Eurofighter Typhoon: Agilnější a smrtonosnější

-
16. 7. 2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Společnost Airbus Defence and Space dokončila testování nových aerodynamických vylepšení víceúčelové stíhačky Eurofighter Typhoon. Úpravy výrazně zlepšily manévrovací schopnosti a agilitu letadla.
Do dnešních dní opustilo výrobní linku 427 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon. Letadla slouží v letectvech Velké Británie, Německa, Itálie, Španělska, Rakouska a Saudské Arábie. Poslední „zářez" si Eurofighter Jagdflugzeug, výrobce Eurofighter Typhoon, připsal v Ománu, který si objednal 12 letadel. Pro všech sedm států se počítá s výrobou 571 letadel.
První let stíhačky Eurofighter Typhoon se uskutečnil již v roce 1994. Společnost Eurofighter Jagdflugzeug, sdružující Airbus Defence and Space (46 % podíl), BAE Systems (33 %) a Alenia Aermacchi (21 %), proto přistupuje k postupné modernizaci letadla.
Například v rámci programu EEM (Eurofighter Enhanced Manoeuvrability) společnost Eurofighter Jagdflugzeug pracuje na vylepšení aerodynamiky. Koordinátorem vývojových prací je Airbus Defence and Space.
Nově vyrobené stíhačky Eurofighter Typhoon v rámci programu EEM dostanou nový balíček aerodynamických úprav AMK (Aerodynamic Modification Kit). Jde především o přidání trupových vířičů a rozšíření profilové lišty před náběžnou hranou křídla (slot).
Výsledkem aplikace AMK je o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji vzduch-vzduch. Stejně tak aerodynamické úpravy umožní lépe využívat Eurofighter Typhoon jako útočné/bombardovací letadlo.
Ukázka manévrovacích schopností Eurofighter Typhoon.
„Tento program (EEM – pozn. redakce) je obrovský úspěch s velmi působivými výsledky – v některých oblastech dokonce lepšími, než jsme očekávali," říká Raffaele Beltrame, testovací pilot programu EEM. „Dosáhli jsme úhlu náběhu o 45 % větší, než u standardních letadel a pohyb okolo osy náklonu je o 100 % vyšší, což vše vede k lepší agilitě letadla."
Podle analýzy Justina Broka, vojenského analytika RUSI (Royal United Services Institute), má upravený Eurofighter Typhoon „výjimečnou aerodynamiku", díky které „převyšuje jakoukoliv současnou operačně nasazenou stíhačku s výjimkou F-22." Dodejme, že RUSI je nezávislý think tank, ale analýza byla sponzorována společností Eurofighter Jagdflugzeug.
Aerodynamické úpravy jsou jedním z mnoha vylepšení letadel. Eurofighter Typhoon již za nedlouho získá nový radar, schopnost nést nové zbraně a víceúčelový pylon pro podvěšení zbraní.
Vylepšení je určeno především pro nově vyrobená letadla. Lepší schopnosti podpoří prodejní šance stíhaček Eurofighter Typhoon například v Malajsii, Kuvajtu, Belgii, Bahrajnu a jinde. Úpravy však lze provést zpětně i na současných letadlech.
Eurofighter Typhoon je zdaleka největší zbrojní program v Evropě. Do vývoje, výroby a servisu stíhaček je zapojeno 400 firem a 100 000 pracovníků.
Zdroj: Airbus Defence and Space
Související články
Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon
Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...
-
12.03.2013
-
1 komentářů
-
Michal Polák
Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!
Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...
-
19.04.2013
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači
Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový ...
-
23.07.2013
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Evropský Eurofighter pro celý Perský záliv?
Evropský vojenský průmysl má důvod k radosti. Bahrajn, malý ostrovní stát Perského zálivu, projevil ...
-
10.08.2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
RiMr71: většině lidí ještě nedochází jak moc se raketová technika změnila za posledních 15 let. I když pořád platí, že ideální výstřel je ze zadní polosfery, dostat se tam ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: většině lidí ještě nedochází jak moc se raketová technika změnila za posledních 15 let.
I když pořád platí, že ideální výstřel je ze zadní polosfery, dostat se tam nebude zrovna jednoduché, obzvlášť když nepřítel riskne odpálit sraam přes rameno, aby ti takový manévr umožnil.
Navíc obratnost a účinnost takových raket je už na takové úrovni, že odpálení z jakékoliv aspektu šanci na zásah snižuje jen minimálně.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekRiMr71: Souboj vzduch-vzduch se dá rozdělit na - Dogfight - BVR A při obojí to pomůže (jak moc to netuším). Vymanévrovat střelu není to jednoduché, ale je to možné. S ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71:
Souboj vzduch-vzduch se dá rozdělit na
- Dogfight
- BVR
A při obojí to pomůže (jak moc to netuším).
Vymanévrovat střelu není to jednoduché, ale je to možné. S obratnějším letadlem se to snáze dělá.Skrýt celý příspěvekDeutschmann: "Obratnost je klíčová vlastnost, protože při dogfightu má obratnější letadlo výhodu. Což je nepopíratelný fakt." To jo. Ale v článku se nepíše o dogfightu, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Deutschmann: "Obratnost je klíčová vlastnost, protože při dogfightu má obratnější letadlo výhodu. Což je nepopíratelný fakt."
To jo. Ale v článku se nepíše o dogfightu, ale souhrnně o boji vzduch-vzduch.
A s tím vymanévrováním - ono to není tak jednoduché jak se občas podává, rozhodně ne u nových moderních střel. Nemluvě o manévrování před více raketami a už vůbec nemluvě o blížících se kooperujících střelách, kdy budou "lovit ve smečce"...Skrýt celý příspěvekTyphoon má podle tabulkových parametrů lepší výkonostní parametry než Rafele,ale má podle všeho na niží úrovni integrovanou tzv. ,,víceučelovost". Typhoon tyto systémy nemá z ...Zobrazit celý příspěvek
Typhoon má podle tabulkových parametrů lepší výkonostní parametry než Rafele,ale má podle všeho na niží úrovni integrovanou tzv. ,,víceučelovost".
Typhoon tyto systémy nemá z důvodů ušetření a nezájmu výrobce. To se zřejmě změnilo. Pokud budou všechny změny do Typhoona integrovány, bude mít minimálně stejné víceúčelové vlastnosti jako Rafale a jako stihač asi lepšíSkrýt celý příspěvekNevěřím tomu , že toto zlepšení pomůže tomuto průměrnému letounu aby se výrovnal například stíhačce Rafal. Snad se trochu zlepší stabilita při nízkých rychlostech , a to bude tak ...Zobrazit celý příspěvek
Nevěřím tomu , že toto zlepšení pomůže tomuto průměrnému letounu aby se výrovnal například stíhačce Rafal. Snad se trochu zlepší stabilita při nízkých rychlostech , a to bude tak vše. Na tomto odkazu viditelné změny http://www.air-cosmos.com/euro... Skrýt celý příspěvek
RiMr71: nejsem sice odborník na zbraně, ale F35 má výhodu že jej protivník uvidí na mnohem menší vzdálenost a když jej uvidí, již by měl mít co dělat s raketou odpálenou z F35. ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71:
nejsem sice odborník na zbraně, ale F35 má výhodu že jej protivník uvidí na mnohem menší vzdálenost a když jej uvidí, již by měl mít co dělat s raketou odpálenou z F35.
Obratnost je klíčová vlastnost, protože při dogfightu má obratnější letadlo výhodu. Což je nepopíratelný fakt.
Při boji BVR je schopno letadlo lépe vymanévrovat protivníkovu raketu.
Přeci jen raketa je jen stroj a nedokáže odhadnout úmysly cíle.
Jak velká je to výhoda to si netroufám odhadnout.Skrýt celý příspěvekPro Petres - ve Švýcarsku byly Gripeny vybrány coby náhrada za staré F-5. Takže srovnání s F-18 je trochu zbytečné. je to prostě letoun jiné kategorie pro jiné úkoly. A pro ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Petres - ve Švýcarsku byly Gripeny vybrány coby náhrada za staré F-5. Takže srovnání s F-18 je trochu zbytečné. je to prostě letoun jiné kategorie pro jiné úkoly.
A pro Wanislav - nevšiml jsem si, že by Typhoon nějak válcoval Rafale. Je sice faktem, že je realizována velká objednávka ze Saúdské Arábie, ale na druhou stranu se Rafale si nakoupil Egypt, nejspíš Katar, možná i další státy. Já myslím, že export mimo účastnické státy bude zhruba srovnatelnýSkrýt celý příspěvekOsobne bych rekl , ze svycarsky tendr jasne ukazal , co je dulezite a kde je "kvalita"/cena . Podle meho nazoru , ze je to prakticky jedina zeme na svete , kterou nelze podezrivat ...Zobrazit celý příspěvek
Osobne bych rekl , ze svycarsky tendr jasne ukazal , co je dulezite a kde je "kvalita"/cena . Podle meho nazoru , ze je to prakticky jedina zeme na svete , kterou nelze podezrivat z prosazovani "podivnych" zajmu .Skrýt celý příspěvek
"o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji ...Zobrazit celý příspěvek
"o 25 % větší vztlak křídla, což vede k lepším manévrovacím schopnostem (rychlost a poloměr otáčení) a lepší stabilitě při nízkých rychlostech – klíčových schopnostech v boji vzduch-vzduch"
...hmmm. velmi odvážné tvrzení... obzvláště v souvislosti s nedávno tak propíranou "neobratností" F-35 a s tím, jak se zas tolik neděje, protože to bohatě nahrazují elektronické a jiné vychytávky.
Ale tady se zase dozvídáme, že ne, že "klíčové schopnosti v boji vzduch-vzduch" (všimněte si, že to není omezeno na případný těsný dogfight na kordy, ale zmiňuje se boj vzduch-vzduch v celé své šíři a vzdálenostech) jsou "rychlost a poloměr otáčení" a "lepší stabilita při nízkých rychlostech".
TOž nevím jestli je tak důležité parádičkování na 60st AoA a utažené zatáčky na pětníku, když pilot při této akrobacii soupeře neuvidí, ale soupeř (třeba "neohrabaný") akrobata ano...
Chápu, že jde o citaci nějaké tiskové zprávy a PR sra*ek, ale od odborného webu bych čekal aspoň pozdvižené obočí nad tak rozporuplným prohlášením...Skrýt celý příspěvekŠkoda, že se tam nepíše o vyztužení zádi. Pokud to letadlo bude ještě obratnější, docela by mu to asi slušelo. Jestli kvůli trhlinám na zadku museli snížit životnost draku ze 6000 ...Zobrazit celý příspěvek
Škoda, že se tam nepíše o vyztužení zádi. Pokud to letadlo bude ještě obratnější, docela by mu to asi slušelo. Jestli kvůli trhlinám na zadku museli snížit životnost draku ze 6000 na 3000 hodin (nebo tak nějak) a zvýšit četnost prohlídek....
Jinak ač skvělý stroj, mě EF2000 bachratostí připomíná Fantoma F4- žádný pozvolný přechody mezi částmi letadla, jeto takový obtloustlý retro. Kanardy to trochu zachraňují...Skrýt celý příspěvekPetres Ak sú tie informácie z tvojich odkazov relevantné, potom je rafale lepší stroj ako typhoon. Domnievam sa ale, že zaradenie gripena ako jednomotorového lietadla medzi ...Zobrazit celý příspěvek
Petres
Ak sú tie informácie z tvojich odkazov relevantné, potom je rafale lepší stroj ako typhoon. Domnievam sa ale, že zaradenie gripena ako jednomotorového lietadla medzi ostatné porovnávané je nešťastnou voľbou. Bolo by zaujímavé porovnanie jednomotorákov ako gripen, f-16 ..... a viac ma nenapadá. Vzhľadom k tomu aké je veľké Švajčiarsko, pričom je myslím rozlohou menšie ako SR je použitie dvojmotorových lietadiel možno luxus. Viem, že aj my máme dvojmotorové Migy, ale to je iná rozprávka. Ja si práve u Gripena cením jeho prispôsobivosť týkajúcu sa štartu a pristátia na dialniciach a nepoužívanie brzdiacich padákov a ich následnú výmenu pri opätovnom štarte.Skrýt celý příspěvekShania Souhlasím, že Eurofighter je jiná cenová třída, nejsem si jistý jestli i výkonnostní. Vycházím z výběru švýcarské armády v roce 2008, kde celkem jednoznačně po stránce ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
Souhlasím, že Eurofighter je jiná cenová třída, nejsem si jistý jestli i výkonnostní.
Vycházím z výběru švýcarské armády v roce 2008, kde celkem jednoznačně po stránce výkonů ve všech! hodnocených letových kategoriích zvítězil Rafale (hodnocení bylo v konfiguracích 2008 a předpokládaná 2015). Myslím si, že v současné době lepší porovnání neexistuje.
To, že se nakonec Švýcaři přiklonili ke Gripenu je věc čistě ekonomická. Docela mne překvapuje, že bohaté Švýcarsko, až tak akcentovalo cenu a ekonomiku provozu, protože měřítkem byly výkony F/A-18C, které byly za 6 bodů a Gripen je v žádném letovém parametru ani v konfiguraci 2015 nesplňoval.
viz např. zde:
http://de.scribd.com/doc/95486...
http://rafalenews.blogspot.cz/...
Zde vcelku známý graf ceny letové hodiny:
http://www.gripenblogs.com/Lis...
To by mohla být odpověď i pro yaanu.Skrýt celý příspěvekDocela by mě zajímalo srovnání Eurofighteru a Rafalu. Proč tak EF válcuje Rafal v prodejích na blízkém východě? Tam se přece Mirage prodávali skoro ve velkém.
Docela by mě zajímalo srovnání Eurofighteru a Rafalu. Proč tak EF válcuje Rafal v prodejích na blízkém východě? Tam se přece Mirage prodávali skoro ve velkém.
Načítám diskuzi...