Zkáza norské fregaty Helge Ingstad

Téměř kompletně potopená norská fregata Helge Ingstad; větší foto / Forsvaret

Před několika dny došlo k nehodě norské fregaty Helge Ingstad třídy Nansen, která se 8. listopadu srazila s tankerem Sola nedaleko norského města Bergen. Posádka ve snaze zachránit plavidlo navedla fregatu na mělčinu. Loď byla ukotvena lany, ale ta praskla a nyní je fregata téměř celá potopená v norském fjordu. Záchrana plavidla je tak nyní velmi nejistá.

Průběh nehody mezi norskou fregatou a tankerem Sola blíže objasnila zveřejněná zvuková nahrávka komunikace mezi fregatou, tankerem a kontrolní stanicí na pobřeží. Navíc bylo zveřejněno video ukazující radarové stopy lodí v oblasti před a v průběhu srážky.

Jak tedy k nehodě došlo? Po opuštění ropného terminálu Stura posádka tankeru Sola objevila na svém radiolokátoru neznámé plavidlo plující s vypnutým automatickým identifikačním systémem AIS (Automatic Identification System). AIS přes vysílačku VHF vysílá nejrůznější identifikační a navigační údaje, jako je jméno lodi, typ a velikost, volací znak a údaje získané z GPS (poloha, rychlost, směr plavby, atd). Veškeré informace se zobrazují na podkladu digitální mapy a posádka každé lodě (s potřebným vybavením) zná přesnou polohu a typ lodí ve své oblasti.

Fregata měla ale AIS vypnutý a posádka tankeru proto požádala pobřežní stanici řízení lodní dopravy Fedje VTS (Fedje Maritime Traffic Center) o potvrzení přítomnosti a směru plavby cizího plavidla. Fregatu nemohla posádka tankeru zkontrolovat vizuálně, protože vše probíhalo kolem 4:00 ráno, kdy panuje ještě tma.

Téměř dvě minuty po prvním hovoru Fedje VTS informuje posádku tankeru Sola, že příslušná loď by mohla být fregata Helge Ingstad. Tanker poté rádiem kontaktuje fregatu přímo a požádá válečnou loď, aby otočila na pravobok (dle námořních pravidel) kvůli zamezení srážky.

Podle zveřejněné komunikace je ale reakce posádky fregaty nejasná. Operátor na fregatě potvrzuje přijetí požadavku ale nabízí alternativní postup a použije přitom norské slovo „blokkene“. Podle webu The Drive posádka norské fregaty byla zřejmě znepokojena tím, že při změně směru na pravobok může fregata najet na mělčinu nebo se střetnout s jinou překážkou (plavidlem). Podle norského webu VG je ale v místě dostatek prostoru a mělčina leží jeden kilometr od místa nehody.

Zdá se tedy, že posádka fregaty se rozhodla otočit na levobok, ale bohužel v té době byly v prostoru přítomny i další lodě. Podle webu The Drive se tak mohlo velmi rychle ukázat, že fregata neměla dostatek prostoru, aby se vyhnula srážce. V každém případě norská fregata ani během minuty po rádiovém upozornění od tankeru Sola nezměnila směr. Ke srážce pak došlo tři minuty (ve 4:02 ráno) poté, co tanker Sola o situaci informoval pobřežní středisko řízení plavby Fedje VTS.


Radarové stopy plavidel v oblasti synchronizované s komunikací mezi tankerem, fregatou a Fedje VTS. Překlad do angličtiny.

Přesný průběh nehody je vyšetřován a zejména je nutné znát důvody, proč fregata měla vypnutý AIS a nezměnila směr na pravobok.

Norská fregata po srážce utrpěla značné poškození trupu a posádky se ji proto rozhodla navést na mělčinu, aby loď zachránila před potopením. Při najetí na mělčinu byla fregata z větší části nad hladinou a záchranáři se snažili polohu lodě stabilizovat devíti ocelovými lany. Několik lan v noci z pondělí na úterý ale prasklo a fregata se prakticky celá potopila. Nyní jde vidět nad hladinou jen část zádě a nástavba s radiolokátorem AN/SPY-1F, což je mimochodem klíčový prvek námořního protiletadlového a protiraketového systému Aegis.

Zatím není znám rozsah škod, které vznikly jak v důsledku srážky, tak v důsledku kompletního potopení. Je ale jasné, že při zaplavení vnitřních prostor bude fregata potřebovat náročnou a velmi drahou opravu. V každém případě nyní pokračují přípravy na vyzvednutí fregaty.

Nejdříve je nutné odstranit palivo a munici, následně bude fregata vyzvednuta a umístěná na těžký nákladní člun (s plochým dnem) soukromé společnosti BOA. Člun fregatu přepraví do 34 km vzdáleného přístavu Haakonsvern, hlavní základny norského námořnictva. Zatím ale neexistuje časový plán vyzvednutí lodě a už není vůbec jisté, zda půjde loď nebo aspoň její vybavení (radiolokátor, zbraně) zachránit.


Záběry na potopenou fregatu Helge Ingstad

Norské námořnictvo před srážkou provozovalo pět fregat třídy Nansen, které tvoří hlavní údernou sílu norského námořnictva. Fregata Helge Ingstad o výtlaku 5290 tun byla spuštěna na vodu v roce 2009. Na délku měří 133 metrů. Hlavní výzbroj fregat třídy Nansen tvoří námořní automatický kanón ráže 76 mm, protilodní a protizemní střely NSM (Naval Strike Missile) a protiletadlové střely RIM-162 ESSM.

Podle webu Norway Today celý projekt stavby pěti fregat třídy Nansen a nákup šesti námořních vrtulníků NH90 přišel norské daňové poplatníky na 20 miliard norských korun. Pokud odečteme cenu vrtulníků, tak jedna fregata stojí 3,5 miliardy norských korun, tedy 411 milionů dolarů, což se rovná prakticky celému ročnímu rozpočtu norského námořnictva. Norské námořnictvo navíc loď nemělo pojištěnou.

Pikantní je, že z norských fregat třídy Nansen operují problematické námořní vrtulníky NH90. Norsko prozatím získalo šest vrtulníků NH90 ze 14 objednaných. Avšak vzhledem k náročnosti údržby a chronickému nedostatku náhradních dílů je flotila 14 vrtulníků NH90 schopna ročně nalétat pouze 2100 hodin místo požadovaných 5400 hodin.

Každý norský vrtulník NH90 tak nalétá ročně maximálně 150 hodin, tedy maximálně hodinu každé dva dny. Navíc provozní náklady vrtulníků NH90 jsou mnohem větší, než se předpokládalo. Existuje plán dodatečných investic pro dosažení většího náletu, ale zároveň se uvažuje o vyhrazení celé flotily 14 vrtulníků pouze pro námořní operace ve spolupráci s fregatami třídy Nansen.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Fregaty Jiangkai II a čínsko-pákistánské přátelství

Ministerstvo obranného průmyslu Pákistánu 1. června podepsalo smlouvu se společností China Shipbuilding Trading o koupi dvou fregat Type 054A (Jiangkai II). Nejpozději v roce 2021 mají vstoupit do ...

Páteř ruského námořnictva: Fregata Admirál Gorškov ve službě

V Petrohradě byla dne 28. července slavnostně zařazena do služby ruského námořnictva fregata Admirál Gorškov (Projekt 22350), první loď stejnojmenné třídy. Fregaty Admirál Gorškov jsou největší a ...

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje stíhačky F-35B Lightning II na letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Pro Velkou Británii jde o přelomovou ...

Britské fregaty Type 26 pro kanadské námořnictvo

Kanada vybrala potenciálního dodavatele fregat pro Kanadské královské námořnictvo RCN (Royal Canadian Navy) v rámci programu Canadian Surface Combatant. Volba padla na britské fregaty Type 26, které ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • pigment
    13:44 19.11.2018

    https://medium.com/@cargun/radar-images-audio-log-of-knm-helge-ingstad-frigate-sola-ts-oil-tanker-collision-a71e3f516b54

    kdyz koukam na tu timeline a zaznam komunikace a s AISu, tak na Helge to nekdo slusne nezvladl. A omluvit se to neda.

  • Jirosi
    21:07 17.11.2018

    List: Pokud ti to dělá problém, v pohodě....
    Omlouvám se, jen sem se chtěl dozvědět více k tématu co tu "Fenri" zmínil jako hrozbu.

  • list
    20:48 17.11.2018

    Pro pana Grohmanna: čtu AN už nějaký pátek. Opravdu rád. Ale strašně mně NEBAVÍ to plevelení diskuzí.

    Proč mám číst X stránek kde nick Jirosi píše o tom, co si myslí že si nick Fenri myslí a přesvědčuje Fenriho, že ví lépe, co si myslí než on sám. A proč se pan Fenri nemůže spolehnout na intelekt ostatních čtenáří, kteří v klidu poznají, že pan Jirosi prostě má nějaký problém a bude psát dokud se mu bude odpovídat a bude celý ten pseudokonflikt hrotit stále absurdnějšími argumenty?
    Fenri, když už nemůžete přestat reagovat na nesmyslné ataky zjevně nemocného člověka, tak buďto panu Grohmanovi přispějte na to, ať vylepší forum AN na vlákna, nebo zaplaťte Jirosimu jeho vlastní blog - třeba "Jirosiho halucinace", ale PROSÍM NEKRMTE HO.
    Aquila non captat muscas

  • Echo
    18:41 17.11.2018

    Jirosi -> Dakujem. Prinutil si ma pozriet cim su fregaty triedy Nansen vybavene.

    - 2x radar ( multifunkcny + prehladovy ) + 2x strelecky radar
    - optoelektronicky system detekcie a navadzania
    - 2x sonar
    - ...

    A vrazime do 300m tankeru. To vyzera na ciste zlyhanie techniky. A este by mohli dat posadke nejaky metal, napr. za +- uspesne nabehnutie na plytcinu a ukazkovu evakuaciu.

  • Jirosi
    17:59 17.11.2018

    Echo:
    A)Posádka jak vy říkáte, machýrku...
    B)Posádka ve stavu přepracovaní, přetížení z cvičení
    C)Posádka co měla chybu na lodi, a jela do přístavu bez přístrojů..
    D)Posádka co měla chybu na lodi, co mohla odhalit a opravit, požádat o asistenci
    E)Posádka co měla chybu na lodi, co nemohla odhalit
    F)Posádka co měla chybu na lodi, co nemohla odhalit pro stížené podmínky

    Jen se zkuste zamyslet, které nehody se stávají zcela běžně i zkušeným profesionálům, případně co můžeme z toho co víme vyloučit.
    A jen v případech A, C, D, je to skutečná chyba posádky.
    Vy snad máte informace z fregaty, pro vyloučení C-F?

  • Jirosi
    17:28 17.11.2018

    Fenri:"Jirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem?"
    Takže váš příspěvek z fenri Datum: 16.11.2018 Čas: 08:34, není váš?
    Tam se totiž píše:
    "K věci: ...
    Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením...."
    Ta reakce "fenri Datum: 16.11.2018 Čas: 09:29" -Taky vám nepatří?

    "Vždyť je úplně jedno, co napíší, když to naprosto otočíte, překroutíte a dolžete."
    Takže když vás "ctrl+c / ctrl+v" cituji, tak lžu. To jako vážně?

    "Pokud nevěříte na to,že elektroniku lze rušit a pokud nevěříte na to, že v nejen těchto situacích se mohou hodit klasické znalosti, vaše věc. "

    Asi na citaci tohoto výroku, názoru budu čekat dlouho že?

    Hold, odpovědi se nedočkáme... Ale zato spousty jiných věcí ano... zajímalo by mně kde má tahle diskuze hranice.

  • Echo
    17:02 17.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi -> Ake informacie?!?! Co preboha nie je jasne? Problemy s pisanym slovom?

    Tak znova:

    Moznost A)
    Vsetko na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou funguje a oni to napalia do tankera.

    Moznost B)
    Nic na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou poriadne nefunguje a oni to napalia do tankera.

    Moznost C)
    Nieco na fregate Helge Ingstad prespikovanej vyspelou technikou nefunguje a oni to napalia do tankera.

    Ja netusim, ktora z moznosti A,B,C sa stala, ale v kazdom pripade to POSADKA pokaslalala. Nereagovali adekvatne na danu situaciu. Cize ludska chyba, slendrian, ignoranstvo, syndrom boha. Jasnejsie to uz ozaj neviem napisat.

  • fenri
    16:43 17.11.2018

    Jirosi a proč bych vám odpovídat na otázku,která nesouvisí s mým příspěvkem? A proč bych vám měl odpovídat po vašich lžích? Vždyť je úplně jedno, co napíší, když to naprosto otočíte, překroutíte a dolžete. Je přeci fuk, kdyz napíši A, protože vy budete lhát o tom,jak jsem napsal H7G a myslel to jako T4O.
    Pokud nevěříte na to,že elektroniku lze rušit a pokud nevěříte na to, že v nejen těchto situacích se mohou hodit klasické znalosti, vaše věc.
    Ale stejně si myslím, ze byste se neměl Norům vysmívat, že jsou homosexuálové. Jednak do je k zaměření webu irelevantní a druhak to není pravda a je to nekorektní. Ale svědčí to vás.

  • Jirosi
    16:42 17.11.2018

    Echo: Z čeho usuzujete ty informace co jste tu dal?
    Opět se ptám, vy máte informace z

  • Echo
    15:17 17.11.2018

    Jirosi -> A presne to svedci o neschopnosti alebo arogancii posadky zlozenej z "profesionalov". Ak mam technicke problemy s navigaciou/komunikaciou/pohonom/cimkolvek tak nevletim ako slepy boh vojny do fjordu s tym, ze som bojove plavidlo a vsetci mi uhnu. Na ich smolu Sola neuhol. Uvedom si, ze bojove plavidlo nie je rybarsky cln riadeny jednym typkom, ktory si pomaha s GPS z mobilu.

  • Jirosi
    14:41 17.11.2018

    Fenri: Ano, můžeme se tu stále hádat o tom co považujete za můj příspěvek, co mi vkládáte do úst. Proč ne... vaše úroveň konverzace.

    Nebo můžete odpovědět... Jakým způsobem hodláte pomocí rušiček a EMP pulzu ohrozit loď(ano, článek je o lodi, západní lodi, ne lodi z Ruska nebo Číny. Vybavené západním systémem Aegis(USA).) na otevřeném moři bez použití elektroniky, ve vzdálenosti cca 10-100km od pobřeží?
    Ono i Finsko obvinilo Rusko z útoku na GPS signál, takže tohle by bylo určitě zajímavější k článku.
    https://zpravy.idnes.cz/cviceni-nato-finsko-signal-gps-trident-juncture-norsko-rusko-pul-/zahranicni.aspx?c=A181112_091058_zahranicni_baje

    "Proč k otázce nedáte otazník?"
    Třeba protože sem to citoval,.. a předpokládal jsem. Že když se bavíte k "K věci:", tak váš příspěvek se týká tématu článku. Teď už vím, že váš příspěvek může znamenat cokoliv co se vám zrovna hodí pro rozpoutání OT.
    Teď se vám omlouvám, že jsme se jen držel toho co jste psal.

  • fenri
    14:03 17.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi, ale ve vašem textu, který tu citujete opravdu není žádná otázka. A ano, z vašeho textu jsem vynechal ten svůj. Usoudil jsem, že můj text v oznamovací tonu není vaše otázka. Je na té úvaze něco špatně. Na co se v tom vlivem tvrzení, že se smějí Západu konkrétně ptáte? Proč k otázce nedáte otazník? A proč říkáte, že jste udával u Stb? Nám je to fuk.

  • Jirosi
    11:46 17.11.2018

    Echo: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než skutečnost. Ale oni pluli jen dle přístrojů v mlze. Tedy neměli možnost to opticky ověřit podhledem z okna.
    K tíži jim je jen, že nezačali zpomalovat. I když pokud tam nastal zmatek, a to se dá předpokládat. Často se zapomíná i na základní úkony. Ztráta orientace v úzkém fjordu ze silným provozem, je něco o co nestojí žádná posádka lodi.

    "Fenri:"Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením"
    Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."

    Fenri: "-nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží."

    To, že nečtete nebo záměrně vynecháváte části textu, případně přidáváte je u vás normální. Kdybych tam zkopíroval tu další část vašeho textu, možná by mě zajímala ta. Zkopíroval sem tam přesně tu část co sem rozporoval, to že tu tapetujete hrdinsky OT(o elektronice a mladých) mně nepřekvapuje. Místo jasné odpovědi na rozporovanou část textu. Asi jako vždy jste jen skončil u slova "fenri".
    Jinak mně ty vaše urážky moc hlavu nedělají, je to jen vaše vizitka.

  • Jirosi
    11:46 17.11.2018

    Echo: Přiznám se, že nevím jak se kalibruje radar, nebo GPS na širé moři. Ale dle toho jak pluly. Mi to spíše přijde, že jim jeden z těchto systému udával jiné informace než skutečnost. Ale oni pluli jen dle přístrojů v mlze. Tedy neměli možnost to opticky ověřit podhledem z okna.
    K tíži jim je jen, že nezačali zpomalovat. I když pokud tam nastal zmatek, a to se dá předpokládat. Často se zapomíná i na základní úkony. Ztráta orientace v úzkém fjordu ze silným provozem, je něco o co nestojí žádná posádka lodi.

    "Fenri:"Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením"
    Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."

    Fenri: "-nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží."

    To, že nečtete nebo záměrně vynecháváte části textu, případně přidáváte je u vás normální. Kdybych tam zkopíroval tu další část vašeho textu, možná by mě zajímala ta. Zkopíroval sem tam přesně tu část co sem rozporoval, to že tu tapetujete hrdinsky OT(o elektronice a mladých) mně nepřekvapuje. Místo jasné odpovědi na rozporovanou část textu. Asi jako vždy jste jen skončil u slova "fenri".
    Jinak mně ty vaše urážky moc hlavu nedělají, je to jen vaše vizitka.

  • fenri
    21:14 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Sakra, že je to nějaký ranný nepovedený vývojový stupeň Bishopa z Vetřelce mě ani nenapadlo. No a pak že elektronika není poruchová a citlivá :-)
    Dost to vysvětluje.
    Díky K.

    Kousek od Bergenu sídlí moje velmi oblíbená loděnice Kleven. Některé její kousky by mohly být při záchraně Helge docela užitečné https://www.en.kleven.no/references/edda-freya

    A nemůžu si pomoct s OT, když už jsme u těch norských parádiček abych milovníkům nožů nepředhodil ještě jednu svojí oblíbenou firmu:
    Mezi Bergenem a Ulsteinvikem síldí i skvělý výrobce nožů Helle. http://www.helle.no/products/knives/
    Paradoxně na to, že jde o nroské, často laminované nože, tak i dost levný.

    (pro Jirosiho: ano, máte pravdu - v posledních odstavcích popisuji ruskou nadřazenost ve šlechtění králíků, směji se západním činčilám a k tomu je tam i recept na moji oblíbenou marinádu na stejky, popis cesty k arše úmluvy a recenze na poslední Trierův film. Prohlédl jste mě)

  • Kozlus
    20:51 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Klid, fenri. Jirosi zase dostal error mezi ocima a mozkem, zakousl se do toho a shodilo mu to system, takze je trochu zacyklenej. On se casem restartuje.

  • fenri
    20:49 16.11.2018

    "Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."
    -nějak jsem v tom přehlédl otázku, zato v tom vidím hromadu typických Jirosovskýých lží.
    Nechcete už přestat tapetovat naprostým OT další vlákno? Netrkne vás, co si o vašich kecech myslí ostatní? Myslíte,m že tu máte úspěch? Dělá vám to dobře, když se do vás kope? Ostatně psal jste tady, že jste náruživý homosexuální masochista, že by souvislost?

  • Echo
    20:48 16.11.2018

    Jirosi -> Co ine ako chyba posadky to teda bolo? Doplatili na vlastnu blbost alebo aroganciu. Ak aj mali technicke problemy tak tam muselo byt aj ludske zlyhanie.

  • Jirosi
    20:09 16.11.2018

    Echo: Celkem silná slova... pokud tedy nemáš lepší údaje než z článku..
    -4:00 ráno
    -Mlha
    -Radarový obraz Fedje VTS. Kdy mají na vyhnutí se kolizi 1:10s.
    Ale pokud ty máš, záznam z můstku fregaty hlas, polohy, či radaru, pak chápu ten soud.
    Pokud je nemáš, tak to vynášení rozsudků svědčí o tobě, než o chybě posádky.
    Internet je plný fotek profesionálních kamionaku držících se navigace, bez ohledu na to co vidí z kabiny. Ti na té fregatě neviděli v podstatě nic.


    Fenri: Promiňte, že sem se dovolil zeptat na fungování vámi zmíněných zařízení. Asi sem to přehnal, hold zvědavost se nevyplácí. Ale vzhledem k tomu, že tu o tom nevedete monolog, je mi jasné kam sem trefil.

  • fenri
    19:46 16.11.2018

    Jirka - on u toho Bergenu je fakt dost crkot a nepřehledno. Jinak jo, kombinace únavy a domovského přístavu na dohled je určitě faktor, který je rizikový.
    Jinak popichovat začal jen jeden, ale to jen na okraj.

  • Jirka_Zlín
    19:35 16.11.2018

    Třeba si zahrál roli i "syndrom posledních kilometrů". Přeci jen, měli za sebou dlouhé cvičení.
    Spíš mne zaujalo kolik tam bylo lodí v jednu dobu. Tam nikdo neřídí vstup do úžiny? Jsou ty zelené stíny lodě, že?

    Škoda, že jste se začali zas popichovat.

    Zatím to vypadalo na všeobecný rozhovor se spoustou informací, třebaže OT. Dokonce i mezi lidmi co se jinde hádají.

    Jinak pokud nejde o život jde o ... Zvlášť v míru.
    Třeba si o tom drahém špásu za pár let budou povídat u piva :)

  • Echo
    19:08 16.11.2018

    Jirosi -> To, ze na mostiku Helge Ingstad v case kolizie velil nejaky dement, ktory nevie pouzivat vlastny mozog je proste fakt a rozhodne to nie je mimo temy.

    A to, ze takych ludi pribuda je tiez fakt.

  • Jirosi
    17:57 16.11.2018

    Echo: Ještě, že tu máme zase někoho kdo komentuje diskuzi(OT)...
    Můj dotaz k tématu ohledně fungování EMP, rušiček na lodě zůstal nezodpovězen. Za to "Fenri" ustoupil do OT, kde sklízí kladné body. Co nebyl předmětem dotazu...

  • Echo
    17:13 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Fenri -> kasli na to. Kto nema v hlave ... tak pochopil hned ako to bolo myslene. A plne s tou zavislostou na elektronike suhlasim. Na jednej strane nam tieto elektronicke vychytavky strasne ulahcuju zivot, ale na druhej niektori jedinci by bez nich pri nejakej katastrofe zomreli do tyzdna. A tychto jedincov je stale viac aj v bezpecnostnych a zachrannych zlozkach.

  • Jirosi
    16:55 16.11.2018

    Fenri: "K věci: přijde mi, že to dnešní spoléhání na high-tech a řízení lodí z tabletů tak nějak má své limity. jestli on občas chlap na každém křídle můstku s pořádným (nočním) dalekohledem a kapitán s chladnou hlavou nad papírovou mapou, není stále dobrá pojistka.
    Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením....polovina těhle hraček nepůjde, nebo bude nespolehlivá a pak to bude jako dřív. Obávám se, že nám generace tabletových dětí už dorůstá na můstky lodí a za kniply letadel...."

    Takže psal jste tohle, k tématu o Norské Fregate vybavené systémem Aegis. Ale chápu, že v rámci OT, si ani neuvědomujete když píšete k tématu o čem téma je.

    O dorůstající generaci 18+, tedy rok 2000+. Celkem by mně, tedy zajímalo rozšíření tabletů v Rusku tomhle čase. Ano, at chcete nebo ne. První se rozšířil v západních zemí a Jap, J.Koree, Thaiwan. Což jsou země co se dají zařadit pod západní vliv.
    Můžete se do srdce bít, že jste to myslel obecně. Ale fakt je, že ta generace dnes nastupuje právě v tomto západním okruhu. Východ Čína si počká a Rusko bude následovat masivně až po ní.
    Já, sem se k tomu ani jednou nevyjadřoval. Protože sem to nepokládal za stěžejní ani mojí reakce ani vašeho příspěvku.

    Jinak kdyby jste se obtěžoval přečíst můj post:
    "Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku).."

    Jestli je v té vetě napsané "fenri ", no není ... ale proč ze sebe nedělat pitomce a za lidé si ho nedosadit. Kdyby to tvrzení platilo na vás přesně, asi bych vás zmínil.
    Krom toho stále jste neobhájil, nasazení EMP, Rušiček na proti námořním cílům, bez použití elektroniky. Sám jste napsal k "K věci: " tedy nikoliv obecně...

  • fenri
    16:06 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi, já fakt nevím, jeslti to hrajete nebo jste nemocný.
    Psal jsem OBECNÝ (chápete to slovo?) příspěvek, o dnešní závislosti na eletronice a určité ztrátě dnešních mladých v "basics skills". A že na tu elektroniku zase ne vždy je spoleh a ne vždy je solehlivá. Stále stíháte?
    Nepsal jsem nic o Západě, východě, ničemu jsem se nesmál.

    Můžete mi napsat, KDE jsem se něčemu smál? Buďto citujte, nebo táhněte.
    Můžete mi napsat KDE jsem psal o západní eletronice? Viz výše.

    Ne, když napíši text o tom, že mládež někdy moc blbne s elektonikou, tak mě asi fakt nepřekvapuje, že má přístup k elektronice. Vy jste začal špekulovat nad tím, že píši o tom, jak ruská mládež má/nemá přístup k elektornice. Já o Rusech nic nepsal.

    O čem chcete debatovat? Že sprostě vylžete nějakou kravinu (západní elektrnik, výsměch západu) a já mám dokazovat, že jsem to tak nemyslel? Jirošei jste lhář a magor a já nevím, rpoč bych měl na komunikaci s vámi přistupvat. Snad každý tady vidí, na co a jakou prolhanou kravinou jste reagoval.

  • Jirosi
    15:52 16.11.2018

    Fenri: Děkuji za obsáhlou odpověď, týkající se vysvětlení fungování EMP a rušení výkoných zařízení na dlouho vzdálenost, bez nutnosti použití elektroniky citlivé na podobné věci.

    "Za další budete se divit, ale elektroniku používají i Číňané, Rusové, Japonci, Indové... a tamní mládež je na ní závislá stejně, jako naše. Budete se divit, ale v Asii a Rusku se prodá fakt hodně mobilů a tabletů."

    Mně to nepřekvapuje, ale vás asi ano. Tedy všichni kdo mají přístup k tajným informacím o (rušení a EMP) se rozhodly používat elektroniku bez ohledu na stát, stranu. Tedy buď ta zranitelnost není taková jakou naznačujete, nebo není zatím schopnost působit těmito zbraněmi masově. Nebo jsou v těch armádách pitomci a podceňují hrozbu a jste prorokem....

    Jestli místo debaty chcete jen urážet vaše volba.

  • fenri
    15:37 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi, fakt přijde, že vám hrabe a nebo vaše nenávist přesáhla vaše intelektuální schopnosti (žádná výzva).

    Napsal jsem naprosto OBECNOU poznámku o přílišném spoléhání se na elektroniku, která je navíc zranitelná. NIKDE jsem nepsal nic o Norsku, Západu, Východu. Chápete tuto informaci, nebo je příliš komplikovaná. Dále jsem se NIKDE nesmál. Tradiční lež křiváka Jirosiho. Za další budete se divit, ale elektroniku používají i Číňané, Rusové, Japonci, Indové... a tamní mládež je na ní závislá stejně, jako naše. Budete se divit, ale v Asii a Rusku se prodá fakt hodně mobilů a tabletů.
    Zmínky o Applu nějak nechápu. Jakože citlivý je jen Apple? Nebo že jen Apple způsobuje to, že děcka do toho furt čumí? nebo že v Rusku (proč sem zase montujete Rusko, vy fakt máte nějaký mindrák, nebo vám nějací Rusové brousí starou) nejsou Apply?

    Fakt mně přijde zábavné, když mně nějaký jouda poučuje, že vím lépe než já, co jsem řekl a jak jsem to mysl a že když se doplní tohle, otočí tamto, převrátí něco jiného a půlka vypustí, může se z toho někdo domnívat, že dotyčný myslel něco jiného. Ne Jirosi, myslel jsem to, co jsem napsal a bylo by fajn, kdybyste přestal tapetovat vlákno vašimi konstrukty. není to věci a svědčí to jen o tom, že vám hrabe.

  • Jirosi
    14:23 16.11.2018

    Fenri: Pokud píšete otázku asi očekáváte a je slušné odpovědět. Ale použití vámi udávaných zbraní na moři není zrovna hračka.
    Článek je o Norské lodi z Aegis systémem... Typický východní výrobek...
    "K věci: přijde mi, že to dnešní spoléhání na high-tech a řízení lodí z tabletů tak nějak má své limity."
    Možná to nebyl popis mladých ze západní společnosti. Ale třeba mladí v Rusku taky běžně vyrůstají na tabletu(od Applu).

    "-EMP vyžaduje nějakou extra elektroniku? "
    Takže ten EMP k té lodi na moři dostanete asi "horkovzdušným balonem"(sarkasmus)...
    Nebo způsobíte dostatečný EMP pulz na pobřeží, aby vyřadil loď na moři? (asi zase sklouzneme k jádru).

  • fenri
    13:48 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi: "Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku)."
    -KDE jsem se smál?
    -KDE píši něco o ZÁPADNÍ elektronice?
    -EMP vyžaduje nějakou extra elektroniku?
    Chápu, že musíte hejteřit pod vším, co písnu a svým způsobem mi to lichotí, ale občas to chce nedělat ze sebe hloupého.

  • Jirosi
    12:44 16.11.2018

    Fenri: Možná si se bavil o sousedově televizi... Možná jsme se bavily o vojenské elektronice na lodi 10-100 km od pobřeží.

  • fenri
    09:29 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jirosi:
    1.) Kdo se směje?
    2.) Ruské, Čínské zbraně elektroniku nemají?
    3.) EMP je nějaká extra elektronika?

    Je sranda, jak někdo čte v textu, co tam není a má vidiny.

  • Jirosi
    09:06 16.11.2018

    Fenri:"Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením"
    Je sranda jak se lidé smějí západním zbraním spoléhajícím na elektroniku, a obhajují to spoléháním na elektroniku plnící jinou funkci(rušičku)..

  • fenri
    08:34 16.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Danny, RiMr: já si na komáry zvykl za tři dny. Prostě jsem je ignoroval, ani ty kousance mi pak nevadily. Ale jednou (naštěstí jen jednou) jsme měli muchničky. Naprosté peklo. Žraly, fakt to pálilo, cpaly se i do spacáku.... nejhorší zvíře. Lehce překvapilo i blízké setkání třetího druhu s losem, co se prošel přímo mezi námi, když jsme leželi ve spacáku. Ze země je los dost velké zvíře, dobrou pověst nemá a docela jsem se bál o děcka. Dunělo to jak když jde T-Rex v Juráči :-)

    K věci: přijde mi, že to dnešní spoléhání na high-tech a řízení lodí z tabletů tak nějak má své limity. jestli on občas chlap na každém křídle můstku s pořádným (nočním) dalekohledem a kapitán s chladnou hlavou nad papírovou mapou, není stále dobrá pojistka.
    Stejně při případné drsnější válce s EMPem, drsným rušením....polovina těhle hraček nepůjde, nebo bude nespolehlivá a pak to bude jako dřív. Obávám se, že nám generace tabletových dětí už dorůstá na můstky lodí a za kniply letadel....

  • pigment
    16:32 15.11.2018

    Ke srazce lze rict toto

    1. ikdyz existuji pravidla, tak vsichni jsou povinni udelat maximum pro odvraceni srazky, ikdyz se druha strana chova jako ...
    2. lod neni auto
    3. nocni plavba a navigace neni legrace a musi se davat porad pozor.
    Asi kazdy zna, kdyz si v noci rozsviti po ceste na zachod. Jak pak ve tme vidi.

    A tady nejspis nedavali pozor a meli prikazy. Takze nez se zodpovedny zorientoval, tak uz bylo pozde.
    Ono staci i oslneni. Nez se zorientujete. A hledat lod proti pozadi ostrovu, taky neni dost casto nic moc. Hlavne sero je zlo.

  • danny
    15:33 15.11.2018

    RiMr71: kdyby aspoň normálně přiletěli, zabzučeli, napili se a odletěli, tak nic neříkám. Ale ty svině dělají nálety jak štuka.

  • Jirosi
    15:16 15.11.2018

    Danny: "Minuta deset zase není tak málo. Při rychlosti 18 uzlů to je 9,26 m za vteřinu, takže cca 650 m. Pokud jel tanker přibližně stejně, byla vzdálenost mezi nimi 1,3 km."
    Ano, za hezkého počasí a v rozumnou hodinu je to času ...
    Ve skutečnosti to byl spíše čas, kdy posádka zjistila, že je něco špatně. do dnes.
    Není horší situace, než řídit dle přístrojů(mlha), když vám někdo řekne, že vám ukazují špatně. Jenže jim to nikdo nezdělil, oni to museli do myslet. Z toho, že jim někdo radí kurz. Který jim to ukazuje jako kolizní.
    Už jen to rozhodnutí věřit vysílačce, neznámé lodi, nebo vlastním přístrojům.... Na vojenském plavidle. O změnu kurzu je žádal kapitán tankeru. Nikoliv pobřežní středisko řízení plavby Fedje VTS.

  • danny
    14:36 15.11.2018

    Fenri: jsem hrdý, že přispívám na dobrou věc. Také mě těší zjištění, že přes svou zaprodanost leningradské trollí farmě, kterou tady občas projevuješ, jsi aspoň v soukromém životě nesešel z cesty a vštěpuješ domácím mazlíčkům správné hodnoty.

  • RiMr71
    14:36 15.11.2018

    "pak vám zůstane krásná krajina a poctivý lidé. A déšť :-)"

    ...nezapomeň na ta hejna neskutečně agresivních pancéřovaných bzučících mikrovikingů... :)

  • danny
    14:30 15.11.2018

    Jirosi: Minuta deset zase není tak málo. Při rychlosti 18 uzlů to je 9,26 m za vteřinu, takže cca 650 m. Pokud jel tanker přibližně stejně, byla vzdálenost mezi nimi 1,3 km. To opravdu není krizová situace, kterou by neměla příčetná posádka jakéhokoli plavidla schopného pohybu a komunikace zvládnout.
    Kapitán tankeru to začal řešit s velmi komfortním předstihem, při vzdálenosti cca 5 km.

  • Jirosi
    13:13 15.11.2018

    "Každopádně by mě fakt zajímalo, co se v tu dobu dělo na můstku - přeci jen dostat oznámení o možný srážce od 22k tunovýho tankeru (čili 4x těžší loď než ta moje) je celkem závažná situace a jakožto menšího z těch dvou by mělo být v mým zájmu srážce zabránit za každou cenu."

    Když si pustíte to video, tak zjistíte od chvíle kdy z můstku korvety hlásí nemožnost navrhovaného úhybného manévru do srážky uplyne jen 1:10s. To mi opravdu nepřijde jako dost času. I ze záznamu v článku je vidět, že kapitán tankeru to začal řešit 3 minuty před kolizi, a z toho 2 minuty jen prokecal z kontrolou.

    Tohle není obhajoba toho, že pluly na slepo. Popravdě oni mohli na svém radaru vidět něco jiného, než co bylo zveřejněno..... Tedy pluly dle přístrojů.

    A záchranné operace, asi jako ve Fukušimě.
    Jedna věc je mít potřebnou věc.
    Druhá mít ji tam, kde je ji zrovna potřeba.

    Někdy se zamyslete k vůli jak banálním chybám vznikají dopravní nehody. A pak
    suďte, většina je naprosto zbytečná.

  • fenri
    13:08 15.11.2018

    Danny: hlásím, že morče s tím přišlo samo, bylo řádně poučeno a posláno na převýchovný tábor organizace HateFree v ceně 600 euro/den. Samozřejmě placeno z vašich peněz.
    Jeho fašismus se projevuje tím, že skrytě nevraží na druhé, černé morče, na zádech má flek ve tvaru runy Teiwaz a umí položit bobky do tvaru 88.

  • dejf
    12:04 15.11.2018

    no ale stejně, buď ten tanker tu loď přerazil vejpůl, nebo hošani nepozavírali přepážky. přece neni možný, aby válečná loď s dvojitou obšívkou nepřestála takovou srážku.

    no rozhodně kapitán tankeru si může do papírů namalovat jednu norskou vlajku, historku do hospody má taky pěknou. a námořnictvo z ostudy kabát. možná celej šatník....

  • danny
    10:57 15.11.2018

    Czertik: ano, po takovéto nehodě dokážu nutkání kapitána neopustit loď, dokud mě nevyvlečou násilím, plně pochopit:-)

    Fenri: nahlásil jsem tvoje morče sympatizující s fuj ideologií do databáze extremistů vedenou centrálou Hate Free. Pevně věřím, že prověří, zda by morče nebylo možné odebrat a podrobit převýchově. Spolek chovatelů drobných hlodavců už s tebou zatočí.

  • KóĎA
    10:05 15.11.2018

    Superme: jejich vězeňský systém přinášel jednu z nejmenších recidiv tr. činů na světě. Ostatně jako jinde ve Skandinávii. Což se o ruském či americkém systému rozhodně říci nedá...

    Bohužel se ten skandinávský systém pod náporem cizího elementu hroutí :-/

  • fenri
    09:41 15.11.2018

    Superme, souhlas. Až na to že barnevernet je jedna z totalitních a hnusných institucí, o které se mluví protože je prostě nejkřiklavější a samozřejmě násilné odebírání dětí z často malicherných, absurdních či zcela vykostruovaných důvodů je prostě extrémní odpornost. Oni tam podobných úřadů mají víc a celkově je taková nehezká atmosféra v tom, že se vám jakýkoliv sebebagatelnější prohřešek (který v tu chvíli je potrestán velmi mírně) zapíše, úročí a pěkně nafouknuté to na vás vytáhnou klidně za deset let a přičtou vám to k tíži. Zažil jsem scénu v oselském Saga Line terminálu kvůli platíčku Zirtecu pro alergické děcko. Nakonec zabaveno, řešeno domluvou, ale zapsáno do databáze.
    Za pár let to na vás za pohlavek děcku vytáhnou, že jste na lécích závislý násilník...
    Výhoda Norska je, že kromě neuvěřitelně krásné krajiny je velmi málo osídlené, takže pokud nejste městský typ, dá se tam fungovat s relativně malými interakcemi se státem (což se ale stát snaží kontinuálně a nepřetržitě potírat), hlavně na severu a pak vám zůstane krásná krajina a poctivý lidé. A déšť :-)

  • PavolR
    09:07 15.11.2018

    Celá situácia pôsobí dojmom, ako by na tej fregate toho bolo v čase kolízie vypnutého viac, než iba ten AIS (akurát o vysielačke vieme s určitosťou, že im fungovala). Podľa čoho sa orientovali, keď napr. plytčina bola úplne inde, než ako sa domnievali?

  • Charlie
    08:49 15.11.2018

    No co si budeme povídat, posádka tý fregaty to posrala ze všech myslitelnejch a i nemyslitelnejch stran. Normálně by člověk čekal, že kapitán tý lodě a důstojník konající službu půjdou k pěchotě hledat miny bajonetem nebo vykonávat nějakou jinou zábavnou činnost, ale uvidíme co norská komise nakonec vyšetří a jak se to pak odrazí na zodpovědnosti,a ni by mě nepřekvapilo, kdyby se to celý zahrálo do autu (hodit to na posádku tankeru asi nebudou mít koule).

    Každopádně by mě fakt zajímalo, co se v tu dobu dělo na můstku - přeci jen dostat oznámení o možný srážce od 22k tunovýho tankeru (čili 4x těžší loď než ta moje) je celkem závažná situace a jakožto menšího z těch dvou by mělo být v mým zájmu srážce zabránit za každou cenu. A i když ti šašci měli strach že najedou na mělčinu mohli aspoň uhnout a zastavit, jenže oni neudělali vůbec nic - furt si to štrádovali 17 uzlů přímo do zdi. A že radary fungovaly je jasný, tanker je měl na svým a ty vojenský kocáby určitě nemají horší navigační radary než ten civil - a tanker je SAKRA velkej, takže když je viděl on, oni jeho by měli taky.

    Celý bych ot přirovanl k situaci, kdy v trabantu potkám naloženou Tatru a vjedu jí pod přední kolo v domění, že na krajnici uhne on. Neuhne.

    Na vojenských námořních akademiích by ty pány možná měli začít učit jak se chovají velké lodě a názorně jim předvýst, co se stane, když do sebe nechaj drcnout něčím řádově hmotnějším než sou oni sami (napadá mě postavit šaška v brnění a pak do něj najet autem, to by mu mohlo poskytnout dostatečně adekvátní ilustraci).

    No a na závěr - trochu mi to připomělo tenhle stare fór:
    KANAĎANÉ: Prosím, odkloňte Váš kurz o 15 stupňů směrem na jih,abyste se vyhnuli kolizi.
    AMERIČANÉ: Doporučuji, abyste Vy odklonili Váš kurz o 15 stupňů na sever, abyste předešli kolizi.
    KANAĎANÉ: Nepřipadá v úvahu. Vy musíte odklonit kurz o 15 stupňů na jih, abyste předešli kolizi.
    AMERIČANÉ: Tady je kapitán americké námořní lodi. Znovu opakuji - odkloňte Váš kurz.
    KANAĎANÉ: Je nám líto. Opakuji - VY MUSÍTE odklonit kurz.
    AMERIČANÉ: Tady je letadlová loď Abraham Lincoln, námořní flotila Spojených Států. Jsme doprovázeni třemi torpédoborci, třemi křižníky s plnou leteckou podporou. Trvám na tom, abyste VY změnili kurz o 15 stupňů severně - opakuji, 15 stupňů na sever nebo počítejte s opatřeními,která zajistí bezpečnost naší skupiny.
    KANAĎANÉ: My jsme maják. Dělejte jak myslíte.

  • Czertik
    00:09 15.11.2018

    dany
    "že operátor z Helge Ingstad nemá podepsanou hmotnou odpovědnost. "

    No, drive sem nechapal, proc vzdy kapiani jdou ke dnu se svou lodi. Pak sem na vojne ztratil kus vystroje a musel ji zaplat ze sveho.

  • Miroslav
    23:25 14.11.2018

    Myslím, že tu už o nejakej záchrane plavidla nemôže byť ani reči. To nie je utopený traktor z STS Chvojkovice-Brod. Voda sa dostala všade... Do elektroniky, do zbraňových systémov, do pohonu, do technológie, k nosným častiam konštrukcie, má to poškodený plášť ... Prakticky všetko by sa muselo vymeniť okrem plechov a tie sú asi najlacnejšie na celej lodi. Škoda jej

Stránka 1 z 2