Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu
- 6. 11. 2018
- 244 komentářů
- Redakce AN
Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní pěchoty existuje několik takových vozidel, ale jsou většinou zastaralá a je nutné je nahradit modernějšími stroji.
Mezi kandidáty je jeden částečně domácí typ (MMWT z dílny indonéské firmy Pindad PT a turecké FNSS), ruský 2S25 Sprut-SD (tento typ je jako jediný obojživelník, a pravděpodobně tak bude splňovat požadavky námořní pěchoty), a v neposlední řadě jsou zde dvě západní řešení. První je kolový Pandur II FSV, který je výsledkem spolupráce Czechoslovak Group (CSG) a General Dynamics European Land Systems (GDELS), zatímco druhý je pásový Marder Medium Tank RI z dílny německé firmy Rheinmetall Defence.
Palebná síla
Pandur II FSV i Marder Medium Tank RI jsou vybaveny zbraněmi ráže 105 mm odpovídajícími standardům NATO. Pandur II FSV je vybaven věží CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence (dříve Cockerill) a kanon má za použití standardního protipancéřového střeliva dostřel 4000 m. Tato zbraň je také vybavena samonabíjecím systémem, pro obsluhu vozidla tak stačí posádka tří mužů, přičemž systém zajišťuje trvalou kadenci osm výstřelů za minutu.
Lafetace navíc umožňuje neobvykle vysoký náměr až 42 stupňů, což dramaticky zvyšuje efektivitu v hornatých nebo městských oblastech, které se v Indonésii vyskytují velmi často, a vozidlo tak může zajišťovat i nepřímou palebnou podporu (tedy de facto zastávat roli houfnice ráže 105 mm) s maximálním dostřelem přes 10 000 m. Kromě toho lze také použít tzv. inteligentní (tj. naváděné) střelivo, nebo dokonce řízené střely, jako je například francouzský typ Falarick 105.
Marder MT RI je vybaven věží Hitfact II z dílny italské společnosti Leonardo (je prakticky totožná s věží vozidla Centauro). Její zbraň má dostřel 3000 m a nabíjí se manuálně, takže vozidla potřebují čtvrtého člena posádky a kadence nikdy nepřesahuje šest výstřelů za minutu. Maximální náměr hlavně je v tomto případě 16 stupňů, což výrazně omezuje bojový potenciál v městském nebo horském terénu a nepřímá palebná podpora tak vlastně není možná. Zatím není známo, že by tato zbraň dokázala používat inteligentní střely nebo naváděné rakety.
Mobilita
Pandur II FSV je postaven na osvědčeném podvozku obrněného transportéru Pandur II 8×8, který používá portugalská námořní pěchota a česká armáda. Dělová věž CT-CV 105HP váží přibližně čtyři tuny a v kombinaci se zmíněným kolovým podvozkem celková hmotnost vozidla nepřevyšuje 20 tun. To výrazně zlepšuje mobilitu a zároveň usnadňuje leteckou přepravu, vozidlo lze snadno transportovat pomocí taktických dopravních letadel, jako je C-130 Hercules.
Pandur II je schopen dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h na zpevněných cestách. Sama varianta Pandur II FSV není obojživelná, typ Pandur II 8×8 jako takový ale má schopnost plavby a lze jej nasadit do obojživelných operací.
Marder MT RI je postaven na podvozku německého bojového vozidla pěchoty Marder, které bylo představeno v 70. letech a německá armáda jej nyní stahuje ze služby a nahrazuje novými vozidly Puma. Společnost Rheinmetall proto provádí generální opravy vozidel Marder a nabízí je pro další použití. Dělová věž Hitfact váží více než pět tun, zatímco hmotnost základní platformy Marder přesahuje 30 tun. Celková bojová hmotnost Marderu MT RI je tedy ve standardní konfiguraci více než 35 tun, a s modulárním pancířem dokonce přesahuje 43 tun.
Pandur s věží od belgické společnosti CMI Defense s kanónem ráže 105 mm; větší foto / EA
Jeho maximální rychlost je přibližně 65 km/h a samozřejmě se nejedná o obojživelné vozidlo. Přestože tato pásová platforma poskytuje lepší průchodnost těžkým terénem než kolový Pandur II 8×8, její vysoká hmotnost je pro bažinaté indonéské prostředí problematická, což platí rovněž pro leteckou přepravu. I mezi indonéskými vojenskými odborníky existují silné pochybnosti o vhodnosti obrněných vozidel Marder pro místní silniční síť.
Pásová nebo kolová platforma?
Je třeba zdůraznit, že Marder MT RI je postaven na přestavěném podvozku staršího bojového vozidla pěchoty. Proto neexistuje možnost na přesunutí výrobní technologie do Indonésie, protože firma Rheinmetall Defence již nová vozidla Marder nevyrábí (ve skutečnosti byla sériová výroba zastavena v roce 1975).
Pandur II 8×8 naopak představuje moderní platformu, která byla zavedena do výzbroje v prvním desetiletí 21. století a potenciálním zákazníkům je i nadále k dispozici. Kromě toho je možná úzká spolupráce s Indonésií, a to od montáže platforem až po kompletní licenční výrobu.
Zatímco celkově zastaralý Marder by mohl nabídnout jen krátkodobé perspektivy, platforma Pandur II 8×8 je řešení, které může indonéskému obrannému průmyslu nabídnout mnoho nových technologií. Díky obojživelným schopnostem může být Pandur II 8×8 vhodným řešením pro armádu a námořní pěchotu, které nyní hledají nová bojová vozidla pěchoty. Jedna podvozková platforma by mohla fungovat jako společný základ pro oba způsoby využití – vozidlo palebné podpory i bojové vozidlo pěchoty.
Pandur II FSV představuje vhodné řešení snahy indonéské armády najít nové vozidlo palebné podpory. Jeho palebná síla, mobilita, možnost letecké dopravy, technologické výhody i výrobní zázemí ukazují, že by se jednalo lepší volbu, než je německý Marder MT RI.
To platí zejména v regionálním kontextu Indonésie, kde bažinatý nebo hornatý terén, městské oblasti a rostoucí potřeby expedičních misí vyžadují lehčí a rychlejší platformu, což hovoří ve prospěch kolových podvozků s palebnou silou na úrovni tanků. Ta jsou schopna poskytovat přímou i nepřímou palebnou podporu s vysokou kadencí.
|
Pandur II FSV |
Marder MT RI |
Standardní posádka |
3 muži |
4 muži |
Bojová hmotnost |
20 tun |
35 tun |
Max. rychlost (silnice) |
100 km/h |
65 km/h |
Přímý dostřel |
4000 m |
3000 m |
Nepřímý dostřel |
10 000 m |
|
Rychlost střelby |
8 výstřelů/min |
6 výstřelů/min |
Maximální náklon |
42 stupňů |
16 stupňů |
Automatické nabíjení |
Ano |
Ne |
Inteligentní munice |
Ano |
Ne |
Naváděné střely |
Ano |
Ne |
Obojživelné varianty |
Ano |
Ne |
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
- 31.01.2017
- 56 komentářů
- Tisková zpráva
Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8
Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group na akci ...
- 15.08.2017
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
Samohybný minomet Pandur II 8×8 – přání, skutečnost a filozofie zbraní
Zbraň není pouhá neživá „kupa techniky“ s obmyšlenými takticko-technickými vlastnostmi. Má svoji ...
- 20.09.2017
- 53 komentářů
- Milan Vašíček
Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu
V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...
- 07.06.2018
- 12 komentářů
- Jan Buchar
Skelet: Zase je pravda, že i ty uloženky během těch 40-60.let do slouží. Pak sice nebudou nahrazeny 1:1, ale pravděpodobně podstatně odolnějšími kousky. Na to je třeba taky ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Zase je pravda, že i ty uloženky během těch 40-60.let do slouží. Pak sice nebudou nahrazeny 1:1, ale pravděpodobně podstatně odolnějšími kousky.
Na to je třeba taky myslet.
I když představa, že by to v Rusku po Putinovy vzal někdo a provedl hospodářský zázrak a začal chrlit nové tanky/IFV, mi na tu zemí úplně nesedí.
Ale ty BVP a T72 se přece nedají modernizovat věčně.Skrýt celý příspěvektomas.kotnour: Rooikat 105 vznikl jako stíhač tanků, kdy na to "76" už nestačila. Ale na Africkém kontinentu to má svou logiku, neb tam je stále nejrozšířenějším tankem T-55. U nás ...Zobrazit celý příspěvek
tomas.kotnour: Rooikat 105 vznikl jako stíhač tanků, kdy na to "76" už nestačila. Ale na Africkém kontinentu to má svou logiku, neb tam je stále nejrozšířenějším tankem T-55. U nás je situace jiná, celá oblast je nasycená výrazně těžšími tanky, kde nejslabším kouskem jsou nemodernizované T-72. A na jejich rozlousknutí potřebuješ aspoň "120".
Na používání "120" potřebuješ u koláků, buď specializovaný podvozek (Centauro II/Rooikat 120) nebo pásák. Takže u koláků odvozených od APC bude bohatě stačit kanón, který si poradí maximálně s IFV. A zde jsme u kanónu 57 až 90mm.
No a u pásáků je zase "105" mrháním podvozkem.Skrýt celý příspěvek"O Tigeru jsem vždy mluvil jako o vhodném doplňku pokud vyhraje AS565. Tento Tiger (nastuduj si prosím pojmy jako HAP a HAD) by byl ideálním doprovodným strojem, který ti podle ...Zobrazit celý příspěvek
"O Tigeru jsem vždy mluvil jako o vhodném doplňku pokud vyhraje AS565. Tento Tiger (nastuduj si prosím pojmy jako HAP a HAD) by byl ideálním doprovodným strojem, který ti podle tebe asi hloupí, Francouzi, Němci a Španělé mají jako "ÚDERNÝ" stroj.... :D "
O opět co ty národy spojuje... jejich těžké brigády mají MBT...
Na čem je založen koncept RSC, na absenci MBT. ale co největší palebné síle. Tedy počtu hlavní a raket namířených na nepřítele. Proto do něj je vhodnější Ah-64, než Tiger... Nikde sem nepsal o tom, že Tiger je špatný stroj. Ale jen o tom, že je vhodný pro jiné nasazení.
Tato super-rychlá brigáda, má ale stále určení boj s těžkými brigádami nepřítele!
Proto potřebuje mít na bojišti více hlavní, aby nepřítel zničila dříve než on ji.Skrýt celý příspěvekSlavosla: Ano, asi nejslavnější vozidlo Stug III, vznikl na základě podvozku tehdy aktuálního tanku panzer III. Nejvíce slávy získal v Ruské kampani... Marcus: "Vozidlo palebné ...Zobrazit celý příspěvek
Slavosla: Ano, asi nejslavnější vozidlo Stug III, vznikl na základě podvozku tehdy aktuálního tanku panzer III. Nejvíce slávy získal v Ruské kampani...
Marcus: "Vozidlo palebné podpory nikdy nebude rovnocené s MBT"
"To nemůžeš porovnávat jako souboj jednoho na jednoho. Stejně tak by jsi nechtěl sedět v OT, BVP, a jiném proti MBT. Porovnáváš neporovnatelné."
"A nakonec jak sam pises, proti nepratelskym MBT muzes nasadit jine zbrane.... Ale proc to v ACR musi byt MBT? Ty penize na MBT se daji vyuzit jinak"
"SV postupují spolu s IFV a v případě kontaktu s nepřítelem podporují pěchotu palbou proti domům, bungrům, plošným cílům, nepřátelským IFV, nepřátelským MBT"
Stále se bavíme o FVS 120/130, tedy o přímé střelbě na MBT ...
"A podle tebe musíme mít zrovna my v AČR ty MBT??? proč by jsme nemohli mít tu vysoce mobilní brigádu operující na podvozkové platformě nového IFV, když už ho kupujeme a tu Tězkou brygádu s MBT poskytnout němci nebo Poláci"
Jirosi: "To je totiž tvůj hlavní problém, ty si nepřipouštíš fungování armáda jako celku. Úkoly co se zavázala v rámci NATO ACR plnit s 7.mbr jsou těžká brigáda. Jedná se o boji z těžkou brigádou nepřítele, a přípravu na něj. "
Marcus: "A co s závazků pro NATO týče, ty víš že tzv. "těžká brigáda" musí mít MBT? Nedávno mi bylo řečeno od člověka z oboru, že MBT mít nemusí. Klíčovým prvkem pro označení brigády jako tzv "těžké", je dosažení určité balistické odolnosti jejich vozidel dle STANAG."
Tolik asi k tomu jak čteš co já píšu. Jestli v mé citaci kde píšu o těžké brigádě, najdeš slovo "tank nebo MBT" , tak asi opravdu mluvíme jiným jazykem.Skrýt celý příspěvekv minulosti sa pre tieto ucely (priama palebna podpora pripadne boj s tankami) pouzivali viac ako uspesne utocne dela ci stihace tankov konstruovane tak, ze sa na pasovy podvzok ...Zobrazit celý příspěvek
v minulosti sa pre tieto ucely (priama palebna podpora pripadne boj s tankami) pouzivali viac ako uspesne utocne dela ci stihace tankov konstruovane tak, ze sa na pasovy podvzok priamo do korby zakompoovala lafeta pre kanon
je ta otocna veza az taka vyhoda? vacsinou sa vie ktorym smerom ten nepriatel je, zjednodusi to konstrukciu a usetrena vaha veze moze ist do ochrany korbySkrýt celý příspěvekJirosi: Napsal jsi: Možná to nevíš, ale svařovaní je právě to co táhne Českou ekonomiku dolů. Svařeči svojí vydělávají jen polovinu peněz než dělníci v těch zlých ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Napsal jsi: Možná to nevíš, ale svařovaní je právě to co táhne Českou ekonomiku dolů. Svařeči svojí vydělávají jen polovinu peněz než dělníci v těch zlých "montovnách"
Tak tomuhle tvému myšlenkovému pochodu nějak nerozumím. Co tím chtěl básník říci? :DSkrýt celý příspěvekJirosi: Napsal jsi: Je to jen o penězích, pokud zaplatíme za to, že Německý dělník bude stát a český makat. Tak ta linka tu bude. Tak to je další citát hodný vytesání do ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Napsal jsi: Je to jen o penězích, pokud zaplatíme za to, že Německý dělník bude stát a český makat. Tak ta linka tu bude.
Tak to je další citát hodný vytesání do kamene!
Takže prostě budeme platit zbytečně víc než je nutné a tím navyšovat jednotkový kus Pumy za něco co nepotřebujeme! To je budeme mít asi nejdražší na světě a fakt si je nebudeme moci dovolit.
U Pandurů byla domácí výroba jen pro AČR, k seriové výrobě pro zahraničního zákazníka nikdy nedošlo! Ta se rozjede až v případě nákupu velitelských a spojovacích vozidel.Skrýt celý příspěvekJirosi: Napsal jsi: "Stejně tak požadavek na kapacitu BVP/IVF, jak už tu několikrát zaznělo vychází ještě z konceptu bojového nasazeni CSLA? Opět jsi mimo! AČR ví co dělá! ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Napsal jsi:
"Stejně tak požadavek na kapacitu BVP/IVF, jak už tu několikrát zaznělo vychází ještě z konceptu bojového nasazeni CSLA?
Opět jsi mimo! AČR ví co dělá! Moc dobře. A ty zase jsi mimo!
AČR nepožaduje 3 osádka + 8 mechanizované družstvo jak za dob ČSLA na BVP1!
AČR požaduje 3 osádka + 6 mechanizované družstvo + 2 specialisté!!!
Jsi vedle jak ta jedle, AČR opravdu nejsou hloupí, to jen ty do toho nevidíš!Skrýt celý příspěvekJirosi: To je jak u blbejch na půdě! Ty snad nečteš co píšu a vymíšlíš si co jsem nikdy nenapsal. Důkazem toho je: "30 vozidel potřebuješ na nahrazení 73. praporu, 30 si ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
To je jak u blbejch na půdě! Ty snad nečteš co píšu a vymíšlíš si co jsem nikdy nenapsal. Důkazem toho je:
"30 vozidel potřebuješ na nahrazení 73. praporu, 30 si plánuješ na přidání do ostatních. Tedy bavíme se o 60"
Nehorázná lež, nikdy jsem to nenapsal a je to nesmysl...jako spousta toho čeho se ty chytneš a odmítáš to opustit!
Já napsal, cituji:
To co já celou dobu obhajuji je, že pokud zvýšíme palebou sílu (tří praporů dohromady o 18 FSV + dalších 12 FSV přímo pod 7.mbr.) . Zůstane nám stejná palebná síla jako dnes při vyšší manévrovatelnosti a efektivitě. Je otázka kdy budou vyřazeny T72. Pravděpodobně se vyřazení T72 bude akorát krýt s ukončením výroby IFV a volnou kapacitou pro výrobu FSV. Tankový prapor bych opravdu nejraději zrušil. Místo něj bych raději u 7.mbr vytvořil dělostřelecký prapor po vzoru Brigade combat teams - když už se budou nakupovat ty nové 155mm houfnice...
Nechci 73. tpr nahrazovat praporem s 30 FSV. To je blbost co tu futr meleš ty, já ani jednou! Ty FSV mají smysl jako:
- 6 FSV jako četu palebné podpory v každém ze třech praporů
- 18 FSV na brigádu jako oddíl/rotu palebné podpory
Že si mnohem víc uvědomuji jak fuguje a skládá se AČR nebo USArmy je důkazem co tu teď píšu a co za bludy vymýšlíš ty.
Já někdy psal o tom že Belgie nemá dělostřelectvo? Nikdy, nikde! Já naopak propaguji navýšení dělostřelectva a dokázal bych si představit dělostřelecký prapor, který by byl organickou součástí 7.mbr.
Já stále mluvím o 30 FSV i na obrázku jsem ti to ukazoval:
http://www.armadninoviny.cz/do...
Pokud by jsme počítali se 40, ještě líp a furt budeme mít stejně mužů jako při 30 MBT Leo2! Že při 60 FSV by bylo zázemí větší než při 30 MBT je logické, ale já mluvím o 30 (slovy třiceti!!!) FSV.
O Tigeru jsem vždy mluvil jako o vhodném doplňku pokud vyhraje AS565. Tento Tiger (nastuduj si prosím pojmy jako HAP a HAD) by byl ideálním doprovodným strojem, který ti podle tebe asi hloupí, Francouzi, Němci a Španělé mají jako "ÚDERNÝ" stroj.... :D
AH64 a Tiger nemůžeš srovnat jen tím kolik unese raket! Jsi komik! To je jak kdyby jsi řekl že Hrábě jsou lepší než Alca protože unese víc raket! :D
Já nikdy nenavrhoval čitě se držet jen doktríny RSG nebo postavit útvar přesně jak navrhoval Macgregor já prosazuji aplikaci jejich základních myšlenek do AČR.
A co s závazků pro NATO týče, ty víš že tzv. "těžká brigáda" musí mít MBT? Nedávno mi bylo řečeno od člověka z oboru, že MBT mít nemusí. Klíčovým prvkem pro označení brigády jako tzv "těžké", je dosažení určité balistické odolnosti jejich vozidel dle STANAG.
Víc o tom ovšem nevím, ty ano???Skrýt celý příspěvekMarcus: "Opravdu věříte že se Němci vzdají tak vysoké přidané hodnoty, zaměstnanosti a ega, tím že by nám předali kompletní výrobu? " Je to jen o penězích, pokud zaplatíme za ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: "Opravdu věříte že se Němci vzdají tak vysoké přidané hodnoty, zaměstnanosti a ega, tím že by nám předali kompletní výrobu? "
Je to jen o penězích, pokud zaplatíme za to, že Německý dělník bude stát a český makat. Tak ta linka tu bude. Jak moc efektivní to je, by dokázal vymyslet Jara. Otázkou je jaké trhy by ta linka pokrývala, kromě domácí produkce. Tam by to bylo spíše k pláči, ale třeba by se někdo odhodlal k nákupu za 10.let jako u Pandurů.Skrýt celý příspěvekJirosi To určitě - pro MBT mi přijde APS proti ATGM ideální - moderní hlavice s poradí i s těkžým tankem a na Merkavě se to osvědčilo. O nízké kapacitě raket i IFV ani nemluvě. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
To určitě - pro MBT mi přijde APS proti ATGM ideální - moderní hlavice s poradí i s těkžým tankem a na Merkavě se to osvědčilo. O nízké kapacitě raket i IFV ani nemluvě. Každopádně nemít na moderním IFV plácnu 2 hard-kill nosiče s kapacitou aspoň 6 aktivací by byla obrovská škoda. Proti tanku to stačit nebude, ale na jiné IFV je to ideální.Skrýt celý příspěvekMarcus: "Pokud připustíme že CSG využije Know-how po Pandurech a bude do VOPu dodávat svařované korby pro finální montáž, je to značná úspora oproti dodávkám z Německa nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: "Pokud připustíme že CSG využije Know-how po Pandurech a bude do VOPu dodávat svařované korby pro finální montáž, je to značná úspora oproti dodávkám z Německa nebo Švédska."
Možná to nevíš, ale svařovaní je právě to co táhne Českou ekonomiku dolů. Svařeči svojí vydělávají jen polovinu peněz než dělníci v těch zlých "montovnách".
I když je mi jasný, že u vojenské zakázky se bavíme o jiných penězích.
Proxy: Ono je to spíše zajímavé z pohledu. Že dosti často lidé odkazující se na fungující kvalitní Aktivní ochranu, spoléhají na použití raket v boji IFV vs MBT: Přitom kolik těch raket to IFV veze, případně vysazená pěchota nese.Skrýt celý příspěvekStejně tak požadavek na kapacitu BVP/IVF, jak už tu několikrát zaznělo vychází ještě z konceptu bojového nasazeni CSLA. Tedy něco co se musí změnit dávno před tím, než začněme ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně tak požadavek na kapacitu BVP/IVF, jak už tu několikrát zaznělo vychází ještě z konceptu bojového nasazeni CSLA. Tedy něco co se musí změnit dávno před tím, než začněme přezbrojovat armádu.
Dokud se tohle nezmění, můžeme se tu o vhodnosti použití jednotlivých zbraní pro zastaralí koncept boje hádat do nekonečna.
Nebo alespoň podporovat nákup zbraní plnící jeden z možných konceptů. Ale všech, ne každý pes jiná ves.Skrýt celý příspěvekBudu se opakovat, ale taky mě zajímají ráže v rozmezí 50-90 mm. U velkých ráží, pokud to rychlost reakce dovolí, se nabízí jako lehká ochrana hard-kill APS. U moderních IFV se hodí ...Zobrazit celý příspěvek
Budu se opakovat, ale taky mě zajímají ráže v rozmezí 50-90 mm. U velkých ráží, pokud to rychlost reakce dovolí, se nabízí jako lehká ochrana hard-kill APS. U moderních IFV se hodí aspoň v kapacitě půl tuctu aktivací v proti ATGM. Proti 60-120 rpm už to půjde těžko a současně IFVčka pancířem hádám nemají šanci ani z přední sféry…Skrýt celý příspěvek
MALI Tvrzení že "Ve VOP CZ může probíhat konečná montáž nových BVP a výroba všech “železných” částí, především korby a věže" beru jen jako PR a to slibem nezarmoutíš. Kouzelné ...Zobrazit celý příspěvek
MALI
Tvrzení že "Ve VOP CZ může probíhat konečná montáž nových BVP a výroba všech “železných” částí, především korby a věže" beru jen jako PR a to slibem nezarmoutíš. Kouzelné slovíčko "může".
Něco tak technologicky náročného jako je kompletní přesun do té doby běžící výrobní linky na Pumy do pouze sousedního státu je z finančního hlediska nesmysl. Cena za přesun, zaučení nového personálu, zvládnutí nových technologií jako je svařování korb a věží (materiál na ně se stejně bude vozit z ciziny) by nejen výrobu samotnou prodražilo a nevím jak reálné by byly pak dodávky prvních pěti kusů IFV začátkem 2020.
Opravdu věříte že se Němci vzdají tak vysoké přidané hodnoty, zaměstnanosti a ega, tím že by nám předali kompletní výrobu?
Výstavba druhé výrobní linky je sice teoreticky možná, ale zase by to znamenalo velké finanční náklad, které by vysvětlovalo pouze velké množství skutečně potvrzených (ne hypotetických) zakázek na nové Pumy. Relevantní by taková linka byla někde na druhém konci světa, kde by Puma vyhrála nějakou velkou zakázku, ne ve vedlejší zemi. To bude levnější Puma z Německa, než vyrobená na nové lince v Čechách.
V co skutečně věřím a to je to o co se Němci opravdu zajímají je rozšířit subdodavatelskou síť do Čech, z důvodu levnější při stejné kvalitě a jednodušší a spolehlivější dopravě než z Asie nebo Turecka. V tom si má ČR šanci sáhnout na velké miliardy. Pravdou ovšem je, zda si na ty zakázky ČR nesáhne i když si Pumu nepořídíme, protože poměr Cena/kvalita/flexibilita/politika hovoří jasně pro ČR tak jako tak.
Opět by mohl být problém dodávky prvních pěti kusů IFV začátkem 2020 (leda že by byly první vyrobené v Německu, ale čím méně by se vyrobilo v Čechách tím více by se navyšovala jednotková cena těch vyrobených Čechách)
I tak bych se ale nebál pouhé montáže Pum, nebo klidně i CV90,i na dodané korby, protože tato montáž je klíčová pro osvojení schopností a "Know-how" pro možnost provádění plného servisu ve VOPu po celou dobu životnosti nového IFV.
K výšce ASCODu, tak počítáno po vnější strop podvozku (výška s věží je méně vypovídající a počítána někdy po strop, někdy až po optiku a jiné nástavby na věži) Od nejmenšího po největší by to mělo být:
CV90 - Puma - ASCOD - Lynx
U ASCODu se při tom údaji na nejnižší cenu počítá s tím, že opravdu má šanci na největší podíl výroby u nás. Pokud připustíme že CSG využije Know-how po Pandurech a bude do VOPu dodávat svařované korby pro finální montáž, je to značná úspora oproti dodávkám z Německa nebo Švédska. Nehledě shodnost některých prvků s Pandury (zvláště po uvažované modernizaci)
Stejně tak Lynx má šanci na velký podíl u nás což přinese i menší cenu, ovšem Lynx se nemá o co opřít a vše bude muset stavět od počátku.Pokud i on nebude korby dodávat z Německa. Rheinmetall plnohodnotnou seriovou linku zatím nemá a vzhledem k jeho vytíženosti, by byla její výstavba u nás možná. Současné funkční modely a prototypy se stavějí jinak.
Opět ale bude problém dodávka prvních pěti kusů začátkem roku 2020.
U Pumy, která je jinak perfektním strojem, my stejně jako tobě vadí absence dalších verzí a problematický potenciál pro jejich stavbu.
U CV90 už všechny AČR požadované verze postaveny byly (pouze ambulance ne) a současná věž kromě rychlopalných kanónů od 25mm do 50mm by měla být schopna pojmout i 120mm tankový kanón. Což pokud by byla pravda by byla velká výhoda (otázkou je automat).Skrýt celý příspěvekMarcus: 30 vozidel potřebuješ na nahrazení 73. praporu, 30 si plánuješ na přidání do ostatních. Tedy bavíme se o 60. 60 pro "Marcus" vznikne sečtením 30+30... Přitom těch 60 je ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: 30 vozidel potřebuješ na nahrazení 73. praporu, 30 si plánuješ na přidání do ostatních. Tedy bavíme se o 60. 60 pro "Marcus" vznikne sečtením 30+30...
Přitom těch 60 je stále málo, lepší by bylo jich mít vice tedy klidně i 90
Z toho pak ty počty jako 210+90= 300... ano, opravdu 300, tedy o 50% větší počet
Když se bavíme tedy o 60-90 kusech, tak to máš 120(l2) vs 180-270 mužů. Jen v posádkách vozidel, další v logistice pro ně(ano, vojáci jedí, chodí na záchod, atd.).
"Co je to za argument že je jich potřeba více aby to byl ekvivalent?"
Já, sem si tu diskuzi pod tím článkem přečetl celou. A krom tebe tam nebyl nikdo kdo by nahrazoval vozidla 1:1. Vždy se jednalo o větší počet, nebo převládal názor že to nelze takto vůbec provést.
To je totiž tvůj hlavní problém, ty si nepřipouštíš fungování armáda jako celku. Úkoly co se zavázala v rámci NATO ACR plnit s 7.mbr jsou těžká brigáda. Jedná se o boji z těžkou brigádou nepřítele, a přípravu na něj.
V armádě si napřed vybereš strategii, třeba tu RSC, nebo SBCT/ABCT. Výběr je široký, klidně můžeme zvolit tolik oblíbenou taktiku lidské vlny. Ale potom se musíš podívat jaké máš prostředky a jak jsou v hodné, případně kdy dosluhují a vyměnit je za prostředky co nejvíce vhodné pro tebou zvolenou doktrínu.
Nelze, tedy říct že Belgie funguje bez dělostřelectva. Tak ho můžeme taky zrušit. Pokud se nepodíváme, že Bellgické dělostřelectvo má křídla. Tedy pokud bychom zrušily děla musíme rozšířit leteckou složku. Což už ale tobě nevyhovuje protože to ekonomicky nevychází.
Tedy nemůžeš si zvolit sice Evropský vrtulník TIger jak si tu navrhoval, protože pro plnění doktríny palebné sily, tento vrtulník neposkytuje dostatečné parametry. Jenže, ty se nedržíš ani jedné doktríny, proto si myslíš že to nehraje roli.Skrýt celý příspěvekJirosi: A ještě jsem zapoměl jak jsi napsal: "co ušetříš na provozu vozidel, dáš do nákupu nových a navýšení posádek" 30 FSV (to má cenu pouze s nabíjecím automatem který je ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
A ještě jsem zapoměl jak jsi napsal:
"co ušetříš na provozu vozidel, dáš do nákupu nových a navýšení posádek"
30 FSV (to má cenu pouze s nabíjecím automatem který je pro ně standartem a já jím věž podmiňuji) má osádku 3 muži
30 x 3 = 90 mužů
Pokud budeme brát pro AČR nejpravděpodobnější současný MBT Leo2 tak ten má osádku 4 muži. Nový Eurotank v úvahu neberu, protože jeho dostupnost pro AČR bude v horizontu let 2040 nebo klidně až 2050.
30 x 4 = 120 mužů
Tak jaké navýšení osádek? Dokonce si při zachování počtu 120 mužů můžeme dovolit navýšení na 40 FSV ;)
Tím se při 40 FSV dostaneme ke krásnému poměru bojovému poměru 1 FSV na 3 IFV. Ale úplně dostatečný je poměr 1 FSV na 4 IFV při nákupu 30 FSV.Skrýt celý příspěvekJirosi: Zase se ti míchají jablka s hruškama. Takhle to prostě nemůžeš dělat nebo chápat! Napsal jsi: "Jenže, těch FVS aby to bylo ekvivaletní řešení potřebuješ o něco více. ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Zase se ti míchají jablka s hruškama. Takhle to prostě nemůžeš dělat nebo chápat!
Napsal jsi: "Jenže, těch FVS aby to bylo ekvivaletní řešení potřebuješ o něco více. Tedy co ušetříš na provozu vozidel, dáš do nákupu nových a navýšení posádek"
Co je to za argument že je jich potřeba více aby to byl ekvivalent? To jako že MBT má váhu pancíře tak na to vezmeš 2 FSV aby to bylo rovnocené? Nebo z čeho vycházíš? Tady jde o palebnou sílů jednotlivých praporů, která se zvýší při zvýšení strategické a taktické mobility a zjednodušení logistiky.
A tím se dostáváme k další tvé perle. Cituji:
"A jestli servisuješ 200BVP nebo 300BVP+FVS, tak to určitě na zázemí mít vliv bude"
Nevím jak jsi přišel na 200 nebo 300BVP ale pokud provozuješ 210IFV + 30MBT nebo 210IFV + 30FSV je sakra rozdíl. To máš stejné jako že armáda trvá na jednotném podvozku Tatra, co na tom nechápeš porád. Tady to máš pochopitelné i pro tebe:
http://www.armadninoviny.cz/do... Skrýt celý příspěvekJasne, ale podvozek se opotrebovava furt, nejen pri palbe. U nasich Dan (porovnatelny zatizenis vozidlem palebny podpory) ma byt nejvic v haji cele brzdovratne ustroji, pak hlavne ...Zobrazit celý příspěvek
Jasne, ale podvozek se opotrebovava furt, nejen pri palbe. U nasich Dan (porovnatelny zatizenis vozidlem palebny podpory) ma byt nejvic v haji cele brzdovratne ustroji, pak hlavne a az pak nekde vzadu podvozek. Podvozek se nejspis opravuje prubezne, protoze je taky nejsnaze a nejlevneji opravitelnej. Ale stejne u opravy Dan se u nas mluvilo jen o generalce podvozku a o spojeni, takze opravu tech casti s delem se asi nikomu nechtelo resit. Na druhou stranu, cert vi, jak to je.Skrýt celý příspěvek
Kozlus: Ono těch výstřelů zase tolik nebude. Přece jen hlaveň má taky životnost, a 100% menší než životnost podvozku. Když jsme u toho, tak by jistě byla zajímavá statistika, kdy ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: Ono těch výstřelů zase tolik nebude. Přece jen hlaveň má taky životnost, a 100% menší než životnost podvozku.
Když jsme u toho, tak by jistě byla zajímavá statistika, kdy a co se kazí. U mně asi vede uložení děla. Přece jen stabilizátor jede v podstatě nonstop.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...