete nové letadlo z aktuální technikou.Skrýt celý příspěvek
Sú to prvé série, kde by bola ich modernizácia nerentabilná ... a čas beží ... už je to výbehový typ .... síce je to trochu zvláštne ... ale je to tak. Strojov je relatívne málo a ...Zobrazit celý příspěvek
Sú to prvé série, kde by bola ich modernizácia nerentabilná ... a čas beží ... už je to výbehový typ .... síce je to trochu zvláštne ... ale je to tak. Strojov je relatívne málo a nástupca sa už pomaly rysuje.Skrýt celý příspěvek
Většina je po technikem smrti...
Třeba ty F15 C/D těžce presluhuji.Většina je po technikem smrti...
Třeba ty F15 C/D těžce presluhuji.Doporučuji se podívat na to, jaké verze F-15 má ve výzbroji Izrael a i na to kdy Američané naposledy modernizovali svoje F-15C (2019). Pak to srovnejme s Ukrajinskými Su-27 z dob ...Zobrazit celý příspěvek
Doporučuji se podívat na to, jaké verze F-15 má ve výzbroji Izrael a i na to kdy Američané naposledy modernizovali svoje F-15C (2019). Pak to srovnejme s Ukrajinskými Su-27 z dob SSSR :-)))Skrýt celý příspěvek
Stroje F-15C/D už riešili problémy s únavovými trhlinami .... čiže nie je problém ani tak ich vek ako ich zaťaženie a degradácia drakov.
Stroje F-15C/D už riešili problémy s únavovými trhlinami .... čiže nie je problém ani tak ich vek ako ich zaťaženie a degradácia drakov.
Maximus: Nikde jsem nepsal, že ty letadla nelze oživit. Pouze, že je levnější koupit za ty penize nové. Nejde o to jaké verze to jsou, ale o to jakou údržbu mají, a jak je ...Zobrazit celý příspěvek
Maximus: Nikde jsem nepsal, že ty letadla nelze oživit. Pouze, že je levnější koupit za ty penize nové.
Nejde o to jaké verze to jsou, ale o to jakou údržbu mají, a jak je vyčerpán "G-limit" jejich draku.
USAF plánuji, že letos budou mít v provozu pouze 107ks, C/D. Tzn. 50% těchto strojů proti 2021.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...