SpaceX vyvine pro Pentagon planetární dopravní systém

SpaceX vyvine pro Pentagon planetární dopravní systém
Delegace členů měsíčního programu Artemis (NASA) na základně Starbase firmy SpaceX v Boca Chica / SpaceX (Zvětšit)

Americká firma SpaceX získala další příjemnou finanční injekci – tentokrát 102 milionů dolarů od amerického letectva (USAF). SpaceX peníze využije k vývoji raketového dopravního systému, který umožní dopravu vojenského a nevojenského nákladu po celé planetě Zemi.

SpaceX se daří získávat štědré vládní kontrakty, ať už za vynášení lidí a nákladů pro NASA, nebo za vývoj nových technologií, konceptů a vynášení satelitů ve prospěch Pentagonu.

Petr Melechin z portálu ElonX uvádí tyto hlavní vládní kontrakty SpaceX:

  • COTS (Commercial Orbital Transportation Services). 400 milionů dolarů na vývoj rakety Falcon 9 a nákladního Dragonu pro NASA, včetně tří testovacích misí. Dalších 2,8 miliardy za 20 zásobovacích misí CRS (Commercial Resupply Services) pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS);
  • CCP (Commercial Crew Program). 2,9 miliardy dolarů na vývoj Crew Dragonu pro NASA, dvě testovací mise a prvních šest operačních letů s astronauty na ISS. Aktuálně došlo k prodloužení o další tři mise s neznámou cenou;
  • 56 milionů dolarů od NASA na vývoj technologií pro orbitální tankování;
  • Artemis a HLS (Human Landing System). Tři miliardy dolarů na vývoj Starship pro přepravu astronautů NASA na povrch Měsíce. Zahrnuje jednu testovací misi a jednu ostrou;
  • Armádní kontrakty na vývoj motoru Raptor ve výši 90 milionů a později dalších 14 milionů dolarů;
  • Armádní kontrakt na testování Starlinku ve výši 28 milionů dolarů;
  • Druhá fáze programu NSSL (National Security Space Launch). Včetně vývoje většího aerodynamického krytu pro Falcon Heavy a infrastrukturu pro vertikální integraci nákladu na rampě. Přesné částky neznáme, jelikož jsou zahrnuty v cenách za různé starty;
  • Studie vertikální integrace nákladů pro Falcony ve výši 20 milionů dolarů;
  • Aktuální armádní kontrakt Rocket Cargo ve výši 102 milionů dolarů;


„Federální cash-flow“ umožňuje SpaceX investovat obrovské prostředky do budování základny Starbase, kosmické lodi Starship a vypouštěcího / přistávacího komplexu Mechazilla.

NASA a Pentagon si také od SpaceX nechávají vynášet svoje satelity a sondy. Celkově SpaceX provedla od roku 2010 s raketami Falcon 9 a Falcon Heavy 32 startů, kde nějakým způsobem figurovala NASA. Jde zejména o mise CRS a v posledních letech vynášení astronautů (CCP).

V rámci čtyř vědeckých misí si NASA zaplatila za starty Falconu Heavy (včetně připravovaných) 800 milionů dolarů. Pentagon za 11 proběhlých a plánovaných misí Falconu 9 a Falcon Heavy poslal (nebo pošle) SpaceX 1,4 miliardy dolarů.

Nikde na internetu se nedohledáte souhrnné sumy za všechny vládní kontrakty pro SpaceX. Ale pokud spočítáme vše výše uvedené, tak SpaceX „od Washingtonu“ získala devět až deset miliard dolarů. Řekneme 200 miliard korun.

Proč o tom píšeme? SpaceX není obyčejná firma. Ač se o tomto nikde oficiálně nemluví, podle určité skupiny odborníků (Bartosiak, Friedman) se Američané snaží vyhnout (nebo ho oddálit) střetu s Čínou tím, že vytvoří zcela novou vesmírnou ekonomiku. Tato nová ekonomika se nazývá „New Space“ a jde vlastně o komerční využívání kosmického prostoru.

Podle zprávy The Space Report 2021 velikost vesmírné ekonomiky v roce 2020 dosáhla 447 miliard dolarů, což je o 55 % více než před deseti lety. Podle různých odhadů se má v rámci New Space v roce 2030 protočit 1,4 bilionu dolarů.


Přibližná dráha a vzdálenost prvního testovacího orbitálního letu Starship, který je nyní plánován na květen 2022. / Google Maps

Ve Spojených státech to někteří nazývají „útěk vpřed“ – zanechání snah konkurovat Číně ve stávající ekonomické struktuře světa, využít americkou inovační sílu a vytvořit novou ekonomiku, z které budou Spojené státy „civilizačně“ profitovat.

Elon Musk, šéfinženýr a zakladatel SpaceX, je proto někdy porovnáván s Jindřichem Mořeplavcem, který v 15. století založil první školu námořní navigace v Sagresu. Díky tomu bylo možné podnikat zaoceánské výpravy a stvořit novou ekonomiku. To umožnilo vznik mocných „oceánských národů“ (USA, západní Evropa) a jejich mimořádný civilizační rozvoj a prosperitu. Něco podobného nyní Američané plánují s vesmírem.

Ve Spojených státech vzniká řada „vesmírných start-upů“, které také dosáhly na vládní peníze. A jak vidíme na příkladu SpaceX, Washington do této nové ekonomiky hodlá investovat miliardy nebo desítky miliard dolarů.

K dosaženích těchto cílů je nutné postavit novou generaci raket, kosmodromy, komplexní výrobní infrastrukturu (pro výrobu motorů, raket atd.), podpůrné systémy a služby. To zase generuje pracovní místa, včetně těch nejlépe placených.


Vizualizace startu kosmické lodi Starship pomocí nosného systému Super Heavy

New Space je nyní založena především na obchodu s informacemi (které jsou samy o sobě označovány za „ropu“ 21. století). Nejviditelnějším příkladem New Space jsou satelity Starlink, na jejichž základě může vzniknout nespočet dalších civilních a vojenských aplikací, služeb, technologií a pracovních míst.

Jednou z oblastí New Space se může stát rychlá planetární doprava lidí a nákladů pomocí raketových nosičů. SpaceX již před několika lety představila koncept rakety Starship schopné dopravit velmi rychle několik desítek tun nákladu kdekoliv na planetu Zemi. Takové schopnosti samozřejmě nemohly uniknout Pentagonu.

Aktuální grant 102 milionů dolarů umožní SpaceX prozkoumání planetární dopravy vojenského a humanitárního materiálu v rámci planety Země. Grant spadá pod program Rocket Cargo inciativy Vanguard.

Greg Spanjers, programový manažer Rocket Cargo pro portál Space News uvedl, že smlouva nastavuje formální vztah mezi průmyslem a letectvem s cílem „přesně určit, čeho může raketa dosáhnout, když se použije pro přepravu nákladu, jaká je skutečná kapacita, rychlost a cena celkového systému.“

SpaceX nevyvíjí jen rakety, ale celý dopravní systém. Jednoduché startovací a přistávací komplexy bude možné vybudovat ve velkých počtech po celém světě.

Smlouva nemluví o konkrétním raketovém nosiči, ale v případě SpaceX se bavíme jistě o Starship. Letectvo rovněž získá know-how díky přístupu ke komerčním orbitálním startům a přistáním společnosti SpaceX. Firma Elona Muska dále navrhne nákladové prostory raket, které umožní rychlé nakládání a vykládání standardních přepravních kontejnerů.

„Komerční firmy nabízejí přepravu z bodu do bodu na připravená místa, což je komerční služba, o kterou máme určitě zájem, jakmile bude k dispozici,“ řekl Spanjers a dodal, že ministerstvo obrany se „velmi zajímá o schopnost doručit náklad kamkoli na Zemi na podporu humanitární pomoci a pomoci při katastrofách“.

V tuto chvíli není znám žádný časový plán zavedení planetárního dopravního systému – letectvo v první fázi hodlá „několik let“ sbírat data.

„O doručení velmi těžkého nákladu z oběžné dráhy se dosud nikdo nepokusil,“ řekl Spanjers. „Plně to otestuje komerční systém tepelné ochrany, přistávací pohon a přistávací nohy.“

Letectvo podle něj plánuje do programu časem zapojit i další společnosti. „Pokračujeme v jednání s dalšími poskytovateli nosných raket a později v programu zvážíme udělení dalších smluv,“ uvedl Spanjers.

Technologie doručování velmi těžkých nákladů z orbity půjde později využít k doručování materiálu z vesmíru na Zem, jako jsou například vzácné kovy. Cena jednoho kilogramu vzácných kovů (Platina, Zlato) přesahuje milion korun za kilogram. Pokud Starship dopraví zpět na Zemi deset tun vzácných kovů, jeho hodnota může dosáhnout 10 miliard korun. Samotný start plně znovupoužitelné Starship má přitom přijít jen na desítky milionu korun.

Zdroj: Space News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX

Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...

Úspěšný test raketového demonstrátoru SN8 od společnosti SpaceX

Společnost SpaceX minulý týden úspěšně otestovala raketový technologický demonstrátor SN8 (Serial ...

PREMIUM Starship: První orbitální let ukazuje budoucnost vojenské přepravy

Americká společnost SpaceX chystá první demonstrační let orbitální lodi Starship a obřího prvního ...

PREMIUM Rocket Cargo: Dopravní rakety pro americké letectvo

Americké letectvo (USAF) v rámci iniciativy „Vanguard“ investuje do čtyř přelomových technologických ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • martinko68
    13:39 24.01.2022

    Nechápu tu radost že něco dělá za NASA Musk , přestože je to velmi schopný člověk tak některé jeho aktivity už jsou dávno za hranicí podvodu , viz. kryptoměny . Také pochopil že ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápu tu radost že něco dělá za NASA Musk , přestože je to velmi schopný člověk tak některé jeho aktivity už jsou dávno za hranicí podvodu , viz. kryptoměny . Také pochopil že globálním vědomím nebude vládnout globální sociální sít ale ten kdo umožní bezplatné internetové spojení do celého světa , ten bude ovládat tok informací a propagandu . Tohle přesouvání zodpovědnosti ze státu na soukromníky může celé vyustit v něco co už ani nejmocnější státy nebudou mít pod kontrolou zbudou jen vyprázdněné krabičky státních agentur co přijdou o peníze i o lidi.
    Netuším proč byla diskuze promazána , ale skutečně by se měl objevit článek o covidu , neb set tady schází dost hloubavých lidí . Pousměju se že mezi" západní hodnoty " přestala patřit kvalifikovaná oponentura , pokud řeším problém je třeba více hledisek .Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      23:17 24.01.2022

      Musím Muskovi uznat, že je určitě talentovaný a úspěšný. To co mu ale jde nejvíc je PR. Jinak má některé dost odpudivé psychologické vlastnosti a slušně lže či zatajuje některé ...Zobrazit celý příspěvek

      Musím Muskovi uznat, že je určitě talentovaný a úspěšný. To co mu ale jde nejvíc je PR. Jinak má některé dost odpudivé psychologické vlastnosti a slušně lže či zatajuje některé střípky své minulosti. Nehledě na to, že v začátcích získával kapitál čistě podvodnými praktikami, Teslu nezaložil, ale původní zakladatele vyštípal a momentálně ho ze značné části živý americký rozpočet na který je přisátý. Ale jinak je to samozřejmě hrozně cool správňácký byznysmen a vizionář.Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        20:53 25.01.2022

        Koľko % tvoria zdroje z rozpočtu a koľko z komerčných zdrojov?

        Koľko % tvoria zdroje z rozpočtu a koľko z komerčných zdrojov?

  • Jan Grohmann
    12:05 22.01.2022

    Diskuze promazána, držte se tématu. Děkuji

    Diskuze promazána, držte se tématu. Děkuji

    • Upgrade
      22:25 22.01.2022

      Mozno by to chcelo venovat nejaky clanok aktualnemu dianiu, ked sa nieco vyznamne deje, ako napriklad teraz.

      Mozno by to chcelo venovat nejaky clanok aktualnemu dianiu, ked sa nieco vyznamne deje, ako napriklad teraz.

      • Jan Padesátýpátý
        09:31 23.01.2022

        On by stačil i "prázdný" článek určený pouze k diskuzi.

        On by stačil i "prázdný" článek určený pouze k diskuzi.

    • Miroslav
      10:24 24.01.2022

      Rešpektujem, že sme sa nedržali témy nakoľko som to bol ja kto založil to OT vlákno. Na strane druhej sa dnes dejú mimoriadné veci o ktorých by sa tu malo hovoriť, a pokiaľ možno ...Zobrazit celý příspěvek

      Rešpektujem, že sme sa nedržali témy nakoľko som to bol ja kto založil to OT vlákno. Na strane druhej sa dnes dejú mimoriadné veci o ktorých by sa tu malo hovoriť, a pokiaľ možno slobodne (preto tu chodím lebo AN je médium ktoré má relatívne korektné diskusie bez zbytočného zasahovania). A mimoriadne preto, že nám po desiatkach rokov kľudu reálne hrozí veľký konflikt ktorý môže výrazne zmeniť mapu Európy.Skrýt celý příspěvek

  • jozo
    16:46 21.01.2022

    Zabudli ste napísať, že keby tie programy mala všetky vyvíjať NASA tak by jej nestačil ani celý USA štátny rozpočet. Musk urobí to isté rýchlejšie, lepšie, efektívnejšie a za ...Zobrazit celý příspěvek

    Zabudli ste napísať, že keby tie programy mala všetky vyvíjať NASA tak by jej nestačil ani celý USA štátny rozpočet. Musk urobí to isté rýchlejšie, lepšie, efektívnejšie a za zlomok ceny. Neznamená to, že nemá alebo nebude mať zlyhania, ale aj v tom je 100x pružnejší ako NASA.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      09:30 22.01.2022

      Já mu rozhodně fandím. :) Pointa článku je ukázat, kde a proč USA směřují. A my bychom se měli rozhodně přidat.

      Já mu rozhodně fandím. :) Pointa článku je ukázat, kde a proč USA směřují. A my bychom se měli rozhodně přidat.

  • GlobeElement
    14:21 21.01.2022

    Pche. To už tady bylo a kdo byl první? My!

    https://ct24.ceskatelevize.cz/...

    Pche. To už tady bylo a kdo byl první? My!

    https://ct24.ceskatelevize.cz/...

    • Miroslav
      14:55 21.01.2022

      História je plná bizarných nápadov ktoré sa bohužiaľ, a niekedy našťastie nezrealizovali. Napríklad nápad založiť obrovský požiar na Sahare aby sme upozornili vyspelú marťanskú ...Zobrazit celý příspěvek

      História je plná bizarných nápadov ktoré sa bohužiaľ, a niekedy našťastie nezrealizovali. Napríklad nápad založiť obrovský požiar na Sahare aby sme upozornili vyspelú marťanskú civilizáciu na našu prítomnosťSkrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        15:00 21.01.2022

        Když se podívám, jak to na Sahaře vypadá, skoro bych řekl, že tam ten požár byl.

        Když se podívám, jak to na Sahaře vypadá, skoro bych řekl, že tam ten požár byl.

        • Miroslav
          15:08 21.01.2022

          Existoval aj náhradný plán - vysekať do Sibírskej planiny obrovskú Pytagorovú vetu :-)

          Existoval aj náhradný plán - vysekať do Sibírskej planiny obrovskú Pytagorovú vetu :-)

          • pjaro77
            12:48 25.01.2022

            Pacner dosť písal o podobných nápadoch v knihách o budúcnosti kozmonautiky. Napríklad obrovské slnečné elektrárne na orbite. V 70tych rokoch bolo silné vedecké nadšenie pre ...Zobrazit celý příspěvek

            Pacner dosť písal o podobných nápadoch v knihách o budúcnosti kozmonautiky. Napríklad obrovské slnečné elektrárne na orbite. V 70tych rokoch bolo silné vedecké nadšenie pre také projekty.Skrýt celý příspěvek

  • demagog
    13:24 21.01.2022

    Musk slubuje a vlada leje peniaze... Elon Musk, šéfinženýr... Nie len na to sa, zhodou okolnosti, hodi citat z diskusie k vedlajsiemu clanku. Miroslav: "Kdesi som o ňom ...Zobrazit celý příspěvek

    Musk slubuje a vlada leje peniaze...

    Elon Musk, šéfinženýr...

    Nie len na to sa, zhodou okolnosti, hodi citat z diskusie k vedlajsiemu clanku.

    Miroslav:
    "Kdesi som o ňom čítal dosť podrobný článok aký kult osobnosti si vytvoril ten blázon a aké všelijaké nápady zaviedol do praxe. Na jednu stranu som sa dosť pobavil, na stranu druhú si človek povie: ,,My sa smejeme, ale čo tí ľudia tam?""Skrýt celý příspěvek

    • Takeda
      14:25 21.01.2022

      No konkrétně v tomhle už SpaceX předvedla všechny kousky, který jsou potřeba. Umí tu loď postavit, motory pro ní taky vyrábí a fungují, umí s ní vzlétnout a přistát. Teď dostane ...Zobrazit celý příspěvek

      No konkrétně v tomhle už SpaceX předvedla všechny kousky, který jsou potřeba. Umí tu loď postavit, motory pro ní taky vyrábí a fungují, umí s ní vzlétnout a přistát. Teď dostane peníze na to, aby to předvedli při jednom letu na dlouhou vzdálenost. Zapadá to do baterie testů, který chtěj stejně udělat, kde je problém? Že ostatní firmy v leteckym průmyslu to takhle rychle nedělají? No budou se to muset naučit, jestli chtějí přežít.

      Daňový poplatník si může taky oddychnout, jeho peníze se budou moci vyplýtvat jinde, protože programy, které už běží (doprava na ISS atd.) jsou levnější než konkurence a evidentně fungují. Co se Vám vlastně furt nezdá?Skrýt celý příspěvek

      • demagog
        14:49 21.01.2022

        Ano, uz zostava predviest len malickosti ako spolahlivost, ekonomicku rentabilitu, rychlost naroky na infrastrukturu atd. oproti existujucej leteckej preprave. K motorom: On 26 ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, uz zostava predviest len malickosti ako spolahlivost, ekonomicku rentabilitu, rychlost naroky na infrastrukturu atd. oproti existujucej leteckej preprave.

        K motorom:
        On 26 November 2021, a day after Thanksgiving in the United States, Musk sent an internal email to all SpaceX employees claiming that the Raptor engine's production line was not sufficiently mature, thus creating a risk of bankruptcy for the companySkrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          14:58 21.01.2022

          https://arstechnica.com/scienc... Ono je to trochu jinak - potřebují víc motorů a rychle, aby stihli ...Zobrazit celý příspěvek

          https://arstechnica.com/scienc...

          Ono je to trochu jinak - potřebují víc motorů a rychle, aby stihli dokončit vývoj k projektu osídoení Marsu, ale co už.

          Kapitalismus je krok před propastí a již brzy se zhroutí jako domeček z karet.Skrýt celý příspěvek

        • Moon
          15:02 21.01.2022

          Za dovoz benzínu do Afghanistanu platily USA cca 2000 dolarů. https://www.hybrid.cz/americka... To si myslím, že je to s Muskem ...Zobrazit celý příspěvek

          Za dovoz benzínu do Afghanistanu platily USA cca 2000 dolarů.
          https://www.hybrid.cz/americka...
          To si myslím, že je to s Muskem nakonec vyjde levnějc.

          Tím myslím, že třeba přeprava benzínu z USA na Tchajvan když bude válka s čínou, přijde raketou levnějc, než kličkovat tankerem mezi ponorkama, minama a raketama (příklad).Skrýt celý příspěvek

          • demagog
            15:37 21.01.2022

            Uzitocne zatazenie rakety predstavuje zlomok hmotnosti potrebneho paliva. Pre Falcon 9 blk. 5 sa udava uzitocne zatazenie 15.6t na nizku orbitu, za predpokladu ze sa ma raketa ...Zobrazit celý příspěvek

            Uzitocne zatazenie rakety predstavuje zlomok hmotnosti potrebneho paliva. Pre Falcon 9 blk. 5 sa udava uzitocne zatazenie 15.6t na nizku orbitu, za predpokladu ze sa ma raketa znovu pouzit. Pricom hmotnost paliva sa udava zhruba 420t pre 1. a 115t pre 2. stupen.

            Z uvedeneho vyplyva, ze ak by ste tie rakety nechceli na Tajvane do konca vojny skladovat, ale vyuzit ich na "kyvadlovu" dopravu, tak Vam raketa neprivezie ani palivo potrebne na svoj spiatocny let.Skrýt celý příspěvek

          • DanCZer
            16:53 21.01.2022

            @Demagog: A napadlo vás, že jednat neexistuje finální design rakety pro armádu a druhak že modul s nákladem nemusí mít motor? Tedy lze použít koncept jako u Falconu 9, kdy se nosná ...Zobrazit celý příspěvek

            @Demagog: A napadlo vás, že jednat neexistuje finální design rakety pro armádu a druhak že modul s nákladem nemusí mít motor? Tedy lze použít koncept jako u Falconu 9, kdy se nosná část oddělí a vrátí na místo startu a dopravní modul na místo určení doklouže? Pak řešíte jen jednorázovou kapsli (v případě letu bez posádky neřešíte ani klimatizaci, hermetičnost a to drahé, tedy motor, se vám vrátí...Skrýt celý příspěvek

          • demagog
            20:01 21.01.2022

            @DanCZer: Mna napadol Starship/BFR o ktorom Musk a Shotwell bluznia uz cca 5 rokov ako vytlacia letecku dopravu. A o ktorom sa, myslim, pise aj v pomerne chaotickom clanku. Nech uz ...Zobrazit celý příspěvek

            @DanCZer: Mna napadol Starship/BFR o ktorom Musk a Shotwell bluznia uz cca 5 rokov ako vytlacia letecku dopravu. A o ktorom sa, myslim, pise aj v pomerne chaotickom clanku.
            Nech uz to bude cokolvek, fyzikalne zakony na to budu platit rovnako. Navratove zariadenie bude treba a jeho hmotnost pojde na vrub nakladu. Mozno sa nakoniec Musk vyhlasi za vynalezcu ICBM podobne ako v pripade "revolucneho" Las Vegas (hyper)loop, ktore dopadlo tak, ze nakoniec tam jazdia auta v rure "na splasky".Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            00:30 23.01.2022

            @demagog ten pomer vyneseneho nakladu do vesmiru k celkovej hmotnosti rakety je sposobeny primarne tym, ze na usadenie na orbite musi raketa vyvinut prvu kozmicku rychlost. Na ...Zobrazit celý příspěvek

            @demagog ten pomer vyneseneho nakladu do vesmiru k celkovej hmotnosti rakety je sposobeny primarne tym, ze na usadenie na orbite musi raketa vyvinut prvu kozmicku rychlost. Na prepravu nakladu medzi dvoma bodmi na zemi musi raketa vyvinut ovela mensiu rychlost, takze aj ten pomer nakladu k celkovej hmotnosti bude vychadzat lepsieSkrýt celý příspěvek

          • demagog
            13:26 23.01.2022

            @vozik: Energia sikmeho vrhu je zavisla od vzdialenosti, a pre vzdialenosti ~20 000 km (polovica obvodu zeme) je zhruba rovnaka ako energia potrebna pre orbitalny let. To umoznilo ...Zobrazit celý příspěvek

            @vozik: Energia sikmeho vrhu je zavisla od vzdialenosti, a pre vzdialenosti ~20 000 km (polovica obvodu zeme) je zhruba rovnaka ako energia potrebna pre orbitalny let. To umoznilo niektore ICBM (Satan/Dnepr) vyuzit ma vynasanie lahkych nakladov na nizke orbity.

            Raketova doprava by pritom bola samozrejme najzaujimavejsia na dlhe vzdialenosti. Tak ju koniec koncov propaguje aj Spacex: New Your - Sanghaj 11 897km/39min (max rychlost 27 000km/h!).

            https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

        • DanCZer
          16:48 21.01.2022

          Interní komunikace SpacX není oficiální dokument a ani účetní uzávěrka. Je to Muskův způsob jak zatlačit na zaměstnance. Víc v tom nehledejte...

          Interní komunikace SpacX není oficiální dokument a ani účetní uzávěrka. Je to Muskův způsob jak zatlačit na zaměstnance. Víc v tom nehledejte...

          • demagog
            19:46 21.01.2022

            Interne informacie byvaju velmi cenne, je na tom postavene cele odvetcie priemyselnej spionaze. Ze niekto radsej veri profesionalne pripravenym vyhlaseniam je jeho vec. Uctovna ...Zobrazit celý příspěvek

            Interne informacie byvaju velmi cenne, je na tom postavene cele odvetcie priemyselnej spionaze. Ze niekto radsej veri profesionalne pripravenym vyhlaseniam je jeho vec. Uctovna uzavierka spolocnosti ktora zije z velkej casti z vladnych penazi sa moze z roka na rok diametralne zmenit.

            A ad "Je to Muskův způsob", vid vyssie kult osobnosti. Firma kde CEO takto komunikuje nie je v poriadku.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:50 21.01.2022

      Zabudol si podotknúť, že môj citát sa týkal autokratického prezidenta istej stredoázijskej republiky ktorý okrem iného premenoval kalendárne mesiace a dni v týždni podľa seba a ...Zobrazit celý příspěvek

      Zabudol si podotknúť, že môj citát sa týkal autokratického prezidenta istej stredoázijskej republiky ktorý okrem iného premenoval kalendárne mesiace a dni v týždni podľa seba a svojich rodinných príslušníkov. Porovnávať to s Muskom je predsa len trochu odvážne, nakoľko Elon Musk predsa len prináša za tie výdavky istý nezanedbateľný profit a výsledky. Tie peniaze ktoré jeho firme posiela vláda sa nestratili ako peniaze ktoré poslala ruská vláda na stavbu linky pre Armatu. Navyše tie sumy sú v podstate drobné. Napríklad musia New horizons stála asi miliardu dolárov, a to rozhodne nebola drahá misia. Niektoré misie napríklad k Marsu stoja aj vyše 3 miliárd. NASA má rozpočet cez 20 miliárd dolárov a to len na civilné projekty, Pentagón si svoje vojenské platí zvlášť. Myslím, že vláde USA sa to oplatilo investovať do SpaceXSkrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      15:47 21.01.2022

      ...obviňovat Muska z podobných cipovin dávalo smysl před x lety.
      Dnes se podívej kolik toho SpX nahoru vynáší, kolikrát přistáli a pak mudruj. A nezáviď, vyráží se to na pleti.

      ...obviňovat Muska z podobných cipovin dávalo smysl před x lety.
      Dnes se podívej kolik toho SpX nahoru vynáší, kolikrát přistáli a pak mudruj. A nezáviď, vyráží se to na pleti.

    • padre
      02:45 22.01.2022

      Pro nevěřící Tomáše jedna dobrà rada…až přejde to blázněni s čínskou chřipkou ,tak se jeďte podívat na Cap Canaveral ,kupte si okružní jízdu autobusem a mrkněte se do sektoru ...Zobrazit celý příspěvek

      Pro nevěřící Tomáše jedna dobrà rada…až přejde to blázněni s čínskou chřipkou ,tak se jeďte podívat na Cap Canaveral ,kupte si okružní jízdu autobusem a mrkněte se do sektoru ,který má pronajatý Musk s jeho SpaceX. To je uplně jiný svět i proti NASA.Žádné overaly ,košile nebo dokonce saka,žàdná pracovní doba.Tlupa fousatých kluků v kraťasech a tričkách, holky v džínách,pojízdné fastfoody a prodejny a jede se 24 hodin 7 dní v týdnu.Sedi se s compem na trávě a jezdi se na kole nebo skateboardu….Skrýt celý příspěvek

      • demagog
        22:13 22.01.2022

        Ja by som zas Musk-etierom poradil aby sa oboznamili s pripadom Solarcity, a ako tam Musk prelieval peniaze zo SpaceX a Tesly. Myslim ze sud este stale prebieha... Ani sa netreba ...Zobrazit celý příspěvek

        Ja by som zas Musk-etierom poradil aby sa oboznamili s pripadom Solarcity, a ako tam Musk prelieval peniaze zo SpaceX a Tesly. Myslim ze sud este stale prebieha...

        Ani sa netreba bat ze pridu o svoje iluzie, profi "damage control" PR vyhlasenie je davno vonku - staci len verit.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          07:11 23.01.2022

          A ty americký daňový poplatník, že ťa to zaujíma? Ešteže u nás sa zo štátneho nekradne...

          A ty americký daňový poplatník, že ťa to zaujíma? Ešteže u nás sa zo štátneho nekradne...

        • Badysak
          14:56 23.01.2022

          Někdo investuje do zachrany jedné ze svých společností svoje peníze a někdo na to bere nezákoné dotace z EU. Ten první je mi simpatičtější i když není dokonalej.

          Někdo investuje do zachrany jedné ze svých společností svoje peníze a někdo na to bere nezákoné dotace z EU. Ten první je mi simpatičtější i když není dokonalej.

          • demagog
            20:52 23.01.2022

            Pointa je, ze sa jedna o akciove spolocnosti, takze tie peniaze nepatrili len Muskovi ale aj dalsim akcionarom.

            Pointa je, ze sa jedna o akciove spolocnosti, takze tie peniaze nepatrili len Muskovi ale aj dalsim akcionarom.

          • Badysak
            18:17 24.01.2022

            Pointa je v tom, že akcie se vydávají, aby podnikatel získal peníze na rozvoj firmy bez drahých úvěrů a né pro pěkné oči akcionáře. To že vlastníš akcie ti nedává žádné právo srát ...Zobrazit celý příspěvek

            Pointa je v tom, že akcie se vydávají, aby podnikatel získal peníze na rozvoj firmy bez drahých úvěrů a né pro pěkné oči akcionáře. To že vlastníš akcie ti nedává žádné právo srát se do vedení firmy proto jsou akcie brány jako riziková investice.Skrýt celý příspěvek

          • demagog
            22:38 24.01.2022

            Mali by ste si ujasnit zakladne pojmy: "Akcie je cenný papír, který potvrzuje, že jeho majitel (držitel) je akcionář, tj. že vložil určitý majetkový podíl (kapitál) do akciové ...Zobrazit celý příspěvek

            Mali by ste si ujasnit zakladne pojmy:
            "Akcie je cenný papír, který potvrzuje, že jeho majitel (držitel) je akcionář, tj. že vložil určitý majetkový podíl (kapitál) do akciové společnosti. Akcionář má různá práva. Např. je oprávněn podílet se na zisku společnosti formou dividendy a účastnit se na řízení společnosti mimo jiné tím, že je oprávněn hlasovat na valné hromadě, případně se podílet na likvidačním zůstatku společnosti v případě likvidace. "

            Takze tvrdenie ze to boli Muskove peniaze zostava nadalej nepravdive. Tiez ako vidite, nie je pravda ze vam vlastnictvo akcii nedava pravo zasahovat do vedenia spolocnosti, najma ak ich vlastnite nezanedbatelny podiel. Nakoniec presne tak sa Musk, vasou recou, "nasral" do vedenia Tesly a nechal sa zapisat medzi zakladatelov (co je dalsia z jeho obsesii).
            To ake su povinnosti pri sprave cudzieho majetku by malo byt jasne kazdemu svojpravnemu obcanovi.

            A nakoniec:
            "Tunelování je termín užívaný běžně pro rozsáhlý finanční podvod, při kterém management z firmy ve velkém odčerpá její finanční prostředky do jiných firem managementem zpravidla vlastněných ((nastrčenými) spřátelenými osobami). Toto odčerpávání prostředků většinou ovšem není přímé (šlo by o často příliš velké riziko), ale např. prostřednictvím pro tunelovanou firmu výrazně nevýhodných obchodů. "Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            17:07 25.01.2022

            Pokud společenství akcianářů vlastní nadpoloviční množství akcii tak se může rozhodovat, jinak se muže podílet na rozhodování, ale NÉ rozhodovat, protože pouze rizikově ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokud společenství akcianářů vlastní nadpoloviční množství akcii tak se může rozhodovat, jinak se muže podílet na rozhodování, ale NÉ rozhodovat, protože pouze rizikově investovali.
            Tunelování je vyvádění peněz z firmy za účelem sebeobohacení pokud Musk převádá peníze mezi firmami, aby je podpořil tak podniká.
            Narozdíl od jistého politika, který je miliardář a místo podpory firmem tuneluje EU dotační fondy tvrzením, že ty firmy vlastně nejsou jeho.Skrýt celý příspěvek

      • Roland
        16:27 23.01.2022

        Mám to v plánu hned jak to půjde

        Mám to v plánu hned jak to půjde

Načítám diskuzi...