Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

Letadlová loď Admirál Kuuzněcov v suchém doku PD-50 s dvojicí montážních jeřábů po stranách; větší foto / Flickr, Christopher Michel

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a částečnou modernizací ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov. Při incidentu byla loď částečně zaplavena a poškozená jak samotným dokem, tak padajícím jeřábem. Nejvíce bolestivá je však ztráta klíčového suchého doku PD-50, kde probíhají opravy větších plavidel a ponorek ruského námořnictva, zejména Severomořské flotily.

Co se přesně stalo? Údajně v důsledku přerušení elektrické rozvodné sítě na pevnině přestaly fungovat mohutná čerpadla doku, která kontrolují naplněnost balastních nádrží. Avšak podle posledních zpráv energetická společnost Rosseti popřela, že by došlo k výpadku proudu na její rozvodné síti na pobřeží.

Podle ruského deníku Izvestija nefungovaly ani pomocné dieselové generátory. Ruský deník spekuluje o tom, že v palivových nádržích generátorů chyběla nafta a byl také dlouhodobě podhodnocen počet lidí, kteří se o generátory starají.

V každém případě v důsledku incidentu došlo nejdříve k potopení jedné strany doku, k divokému zaplavení montážního prostoru a následně ke zhroucení obou jeřábů. Jeden z padajících jeřábů zasáhl trup letadlové lodě a vytvořil trhlinu o rozměrech 5 × 4 metrů. Navíc při divokém potopení doku došlo k prudkému kontaktu lodě se stěnami doku a k dalšímu poškození trupu.

„Při pádu prorazil jeřáb díru o velikosti 4 × 5 metrů. Jde ale o konstrukce, které se dají opravit snadno a rychle, řekl novinářům šéf Sjednocené loďařské korporace Alexej Rachmanov. „Jde o opravu kovových konstrukcí. To je standardní práce našich svářečů, která zabere týden nebo týden a půl.“

V důsledku nehody muselo být evakuováno 60 lidí, mnoho z nich se zachránilo skokem do vody. Čtyři lidé jsou léčení na následky podchlazení. Za zmínku stojí, že v ledových vodách zálivu Kola člověk vydrží pouze několik minut, než podlehne následkům podchlazení.

Při incidentu dokonce hrozilo potopení samotné letadlové lodě Admirál Kuzněcov. „Podle našich zdrojů byl Kuzněcov zachráněn dobře koordinovanou prací posádky, která zůstala na palubě během oprav a která včas začala bojovat o záchranu lodě před zaplavením, navzdory proudění vody přes otevřené vnější kování a díry vzniklé během oprav,“ píše deník Izvestija.

Posádka jednoduše včas zavřela hermetické vnitřní přepážky a voda tak nemohla zaplavit celé podpalubí. Podle deníku Izvestija ale do lodi nateklo několik tisíc tun vody, které bude nutno z podpalubí odčerpat.

PD-50 byl schopen najednou pojmout několik lodí a ponorek. / autor neznámý, přes Russia Military Analysis

V současné době není znám rozsah škod a ani to, jak moc nehoda ovlivní konec oprav letadlové lodě naplánované na rok 2021. Hlavním problémem však není ani tak poškození letadlové lodě, ale vyřazení suchého doku PD-50 z provozu.

PD-50 v Murmansku společně s dokem PD-41 v docích ve městě Viljučinsk na Kamčatce jsou dva největší ruské suché doky schopné pojmout plavidla o výtlaku až 80 000 tun. PD-50 je jedním z největších plovoucí doků na světě a slouží k opravám největších ruských lodí a ponorek. PD-50 na přelomu 70. a 80. let postavili pro Sovětský svaz Švédové, PD-41 naopak Japonci.

Celková délka doku PD-50 je 330 metrů a šířka 88 metrů ‒ dostatečné rozměry pro loď o délce 300 metrů a šířce 79 metrů. Dok sám o sobě má hmotnost 181 230 tun a má ponor 6,12 metru. Dok je vybaven čtyřmi dieselovými motory a čtyřmi elektrickými generátory. K manipulaci slouží dva obří jeřáby s nosností 50 tun.

Severní flotila může využít menší suché doky schopné pojmout lodě o výtlaku 30 000 tun, což postačuje například pro ponorky třídy Oscar nebo křižníky třídy Kirov nebo Slava. Nicméně letadlovou loď Admirál Kuzněcov lze opravovat pouze v docích PD-41 a PD-50. Další teoretickou možností (s nutností určitých stavebních úprav) jsou loděnice Sevmaš, kde ale v současné době probíhá oprava křižníku Admirál Nachimov třídy Kirov.


Murmask ‒ záběr na menší plovoucí dok PD-92 s nosností 30 000 tun a na zatopený dok PD-50.

Co dál s dokem PD-50? Podle webu The Drive, které se odvolává na ruské úředníky, může trvat vyzvednutí z téměř 50 metrů hlubokého zálivu několik měsíců. Není ale jasné, zda záchrana doku bude možná, resp. zda se spíše nevyplatí stavba nového obřího suchého doku .

Podle ruského blogu BMPD ztráta PD-50 posune opravy letadlové lodě Admirál Kuzněcov a výrazně zkomplikuje údržbu a opravy všech lodí Severomořské flotily. PD-50 byl aktivně používán pro opravy menších lodí a ponorek ‒ velké rozměry umožňovaly najednou opravovat vedle sebe dvě až tři plavidla.

Podle deníku Izvestija vyšetřovací komise má před sebou tři hlavní úkoly: přesně zjistit, co se stalo, vyhodnotit škody a přijít na to, jak zachránit utopený dok PD-50. Otázkou také je, proč nefungovaly záložní naftové generátory.

Letadlová loď Admirál Kuzněcov je nyní v přístavišti, kde technici zjišťují rozsah škod a zaplavené prostory lodě zkoumají potápěči. Vše komplikuje skutečnost, že část vnitřních prostor letadlové lodě, a to zejména v nejnižších úrovních, je dlouhodobě zapečetěna a není přístupná od dob Sovětského svazu.

Zdroj: Izvestija, Izvestija, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské tanky T-14 Armata pro Indii?

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicles) plánuje obří nákup 1770 hlavních bojových tanků (MBT), ale i dalších bojových vozidel na jednotné platformě. Hlavními uchazeči je ...

Námořní konvoje ve válce: US Navy dopravní lodě neochrání

V případě rozsáhlého válečného konfliktu bude až 90 % materiálu dopravováno ze Spojených států na zámořská bojiště pomocí velkých dopravních lodí. Americké námořnictvo (US Navy) však otevřeně ...

Ruské vojenské dopravní letectvo je v hluboké krizi

Ruské vojensko-transportní letectvo (VTA) trápí rychle se snižující počet provozuschopných dopravních letadel. Domácímu průmyslu se navíc nedaří vyvinout adekvátní náhrady stárnoucích sovětských ...

NÁZOR: Jaderné bomby na Yellowstone ‒ Rusko opět hrozí apokalyptickou jadernou válkou

Tak, jako mnohokrát v minulosti, kdy se Rusko dostává do pro něj nevýhodné mezinárodně-politické situace, přistupuje Rusko k osvědčenému receptu ‒ strašení hrozbou zničení celé civilizace pomocí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 8
  • danny
    16:06 02.12.2018

    Starlight: skvělé, díky moc. A respekt k rozsahu zpracování tématu. Vůbec mě napr. nenapadla role remorkéru při tankování.

  • Starlight
    14:31 02.12.2018

    4)

    Díky technice ze sovětských dob by teoreticky i současné ruské námořnictvo mělo být schopné provádět stejné operace FAS/UNREP. Nevím proč, ale téměř všechny obrazové materiály, které tuto schopnost dokládají, pocházejí ze sovětských časů. Současné ruské námořnictvo si touto schopností z nějakého důvodu vůbec nechlubí, přestože vlastní a dokonce staví nové tankery, které tuto schopnost mají v konstrukci zabudovánu.

    To samozřejmě vyvolává otázky, zda to vůbec nacvičují. Třeba někdo najde opak, já našel jen tuto fotku (pravděpodobně z roku 2004):
    http://www.rusarmy.com/photo/vmf0/kso_pr_1559b/kso_pr_1559b%20001.jpg

    A naopak dnes ukazují nejčastěji úplně jinou metodu doplňování zásob na moři. Letadlová loď Kuzněcov z Murmanska urazila rychlostí jen 10 uzlů přibližně 5 800 km a 13. den plavby (28. října 2016) zastavila a zakotvila v mělkých mezinárodních vodách poblíž Maroka v Alboránském moři západně od Gibraltarského průlivu. K zádi letadlové lodi zacouval svojí zádí tanker Dubna (tanker před srážkou tahem jistí záchranný remorkér Altaj) a pak přetáhly přečerpávací hadice na palubu letadlové lodě.

    Oficiální video z ruské televize je zde: https://youtu.be/W2jYCtlf2KY?t=2143 (od času 35:45).

    Toto nebyl první veřejně zdokumentovaný případ tohoto způsobu tankování letadlové lodě Admirál Kuznětsov na moři. Stejná poloha lodí byla zaznamenána při vyšetřování vzniku ropné skvrny během tankování v Keltském moři poblíž jižního cípu Irska v roce 2009: http://www.emsa.europa.eu/emsa-homepage/286-operational-tasks/cleanseanet/oil-spill-detection-examples/1872-oil-spill-detection-examples-admiral-kuznetsov-february-2009.html

    Další události o doplňování paliva a zásob na moři během této operační plavby letadlové lodi Admirál Kuzněcov nejsou známy. Není bohužel ani nijak věrohodně zdokumentováno, zda a kde si vlastní tankery doplňovaly zásoby. Probleskují nepotvrzené zprávy o Alžírsku. V každém případě skrz Bospor do černomořských přístavů tankery ze Středomoří v daném období neprojížděly.

  • Starlight
    14:30 02.12.2018

    3)

    Pro výjezdy velkých ruských válečných lodí jsou tankery Projektu 1559V stále nezbytné. Nejinak tomu bylo i při plavbě letadlové lodě Admirál Kuznětsov k Sýrii od 15. října 2016 do 9. února 2017 (celkem 117 dní na moři), kterého se účastnily hned dvě jednotky této třídy.

    Operační svaz ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov (Projekt 1143.5, NATO třída Kuznetsov), který vyplul s Murmansku, kromě vlastní letadlové lodi tvořily křižník Petr Veliký (Projekt 1144.2 Orlan, NATO třída Kirov), dvojice protiponorkových torpédoborců Severomorsk a Vice-admirál Kulakov (Projekt 1155 Fregat, NATO třída Udaloy I), neznámý počet ponorek a také několik pomocných lodí.

    Největší podpůrnou lodí byl jeden „velký“ tanker Sergej Osipov projektu 1559V (jediné jednotka této třídy u Severního flotu VMF) a dva menší „střední“ tankery - tanker Kama (Projekt REF-675, NATO třída Kaliningradneft) a tanker Dubna (třída Dubna).

    Oceánské záchranné remorkéry pak tvořila dvojice lodí – jednotka Nikolaj Čiker (projekt R-5757, NATO třída Nikolai Chiker) a jednotka Altaj (Projekt 1452, NATO třída Ingul). Severní flota tak prakticky poslala do této operace většinu svých nejlepších hladinových plavidel. Nelze nevšimnout, že všechny ještě pamatují sovětské časy. Oba střední tankery i remorkér Nikolaj Čiker byly vyrobeny ještě za Studené války ve Finsku.

    Ke svazu se později (hlavně od konce října do první poloviny listopadu 2016) ve východním středomoří jednotlivě připojily další posily z Černomořské floty. A naopak torpédoborec Vice-admirál Kulakov odplul od svazu dříve. Posily zahrnovaly veterána z 60. let torpédoborce Smětlivyj (Projekt 61, NATO třída Kashin), nejmodernější ruskou fregatu Admirál Grogorovič (Projekt 11356P/M, NATO třída Admiral Grigorovich) a také pomocné lodě. Velký oceánský tanker Ivan Bubnov – tedy další tanker Projektu 1559V (NATO třída Boris Chilikin, jediné jednotka této třídy u Černomořského flotu VMF) a dva remorkéry – oceánský záchranný remorkér Profesor Nikolaj Muru (Projekt 22870, byl ale jen krátce), a další veterán z 60. let - malý remorkér SB-5 (Projekt 733S, NATO třída Okhtenskiy Class).

    Celkem mělo ruské námořnictvo ve východním středomoří v dané době až 4 tankery a 4 remorkéry.

    Remorkér Profesor Nikolaj Muru se dokonce dostal do akce, protože musel v listopadu 2016 odtáhnout zpátky k Bosporu raketovou korvetu Miraž (Projekt 1234.1, NATO třída Nanuchka III), která závisela ve východním středomoří bez funkčního pohonu.

  • Starlight
    14:30 02.12.2018

    2)

    Podobné schopnosti v menším objemu by měly mít i další sovětské tankery stavěné od 70. let. Jako jsou například menší „střední“ tankery stavěné ve Finsku - 2 jednotky Projektu REF-675 (NATO třída Kaliningradneft) se standartní/plným výtlakem 3 050/8 900 tun a 4 jednotky třídy Dubna se standartním/ plným výtlakem 6 000/12 900 tun. Ruské námořnictvo má stále 2, respektive 3 jednotky těchto tříd tankerů.

    Stavba nových „středních“ oceánských tankerů probíhá hlemýždím tempem i v současném Rusku. Ztím jsou rozestavěna jedna jednotka Projektu 23130 (standardní/plný výtlak 5 000/14 000 tun) a dvě jednotky vylepšeného Projektu 23131.

    Slabinou sovětských tankerů byly omezené skladovací prostory na pevný materiál, včetně munice a schopnost manipulace s nimi. Proto sovětské námořnictvo zkoušelo po americkém vzoru opravdu velký oceánský tanker/zásobovací loď Projektu 1833 (NATO třída Berezina) o standardní/plném výtlak 15 600/24 600 tun. Jediná jednotka Berezina postavená koncem 70. let už byla z ruského námořnictva už dávno vyřazena.

  • Starlight
    14:29 02.12.2018

    @danny Datum: 09.11.2018 Čas: 23:55

    Máš v podstatě pravdu. Ruské námořnictvo má velmi omezené možnosti, jak provádět zásobování velkých válečných lodí (letadlové/vrtulníkové lodě, křižníky) během plavby přímo na moři.

    1)

    Sovětské námořnictvo historicky sice nejraději používalo doplňování zásob lodí zakotvených ve spojeneckých a spřátelených přístavech, případně v jejich mělkých teritoriálních vodách. Nicméně od 60. letech, kdy začalo ve velkém expandovat na světové oceány, zavádělo techniku a postupy, které se na západě označují po britsku jako Replenishment at Sea (RAS) nebo po americku jako Underway Replenishment (UNREP). Sověti ale nikdy v této oblasti nedosáhly rozsahu jako tradiční širokoeceánská západní námořnictva v čele s US NAVY.

    https://youtu.be/mbqYrZjE7sE

    Jedinou velkou třídou velkých (na sovětské poměry) oceánských tankerů jsou „velké“ tankery Projektu 1559V Morskoj prostor (NATO třída Boris Chilikin) se standardním výtlakem 6 950 tun a plným výtlakem 22 450 tun. Jsou to první tankery sovětského námořnictva, které byly účelově navržené pro podporu tehdy nových letadlových lodí/vrtulníkových nosičů Projektu 1143 Krečet (NATO třída Kiev). První jednotka vstoupila do služby už v roce 1971 a celkem bylo postaveno 6 lodí této třídy. Ruské námořnictvo má stále poslední tří jednotky (po jedné u Severního, Tichooceánského a Černomořského flotu). Jsou ale postaveny už v letech 1975 až 1978.

    Lodě Projektu 1559V mohou za plavby na moři přečerpávat kapaliny dvěma způsoby. Nejčastěji to v sovětském námořnictvu byla technika (používaná za 2. světové války například Němci a Japonci), kdy kapaliny (palivo, voda) jsou přervávány ze zádi tankeru na příď lodi, která pluje hned za zádi tankeru.

    Druhá metoda s větší kapacitou přenosu (nejen kapalin, ale obecně i tuhého nákladu) a možností doplňovat až dvě lodě současně je doplňování na paralelně plujících lodí. To je ale složitější z hlediska použité techniky i obecně řízení lodi během zásobovací operace.

    Sověti dokonce kombinací obou metod mohly předávat kapaliny až třem lodím současně, jako na tomto obrázku (jak moc šlo o PR nebo běžně praktikovanou metodu nevím): http://cimsec.org/wp-content/uploads/2016/12/59801u-3w7.jpg

    Maximální cestovní rychlost tankerů Projektu 1559V (třídy Boris Chilikin) by měla být 16 uzlů. Protože byly od začátku navrženy na podporu sovětských vrtulníkových/letadlových lodí, tak mají oddělné zásobníky tekutin. V těch může loď současně přepravovat mazut (palivo pro parní kotle), naftu, pitnou vodu, destilovanou vodu (pro parní kotle), letecké palivo, oleje a v omezené míře i pevný náklad a potraviny.

  • PavolR
    20:36 01.12.2018

    StandaBlabol:
    Projektanti Kuznecova si po vzhliadnutí Star Wars povedali, že Sovietom na rozdiel od galaktických imperialistov cez drvič odpadu nikto unikať nebude. :-)

  • StandaBlabol
    20:08 01.12.2018

    Podle posledního ATM posunulo ministerstvo obrany termín dokončení oprav Kuzněcova na konec 2022. Začali v květnu a za 7 měsíců stihli nabrat 2 roky zpoždění:)

    Jinak je v prosincovém čísle dost zoufalý výčet jeho nedostatků. Jen ty největší:

    1) Poruchový pohon za který mohou vysokotlaké kotle. Díky jejich opakovaným výpadkům maximální rychlost lodě často klesá k 10 - 18 uzlům. Kromě toho má nedokonalé spalování za následek vysokou spotřebu paliva a onen pověstný černý dým (výmluvy na mazut jsou opravdu jen výmluvami).

    2) Špatně fungující topení, díky kterému klesá při operacích v severních mořích teplota až k 5ti stupňům v obytných prostorách. Mimo ně se objevuje námraza a zkraty, zamrzání a následné praskání trubek, atd.

    3) Chybějící zařízení na zpracování odpadu, kvůli kterému je lodi zakazován vstup do cizích přístavů nebo i kotvení u pobřeží.

    Další věci, jako nedostatečné elektrorozvody v kabinách posádky, z poloviny nefunkční toalety nebo chybějící osvětlení nižších palub už jsou spíš nepříjemnosti. Ale i kvůli nim je služba na Kuzněcovovi považována za trest a zkušení členové posádky utíkají pryč hned po vypršení smlouvy...

  • raziel87
    12:29 01.12.2018

    Podle agentury TASS byly škody na Admiralu Kuznecov přeběžně vyčísleny na
    70 milionu rublů (1,1mil us)

    http://tass.com/emergencies/1032068

  • Czertik
    13:28 13.11.2018

    ano, skutecne u SPOUSTY zbozi je absolutne jedno kdy dorazi, to ze neco malo se vozi letecky nic na tom nezmeni.
    Protoze daleko vice se stavy novych a vetsich lodi na prevoz kontejneru nez novych nakladnich letadel (ci prestaveb na ne).
    takze asi tak.

  • Jirosi
    17:23 12.11.2018

    Tak si skoč na Ambasádu USA/Ruska... oni z těch 7 dnu velice rychle vyléčí. Případně ti ho ani nevydají.

    "Zvlast kdyz vozi zbozi u ktereho je jedno kdy dorazi."

    Celkem by mně zajímalo, o kterém zboží dneska mluvíš... Dnes se zboží vozí z Asie i letecky, protože se nikomu nechce ty 2-3 týdny čekat. Továrny jedou na zásoby v hodinách, ne týdnech jako před 30.lety.

  • Czertik
    16:03 12.11.2018

    jirosi
    ja vim jake ma vyhoda hruska, proto sem taky napsal ze setri palivo, protoze skutecne kdyz lode predtim pluly 20 uzlu a stacilo to, tak s hruskou budou taky plout 20 uzlu, ale levneji.
    Skutecne nevidim jediny duvod proc by meli dopravci kvuli hrusce zrychlovat. Zvlast kdyz vozi zbozi u ktereho je jedno kdy dorazi.

    No dobre, tak 7 dni i se shanenim viza..porad je to min nez 30 dni ci kolik sis myslel puvodne, i bez shaneni viza.

  • Jirosi
    09:00 12.11.2018

    Cestují díky té hruškovité přídi co snižuje odpor... Můžeš buď plout původní rychlostí a šetřit nebo vyšší a spálit stejně paliva.

    Zkoušel sem najít tu jízdenku Moskva-vladivostok a našel sem 7 dní, to co by ti to bylo je objednání lístků přes internet, než cokoliv jiného. Ty totiž nepočítáš se scháněním víz, a koupí lístku na místě.

  • Czertik
    06:51 12.11.2018

    Jirosi
    A co jako, ze hruskovita prid ma 100 let ? Vis jaky mela efekt ma maximalni rychlost ? Velmi maly, jeji prinos je v nizsi spotrebe paliva.

    A ne skutecne, kdybys dneska cestoval lodemi a vlakem, tak svet objedes nepozdeji za 20 dni, s tim, ze nejpomalejsi by byly lode.
    Usa das z jednoho konce na druhy vlakem za 3 dny. Z mosky si ve vladivostoku za 5 dni vlakem, driv pokud pojeders normalnim a ne onim specialnim vyletnim, ktery ti v kazdem meste stoji par hodin aby sis vystoupil a udelal par fotek.
    A za jak dlouho budes v moskve ze spanelska ? Bez vrt.

    Zeleznice neskutecne zrychlila, to zrychleni u lodi je mensi, byt i tam je velky narust.

    Skutecne by sis mel zjistit, jak se celkove svet zrychlil a zmensil od 19. stol.

    A proc si nic nepasal na to, ze dnesni civilni lode cestuji bezne rychleji nez byla tehdejsi maximalka ?

  • Jirosi
    05:16 12.11.2018

    Czertik: Možná tě to překvapí, ale jediným opravdovým průlomem v námořní dopravě je hruškovitá pří. Jenže ta už má taky 100. let.

    Ono, pokud by si skutečně jel jen vlaky a loděmi, tak by si velice pravděpodobně zkrátil cestu tak na 70.dní. Ale o 200, let později.
    Ona totiž neexistuje, žádná trans-kontinentální VRT. Stejně jako osobní dálková lodní přeprava. Je super, že 500 km přes UK-Fra urazíte za par hodin, jenže pak jste tam, kde před 200. lety. a zbývá vám do Vladivostoku asi 15 000km.

  • Czertik
    21:59 11.11.2018

    Jirosi
    Ano, more samotne se skutecne nezmenilo, ale zpusob dopravy, a rychlosti ano.
    zatimco v 19 stol tech 18 uzlu bylo maximum o jakem mohly velke valecne lode jen snit (a velke civislni lode meli maximalku jeste mensi, emluve o cestovni rychlosti), tak dneska mas maximalku u velkych lodi 30+ uzlu, prakticky dvojnasobek a mas poustu velkych kontejnerovych lodi u kterych je CESTOVNI rychlost mezi 18-22 uzly.
    Cili vic nez tehdejsi maximalka pro nejrychlejsi (velke) lode te doby.

    Vzpomen si na knihu julese verna , cesta kolem sveta za 80 dni. Kolik myslis ze by to trvalo dneska ? A ze bys vyuzival jen vlak a lode.
    Uz chapes ten rozdil v cestovnich rychlostech ?

  • Jirosi
    10:04 10.11.2018

    Czertik:"A to uz je skutecne plahoceni, ktere odpovida 19 stoleti kdy se prikladaslo rucne a jezdilo na uhli. "

    Ono se od 19: Století změnilo moře. Moc ne...
    Rozdíl mezi plachtami, uhlím, mazutem a atomem je nejvíce v tom kolik prostoru na lodi zabírá a kolik lidí to musí obsluhovat.

    Jen abych nezapomněl, Americké CVN vozí palivo i pro svůj svaz krom leteckého křídla. Kdyby některému došlo, ať ho nemusí nechat uprosřed pacifiku.

  • Czertik
    01:38 10.11.2018

    danny
    presne to co ma nebo nema ruske namornictvo ve stavu se me neptej, zeptej se cernakuse ten je expertem (nebos e aspon tak tvari) na stavy jak us navy tak i rfn.
    Brano ryze pragmaticky, tak by rusaci meli mit vicero lodi ketere by mely byt schopne provated eskortu jeho lodim na vylete, protoze by to znamenalo, ze kdyz by nebyl prvozuschopny z jakehokoliv duvodu, tak by ruske namornictvo nikam nejelo.

    To, ze mas lodstvo urceten na kratkodobe operace blizko pobrezi neznamena, ze si muzes dovolit zanedbavat logistiku na mori, ci infrastrukturu.
    Jak nadherne potvrdil cernakus tim, ze kuznic se nemuze opravovat nikde jinde vyjma svojeho domovskeho pristavu, protoze na dalnem vychode nemaji jeste hotovy pro nej dok , a v cernem mori se na to pro jistotu vys***ly.
    A ze maji ve stavu i jine velke jednotky, kterym by kotviste v cernem mori pomohly (petr veliky a ostatni).
    A ze by mu opravny v cernem mori pomohli, po tom debaklu nasazeni v syrii.

    A brano ryze z technickeho hlediska, tak k opravam/udrzbe lodi na mori muze byt pouzita jakakoliv lod, ktera je vybavena vlastnimi jeraby, zalezi jen na tom co nacpes do utrob.
    K tomu aby lod mohla doplnovat palivo ci cokoliv jineho tekuteho, po mensich upravach muze slouzit jakakoliv lod co prevazi tekute produkty.

    btw v jednom postu co se tu daval k tazeni kuznice, mas fotku kdy sou videt cary mezi lodi pred kuznicem a nim, s tim ze nedko to vydava za tezeni, rusti obranci za doplnovani paliva ,takze ryze teoreticky, rusove by meli mit i tuhle schopnost.
    Proc pisu teoreticky ? Bwzne se palivo doplnuje z lodi co pluji vedle a ne pred, navic z velkoobjemovych a ne malych kocabek jako je onen tahac Nikolaj Chirker.

  • danny
    23:55 09.11.2018

    Czertik: jsem sice proruský troll, ale nemyslel jsem to zle.

    Seriózně míněna otázka: má vůbec ruské námořnictvo ve stavu servisní loď, která by byla schopná dělat doprovod na delších výletech? Není to čistě o tom, že Nikolay Chiker je prostě jedinou lodi, která je schopna při dálkových expedicich provádět doprovod a plnit širší spektrum úloh?
    Jen uvažuju, prakticky nic ze sovětského loďstva nebylo určeno k dlouhodobému flákání se mimo perimetr, tak by mě překvapilo, kdyby měli nějaké opravárenské a logistické speciály pro oceánskou plavbu.
    Za info předem děkuji.

  • Torong
    23:24 09.11.2018

    @Kozlus:
    Ano to je normální. Ovšem už moc normální není, aby svaz plul rychlostí plavidla, které by vůbec nebylo potřeba, kdyby ten svaz byl v řádném technickém stavu...

  • Kozlus
    22:59 09.11.2018

    Neni snad normalni, ze svaz pluje optimalnim tempem nejpomalejsiho plavidla?

  • Czertik
    22:37 09.11.2018

    jirosi
    vtipne, jak si krasne rekl, na maximalni rychlost se pluje jen obcas, protoze jinak by se nikam nedoplulo.
    Jenze sis jaksi neuvedomil ze tech 18 uznu sice muze byt cestovka kuznice, ale je to maximalka toho remorkeru, cili realne pluji jeste daleko pomaleji.
    A to uz je skutecne plahoceni, ktere odpovida 19 stoleti kdy se prikladaslo rucne a jezdilo na uhli.

    A jak uz je vtipne meme na netu
    https://twitter.com/20committee/status/789494620782813184

  • Kozlus
    22:34 09.11.2018

    Behem presunu se neprovadi hlidkovani???

  • Jirosi
    22:29 09.11.2018

    Czertik: "Amici na svych letadlovkach maji palivo pro vic nez 2 tydny plneho nasazeni."

    Ale palivo z "tankeru"doplňují pří leteckých operacích každé 4 dny.
    Letecké operace provádí, až na stanovišti. Přes Atlantik mají letadla uzemněny. Pro příklad operace v Perském zálivu.

  • Czertik
    22:15 09.11.2018

    danny
    ohledne toho dotankovani v ceute - ano, mas pravdu, kdyz bylo domluveno dotankovani v ceute tak by skutecne byl nesmysl sebou tahat i tanker.
    Jenze ja sem tu otazku dotankovani dal v souvislsti s vydrzi kuznecova na mori, ne se samotnym faktem dotankovani.
    A mas pradvu, v otazce tankeru, ze si ho meli vzit ss sebou, bez ohledu na to bylo domluveno, uz sem se nechal trochu unest, ale myslim ze budou se mnou souhlasit, ze to tom, jak dlouho a casto ruske lode sedi na zadku v pristavech, tak by jim vytahnuti na more a vyzkouseni doplnovani paliva na mori nijak neuskodilo.

  • Czertik
    22:04 09.11.2018

    cernakus

    pockej, to me chces rict, ze kuznic spaluje v lodnich kotlech drahe letecke palivo misto levneho bunkroveho paliva (pripadne o neco drazsi a kvalitnejsi, ale stale levne varianty) ??? Nebo jak mam brat tu tvoji vsuvku o tom, ze letecky provoz zere a oni uz cvicili cestou ?

    A pokud mel doplnovat jen nadrze pro letecke kridlo ane pro sebe....tak se podivejme. Na ceste do syrie melo jeho kridlo sotva 1/4 stav oproti jeho papirove kapacite. A jak dlouho mu trvala cesta do spanelska ?
    Kolik cvicnych letu denne provadely, cestou tam ?

    Protoze at pocitam jak pocitam, tak pri plnem stavu letadel, by mu palivo pro letadla nevyslo ani na 3 dny..coz je dost malo na to, jak ty tu opetrujes s tim, jake mel byt uzasny a silny a byt velke nezpeci pro usaky.

    Amici na svych letadlovkach maji palivo pro vic nez 2 tydny plneho nasazeni.

  • StandaBlabol
    22:03 09.11.2018

    Americká CSG má obvykle cestovní rychlost někde mezi 17 - 23 uzly. Divil jsem se, že to je tolik, ale vysvětlují to těmi ponorkami a taky tím, že během dne vzlétají a přistávají letadla a loď se kvůli nim musí natáčet proti větru a často mění směr. Při nižší cestovní rychlosti by tak při tom kličkování nikdy nikam nedopluly...

    Tohle ve svazu s remorkérem, který má max. (nikoliv cestovní) rychlost 18 uzlů dělat nemůžeš. Když sleduješ Kuzněcova v ponorce a oni ti zrychlí, prostě se dál tržíš pomalého remorkéru a ten Kuzněcov na něj někde zase počká...

  • StandaBlabol
    21:56 09.11.2018

    Jirosi,

    souhlasím, že žádná loď nejezdí na plný kotel. Ale vyšší cestovní rychlost - aspoň dočasně - znemožní nebo ztíží skryté sledování ponorkami nepřítele. Při vyšší rychlosti totiž výrazně roste jejich hlučnost a riziko odhalení.

  • Czertik
    21:54 09.11.2018

    cerankus

    Ne, skutecne nevim o tom, ze by u jakehokoliv namornicva, vyjma ruskeho, vyplouval s jakymkoliv svazem na more zaroven i tahac (neplest s beznou servisni lodi).

    A nechapu proc neustale vytahujes to tazeni zumwaltu a type 45 ? dela tu nekdo z nas z nich (ultra)spolehlive jednotky jako ty z kuznice ?

    k oprave kuznice u syrii
    1. no kdyz uz mas takove uzasne znalosti o us navy, muzes tady uvest JEDINY pripad kdy jakakoliv letadlovka us navy vyzadovala opravu od cizi lode na mori, rekneme za poslednich 30 let ?
    Holt ruzne provozi problemy je schopna kazda normalni letadlovka je vyresit sama, pokud je problem takovy, ze vyzaduje zasah jine lode, je to problem spatne udrzby ci konroly, ktery by nemel nikdy nastat.
    2. ano, promin, splet sem si zachytne lano s katapultem, pointa zustava.
    3. a tobe jako prijde normalni ze se ti vyrve 350 tun u lodi ? Vsude jinde, vyjma ruskeho namornictva (a tebe) by to braly jako megapruser a ukazkovy priklad spatne udrzby za jaky by mely padat hlavy.
    I kdyz jo jasne ja vim, litani 350 tun je jen bezny den ve dni admirala floty sovetsekho sajuzu kuznice :).
    A to penecham stranou ze jim spadlo sucko? kvuli nedostatku paliva do more jen proto, ze si kapitan myslel ze to stihnou spravit v cas a neodeslal ho na pozemni zakladnu v syrii.
    Vsak co, tech 50 mil usd za letoun ma splaceny za rok..

    A jeste jednou, je uple jedno co ostatniho vyjma tahani umi, jde o to, ze vyjma ruskeho namornictva neexistuje zadne jine namornictvo ktere by se svazem vysilala lod s touhle (konstukcni) schopnosti.


    7 flotila
    A ne mylis se, spatna udrzba neni vzdy kvuli nedostatku penez, ale i casu. Schvalne co myslis, kolik toho a jak, ztihnes zkontrolovat kdyz papirove mas na to 2 tydny, realne 3 dny ?

    A proc delas ze sebe hlupaka, kdyz nekozes videt rozdil mezi systemovou chybou vlivem pretezovanim ukoly (7ma flotila, nemecke letectvo a namornictvo) a nedostatecnymy financemi - ruske namornictvo ?
    Nebo me chces tvrdit, ze situace kdyz provozujes auto 22 hodin denne a jedine co stihas je doplnovat palivo a pak se ti rozesype cestou je uplne stejne jako kdyz se ti rozsype auto cestou jenom kvuli tomu ze ti 3 roky stalo v garazi a nikdo na nej nesahl ?

  • Jirosi
    20:27 09.11.2018

    Cernakus: "Ono ostatně jeho pohon je velmi poruchovzdorný. Jedná se o letitou prověřenou konstrukci založenou na několikanásobném zálohování (8 kotlů, 8 parních okruhů, 4 turbíny a čtyři šrouby), takže i když se vysype polovina toho všeho, tak stále je plavby schopný."

    Tohle je spíše pokus o vtip... Několikrát těžší kontajnerové lodě, nebo tankery jezdí na jeden jediný šroub a motor. Přesto je nikdo nedoprovází, a čas jejich pobytu v přístavech se měří na na jednotlivé dny.


    StandaBlabol: V tomhle se, ale musím zastat. Žádná loď nejezdí na plný kotel, to by se nikdy nikam nedoplulo. Většina plavby probíhá v poklidu na ekonomickou rychlost. Tedy těch 18 uzlu je naprosto v pohodě.

  • StandaBlabol
    20:06 09.11.2018

    K tomu remorkéru, který Kuzněcova táhne v Biskaji (samozřejmě pouze cvičně):

    Je to Nikolay Chiker, jedna ze dvou sesterských lodí postavených pro SSSR ve Finsku a zařazených do služby v roce 1989. Plný výtlak 7.500 tun, max. rychlost 18 uzlů. Je to záchranný remorkér, kromě tahání velkých (spíš VELKÝCH) lodí dokáže pomáhat i ponorkám nebo hasit požáry.

    Více tady:
    http://russianships.info/eng/rescue/project_5757.htm
    http://tugfaxblogspotcom.blogspot.com/2012/11/russias-most-powerful.html

    Od 90tých let opravdu nedoprovázejí pouze Kuzněcova, ale všechny větší ruské lodě. Souvislosti to se špatným technickým stavem flotily. Dost to musí omezovat rychlost svazu, maximální rychlost 18 uzlů dosahovali bitevní lodě na konci 19. století. Jejich důležitost ilustruje vtípek (Cernakus by řekl propaganda), který se na webu často opakuje:

    "Chcete vyřadit z boje Kuzněcova? Vystřelte protilodní střelu ... a potopte mu remorkér."

  • StandaBlabol
    19:54 09.11.2018

    Asi se nezapojím do zbytečné diskuze, jestli videa z tažení Kuzněcova v Biskajském zálivu pocházejí ze cvičení nebo ne. Ale je fakt, že trvalo několik let, než prosákla na web. Takže dobře utajené cvičení:)

    Nevím, proč tu pro tažnou loď (tug) používáte označení trawler (rybářská loď). Správně by to mělo být remorkér.

    Video hořícího Kuzněcova je tady:
    https://foxtrotalpha.jalopnik.com/you-may-puke-watching-this-tug-boat-attempt-to-tow-russ-1742392802
    Podle všeho jde o nehodu na elektrice z roku 2009 u tureckého pobřeží. Ale pokud nám Cernakus vysvětlí, že si jen jeden námořník zapálil cigaretu a ruský tabák je prostě síla, tak se taky hádat nebudu.

  • cernakus
    19:33 09.11.2018

    danny:

    teď jsem se od srdce zasmál. Ano, takovou reakci bych čekal od normálního běžného člověka na toto tady :-D

  • danny
    19:13 09.11.2018

    cernakus: nedávno jsem kamarádovi nadšeně ukazoval, o čem se tady hádáme. Koukal na mě dost vyděšeně:-)

  • cernakus
    18:27 09.11.2018

    Luky, danny:

    díky za humor, už to chtělo odlehčit.

  • cernakus
    18:26 09.11.2018

    Jirosi:

    NevÍm, ale hádám, že máš pravdu. To nic nemění na faktu, že kdyby se Kuzniči vysypal kompletně pohon v roce 2017 u Syrských břehů a neměl by s sebou plovoucí servis, tak by musel čekat na kotvách měsíce, než by ten servis připlul, protože ani Tartús ani Novorosijsk na to nejsou vybaveny. A Mikolajveské jsou aktuálně na území nepřítele.

  • Luky
    18:01 09.11.2018

    Můj petrohradský velící důstojník se mi nad rozlitým stolem vodky a špeku prokecl, že se zeleninovým chodí běžně vycvičený pilot na dlouhý rozjezd, s masovým to dá i z hotovostního starťáku.

  • Jirosi
    17:58 09.11.2018

    Cernakus: "Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil. "

    Výš jak by vypadala většina základen USA po světe kdyby se tam neinvestovalo..
    LL o 100 000t by si tam místo domorodých bárek vážně nenarval.

  • danny
    17:55 09.11.2018

    Luky: nemáš přesné poměry míchání toho paliva? Taky by mě zajímalo, jest boršč musí být s masem a smetanou, nebo stačí jen na zelenině.

  • cernakus
    17:42 09.11.2018

    luky:

    To, že kotel umí mazut neznamená, že neumí cokoliv jiného spalitelného. Výhoda parního kotle. Ostatně proto taky občas čudí (mazut), občas ne (to jede LP). Pokud si to dobře pamatují, má celkem 6 nádrží na uhlovodíková paliva.

  • Luky
    17:37 09.11.2018

    Ale Kuzma přece žere mazut, na to snad jeho palubní letky nelítaj :D....no možná, kdyby měl na palubě i SU-39, tak po naředění mazutu borščem a vodkou by za silnýho čazení tento modernizovaný "Grač" do vzduchu šel....

  • danny
    17:34 09.11.2018

    Czertik: ubral bych být tebou emocí. Větší část otázek z tvého posledního příspěvku působí poněkud hloupě. Vlastně všechny. Často se s tebou neshodnu, ale respektuji tvoje názory a argumenty. Ale pokud se cernakuse snažíš vymáchat sérií, proč si domlouvali dotankování na Ceutě a proč sebou nevezli tanker, když měli domluvené dotankování a jestli to není důkaz, že neumí tankovat na moři... Promiň, tím se ale fakt shazuješ.

  • cernakus
    17:31 09.11.2018

    Luky:

    "No a pak to vaše utrpení, kdyby Kuzniče protáhli Bosporem.... :)
    Jinak je otázka, pro co všechno se doprovodná loď hodí. Kuznič vlastně plul "samostatně" na misi, zatímco Amíci mají vždycky celý svaz."

    Vynikající postřehy. Už jen tahání Varjagu Bosporem byla zajímavá historie a trvalo to přes půl roku (povolení, dohody, tažní lodě, uvolnění koridoru, bezpečnostní opatření). A to byl kus kovu bez jaderných zbraních na palubě.

    Co se týče doprovodných plavidel svazu - to je trefa, tím jsem měl s těmi RAŽi začít a na tom se točit. Kuznič totiž opravdu často pluje sám. Dáno tím, že na rozdíl od americké LL má masivní ASW, ASuW, AAW schopnosti sám o sobě a nepotřebuje k tomu smečku křižníků a ponorek.

  • cernakus
    17:27 09.11.2018

    czertik:
    "To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke spanelsku nevydrzi ? "
    Nemá, ale jak psal Jirosi, letecký provoz žere a oni samozřejmě cvičili už po cestě. Jako nádrže nejsou bezedné a není dobrý nápad jet až na výpary. Prostě chtěli mít plnou. Já taky mívám raději plnou než hladové oko, když jedu daleko od domova, ty ne?

  • cernakus
    17:24 09.11.2018

    Jirosi:

    Tak se na tu základnu v Tartúsu podívej. Kdejaké chorvatské letovisko má přístav větší. Tam by jsi Kuzniče nejspíš ani nezakotvil.

    Czertik:

    ad kotle a zálohy vs. nezálohy

    Neměl by jsi ještě nějaký úžasný insight, aby jsi mi jej objasnil a já se cítil jako naprostý blbec, že jsem na to sám nepřišel ;-)

    Tak tyhle trawlery plují prakticky s každou větší jednotkou nebo uskupením, ať konvečním nebo jaderným. Takže bych řekl, že to bude předpis, který samozřejmě vznikl z historické zkušenosti, kdy v 90tých letech lodě zcela bez údržby a s vybavením za hranicí životnosti byly prostě rizikem. A ano, s Kuzničem plul pro případ průseru, který mimochodem nastal (zachytný systém letadel se pokazil a vytrhnul z ukotvení). Ale to stále nic nemění na faktu, že Kuznič přes veškerou hanu a zesměšňování tažen pro poruchu nebyl. Zumwalt a Type 45 ano, jim se přitom nikdo na Západě nesmál ani je neshazoval, čím to? Propagandou (protože na Ruských webech se oběma vysmáli, ale to se k nám nedostane).

    Ad ta oprava Kuzniče u Sýrie.
    1) Ne, letadlovka si žádný katapult sama neopraví. Ten parní. Emals možná i jo.
    2) Ne, Kuznič opravdu žádný katapult nemá
    3) Navíjecí brzdný buben, který havarující súčko vyrvalo z ukotvení váží skoro 350 tun. Světe div se, na Kuzniči není jeřáb schopný s tím hnout. Tedy nebyl do té nehody v PD-90 :-)

    Ten tahač (a celá ta třída) plave s jinými ruskými skupinami pravidelně. Není vyhražen jen pro kuzniče. A ještě jednou, není to tahač. Umí toho podstatně, podstatně více.

    Ad:

    problémy 7. mé flotily a s tím související hávárie norské fregaty.
    Ale já tohle vím. A korát jsem chtěl aby jsi si to řekl nahlas. Protože to co jsi pospal, je SYSTÉMOVÁ CHYBA. Úplně stejná, jako že se Rusové vykvákli na řádnou údržbu PD-90 a navíc zpronevěřili dokonce i záložní naftu!!!

    Prostě únava, nedostatečná údržba (to jsou vždy ve finále nedostatečné finance) a podcenění situace.

    Jirosi:
    To nepopírám, letadla a spalovací lodě žerou, proto ty tankery. I přes fakt, že LL má cca 10 tisíc tun toho paliva v podpalubí.

    S tím odtahem nehoupu.
    1) PD-190 je kratší o 30 metrů a hlavně užší o 20 metrů. Podívej se na kuzniče v PD-90 a sám si odpověz, opravdu se tam vejde?
    2) Hloubka v tom zálivu je jen 10 metrů. I kuznič by tam měl problémy manévrovat. PD-190 s kuzničem v útrobách by to už IMHO nedal.
    Ani sami Rusové si nejsou jistí. Kalkulacemi to vychází na hraně, a ty jak známo nevydrží první střet s praxí ;-).

    Ale on ty letadla provozoval. Po opravě zachytného zařízení se na něj zase vrátily. A domů doplul při provozu svého leteckého křídla. Více na palbě a AK z té doby.

  • Luky
    17:17 09.11.2018

    Jirosi napsal: "Nehoupeš nás trošku. Novorossiysk(černé moře) mají dok PD-190."

    O debatě nemám přehled, ale jen k tomu Novorosijsku - onehdá jsem četl nějakou studii, že ta vojenská část přístavu není schopna zabezpečit větší jednotky. Měli tedy v plánu něco prohlubovat a rozšiřovat infrastrukturu ještě před zabráním Krymu. Myslím, že další motivací také bylo, že smlouva o pronájmu Sevastopolu nějak fikaně blokovala rozvoj floty, která tam v nájmu kotvila.
    Problém ale byl, že ta modernizace Novorosijsku měla trvat cca 15 let, takže Sevastopol pro ně byl a stále je velmi důležitý.

    No a pak to vaše utrpení, kdyby Kuzniče protáhli Bosporem.... :)
    Jinak je otázka, pro co všechno se doprovodná loď hodí. Kuznič vlastně plul "samostatně" na misi, zatímco Amíci mají vždycky celý svaz.

  • Czertik
    17:03 09.11.2018

    cernakus
    a k tomu jak kuznic mel doplnovat palivo v ceute ve spaneslku. Ja se ptam PROBOHA PROC ?
    To ma skutecne tak male nadrze, ze mu vlatni palivo na delsi cestu nez ke spanelsku nevydrzi ?
    Kdyz si vezmu ze ty britske dokazi na svoje nadrze obeplout pulku zemekoule...
    A pak dalsi doplnujici otazka - pokud by palivo bylo problem - proc rusove nevyslali s tou grupou i tanker a nedoplnili kuznici palivo na mori ?
    Amici to praktikuji bezne uz od druhe svetove.
    Nebo to rusove vubec neumi, ci snad nemaji zadny tanker ? Kde je pak to tvoje slavne, schopne a silne ruske namornictvo ?

  • Jirosi
    16:55 09.11.2018

    .Cernakus: "Mimochodem, v amerických CSG plují servisní plavidla a tankery taky, zejména když to má být štreka. Ne sice kvůli letadlovce, ale kvůli těm doprovodným plavidlům. "

    Ne, že by ty ostatní plavidla měla neomezný dojezd, Ale slušným žroutem paliva je i letecké křídlo. A nikdy se nejeden 0.

    "V takovém případě je nutné jej odtáhnout 10 tisíc kilometrů daleko."
    Nehoupeš nás trošku. Novorossiysk(černé moře) mají dok PD-190.

    "Mimochodem zajímavý úhyb. Já mluvím o hulení z komínů a nutnosti loď (ne)tahat a ty hned uhneš na přistání letadel. Njn, najít důkaz, že Kuzniče tahali je totiž težší, viď. "

    Ono není hlavní funkcí LL provozovat letadla. Tak promiň, asi ta dýmová clona je fakt podstatnější. Tedy kdo tu mlží a neřeší to podstatné?

  • Czertik
    16:52 09.11.2018

    cernakus
    a k tem nehodam amickych lodi, mas hodne zjednoduseny pohled. Mas pravdu v tom, ze za temi kolizemi staly chyby posadek, ale to je tak vse. Ano vyhodili za to admirala...ktery ale prave ze jen delal presne to, co po nem chtelo vedeni, presto ze na to nemelo prostredky a on proti tomu protestoval.
    Holt po nem chteli aby lode nasazoval casteji, nez na co mel pocet s logickymy dusledky - min casu na udrzbu lodi, min casu na odpocinek a vycvik posadky, a tim logicky vetsi dlouhodoba unava posadky.
    Napsosto stejny pripad kdy se pak nemectvi politici divi ze jim nelitaji letadla a nepluji ponorky, jenom proto ze po nich chteli vetsi nasazeni, ale uz nedali vic penez na nahradni dily.

  • Czertik
    16:47 09.11.2018

    cernakus
    U kuznice tech 8 kotlu, 8 okruhu a 4 turbiny nejsou jako zaloha (jako teba 4 kotle dalsich 4), tech 8 kotlu je tam proto, aby kuznic dosahl one psane maximalni rychlosti. Byt ano, normalne v provozu byva jen cast kotlu.
    A ano, pri 4 sroubech by mela byt hodne blbuvzdorna...ale tady se potom nabizi otazka - PROC teda skutecne u kazde mise kuznecova je tazna lod ?
    Holt asi ten kotel sam o sobe nebude moc spolehlivy.
    To nema ZADNE jidne namornictvo na svete. A skutecne si nedokazi vybavit jediny pripad kdy by jakekoliv namornictvo (vyjma ruskeho) byt i jen nacvicovalo tazeni svoji letadlovky.

    A jo taklhe si myslel, ze amici maji dva nezavisle pohony...tak to si rovnou mohl napsat ze kuznic jich ma 4 ci 8 (zalezi jak bys to pocital).

    A ten zbyteck co si napsal...to si skutecne MYSLEL VAZNE ? Ok beru ztratu casi pri pripluti k mistu poruchy, ale to je asi tak vse.
    Ze trawler pomahal kuznicovi pri oprave katapultu ??? WTF ? To ma rusko takove neschopy ze si to neumi udelat sami ? Vzdyt u kazdeho jineho namornictva si katapulty opravi letadlovka na mori sama, bez asistence jinych plavidel.
    A tu pomoc s opravou pohonu trawlerem si myslel vazne ? To jako na nem bezne vozi nahradni turbinu, kotel, prevodovku a kdo vi co jeste ? Kde to skladuji ?
    A prosim, neplet si servisni plavidla s tahaci, tahaci skutecne se v zadne amicke bojove skupine nikde nevyskytuji, vyjma ruska a kuznice.
    Proc treba onen tahac nebyva u ostatnich ruskych skupin lodi, kdyz v nich neni kuznic ?
    A ne, to ruske jisteni sem bral na to, ze ty to beres bud jako ruskou mentalitu (cili univerzalni), nebo ze kdyz sou to zakazky pro namornictvo, tak je bude (ze setrvacnosti) vyzadovat i po soukromnicich kdyz jim opravuji jejich lode.

  • Jirosi
    16:38 09.11.2018

    Cernakus:"Takže si prostě dál bude vykonávat svou hlavní, ale neatraktivní činnost - lovit ponorky soudruhů z NATO v Severním ledovém oceánu."

    Když se podíváme na počet dní na moří i z leteckým křídlem, a počet dní v doku. Tak opravdu vykonává svou hlavní činnost.

    "Kdy plul remorkér na tahání nevím, on ten Ruský je totiž ocean going support vessel a supluje fakt, že zatímco USN má několik stovek námořních základen po světě svých a svých vazalů, tak Rusko má pendrek (pamatujeme, jak Kuznič plul k Sýrii a chtěl zastavit ve Španělské Cetue na doplnění paliva, "

    Nemá náhodou dlouhodobou námořní základnu Rusku v Syrii? Ano, a opět takovou kde ta loď nemůže zakotvit. Což je asi opět souhra náhod, že?

Stránka 1 z 8