Stíhačky Rafale a politické zemětřesení v Indii

Dassault Rafale; větší foto / russavia, CC BY-SA 2.0

V současné době v Indii zuří politická krize ohledně dodávek 36 víceúčelových francouzských stíhaček Rafale pro indické letectvo (IAF). Kritici vyčítají vládě indického premiéra Narendra Modiho nezvládnutí celého tendru a přemrštěnou akviziční cenu.

Příběh indických stíhaček Rafale se začal psát v roce 2012, kdy francouzská firma Dassault Aviation vyhrála indický program MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). Indie chtěla původně koupit 126 stíhaček Rafale s opcí na dalších 63 strojů. Vyjednávání mezi Francii a Indii ale nikam nevedlo, zejména kvůli rozdílným pohledům na cenu a na francouzské záruky ohledně zajištění výroby letadel Rafale v indické společnosti HAL (Hindustan Aeronautics Limited).

Indie jednoduše odmítla situaci, kdy většinu ze 126 letadel bude vyrobeno ve Francii a Indie nezíská žádné průmyslové know-how. Jedním ze strategických cílů indické vlády je posílit domácí obranný průmysl, aby nebyla Indie v budoucnu závislá na dodávkách a servisu zbraní ze zahraničí (a tedy „obětí“ aktuální zahraniční politiky dané země). Pro Francii zase bylo nepřijatelné poskytovat finanční záruky za výrobu stíhaček Rafale v indické firmě.

V roce 2015 se Indie rozhodla program MMRCA zrušit a koupit pouze 36 stíhaček Rafale v rámci urgentní potřeby. Letouny dovolí postavit dvě bojové letky se základnami ve městech Ambala (na severozápadní hranici s Pákistánem) a Hasimara (na východní hranici mezi Bhútánem a Čínou).

K finálnímu podpisu dohody došlo v roce 2016, kdy se Indie zavázala za 36 letadel (včetně komplexního provozního a výcvikového zázemí) zaplatit 7,87 miliardy euro. Indie získá 28 jednomístných letadel za jednotkovou cenu 91,1 milionu euro a osm dvoumístných při ceně 94 milionů euro. Celková suma obsahovala také specifické vylepšení letadel podle indických požadavků (1,8 miliardy euro), vybudování dvou servisních center (1,8 miliardy euro), dodávky zbraní (710 milionů euro) a logistickou podporu v hodnotě 353 milionů euro. Polovinu z celkové částky je Francie povinna utratit v Indii.

První indický dvoumístný Rafale vzlétl poprvé 30. října letošního roku. Na tomto letounu se budou indičtí piloti a pozemní personál školit u francouzského města Istres. První letouny Rafale IAF převezme v září 2019 a poslední v dubnu 2022.

Kde je problém? V Indii nyní zuří politický spor ohledně celého programu nákupu stíhaček Rafale. Kritici vedení opozičním předákem Rahuli Gandhim, šéfem největší opoziční strany Indický národní kongres, vládě indického premiéra Narendra Modiho vyčítají neprůhlednost tendru, přemrštěnou cenu, korupční jednání a také to, že indická společnost HAL není připravená na výrobu (jak požaduje smlouva) stíhaček Rafale. Indický Nejvyšší soud dokonce v této věci ve středu vyslýchal čelní představitele IAF.  

Rahul Gandhi kvůli kauze s nákupem stíhaček Rafale požaduje rezignaci premiéra Modiho. Gandhi dokonce označil ředitele společnosti Dassault Aviation, výrobce stíhaček Rafale, za lháře. Gandhi navíc několikrát přerušil jednání parlamentu a slibuje další obstrukce při projednávání nákupu stíhaček Rafale.

Do celé věci se snažil vnést světlo plukovník v záloze Anil Athale, který v článku Courting trouble on the Rafale uvedl, že „strategická negramotnost, která se objevuje v předkládaných argumentech ohledně dohody Rafale před Nejvyšším soudem, je dechberoucí.“

Podle plukovníka Athalea Indie čelí třem základním vnějším bezpečnostním hrozbám ‒ jaderné hrozbě, konvenční hrozbě a zástupné (proxy) válce.

V případě první hrozby se Indie spoléhá na svou vlastní jadernou triádu. První část triády tvoří pozemní balistické rakety, další letouny schopné používat taktické jaderné zbraně vzduch-země (Rafale a Suchoj-30MKI), třetí pak balistické rakety odpalované z jaderné ponorky INS Arihant (další ponorka této třídy dokončila námořní testy).

„Vzhledem k tomu, že cílem těchto strategických sil je ‚odradit‘ protivníka ukázkou zdrcující síly, podrobnosti o schopnostech střel jsou pravidelně vypouštěny do veřejného prostoru. Vše o raketách, kromě jejich polohy a prostředků radioelektronického boje, je dobře známo veřejnosti i protivníkům,“ píše Athale.


Předletová příprava a start stíhačky Rafale.

Dle plukovníka kombinace operací speciálních jednotek a přesných leteckých úderů je účinný způsob, jak zasadit úder protivníkovi, který proti Indii provede v rámci zástupné války ozbrojený útok. Athalea výslovně zmiňuje teroristické útoky v Bombaji v roce 2008, při kterých zemřelo 164 lidí. Teroristické útoky provedli pákistánští teroristé, podle Indie za podpory pákistánské rozvědky.

Právě stíhačky Rafale pomocí přesných zbraní dlouhého doletu vzduch-země mohou podniknout odvetné přesné údery, například na výcvikové tábory v Pákistánu. Podle indických médií IAF k letounům Rafale získá střely s plochou dráhou letu Storm Shadow s doletem 560 km.

Podle generála Kottayan Katankot Venugopala jsou schopnosti provádět přesné údery stíhaček Rafale vhodné i do velkého konfliktu, jakým byla Kárgilská válka v roce 1999. Při tomto střetu s Pákistánem Indie přišla o 527 vojáků a válka byla také impulsem k modernizaci celého indického letectva. Pro Indii je typické, že tehdy slibovaná nová letadla dostane až po 20 letech...

Stíhačky Rafale mohou poslouží také k preemptivnímu úderu v případě, kdy se nepřítel bude připravovat k provedení jaderného úderu na Indii. „V takové situaci se budeme snažit zničit nepřátelská letadla a rakety na zemi. Právě v takové situaci pokročilá pilotovaná letadla jako Rafale, budou hrát rozhodující roli,“ píše Athalea.

Athale dále odmítá názor, že kvůli zrušení nákupu 126 stíhaček Rafale a pořízení pouze 36 strojů byla ohrožena indická národní bezpečnost. Dle indického plukovníka je možné tento nedostatek nahradit větším počtem domácích stíhaček Tejas a nesmí se také zapomenout na nedávnou akvizici ruských systémů protivzdušné obrany S-400.

Dodejme, že IAF patří se svými 1500 letouny (z toho 750 bojovými) mezi čtvrté největší. V současné době ale letectvo provozuje jen 32 perutí – 14 perutí je navíc vybaveno zastaralými letadly MiG-21 a MiG-25. Oba sovětské letouny letectvo vyřadí v roce 2024. Pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem ale IAF požaduje minimálně 45 perutí, tedy navíc 234 bojových letadel. Navíc po roce 2024 bude muset IAF najít náhradu za dalších 252 letadel MiG-21 a MiG-25.

Indická vláda chce v následujících 20 letech v Indii vyrobit minimálně 250 stíhaček za 20 miliard dolarů. Indie jako základ svého letectva preferuje domácí stíhačku HAL Tejas. Díky smlouvě s Paříží lze očekávat vývoj modernizované verze HAL Tejas za využití technologií stíhačky Rafale.

Zdroj: rediff, BMPD, India Today

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale

Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček Rafale. V rámci smlouvy se Francie mimo jiné zavázala přesunout některé klíčové technologie a know-how ...

Francie vyvíjí novou generaci stíhaček Rafale

Francouzská společnost Dassault a státní agentura pro vyzbrojováni DGA (Direction Générale de l'Armement) započnou v letošním roce vývoj nejnovější generace stíhačky Rafale. Nový stroj označovaný jako ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři typy stíhacích letadel – Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale

USA blokují prodej francouzských stíhaček Rafale do Egypta

Francie nemůže prodat Egyptu dalších 12 víceúčelových stíhaček Rafale. Egypt s letouny požaduje i střely s plochou dráhou letu SCALP (Storm Shadow). Střely však obsahují americké součástky a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Sokrates
    20:29 19.11.2018

    Luky: Viem, že tam došlo k viacerým súbojom. Pýtal som sa len preto, že som si nebol vedomý nejakého iného súboja Mirage III vs Harrier, okrem toho, ktorý bol spomenutý v tom článku. A v tomto konkrétnom prípade sa to víťazstvo podľa mňa nedá jednoznačne pripísať na vrub výzbroji.
    Tým samozrejme nespochybňujem tézu, že pokročilejšia výzbroj môže rozhodnúť vzdušný súboj.

  • skelet
    20:17 18.11.2018

    Jestli si to dobře pamatuju, tak Sidewindery nosily i Nimrody, které tam působily v roli retranslačních letounů

  • Luky
    18:55 18.11.2018

    jo a ještě takový špek - dvojici Sidewinderů podvěšoval i Vulcan :)

    Oni ale Argentinci říkají, že Mir.III to měla s doletem tak blbý, že jich prý většina hlídkovala doma proti Vulkánům(báli se náletů) a Chilleanům(hrozila válka) nad pevninou a k ostrovům létaly hlavně Daggery...

  • Luky
    18:49 18.11.2018

    @Sokrates
    tak ta válka nebyl jeden střet (jak by implikoval český článek), ale 6 týdnů dlouhá kampaň, během které rychlé proudové stíhačky a bombardéry provedly z pevniny cca 500 bojových letů.
    Sea Harriery sundaly:
    9x IAI Dagger
    3x A-4B Skyhawk
    2x A-4C Skyhawk
    3x A-4Q Skyhawk Navy
    1x FMA IA 58 Pucará
    1x Mirage IIIEA + druhá odepsaná
    1x B.Mk62 Canberra
    1x C-130E Hercules

    Proběhla spousta podpůrných letů, které zahrnovaly zásobování, transport nebo průzkum...jen armádní vrtulníky provedly cca 800 bojových vzletů. Docházelo i k zajímavým situacím, kdy Boeing 707, který prováděl transportní a průzkumné mise, musel setřást 4 střely Sea Dart, když špicloval task force. Nebo Herkules bombardoval tanker a pod. Zřídili dokonce tzv. "Fenix Squadron", ve které Learjety dělaly návnady příp. navigovaly ostatní letadla....
    (celkové ztráty 75 letadel a 25 vrtulníků)

    Každopádně hrozba Harrierů a jejich výzbroje měla obrovský vliv na průběh celé kampaně a i schopná letadla se jim spíš vyhýbala, nebo se je snažila odlákat, příp. některé mise se létaly jen v noci. To nebyla neschopnost Argentinců, spíš si uvědomovali, jakou nevýhodu v AA výzbroji mají (podtrženou zmíněnými limity jako dolet, výdrž atd.)

    Proto si uvědomuji, jaký kvalitativní posun by bylo, mít např střední a težké stíhače různých typů vyzbrojené moderními Meteory.

  • Sokrates
    16:30 17.11.2018

    SofF: som o tom presvedčený, že im Francúzi dajú plnotučnú verziu a navyše s modernými strelami MICA, Meteor a SCALP. V opačnom prípade by v tom tendri len ťažko uspeli.
    Indický Rafale sa od francúzskej verzie bude odlišovať iba modifikáciami, o ktoré India sama zažiadala, t.j. integráciou izraelských prilieb so zameriavačom, rakiet domácej výroby, vlastného systému elektronického boja, dátovej linky a identifikačného systému priateľ-nepriateľ (IFF).
    Prieťahy v celom tendri spôsobovala hlavne otázka transferu technológií a fakt, že Francúzsko nechcelo znášať záruky za stroje vyrobené v Indii.
    Čo sa týka Su-27, tak ja čínske verzie tejto stíhačky rozhodne nepodceňujem. Ja som však v predchádzajúcom príspevku hovoril o J-20, ktorá nemá s Su-27 nič spoločné.

  • SofF
    14:36 17.11.2018

    dusan,sokrate: myslíte si snad že jim frantíci dají plnotučnou verzi co provozuje Francie? .-) Proč asi ty obtížné dohody, Indie chce nejnovější technologie, pohořeli jak u frantíků tak u rusů. Zrovna čínské konstrukce bych nepodceňoval, zvlášť ty co vychází z SU-27 a elektroniku umí dost dobře. Zatím ale nebyly otestovány v boji takže je tu faktor nejistoty. Nicméně Rafale v boji s rovnocenným protivníkem také ne.
    Ad Pákistán, ten se výhledově může stát černou dírou pro čínské finance jako Ukrajina pro Rusko. Už před týdnem byla zpráva že kriticky poklesly pákistánské rezervy a Čína musí zasáhnout (zadotovat) a tím to rozhodně nekončí.

  • dusan
    14:02 17.11.2018

    SofF

    Je to presne naopak. Číňanom ešte dlho bude trvať pokým prídu na úroveň strojov Rafele. To, že predstavujú nové "revolučné" stroje je viac PR ..... reálne stále nedotiahli do konca ani vývoj motorov pre svoje "staré" stroje štvrtej generácie ...

    A prosiť by ako mali o čo ? ... o stroj, o ktorý nemá záujem ani ruské letectvo ?

    Jara, Madrabit, Raziel87

    Diskusia čo by bolo keby bolo je nezmysel. Angláni vyhrali ....

    Dá sa to i otočiť. Vzhľadom na zlú situáciu argentínskej armády boli tie straty proti vyspelejšej armáde ešte celkom malé .... mohli byť postatne horšie ....hlavne čo sa týka námorníctva.

  • Sokrates
    13:41 17.11.2018

    madrabbit: ja si uvedomujem, že senzor na AIM-9L bol schopný zostreliť lietadlo aj z prednej polosféry. Otázka ale znela: pri akom strete Mirage III vs Harrier rozhodla o víťazstve výzbroj? Inak povedané, v ktorom konkrétnom prípade zostrelil pilot Harrieru argentínsky Mirage III z prednej polosféry ešte predtým, ako sa mohol Argentínec dostať sa do ideálnej streleckej pozície?
    Pretože pokiaľ viem, tak túto výhodu britskí piloti vôbec nevyužili a tak ako v minulosti sa snažili na nepriateľa zavesiť zozadu.

    SofF: Vážne sa dá pochybovať akurát o tom, že by sa J-20 vôbec pustili do súboja s Rafaleom. Obzvlášť pri strete na krátku vzdialenosť by ťahali za oveľa kratší koniec. J-20 na to nie je optimalizovaná ani z hľadiska výzbroje ani z pohľadu manévrovateľnosti:
    https://www.leteckymagazin.sk/l/letecka-sou-v-cine-v-znameni-prekvapeni/

    Dá sa predpokladať, že J-20 by pohorela aj pri súbojoch BVR na strednú vzdialenosť. Rafale sa už bude vyrábať/modernizovať na štandard F3-R, vrámci čoho už má integrovanú jednu z najlepších protilietadlových rakiet na svete - Meteor:
    https://www.leteckymagazin.sk/l/rafale-v-standarde-f3-r/

    Povedal by som, že jedinú chybu, ktorú India spravila, je, že tých stíhačiek nenakúpili viac. :-)

  • PavolR
    13:05 17.11.2018

    SofF:
    Konflikt s Pakistanom by sa viac menej rovnal konfliktu s Čínou, pretože tá si cez Pakistan buduje obchodnú trasu priamo k Arabskému moru / Indickému oceánu a dokonca tam bude mať námornú základňu na ochranu námorných trás. Mocnosti sú na ohrozenie kontroly svojich starostlivo vybudovaných obchodných trás vždy mimoriadne citlivé.
    Mimo to, asi polovicu pakistanského bojového letectva už dnes tvoria čínske, resp. čínsko-pakistanské lietadlá a Pakistanci ďalšie stroje nakupujú už prakticky iba od Číny.

  • SofF
    12:32 17.11.2018

    Indie je jeden velký chaos. Rafale je sice dobrý stroj, ale lze vážně pochybovat že se vyrovná novým čínským strojům a to nejen J-20.Navíc to úsilí podvazuje malé množství francouzských strojů. Podle mě není daleko doba kdy znovu začnou prosit v Rusku o pokračování projektu FGFA. Mohou pomýšlet reálně na úspěšný konflikt s Pákistánem ale Čína by je opět vyklepla a možná víc než minule.

  • Jara
    11:56 17.11.2018

    Madrabit, Raziel87
    Takovéhle řeči o válce o Falklandy, ani netušíte jak jsou angličáci pyšní na svoje rozhodné vítězství, pamětníci stále vzpomínají na bujaré oslavy a dny volna v práci, ano máte pravdu RN měla vic štěstí než rozumu a od dob Falkland do dnešních dob ještě hodně zeslábla, ale kdyby jste něco takového řekli v Anglii tak Vás vykostí, jako by jste flusl královně do obličeje:))

  • raziel87
    09:33 17.11.2018

    2 madrabbit

    ale jo, máte pravdu. Myslel jsem to v porovnání s argentinskými piloty, ti tam neměli prakticky nic a šli na vizuál. HMS dávaly alespoň nějaké pokrytí. A souhlas, že mohou
    být britové rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo. Pokud by Mirage měly dostatek paliva, tak si s Harriery vytřou zadnici, určovaly by podmínky vzdušných střetů. Takhle to bylo o jednom průletu a modlit se, aby doletěly zpět. S těmi Exocety máte také pravdu, ale ofiko se to nikdy nepřiznalo - i tak stihli napáchat solidní škody a s trochou štěstí by vymazali RN, i s těmi železnými 500kg, co tahaly Skyhawky. Tohle dobrodružství se jim málem nevyplatilo

  • madrabbit
    09:13 17.11.2018

    raziel87:

    Ono to pokrytí nebylo nic moc - spousta ostrovů - Argentici se to rychle naučili využívat. Navíc chyběl pořádný AWACS.

    Celkově mohou být v RN rádi, že to vyhráli. Byla to improvizace jako prase. Navíc jim pomohla Francie, která dodala Argentině Exocety a Británii pak návod, jak je zarušit :-D

    Právě u Fakland se projevily škrty, které VB dělala i nedávné minulosti - řešení ala ekonomové z VŠE - seškrtat co jde - vykázat černá čísla a úspory a průsery z toho plynoucí nechat na těch, co přijdou po nich.

    Sandysova bouře, vyřazení LL, vyřazení Harrierů, zrušení TSR2, vyřazení Nimrodů (po modernizaci a následně nákup Poseidonů) a dalo by se pokračovat.

  • madrabbit
    09:09 17.11.2018

    Sokrates:

    Válka o Falklandy. Výhody na straně VB:
    - Manévrovatelnost Harrierů za využití vektorovatelnosti trrysek (VIIF) - výrazně zkracovala zatáčení.
    - Čidlo na AIM-9 - bylo schopné zachytit cíl i z přední polosféry - to AAM na Mirage neuměly - Argentinci se museli dostat za Harrier, což v případě VIIF šlo hodně špatně.

    Problémy společné - palivo - ani Harrier není napěchovaný palivem a obě strany v podstatě improvizovali. To platí i pro PVO lodí a řízení letového provozu.

  • raziel87
    20:19 16.11.2018

    Mirage byly ve všech případech prakticky na "bingo fuel", tam nebyl prostor na žádné taktizování. A jak píše Sokrates s Lukym, lepší manévrovatelnost, lepší radarovové
    pokrytí od Her Majesty Ships v kombinaci s AIM-9L

  • Sokrates
    20:01 16.11.2018

    cernakus/alexa123: veď ten článok potvrdzuje, že pilotom Harrierov sa podarilo zostreliť jediný Mirage III a aj to len vďaka dobrej taktike a motorom s meniteľným vektorom ťahu, čo im dávalo výhodu pri manévrovaní. Ťažko z toho vyvodiť, že súboj rozhodla hlavne výzbroj.

  • Jara
    19:44 16.11.2018

    Plně chápu Francouze, že nechtěli držet záruky za to když se banda negramotných indiánů pokusí složit něco tak technologicky náročného a vyspělého jako je Rafale, Hal tejas...opravdu smutný příběh a reálná reflexe zaostalé rozvojové země, něco takového nikdy nemůže ani z třetiny nahradit schopnosti Rafale za předpokladu že se po třicetiletém pavývoji odlepí od země

  • alexa123
    19:02 16.11.2018
  • cernakus
    18:42 16.11.2018

    Sokrates:

    Asi válka o Falklandy. Ale podrobnosti nevím.

  • Sokrates
    18:27 16.11.2018

    Luky, pri akom strete Mirage III vs Harrier rozhodla výzbroj súboj?

  • Sokrates
    18:27 16.11.2018

    Luky, pri akom strete Mirage III vs Harrier rozhodla výzbroj súboj?

  • PavolR
    17:36 16.11.2018

    Czertik:
    Pakistan v poslednom čase vyzbrojuje takmer výlučne Čína:

    Pakistan have been in talks with China to acquire 30 to 40, JF-31 Stealth fighters also known as Shenyang FC-31 or J-31 for short. (zdroj wikipedia)

  • Luky
    17:36 16.11.2018

    Kdysi někde psali, že Indie má zájem o Meteory pro svoje Suchoje(!).
    Ono koupit si od každého výrobce stíhaček dvě letky je trošku ošemetný na servis i výzbroj (ale dobrý pro info z první ruky). Výzbroj pak tak trošku rozhoduje války/střety, viz historie a např. Aim9B na Mir.III vs Aim9L na Harrierech atd.

  • Czertik
    17:24 16.11.2018

    alexa
    no, zalezi co nakoupi protivnici indie :)
    U ciny je kvalita jista, otazka je co vymystli pakistanci.

  • alexa123
    16:26 16.11.2018

    Do celé věci se snažil vnést světlo plukovník v záloze Anil Athale, který v článku Courting trouble on the Rafale uvedl, že „strategická negramotnost, která se objevuje v předkládaných argumentech ohledně dohody Rafale před Nejvyšším soudem, je dechberoucí.“

    Athale dále odmítá názor, že kvůli zrušení nákupu 126 stíhaček Rafale a pořízení pouze 36 strojů byla ohrožena indická národní bezpečnost. Dle indického plukovníka je možné tento nedostatek nahradit větším počtem domácích stíhaček Tejas ...


    Keď som si prečítal druhý odsek, tak som nadobudol pocit, že negramotný t.j. nekompetetný je on. To si naozaj myslí, že "až" 36 Rafaleov a ??? Tejasov, ktoré možno nikdy nebudú vyrobené a už vôbec nebudú konkurencieschopné neohrozí bezpečnosť Indie?

  • danny
    16:24 16.11.2018

    Já ty Bollywoodské muzikály miluju...

  • ujo Marek
    12:38 16.11.2018

    vedel by mi niekto odporučiť kvalitnú knihu, alebo nejaký rozsiahli materiál o tej vojne 1999 Kargil, čo sa spomína v článku?

  • ujo Marek
    12:37 16.11.2018

    vedel by mi niekto odporučiť kvalitnú knihu, alebo nejaký rozsiahli materiál o tej vojne 1999 Kargil, čo sa spomína v článku?

  • dusan
    12:06 16.11.2018

    Samozrejme MiG-25 už dávno nie je vo výzbroji. Staršie sú len stroje MiG-21 a MiG-27, resp. MiG-23UB.