Peklo na zemi, ustupující džihádisté zapalují ropné vrty

Mosul 2015
FOTO: Pochmurné obavy. Některé ropné vrty na prozatím džihádisty ovládaném území na pomezí irácko-syrských hranic stojí, jako by se tady zastavil čas, ale aspoň nehoří, zatím. / Autor

Džihádisté z Islámského státu se snaží v severo-irácké části, poblíž hlavního města Islámského státu Mosul, skrýt svůj ústup pokusy o zapálení některých ropných vrtů, které ještě donedávna měli pod svojí kontrolou. Snaží se tak skrýt svoje vojenské přesuny do civilních oblastí Iráku, především do měst.

Irácko-kurdské vojenské jednotky zatím pokračují v obsazovaní území, která ještě nedávno byla pod kontrolou Islámského státu. Obsazená je již i strategicky významná Mosulská přehrada a její nejbližší okolí. Obsazení pomohlo bombardování pozic Islamského státu koalicí.

Hořící ropná pole

Ropné vrty na severu Iráku a syrsko-irácké hranici jsou však stále v ohrožení. Džihádisty některé dříve obsazené ropné vrty mají pod kontrolou irácko-kurdské vojenské jednotky. Jiné jsou stále v rukách džihádistů a stávají se tak potencionální zbraní, hrozbou nejen pro životní prostředí, ale především pro samotné obyvatele žijící v bezprostřední blízkosti.

Obsazení některých ropných vrtů irácko-kurdskými vojenskými jednotkami si vyžádalo na obou stranách několik obětí. V poměru však zůstává jeden mrtvý irácko-kurdský voják na padesát zabitých džihádistů.

Rozsah způsobených škod na ropných vrtech v okolí Mosulu a na syrsko-iráckém pomezí není vzhledem k přístupnosti v terénu přesně znám. Byly však zaznamenány pokusy o zapálení některých ropných vrtů, především na irácko-syrské hranici, která jim umožňuje únikovou cestu do jednoho z těchto dvou států.

FOTO: Poloprázdné silnice v Iráku nevěstí vůbec nic dobrého. Jen kamiony vezoucí černé zlato. / Autor

Saddámovo peklo

Bývalí saddámovi přívrženci, nyní převlečení džihádisté Islámského státu, za sebou nechávají spálenou zemi v podobě nejen zničených měst a vesnic, ale také hořících ropných vrtů. Výsledkem může být stejně velká ekologická katastrofa, jakou způsobil Saddám Husajn při ústupu z okupovaného kuvajtského území na jihu Iráku. To je dodnes považováno za největší ekologický zločin ve dvacátém století.

Na začátku 90. let minulého století jednotky Saddáma Husajna zapálily přes šest set ropných vrtů, ve kterých shořelo celkem okolo dvou set milionů tun ropy.

V únoru roku 1991 skončila operace Pouštní bouře, při které byl osvobozen Husajnovými milicemi násilně obsazený nezávislý stát Kuvajt. Samotná operace si vyžádala na sto padesát tisíc lidských životů. Sám diktátor se tehdy vyjádřil, že pokud do konfliktu, který sám vyvolal, zasáhne světové společenství, především však Spojené státy, tak doslova nechá tuhle část země "lehnout popelem". To se mu částečně podařilo díky zapálení stovek ropných vrtů v Kuvajtu a jižním Iráku.

Zatmění Slunce na Irákem. Požáry ropných polí tehdy dokázaly nad jižním Irákem odstínit více jak sedmdesát procent slunečního záření. Jenom denně shořelo více jak šest miliónů barelů ropy a plameny z hořících ropných vrtů bylo vidět v noci až na tisíc kilometrů vzdálených místech.

FOTO: Místo, kde Vám pod nohama leží miliardy dolarů v podobě černého zlata. Irák, jedno z nejbohatších nalezišť ropy na světě. / Autor

Všechny ropné vrty se podařilo uhasit až koncem roku. Hrozila globální katastrofa v podobě prudkého snížení teploty, které mohly způsobit částice z hořících ropných polí. Zplodiny z ropy, nespálené sloučeniny uhlíku, dusíku, oxidu síry, aerosoly a saze nezamořovaly jen samotný Irák nebo Kuvajt. Škodlivé zplodiny byly naměřeny dokonce až ve vzdáleném Japonsku. Ropa tehdy zamořila i moře.

V hořících vrtech mizí milióny

Odhadem teď z jednoho hořící ropného vrtu v Iráku "vyteče" okolo půl miliónu dolarů denně.

Irák je na pátém místě v celosvětové zásobě ropy a na jedenáctém místě ve vývozu ropy ve světě. Irácká ekonomika není nejsilnější, pohybuje se přibližně na šedesátém místě na světě. Exportuje celkem dva milióny barelů denně, samotná produkce je o půl miliónu větší. Z osmdesáti procent tvoří ropa hlavní vývozní komoditu Iráku. Přes devadesát procent vládních zisků tvoří právě prodej ropy.

Přes veškeré nepokoje, byl minulý rok vývoz ropy z Iráku nejvyšší za posledních třicet let. Nebýt Islámského státu, který se snaží některá ropná naleziště obsadit, by podle předpovědí mohl Irák letos překonat nejvyšší hranici nárůstu těžby ropy v historii.

Irák si chce i přes všechny komplikace a problémy s Islámským státem stanovit cíl - zvýšit vývoz ropy minimálně o čtvrtinu. Není to nereálné, navíc ekonomice Iráku při boji s Islámským státem by to výrazně pomohlo.

Video: Islámský stát. / YouTube



Ropa a bitcoiny, měna pro teroristy

Islámský stát, zatímco přichází o obsazené ropné vrty, se snaží se najít měnu, která nemá žádnou politickou ani státní garanci. Tou měnou je bitcoin, kterou již nyní používají různé mafiánské struktury k praní špinavých peněz nebo k financování trestné činnosti. Nehledě na to, že ji pro svoji anonymní formu transakcí začaly využívat různé pochybné skupiny lidí.

Bitcom například využívají různé netransparentní strany šiřící ruskou propagandu - ty jsou de facto anonymně financovány různými prorusky založenými strukturami. Také Islámský stát tímto způsobem například vybudoval velmi úspěšnou internetovou donátorskou síť, která je zcela anonymní a bez možnosti dohledání.

Zatímco původ vytěžené ropy je dohledatelný, tak u bitcoinu je tomu jinak. V tom je jeho největší riziko nejen pro celý Blízký východ, který je protkaný různými teroristickými organizacemi, ale také pro Evropu, kde pracuje mnoho podobně smýšlejících buněk.

Pokud padne Mosul, padne celý Islámský stát

Mosul je pro džihádisty z Islámského státu nejstabilnějším prvkem v obchodu s vytěženou ropou na obsazených ropných polí v okolí Mosulu. Přesto, že většina takto obsazených ropných vrtů je vzhledem k technickým možnostem, který Islámský stát nemá, mimo provoz.

Právě z prodeje ropy z několika těchto desítek ropných polí v okolí Mosulu dokáže Islámský stát financovat část své činnosti. Ropu pak transportují do Sýrie, kde je určena ke zpracování a slouží ke spotřebě nebo prodeji za hranice Sýrie.

FOTO: Autor články v Iráku. / Autor

Stabilita je důležitější než ropa, avšak ropa zajišťuje stabilitu. Džihádisté z Islámského státu se snaží prodávat ropu různým tureckým pašerákům, dokonce byly zaznamenány případy, kdy džihádisté prodávali ropu i přívržencům Assadova diktátorského režimu. Díky tomu mají příjmy na svoje fungování, ze kterého musí financovat své bojovníky.

Mosulská kořist a její nejbližší okolí však poskytuje jeden z nejstabilnějších prvků pro Islámský stát, protože právě velká naleziště ropy v okolí hlavního iráckého města Islámského státu Mosul džihádistům vynáší stejné peníze. Stejně tak je tomu u syrského hlavního města Islámského státu Rakka, kde je také v okolí mnoho ropných polí, které jsou nyní obsazeny džihádisty.

Jakmile padnou tato dvě města, syrská Rakka a irácký Mosul, bude jen otázkou času definitivního konce Islámského státu.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dobytí Palmýry Islámským státem v širším kontextu

Jedním z prvních cílů letošní jarní ofenzívy Islámského státu (IS) v Iráku a Sýrii bylo dobytí strategicky významného syrského města al-Sukhna. Toto malé město je významné především svou polohou na ...

Taliban útočí na severu Afghánistánu

Letošní ofenziva Talibanu je zaměřená zejména na dosud poměrně klidné severní oblasti Afghánistánu. Posledním cílem talibanských bojovníků se stal okres Kohestanat v provincii Sar-e Pul.

Svobodný duch iráckého Mosulu se ztratil v krutovládě Islámského státu

Mosul, největší město severního Iráku, je po obsazení džihádisty hlavním městem Islámského státu v Iráku.

Izraelsko-palestinská kybernetická válka

Konflikt mezi Palestinci a Izraelem trvá už od poloviny minulého století a jeho nejviditelnějším projevem jsou střety ozbrojených složek. V poslední době se tento zápas přelévá na nové bojiště, do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • semtam
    08:42 14.08.2015

    logik

    Vaše tvrzení z této diskuze, že kdyby válku vyhrála SNC s Kurdy .... SNC jaksi neválčí a vy dáváte do spojitosti SNC s FSA. Sice úzká spolupráce tam je ale opravdu jen malá. Copak jsem Vás "obvinil", že se chtějí sjednotit do jednoho subjektu? Nikoliv, jen tvrdím, že s FSA bok po boku nebojují.

    Ano, Kurdové neválčí proti Assadovi, válčí proti islamistům, nyní z IS a z Vašeho posledního odkazu od BBC z roku 2013, se jasně píše, že bojují proti an-Nusra a protivládních džihádistů (nějaké odnože FSA).

    1) Ať už autonomní území, či samostatný stát musí mít vymezené hranice. Žádnou demagogii v tom nehledejte. Je to logické a bez toho by území ani nemohlo dostat autonomii, pokud hranice je nejasná. Jak může vláda autonomního území řešit věci v obcích o kterých si ani není jistá zda pod ní podléhají či nikoliv?

    2) Oni ho ani nevybojovali. Území, které obývají jim de facto Syrská armáda přenechala. Proběhlo sice pár přestřelek o sporná území, ale žádné intenzívní boje mezi Kurdy a Syrskou armádou nebyli.

    Dále Vám dal odkazy Superme a že v současné době probíhají rozhovory o autonomii, by jste našel i ve Vašem odkazu z Wiki. Tudíž pro Kurdy se jeví víc právní stát Assadova Sýrie, než opozice a není divu. Assad společně s Kurdy se snaží situaci v zemi řešit i diplomatickou cestou, narozdíl od ostatních válčících stran. Ani samotná SNC nedala Kurdům nějaký závazný slib ohledně autonomie. není ani divu, když sídlí v Turecku...

    P.S: Naše vzájemná diskuze je někdy proložena různými obviněními. Možná by nebylo od věci, kdybychom se víc poslouchali. A doufám, že náš "spor" ohledně Sýrie nebude zaslepovat jinou diskuzi pokud se v ní potkáme.

  • logik
    19:29 13.08.2015

    A? Co s tím má co společného FSA? To, že jsou kurdové jednotní nebo že se chtějí s FSA spojit do jednoho subjektu jsem nikdy netvrdil - to jste se jen pokoušel má tvrzení překroutit.

    To co celou dobu tvrdím je, že kurdové bojují proti Asadovi, a tedy že Tvé tvrzení
    "Kurdové od počátku války se bojů se syrským režimem nepodíleli" je lež.

    To, že kurdové se ne vždy dohodnou s FSA jsem taktéž nikdy nijak nerozporoval, rozporoval jsem to, že z toho vyvozujete, že tedy nejsou proti Asadovi.

    ---

    A spor o území, to je opět Vaše krásná demagogie.
    1) Kurdové oficiálně nemají ambice na samostatný stát. Takže žádné "území" nemají. Usilují o autonomii - tedy o uznání práv Kurdského národa, které jim asad upíral.

    2) Kde asi Kurdové vzali to území, které nemají? Komu jinému, než Sýrii? A na kom jiném ho asi vybojovali než na Asadově režimu? A proč o něj vůbec bojovali? Protože byli s životem pod Asadem spokojeni a nic jim nechybělo, že? http://www.bbc.com/news/world-middle-east-23650894

    ---

    A ano, Kurdové chtějí autonomii, tvrdil jsem snad někdy, že ne? Ale aby mohli mít skutečně autonomii, tak je nutným předpokladem to, že bude Sýrie právní stát a nikoli diktatura. Protože pouze právní stát jim tu autonomii zaručí. Proto mají zájem na svržení Asada úplně stejně jako FSA, akorát pohnutky k tomu jsou trochu jiné (a proto se ani nedokáží s FSA dohodnout).

    Takže nic z toho co tady teď tvrdíte není ve sporu s tím, co tvrdím já - ani to nijak neobhajuje Vaše nepravdivé tvrzení, že od počátku konfliktu Kurdové nebojují s Asadem.

  • semtam
    17:51 13.08.2015

    Jo a nějak zapomínáte, že vedli s FSA boje a poté byla uzavřena ona "mírová" smlouva.

    Dále myslím tuto větu:Popular protest continued in Rojava through 2011 and into the spring of 2012 though most Kurds and other Northern Syrians did not join the FSA because of disagreements over Kurdish representation in a future Syria.

    Doporučuju dočíst do konce.

    No význam je opravdu jiný, než předkládáte.

    Spor o území je přece něco jiného, než to o co jde ve válce v Sýrii. Ale asi je to pro Vás moc složité a složité to tam opravdu je.

    Mé námitky se nevyvrátili? :D Už se i jedná o autonomii Kurdů v rámci Sýrie. To by jste se ve Vašem odkazu také dočetl. Chápu, že některé věci se Vám nelíbí, ale pomáhat si lží je potupné.

  • logik
    17:33 13.08.2015

    semtam:
    ad první odkaz) Dokládá, že v roce 2012 byl Asad nepřítel pro Kurdy. Na zbytek vašeho tvrzení budu reagovat, až ho alespoň nějak doložíte, vyvracet špagetové monstra nehodlám.

    ad druhý odkaz) Ano, souhlasím, ten odkaz dokazuje, že Krudové si na Syrské armádě vybojovali nemalou část území Sýrie. To, že jim syrská armáda na mnoha místech vyklidila pole nějak mění to, že spolu bojovali? Irácká armáda v první fázi války na mnoha místech vyklidila pole ISILu. Znamená to, že pro IS nebyl Irák nepřítel???

    Na závěr pak odstavec nedodává, že nespolupracují s FSA, naučte se anglicky. "To join" neznamená spolupracovat, ale připojit se (ve smyslu sjednocení). Např. řeckokatolická církev spolupracuje s římskokatolickou, ačkoli nejsou "joined".

    A ano, na konci se píše o bojích Krudů s Asadovým režimem a je z toho jasně vidět, že boje s asadouvou armádou neustali - byť se Asad i Kurdové zaměřují převážně na boj s ISILem, takže nevkládají příliš energie do bojů mezi sebou, tak se mlátí po hlavě furt.

    ad územní spor) Krásně to dokumentuje Vaš způsob argumentace. Já doložím jasný příklad nepřátelství mezi Asadem a Kurdy. Vy na to odpovíte, že to nepřátelství PRAVDĚPODOBNĚ skončilo a tak je odkaz nerelevantní. Až to budete vědět JISTĚ - a budete to umět DOLOŽIT, tak se můžeme bavit. Do té doby prostě já předložil důkaz a Vy nic.

    Navíc i tak je to nesmyslný argument a překrucování, protože jsem vyvracel Vaše tvrzení: "Kurdové od počátku války se bojů se syrským režimem nepodíleli". Takže vy jste nemluvil o současnosti, ale o minulosti - a ten článek dokládá, že se Kurdové podíleli.

    ad poslední odkaz) Ono to chce číst celé. Ano, článek je o tom, jak FSA obviňuje kurdy ze spolupráce - a že to Kurdové odmítají, že bojují s Asadem déle než oni.

    Takže ve výsledku - Vaše námitky nic nevyvrátili, navíc jsou opět z poloviny jak je Vaším zvykem postavené na ničím nepodložených tvrzeních.

    ----

    superme: Totéž - tvrdíte věci bez jakéhokoli důkazu. Navíc mé odkazy jasně dokládají to, že Kurdské milice obsadili v podstatě skoro celou kurdskou oblast a že se to neobešlo bez boje (byť se SA nebránila nijak houževnatě), takže Vaše tvrzení, že se do bojů zapojili až po Kobani je jasně nepravdivé.

    A ano, FSA jedná s kdekým - ale ta smlouva jasně dokazuje, že Kurdové viděli v Asadovi nepřítele.

    A ohledně toho Asadovýho území na východě. Kurdové preferují boj s IS, takže to nechávají na potom a boje tam příliš intenzivní nejsou, ale řežou se tam i tak:
    https://now.mmedia.me/lb/en/NewsReports/565441-kurds-take-on-syria-regime-in-qamishli
    http://aranews.net/2015/02/syrian-regime-sends-military-reinforcements-to-qamishli/
    http://eaworldview.com/2015/01/syria-daily-kurdish-militia-fight-assad-troops-hasakeh-east/

  • semtam
    14:34 13.08.2015

    Pane logik, zde se jasně opět ukazuje, jak manipulujete. I když u Vás to nemusí být úmysl, ale to, že si to neuvědomujete...

    První Váš odkaz hovoří o jakési mírové smlouvě po bojích mezi Kurdy a FSA. Jako jeden z bodů oné smlouvy je boj proti režimu Sýrie. Smlouva je z roku 2012 a v roce 2015 již mluví o spolupráci s Assadem.

    Druhý odkaz popisuje územní nároky Kurdů a to, že města, které si nárokují, tak svedli krátké přestřelky se Syrskou armádou. Na závěr se dodává, že nespolupracují s FSA. Pokud budete číst dále, tak se dočtete o průběhu bojů Kurdů. To se Vám asi nelíbí, přitom je to z článku to nejdůležitější.

    Další dva odkazy popisují zase jen územní spor, který byl pravděpodobně ukončen. Tudíž žádná nová fronta.

    A jako třešnička na dortu působí Váš poslední odkaz, kde syrská exilová vláda obviňuje Kurdy se spolupráce s Assadem....

    Ale jo, když něco označíte Stalinem, apod. Tak si určitě pomůžete, věřte tomu.

  • Superme
    14:11 13.08.2015

    logik - Kurdové se zapojili do bojů až poté, co IS zaútočil na Kobani. Do té doby na ně nikdo neútočil a už vůbec ne SAA.

    Ta situace je tam tak zamotaná, že se v tom nevyzná asi nikdo. Vždyť není neobvyklé, že FSA uzavírá v některých místech příměří s SAA.

    Pravda, FSA uzavírá příměří s kdekým, protože by jinak ztratila mnohem více území. Takže FSA má dojednaná příměří s každým, kromě IS. Mluvím o SAA, Kurdech a dokonce i An-Nusra.

    Podívám-li se na mapu na wiki (a nemám důvod nevěřit, že není pravdivá), tak by mě opravdu zajímalo, proč úplně na východě země spolu SAA a YPG nebojují. Zdálo by se, že SAA je tam v obklíčení Kurdů, ale jaksi se nic neděje (a to pěknou dobu).

  • kruganec
    13:01 13.08.2015

    Jo, no tak to nemířilo na tebe.

  • Luky
    12:07 13.08.2015

    já mám jen jeden nick a to ještě vlastní jméno...
    jsi psal"Božínku, co ste to za chlapy" a hned za mnou, tak jsem se chtěl trošku vytáhnout, jakej jsem prepper

  • kruganec
    12:03 13.08.2015

    Ty sem Luky píšeš i jako Petr M.? To bylo z jeho příspěvku. A kecy, že si někdo někoho má brát domů nechápu. To jako když si maj sluničkáři vzít tři migranty domů, tak si konvičkaboys vezmou domů na revanš tři bílý netáhla? Aby podpořili našince, nebo jak?

  • Luky
    11:49 13.08.2015

    ..no nejsem vztahovačnej a předpokládám, že jste pane BVP nemířil na mě...ale mám doma dva pěkně rostlý potenciální výsadkáře (i když ten starší je spíš vědátor)..a k tomu se ženou absolvovaný emerický kurz PRIDE, takže jsme schopni do rodiny přibírat dle potřeby ještě cikány a děcka feťáků...teď jsem ještě dodělal do stodoly první mezipatro (pro syrskýho očaře), pak přidám druhý (pro gynekologa nebo zubaře - se uvidí, co se bude víc hodit)

  • kruganec
    11:38 13.08.2015

    To zírám "Místo přílivu islamistů by jsme měli v první řadě podpořit porodnost vymírající domácí populace, podpořit mladé lidi v založení rodiny, toto by EU měla financovat, ne sponzorovat islamisty, černochy z Afriky (Petr M). Božínku, co ste to za chlapy, to vás má stát podporovat už i v píchání? Když vám EU nezaplatí, nebudete mít děcka? Když vás Sobotka nepodpoří, nezaložíte rodinu? Copak naši tátové a dědové měli rodiny, až je někdo prolepil? Nejste vy nakonec takoví ti sráči v mikině Thor Steinar za tři litry, co chodí po ulicích ve dvojicích jak registrovaný partneři a místo děcek mají pitbulla? A v tý dvojici si ještě dou na úřad pro dávky a pak sou strašně nasraný, že stojí ve frontě s cikánama. To může bejt pro bílou elitu hodně frustrující. Nechápu ale proč, když máte stejnou mentalitu - děcka mít jen pro prachy? Tfuj!

  • Luky
    11:30 13.08.2015

    mě by to nepřekvapovalo....vychází to skoro přesně na 2 roky od chvíle, kdy už na to prvně žhavili motory...ale otázka je, co dohodl Kerry v Soči s Lavrovem a Putinem...se mi úplně nechce věřit, že by hodili Bášara přes palubu (i když teď mají svých problémů dost)
    ..možná to budou Amíci řešit stylem "teď jsme se trochu ustřelili, když jsme si spletli syrská kasárna s táborem IS...tak šup 2 Mavericky na nějaký Daeš pickupy...pak: jé teď nám to zase ulítlo(syrský HQ na kaši)...tak to musíme rychle hodit LGB na tenhle IS odstavený a opuštěný vrt...a pak a tak

  • logik
    11:29 13.08.2015

    semtam:
    Jasně, Kurdové jsou s Asadem největší kamarádi a proto podepsali dohodu s FSA o společném nepříteli.
    http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2012/11/syriakurd660.htm

    Další doklady toho, že s Asadem bojují jsou tady
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rojava_Revolution, odstavec
    "YPG Claims Territory"
    Na kom že to území vybojovali? Na marťáncích? Vy nepodíleli na boji s Asadem.
    Stejnětak kapitola: "Clashes with Syrian Government Forces"

    Další důkazy:
    http://aranews.net/2015/01/kurdish-losses-struggle-assad-regime/
    http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2015/Jan-19/284557-kurds-battle-assad-forces-open-new-front-line.ashx
    http://www.thedailybeast.com/articles/2013/11/14/syria-falls-apart-kurds-declare-self-rule-assad-besieges-aleppo.html
    atd...

    --

    Máte pravdu, že jsou zaznamenané případy, kdy kurdové s Asadem i spolupracovali proti IS, protože ten považují za ještě horší. Je to ale asi taková spolupráce, jako SSSR a VB za IIWW. Oba věděli, že jen co porazí Hitlera, půjdou si po krku.

    ---

    Takže děkuji za opět kvalitně vedenou diskusi, kdy názor druhého označíte za pitomost, aniž byste svůj nesouhlas podložil byť jediným ozdrojovaným faktem.

    ---

    superme: Půjčíte mi křišťálovou kouli?

  • RiMr71
    10:56 13.08.2015

    ...dneska hlásili ráno ve zprávách na Radiožurnálu, že USA letouny startující z Turecka bombardovaly "syrské cíle"...
    Tak nevím... že by američani začali bombardovad Assada? Nebo je to jen další důkaz upadající úrovně české žurnalistiky (třeba na iDnesu neupadá, tam je to totální postapokalyptické peklo, tam snad dělají novináře analfabeti...)?

  • semtam
    07:48 13.08.2015

    Mě se hlavně líbí, jak se logik snaží přesvědčit, že Kurdové bojují spolu s "FSA" proti Assadovi. Což je úplná pitomost. Kurdové od počátku války se bojů se syrským režimem nepodíleli a nyní když válka přišla až k nim, tak jako největšího nepřítele považují IS. S "FSA", Syrskou armádou i dokonce Al-Nusra měli v průběhu doby určité smluvní dohody. Kurdům jde o samosprávu, tak politický vývoj v Sýrii moc neprožívají, protože skalní problém syrských Kurdů je Turecko. I kdyby byla v Damašku vůle, aby Kurdové získali autonomii, tak vždy bude Turecko velmi tlačit, aby tyto záměry byly zničeny.

  • Superme
    22:15 12.08.2015

    logik - Ahá, takže už jsme u těch krásných lidskoprávních hrdinech, kteří se postavili zlému diktátorovi. No jo, už jsem se lekl, že to nezmíníte. :)

    Ježiš, dejte pokoj. Moc dobře víte, že pokud by vyhrála frakce napojená na FSA tak by klid v Sýrii prostě nebyl.

    Nevím, jak na tom FSA se Šaríou je, ale evidentně dobře, když křičí dobře známé "Allahu Akbar" (to byl ten důvod toho videa, ne hajlování). Mimochodem, zrovna Hizballáh (alespoň podle wiki) se tohoto vzdal už někdy v roce 1985.

    Co se týče Židů, tak s názorem Hizballáhu také nesouhlasím. Na druhou stranu FSA taky nebude mít na Israel nejlepší názor.
    http://eaworldview.com/wp-content/uploads/2013/08/1000509_357501824377910_746351301_n-890x395.jpg

    No a nakonec Hizalláh pomáhá nejenom Sýrii, ale také Iráku.

  • logik
    20:15 12.08.2015

    superme: Pokud vyhrají křesťané, budou v bezpečí, pokud by náhodou zas nezatoužili po svých lidských právech. To by na ně Asad poslal tanky tak, jak to udělal teď.

    Pokud by vyhrál SNC s Kurdy, tak není důvod, proč by měli křeťané odejít.

    FSA bojuje za prosazení práva šaría?
    FSA chce vyvraždit všechny židy či jiné etnikum (např. Např. https://goo.gl/r9K2VD)?

    Obviňujete tu někoho z nacismu, a přitom se tu jiného agresivního antisemity zastáváte...

    ---
    Video je klasická demagogie - obviňovat araby z nacismu (to jste předpokládám myslel?) je asi tak inteligentní, jako obviňovat z nacuismu Hindy:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Swastika#/media/File:Swastik_on_head.jpg

  • Superme
    17:55 12.08.2015

    logik - Ale tak to, že podporují Kurdy je jasné.

    Pokud se Assad udrží u moci, křesťané budou v bezpečí. Pokud Assad padne, tak si myslím, že křesťané raději odejdou.

    Pokud je Hizballáh teroristická organizace, pak je jí i FSA a tedy i Vy obhajujete teroristickou organizaci.

    Sluníčka jedny, demokraté jak poleno..

    http://vk.com/video198869496_167741657?hd=-1&t=

  • semtam
    17:28 12.08.2015

    Třeba syrskou stranu Baas založil také křesťan. Křesťané jsou jak v opozici (demokratické) tak i ve vládě. Křesťané bojují spolu s Kurdy proti IS.
    Mnoho křesťanů se zcela oprávněně bojí svržení současného režimu. Ze zkušeností v Iráku, kde žil až 1 mil. křesťanů jich 0,5 mil. emigroval nebo byli zabiti. V Tunisku či v Egyptě po revoluci se v těchto zemích zesílili svůj vliv islamisté a zdejší křesťanské komunity mají o dost tvrdší chleba.

  • logik
    16:41 12.08.2015

    Jinak - vy tady obhajujete teroristickou organizaci, jen proto, že nějaký její člen o sobě prohlašuje, že je křesťan?

    Co je na teorismu křeštanského?

  • logik
    16:37 12.08.2015

    Tak velká část křesťanů v oblasti např. podporuje Kurdy, protože jsou sami kurdové.
    A existuje spousta další křesťanské opozice vůči Asadovi, např.
    např.
    http://www.loonwatch.com/2013/09/are-they-terrorists-christian-free-syrian-army-brigade-undermines-sectarian-dynamic-in-syria/
    http://foreignpolicy.com/2015/02/24/syrias-christians-fight-back-assyrian-militias/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_%28Syria%29
    atd...

    Dokonce i předseda SNC je křesťan.
    https://supportsyrianchristians.wordpress.com/tag/benedict-xvi/

    Takže křesťané podporují obě strany, nikoli pouze Asada, takže z toho nelze nic vyvozovat.

    A mimochodem - velká část křesťanů v ČR podporovala Stalina, protože ho brala jako svoji záchranu.

  • Superme
    15:57 12.08.2015

    Ale tak klidně se logiku směj, mě je to fuk. Je jistě zajímavé sledovat, jak křesťané v regionu podporují Assada a právě Hizballáh a nikoliv tzv. demokratickou opozici z FSA.

    http://thesaker.is/wp-content/uploads/2015/06/Hezbollah-fighter-with-an-image-of-the-Holy-Theotokos.jpg

    http://thesaker.is/wp-content/uploads/2015/06/image3.jpg

    http://www.mintpressnews.com/wp-content/uploads/2014/09/AP100903118725.jpg

  • logik
    14:38 12.08.2015

    Hizbaláh na naší straně? Dovol, abych se zasmál.

    Stalin také osvobozoval "křesťanskou ČR". Vyloženě to nejlepší, co nás potkalo.

  • Superme
    13:06 12.08.2015

    Syrská armáda a bojovníci Hizballáhu po osvobození jedné z křesťanských vesnic.

    https://pbs.twimg.com/media/CMJ5shkVAAAMgJt.jpg

    https://pbs.twimg.com/media/CMJ5rt4UwAAbcil.jpg

    https://pbs.twimg.com/media/CMJ5smDUMAAdngx.jpg

    https://pbs.twimg.com/media/CMJ5rt0UkAAoqU1.jpg

    Aneb, kdo je opravdu na naší straně.

  • JirkaM
    12:03 12.08.2015

    Vrata, vkopecky - pánové, máte více méně pravdu, ale autor ne.

    Já vím že Sadámovi přiznivci byli především sunnité, že ISIS je také sunitský a že se tyhle skupiny významně překrývají, ale tvrzení, že ISIS jsou bývalí Sadámovi přivrženci už je něco úplně jiného.

    Jsem přesvědčený, že si spousta bývalých baasistů chce užívat pohodlný život (jako mnozí naši bývalí komunisté už také nebojují za vítězství proletariátu na celém světě) a že spusta džihádistů z ISISu je z úplně jiných zemí než s Iráku.

    Tvrzení, že ISIS jsou bývalí Sadámovci je takové zdánlivně nevinné zjednodušení, které zpětně pomáhá ospravedlnit agresi silných USA vůči slabému Iráku.

  • Vrata
    09:21 12.08.2015

    JirkaM:
    kde berete tu jistotu, ze privrzenci "sekularniho" Saddamova rezimu jsou ateisti nebo alespon velmi umirneni verici? Za Saddama slo v Iraku o nadvladu 20% mensiny sunitu pod vedenim Saddama nad 50% siitu a 20% Kurdu s politickou a vojenskou pomoci ateistickeho SSSR. Takovy rezim podle si mne nemohl dovolit prilis nabozenske zamereni. Jednak kvuli vyse zminene podpore ze strany SSSR a jeho pomerne prisne ateisticke komunisticke viry a jednak z toho duvodu, ze si nemohl z pozice mensiny dovolit az tak potlacovat konkurencni viru takze musel na tomto poli jakousi toleranci propagovat (je otazka, jestli nebyla pouze formalni a ve skutecnosti nedochazelo k sikanovani a pronasledovani prave kvuli odlisne vire). Vira komunistickeho ateismu se tehdy mohla docela hodit k pokusu o nabozenske sjednoceni spolecnosti ale evidentne se to nepodarilo.

    Tento rezim vznikl nekdy v dobe 50-tych a 60-tych let, kdy i v nekterych dalsich zemich (Irak, Lybie, tusim Alzir, prechodne Egypt) vznikaly s podporou SSSR podobne socialisticky/komunisticky optimisticke (a nabozensky vlaznejsi) rezimy. Tehdy byl proste komunismus vice "in" stejne jako dnes je "in" nabozensky extremismus.

    Existence pokusu o "sekularni" Saddamuv rezim vybec nemusi znamenat, ze jednotlivi Iracti sunitte jsou nabozensky tolerantni, desitky let trvajici utlak zbyvajici vetsiny o tom zas az tak nesvedci.

    Uvedomme si take, ze v prumeru o neco malo rozumnejsi a tolerantnejsi se naopak zdaji byt v islamskem svete mensinovi siite a vetsina extremu je prave ze strany sunitu (wahabiste, Al-kaida, Muslimske bratrstvo, Taliban ..). IS ma nabozensky podle vseho nejbliz k wahabizmu, tedy k sunitum.

    A nakonec, i kdyby byly Iracke Saddamovske sunitske vojenske spicky nabozensky vlazne tak jim expanzivne zalozene IS stale muze byt vitanou platformou k opetovnemu ziskani moci. Nabozensky fanatizmus se jim muze hodit k ovladani mas.

  • vkopecky
    08:33 12.08.2015

    JirkaM: Za IS bojuje poměrně dost lidí dříve napojených na Husajnův režim a IS má na sunnitských územích Iráku také nezanedbatelnou podporu od místních kmenů, které dříve podporovali Husajna. Po americké invazi a vzniku nové vlády, která de facto protěžovala šíity a Kurdy byli bývalý prominenti režimu odstaveni od moci a začali se přidávat na stranu různých skupin, které stály a stojí proti bagdádskému režimu.
    Co se týká islámského radikalismu, tak se nedá přesně říct do jaké míry jsou členové IS skutečně náboženští fanatici, a nebo jen využívají radikální islám k propagandistikým účelům a k ospravedlnění svých vlastních mocenských nároků.

    Nesouhlasím s tvrzením autora, že po dobytí Mosulu a Rakka a ztrátě ropných polí by IS zanikl. Podle mého názoru může zaniknout současná struktura IS (de facto státní správa), ale samotná organizace se transformuje a bude fungovat dál, např. jako gerila nebo "klasická" teroristická organizace působící v utajení. Mimo to i pokud by Kurdové nebo jiní síla (v tuto chvíli opravdu netuším kdo) porazil IS v Iráku, tak pořád probíhá válka v Sýrii a tam má IS také silnou základnu, tudíž jeho rychlý konec rozhodně nehrozí.

  • JirkaM
    23:15 11.08.2015

    "Bývalí saddámovi přívrženci, nyní převlečení džihádisté Islámského státu" - a to se opravdu stali z přívrženců sekulárního Sadámova režimu náboženští fanatici? Mě to zní jako papouškování věcí odposlechnutých od nějakého amerického politruka, ale můžu se mýlit.

  • Petr M
    22:41 11.08.2015

    Kusa, jsou mezi nimi flákači, romové, ale i třeba starší lidi po padesátce, ženy po MD o které firmy zas nemají zájem, studenty bez praxe také nikdo nechce.


    Afričtí Imigranti toto jistě nevyřeší, jsou pro většinu profesi naprosto nepoužitelní a většině se makat nechce, s nataženou rukou čekají tisíce euro měsíčně, raději žijí z sociálních dávek a z fondů EU, dotací neziskovek, které se marně snaží o jejich integraci do naší společnosti.
    Stačí že tu máme velkou nepřizpůsobivou problematickou komunitu, tahat sem muslimáky z Afriky a středního východu opravdu není řešení, je to to stejné, jak nepřizpůsobiví spoluobčané, s tím rozdílem, že tu budou navíc šířit islám a občas se některý ve jménu Aláha odpálí nebo vystřílí redakci novin, které otiskly něco o Mohamedovi atd.

    Problém školství je že na učební obory nikdo nechce, se ani neotvírají pro nezájem studentů, jsou na ně jen ti, kterým nic jiného nezbývá, místo tu máme nepoužitelné vysokoškoláky humanitních oborů.

  • Blake
    19:49 11.08.2015

    dusan, uvedom si ale, ze na kazdu potencionalnu severoafricku, ci syrsku osetrovatelku pripada 20 nevyburenych mladych moslimov. Aku pracu chces dat im? Ked im das podradnu, ktoru ti miestni robit nebudu, co spravis napriklad s osadnikmi, ktorych tu uz mame, ktori po generaciach incestu na viac ako podradnu robotu jednoducho nemaju predpoklady? Mame dost vlastnych kandidatov na kulturnu asimilaciu. A nezabudaj na to, ze nezamestnanost u nas nie je prave zanedbatelna. Myslis, ze je Bratislava plna vychodniarov, lebo maju co robit, su bohati a chodia sem na dovolenky?

    A neviem, preco do toho miesas rasu, o tom nikto nehovori, problem je kultura zalozena na uplne inych hodnotach, nie rasa.

    A to, ze ich je 5 a pol nemusi nutne znamenat, ze sa nic nestane. Z isteho problemoveho panelaku v Bratislave raz presidlili vsetkych neprisposobivych obcanov (vsetkych farieb) do m.c. Devinska Nova Ves, do kazdeho panelaku jednu rodinu, to je 5 a pol na tych 100+ ludi, co panelak pojme, to je nic, ze? Hovori ti nieco meno Lubomir Harman? Ale aj keby boli vsetci slusni, mierumilovni, nepodlahli alkoholu, spravali sa ohladuplne k zenam, k zivotnemu prostrediu, ku komukolvek, stale platia problemy uvedene vyssie.


    Kusa, to je ale problem predovsetkym skolstva, ze si vychovavame ludsky odpad. Nahradit tychto ludi imigrantmi je len docasne riesenie, vychovat pracovitejsich Cechov a Slovakov nam to nepomoze.

  • Kusa
    19:38 11.08.2015

    Je to sice už úplně OT Ale ta nezaměstnanost je asi taková, že když chcete sehnat někoho na práci u jednoduchého stroje tak z 10 jich 11 přijde jen pro razítko. Těch půl milionu nezaměstnaných jsou flákači co nechtěj a neuměj makat. K nám do fabriky měsíčně přijde 15-20 nástupů a do 14 dní zůstanou 2 . Máme neustále 20-30 lidí pod stav. Na chudáky NEZAMĚSTNANÉ jsem už krapet alergický, obvzlášt protože když je nebaví makat tak schválně rozbijou mašiny aby měly oraz.

  • Petr M
    19:17 11.08.2015

    Dušan. Však nám je sem hrnou salámovou metodou, prvně to mělo být pár nemocných dětí, pak dětí s rodinou, následně 524 podle kvot EU, ted je to 1500, kolik to bude příští rok 5000-10000?, pak budeme přijímat 3% všech podle kvoty EU ze statisíců, kteří přijdou.

    V demografii sme na tom rovnako zúfalo ...Však není práce ani pro naše vlastní lidi, přes půl milionů nezaměstnaných s rostoucí automatizací výroby ubývá práce ve fabrikách, ani ve službách je pracovní trh nasycený, těch je tolik, že je nemá kdo kupovat. Co tu budou ti imigranti z Afriky delat? "Podřadnou práci" u nás dělají Ukrajinci, ale i ti si už za hodinu kopání berou 150Kč.

    Místo přílivu islamistů by jsme měli v první řadě podpořit porodnost vymírající domácí populace, podpořit mladé lidi v založení rodiny, toto by EU měla financovat, ne sponzorovat islamisty, černochy z Afriky.

  • dusan
    18:34 11.08.2015

    Petr M ....tých 5 a pol muslima u nás asi ťažko niečo ovplyvní ...

    Nemecko je však na tom ekonomicky dobre .. a okrem iného preto, že tam prúdila lacná pracovná sila i z muslimských krajín .... zväčša pracovali tam, kde by sa žiadny "zlušný" Nemec nezamestnal ....

    V demografii sme na tom rovnako zúfalo ... takže prisťahovalectvo nebude za pár rokov charita .. ale ekonomická nevyhnutnosť ...

    Isto ... môžu mnohí dnes nad muslimami ohŕňať nos ...ale za pár desiatok rokom mnohí možno budú potrebovať lacnú ošetrovateľku rútiaceho sa sociálního systému ... a nebudú si veľmi vyberať kto mu bude na sklonku života utierať zadok .....tak ako si dnes nemôžu vyberať Rakúšania a ich sociálny sytém by sa bez lacných opatrovateliek z východu zrútil ....a tiež mali "husté reči" o zakázaní práce "podľudí" z východu ....

    Mnohým kamarátom dali Rakúšania či Nemci pocítiť, že sme "podradná rasa" ...samozrejme nie všetci ... ale našlo sa ich dosť ... a i na polícii ... o nejakých právach sa samozrejme nediskutovalo ....

    Už dnes si na nás "zvykajú" ... ale po roku 1989 nás na západe "riešili" dosť nevyberavo ....

  • Petr M
    18:23 11.08.2015

    Dušane, však IS v Libyi má z pašování imigrantu až 50% zisku s pašeráky spolupracuje, to že spolu s imigranty připlouvají i teroristé pochází z mnoha nezávislých zdrojů, bohužel je téměř nemožné je odhalit, pokud to nejsou známí teroristé, snad leda, že by každého testovali na detektoru lži.

    Opravdu nezle srovnávat emigraci našich lidí do na západ invazí muslimů z Afriky.

    Lidi, co byli v Itálii by mohli by ti objasnili, jak to vypadá v Římě, Miláně, člověk tam má stejný pocit, jako když jde večer sám v romské čtvrti. Ze strachu, že je někdo okrade, napadne se raději ubytovali 20 km od města na venkově, kde tito přistěhovalci nebyli.

    Opravdu v přílivu muslimských imigrantů nevidím žádný přínos pro naši společnost, ba naopak většina imigrantů, co jsou v EU žijí z našich daní, v místech jejich umístění stoupla kriminalita a to ani nemluvím o islamizaci Evropy a hrozbě terorismu, i kdyby jeden ze sta, z tisíce, co přijdou, byl radikální islamista, terorista, kolik jich tu za chvíli bude, když jich do EU proudí statisíce ročně a počet stále roste.

  • Wenet01
    17:52 11.08.2015
    Oblíbený příspěvek

    Co se s tímhle serverem děje - článek jako by vypadl z MF či podobně zdrojově kvalitního mediálního domu...poměr o padesáti ku jedné je neozdrojovaný blábol a i kdyby ho tvrdili všichni Kurdové, které potkal je to stále blábol, navíc ve světle nedávných výkonů irácké armády značně nevěrohodný. K tomu tu je cudně zmíněno ,že ropa proudí přes Turecko, samozřejmě eufemisticky přes různé pašeráky a hned ve stejné větě vyzdvižen Assad a jeho doktátorský režim což má patrně budit zdání, že hlavním distributorem ropy pro ISIL je potají spolupracující diktátor a nikoliv náš spojenec Turecko o jeho přímé podpoře ISILu se objevuje v zahraničí tolik svědectví, jako tady o účasti Rusů na Ukrajině...sem ovšem neproniknou - stejně jako fakt, že Turci házejí bomby na hlavu právě těm Kurdům kteří vyhrávají padesát ku jedné (kolik jen těch bojovníků ten ISIL asi má, že se dávno nezhroutil). Samozřejmě nešlo zmínit i tajný sponzoring všech co řeknou něco pozitivního o Rusku, chybí jen stať o nutném přijímání uprchlíků a budoucích šťastných zítřcích v deokratickém Iráku a Sýrii

  • Kusa
    17:17 11.08.2015

    Dusan

    Srovnávat České a Slovenské utečence, kde šlo hlavně o intelektuály a poměrně dost vzdělané lidi s negramotnými a v totálně jiné kultuře vychovanými lidmi, kteří umí většinou jen obsluhovat AK47 ukazuje jen na omezenost vaší nic víc.

  • dusan
    16:15 11.08.2015

    Petr M .... nevidím v tom "objave" náznak nejakého dôkazu ....

    To, že davy v našich krajinách chytá panika pri slove utečenec dokazuje len našu obmedzenosť ... nie reálne nebezpečenstvo ..

    I Češi a Slováci utekali ... a často im dávali v Nemecku či v Anglicku najavo, že sú to len "paraziti" ... a mali by sa vrátiť ...

    Ak má niektol problém s IS tak sú to hlavne moslimovia ...

    Čo sa týka nejakej ilúzie, že by mohol IS padnúť po strate prímov z ropy .... zarábať sa dá na hocičom ... a je evidentné, že pokým s IS má kto obhcodovať .. a zaujímavé, že má ... tak si už IS nájde nejakú "komoditu" .. otrokov, rukojemníkov, zbrane, kultúrne pamiatky a pod. ...

  • Petr M
    12:48 11.08.2015
    Oblíbený příspěvek

    V poměru však zůstává jeden mrtvý irácko-kurdský voják na padesát zabitých džihádistů. Ještě nedávno mela Irácká armáda v boji s IS velké ztráty. Toto číslo má autor článku odkud? Zapálili ti islamisté nějaký vrt ? Počítalo se také s tím, že IS při ústupu odpálí přehradu, ale neodpálili

    Islamisté se přesouvají na nové bojiště do EU infiltrovaní mezi ekonomické uprchlíky. Před pár dny jsem četl článek, jak stateční Italové s nasazením vlastních životů u břehů Libye zachránili cca 350 uprchlíků, z toho 12 žen a dětí... Sice se ním snaží vláda, různí pseudohumanističní blbové namluvit pohádky o rodinách s dětma, ale ve skutečnosti se do EU hrnou skoro samí mladí bojeschopní muslimští chlapi, bez vzdělání, kvalifikace, znalosti jazyka.