Fantazie se stává realitou: Polsko kupuje 96 vrtulníků AH-64E Guardian

Fantazie se stává realitou: Polsko kupuje 96 vrtulníků AH-64E Guardian
AH-64E Apache Guardian s anténou datového spoje MUM-TX nad rotorem (2024) / US Army (Zvětšit)

Ač tomu mnozí nemohli uvěřit, nákup 96 amerických bojových vrtulníků AH-64E Apache Guardian pro polskou armádu je otázkou jen několika týdnů. Informoval o tom zástupce šéfa Agentury pro vyzbrojování AU (Agencja Uzbrojenia) plukovník Robert Frommholz na televizní stanici Polsat News.

Americká armáda zavedla v 80. letech nový bojový vrtulník AH-64A Apache – šlo o nosič dvou základních zbraňových systémů, 30mm automatického kanonu M230 se schopností probít horní pancíř sovětských tanků a tehdy zcela nových laserem naváděných protitankových řízených střel (PTŘS) Hellfire. Současně silné pancéřování, robustní konstrukce a obranné prostředky chránily posádku před nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). Apache měl fungovat ve dne, ale zejména v noci, a za špatného počasí.

Apache lze popsat jako „nosič Hellfire 24/7“. Hellfire nevznikl pro Apache, ale naopak – Apache vznikl pro Hellfire. Hlavním úkolem Apache bylo masové ničení sovětských / ruských bojových vozidel, zejména tanků a bojových vozidel pěchoty.

Nejnovější verze se od roku 2012 označuje jako AH-64E, dříve se používalo označení AH-64D Block III. Podle oficiálních dokumentů americké armády je AH-64E znám jako Apache Guardian, takže celé jméno je AH-64E Apache Guardian, ač se dříve používalo AH-64E Guardian (to se ale neujalo).

Hlavním senzorem je sofistikovaná, a pro Apache Guardian speciálně vyvinutá, optoelektronická hlavice AN/ASQ-170 / AN/AAR-11, označována také M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor). Hlavice kombinuje podsystém pro zaměřování cílů a navádění zbraní (M-TADS) a infračervený podsystém pro orientaci v noci a za špatného počasí (PNVS). Oba podsystémy lze používat nezávisle.

Hlavici doplňuje odnímatelný střelecký milimetrový radar AN/APG-78 Longbow umístěný nad hlavním rotorem. Dosah radaru je 16 kilometrů. Oba senzory mají za úkol detekci, klasifikaci, sledování a identifikaci cílů na zemi a moři, a jejich ničení pomocí palubní výzbroje. AH-64E je tedy také vhodný pro námořní operace, v případě Polska především nad Baltským mořem.


AH-64E s detailem antény MUM-TX; větší foto / US Army

Zásadní je komunikační vybavení. AH-64E mají datový spoj L-3 Communications MUM-TX (Manned-Unmanned Teaming eXpansion) a datové linky Link 16. Proti rušení a zachycení odolný MUM-TX umožňuje na vzdálenost „několik desítek kilometrů“ obousměrnou výměnu dat (včetně videa) mezi vrtulníkem a různými bezpilotními letouny. Anténa MUM-TX se umísťuje nad rotor a nemůže být tedy používána současně s radarem Longbow. Také polské vrtulníky dostanou datový spoj MUM-T, ale není jasné, zda nejnovější MUM-TX (zřejmě ano).

Polsko již dlouho mluví o náhradě sovětských Mi-24 v rámci programu Kruk. O nákupu Apache od firmy Boeing se spekulovalo již před deseti lety. Celý proces byl urychlen po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.

V srpnu 2023 americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) kromě 96 Apache Guardian a 37 radarů AN/APG-78 (tedy pro třetinu strojů) schválila prodej až 1844 střel AGM-114R2 Hellfire a 460 střel AGM-179A JAGM. Kromě toho v březnu 2023 DSCA schválila prodej 800 AGM-114R2. Polsko tedy během pár let získá více než 3000 PTŘS Hellfire a JAGM.

Součástí je také prodej 7650 naváděcích sekcí WGU-59/B – ty umožňují ze 70mm neřízených střel Hydra 70 vytvořit laserem naváděné střely schopné nést širokou škálu bojových hlavic. Hodí se k ničení prakticky všeho, od pěchoty, bunkrů, bojových vozidel (kromě tanků), radarů, velitelských center nebo postavení PVO. Apache Guardian pomocí těchto střel zřejmě umí ničit i drony.

Dále DSCA nabízí k prodeji 508 střel vzduch-vzduch Stinger 92K Block I – nejnovější verze Apache Guardian má kabeláž a konektory umožňující na dva vnější závěsy upevnit zdvojené odpalovací zařízení pro Stingery.


AH-64E odpaluje Hellfire ve výcvikovém středisku Yakima (2023)

Maximální cena kontraktu je 12 miliard dolarů, podle aktuálního kurzu 281 miliard Kč. Část kontraktu může být kryta americkými půjčkami FMF (Foreign Military Financing). A nebude to poprvé:

Začátkem července Polsko a Spojené státy uzavřely smlouvu o půjčce FMF ve výši dvou miliard USD. Získané prostředky budou použity pro posílení polské PVO, včetně financování nákupu aerostatů Barbara. V záři 2023 Polsko získalo od Američanů půjčku ve stejné výši. Kromě toho USA poskytnou Polsku nevratnou finanční pomoc ve výši 288,6 milionu USD.

Vládní půjčky FMF jsou obecně bezúročné/nízkoúročené a uzavírají se na 15 a více let. Díky inflaci tedy příjemce – pouze nejbližší spojenec Spojených států – ušetří až několik desítek procent z hodnoty objednávky. Navíc půjčky lze vždy odepsat…

Americká finanční pomoc Polsku od ruské invaze na Ukrajinu:

  • FMF 2022 - 288 milionů USD (půjčka);
  • LL (Land Lease) 2022 - 400 milionů USD (neoficiální hodnota);
  • FMF 2023 - 60 milionů USD (na obsluhu půjčky);
  • FMF 2023 - 2000 milionů USS (půjčka);
  • FMF 2024 - 2000 milionů USS (půjčka).

Celkově jde o 4,75 miliardy USD, tedy 111 miliard Kč.

Kromě toho Polsko jako kompenzaci za zbraně převedené na Ukrajinu obdrží od Evropské unie 800 až 900 milionů EUR. Podle polského ministra zahraniční Radoslawa Sikorskieho jeho země dosud poskytla Ukrajině vojenskou pomoc za 4,5 miliardy USD.


Krásný detail nakládky střel Hellfire, avšak v tomto případě na bojový vrtulník AH-1Z Viper. Apache Guardian a Viper používají stejnou kolejnicovou raketnici M299 pro střely Hellfire; větší foto / USMC

Aktuálně ve středu plukovník Frommholz oznámil: V příštích týdnech budou podepsány offsetové smlouvy, hned poté smlouva o nákupu 96 Apache Guardian.

„Máme úspěch, dokončujeme offsetovou dohodu s našimi partnery, konkrétně s Boeing Defense a General Electric, a doufáme, že smlouvu podepíšeme. Je to otázka několika dnů. Navzdory delším jednáním probíhá pronájem vrtulníků [AH-64D] podle plánu – první AH-64 [do příchodu nových AH-64E] dorazí do Polska na přelomu roku,“ uvedl plukovník Robert s odkazem na to, že na přelomu roku dorazí do Polska osm starších AH-64D Apache Longbow pronajatých od amerických pozemních sil. Poslouží k překlenutí doby do příchodu nových AH-64E.

Offsetové smlouvy s General Electric umožní v Polsku servisovat turbo-hřídelové motory CT7-2E1 pro vrtulníky AW149, CT7-8E pro vrtulníky AW101 a T700-701D pro vrtulníky S-70i Black Hawk a AH-64E Apache Guardian. Všechny tyto čtyři typy – AW101, AW149, S-70i a AH-64E – jsou nebo budou zavedeny v polské armádě. První offsetová dohoda byla podepsána v září 2023 se společností Lockheed Martin, týkala se diagnostiky případných poruch a částečného servisu radarů Longbow. Ofsetová dohoda se společností Boeing řeší servis vrtulníků Apache Guardian.

Zajímavé je, že podle polských médií prodej nejvíce zdržovala Boeing, která na rozdíl od General Electric a Lockheed Martin nebyla příliš svolná k podpisu offsetů. „Dokument nazvaný Letter of Acceptance, dohoda ze Spojených států, leží na mém stole už mnoho měsíců. Možnost podpisu této dohody je podmíněn offsetovým balíčkem. S dvěma partnery nejsou žádné problémy. Na druhou stranu máme jednoho partnera, společnost Boeing, která, jak se zdá, zatím problematice nerozumí. Mám podezření, že je to nedostatkem zkušeností. Vyzývám Boeing, aby se vydala cestou nastoupenou ostatními výrobci. Pokud dojde k dohodě, smlouva bude podepsána okamžitě,“ uvedl začátkem července generál Adam Kuptel, šéf AU.

Zavedení Apache Guardian umožní z výzbroje polské armády stáhnout 13 zastaralých Mi-24D/V (dříve 12 strojů bylo předáno Ukrajině). Mi-24D byl vyroben v letech 1981-1985 a Mi-24V převeden do Polska v roce 1986, jeden v roce 1991. Počet MV-24 v provozu se za posledních 20 let snížil ze 43 strojů. Průměrný věk aktuálně používaných vrtulníků je 18 let.

Zdroj: MilMag, Polsat News

Nahlásit chybu v článku


Související články

První bitevní vrtulníky AH-64E Guardian pro Velkou Británii

Britský dopravní letoun C-17 Globemaster III dopravil na leteckou základnu Wattisham dvojici nových ...

PREMIUM Polsko poptává 96 útočných vrtulníků AH-64E Guardian

Polské ministerstvo obrany (MON) poslalo vládě Spojených států žádost o nabídku RfP (Request for ...

PREMIUM Protitankové střely Hellfire pro polské vrtulníky AW149 a AH-64E Guardian

Polsko smluvně stvrdilo akvizici 800 protitankových řízených střel (PTŘS) AGM-114R2 Hellfire za 150 ...

PREMIUM Američané souhlasí! Polsko získá 96 bojových vrtulníků AH-64E Guardian

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) souhlasí s prodejem 96 bojových ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JerzyŔ
    20:50 30.07.2024

    Opět hezký věcný a literárně čtivý článek na dané téma-dle mojeho vnímání. V překvapivě mnoha komentech vzhledem k charakteru článku byly různé aspekty probrány ze všech stran ba ...Zobrazit celý příspěvek

    Opět hezký věcný a literárně čtivý článek na dané téma-dle mojeho vnímání.
    V překvapivě mnoha komentech vzhledem k charakteru článku byly různé aspekty probrány ze všech stran ba i zdola a shora, diskuzní nepřátelé v dobrých tradicích AN v tomto bezkonkurenčně výjimečného webu bez dehonestujících výpadů.
    Já si tedy dovolím k tomuto "plácání u piva" taky něco plácnout:

    -Množství versus ekonomika: To se nám to baští, když nám Američani půjčujou.... . Jako jo - za svobodu třeba platit - v našem případě myšleno, až my už nebudeme ve funkcích, třeba, aby naši potomci platili dluhy. No abych nebyl za proruského a dezoláta nedejbože obojí , tak jen poznamenám, že to snad Poláci mají spočítané. A když navíc podle autora je prodej v režimu velmi nízkých úroků a navíc se "dluhy možná i dají odepsat", tomu úplně nerozumím .... pojďme radši dál.
    -Množství a operační potřeba: zde bych neviděl stovku jako přemrštěný počet. Je to nějaká odstrašující síla, která i když utrpí těžké ztráty , taky těžce zatopí protivníkovi, myšleno v konfliktu, ke kterému doufám nedojde, jinak je to kostka do budované skládačky odstrašujících schopností polských ozbrojených sil. Není to tisíc milion kusů. Nějakých 20 až 40 kusů by bylo pro protivníka jako třeba Rusko směšné. A těch 96 nebudou mít hned ale za roky rokúce.
    -Vrtáky versus drony versus PVO versus plochý terén atd.: jednak viz předchozí odstavec a jednak: ta rovina není placka - jsou tam návrší, terénní vyvýšeniny, lesy, tam se dá schovat, odpálit raketu kterou koncově může navést FAC atd. Tím vůbec nejsem proti dronům, naopak, jednou jsem zde komentoval docela nehezky , týkalo se ne Polska, ale AČR, že ne že nejsou dostatečně vybaveni technicky, ale gumy zelené ani mentálně na pořízení, odzkoušení a zavedení do běžné služby, do běžného povědomí vojáků na všech stupních, jak používat drony všech možných velikostí a určení jako běžnou součást vojenského umění.
    Jak jsou v tomto na tom Poláci nemám tušáka.Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      21:25 30.07.2024

      Ještě bych upriamil pozornosť na offsety: Už jsem někdy komentoval, že výrobce například v Austrálii pro Boxery staví novou továrnu, ve zlém Maďarsku pro Lynxy, perspektivně pro ...Zobrazit celý příspěvek

      Ještě bych upriamil pozornosť na offsety:
      Už jsem někdy komentoval, že výrobce například v Austrálii pro Boxery staví novou továrnu, ve zlém Maďarsku pro Lynxy, perspektivně pro další vozidla nebo aspoň opravy a repase a modernizace vysokého stupně taky. Američané pokud koupí evropskou zbraň/zbraňový systém, neexistuje, že by nebyl vyráběn v Americe, nejnověji například dokonce fregaty, s celým přenosem tisíců stran konstrukčních výkresů, strojů a přípravků na výrobu atd. Nebo taková drobnost rakouské pušky v Austrálii, která teď už si jede svoji novou verzi sama. A další a další ...
      U nás - offsety hurá - ne offsety ne, protože EU je proti, ne není proti, jenom je nedoporučuje, ....
      Vraťme se do PL: před pár lety připravovali koupi nějakého systému - nevím už Patriot ? . A kasali se , že to bude na podvozcích Jelcz a že co všechno se bude vyrábět v PL. Američani nechtěli a koupili to made in USA , protože čas a protože JůEsEj a protože to je odzkoušené. Tak jsem se jim smál, jak to zdůvodňovali (ne mně, ale sobě).
      No ale teď je to jiné. Nevím, zda se tam vyměnili příslušní papaláši, nebo byla v PL bouře mezi novináři, politiky, veřejností, možná některý znalec PL doplní- podepíšu, až mi podepíšete offsety. Jestli nekecal a čeká už měsíce, jak tvrdí ... .
      Předtím - F35 - výroba nějakých součástí zatím asi ne- k programu se připojili pozďé, ale aspoň výcvik, oprava, údržba pro nejen PL (s využitím dílů vyráběných jinde). Jinak žádný nákup , i když je F 35 nejlepší, stráášně moc proti Rusákům potřebný a jimi neviditelný.Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        21:36 30.07.2024

        A poslední nejdůležitější věc - taky v souvislosti s offsety: Jak pan Adam Kuptel slušně a diplomaticky o chlapcích od Boeingu vyjádřil , jací jsou to ....(několik vulgárních a ...Zobrazit celý příspěvek

        A poslední nejdůležitější věc - taky v souvislosti s offsety:
        Jak pan Adam Kuptel slušně a diplomaticky o chlapcích od Boeingu vyjádřil , jací jsou to ....(několik vulgárních a ještě vulgárnějších postatných a
        přídavných jmen - autocenzurováno, snad dvě nejslušnější z nich - zvadlí a blbí - mohu napsati) řekl že "asi jsou nezkušení" .
        No to je naprosto nádherné, půvabné, dokonalé.

        Bohužel tohoto si žádný komentátor asi nevšiml či nevěnoval pozornost.Skrýt celý příspěvek

  • starej
    14:08 29.07.2024

    Tak jako je pro ČR 10+10 H1 pocet nedostatecny, tak pocet 96 AH64 pro PL je docela nesmyslny. Za prve, role vrtuli jako aktivniho utocneho prvku se snizuje , ta nasycenost ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jako je pro ČR 10+10 H1 pocet nedostatecny, tak pocet 96 AH64 pro PL je docela nesmyslny.
    Za prve, role vrtuli jako aktivniho utocneho prvku se snizuje , ta nasycenost frontove PVO je neskutecna a bude se jeste diky reakci na drony zahustovat.
    Vrtule budou schopne bezpecne pusobit jen v max dosahu zbrani. To ale nebudou nerizene strely a hlavnova vyzbroj.
    Jen strely typu Hellfire nebo Brimstorm a datova informace k tomu, umozni vrtulim bezpecnou aktivitu nad bojistem.
    A tim se dostavam k zadruhe, diky modernim zbranim se sice vrtule budou drzet daleko ale jejich vycvik, provoz, udrzba budou radove drazsi. Udrzet financne provoz smysluplne jednotky bude slusna dira do rozpoctu.
    Pro ČR treba 12+24 H1 bude asi maximum a zaroven optimum, pro PL je 96 AH64 silenost.
    Prvni co mne napadlo kolik to sezere obycejneho provozniho materialu, (paliva, maziva, spotrebni dilce na resursy motoru, optiky, elektroniky . . . ), jen na obycejne letani aniz by vystrelili.Skrýt celý příspěvek

    • pjaro77
      16:50 29.07.2024

      ....role vrtuli jako aktivniho utocneho prvku se snizuje , ta nasycenost frontove PVO je neskutecna a bude se jeste diky reakci na drony zahustovat. V plochej krajine ...Zobrazit celý příspěvek

      ....role vrtuli jako aktivniho utocneho prvku se snizuje , ta nasycenost frontove PVO je neskutecna a bude se jeste diky reakci na drony zahustovat.

      V plochej krajine stopercentne. A žiaden stealth vrtuľník nie je a podľa mňa ani nebude. Americké firmy sa o neho pokúšali dva krát.Skrýt celý příspěvek

    • Malarkey
      18:44 29.07.2024

      Otázka je jestli nepočítají s tím, že dokáží kvůli technologické převaze Ruské PVO eliminovat a uvolnit cestu vrtulníkům. Další válka totiž nemusí být vůbec podobná té na Ukrajině. Zobrazit celý příspěvek

      Otázka je jestli nepočítají s tím, že dokáží kvůli technologické převaze Ruské PVO eliminovat a uvolnit cestu vrtulníkům.
      Další válka totiž nemusí být vůbec podobná té na Ukrajině.Skrýt celý příspěvek

      • Arccos
        13:53 30.07.2024

        Souhlasím, ovšem s připomenutím, že je potřeba počítat s protiletadlovými prostředky mimo PVO. Na Ukrajině byla nejspíš většina vrtulníků sestřelena pomocí MANPADS a to se ...Zobrazit celý příspěvek

        Souhlasím, ovšem s připomenutím, že je potřeba počítat s protiletadlovými prostředky mimo PVO. Na Ukrajině byla nejspíš většina vrtulníků sestřelena pomocí MANPADS a to se eliminovat prostě nedá.Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          13:48 31.07.2024

          Nielen manpady. Nebude to trvať dlho a prídu do reality pvo drony s dúchadlom s rozoznávaním obrazu s databázou helikopter a automatickou navigáciou. Rádovo lacnejšie ako manpad. ...Zobrazit celý příspěvek

          Nielen manpady. Nebude to trvať dlho a prídu do reality pvo drony s dúchadlom s rozoznávaním obrazu s databázou helikopter a automatickou navigáciou. Rádovo lacnejšie ako manpad. A helikoptréra sa za letu nedá zamaskovať sieťou ani stodolou.Skrýt celý příspěvek

    • Matus1993
      20:18 30.07.2024

      A nemozu poliaci troaku pocitat uz s vyvojom laserovej ochrany pre vrtulniky? Viem ze sa to riesilo ale neviem v akom je to stadiu a ci uz guardian ma dostatocne generatory preto. ...Zobrazit celý příspěvek

      A nemozu poliaci troaku pocitat uz s vyvojom laserovej ochrany pre vrtulniky? Viem ze sa to riesilo ale neviem v akom je to stadiu a ci uz guardian ma dostatocne generatory preto. Alebo sa riesili aj male peotirakety, tie uz by mali byt odskusane. Nemozu mat nejake info tymto smerom?Skrýt celý příspěvek

      • pjaro77
        13:49 31.07.2024

        Protirakety - napríklad o MHTK som od roku 2018 nenašiel nič. Asi šiel projekt do šuflíka.

        Protirakety - napríklad o MHTK som od roku 2018 nenašiel nič. Asi šiel projekt do šuflíka.

  • pjaro77
    12:38 28.07.2024

    Ja poliakom nerozumiem. Boje na ukrajine krásne ukázali zraniteľnosť vrtuľníkov v plochej krajine, kde sa nemajú ako kryť. Manpadov, flir kamier, NV systémov, zvukových ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja poliakom nerozumiem. Boje na ukrajine krásne ukázali zraniteľnosť vrtuľníkov v plochej krajine, kde sa nemajú ako kryť. Manpadov, flir kamier, NV systémov, zvukových senzorických sietí a malých radarov na bojisku pribúda.
    Aj s ohľadom na cenu si myslým, že na CAS aj prenikanie do hlbky nepriateľovej obrany vhodnejšie na rovinách orientovať sa skôr na stealth drony kategorie MQ28 Ghost Bat.
    stealth dron: orientačne 8 - 10 milionov $
    apache guardian: 50+ milionov $Skrýt celý příspěvek

    • Lukas
      12:46 28.07.2024

      Ja też nie rozumiem. Ogólnie zakupu śmigłowców przez MON "nie mają logiki". W końcu CAS może robić FA-50, a misje eskortowe - uzbrojone AW149/S-70i. A rekonesans UAV, a misje ...Zobrazit celý příspěvek

      Ja też nie rozumiem.
      Ogólnie zakupu śmigłowców przez MON "nie mają logiki".

      W końcu CAS może robić FA-50, a misje eskortowe - uzbrojone AW149/S-70i.
      A rekonesans UAV, a misje seek-and-destroj amunicja krążąca...
      Nam brakuje myśliwców... (minimum 24 - optimum - 48 )
      i maszyn wsparcia. (Multiplikatorów siły)Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        14:06 28.07.2024

        Bitevní vrtulníky pro některé úkoly nepochybně smysl mají. Ovšem ten počet je naprosto nesmyslně přehnaný. Polskou armádu bude provoz stát obrovské prostředky a je otázka jestli ...Zobrazit celý příspěvek

        Bitevní vrtulníky pro některé úkoly nepochybně smysl mají. Ovšem ten počet je naprosto nesmyslně přehnaný. Polskou armádu bude provoz stát obrovské prostředky a je otázka jestli budou vytvářet adekvátní přidanou hodnotu.Skrýt celý příspěvek

        • Stip
          14:58 28.07.2024

          Pořád doufám, že podobné nákupy jsou ve skutečnosti nikoliv pro Polsko, ale pro Ukrajinu

          Pořád doufám, že podobné nákupy jsou ve skutečnosti nikoliv pro Polsko, ale pro Ukrajinu

          • pjaro77
            09:44 29.07.2024

            Veď tam tiež nevyužijú výhody krytia terénom. Boli by vystavené útokom PVO na veľkú diaľku. Rus by mal čas si uvariť a vypiť kávu, než by sa priblížili k cieľu.

            Veď tam tiež nevyužijú výhody krytia terénom. Boli by vystavené útokom PVO na veľkú diaľku. Rus by mal čas si uvariť a vypiť kávu, než by sa priblížili k cieľu.

        • pjaro77
          16:22 28.07.2024

          Napíš jeden kde by čisto bojové vrtule nedokázali nahradiť rôzne drony.

          Napíš jeden kde by čisto bojové vrtule nedokázali nahradiť rôzne drony.

          • Lukas
            21:40 28.07.2024

            Flyeye były i są kupowane... Bayraktary są... (Choć chyba bardziej do nauki ) Warmate - są, a program Gladius - "w rozwoju" Szczególnie w kontekście Warmate i Gladiusa nie ...Zobrazit celý příspěvek

            Flyeye były i są kupowane... Bayraktary są... (Choć chyba bardziej do nauki )
            Warmate - są, a program Gladius - "w rozwoju"

            Szczególnie w kontekście Warmate i Gladiusa nie rozumiem takiej ilości ApacheSkrýt celý příspěvek

          • pjaro77
            09:37 29.07.2024

            Warmate, bayraktar, mikro drony pre bigošov a stealth drony Collaborative Combat Aircraft napríklad Ghost bat riadené z F35. Tak nejako si to v Poľskej armáde predstavujem.

            Warmate, bayraktar, mikro drony pre bigošov a stealth drony Collaborative Combat Aircraft napríklad Ghost bat riadené z F35. Tak nejako si to v Poľskej armáde predstavujem.

  • Josse
    11:56 27.07.2024

    Budu se opakovat už po několikáté. Nechápu z čeho to chtějí Poláci ufinancovat ale držím jim palce. Jdou přesně opačným směrem než ačr. U nás se z nakupovaných strojů většinou ...Zobrazit celý příspěvek

    Budu se opakovat už po několikáté.
    Nechápu z čeho to chtějí Poláci ufinancovat ale držím jim palce.
    Jdou přesně opačným směrem než ačr. U nás se z nakupovaných strojů většinou tak tak poskládá základní organizační jednotka, to by ale fungovalo v případě 100% nasaditelnosti což nejde a 0 ztrát což zase nejde.Skrýt celý příspěvek

    • MaraKM
      15:48 27.07.2024

      Schodek Polska v loňském roce dosáhl 5,1 procenta ...Zobrazit celý příspěvek

      Schodek Polska v loňském roce dosáhl 5,1 procenta HDP

      https://echo24.cz/a/HJtKg/zpra... Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      19:45 27.07.2024

      Taky si kolikrát říkám, kde na to všechno vezmou penize.Na druhou stranu bych zas rekl, že kupují zbytečně moc typů od všeho. Jen tanků tři typy. Stíhačky F-16,F-35 FA-50 a ted už ...Zobrazit celý příspěvek

      Taky si kolikrát říkám, kde na to všechno vezmou penize.Na druhou stranu bych zas rekl, že kupují zbytečně moc typů od všeho. Jen tanků tři typy. Stíhačky F-16,F-35 FA-50 a ted už zas koukají po F-15 či Eurofighteru. No a ohledně naší armády je to tak, že Polsko vybavuje armadu s tím, že reálně počítají s ozbrojeným konfliktem. U nás jde spíš o to něco koupit aby se neřeklo...Skrýt celý příspěvek

      • Josse
        15:19 28.07.2024

        Moc typů zavádí z důvodu času. Řekli že mají posledních x let než bude válka.

        Moc typů zavádí z důvodu času. Řekli že mají posledních x let než bude válka.

        • pjaro77
          16:23 28.07.2024

          Tak nech sa sústredia na veľké množstvo dronov.

          Tak nech sa sústredia na veľké množstvo dronov.

  • Malarkey
    05:59 26.07.2024

    Polsko má 2,4x větší HDP jak ČR.
    Z tohohle pohledu těch 96 Apachu vs 10 našich Viperů vypadá poněkud směšně.

    Polsko má 2,4x větší HDP jak ČR.
    Z tohohle pohledu těch 96 Apachu vs 10 našich Viperů vypadá poněkud směšně.

    • Scotty
      10:17 26.07.2024

      Z tohohle pohledu vypadá 96 Apačů poněkud nepřiměřeně výkonnosti Polska.

      Z tohohle pohledu vypadá 96 Apačů poněkud nepřiměřeně výkonnosti Polska.

      • Matus1993
        20:48 26.07.2024

        Ak by do 5 rokov vznikol otvoreny konflikt, mozno vasich 10 viperu a nase nic budu vyzerat viac neprimerane, nez polske 96..

        Ak by do 5 rokov vznikol otvoreny konflikt, mozno vasich 10 viperu a nase nic budu vyzerat viac neprimerane, nez polske 96..

        • Badysak
          23:02 26.07.2024

          Do pěti let jich poláci rozhodně nebudou mít 96

          Do pěti let jich poláci rozhodně nebudou mít 96

        • Scotty
          23:37 26.07.2024

          Já bych spíš počítal kolik je bude stát provoz dalších 30 let.

          Já bych spíš počítal kolik je bude stát provoz dalších 30 let.

        • pjaro77
          16:24 28.07.2024

          V poľskej plochej krajine im tie vrtuľníky popadajú ako hrušky.

          V poľskej plochej krajine im tie vrtuľníky popadajú ako hrušky.

    • MartyX245
      11:46 26.07.2024

      On není zas tak velký problém koupit dalších dvacet Viperů, ale kdo je bude řídit a starat se o ně? Jestli má naše armáda problém s náborem nových vojáků a zvyšování stavů, tak ...Zobrazit celý příspěvek

      On není zas tak velký problém koupit dalších dvacet Viperů, ale kdo je bude řídit a starat se o ně? Jestli má naše armáda problém s náborem nových vojáků a zvyšování stavů, tak zoufat si nad počty pořizované techniky je spíš zástupný problém. Stejně tak by mě zajímalo, s jak velkou armádou počítá Polsko, když kupuje vojenskou techniku v tak velkých množstvích.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:41 26.07.2024

        Přesně tak. Ve skutečnosti vůbec nejde o samotné nákupy, ale o budování funkčních a udržitelných jednotek, které dobře zapadnou do komplexního systému ozbrojených sil. A to je o ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tak. Ve skutečnosti vůbec nejde o samotné nákupy, ale o budování funkčních a udržitelných jednotek, které dobře zapadnou do komplexního systému ozbrojených sil. A to je o úplně jiných úvahách a penězích. Odstrašujícím příkladem je Saúdská Arábie, která nakoupila hory moderní výzbroje za strašlivé peníze, ale na obsluhu si musí najímat zahraniční gastarbeitery. A v Jemenu se moc nepředvedli.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        13:59 26.07.2024

        Možná je povolání "vojenský pilot" příliš velký luxus na tak malou zemi. To je podle mě největší výhoda dronů - nepotřebují pilota. Nejde o to, že se chrání životy pilotů, ale že ...Zobrazit celý příspěvek

        Možná je povolání "vojenský pilot" příliš velký luxus na tak malou zemi. To je podle mě největší výhoda dronů - nepotřebují pilota. Nejde o to, že se chrání životy pilotů, ale že tito velmi schopní lidé mohou být přesunuti jinde. I když je samozřejmě otázka, zda by tito lidé pak vstupovali do armády....Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          15:19 26.07.2024

          Smysl to nepochybně má. Jen jich tu nevysypeme v několika málo letech několik stovek. Jsem celkem zvědavej jak je chtějí vysypat Poláci. Budou muset jít americkým směrem, tedy že ...Zobrazit celý příspěvek

          Smysl to nepochybně má. Jen jich tu nevysypeme v několika málo letech několik stovek. Jsem celkem zvědavej jak je chtějí vysypat Poláci. Budou muset jít americkým směrem, tedy že je pilot vojenského vrtulníku bude mít pouze střední a budou na něj nižší požadavky. Protože pokud by chtěli aspoň dvě posádky na stroj znamenalo by to zajistit cca. 400 pilotů/pilotů operátorů.
          Jinak požadavky na kvalifikaci operátorů větších UAV se od jiných pilotů zas tak neliší.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:51 27.07.2024

            Když se chce, tak jde vše, podívejte se kolik pilotů a obsluh letecké techniky bylo v ČSLA, která měla ve své době i přes 200 nadzvukových letadel a násobný počet vrtulníků než má ...Zobrazit celý příspěvek

            Když se chce, tak jde vše, podívejte se kolik pilotů a obsluh letecké techniky bylo v ČSLA, která měla ve své době i přes 200 nadzvukových letadel a násobný počet vrtulníků než má armáda nyní.Skrýt celý příspěvek

          • Matesaax
            11:07 27.07.2024

            Někdy počátkem 80 let se tohle zkoušelo i tady. Byl nedostatek pilotů vrtulniků a tak místo klasické Vysoké škole v Kosicich se dělal pouze preskolovaci kurz v Presově.Nabizelo se ...Zobrazit celý příspěvek

            Někdy počátkem 80 let se tohle zkoušelo i tady. Byl nedostatek pilotů vrtulniků a tak místo klasické Vysoké škole v Kosicich se dělal pouze preskolovaci kurz v Presově.Nabizelo se to technikům či mechanikum letadel a dokonce i vojákům ZVS.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            14:41 27.07.2024

            flanker.jirka
            V dobách největší slávy měla ČSLA zhruba 60 Mi-24....

            flanker.jirka
            V dobách největší slávy měla ČSLA zhruba 60 Mi-24....

          • Horny
            13:57 31.07.2024

            Scotty - a kolik měla ČSLA v časech největší slávy vrtulníků celkem (kromě Mi-24 tedy Mi-2, Mi-4, Mi-8/17)? Nikde se mi to nepodařilo rozumně najít. Podle tohoto seznamu ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty - a kolik měla ČSLA v časech největší slávy vrtulníků celkem (kromě Mi-24 tedy Mi-2, Mi-4, Mi-8/17)?
            Nikde se mi to nepodařilo rozumně najít.
            Podle tohoto seznamu -https://en.wikipedia.org/wiki/... - sloužilo v ČSLA 264 Mi8/17. Ale časové rozlišení tam není.Skrýt celý příspěvek

        • juko
          16:30 26.07.2024

          Panove to snad nemyslite vazne s tym naborom pilotov a obsluhy strojov. Co tak ponuknut vyssie platy? V porovnani s polozkou nakupu a udrzby strojov je vyplata pre pilotov ...Zobrazit celý příspěvek

          Panove to snad nemyslite vazne s tym naborom pilotov a obsluhy strojov. Co tak ponuknut vyssie platy? V porovnani s polozkou nakupu a udrzby strojov je vyplata pre pilotov zanedbatelna ciastka.Skrýt celý příspěvek

          • Matesaax
            11:18 27.07.2024

            Ono nejde ani tak o plat, ale spíše o to, že pro současnou generaci už neni vojenský pilot nijak atraktivni povolání.Cesta k tomuhle povolání je náročná a dlouhá a dnes mladi ...Zobrazit celý příspěvek

            Ono nejde ani tak o plat, ale spíše o to, že pro současnou generaci už neni vojenský pilot nijak atraktivni povolání.Cesta k tomuhle povolání je náročná a dlouhá a dnes mladi chtějí vše hned a bez námahy.Drive polovina kluků dělala modely ci se zajimala o letadla od malička.Dnesni mládež ci nastupuje na letecký obor pomalu ani netuší jak vypadá letadlo.Vzpominam jak jeden pardubický instruktor přivedl mezi mladé piloty legendu pana Jirmuse a nikdo s tech mladych pilotů netušil kdo to je.Skrýt celý příspěvek

          • Raven98
            07:58 29.07.2024

            Neviem či si to pamätám presne, ale myslím, že keď som to skúmal, tak u nás záujemca o povolanie "vojenský pilot" musel nastúpiť na akadémiu v LM, kde potom v nejakom ročníku bol ...Zobrazit celý příspěvek

            Neviem či si to pamätám presne, ale myslím, že keď som to skúmal, tak u nás záujemca o povolanie "vojenský pilot" musel nastúpiť na akadémiu v LM, kde potom v nejakom ročníku bol výber na pilotov. No to nie je ideálne, že, čo ak človeka nevyberú, skončí niekde ako dôstojník u delostrelcov?Skrýt celý příspěvek

        • The88
          17:16 26.07.2024

          Ono je to taky dano pozadavky - ACR chce VS a to jeste nejakych konkretnich smeru. Pritom na komercniho pilota vam staci ukoncene zakladni vzdelani (alespon v zemich, kde jsem se o ...Zobrazit celý příspěvek

          Ono je to taky dano pozadavky - ACR chce VS a to jeste nejakych konkretnich smeru. Pritom na komercniho pilota vam staci ukoncene zakladni vzdelani (alespon v zemich, kde jsem se o to zajimal, v CR nevim)... Ve vetsine zemi navic nabiraji kadety do pilotek od 16-21 let. V CR to podle pozadavku na vzdelani budou podstatne starsi chlapi. Proste, ten nedostatek si delame (ACR dela) umele.Skrýt celý příspěvek

          • Marlow
            22:07 26.07.2024

            Presne. Neverim ze se v CR nenajde 400 kluku kteri by chteli litat a byli dobri. Vysku na to nepotrebujou.

            Presne. Neverim ze se v CR nenajde 400 kluku kteri by chteli litat a byli dobri. Vysku na to nepotrebujou.

          • Scotty
            23:39 26.07.2024

            Základní vzdělání vám na to v Evropě 100% nestačí. Tohle platí možná tak USA. Zemi neomezených možností....

            Základní vzdělání vám na to v Evropě 100% nestačí. Tohle platí možná tak USA. Zemi neomezených možností....

          • SYN_
            02:40 31.07.2024

            Hm, VŠ pro pilota... sice jsme se posunuli oproti WW2 ale zase o tolik?? Tam se ukázalo být hlavní kdo na to má talent, ne nějaké školy. Oni si ty stroje dneska mají napřed ...Zobrazit celý příspěvek

            Hm, VŠ pro pilota... sice jsme se posunuli oproti WW2 ale zase o tolik?? Tam se ukázalo být hlavní kdo na to má talent, ne nějaké školy. Oni si ty stroje dneska mají napřed navrhnout a pak dohlížet na výrobu, plus sami si je opravovat??Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            02:43 31.07.2024

            Scotty: "Obchodní pilot letounů – CPL(A) Minimální věk 18 let. Platná kvalifikace PPL(A) – SEP Land nebo MEP Land. Celkový nálet minimálně 150 letových hodin. ICAO zkouška – ...Zobrazit celý příspěvek

            Scotty:
            "Obchodní pilot letounů – CPL(A)
            Minimální věk 18 let.
            Platná kvalifikace PPL(A) – SEP Land nebo MEP Land.
            Celkový nálet minimálně 150 letových hodin.
            ICAO zkouška – úroveň minimálně 4.
            Dostatečnou znalost fyziky a matematiky pro pochopení teoretických znalosti. Prokazuje se maturitním vysvědčením nebo testem v naší škole."Skrýt celý příspěvek

      • Matus1993
        20:51 26.07.2024

        Ale bavime sa o polsku, silne veriacej krajine dbajucej na konzervativnych principoch, ktore tak nejako same odseba su armade blizke. Ak maju poliaci problem s naplnenim stavov, je ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale bavime sa o polsku, silne veriacej krajine dbajucej na konzervativnych principoch, ktore tak nejako same odseba su armade blizke. Ak maju poliaci problem s naplnenim stavov, je to z ineho dovodu, nez ze by poliaci nechceli byt vojakmi. Dalsi problem je, ze peofesionalna armada v ramci nato, moze fungovat iba ak ju kazdy bude mat v potrebnych poctoch. Ked na to budu vsetci kaslat, krajiny ako polsko, musia ist do cisel, kedy by uz povinna sluzba v akejai foeme davala vacsi vyznam nez profesionalna armada.Skrýt celý příspěvek

      • matu
        08:55 27.07.2024

        My fakt mame problem, ze nikdo nechce delat vojenskeho pilota? Ze jsem si nevsimnul...
        Obecne obsazenost pozic, tam kde je nova moderni vyzbroj, podle me neni spatna.

        My fakt mame problem, ze nikdo nechce delat vojenskeho pilota? Ze jsem si nevsimnul...
        Obecne obsazenost pozic, tam kde je nova moderni vyzbroj, podle me neni spatna.

        • Scotty
          14:42 27.07.2024

          Tak to nevím kde žijete.

          Tak to nevím kde žijete.

    • MaraKM
      08:25 27.07.2024

      Cteme a slysime to de-facto kazdy den = cela ACR potrebuje modernizovat, prece nemuzeme mit x letek na F-35 a k tomu vyssi desitky Viperu, 8x C-390, 15xCASA, 10x L-410NG, nahrady ...Zobrazit celý příspěvek

      Cteme a slysime to de-facto kazdy den = cela ACR potrebuje modernizovat, prece nemuzeme mit x letek na F-35 a k tomu vyssi desitky Viperu, 8x C-390, 15xCASA, 10x L-410NG, nahrady za A-319, min 2x Phenom 300 a co ja vim co vsechno a pritom v ostatnich utvarech budou stale oprasovat “zanovni” Pragy V3S…. Porad jsem toho nazoru, ze vzduch je nase more, ale krom toho ze se objevuji zajimava reseni v oblasti “vesmiru”, tak by bylo nejspise fajn poresit co je ted, pockat cca 10-20 let a pak budovat dalsi dle toho jak se bude darit nahrada / modernizace / vystavba dalsich utvaru / zbrani a systemu, ktere z nejakeho duvodu ACR “potrebuje/chce”. Koneckoncu za cca 5 let by se mela aktivne resit nahrada za Mi-171š/šm pokud se nepletu a to bude take nejspise posileni VzS…Skrýt celý příspěvek

      • Toomk
        10:16 27.07.2024

        jestli bude trvat Trump na rozpoctu 3 procenta HDP, aby USA dal bylo v NATO, tak pak budes muset nakupovat, co budes stacit, aby jsi to naplnil :)

        jestli bude trvat Trump na rozpoctu 3 procenta HDP, aby USA dal bylo v NATO, tak pak budes muset nakupovat, co budes stacit, aby jsi to naplnil :)

        • Badysak
          14:59 27.07.2024

          Výsluhy se do armádního rozpočtu počítají taky nebo to jde z MPSV?

          Výsluhy se do armádního rozpočtu počítají taky nebo to jde z MPSV?

  • Toomk
    17:17 25.07.2024

    Jestli někdo ví, jsou ty vrtulníky jsou kompatibilní, aby si předávali informace s našimi vrtulnáky H1 pro případnou vzájemnou kooperaci ? Respektive tím vybavením a senzory jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli někdo ví, jsou ty vrtulníky jsou kompatibilní, aby si předávali informace s našimi vrtulnáky H1 pro případnou vzájemnou kooperaci ? Respektive tím vybavením a senzory jsou na tom líp než naše Vipery a Venomy ?Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:11 25.07.2024

      Myslíte si, že budou mít potřebu s českými vrtulníky takto spolupracovat? Pojedou si své ve své armádě.

      Myslíte si, že budou mít potřebu s českými vrtulníky takto spolupracovat? Pojedou si své ve své armádě.

      • Toomk
        07:54 26.07.2024

        Jo to nepochybně, ale v případě konfliktu ono zase tolik státu NATO moderní bojové vrtulníky nemá, tak by se to nabízelo, aby mohla probíhat vzájemná komunikace a výměna dat. MI 24 ...Zobrazit celý příspěvek

        Jo to nepochybně, ale v případě konfliktu ono zase tolik státu NATO moderní bojové vrtulníky nemá, tak by se to nabízelo, aby mohla probíhat vzájemná komunikace a výměna dat. MI 24 už nepočítám mezi akce schopné. Tak bych očekávál, že Američané mají vyřešenu možnou kooperaci svých vrtulníků pozemní armády s vrtulníky námořní pěchoty.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      09:00 26.07.2024

      Mohou komunikovat přes datové spojení Link 16. Ale to je prakticky jen na předávání malých datových paketů - jako jsou GPS souřadnice (vlastní, nepřátel), různá data (stav paliva, ...Zobrazit celý příspěvek

      Mohou komunikovat přes datové spojení Link 16. Ale to je prakticky jen na předávání malých datových paketů - jako jsou GPS souřadnice (vlastní, nepřátel), různá data (stav paliva, munice, typ a identifikace hrozeb) a asi nějaké textové zprávy (příkazy a instrukce), určitě ne nějak HD obrázky nebo video.
      Ale na digitální mapě Apache / Viperu bude vidět, kde jsou spřátelené jednotky a nepřátele. Rychlost Link 16 se udává 31,6 kbps za sekundu, za určitých podmínek 115,2 kbps. Takže to určitě nestačí na přenos HD snímků / videa ze senzoru Apache (dronu) do Viperu, to ne...
      Ale USMC experimentuje i s výkonnějšími datalinky ve Viperech / Venomech.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      09:45 26.07.2024

      Dokázat by měli, ale používat se to bude minimálně. případná bojová kooperace AH-64 s vrtulníky H-1 by se totiž řešila na jednotlivých velitelských stupních a osádky by s velkou ...Zobrazit celý příspěvek

      Dokázat by měli, ale používat se to bude minimálně.
      případná bojová kooperace AH-64 s vrtulníky H-1 by se totiž řešila na jednotlivých velitelských stupních a osádky by s velkou pravděpodobností spolu komunikovali ve chvíli, kdy by se domlouvali, kdo zničí ten a kdo onen cíl. (obrazně řečeno)
      Ono totiž do toho všeho budou ještě mluvit jednotlivý návodčí, průzkumáci atd.
      Válka je organizované násilí a to slovo organizované má velký význam.Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    13:38 25.07.2024

    Přijde mi to přehnaný. Lepší by bylo třeba (dalších) 32 F-35 a 48 AH-64. Vrtulníky mají stále svoje místo, ale odkoupení dalších letek F-35 nebo F-16V by mi přišlo o dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi to přehnaný.
    Lepší by bylo třeba (dalších) 32 F-35 a 48 AH-64. Vrtulníky mají stále svoje místo, ale odkoupení dalších letek F-35 nebo F-16V by mi přišlo o dost efektivnější.Skrýt celý příspěvek

    • Alfons
      22:07 25.07.2024

      Je to tak nedává to smysl resp je to úplně opacne. Vrtulníky nemůžou působit bez vzdušného krytí . Proto by stíhací letectvo mělo být adekvátně silnější (početně) než vrtulníky. ...Zobrazit celý příspěvek

      Je to tak nedává to smysl resp je to úplně opacne. Vrtulníky nemůžou působit bez vzdušného krytí . Proto by stíhací letectvo mělo být adekvátně silnější (početně) než vrtulníky. Polsko je ovšem anomálie.... nedokáže si nic vyrobit samo a přitom počítá s velkou válkou a masivními ztrátami. Proto potřebuje tisíc tanku a sto vrtulníků aby mělo zásoby.Skrýt celý příspěvek

    • Marlow
      10:24 26.07.2024

      .

      .

    • Marlow
      10:42 26.07.2024

      Padova rychlost F16 pri minimalnim zatizeni je 150uzlu (neco pod 300Kmh). Gerany, Orlan etc s pistovym motorem letaji kolem 100 uzlu. Apache ma max cruise speed kolem 164 uzlu. ...Zobrazit celý příspěvek

      Padova rychlost F16 pri minimalnim zatizeni je 150uzlu (neco pod 300Kmh). Gerany, Orlan etc s pistovym motorem letaji kolem 100 uzlu. Apache ma max cruise speed kolem 164 uzlu. Krom APKWS raket se zrejme da pouzit i M230 30mm kanon.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...