Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu
- 6. 11. 2018
- 244 komentářů
- Redakce AN
Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní pěchoty existuje několik takových vozidel, ale jsou většinou zastaralá a je nutné je nahradit modernějšími stroji.
Mezi kandidáty je jeden částečně domácí typ (MMWT z dílny indonéské firmy Pindad PT a turecké FNSS), ruský 2S25 Sprut-SD (tento typ je jako jediný obojživelník, a pravděpodobně tak bude splňovat požadavky námořní pěchoty), a v neposlední řadě jsou zde dvě západní řešení. První je kolový Pandur II FSV, který je výsledkem spolupráce Czechoslovak Group (CSG) a General Dynamics European Land Systems (GDELS), zatímco druhý je pásový Marder Medium Tank RI z dílny německé firmy Rheinmetall Defence.
Palebná síla
Pandur II FSV i Marder Medium Tank RI jsou vybaveny zbraněmi ráže 105 mm odpovídajícími standardům NATO. Pandur II FSV je vybaven věží CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence (dříve Cockerill) a kanon má za použití standardního protipancéřového střeliva dostřel 4000 m. Tato zbraň je také vybavena samonabíjecím systémem, pro obsluhu vozidla tak stačí posádka tří mužů, přičemž systém zajišťuje trvalou kadenci osm výstřelů za minutu.
Lafetace navíc umožňuje neobvykle vysoký náměr až 42 stupňů, což dramaticky zvyšuje efektivitu v hornatých nebo městských oblastech, které se v Indonésii vyskytují velmi často, a vozidlo tak může zajišťovat i nepřímou palebnou podporu (tedy de facto zastávat roli houfnice ráže 105 mm) s maximálním dostřelem přes 10 000 m. Kromě toho lze také použít tzv. inteligentní (tj. naváděné) střelivo, nebo dokonce řízené střely, jako je například francouzský typ Falarick 105.
Marder MT RI je vybaven věží Hitfact II z dílny italské společnosti Leonardo (je prakticky totožná s věží vozidla Centauro). Její zbraň má dostřel 3000 m a nabíjí se manuálně, takže vozidla potřebují čtvrtého člena posádky a kadence nikdy nepřesahuje šest výstřelů za minutu. Maximální náměr hlavně je v tomto případě 16 stupňů, což výrazně omezuje bojový potenciál v městském nebo horském terénu a nepřímá palebná podpora tak vlastně není možná. Zatím není známo, že by tato zbraň dokázala používat inteligentní střely nebo naváděné rakety.
Mobilita
Pandur II FSV je postaven na osvědčeném podvozku obrněného transportéru Pandur II 8×8, který používá portugalská námořní pěchota a česká armáda. Dělová věž CT-CV 105HP váží přibližně čtyři tuny a v kombinaci se zmíněným kolovým podvozkem celková hmotnost vozidla nepřevyšuje 20 tun. To výrazně zlepšuje mobilitu a zároveň usnadňuje leteckou přepravu, vozidlo lze snadno transportovat pomocí taktických dopravních letadel, jako je C-130 Hercules.
Pandur II je schopen dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h na zpevněných cestách. Sama varianta Pandur II FSV není obojživelná, typ Pandur II 8×8 jako takový ale má schopnost plavby a lze jej nasadit do obojživelných operací.
Marder MT RI je postaven na podvozku německého bojového vozidla pěchoty Marder, které bylo představeno v 70. letech a německá armáda jej nyní stahuje ze služby a nahrazuje novými vozidly Puma. Společnost Rheinmetall proto provádí generální opravy vozidel Marder a nabízí je pro další použití. Dělová věž Hitfact váží více než pět tun, zatímco hmotnost základní platformy Marder přesahuje 30 tun. Celková bojová hmotnost Marderu MT RI je tedy ve standardní konfiguraci více než 35 tun, a s modulárním pancířem dokonce přesahuje 43 tun.
Pandur s věží od belgické společnosti CMI Defense s kanónem ráže 105 mm; větší foto / EA
Jeho maximální rychlost je přibližně 65 km/h a samozřejmě se nejedná o obojživelné vozidlo. Přestože tato pásová platforma poskytuje lepší průchodnost těžkým terénem než kolový Pandur II 8×8, její vysoká hmotnost je pro bažinaté indonéské prostředí problematická, což platí rovněž pro leteckou přepravu. I mezi indonéskými vojenskými odborníky existují silné pochybnosti o vhodnosti obrněných vozidel Marder pro místní silniční síť.
Pásová nebo kolová platforma?
Je třeba zdůraznit, že Marder MT RI je postaven na přestavěném podvozku staršího bojového vozidla pěchoty. Proto neexistuje možnost na přesunutí výrobní technologie do Indonésie, protože firma Rheinmetall Defence již nová vozidla Marder nevyrábí (ve skutečnosti byla sériová výroba zastavena v roce 1975).
Pandur II 8×8 naopak představuje moderní platformu, která byla zavedena do výzbroje v prvním desetiletí 21. století a potenciálním zákazníkům je i nadále k dispozici. Kromě toho je možná úzká spolupráce s Indonésií, a to od montáže platforem až po kompletní licenční výrobu.
Zatímco celkově zastaralý Marder by mohl nabídnout jen krátkodobé perspektivy, platforma Pandur II 8×8 je řešení, které může indonéskému obrannému průmyslu nabídnout mnoho nových technologií. Díky obojživelným schopnostem může být Pandur II 8×8 vhodným řešením pro armádu a námořní pěchotu, které nyní hledají nová bojová vozidla pěchoty. Jedna podvozková platforma by mohla fungovat jako společný základ pro oba způsoby využití – vozidlo palebné podpory i bojové vozidlo pěchoty.
Pandur II FSV představuje vhodné řešení snahy indonéské armády najít nové vozidlo palebné podpory. Jeho palebná síla, mobilita, možnost letecké dopravy, technologické výhody i výrobní zázemí ukazují, že by se jednalo lepší volbu, než je německý Marder MT RI.
To platí zejména v regionálním kontextu Indonésie, kde bažinatý nebo hornatý terén, městské oblasti a rostoucí potřeby expedičních misí vyžadují lehčí a rychlejší platformu, což hovoří ve prospěch kolových podvozků s palebnou silou na úrovni tanků. Ta jsou schopna poskytovat přímou i nepřímou palebnou podporu s vysokou kadencí.
|
Pandur II FSV |
Marder MT RI |
Standardní posádka |
3 muži |
4 muži |
Bojová hmotnost |
20 tun |
35 tun |
Max. rychlost (silnice) |
100 km/h |
65 km/h |
Přímý dostřel |
4000 m |
3000 m |
Nepřímý dostřel |
10 000 m |
|
Rychlost střelby |
8 výstřelů/min |
6 výstřelů/min |
Maximální náklon |
42 stupňů |
16 stupňů |
Automatické nabíjení |
Ano |
Ne |
Inteligentní munice |
Ano |
Ne |
Naváděné střely |
Ano |
Ne |
Obojživelné varianty |
Ano |
Ne |
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
- 31.01.2017
- 56 komentářů
- Tisková zpráva
Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8
Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group na akci ...
- 15.08.2017
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
Samohybný minomet Pandur II 8×8 – přání, skutečnost a filozofie zbraní
Zbraň není pouhá neživá „kupa techniky“ s obmyšlenými takticko-technickými vlastnostmi. Má svoji ...
- 20.09.2017
- 53 komentářů
- Milan Vašíček
Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu
V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...
- 07.06.2018
- 12 komentářů
- Jan Buchar
skelet Puma je vinikajici IFV, nebal bych se rict nejlepsi soucasnosti, ale nekdy ani nelepsi technika nestaci :D Chybi mu prozatim vyhlidka variabilnosti a zejmena vnitrni ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Puma je vinikajici IFV, nebal bych se rict nejlepsi soucasnosti, ale nekdy ani nelepsi technika nestaci :D
Chybi mu prozatim vyhlidka variabilnosti a zejmena vnitrni prostor. Ono IFV kde i Nemci priznali ze vnitrni prostor podcenili a kde mate nemeckou armadou stanoveno ze clen osadky nesmi byt vyssi nez 1,9m a clen vysadku nesmi byt mensi nez 1,65 m a vyssi nez 1,86 m, vas pak dost omezuje v naplnovani osadek v dnesni dobe :D :D :DSkrýt celý příspěvekJara: I tohle tady uz nekdo, myslim MALI rozepisoval. Nevim proc ale pri tomhle se mi vybavi Prirucka pro poddustojniky kde na konci byla rozepsana Organizace a struktura ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
I tohle tady uz nekdo, myslim MALI rozepisoval.
Nevim proc ale pri tomhle se mi vybavi Prirucka pro poddustojniky kde na konci byla rozepsana Organizace a struktura iperialistickych armad jako Nemecka, Francie a USA! :D :D :DSkrýt celý příspěvekMALI: Rozmery CV90 MkIII znam, ale neznam ty u CV90 MkIV, jestli nahodou taky nevyrostl na delku nebo na vysku v miste zvyseni nad prostorem pro vysadek. Nemela byt elektronika z ...Zobrazit celý příspěvek
MALI:
Rozmery CV90 MkIII znam, ale neznam ty u CV90 MkIV, jestli nahodou taky nevyrostl na delku nebo na vysku v miste zvyseni nad prostorem pro vysadek.
Nemela byt elektronika z casti umistena ve vezi? Proto byl snad kulomet vyjmut z veze do venkovniho boxu.
Souhlasim, vez Hitfact mi take nevyhovuje. Automat by mel byt nutnosti i za cenu pouziti nizsi raze 105mm treba od Belgicanu.
Uznavam ze to by byl blby napad VČ a ZVČ v jednom vozidle na prvni pohled odlišném od ostatnich vozidel čety.... Uznavam.
To vychazi lepe:
6 kusu FSV jako četu palebné podpory v každém ze třech mech. praporů
12 kusu FSV na brigádu jako oddíl/rotu palebne podpory.Skrýt celý příspěvekMali, Marcus
Omlouvám se 8 mužů.... pointa je v tom proč BW nebo US army nepotřebuje VČ, ZVČ , není to tak dlouho co to v nějaké diskuzi popsal starlightMali, Marcus
Omlouvám se 8 mužů.... pointa je v tom proč BW nebo US army nepotřebuje VČ, ZVČ , není to tak dlouho co to v nějaké diskuzi popsal starlightJara: Kdyz se podivas v diskusi dozadu tak jsem tam nekolikrat psal ze armada nepozaduje osadku 3 + vysadek 8! Armada pozaduje osadku 3 + vysade 6 + 2 specialiste ( nekde se ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
Kdyz se podivas v diskusi dozadu tak jsem tam nekolikrat psal ze armada nepozaduje osadku 3 + vysadek 8! Armada pozaduje osadku 3 + vysade 6 + 2 specialiste ( nekde se uvadi minimalne 1 specialista ).
Zaroven ti o kousek niz MALI vysvetlil na co se daji vyuzit ty 1-2 mista specialistu.
Nepodcenujme neustale AČR.Skrýt celý příspěvekNejvětší problém výběru každé techniky pro AČR je neexistující smysluplná organizační struktura Armády, dále strategie a hlavní klíče výběru jsou lobby a prachy...jako na ...Zobrazit celý příspěvek
Největší problém výběru každé techniky pro AČR je neexistující smysluplná organizační struktura Armády, dále strategie a hlavní klíče výběru jsou lobby a prachy...jako na vietnamské tržnici. Z toho pramení takové paradoxy jako že BW stačí 6 mužů výsadku v pumě, Američané dokonce výhledově počítají s pěti, ano je trend co nejvyší ochrany a palebné síly a co AČR ? Samozřejmě jde tou nejméně náročnou cestou, když se nesmyslně drží struktury sovětských motostřeleckých pluků.....kdy už konečně přijde někdo s nějákou koncepcí podpořenoun systematickými kroky pro transformaci AČR v moderní evropskou armádu....jinými slovy měli jsme tady už několikrát zásadní požadavky pro výběr od lidí co přesně vědí co dělají a rozumý své práci vzpomeňme multirážovost BRENU, plavatelnost Panduru, vrtulníky(požadavek na Apache a BH v jednom kompaktním smart balení) nyní se přidává absurdních 8 členů výsadku.... divím se že ještě nevymysleli požadavek na místo pro služebního psa a třeba maskotaSkrýt celý příspěvek
ve výsledku by ta CV90 byla docela v pohodě. Malé vnější rozměry jsou dodržené (což je potřeba), nízká hmotnost, horší balistickou ochranu supluje možnost osazení APS (IronFist se ...Zobrazit celý příspěvek
ve výsledku by ta CV90 byla docela v pohodě. Malé vnější rozměry jsou dodržené (což je potřeba), nízká hmotnost, horší balistickou ochranu supluje možnost osazení APS (IronFist se integruje pro Holanďany) a hodně dobře zní i ta "umělá inteligence" atd. Pokud budeme chtít osádkovou věž, tak je to vlastně docela dost dobré vozidlo pro AČR. "Tank" z něj postavený taky vypadá hodně dobře (viz obrázek) a nabíjecí automat by se dal řešit robotickým ramenem (jako je v plánu u Leopardu a Abramsu). AMOS na něm vypadal taky skvěle, případně se přifařit ke švédům s Mjölnerem.
Jediné co by mě trochu mrzelo, že CV90 je už tak nějak evropský průměr / nejrozšířenější typ BVP a tedy nic zajímavého. Joo, zvyknout by se ale dalo :-)
https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvekTo Marcus: ...u CV 90 MkIII je čistá délka korby 6.840 mm. S úsporou místa díky menší elektronice moc nepočítejte, protože kde nic nebylo a teď je tam byť sebemenší počítač, tak ...Zobrazit celý příspěvek
To Marcus:
...u CV 90 MkIII je čistá délka korby 6.840 mm.
S úsporou místa díky menší elektronice moc nepočítejte, protože kde nic nebylo a teď je tam byť sebemenší počítač, tak bude místa zcela logicky méně, dále díky zvyšujícím se nárokům na komunikace budou v každém BVP tři radiostanice, k nim příslušný zesilovač, vozidlový server, atd., atd. To s sebou ponese zvýšené energetické nároky, které se promítnou do větších baterek, určených právě pro ty informační technologie, nebo do montáže pomocné energetické jednotky (i ta bude potřebovat nějaké místo a bude mít nějakou hmotnost) - v CV90 MkIII byl takový šikovný prostor vzadu nad pásy - myslím že už tam nebude.
Četa bude mít čtyři BVP. velitel čety má být v jednom vozidle, ZVČ má být v jiném vozidle (v případě zničení vozidla s VČ přebírá velení), takže to bychom potřebovali ta VPP hned dvě. Z taktického hlediska by však asi nebylo žádoucí, aby v tom vozidle seděl velitel - přece jen, takové vozidlo by bylo v boji hodně exponované a bylo by tzv. "první na ráně", potažmo pokud by v něm seděl velitel. Pokud by byly na praporu nějaká VPP, tak bych je z taktického hlediska viděl spíš jako mobilní zálohu velitele praporu, nebo minimálně velitele roty - nedrobil bych je na čety.
Mě osobně se než ASCOD s věží HITFACT víc líbí CV90-120 (bylo k vidění na FFF 2018), ale muselo by mít nabíjecí automat.
PS:
Když jsme u toho favorita: mým favoritem by mohl být Lynx KF-31 (ale s novým motorem z KF-41 - měl by se do něj prý vejít) s bezosádkovou věží LANCE RC. Není tak velký jako KF-41 a díky bezosádkové věži by se do něj těch 3+2+6 osob vcelku v pohodě vešlo. Pancéřování má K5 + rezervu na další zvýšení, růstový potenciál má taktéž. Jenže naši vojáci se momentálně zhlédli v osádkové věži, takže nakonec skončí u té CV90 MkIV a bude.Skrýt celý příspěvekMALI, Rase: Jak říkám, nemám tušení jestli se u nové generace změnila délka (v minulosti se délka měnila u každé generace, někdy i u různého zákazníka). Dále nevím jak se změnil ...Zobrazit celý příspěvek
MALI, Rase:
Jak říkám, nemám tušení jestli se u nové generace změnila délka (v minulosti se délka měnila u každé generace, někdy i u různého zákazníka). Dále nevím jak se změnil u nové generace vnitřní prostor výsadku vzhledem k novým technologiím a případné uspoře místa zabíraného elektronikou.
Ovšem když toto místo budeme hledat u druhého favorita a to Pumy, tak tam to místo nemáme šanci najít prakticky žádné.
MALI:
Nebylo by možným řešením na každou četu přidat vozidlo palebné podpory kde by byl prostor pro VČ a ZVČ. Viz například vozidlo ASCOD s věží Hitfact?Skrýt celý příspěvekTo Marcus, Rase: velikost vnitřního prostoru se u CV90 MkIV nezvětšila - zvětšila se nosnost, zlepšilo počítačové vybavení, které spíš něco málo ubere - přesně jak píše ...Zobrazit celý příspěvek
To Marcus, Rase:
velikost vnitřního prostoru se u CV90 MkIV nezvětšila - zvětšila se nosnost, zlepšilo počítačové vybavení, které spíš něco málo ubere - přesně jak píše Rase.
Americká armáda nezvětšovala vozidlo, ale použila dvě původní, takže mají na dva bojové týmy dvě vozidla a jsou tam v pohodě; potřebují k tomu sice dvě osádky, ale mají přitom 2x větší palebnou sílu a zvýší tím i schopnost přežití družstva na bojišti (je rozložené do dvou vozidel,které se navíc mohou vzájemně podporovat). Má to jen jeden významný "háček" - je to skoro 2x dražší a jeden menší - spotřebuje se podstatně víc PHM v boji a v míru je také provoz dvou vozidel dražší, jak provoz jednoho vozidla; jenže oni na to mají.Skrýt celý příspěvekMarcus: CV90 MkIV měl nějak vyrůst oproti předchozí verzi? myslím že se jen zvýšila nosnost, odpružení, výkon motoru a hlavně top elektronika. Vnitřek má být stejný MALI: to ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
CV90 MkIV měl nějak vyrůst oproti předchozí verzi? myslím že se jen zvýšila nosnost, odpružení, výkon motoru a hlavně top elektronika. Vnitřek má být stejný
MALI:
to zní ještě komplikovaněji než jsem myslel. Ještě víc to praští do očí, když si člověk uvědomí, že americká armáda požaduje od nového IFV výsadkový prostor pouze pro 5 vojáků. Devítičlenné družstvo bude rozděleno do dvou vozidel. Díky automatizaci by se mohli dostat i jen na 2+5 ve vozidle (tedy o čtyři lidi / vozidlo méně než chce AČR).Skrýt celý příspěvekMALI To je pravda. Otazkou je jak moc s narustem CV90 MkIV narostl i prepravni prostor. To nedovedu vubec rici a informace k tomu nejsou. Prepravni prostor MkIV zatim ...Zobrazit celý příspěvek
MALI
To je pravda.
Otazkou je jak moc s narustem CV90 MkIV narostl i prepravni prostor. To nedovedu vubec rici a informace k tomu nejsou. Prepravni prostor MkIV zatim neukazuji.
Ovsem takova Puma tento pozadavek nema sanci splnit vubec.Skrýt celý příspěvekTo Rase, Marcus: ano, v CV90 MkIII je vzadu místo pro 8 osob, to je pravda, ale ta dvě přední místa jsou trochu zastrčená v koutě, který tvoří klec koše věže a korba, takže je ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase, Marcus:
ano, v CV90 MkIII je vzadu místo pro 8 osob, to je pravda, ale ta dvě přední místa jsou trochu zastrčená v koutě, který tvoří klec koše věže a korba, takže je tam třeba vybrat vzrůstem menší vojáky (jak do výšky, tak do šířky), při plném vozidle tam moc místa na kolena není, určitě se těm dvěma místům nedá říct pracoviště (například jedním z nich by mělo být pracoviště VČ a ZVČ), takže požadavky AČR sice budou "papírově splněny" jen se tam nebude hodit pracovat, pouze převážet. Takto se "klasicky" přesune VČ/ZVČ do věže, kde z něj bude napůl velitel osádky a bude muset dělat dvě činnosti naráz: velet jednotce a současně velet střelci a řidiči vozidla (takže starý způsob válčení, jako v BVP-2) namísto toho, aby měl pracoviště dole v korbě, s vytaženými informacemi z OTS/BVIS, ze sítě C4ISTAR a ze senzorů vozidla (případě z dronu své čety) a soustředil se na velení četě, zatímco velitel osádky ve věži by se soustředil na vyhledávání/ničení cílů a povely střelci a řidiči vozidla.Skrýt celý příspěvekRase: Pokud Chorvaté sledují dění v ČR, co si Němci počnou pokud v ČR Puma nevyhraje? Zase je to možnost jak Němců může být snížena cena...pro nás dobře :D U Chorvatů je ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Pokud Chorvaté sledují dění v ČR, co si Němci počnou pokud v ČR Puma nevyhraje?
Zase je to možnost jak Němců může být snížena cena...pro nás dobře :D
U Chorvatů je to více o korupci (mnohem více než u nás) než o výběru ČR. Stačí se podívat kolik odkladů a kolik korupce bylo u výběru izraelských F16 pro Chorvatské letectvo. Chorvatskému termínu 2021 se dá věřit ještě méně než našemu 2020.Skrýt celý příspěvekRase: To že je Německá armáda podfinancovaná je holý fakt a přes sliby je zlepšení v nedohlednu. A provozuschopnost vozidel Puma stále klesá. Teď jsou někde kolem 40%. Výroba ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
To že je Německá armáda podfinancovaná je holý fakt a přes sliby je zlepšení v nedohlednu. A provozuschopnost vozidel Puma stále klesá. Teď jsou někde kolem 40%.
Výroba pro Německo jede opravdu podle plánu a do 2020 má být hotovo, ale vzhledem k problémy s bojeschopností Pum, je dosažení plných operačních schopností do roku 2024 posunuto myslím na 2029.
Mardery které měly být všechny vyřazeny do 2024 , tak se pracuje na zajištění jejich provozuschopnosti v horizontu 2025.
Toliko co vím já.Skrýt celý příspěvekJirosi: A k Tigeru jsem ti napsal cituji: A muzes mi prosim vysvetlit jak jsi prisel na to ze AH-64 unese vic raket nez Tiger? Nejaky zdroj, odkaz? Rad bych si to ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
A k Tigeru jsem ti napsal cituji:
A muzes mi prosim vysvetlit jak jsi prisel na to ze AH-64 unese vic raket nez Tiger? Nejaky zdroj, odkaz? Rad bych si to precetl...
Tvoje odpověď:
"Klidně mi dodej opak... rád uznám chybu"
To jako ty tady něco plácneš a nejsi ochoten si to obhajovat? Tiger je v porovnání s AH64 mnohem lehčí stroj, menší nosnost by se nabízela, ale oba disponují čtveřicí závěsů. Ty jsi napsal cituji:
"Ale unese jen 1/2 raket co Ah-64 za cca 35m. Tedy má jen 1/2 jeho palebné síly. Takže, na stejný výsledek jich musíš mít 2x tolik, nebo aby letěli 2x, ale válka nečeká"
Schválně jsem se tedy podíval na forum.valka.cz a tam se píše:
Tiger ARH:
1x 30 mm kanón GIAT 30
8x AGM-114K Hellfire II
4x FIM-92 Stinger RMP
alebo až 4x raketnice s neriadenými raketami kalibru 70 mm
1x 30 mm kanón GIAT 30
AH-64D Longbow Apache:
kanón M230
střely:
- 8x AGM-114 Hellfire
- 4x AIM-92 Stinger
nebo raketnice:
- 4x M261 (rakety Hydra, CRV7, APKWS)
Odkazy:
https://forum.valka.cz/topic/v...
https://forum.valka.cz/topic/v...
A Koncept z počítačové hry myslím to, když vrtulníky chceš porovnávat jen tím že řekneš že ten jeden unese jen 1/2 raket. To je porovnání do PC hry, ne do reality!Skrýt celý příspěvekChorvati by chtěli nahradit 128 zastaralých pásáků M80A, celkem 108 novými vozidly za zhruba 400 mil euro (rozpočet nebyl stanoven). Hlavními favority je Puma a CV90. Vozidla by ...Zobrazit celý příspěvek
Chorvati by chtěli nahradit 128 zastaralých pásáků M80A, celkem 108 novými vozidly za zhruba 400 mil euro (rozpočet nebyl stanoven). Hlavními favority je Puma a CV90. Vozidla by mohla být pořízena po roce 2021. Myslím že zrovna v tomto případě dost sledují dění v ČRSkrýt celý příspěvek
Marcus: Bundeswehr je dlouhodobě podfinancovaný, ale to neznamená že by teď škrtali peníze pro armádu - rozpočet je ve velkém probytku, tak jde o politickou věc (na nový letoun a ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:
Bundeswehr je dlouhodobě podfinancovaný, ale to neznamená že by teď škrtali peníze pro armádu - rozpočet je ve velkém probytku, tak jde o politickou věc (na nový letoun a tank už myslím peníze poslali). Všech 350 Pum má být dodáno do roku 2020, plných operačních schopností má být dosaženo do roku 2024. Ještě nebylo nic podepsáno, ale na první várku by měla navázat druhá (nespecifikovaný počet nebo typ). Tedy v roce 2020 linku nezavřou...
ps. díky za to ověření počtu místSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...