Významné milníky českého letounu L-39NG: pět let od prvního vzletu

Významné milníky českého letounu L-39NG: pět let od prvního vzletu
L-39NG / AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (Zvětšit)

Český cvičný proudový letoun L-39NG, vyvinutý a sériově vyráběný společností Aero, uletěl za posledních pět let pořádný kus cesty.

„L-39NG je dnes všestrannou platformou kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti. Splňuje podmínky pro komplexní a nákladově efektivní výcvik budoucích stíhacích pilotů, je vhodná pro plnění průzkumných i lehkých bojových misí,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a předseda představenstva společnosti Aero.

První vzlet prototypu L-39NG s výrobním číslem 7001 a evidenčním číslem 0475 se uskutečnil 22. prosince 2018. V roce 2020 letoun prošel sérií letových zkoušek na letišti Vodochodech, kde dosáhl plného rozsahu plánovaných výšek a rychlostí, a tím prokázal spolehlivost a odolnost konstrukce letounu. Následně Engéčko získalo typový certifikát, který potvrdil jeho schopnost mezinárodního letového provozu a vyhověl všem bezpečnostním požadavkům. Český proudový letoun byl také jedním z prvních, jenž byl certifikován podle nových mezinárodních vojenských standardů (EMAR 21, EMACC).

Piloti Armády České republiky z 21. základny taktického letectva v Čáslavi a ze Správy letiště Pardubice si L-39NG poprvé vyzkoušeli v roce 2021. První český vojenský pilot v kokpitu L-39NG byl velitel 213. výcvikové letky Martin Pelda. Ve stejném roce se nový cvičný letoun z Aero prvně ukázal české veřejnosti v dynamické prezentaci na Dnech NATO v Ostravě.

V roce 2022 Aero podepsalo s Velitelstvím maďarských obranných sil smlouvu na dodávku 12 kusů letounů L-39NG a příslušných podpůrných služeb. V tomto roce letoun L-39NG získal po pětiletém certifikačním procesu typovou certifikaci bez omezení, která je hlavní podmínkou pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Certifikát potvrdil kompatibilitu L-39NG se všemi požadavky a systémy v rámci států EU i NATO.

Důležitý krok oživení a záletu každého letounu (spojení trupu s křídlem) proběhlo v Aero 29. listopadu 2022. Engéčko se stalo první sériově vyrobeným letounem ve společnosti Aero po 20 letech. Jeho funkce byly otestovány piloty Aero v rámci standardního programu továrního záletu od ověření motoru přes řiditelnost až po chování letounu ve všech fázích letu.

V minulém roce byla zahájena sériová výroba čtyř letounů L-39NG pro státní podnik LOM Praha. Tyto letouny budou sloužit k výcviku českých vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Letoun L-39NG taktéž získal certifikaci pro tzv. východní konfiguraci, včetně avionického systému, takže může kromě cvičných úkolů plnit i lehké bojové mise. Tradiční český výrobce může testovat potenciální výzbroj letounu na vlastní tunelové střelnici ve svém areálu ve Vodochodech.

Aero v roce 2023 také navýšilo výrobní kapacity a zavedlo druhé směny na montážních linkách určených k produkci letounu L-39NG. Další vývoj avionických systémů a interaktivního rozhraní dokumentace k cvičnému letounu L-39NG začal probíhat v nově otevřeném vývojovém centru v Brně.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu 

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...

L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku

Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...

Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“

Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...

Sériová výroba L-39NG běží naplno. Český letoun z Aera má „plnou certifikaci“ a volnou cestu na světové trhy

Nejnověji vyvinutý letoun českého výrobce Aero Vodochody se nyní může prodávat do celého světa. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Warnost
    15:06 10.01.2024

    Nevite jakou budou mit kamuflaz letouny pro CLV?

    Nevite jakou budou mit kamuflaz letouny pro CLV?

  • bubamara
    10:07 10.01.2024

    Zajímalo by mě, jestli má L-39NG perspektivu vzhledem k plánovanému přechodu letectva AČR na F-35. Nebo je to spíš low-cost kousek pro méně náročné zákazníky?

    Zajímalo by mě, jestli má L-39NG perspektivu vzhledem k plánovanému přechodu letectva AČR na F-35. Nebo je to spíš low-cost kousek pro méně náročné zákazníky?

    • Matesaax
      11:06 10.01.2024

      Co jsem pochopil s prohlášení LOM, tak by se měl L-39NG normálně používat pro výcvik pilotů F-35.

      Co jsem pochopil s prohlášení LOM, tak by se měl L-39NG normálně používat pro výcvik pilotů F-35.

    • Tecka
      13:49 10.01.2024

      Raczej , to drugie..

      Raczej , to drugie..

    • skelet
      15:44 10.01.2024

      Je to stejná kategorie jako T-6, takže se s ním počítá i pro výcvik pilotů F-35

      Je to stejná kategorie jako T-6, takže se s ním počítá i pro výcvik pilotů F-35

    • Scotty
      18:40 10.01.2024

      Perspektivu v základním výcviku pilotů mít jistě budou. Pro CLV to bude nosný typ. Později třeba od armády získají vyřazené a demilitarizované L-159, ale i tak se po Zlínech bude ...Zobrazit celý příspěvek

      Perspektivu v základním výcviku pilotů mít jistě budou. Pro CLV to bude nosný typ. Později třeba od armády získají vyřazené a demilitarizované L-159, ale i tak se po Zlínech bude přecházet na L-39NG.Skrýt celý příspěvek

      • Toomk
        15:43 11.01.2024

        Na nosný typ u LOM mi přijdou 4 kusy L39 přijde málo, dvojnásobek by asi dával daleko větší smysl.

        Na nosný typ u LOM mi přijdou 4 kusy L39 přijde málo, dvojnásobek by asi dával daleko větší smysl.

        • MaraKM
          16:32 11.01.2024

          Proto je tam od zacatku opce na dalsi 4ks a bude to spise jen otazka casu a mozna i penez, nez je objednaji taky ✌️

          Proto je tam od zacatku opce na dalsi 4ks a bude to spise jen otazka casu a mozna i penez, nez je objednaji taky ✌️

        • Scotty
          20:09 11.01.2024

          Je to náhrada za současně používané L-39. Jestli bude potřeba víc se ještě uvidí.

          Je to náhrada za současně používané L-39. Jestli bude potřeba víc se ještě uvidí.

        • Matesaax
          22:54 13.01.2024

          Myslím,že LOM časem objedná další,ale hlavně L-39NG má ohromnou životnost 15000 hodin.To čistě teoreticky znamená nálet 500 hodin za rok po dobu třiceti let na jeden letoun.Přitom ...Zobrazit celý příspěvek

          Myslím,že LOM časem objedná další,ale hlavně L-39NG má ohromnou životnost 15000 hodin.To čistě teoreticky znamená nálet 500 hodin za rok po dobu třiceti let na jeden letoun.Přitom běžný nálet proudového vojenského letounu bývá okolo 150-200 hodin ročně.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...