Kaga: Vrtulníková loď pro japonské námořnictvo
- 30. 3. 2017
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Japonské námořnictvo získalo výraznou posilu v podobě vrtulníkového torpédoborce JS Kaga (DDH-184) třídy Izumo. Spolu se sesterskou lodi JS Izumo představují dvě největší plavidla japonského námořnictva.
JS Kaga a JS Izumo s výtlakem 27 000 t představují jasně dvě největší válečná plavidla japonského námořnictva, resp. Japonských námořních sil sebeobrany JMSDF (Japan Maritime Self-Defense Force). Jedná se také o největší lodě JMSDF od druhé světové války. Oběma lodím sekundují dva menší (14 000 t) vrtulníkové torpédoborce JS Hjúga a JS Ise.
Hlavní bojovou sílu JMSDF tvoří 36 torpédoborců a fregat. Největší torpédoborce jsou JS Atago a JS Ashigara o výtlaku 10 000 t. Obě lodě jsou vybaveny špičkovým americkým systém protivzdušné obrany Aegis. Systém Aegis najdeme také na čtyřech o něco menších (9500 t) torpédoborcích třídy Kongó.
Nejnovější loď JS Kaga japonské námořnictvo převzalo 22. března v loděnicích ve městě Jokohama, téměř přesně dva roky po převzetí prvního vrtulníkového torpédoborce JS Izumo.
Pro zajímavost uveďme, že název "vrtulníkový torpédoborec" se používá v Japonsku z čistě politických důvodů. Japonská pacifistická ústava (přijatá po druhé světové válce) zakazuje vlastnit nebo vyvíjet útočné zbraně, proto v japonském arzenálu nenajdeme balistické rakety, bombardéry či “letadlové lodě”.
Svými rozměry, výtlakem i schopnostmi patří ale lodě třídy Izumo i třídy Hjúga spíše mezi lehké letadlové lodě. Ze všech čtyř lodí mohou teoreticky operovat letouny s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B Lightning II. Japonsko ale prozatím objednalo jen 42 “klasických” stíhaček F-35A Lightning II. O F-35B nemá Japonsko prozatím zájem.
Z japonských vrtulníkových torpédoborců však budou operovat konvertoplány V-22 Osprey. Japonsko v roce 2015 závazně objednalo prvních pět V-22 Osprey z celkově 17 poptávaných.
Nový vrtulníkový torpédoborec IS Kaga umožní Japonsku mnohem účinněji projektovat sílu v Jihočínském moři, kde se střetávají japonské a čínské mocenské zájmy.
JS Kaga (24. března)
"Čína budováním základen a nátlakovým jednáním narušuje status quo v Jihočínském moři a vzbuzuje u mezinárodního společenství obavy o bezpečnost," řekl při slavnostním uvedení lodi do služby Takajuki Kobajaši, náměstek japonského ministra obrany. Čína pak podle agentury Reuters vyslovila v souvislosti se zařazením JS Kaga do výzbroje obavy, zda se Japonsko nevrací do své militantní historie.
Loď JS Kaga měří na délku 248 m, výtlak prázdné lodi je 19 500 t, při plném zatížení 27 000 t. Loď pojme maximálně 14 středních vrtulníků - typicky sedm vrtulníků pro vedení protiponorkového boje (SH-60K) a sedm vrtulníků pro záchranné/pátrací operace nebo vrtulníky pro boj proti minám (MCH-101). Současně může startovat a přistávat až pět vrtulníků najednou. Kromě toho loď pojme až 400 vojáků nebo 50 nákladních vozidel do 3,5 t.
Pohonný systém IS Kaga je koncepce COGAG (COmbined Gas turbine And Gas). Tvoří ho čtyři plynové turbíny General Electric LM2500. Lodní šrouby jsou dva. Nejvyšší rychlost lodě je 30 uzlů.
Celkové náklady na stavbu první lodě IS Izumo dosáhly 1,2 miliardy dolarů, druhé lodi IS Kaga 1,1 miliardy dolarů.
Zdroj: The Diplomat
Související články
Střela SM-6 jako víceúčelová zbraň amerického námořnictva
Americké námořnictvo v polovině prosince otestovalo schopnost rakety SM-6 (Standard Missile 6) ničit ...
- 21.12.2016
- 3 komentářů
- Michael Myklín
Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám
Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...
- 28.12.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
“Kamikadze” námořní dron zaútočil na saudskou fregatu
Na konci ledna se v Rudém moři stala terčem útoku fregata Saudské Arábie. Saudskou fregatu zasáhl ...
- 23.02.2017
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie
Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...
- 09.03.2017
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
liberal shark Kaga by měla mít část paluby opravdu dimenzovanou na přistání letounů s kolmým startem a přistáním. Teda minimálně o tom píše wiki ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark
Kaga by měla mít část paluby opravdu dimenzovanou na přistání letounů s kolmým startem a přistáním. Teda minimálně o tom píše wiki :)
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Pro Japonsko není žádný oříšek postavit loď s takovými vlastnostmi. Kdyby Japonsko nemělo onu pacifickou ústavu a soustřeďovalo se více na svůj zbrojní průmysl (což už i tak dělá), tak patří mezi světovou špičku v kvalitě a schopnostech zbraní. Mimochodem Japonsko, kdyby chtělo, tak během velmi krátké doby dokáže postavit AZ. Je to takový spící tygr.Skrýt celý příspěvekHlavně, než bude Valor nebo podobné stroje k dispozici pro někoho jiného než USArmedF, tak to nemusí být deset, ale klidně patnáct let. Když koupí menší množství V-22, mohou získat ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně, než bude Valor nebo podobné stroje k dispozici pro někoho jiného než USArmedF, tak to nemusí být deset, ale klidně patnáct let. Když koupí menší množství V-22, mohou získat zkušenosti, pilovat taktiku atd. Jinak by měli jen mixéry.Skrýt celý příspěvek
Já naopak ty ospreye chápu. Po tak dlouhé době bez LL potřebují si to na něčem vyzkoušet, zároveň technologie atd... A na to jsou ospreye, které furt ještě nejsou "útočná zbraň" ...Zobrazit celý příspěvek
Já naopak ty ospreye chápu. Po tak dlouhé době bez LL potřebují si to na něčem vyzkoušet, zároveň technologie atd... A na to jsou ospreye, které furt ještě nejsou "útočná zbraň" ideální.Skrýt celý příspěvek
To "obnovÝ" je fakt děsivé, sorryjako :) Jinak moc hezká neletadlovka! Myslím, že v případě potřeby tam ty F-35B přiletí americké, nema problema. Příprava tam bezpochyby čistě ...Zobrazit celý příspěvek
To "obnovÝ" je fakt děsivé, sorryjako :)
Jinak moc hezká neletadlovka!
Myslím, že v případě potřeby tam ty F-35B přiletí americké, nema problema. Příprava tam bezpochyby čistě náhodou bude.Skrýt celý příspěvektaky nechápu nákup V-22 Osprey. Do 10-ti let se tu bude létat s V-280 Valor, který bude výrazně levnější... Osprey je spíš takovej prototyp..
taky nechápu nákup V-22 Osprey. Do 10-ti let se tu bude létat s V-280 Valor, který bude výrazně levnější... Osprey je spíš takovej prototyp..
Takže história sa opakuje .... Japonci zas majú lietadlové lode bez lietadiel : ) Samozrejme príčiny sú iné, ako v roku 1945. Predpokladám, že technicky je na palubné letectvo ...Zobrazit celý příspěvek
Takže história sa opakuje .... Japonci zas majú lietadlové lode bez lietadiel : )
Samozrejme príčiny sú iné, ako v roku 1945.
Predpokladám, že technicky je na palubné letectvo vo forme F-35B pripravené všetko na tých lodiach ... už to stojí len na politike. V prípade rozhodnutia by bolo zavedenie palubného nadzvukového letectva na týchto LL otázkou len pár rokov.Skrýt celý příspěvekNo je divné že ten Osprey vůbec do budoucna poptávají..už nebude trvat tak dlouho a bude venku nova generace konvertoplánů.. Jinak krásná lod..myslim že po nákupu tech našich ...Zobrazit celý příspěvek
No je divné že ten Osprey vůbec do budoucna poptávají..už nebude trvat tak dlouho a bude venku nova generace konvertoplánů..
Jinak krásná lod..myslim že po nákupu tech našich venomů by se nam taková mohla hodit..MO by už mělo začít planovat nakup..aby Zetor třeba stihl něco nabídnout :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...