Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu
- 7. 6. 2018
- 12 komentářů
- Jan Buchar
V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené síly (Bundesheer). Jižní soused České republiky v následujících několika letech obdrží obrněné transportéry Pandur Evolution, víceúčelové vozy BvS10 AUT Hägglunds a obrněné automobily Dingo-2.
Pandur Evolution
Celkově 106 nových obrněných vozidel vyšlo Vídeň na 256 milionů eur, podle dnešního kurzu asi 6,5 miliardy Kč. O jejich dodání se postarají tři různí výrobci. Pandury Evolution dodá rakouská zbrojovka Steyr-Daimler-Puch, BvS10 AUT švédská společnost BAE Systems Hägglunds a vozy Dingo-2 německá firma Krauss-Maffei Wegmann.
Začátkem června byly v kasárnách Rossauer k vidění nová vozidla Pandur. Rakousko si před dvěma lety objednalo 34 nových obrněných transportérů, jež se vyrábí ve vídeňském okrese Simmering. Vozidla Pandur patří k jedněm z nejoblíbenějších vozidel rakouských pozemních sil (zavedeno 71 vozidel), což potvrzuje jejich opakované využití na zahraničních misích. Do aktivní služby nyní nastupuje další generace transportérů označovaná jako Evolution (EVO).
Tato novinka má zvýšenou odolnost proti minám, větší vnitřní prostor, protiblokovací systém (ABS), radiační, chemickou a biologickou ochranu a pokročilejší elektronické, senzorové a komunikační systémy. Nosnost užitečného zatížení díky robustnějšímu podvozku vzrostla o 1,2 t (na téměř 10 t), což umožňuje instalaci silnějšího pancéřování. Poměr výkonu ku hmotnosti se zvýšil z 11,3 kW/t na 20 kW/t, čímž se zlepšila průchodnost terénem. Zadní dveře byly vyměněny za praktickou sklápěcí rampu.
Pandury EVO pro rakouskou armády jsou podobně jako předchozí modely vyzbrojeny těžkým kulometem M2. Ovládání vozidel nedoznalo zásadních změn, a proto nebude potřeba budoucí osádky nijak zvlášť přeškolovat.
Rakouská armáda zaplatila za 34 Pandurů 105 milionů eur (asi 2,7 miliardy Kč). V letošním roce armáda získá první transportéry pro testovací účely.
BvS10 AUT Hägglunds. / Bundesheer
BvS10 AUT Hägglunds
Návštěvníci kasáren Rossauer se mohli podívat i na víceúčelová vozidla BvS10 objednaná v roce 2016. Švédská společnost BAE Systems Hägglunds Rakousku dodá celkem 32 vozidel BvS10.
BvS10 se skládá ze dvou částí, jež jsou spojeny mechanickým kloubem. Obojživelný BvS10 vyniká především mimořádnou průchodnosti těžkým terénem. Kromě zvýšené odolnosti proti minám disponuje také systémem radiační, chemické a biologické ochrany. Dálkově ovládaná zbraňová stanice s těžkým kulometem M2 a s optickými přístroji zvyšuje situační povědomí osádky. V zadní části BvS10 je navíc umístěn další kulomet MG 74.
Kromě samotných vozidel získá rakouská armáda 16 přívěsů. Dvě sestavy BvS10 budou uzpůsobeny pro velení a řízení, další dvě pak pro potřeby zdravotnických jednotek.
Cena akvizice činí přibližně 85 milionů eur (asi 2,2 miliard Kč). V letech 2018-2019 první vozidla převezmou horské jednotky a ženisté z praporu Pionierbataillon 2.
Obrněný automobil Dingo-2 v rakouské armádě.
Dingo-2
Rakušané předloni objednali 58 obrněných automobilů Dingo-2 z dílny německé společnosti Krauss Maffei Wegmann. Vozidla armádě obdrží v letech 2017-2018 v modifikaci Dingo-2 A3 PatSI (Patrouillensicherungsfahzeug) pro průzkumné jednotky a v modifikaci Dingo-2 A4 MatE (Materialerhaltungsfahrzeug) pro zásobování.
Podle internetových stránek Truppendienst se tyto automobily osvědčily německému Bundeswehru v průběhu nasazení v zahraničí, např. v Afghánistánu. Také Bundesheer má ve výzbroji již 75 vozidel Dingo-2.
Nová rakouská vozidla Dingo-2 jsou vybavena základní sadou snímačů, kulometem MG 74, dálkově ovládanou zbraňovou stanicí, termovizí a laserovým dálkoměrem. Některé z nich navíc disponují digitální meteostanicí.
Rakouská Dinga-2 jsou dodávána v úpravě jako obrněný transportér, pro evakuaci zraněných nebo jako „chemická" průzkumná vozidla pro detekci chemických, biologických a radioaktivních látek.
Za 58 vylepšených obrněných automobilů o hmotnosti 12,5 t Vídeň zaplatila 64 milionů eur (asi 1,6 miliardy Kč). Úvodních 18 vozidel rakouská armáda obdržela vloni, dalších 40 má být dodáno do konce letošního roku.
Zdroje: Truppendienst, Valka.cz
Související články
Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter
Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter ...
- 11.07.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Rakouský pohled na obrannou politiku EU
Jednotlivé členské státy Evropské unie samostatně nedokáží řešit problémy spojené s migrací, ...
- 05.12.2017
- 18 komentářů
- Jan Buchar
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
- 07.01.2018
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
Gruzínský obrněný automobil Didgori-2
Během posledních několika let začalo Tbilisi podporovat projekty vývoje a výroby taktických ...
- 06.06.2018
- 20 komentářů
- Jan Buchar
A ještě část stará 9 let. Zajímavostí je, že tehdy odhadovaná tržní cena L159A na 12mil USD ukazuje i na poslední odprodej L159A, kdy vláda prodala Aeru 15ks za 750mil CZK tj. ...Zobrazit celý příspěvek
A ještě část stará 9 let. Zajímavostí je, že tehdy odhadovaná tržní cena L159A na 12mil USD ukazuje i na poslední odprodej L159A, kdy vláda prodala Aeru 15ks za 750mil CZK tj. 50mil CZK/kus. Když porovnáte, že jen přestavba L159A na T1 stála 125mil CZK/ks je uplně zřejmé, že poslední prodej Stropnického půjde také jednou před soud. A prodej 14ks úložených strojů Američanům ještě o polovinu méně je snad už za cenu hliníkového šrotu.
---
Nákup dopravních letounů C-295M bez výběrového řízení. Potenciálními uchazeči malého dopravního letounu byla španělská CASA a italská Alenia. Místo výběrového řízení ministerstvo obrany a vláda Mirka Topolánka oslovila přímo společnost CASA. Výsledkem jednání byl kontrakt, kde na straně jedné CASA dodá 4ks strojů C-295M a na straně druhé Česká republika zaplatí 3,6mld korun a dodá dva používané cvičné stroje L-159T1 (dvoumístná verze přestavená z jednomístné L159A) a dále tři nepoužívané, uskladněné jednomístné stroje L159A. V kontraktu není vyčíslena cena českých strojů L159 a tak daňový poplatník neví, kolik za dopravní letouny zaplatil. Kontrakt do jisté míry připomíná výměnu MiGů29 za vrtulníky W3A Sokol v 90'letech. Zprostředkovatelem je dokonce stejná společnost Omnipol.
Pokud uvážíme oficiální náklady na projekt L159A ve výši 61mld. korun při počtu 72strojů dostaneme cenu 47mil. USD, což je cena podobná starším verzím F16, které mají mnohem větší bojový potenciál. Dále budeme uvažovat s odhadovanou tržní cenou L159A ve výši 12mil USD. Dále vezmeme v potaz cenu za přestavbu 4ks L159A na dvojmístné L159T1 ve výši 0,5mld. korun. Cena směněných českých letounů je tak 73,8mil USD což je 1,3mld korun. Pokud tuto částku sečteme s 3,6mld korun zaplacenými za dopravní letouny, dostaneme průměrnou cenu za jeden dopravní letoun C-295M neuvěřitelných 1,2mld. korun tj. 68mil USD.
Pro porovnání, Litva uzavřela kontrakt v roce 2006 na dodávku 3ks konkurenčních strojů Spartan v ceně 75mil EUR tj. 675mil korun za kus resp. 37,5mil USD za kus.Skrýt celý příspěvekTohle jsem psal před 9 lety.... Nákup obrněných vozidel DINGOII a IVECO MLV byl realizován bez výběrového řízení s tím, že je nutné rychle ochránit vojáky v zahraničních misích. ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle jsem psal před 9 lety....
Nákup obrněných vozidel DINGOII a IVECO MLV byl realizován bez výběrového řízení s tím, že je nutné rychle ochránit vojáky v zahraničních misích. Zatímco řada armád NATO zaváděla minám odolná vozidla, sekce nákupu na ministerstvu obrany tento problém neřešila a uměle si tak vytvářela stav nouze. Následně tak mohl být použit argument o rychlém nákupu a zavedení do výzbroje.
V roce 2008 nakoupilo ministerstvo obrany pro potřeby speciálních sil vojenské policie SOG v afgánské provincii Hílmand 4 vozidla IVECO MLV bez výběrového řízení od zprostředkovatelské společnosti Praga-Export v ceně 119mil korun. Průměrná cena vozidla IVECO MLV tak činila 29,7mil korun. Pro potřeby provinčního a rekonstrukčního týmu v afgánské provincii Lógar ministerstvo obrany nakoupilo 4 vozdila DINGOII bez výběrového řízení od zprostředkovatelské společnosti MPI Group v ceně 135mil korun. Průměrná cena vozidla DINGOII tak činila 33,75mil korun.
V roce 2008 uzavřelo ministerstvo obrany další kontrakty se stejnými společnostmi Praga-Export a MPI Group na dodávku dalších vozidel. Praga-Export dodá armádě 15 vozidel IVECO MLV v ceně 499mil korun a společnost MPI Group 15 vozidel DINGOII v ceně 499mil korun. Z ceny obou kontraktů je evidentní snaha o vyhnutí se průmyslové spolupráci. Dle vyhlášky ministerstva průmyslu a obchodu jsou nákupy od zahraničních dodavatelů v ceně vyšší než 500mil korun podmíněny offsety. Cena za vozidla DINGOII i IVECO MLV byla navýšena o rušiče a navijáky a průměrná cena vozidel DINGOII se vyšplhala až k 39mil korun za kus. V roce 2009 ministerstvo obrany objednalo další 3 vozidla IVECO MLV v ceně 86,2mil korun jako náhradu za zničená vozidla v Afghánistánu. Ke konci roku 2009 ministr obrany Barták objednal dalších 90vozidel IVECO MLV M65E 19 WM 4x4 bez výběrového řízení v ceně 3,62mld korun od společnosti Praga-Export. Průměrná cena tak činí 40,2mil korun za kus.
Pro porovnání Norsko nakoupilo 25ks vozidel IVECO MLV bez bojových věží za 9,64 mil EUR což při kurzu 27CZK/EUR vychází na cenu 10,41 mil CZK/ks. Rakousko uzavřelo dne 29. prosince 2008 kontrakt na dodání 150 vozidel LMV v šesti různých verzích (včetně logistické podpory) za zhruba 104 milionů EUR. Všechna vozidla budou vybavena zbraňovou věží ERCWS-M od izraelského výrobce Elbit, která bude doplněna o výstražný systém MTDS (Multi-Threat Detection System). Kontrakt pro
Elbit měl výši 25 milionů EUR. Dodávky by měly probíhat od konce roku 2010 do konce roku 2016. Průměrná cena pro rakouskou armádu je 23,22mil CZK/kus při kurzu 27CZK/EUR.Skrýt celý příspěvekBrečet nad cenou má smysl pokud: nerozeberete rakouského Pandura a českého Pandura do poslední součástky a ty jednotlivě naceníte. Pak to taková tragédie s vysokou pravděpodobností ...Zobrazit celý příspěvek
Brečet nad cenou má smysl pokud: nerozeberete rakouského Pandura a českého Pandura do poslední součástky a ty jednotlivě naceníte. Pak to taková tragédie s vysokou pravděpodobností nebude.
Nedělám si iluze o českých nákupech do AČR, ale srovnávat rakouskou "plechovku" s českou verzí je hodně zavádějící.iSkrýt celý příspěvekmarfolodej "Ale to srovnání pro Dinga, to už je pecka zcela jasná, dyk je to dvonásobek." - vám je všechno pecka zcela jasné, ale mě není úplně jasné, ve kterém vesmíru je ...Zobrazit celý příspěvek
marfolodej "Ale to srovnání pro Dinga, to už je pecka zcela jasná, dyk je to dvonásobek."
- vám je všechno pecka zcela jasné, ale mě není úplně jasné, ve kterém vesmíru je 39,2:2=27,6 ?Skrýt celý příspěvekPandur Rakúský a Český asi není pro srovnání zrovna OK. Že ale ta cena není úplně cajk je asi víceméně taky jasné. Ale to srovnání pro Dinga, to už je pecka zcela jasná, dyk je to ...Zobrazit celý příspěvek
Pandur Rakúský a Český asi není pro srovnání zrovna OK. Že ale ta cena není úplně cajk je asi víceméně taky jasné. Ale to srovnání pro Dinga, to už je pecka zcela jasná, dyk je to dvonásobek. No hnus, fuj....Skrýt celý příspěvek
Autor srovnává nesrovnatelné: Český Pandur je 8x8, rakouský 6x6. Český Pandur má dálkově ovládanou zbraňovou stanici s 30mm kanónem, rakouský osádkovou stanici se slabší ...Zobrazit celý příspěvek
Autor srovnává nesrovnatelné:
Český Pandur je 8x8, rakouský 6x6.
Český Pandur má dálkově ovládanou zbraňovou stanici s 30mm kanónem, rakouský osádkovou stanici se slabší výzbrojí.
Český Pandur má PTŘS Spike, rakouský je nemá.
Jako by se divil, že někdo kupuje oktávku za půl miliónu a někdo za 800000 Kč.
Jednotkové srovnání ceny obrněného vozidla se stejným podvozkem pro armády A a B je naprosto nevypovídající. Navíc tady není ani ten stejný podvozek...Skrýt celý příspěvekPřed 10lety by to byl zajímavý článek. Dnes, když všichni vědí jak se v armádě krade je to nezajímavé. PS: už jste někdo přihlásil české c295 do knihy rekordů jako nejdražší ...Zobrazit celý příspěvek
Před 10lety by to byl zajímavý článek. Dnes, když všichni vědí jak se v armádě krade je to nezajímavé.
PS: už jste někdo přihlásil české c295 do knihy rekordů jako nejdražší malé dopravní stroje na světě ?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...