Společnosti Primoco UAV a Airbus Defence and Space podepsaly memorandum o porozumění

Společnosti Primoco UAV a Airbus Defence and Space podepsaly memorandum o porozumění
Ladislav Semetkovský (Primoco) a Michael Schoellhorn (Airbus) / Primoco UAV SE (Zvětšit)

Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV SE podepsal se společností Airbus Defence and Space a její dceřinou společností Airbus DS Airborne Solutions memorandum o porozumění týkající se spolupráce v oblasti bezpilotních leteckých systémů.

Bezpilotní letouny Primoco UAV získaly v posledních letech významný podíl na trhu a počet provozovaných systémů na celém světě neustále roste. Bezpilotní letecký systém Primoco UAS (unmanned aerial system) je nejen v souladu s nejnovějšími předpisy Evropské unie o bezpilotních letadlech, ale také se standardy NATO EMAR a STANAG, a představuje tak systém vhodný pro zákazníky, kteří hledají platformu schopnou splnit přísné regulační požadavky s vysokou efektivitou a provozní bezpečností. Systém Primoco UAS je oprávněn k provozu v mnoha evropských zemích včetně Německa, Španělska, Dánska, České republiky, Slovenska, Islandu a mnoha dalších na základě přeshraničního uznání certifikace OEM. Jeho provozní schválení v EU bylo také předmětem nedávného úspěšného auditu provedeného národním leteckým úřadem v rámci dohledu EASA nad prováděním předpisů o bezpilotních letounech. 

Cílem trojstranného memoranda o porozumění je spojit odborné znalosti zapojených stran a připravit prostor pro plodnou spolupráci. Společnost Airbus Defence and Space přispěje svými dlouholetými a osvědčenými zkušenostmi v oblasti letové způsobilosti a prostřednictvím své dceřiné společnosti Airbus DS Airborne Solutions se zaměří na mezinárodní trh služeb UAS v komerční oblasti a v oblasti prosazování práva.

„Význam bezpilotních letounů v obraně exponenciálně roste, jak vidíme na Ukrajině. Rychle se také stávají faktorem v komerčních aplikacích pro ochranu hranic a pobřeží, monitorování požárů, pátrání a záchranu, konektivitu nebo zemědělství a inteligentní agrární hospodaření,“ řekl Mike Schoellhorn, generální ředitel společnosti Airbus Defence and Space. „Již mnoho let jsme průkopníky v oblasti bezpilotních platforem. Naše spolupráce se společností Primoco je dalším prvkem budování evropského ekosystému ve světě bezpilotních letounů, které využívají naše ozbrojené síly i celá společnost.“

Generální ředitel a zakladatel společnosti Primoco UAV SE Ladislav Semetkovský považuje memorandum o porozumění se společností Airbus Defence and Space za přelomové: „Společnost Airbus Defence and Space je celosvětovým lídrem v oblasti leteckých řešení ve více než 130 zemích. Její znalostní základna, včetně pokročilých výzkumných aktivit, zkušeností se zaváděním sofistikovaných systémů a šíře portfolia na různých platformách nám umožní zkoumat nové možnosti systému bezpilotních letadel na zcela jiné úrovni. Díky společnému evropskému zázemí budou výsledky této spolupráce přínosné především pro evropský průmysl. Máme velkou radost z podepsání memoranda o porozumění, protože nám umožňuje zvýšit náš společný potenciál v oblasti bezpilotních letadel.“

Primoco UAV vyvíjí a vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, které jsou schopny létat zcela samostatně podle naprogramovaných letových plánů.  Klíčovými vlastnostmi letadla jsou jeho velikost, maximální vzletová hmotnost 150 kg, výdrž až 15 hodin, dolet 2 000 km, cestovní rychlost 120 km/h, užitečné zatížení 30 kg a plně automatický vzlet a přistání.  Společnost se zaměřuje na civilní a vojenské letecké využití, zejména v oblasti energetiky, pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požáru a pátracích a záchranných operací. Letadla společnosti jsou v provozu na čtyřech kontinentech. Primoco UAV je veřejně obchodovaná společnost na pražské burze cenných papírů na trhu PX START.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zálet prvního českého vojenského bezpilotního letounu Primoco UAV One 150M

Dne 30.9.2021 došlo na továrním letišti společnosti Primoco UAV SE v Písku – Krašovicích ...

Výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV v prvním čtvrtletí 2022 zvýšil tržby a uzavřel nové obchody

Společnost Primoco UAV SE v 1. čtvrtletí 2022 výrazně navýšila své výnosy a dosáhla výsledků ...

Finský zájem o české bezpilotní letouny Primoco

České velvyslanectví v Helsinkách během několika měsíců a v rámci řady jednání postupně představilo ...

VIDEO: Oficiální prezentace dronu Primoco UAV One 150 pro rok 2023

Vážení přátelé a příznivci bezpilotního létání, dovolte mi pozvat Vás na náš zbrusu nový film, ve ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TC82
    11:23 20.06.2023

    To že jsou v soulady s předpisy EASA je trochu úsměvné, mají 150kg mašinu kterou provozují v kategorii SPECIFIC (dle EASA je SPECIFIC do 25kg) čehož nějak docílili implemtací ...Zobrazit celý příspěvek

    To že jsou v soulady s předpisy EASA je trochu úsměvné, mají 150kg mašinu kterou provozují v kategorii SPECIFIC (dle EASA je SPECIFIC do 25kg) čehož nějak docílili implemtací padákového záchraného zařízení.
    Jinak by to IMO chtělo silnější motor a možná trochu delší křídlo :)Skrýt celý příspěvek

    • Tom90
      12:40 20.06.2023

      To jste se asi prehledl nebo to maji blbe v nejakem dokumentu, EASA primo na strankach uvadi, ze je to predevsim pro MTOW vetsi jak 25 kg a je to tak i v dalsich dokumentech. A co ...Zobrazit celý příspěvek

      To jste se asi prehledl nebo to maji blbe v nejakem dokumentu, EASA primo na strankach uvadi, ze je to predevsim pro MTOW vetsi jak 25 kg a je to tak i v dalsich dokumentech.

      A co se tyce ruznych implementaci bezpecnostnich mechanismu v te kategorii apod. - musite provest Specific Operations Risk Assessment (SORA) a z toho vám vypadne, zda potrebujete zachranny padak apod.Skrýt celý příspěvek

      • TC82
        13:50 20.06.2023

        Mate pravdu, to MTOW je nad 25Kg, ale mám pocit že z GRC vychází takévé score že i přes zmírnující opatření je létání nad EU omezené a měli by mít design verification na SAIL ...Zobrazit celý příspěvek

        Mate pravdu, to MTOW je nad 25Kg, ale mám pocit že z GRC vychází takévé score že i přes zmírnující opatření je létání nad EU omezené a měli by mít design verification na SAIL III/IV.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    09:56 20.06.2023

    Primoco je šikovná firma,jen mi trošku leze na nervy pan majitel,který odmítá vyrábět ozbrojené drony a zároven neustále brečí v médiích,že armáda jejich stroje nekupuje.

    Primoco je šikovná firma,jen mi trošku leze na nervy pan majitel,který odmítá vyrábět ozbrojené drony a zároven neustále brečí v médiích,že armáda jejich stroje nekupuje.

    • Splasher
      11:18 20.06.2023

      Přesně tak. Ten ředitel je vůbec divnej týpek. Kdo sleduje jeho různá vyjádření poslední 1-3 roky, tak mi dá za pravdu.
      Samotné firmě moc držím palce!

      Přesně tak. Ten ředitel je vůbec divnej týpek. Kdo sleduje jeho různá vyjádření poslední 1-3 roky, tak mi dá za pravdu.
      Samotné firmě moc držím palce!

    • Poly
      11:39 20.06.2023

      Armáda nemusí nutně kupovat ozbrojené drony. Tak malé drony jsou spíše pro průzkum.

      Armáda nemusí nutně kupovat ozbrojené drony. Tak malé drony jsou spíše pro průzkum.

      • The Pale Emperor
        11:54 20.06.2023

        To sice ne. Ale on brečí, že se měly kupovat Herony a ne jeho Primoca. Teďka zase brečí, že se kupuje 200 menších dronů a ne jeho Primoca.

        To sice ne. Ale on brečí, že se měly kupovat Herony a ne jeho Primoca. Teďka zase brečí, že se kupuje 200 menších dronů a ne jeho Primoca.

      • otecko
        08:21 21.06.2023

        Ale uznejte, že je lepší pořídit "sadu" průzkum/ ozbrojené od jednoho výrobce s jednou technologií a ovdládáním, než mít všehochuť od x výrobců.

        Ale uznejte, že je lepší pořídit "sadu" průzkum/ ozbrojené od jednoho výrobce s jednou technologií a ovdládáním, než mít všehochuť od x výrobců.

        • Tom90
          09:37 21.06.2023

          Tak pokud se nic nezmenilo, tak Primoco pouziva/nakupuje americky ridici system, zjednodusene receno "autopilota" a vyrábí "jen" drak a motor. A tou zasadni otazkou je, pro koho ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak pokud se nic nezmenilo, tak Primoco pouziva/nakupuje americky ridici system, zjednodusene receno "autopilota" a vyrábí "jen" drak a motor.

          A tou zasadni otazkou je, pro koho by dron o 150 kg MTOW mel byt. Pro jednotlivce/druzstvo/cetu urcite ne. Navic potrebujete drahu pro start a pristani. Ono neni uplne nahoda, ze v USA zacinaji preferovat a poptavat ty mensi drony se schopnosti VTOL.

          Armada ma zavedene ScanEagly, Pumy - a jejich vyrobci nabizi i dalsi modely s vetsi nosnosti. Takze pokud bychom chteli unifikovat, tak potom to dava smysl s jednim z vyrobcu, ktery uz je v armade zavedeny a to v pouze pripade, ze ma vhodny produkt.Skrýt celý příspěvek

    • bein
      19:53 20.06.2023

      Jo, měli by si sehnat někoho, kdo je bude slušně prezentovat. Pan ředitel/majitel je nemotorným. Špatným vyjadřováním podkopal budoucího zákazníka AČR. No a teď brečí, že ho ...Zobrazit celý příspěvek

      Jo, měli by si sehnat někoho, kdo je bude slušně prezentovat. Pan ředitel/majitel je nemotorným. Špatným vyjadřováním podkopal budoucího zákazníka AČR. No a teď brečí, že ho nechtějí. Přitom nemá co nabídnout, to je další ústrk směrem k AČR. Možná je velmi dobrý v řízení podniku, ale ta komunikace směrem k zák. je na velmi špatné úrovni. Divím se, že neohlásili vývoj nějakého dalšího dronu. Jiná kategorie - menší/větší, kamikadze dron. Teď mají mimořádnou příležitost na poligonu Ukrajina vše odzkoušet a ještě si to necht zaplati (nepochybuji, že by to z velké části stát zaplatil). Obrovský potenciál je ve spolupráci v PBS Turbo. Pomale bych v té firmě chtěl pracovat :) Tolik příležitostí, co ta firma má, to je neskutečné.Skrýt celý příspěvek

  • Pilot
    09:37 20.06.2023

    Tleskám a fandím Primocu

    Tleskám a fandím Primocu

Načítám diskuzi...