Aero dodalo české armádě poslední L-159 po plánované opravě

-
23. 1. 2023
-
31 komentářů
-
Tisková zpráva
Aero Vodochody kompletně dokončilo předepsané opravy (tzv. PP16) u všech 16 jednomístných letounů L-159 ALCA a předalo poslední kus Vzdušným silám Armády České republiky. Letouny L-159 mají prodloužený provoz o dalších osm let a další technická vylepšení.
Lehký bojový letoun L-159 ALCA s evidenčním číslem 6070 byl posledním ze 16 jednomístných letounů, které v Aero Vodochody procházely v posledních dvou letech předepsanými periodickými opravami. Poslední dokončená Alka byla letecky předána 21. základně taktického letectva Čáslav Vzdušných sil Armády České republiky.
„Opravené letouny jsme kvůli zajištění provozuschopnosti flotily L-159 a obranyschopnosti České republiky dodávali v pravidelných intervalech od září 2020 až do konce roku 2022, kdy jsme dokončili opravu posledního letounu. Aero splnilo zakázku v souladu se smlouvou přesně na čas,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a CEO Aero Vodochody: „Velkou výhodou L-159 je jejich nákladově efektivní provoz, především v porovnání s nadzvukovými letouny, při splnění velkého množství různých variant bojových úkolů,“ dodává.
Druhé střední opravy v rámci tzv. PP16 (předepsané periodické práce po 16 letech provozu) zahrnují kontrolu a testování všech částí letounu včetně přístrojů. Součástí kontraktu mezi Ministerstvem obrany České republiky a společností Aero Vodochody uzavřeného v roce 2019 bylo také technické vylepšení některých částí a funkcí letounu. L-159 byly upraveny pro použití brýlí nočního vidění (NVG) včetně přizpůsobení kabiny a instalaci souprav vnitřního a vnějšího osvětlení letounu. Nový záložní elektronický zobrazovač (ESIS) zvládne nahradit jiné záložní přístroje a poskytne tak pilotům, v případě selhání běžných přístrojů, důležité údaje o poloze, rychlosti nebo klesání.
Aero Vodochody výrobně dokončilo poslední 16 letoun L-159 v prosinci minulého roku a předalo jej formou tzv. pozemního předání Vzdušným silám AČR. Samotné letecké předání posledního letounu L-159 proběhlo během ledna 2023.
Letouny L-159 využívaní Vzdušné síly Armády České republiky. Kromě toho české lehké bitevníky z Aera Vodochody mají ve své flotile také Vzdušné síly Iráku. Pro výcvikové účely je nově začala používat i společnost Draken Europe, kde plní roli agresorů při tréninku pilotů bojových letounů RAF - Eurofighter Typhoon a nejmodernějších letounů F-35.
AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Související články
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...
-
11.07.2017
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?
České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice ...
-
27.09.2017
-
158 komentářů
-
Jan Grohmann
Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...
-
05.03.2020
-
53 komentářů
-
Tisková zpráva
L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku
Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...
-
23.11.2020
-
101 komentářů
-
Tisková zpráva
Jak kdosi psal níže, tak použití L-159 proti dronům mi dává poměrně velký smysl. Zajímalo by mě zda to zkusí Aero takto prodat i pro L-39NG a zda se bude snažit tyto schopnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Jak kdosi psal níže, tak použití L-159 proti dronům mi dává poměrně velký smysl.
Zajímalo by mě zda to zkusí Aero takto prodat i pro L-39NG a zda se bude snažit tyto schopnosti rozvíjet - menší radar, podvěsené kanóny, levnější AA střely na vícenásobným nosnících apod.Skrýt celý příspěvekMyslím, že L-39NG je z tohoto hlediska perspektivnější než L-159A.
Myslím, že L-39NG je z tohoto hlediska perspektivnější než L-159A.
Nevíte, jestli existuje možnost pro L159 upgradu na to nové mokré křídlo ala L39 NG?
Nevíte, jestli existuje možnost pro L159 upgradu na to nové mokré křídlo ala L39 NG?
Mokré křídlo existuje, pár kusů je vyrobených, letadlo s nimi i letělo, ale AČR o něj neprojevila zájem. Stejně jako o zařízení na tankování za letu.
Mokré křídlo existuje, pár kusů je vyrobených, letadlo s nimi i letělo, ale AČR o něj neprojevila zájem. Stejně jako o zařízení na tankování za letu.
Ne má smysl, chybí intergrace zbraní, IFF, Link 16 atd.. vyřadit, prodat a ušetřené prostředky vrazit jinam. ALCA mohla být dobré letadlo ve své době teď to nemá smysl.
Ne má smysl, chybí intergrace zbraní, IFF, Link 16 atd.. vyřadit, prodat a ušetřené prostředky vrazit jinam. ALCA mohla být dobré letadlo ve své době teď to nemá smysl.
Pan Hottmar k tomu napsal svoje:
http://czechairforce.com/news/...Pan Hottmar k tomu napsal svoje:
http://czechairforce.com/news/...Tak to fakticky nejhorší možná varianta. -Napřed dáme penize od udržení L159. Abychom je vyradily -Pak odkupime/zavedeme Gripen, abychom ho opět vyradily. - A celé to zaplacneme ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to fakticky nejhorší možná varianta.
-Napřed dáme penize od udržení L159. Abychom je vyradily
-Pak odkupime/zavedeme Gripen, abychom ho opět vyradily.
- A celé to zaplacneme nákupem F35, v pozdním termínu. Nikoliv protože by to bylo potřeba (Nejsou kapacity vyrobce), ale abychom mohli vyhodit další mld. Za předchozí řešení.
Jo, není nad to kdy se to neplatí z vlastní kapsy.
Ps: Gripen byl objednám 12m před odchodem Mig21 do vysluzby.
U f35 to bude trvat 10.let...Skrýt celý příspěvek
Byla ve své době tak dobrá, že se ji nikomu nepodařilo vnutit. Je vhodná proti ručníkářům, ale to jim ještě musíte říct, aby nežili ve vysokých nadmořských výškách. Tak že se ...Zobrazit celý příspěvek
Byla ve své době tak dobrá, že se ji nikomu nepodařilo vnutit. Je vhodná proti ručníkářům, ale to jim ještě musíte říct, aby nežili ve vysokých nadmořských výškách. Tak že se nedala použít ani v Afghanistánu, kde jsme strávili 20 let.Skrýt celý příspěvek
Ti co takový typ letadla chtěli, tak sáhli po Hawk 200 nebo Hawk 100.
Ti co takový typ letadla chtěli, tak sáhli po Hawk 200 nebo Hawk 100.
Hawk 200 je příklad toho, jak by vypadala "dotažená L-159" a že i tak by o ni nebyl zájem. Problém nebyl v nezvládnutém marketingu ale v tom, že tato kategorie letounů je díky svým ...Zobrazit celý příspěvek
Hawk 200 je příklad toho, jak by vypadala "dotažená L-159" a že i tak by o ni nebyl zájem. Problém nebyl v nezvládnutém marketingu ale v tom, že tato kategorie letounů je díky svým limitovaným parametrům prakticky nepoužitelná v jakýchkoliv bojových operacích.Skrýt celý příspěvek
Ne, ten trh se nasytil. Navíc v době příchodu L-159A se situace na trhu změnila. Od ručníkářů se "Stingery" se přešlo k ručníkářům s DšK. Proto se stále častěji začaly rozšiřovat ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, ten trh se nasytil. Navíc v době příchodu L-159A se situace na trhu změnila. Od ručníkářů se "Stingery" se přešlo k ručníkářům s DšK. Proto se stále častěji začaly rozšiřovat mnohem levnější deriváty turbovrtulových letadel. Rázem nebylo třeba, aby pro vlastní přežití potřeboval letoun vlastní radar, sofistikovaný obranný systém apod.
Stačil jednoduchý flir, dva kulomety, GBU a 70mm rakety.
V současnosti by se Ukrajině hodila i ta L-159A (v původně plánovaném standardu) nebo modernizovaný Hawk 200.
Všichni tady z toho dělají sofistikovanou vědu, ale na obou stranách létají prehistorické Su-25 ve stylu "spray and pray".
To by asi proti devíti kusům Brimstone nebo Macerickum moc neobstálo. O možnosti nošení Sea Eagle (Hawk 200) ani nemluvě.Skrýt celý příspěvekTak nebýt te nehody v Bratislave, tak dnes Hawky 100 i 200 létají na Slovensku. Tehda o něj měli docela zájem.Ta jednomistna verze nebyla špatná. Oproti třeba Alce těžil z lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nebýt te nehody v Bratislave, tak dnes Hawky 100 i 200 létají na Slovensku. Tehda o něj měli docela zájem.Ta jednomistna verze nebyla špatná. Oproti třeba Alce těžil z lepší konstrukce Hawku, takže byl obratnejsi a i rychlost se blížila k nadzvuku. I ten radar byl výkonnější oproti Grifu na Alce.Skrýt celý příspěvek
skelet H 200 je na tom stejně úspěšně jako Alca, nevyrobila se jich ani stovka a slouží zhruba stejnému počtu uživatelů. Všude si hraje na bitevnik, ale používají je pouze pro ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
H 200 je na tom stejně úspěšně jako Alca, nevyrobila se jich ani stovka a slouží zhruba stejnému počtu uživatelů. Všude si hraje na bitevnik, ale používají je pouze pro výcvik. Jen to letadlo bylo na světě o cca 10 let dříve než Alca.Skrýt celý příspěvekskelet Samozřejmě. :-) Podle wiki se vyrobilo 62 kusů. Jaké asi byy náklady na vývoj a integraci výzbroje? H 200 je po všech stránkách výkonnější než Alca, ale stejně si cestu k ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Samozřejmě. :-)
Podle wiki se vyrobilo 62 kusů. Jaké asi byy náklady na vývoj a integraci výzbroje? H 200 je po všech stránkách výkonnější než Alca, ale stejně si cestu k zákazníkům nenašel. To nelze považovat za úspěšný projekt. Často se toto posuzuje tím, že daný systém nebo techniku provozuje i země výrobce. Což je i tento případ, v Británii je nenajdete.Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k jejich uváděným nízkým nákladům na provoz, dávalo by třeba pro Ukrajinu smysl používat je pro sestřelování Iránských dronů?
Vzhledem k jejich uváděným nízkým nákladům na provoz, dávalo by třeba pro Ukrajinu smysl používat je pro sestřelování Iránských dronů?
Nebe nad Ukrajinou je proklatě horké. Ani 100 km za frontou není bezpečno.
http://czechairforce.com/news/...Nebe nad Ukrajinou je proklatě horké. Ani 100 km za frontou není bezpečno.
http://czechairforce.com/news/...Nejrozumnější využití L-159A je poslat na UA. Uděláme dobrý skutek a dostaneme za ně i nějaký peníz z fondů. Pro Ukrajinu by měly význam pro "odšpuntovaní" dodávek západních ...Zobrazit celý příspěvek
Nejrozumnější využití L-159A je poslat na UA. Uděláme dobrý skutek a dostaneme za ně i nějaký peníz z fondů.
Pro Ukrajinu by měly význam pro "odšpuntovaní" dodávek západních letadel, především F-16. ALCA je koncipována i pro pokračovací výcvik na F-16, dnes už starších verzí, které ale budou tvořit jádro dodávek pro Ukrajinu.
Navíc je lze využít pro spotřebování postarší západní řízené munice.
Ve "válečném režimu" by mohla přijít i integrace AMRAAM či Brimestone.
Zejména jsou ale velké zásoby starých Sidewinderu ve skladech na západě a mohly by se využít pro low cost sestřelování "mopedů" a při troše štěstí i střel s plochou dráhou letu.
Pro nás má větší smysl si nechat jako třetí bojovou letku Gripeny a koncepčně mrtvých L-159A se zbavit co nejdříve.Skrýt celý příspěvekHARM se pod křídlo asi nevejde, že?
HARM se pod křídlo asi nevejde, že?
AGM 88 má cca 360 kg, to Alca unese. Ale pro použití na Ukrajině je potřeba agilnější letadlo, které dokáže střele udělit při odpalu větší energii pro výsledný dolet.
AGM 88 má cca 360 kg, to Alca unese. Ale pro použití na Ukrajině je potřeba agilnější letadlo, které dokáže střele udělit při odpalu větší energii pro výsledný dolet.
Načítám diskuzi...