Bundeswehr se probouzí: Němci přidají armádě 20 %

Foto: Voják Bundeswehru; ilustrační foto / BMVg
Voják Bundeswehru; ilustrační foto / BMVg 

Německo se přidalo k dalším zemím na evropském kontinentě, které se probudily z letargie, a začíná více investovat do své obrany. Důvodem jsou především události na Ukrajině a nutnost boje proti islámskému terorismu.

Probuzení ze zimního spánku

Německo vydává na obranu dlouhodobě 1,2 až 1,4 % svého hrubého domácího produktu. Avšak díky silné ekonomice má německé ministerstvo obrany jeden z největších vojenských rozpočtů vůbec - aktuálně patří Německu osmá pozice ve světovém žebříčku vojenských výdajů.

V posledních letech ale Německo stále snižovalo výdaje na obranu až na úroveň 1,2 % HDP, což se samozřejmě projevilo i v nižším vojenském rozpočtu. Avšak vzhledem k závažným bezpečnostním změnám v posledních letech se Německo rozhodlo výrazně zvýšit investice do armády.

Německo nyní přijalo plán, kdy do roku 2020 počítá s nárůstem obranných výdajů o 20 %.

Pro letošní rok německé ministerstvo obrany počítá s 34,3 miliardy euro (926 miliard Kč).V příštím roce němečtí vojáci získají 36,6 miliardy euro, v roce 2018 36,9 miliardy euro, v roce 2019 s 37,9 miliardy euro a v roce 2020 39,2 miliardy euro (tedy + 20 %).

Původní plány, ještě před krizí na Ukrajině, počítaly přitom s rozpočtem armády v roce 2019 s maximálně 33 miliardy euro. Německo tak oproti plánům “napumpuje” do armády v příštích čtyřech letech navíc 10,2 miliardy euro (275 miliardy Kč).

Více vojáků a techniky

Navýšení jde ruku v ruce s dřívějšími prohlášeními o nutnosti modernizovat německou armádu. V lednu německá ministryně obrany Ursula von der Leyen představila plán modernizace armády do roku 2030 v hodnotě 130 miliardy euro. Podle  Tobiase Lindnera, vojenského experta strany zelených v Bundestagu, jde o nárůst 50 miliard euro do modernizace oproti původním plánům.

Dodatečné peníze půjdou mimo jiné na nákup tanků Leopard 2, obrněných transportérů Boxer, samohybných houfnic PzH 2000 nebo vozidel Fusch. Vzroste také počet aktivních vojáků Bundeswheru na 185 000 mužů (+7000).

Počet tanků Leopard 2 vzroste z 225 kusů na 320 kusů. Kromě nákupu 350 nejnovějších bojových vozidel pěchoty Puma plánuje německá armáda (oproti dřívějším úvahám) udržet navíc 190 bojových vozidel pěchoty ve výzbroji. Není jisté, zda německá armáda získá další vozidla Puma nebo projdou modernizací současná vozidla Marder.

Zvýší se také o 130 kusů (na 1300) počet kolových obrněných vozidel Fuchs a Boxer. Počet samohybných houfnic vzroste na 101 kusů (z 89 kusů) a počet vozidel Fennek z 217 strojů na 248 strojů. V německé armádě rovněž zůstane ve výzbroji 38 raketometů MARS II (modernizované MLRS).

Německo stále pozadu

V Německu existuje tlak na další zvýšení rozpočtu armády. Velení Bundeswheru například požadovalo na roky 2017 až 2020 18,5 miliardy euro, místo vládou schválených 10,2 miliard. Také podle komentářů v německých médiích musí Německo více investovat do armády, aby dohnalo roky zanedbávání svých ozbrojených sil.

Přes zvýšení je však Německo dalece od příslibu vydávat 2 % na svou obranu. Při vydají 2 % HDP by rozpočet německého ministerstva obrany dosáhl v letošním roce 57,2 miliardy euro. Největší evropské vojenské velmoci Velká Británie a Francie přitom ročně vydávají na obranu 49 miliardy euro (2,07 %), resp. 39,2 miliardy (1,8 %).

Pro srovnání, Rusko pro letošní rok hodlá vydat na obranu 38,3 miliardy euro, což se rovná 4 % ruského hrubého domácího produktu. Pokud Německo vydá na zbrojení stejně jako Rusko, tedy 4 % HDP, rozpočet německého ministerstva obrany dosáhne 114 miliard euro.

Před německou armádou nyní leží roky práce, aby dostalo své ozbrojené síly ze “zimního spánku”. Nejedná se však jen o pozemní techniku, tristní stav je i u letectva.

Podle zprávy vládního zmocněnce pro obranu Hans-Petera Bartelse z celkového počtu 114 stíhaček Eurofighter je 40 % mimo provoz (probíhá modernizace). V aktivní službě je pouze 68 strojů Eurofighter, z toho je však jen 38 letadel připraveno k okamžitému nasazení. Nedostatek náhradních dílů a peněz na opravu způsobil, že z 93 letadel Tornádo je pouze 29 strojů okamžitě nasaditelných.

Nedostatečné finance se podepisují i na vrtulníkovém letectvu. Německá armáda má v inventáři 43 bitevních strojů Tiger a 40 víceúčelových NH-90. Podle zprávy Bartelse je však pouze sedm Tigerů a pět NH-90 okamžitě nasaditelných do akce.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izraelci v Německu otestovali revoluční infračervený rušič

Izraelská firma Elbit Systems na cvičení EMBOW XIV mezinárodnímu publiku předvedla schopnosti nové ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Litva kupuje německé transportéry Boxer

Litva významně modernizuje své pozemní ozbrojené síly. Z Německa si pořídí obrněné transportéry, ...

Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado

Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Vestly
    16:28 04.04.2016

    Nemci a Rusi su jediny agresori a vsetci ostatny su neviniatka, nie? :D To ste nikdy nepoculi o Nemecko-Polskej dohode (vdaka ktorej aj Poliaci uchmatli kus nasho uzemia pri ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemci a Rusi su jediny agresori a vsetci ostatny su neviniatka, nie? :D

    To ste nikdy nepoculi o Nemecko-Polskej dohode (vdaka ktorej aj Poliaci uchmatli kus nasho uzemia pri rozpade Ceskoslovenska), Nemecko-Anglickej dohode atd.. ?

    Tragédia..Skrýt celý příspěvek

  • RadimSi
    16:01 04.04.2016

    Myslím že Poláci by asi chtěli vysvětlení jak je to s tím hodným Sovětským svazem který vlastně nic neudělal žádná Katyň se nekonala a ruský voják na území Polska vstoupil až při ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že Poláci by asi chtěli vysvětlení jak je to s tím hodným Sovětským svazem který vlastně nic neudělal žádná Katyň se nekonala a ruský voják na území Polska vstoupil až při hrdinném osvobození naprosto zničené Varšavy které zajisté Stalin poskytl veškerou pomoc při povstání hlavně povolením letecké pomoci spojenců :)Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:44 04.04.2016

    ...vidím, že nás to dožralo stejně... :)

    ...vidím, že nás to dožralo stejně... :)

  • RiMr71
    15:43 04.04.2016

    Jaké překrucování dějin? Zaútočili na Polsko společně skopčáci s ivany nebo ne? A tady na té fotce je kdo - Bengálci se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jaké překrucování dějin? Zaútočili na Polsko společně skopčáci s ivany nebo ne?

    A tady na té fotce je kdo - Bengálci se Svahilci?
    https://upload.wikimedia.org/w...

    Na překrucování historie a převlékání kabátů podle směru větru jsou jiní experti...
    http://www.vrtulnik.cz/ww6/hel... Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:33 04.04.2016

    otecko: jaké překrucování historie? V německu i v sovětském svazu byl v tu dobu zločinecký a velmi agresivní režim (např. ruská armáda byla na počty značně větší a silnější než ...Zobrazit celý příspěvek

    otecko: jaké překrucování historie? V německu i v sovětském svazu byl v tu dobu zločinecký a velmi agresivní režim (např. ruská armáda byla na počty značně větší a silnější než wermacht). Tyto režimy se spolu dohodli na anexi Polska, které bylo mezi nimi - a to i provedli, Rusko si navíc k tomu přidalo pobaltí.

    To, že zbytek Evropy zpočátku přehlížel nebezpečí Německa, protože se byl orientován proti druhé hrozbě - Rusku - nic nemění na tom, že zločinecké režimy byly oba a že cílem obou států bylo rozšiřovat svá území za pomoci síly.

    David:
    1) Rusko ještě v roce 2015 navyšovalo oficiální vojenský rozpočet o 8.1%. Viz
    http://www.securitymagazin.cz/...

    Teprv v roce 2016 Rusko plánuje, že výdaje zvyšovat nebude - ale jaká bude realita si teprv musíme počkat - Rusko zrovna není stát, které dělá to, co říká...

    2) Jenže oni už dávno nedávají 4%, ale 6%. Právě proto mají tolik peněz "bokem", aby oficiálně měli jen ta 4%. Takže je otázka, nakolik ohlášené snížení výdajů bude skutečné, a nakolik jen půjde o přesun mezi kapitolami rozpočtu.Skrýt celý příspěvek

  • David
    15:19 04.04.2016

    Pro logik - souhlasím s tím, že v případě Ruska jde o dlouhodobé a navíc postupné navyšování. Právě na vojenských výdajích je vidět, kdy nastoupil Putin. Ale v posledních letech, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro logik - souhlasím s tím, že v případě Ruska jde o dlouhodobé a navíc postupné navyšování. Právě na vojenských výdajích je vidět, kdy nastoupil Putin. Ale v posledních letech, dochází již k stagnaci růstu, částečně i poklesu ( v závislosti na pokles cen ropy, sankce a pokles HDP atd). Ona cca 4% HDP pro Rusko patrně představují jakýsi strop, přes který nechtějí jít. Řekl bych, že poučení ze zkušeností Sovětského svazu je v Rusku živé.
    A souhlasím s Honzou H. Vzhledem k výši platů atd, které se přitom vzhledem k inflaci fakticky snížily, a ze stejného důvodu nižší ceny zbraňových systémů, si ruská armáda při zhruba stejných částkách dokáže pořídit mnohem víceSkrýt celý příspěvek

  • otecko
    15:16 04.04.2016

    pro martinius.... tak takové zjednodušení počátku II. světové .. fak do nebe volající. To už od konce války opravdu uplnulo tolik vody, že se začínají překrucovat dějiny??? Nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    pro martinius.... tak takové zjednodušení počátku II. světové .. fak do nebe volající. To už od konce války opravdu uplnulo tolik vody, že se začínají překrucovat dějiny??? Nebo nejde dohledat, co byla Evropa po první světové válce, kdo s kým a proti komu?
    Pokud neznáme vlasní historii, jsem na nejlepší cestě si ji zopakovat,jak praví klasik.

    ...jinak mám dojem, že kvůli Rusku Němci navyšovat rozpočet na obranu nemusí, to je jen podmínečné vyvolání obav. Rusko s Evropou válčit nechce, nemá na to, navíc chce s Evropou obchodovat. To je jeich cíl. Strašení Ruskem už je fakt otázka pro psychiatry. Horší jak bubák...Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    15:08 04.04.2016

    Studujte chlapci viac dejiny.

    Studujte chlapci viac dejiny.

  • logik
    15:05 04.04.2016

    crusader: Kromě všech námitek, co tu zazněly, tak nejde jen o absolutní čísla. Daleko více vypovídají relativní čísla vzhledem k HDP - to totiž ukazuje, jak je pro daný stát ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: Kromě všech námitek, co tu zazněly, tak nejde jen o absolutní čísla. Daleko více vypovídají relativní čísla vzhledem k HDP - to totiž ukazuje, jak je pro daný stát válčení důležitá priorita.

    Pokud Německo zvýšilo z 1.2% na 1.5% HDP, tak to není zdaleka tak "agresivní", jako když rusko za posledních 15 let výdaje zvedlo armádní rozpočet na 6% (započítávám i neoficiální výdaje), i když jde v absolutní hodnotě o podobná čísla. Pro Rusko je evidetnně válčení 4x důležitější, než pro německo. Ve skutečnosti více, protože i armáda má "mandatorní výdaje", takže nějaká část z těch výdajů je nutná a o afinitě k válčení mluví poměr toho, co zbyde.Skrýt celý příspěvek

  • martinius
    14:54 04.04.2016

    Sorge-227 - Po tom co sposobilo v 20. storociu nemalo by mat pravo na ziadnu armadu. Pokud vím, tak na Polsko zaútočili společně. Takže začali válku ruku v ruce a oba měli ambice ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorge-227 - Po tom co sposobilo v 20. storociu nemalo by mat pravo na ziadnu armadu. Pokud vím, tak na Polsko zaútočili společně. Takže začali válku ruku v ruce a oba měli ambice na ovládnutí Evropy. Bolševik násilně okupoval a začlenil do svého svazu hned několik republik. Takže jak to je s tím dobrým a zlým. Pokud by Německo nemělo mít za své činy armádu, tak Rusko asi také, že. Nepamatuji si, kdyby Rusko nebylo agresor.Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    14:51 04.04.2016

    crusader: Ano, ale tohle je už zase jiná otázka. Reakce byla především na sorgeho, který tvrdí, že Německo zbrojí a udivuje ho, že to nikomu nevadí a dále pak tvrdí, že USA a NATO ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: Ano, ale tohle je už zase jiná otázka. Reakce byla především na sorgeho, který tvrdí, že Německo zbrojí a udivuje ho, že to nikomu nevadí a dále pak tvrdí, že USA a NATO chtějí zničit Rusko. (a to ani nezmiňuji prazvláštní spojení USA a NATO. Jako kdyby snad USA nebylo v NATO? Takže spojení něco jak "Sovětský svaz a Rusko".)

    V porovnání rozpočtů západních armád s ruskou armádou je potřeba vzít v úvahu i to, že náklady na platy vojáků jsou někde úplně jinde. Za plat ruského důstojníka by Němec nešel ani do kuchyně. Dále pak také to, že cena ruských zbraní (a to především pro samotnou ruskou armádu) je výrazně nižší, než ceny obdobné západní techniky. Takže to, jaké množství výzbroje dostane za 1 mil $ Německo a Rusko bude, bude hodně rozdílné.
    A také to, co zmínili David a Logik, že skutečné ruské výdaje budou o dost vyšší.

    Na druhou stranu, když se podívám na ceny nejnovějších ruských zbraní (třeba Armata), tak cenou vcelku slušně dotahují západní techniku. Ještě bude zajímavé tohle sledovat.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    14:39 04.04.2016

    Takze vydaje na zbrojenie v roku 2014 podla tohto http://ekonomika.sme.sk/c/7303... krajina ...Zobrazit celý příspěvek

    Takze vydaje na zbrojenie v roku 2014 podla tohto

    http://ekonomika.sme.sk/c/7303...


    krajina miliard $ % HDP
    1. USA 618,7 3.8
    2. Cina 171,4 2
    3. Rusko 84,9 4.1
    4.Saudská Arábia 62,8 9.3
    5.Francuzsko 62,3 2.2
    6.Japonsko 59,4 1
    7.Velka Britania 56,2 2.3
    8.Nemecko 49,3 1.2

    Najvecsim exporterom zbrani v roku 2014 bolo Rusko, z exportom za 8 miliard $, nasledovanymi USA s exportom 6.2 miliard $Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    14:24 04.04.2016

    Tak ja som bolševik a ešte dementny, asi niečo na tom bude. Nechapem to prečo tamty su zly a tamty su dobry. Sak Nemecko nema dovod rozsirovat armadu. Su tam americke zakladny. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ja som bolševik a ešte dementny, asi niečo na tom bude. Nechapem to prečo tamty su zly a tamty su dobry.
    Sak Nemecko nema dovod rozsirovat armadu. Su tam americke zakladny. Po tom co sposobilo v 20. storociu nemalo by mat pravo na ziadnu armadu.

    A rusko sa asi nema pravo branit. Nemaju vela penazi, ale co maju robit? Maju sa vzdat a nechat sa vyhladit? Vsade kolem nich su nepriatelia. Sak ked boli oslabeny obcianskou vojnou tak sa tam prehanali americke, anglicke, japonske armady a chceli ziskat cely sibir.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    14:20 04.04.2016

    Jasně Rusko je jasný agresor a proto jeho letošní rozpočet 38,3mld eur, NATO je Ruskem ohrožováno a proto jen na obyvatelstvo poloviční Německo dává 34.3mld eur (neboli podobně ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasně Rusko je jasný agresor a proto jeho letošní rozpočet 38,3mld eur,

    NATO je Ruskem ohrožováno a proto jen na obyvatelstvo poloviční Německo dává 34.3mld eur (neboli podobně jako Rusko) a "velmoci" Francie a Velká Británie jen 39,2mld eur (FR) a 49 mld. eur (a to raději nemluvím o USA).

    Asi neumím počítat, ale nevím kdo dává na armádu víc, podle mě to Rusko není.

    Asi by měl Spolkový sněm začít vyšetřovat, jak je možné, že s podobným rozpočtem jako má Rusko není Bundeswehr bojeschopný.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:16 04.04.2016

    David: Nedává 4% dlouhodobě. Dlouhodobě až do roku 2015 (sankce + pokles ceny ropy nárůst zastavil) výdaje do armády navyšovalo. V roce 2000 byl oficiální vojenský rozpočet méně ...Zobrazit celý příspěvek

    David: Nedává 4% dlouhodobě. Dlouhodobě až do roku 2015 (sankce + pokles ceny ropy nárůst zastavil) výdaje do armády navyšovalo.
    V roce 2000 byl oficiální vojenský rozpočet méně než třetinový oproti 2015, zatímco HDP jim vyrostlo jen cca 2x. Takže Rusko nezbrojí "tradičně stejně", ale posledních patnáct let pravidelně navyšuje výdaje na obranu.

    A tady se lidi čertěj, když si někdo dovolí zvednou výdaje z 1.2 na 1.5 HDP....

    Skryté výdaje ruska se pak odhadují na další cca polovinu oficiálního rozpočtu, např.
    http://www.sipri.org/research/... Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:37 04.04.2016

    Pro HonzaH - Rusko ony cca 4%HDP na obranu dává dlouhodobě. Výsledky jsou přitom vidět - nákup celé řady moderních zbraňových systémů, celkové zvýšení bojeschopnosti atd. Rusko má ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro HonzaH - Rusko ony cca 4%HDP na obranu dává dlouhodobě. Výsledky jsou přitom vidět - nákup celé řady moderních zbraňových systémů, celkové zvýšení bojeschopnosti atd. Rusko má tedy proti evropským státům značný náskok
    A navíc - pro etatistickou ekonomiku s atypickým příjmem ( ropa) jako je ta ruská, je mnohem snazší vyčlenit peníze na obranu a především např. na nákup výzbroje, než pro liberální západní ekonomiku. Tradicí ruských výdajů na zbrojení bylo vždy i to, že mnohé programy byly financovány mimo běžný armádní rozpočet a skryty pod jiná ministerstva. Proto podle mne osobně ony výdaje ve výši 4% HDP v případě Ruska
    jsou podceněnáSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:05 04.04.2016

    Charlie: část Marderů mají v různém stupni modernizace (část byla i na misích), ty se mají vyřazovat až jako poslední. I modernizované Mardery už jsou dost těžké. Nákupem Pum by ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie:
    část Marderů mají v různém stupni modernizace (část byla i na misích), ty se mají vyřazovat až jako poslední. I modernizované Mardery už jsou dost těžké. Nákupem Pum by neměli chaos v zázemí, jednotné náhradní díly atd. Pro armádu velikosti jako je BW nemá smysl udržovat velký počet dvou pásových transportérů. Hloubkově modernizované Mardery vypadají dobře, jsou i mnohem těžší než původní stroje (tedy se výhoda stírá), modernizace taky něco stojí a finance by bylo lepší investovat do nových strojů (byť menší množství). Tím netvrdím že modernizované Mardery nemají smysl pro jiné armády - pořád jsou dost žádané.
    PzH-2000: pokud půjde jen o zastavení prodeje, reaktivaci a modernizaci houfnic, tak máte pravdu. Novovýrobě bych se hodně divil - výsledek by byl hodně drahýSkrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:53 04.04.2016

    Rase: PzH-2000 - vy považujete přerušení vyřazování pravděpodobně nejlepší současné pásové houfnice za krok zpátky? AMG je jen rozpočtová znouze ctnost... Marder: předně - ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    PzH-2000 - vy považujete přerušení vyřazování pravděpodobně nejlepší současné pásové houfnice za krok zpátky? AMG je jen rozpočtová znouze ctnost...

    Marder: předně - modernizace vyjde mnohem levněji než nákup nové, hi-tech techniky, a je spousta úloh, kde Marder může stále excelovat. Navíc je mnohem lehčí, čili méně nákladný na provoz. Dále se i v současné době jedná o kvalitní pásový OT, byť zastaral pokud jde o ochranu a palebnou sílu.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    12:21 04.04.2016

    Pro Seorge227, pro Bolševiky je obyčej trpěti demencí, ještě nutno připočíst naši velearmádu, která je též v NATO a Rusko se musí třást. Asi proto ruská populace trpí alkoholismem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Seorge227, pro Bolševiky je obyčej trpěti demencí, ještě nutno připočíst naši velearmádu, která je též v NATO a Rusko se musí třást. Asi proto ruská populace trpí alkoholismem, aby mohla v tomto napětí ze strachu ze západu spát. Uprchlíci jsou převlečení bojovníci, kteří posílí naše vojska a zaútočíme nečekaně od Severu a teď se budu třást já, že jsem prozradil plány našeho štábu.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:02 04.04.2016

    Ty Leopardy 2 (cca 100) se mají odkoupit od KMW (které je koupilo už dřív od BW). Všechny tanky budou modernizovány na jednotný standard (2A7). Nejde o novovýrobu, nové tanky se ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty Leopardy 2 (cca 100) se mají odkoupit od KMW (které je koupilo už dřív od BW). Všechny tanky budou modernizovány na jednotný standard (2A7). Nejde o novovýrobu, nové tanky se budou nakupovat až Leopardy 3 (po roce 2030). V případě PzH 2000 bych se divil, byl by to krok zpátky, přeci jen je vyřazují, navíc němci můžou mít AMG moduly, domácí výroby. U transportérů bych čekal jen Pumy a Boxery (když mají peníze, tak proč modernizovat Mardery).
    Každý členský stát NATO má dáva 2% HDP, tedy bych o zbrojení nemluvil, to bych nechal až pokud budou nad ty 2% - pak panikařteSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7