Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

H-145M
Foto: H145M / Airbus

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) německé armádě (Bundeswehr). Tyto stroje budou využívat speciální německé vojenské síly Kommando Spezialkräfte (KSK) v Lupheimu. 

Bundeswehr, jeden z prvních zákazníků využívajících H145M, si objednal 15 těchto vrtulníků. "Svými špičkovými technologiemi, vynikajícím výkonem a skutečnou víceúčelovostí H145M odpovídá náročným požadavkům našich zákazníků působících v současných vojenských misích," uvedl Wolfgang Schoder, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters pro Německo.

"Jsme velice hrdí na to, že jsme tyto stroje předali v domluveném termínu a rozpočtu. Od prvního podpisu až po dodávku uplynuly pouhé dva roky. Projekt je ukázkovým příkladem úspěšné spolupráce mezi Bundeswehrem, úřady a průmyslovým podnikem," dodal Schoder.

H145M je vojenská verze civilní H145, která přišla na trh v létě roku 2014 a nedávno dosáhla milníku 10 tisíc letových hodin u vlastníků. S maximální vzletovou hmotností 3,7 tuny mohou být H145M využívány v široké škále vojenských operací včetně obsluhy, průzkumné činnosti, pátrání a záchranných manévrů a evakuace.

H-145M Prostor posádky H145M. / Airbus

H145M nově vlastněná Bundeswehrem (LUF SOF) je vybavena lanovým systémem pro vojáky, nákladními háky, zdvižnými zařízeními, dveřními závěsy pro zbraně, balistickou ochranou a elektronickým systémem protiopatření a nabízí tak nové možnosti pro speciální operace jednotek KSK.

Vrtulník byl navržen pro noční i denní mise, stejně jako pro lety v nepříznivých povětrnostních podmínkách a složitém terénu. Jeho vybavení zahrnuje helmu s průhledovým displejem, či samotěsnící zásobovací nádrž. H145 je poháněn dvojicí motorů Turbomeca Arriel 2E s digitálním kontrolním systémem (FADEC).

H-145M Přístrojová deska H145M. / Airbus

Zásluhou nízké hlukové stopy je H145 nejtišším vrtulníkem ve své třídě. Začátkem tohoto roku se Bundeswehr se společností Airbus Helicopters dohodl na sedmileté komplexní spolupráci a servisní spolupráci. Odpovědnost Airbus Helicopters zahrnuje správu údržby a oprav strojů, dodávky materiálu a udržování letové způsobilosti.

"Tato smlouva o plném servisu strojů je oblíbenou a osvědčenou odpovědí na armádní nároky na optimální dostupnost, spolehlivost a připravenost vrtulníkové flotily. Zajišťuje potřebnou úroveň samostatnosti jednotek KSK v krizových a válečných operacích, a to právě díky osvědčené praxi světové civilní flotily H145," řekl Wolfgang Schoder.

H145M využívá robustnost, nízké provozní náklady a zejména vysokou operační dostupnosti řady H145 a navíc je vybaven digitální letovou soupravou Helionix® včetně čtyřosého autopilota vyvinutého společností Airbus Helicopters.

Předání H145M německé armádě

Helionix® významně podporuje pilota během mise inteligentním poskytováním podstatných informací, a tak jej zbavuje zbytečné zátěže. Shrnuje příslušné letové parametry na jediné obrazovce a umožňuje tak intuitivní řízení letu, čímž optimalizuje situační povědomí v kokpitu a zvyšuje bezpečnost letu.

Řada vrtulníků H145 dokazuje své hodnoty svým zákazníkům po mnoho let. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů příbuzného modelu UH-72A Lakota pro užitkové a přípravné mise. Všechny tyto stroje byly dodány v termínu a v rámci smluveného rozpočtu. UH-72A dosahuje míry operační dostupnosti v průměru přes 94 procent.

Zdroj: Airbus Helicopters

Nahlásit chybu v článku


Související články

STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • petres
    10:17 11.12.2015

    Padla tu otázka ceny. Celková hodnota kontraktu má být 194 mil Euro. viz http://helihub.com/2013/07/12/... Podle tohoto by ...Zobrazit celý příspěvek

    Padla tu otázka ceny. Celková hodnota kontraktu má být 194 mil Euro. viz http://helihub.com/2013/07/12/...
    Podle tohoto by 12 strojů v této špičkové výbavě stálo cca 4,5 mld Kč. Jako ostatní se rýpavě zeptám: a není to na naší armádu (spíše MO) málo, když jiný jsou více něž 2x dražší? :-)

    Co se týká toho nového policejního vrtulníku Bell 412 EPI, nevíte někdo, jestli má sloužit i pro potřeby URNY? Po střelbě v Uherském Brodu se mluvilo o tom, že se pro přepravu zásahové jednotky koupí 1 - 2 vrtulníky o větší kapacitě než EC-135 (o starých Bellech 412 se nemluvilo).

    Jedna otázka na TF_HU: nevíte, jak to dopadne s tím Mi-171, který minulý měsíc havaroval na cvičení ve Španělsku? Někde jsem četl, že je tak poškozený, že se vyřadí a použije na náhradní díly. Bude tento stroj nějak nahrazen?Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:45 11.12.2015

    ta UH 72 pro US army samozřejmě nemá specifikaci požadovanou AČR, ale zajímavá je ta - cena, - že končí program - fabrika tam stojí, - že první kusy byly vyrobeny v německu ...Zobrazit celý příspěvek

    ta UH 72 pro US army samozřejmě nemá specifikaci požadovanou AČR, ale zajímavá je ta
    - cena,
    - že končí program
    - fabrika tam stojí,
    - že první kusy byly vyrobeny v německu a v USA jen smontovány (než se fabrika rozjela).

    Z toho vyvozuji, že tam nebude nějaký extra americký konstrukční špek.
    I kdyby se cena UH zdvojnásobila za 140 na 280 mln ks za výbavu tak je to super deal.
    A v podstatě to odpovídá tomu co dali němci dle tohoto článku za H145 M.
    I když já si kladu otázku o rozsahu toho servisu v kombinaci s KSK. Jestli už to není přehnané jako ty servisy notebooku do dvou hodin kdekoli v EU.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    00:49 11.12.2015

    Kazd

    http://m.novinky.cz/articleDet...

    Tady mate tez ten novy policejni vrtulnik...coz je vlastne civ verze UH1 :-)

    Kazd

    http://m.novinky.cz/articleDet...

    Tady mate tez ten novy policejni vrtulnik...coz je vlastne civ verze UH1 :-)

  • Luky
    23:52 10.12.2015

    no jo, ale líná huba - holý neštěstí..

    tady jsou ty menší...je to celý hezký, ale mě se líbí hlavně 2:40
    https://www.youtube.com/watch?...

    no jo, ale líná huba - holý neštěstí..

    tady jsou ty menší...je to celý hezký, ale mě se líbí hlavně 2:40
    https://www.youtube.com/watch?...

  • TF_HU
    22:36 10.12.2015

    ...kazdou cenu navysuji prave specialni pozadavky cehokoli...

    ...kazdou cenu navysuji prave specialni pozadavky cehokoli...

  • TF_HU
    22:33 10.12.2015

    Alexa123

    To je podle me spatny preklad...v originale je zrejme myslena operacni dostupnost jako ve smyslu provozuschopnost...pres 94% techniky. S cenou to nema nic spolecneho.

    Alexa123

    To je podle me spatny preklad...v originale je zrejme myslena operacni dostupnost jako ve smyslu provozuschopnost...pres 94% techniky. S cenou to nema nic spolecneho.

  • Luky
    22:33 10.12.2015

    Popravdě teď narychlo nevím, kde jsem to četl, ale určitě v brožuře bylo psáno o modulárnosti a možnosti integrace ŘS na požádání.. Každopádně EC Tigery nosí ve Španělsku ...Zobrazit celý příspěvek

    Popravdě teď narychlo nevím, kde jsem to četl, ale určitě v brožuře bylo psáno o modulárnosti a možnosti integrace ŘS na požádání..
    Každopádně EC Tigery nosí ve Španělsku Spike-ER
    Jednou jsem tu postnul video odpalu JAR střely Ingwe z EC635:
    https://www.youtube.com/watch?...
    ŘS Ingwe:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jinak ve světě používají Jihokorejci Spike NLOS na Wildcatech, Rumuni Spike ER na Pumách (mixér), Italové na Mangustách a Kolumbijské Blackhawky umí ER, LR i NLOSSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    22:05 10.12.2015

    Luky Jste si jistý ohledně těch spiků? Co já vím, tak na uh 72 není integrováno nic a na H 145M jenom hot 3, což už jednak ty nejmodernější PTŘS zcela jistě nejsou (byť ničivá ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky
    Jste si jistý ohledně těch spiků? Co já vím, tak na uh 72 není integrováno nic a na H 145M jenom hot 3, což už jednak ty nejmodernější PTŘS zcela jistě nejsou (byť ničivá síla je stále velmi dobrá), ale hlavně by to znamenalo zavádět do AČR další PTŘS se všemi negativy s tím souvisejícími, nebo platit (asi dost drahou) integraci spiků. Ale samozřejmě se mohu mýlit.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:51 10.12.2015

    jednat o co nejlepší ceně a vyjednat integraci SPIKE-ER (existuje) a pak koupit...a pak cvičit a létat ať je na co čumět...a ještě si k tomu užívat offsety

    jednat o co nejlepší ceně a vyjednat integraci SPIKE-ER (existuje) a pak koupit...a pak cvičit a létat ať je na co čumět...a ještě si k tomu užívat offsety

  • Nesher
    21:23 10.12.2015

    kazd
    A není konkrétně u UH 72 trochu problém v tom, že nemá integrovanou výzbroj?

    kazd
    A není konkrétně u UH 72 trochu problém v tom, že nemá integrovanou výzbroj?

  • kazd
    21:12 10.12.2015

    O dokupu UH 72 US army jsem shodou okolnosti dával příspěvek pod jiný článek včetně ceny. Pokud někomu uniklo tak policie představila ten z dotací koupený vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek

    O dokupu UH 72 US army jsem shodou okolnosti dával příspěvek pod jiný článek včetně ceny.
    Pokud někomu uniklo tak policie představila ten z dotací koupený vrtulník

    http://www.novinky.cz/krimi/38...

    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

    slušelo by se to srovnat z hlediska efektivity s prací AČR, ale už mě to nebavíSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:56 10.12.2015

    Tak on by určitě byl výrobce schopný cenu nastavit dle českých zvyklostí (x násobnou) a ještě do toho šikovně zakomponovat všimné.

    Tak on by určitě byl výrobce schopný cenu nastavit dle českých zvyklostí (x násobnou) a ještě do toho šikovně zakomponovat všimné.

  • alexa123
    18:48 10.12.2015

    UH-72A dosahuje míry provozní cenové dostupnosti v průměru přes 94 procent.

    A to je čo preboha?

    UH-72A dosahuje míry provozní cenové dostupnosti v průměru přes 94 procent.

    A to je čo preboha?

  • Jarda Deml
    18:44 10.12.2015

    Zemak: Lakoty vycházejí ještě ze starší verze EC-145. Ten tebou zmiňovaný fenestron se začal používat u modernější verze EC-145T2 asi před třemi roky. Jinak největší výhoda ...Zobrazit celý příspěvek

    Zemak: Lakoty vycházejí ještě ze starší verze EC-145. Ten tebou zmiňovaný fenestron se začal používat u modernější verze EC-145T2 asi před třemi roky. Jinak největší výhoda fenestronu je nižší hlučnost a vyšší bezpečnost po všech směrech. A EC-145 je modernější verze původního Messerschmitt/ Kawasaki BK117.. takže už taky starší, ale stále moderní a žádaná konstrukceSkrýt celý příspěvek

  • Zemak
    18:28 10.12.2015

    A ještě jedna technická, viz níže RimR 71, kolik vážila dodatečná kevlarová balistika do našich Mi-171?

    A ještě jedna technická, viz níže RimR 71, kolik vážila dodatečná kevlarová balistika do našich Mi-171?

  • Matesaax
    18:28 10.12.2015

    V naší armádě to tak jednoduchý nebude.Pokud to nebude za dvojnásobek ceny,tak o to u nás zájem nebude.

    V naší armádě to tak jednoduchý nebude.Pokud to nebude za dvojnásobek ceny,tak o to u nás zájem nebude.

  • Zemak
    18:27 10.12.2015

    Všimli jste si, že u Lakot je ocasní část řešena, tak nějak konzervativně? Jaké výhody či nevýhody má takto koncipovaná varianta vyrovnávacího rotoru?

    Všimli jste si, že u Lakot je ocasní část řešena, tak nějak konzervativně? Jaké výhody či nevýhody má takto koncipovaná varianta vyrovnávacího rotoru?

  • RiMr71
    18:23 10.12.2015

    Jaká je ta proklamovaná "balistická ochrana", obvzláště ve srovnání s čistě vojenskými stroji? Nebo třeba při srovnání s našimi Mi-171? Píší tam pouze o samosvorných nádržích... ...Zobrazit celý příspěvek

    Jaká je ta proklamovaná "balistická ochrana", obvzláště ve srovnání s čistě vojenskými stroji? Nebo třeba při srovnání s našimi Mi-171? Píší tam pouze o samosvorných nádržích... Ale co to má dál?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    17:57 10.12.2015

    Je to akorát velké, je to moderní, je to tiché, má to zbraňové systémy, dokonce to má i naviják ;-) Výrobce je západní firma, spolehlivá, s velkými zkušenostmi, poskytuje smlouvy ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to akorát velké, je to moderní, je to tiché, má to zbraňové systémy, dokonce to má i naviják ;-) Výrobce je západní firma, spolehlivá, s velkými zkušenostmi, poskytuje smlouvy podobné těm, jaké máme ke Gripenům. Cena je obstojná. Napadá někoho důvod, proč do toho nejít? Snad jedině, že je to militarizovaná verse civilní mašiny. Ale zrovna u tohohle vrtulníku to nevypadá jako až takový problém. Hlavní problém asi bude to, že je tak moc logické si je pořídit, že se to u nás snad ani nemůže povést ;-)Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    17:43 10.12.2015

    Naši by požadovali lehce jiné vybavení, takže dvojnásobná cena by byla ospravedlnitelná ;-)

    Naši by požadovali lehce jiné vybavení, takže dvojnásobná cena by byla ospravedlnitelná ;-)

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4