Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu
- 6. 11. 2018
- 244 komentářů
- Redakce AN
Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní pěchoty existuje několik takových vozidel, ale jsou většinou zastaralá a je nutné je nahradit modernějšími stroji.
Mezi kandidáty je jeden částečně domácí typ (MMWT z dílny indonéské firmy Pindad PT a turecké FNSS), ruský 2S25 Sprut-SD (tento typ je jako jediný obojživelník, a pravděpodobně tak bude splňovat požadavky námořní pěchoty), a v neposlední řadě jsou zde dvě západní řešení. První je kolový Pandur II FSV, který je výsledkem spolupráce Czechoslovak Group (CSG) a General Dynamics European Land Systems (GDELS), zatímco druhý je pásový Marder Medium Tank RI z dílny německé firmy Rheinmetall Defence.
Palebná síla
Pandur II FSV i Marder Medium Tank RI jsou vybaveny zbraněmi ráže 105 mm odpovídajícími standardům NATO. Pandur II FSV je vybaven věží CT-CV 105HP od belgické společnosti CMI Defence (dříve Cockerill) a kanon má za použití standardního protipancéřového střeliva dostřel 4000 m. Tato zbraň je také vybavena samonabíjecím systémem, pro obsluhu vozidla tak stačí posádka tří mužů, přičemž systém zajišťuje trvalou kadenci osm výstřelů za minutu.
Lafetace navíc umožňuje neobvykle vysoký náměr až 42 stupňů, což dramaticky zvyšuje efektivitu v hornatých nebo městských oblastech, které se v Indonésii vyskytují velmi často, a vozidlo tak může zajišťovat i nepřímou palebnou podporu (tedy de facto zastávat roli houfnice ráže 105 mm) s maximálním dostřelem přes 10 000 m. Kromě toho lze také použít tzv. inteligentní (tj. naváděné) střelivo, nebo dokonce řízené střely, jako je například francouzský typ Falarick 105.
Marder MT RI je vybaven věží Hitfact II z dílny italské společnosti Leonardo (je prakticky totožná s věží vozidla Centauro). Její zbraň má dostřel 3000 m a nabíjí se manuálně, takže vozidla potřebují čtvrtého člena posádky a kadence nikdy nepřesahuje šest výstřelů za minutu. Maximální náměr hlavně je v tomto případě 16 stupňů, což výrazně omezuje bojový potenciál v městském nebo horském terénu a nepřímá palebná podpora tak vlastně není možná. Zatím není známo, že by tato zbraň dokázala používat inteligentní střely nebo naváděné rakety.
Mobilita
Pandur II FSV je postaven na osvědčeném podvozku obrněného transportéru Pandur II 8×8, který používá portugalská námořní pěchota a česká armáda. Dělová věž CT-CV 105HP váží přibližně čtyři tuny a v kombinaci se zmíněným kolovým podvozkem celková hmotnost vozidla nepřevyšuje 20 tun. To výrazně zlepšuje mobilitu a zároveň usnadňuje leteckou přepravu, vozidlo lze snadno transportovat pomocí taktických dopravních letadel, jako je C-130 Hercules.
Pandur II je schopen dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h na zpevněných cestách. Sama varianta Pandur II FSV není obojživelná, typ Pandur II 8×8 jako takový ale má schopnost plavby a lze jej nasadit do obojživelných operací.
Marder MT RI je postaven na podvozku německého bojového vozidla pěchoty Marder, které bylo představeno v 70. letech a německá armáda jej nyní stahuje ze služby a nahrazuje novými vozidly Puma. Společnost Rheinmetall proto provádí generální opravy vozidel Marder a nabízí je pro další použití. Dělová věž Hitfact váží více než pět tun, zatímco hmotnost základní platformy Marder přesahuje 30 tun. Celková bojová hmotnost Marderu MT RI je tedy ve standardní konfiguraci více než 35 tun, a s modulárním pancířem dokonce přesahuje 43 tun.
Pandur s věží od belgické společnosti CMI Defense s kanónem ráže 105 mm; větší foto / EA
Jeho maximální rychlost je přibližně 65 km/h a samozřejmě se nejedná o obojživelné vozidlo. Přestože tato pásová platforma poskytuje lepší průchodnost těžkým terénem než kolový Pandur II 8×8, její vysoká hmotnost je pro bažinaté indonéské prostředí problematická, což platí rovněž pro leteckou přepravu. I mezi indonéskými vojenskými odborníky existují silné pochybnosti o vhodnosti obrněných vozidel Marder pro místní silniční síť.
Pásová nebo kolová platforma?
Je třeba zdůraznit, že Marder MT RI je postaven na přestavěném podvozku staršího bojového vozidla pěchoty. Proto neexistuje možnost na přesunutí výrobní technologie do Indonésie, protože firma Rheinmetall Defence již nová vozidla Marder nevyrábí (ve skutečnosti byla sériová výroba zastavena v roce 1975).
Pandur II 8×8 naopak představuje moderní platformu, která byla zavedena do výzbroje v prvním desetiletí 21. století a potenciálním zákazníkům je i nadále k dispozici. Kromě toho je možná úzká spolupráce s Indonésií, a to od montáže platforem až po kompletní licenční výrobu.
Zatímco celkově zastaralý Marder by mohl nabídnout jen krátkodobé perspektivy, platforma Pandur II 8×8 je řešení, které může indonéskému obrannému průmyslu nabídnout mnoho nových technologií. Díky obojživelným schopnostem může být Pandur II 8×8 vhodným řešením pro armádu a námořní pěchotu, které nyní hledají nová bojová vozidla pěchoty. Jedna podvozková platforma by mohla fungovat jako společný základ pro oba způsoby využití – vozidlo palebné podpory i bojové vozidlo pěchoty.
Pandur II FSV představuje vhodné řešení snahy indonéské armády najít nové vozidlo palebné podpory. Jeho palebná síla, mobilita, možnost letecké dopravy, technologické výhody i výrobní zázemí ukazují, že by se jednalo lepší volbu, než je německý Marder MT RI.
To platí zejména v regionálním kontextu Indonésie, kde bažinatý nebo hornatý terén, městské oblasti a rostoucí potřeby expedičních misí vyžadují lehčí a rychlejší platformu, což hovoří ve prospěch kolových podvozků s palebnou silou na úrovni tanků. Ta jsou schopna poskytovat přímou i nepřímou palebnou podporu s vysokou kadencí.
|
Pandur II FSV |
Marder MT RI |
Standardní posádka |
3 muži |
4 muži |
Bojová hmotnost |
20 tun |
35 tun |
Max. rychlost (silnice) |
100 km/h |
65 km/h |
Přímý dostřel |
4000 m |
3000 m |
Nepřímý dostřel |
10 000 m |
|
Rychlost střelby |
8 výstřelů/min |
6 výstřelů/min |
Maximální náklon |
42 stupňů |
16 stupňů |
Automatické nabíjení |
Ano |
Ne |
Inteligentní munice |
Ano |
Ne |
Naváděné střely |
Ano |
Ne |
Obojživelné varianty |
Ano |
Ne |
Související články
Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství
Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...
- 31.01.2017
- 56 komentářů
- Tisková zpráva
Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8
Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) patřící do holdingu Czechoslovak Group na akci ...
- 15.08.2017
- 129 komentářů
- Jan Grohmann
Samohybný minomet Pandur II 8×8 – přání, skutečnost a filozofie zbraní
Zbraň není pouhá neživá „kupa techniky“ s obmyšlenými takticko-technickými vlastnostmi. Má svoji ...
- 20.09.2017
- 53 komentářů
- Milan Vašíček
Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu
V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...
- 07.06.2018
- 12 komentářů
- Jan Buchar
Pokud se bavíme o obraně území proti vnějšímu útoku, nemusí být hendikep v slabší pasivní ochrany vozidel palebné podpory tak výrazný. Obránce má výhodu možnosti útoku ze zálohy, z ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se bavíme o obraně území proti vnějšímu útoku, nemusí být hendikep v slabší pasivní ochrany vozidel palebné podpory tak výrazný. Obránce má výhodu možnosti útoku ze zálohy, z úkrytu. Stačí se podívat na úspěchy německých stíhačů tanků, které byly ve srovnání s tanky jedním velkým kompromisem.
Postup MBT zbavených doprovodu lehčích vozidel a pěchoty taky není úplná hitparáda.
Pro případnou evakuaci zbytku vozidel do Polska se taky docela hodí, pokud je takové schopno dojet samostatně po vlastní ose.
Pouštět IFV do útoku je pak, samozřejmě, hazard.Skrýt celý příspěvekMarcus:"No Švédi se na nic jiného netřesou než nám ty Gripeny zabavit! :D To by pro ně byla skvělá reklama jako prodejce techniky na světových trzích. Ty žiješ hodně ve svém ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus:"No Švédi se na nic jiného netřesou než nám ty Gripeny zabavit! :D To by pro ně byla skvělá reklama jako prodejce techniky na světových trzích.
Ty žiješ hodně ve svém světě, co? "
Pokud se bavíš o válce. tak pro Švédsko bude cennější neutralita a životy jejich vojáku(obyvatel) než 14 letadel v CR. Pokud bych psal kravinu, nebrali by to třeba Belgičani do úvahy... A proto si vybrali jiné stroje.
Bavíme se o obraně CR, tedy kolikrát asi budete ty vozidla přepravovat na valnících ... jednou na frontu. Po druhé do ilegality v zahraničí. Případně o válce v polsku. Tedy opět jednou na frontu. Z 1000km pohyby jako WW2, kdy němci vozidla vagonovalí, aby je nasadily na jiné částí fronty bych u našeho kontigentu fatk nepčítal.
Opravíme si je doma. Pokud Pandur obdrží zásah RPG, úpřípadně 120mm od MBT nevím co na něm chceš opravovat. To je prostě na nové vozidlo z posádkou. Ano, to jsou ty ušetřené peníze.
Pokud uvažuješ, o použití aktivní ochrany jako zvýšení životnosti. Nefungovala by ta ochtana i na MBT.
Pokud cokoliv koupíš v zahraničí(vež), tak buď ji umíš vyrobit, opravit nebo ti stejně vyřadí celé vozidlo.
Pokud je Něměcký tank problém, jen by mně zajímalo, kudy sem hodláš tu věz z Belgie dopravovat. Případně, aby se nezjistilo že výrobce jen skládá německé komponenty...
"pak to dokáže tu podobnou tabulkovou cenu s MBT omluvit."
Celkem přemýšlím, kde pak jsou tedy ty peníze na vrtulníky, PVO, Dělostřelectvo, atd.
Rase: Ano, MBT je problém se sehnáních nových v době rozhodování ACR. Ale uvídíme třeba se někdo přihlásí a překvapí.
"Hlavně se ale něco uspoří údržbě a servisu, nejspíš i provozu. Zázemí stačí stejné jako u BVP. "
Bude stejné, ale vzhledem k tom že se bavíš o pár desítkách (
30-40) nových, tak se bude muset rozšířit. Zase tolik, aby se tam pár desítek ztratilo jich nemáme. I když je možné ze v rámci úspor je plánujete nechat v garážích, to by ušetřilo opět nejvíce.
Marcus: Možná tě to překvapí, ale i já vím že tyhle vozidla mají na bojišti svoje místo. Jenže jako doplňek. Nikoliv hlavní prostředek. Ten jako páteř sil musí tvořit něco jiného. A ty 4 Gripeny co máme aktuálně v pohotovosti to opravdu nevytrhnou.Skrýt celý příspěvekRase: Co se týče ceny vozidla palebné podpory ( FSV ) proti IFV máš pravdu že tabulkově pořizovací cena může vycházet podobně, ale...! MBT koupíš v cizině a i případná ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Co se týče ceny vozidla palebné podpory ( FSV ) proti IFV máš pravdu že tabulkově pořizovací cena může vycházet podobně, ale...!
MBT koupíš v cizině a i případná generálka a modernizace takového jetého MBT proběhne v cizině.
U FSV využiješ končící výrobu IFV a pouze nakoupíš věže v zahraničí a zbytek uděláš doma. Pokud si do toho započítáš daně odvedenné doma spolu s udržením výroby/zaměstnanosti výrobní linky po IFV, pak to dokáže tu podobnou tabulkovou cenu s MBT omluvit.
To nemluvě o všem co jsi psal co může být společné s IFV....Skrýt celý příspěvekJirosi: Ale vychází Jirosi, vychází!!! Vozidlo palebné podpory na podvozku IFV, bude mít srovnatelnou průchodnost terénu jako samotné IFV (mysleno únosnost terénu, komunikací, ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Ale vychází Jirosi, vychází!!! Vozidlo palebné podpory na podvozku IFV, bude mít srovnatelnou průchodnost terénu jako samotné IFV (mysleno únosnost terénu, komunikací, mostů,....) rozhodně lepší než MBT. Máš jednodušší přepravu na místo než MBT. Máš schodné náhradní díly s IFV a tudíš jednodušší logistiku. Používáš stejné podvalníky, stejné vyprošťováky, ......V ochraně má MBT výhodu, to nerozporuji, ale dnes jde hodně kompenzovat (hodně, ne vše!) prvky aktivní ochrany.
No Švédi se na nic jiného netřesou než nám ty Gripeny zabavit! :D To by pro ně byla skvělá reklama jako prodejce techniky na světových trzích.
Ty žiješ hodně ve svém světě, co?
A je tu argument o koblihách! :D :D :D Ty jsi komik!
A ty řešíš jen nákup, ale vůbec neřešíš že v míru máš ještě ideální podmínky pro Armádu. Pohoných hmot je dostatek, dily se dají nakupovat (pokud máš peníze), doprava funguje, nepřítel nebombarduje.... ale ve valce budeme v ČR počítat každý litr paliva, náhradní díly budou docházet a nové dodávky budou váznout, klíčové komunikace pro nejtěžší techniku budou ohroženy útoky a co si neopravíš doma bude k ničemu. Tohle bude válka.
Ty ale musíš porovnávat s německem ať se ti to líbí nebo ne. A s kým by jsi se chtěl porovnávat? :D :D :D To si jako jde vybrat?
Když ekonomicky silné Německo má začátkem roku 2019 má převzít velení ve východní Evropě nad vícenárodními jednotkami a začátkem tohoto roku bylo v klíčové 9. Panzerlehrbrigade bojeschopných 9 Leopardů ze 44 a ze 14 obrněných pěchotních bojových vozidel Marder jsou v provozu pouze tři a důvodem je nedostatek náhradních dílů a vysoká cena údržby!!!!!!!
Tak to je ti málo?
A nakonec to "bagatelizuješ" tvrzením že možná je lepší když nemají v provozu techniku, než aby opět stála na našich hranicích.
Tak pokud se máme bát Německa, tak je jedině dobře když od něj ty MBT, nekoupíme ne? A Francie nebo Itálie se nás zastanou až němci budou stát na našich hranicích jak píšeš?
S tím Německem ti už dost hrabe....ať se ti to líbí nebo ne, je to náš partner!Skrýt celý příspěvekJirosi: vozidlo palebné podpory není špatný nápad, jen je potřeba brát, že výsledná cena může být klidně i dražší než nový tank. Přeci jen samotné nové BVP jsou dost drahé + je ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
vozidlo palebné podpory není špatný nápad, jen je potřeba brát, že výsledná cena může být klidně i dražší než nový tank. Přeci jen samotné nové BVP jsou dost drahé + je potřeba připočítat novou věž (i když zůstane elektronika a systémy zhruba stejné). Palebná síla je tak ve výsledku podobná (nebo trochu horší, záleží na ráži), čelní balistická ochrana horší (ve prospěch boků a dna). Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak sice má výš těžiště, ale zase je o dost lehčí. Hlavně se ale něco uspoří údržbě a servisu, nejspíš i provozu. Zázemí stačí stejné jako u BVP.
Jetý ( možná i nový) Leopard ve verzi 2A7V, nebo nový exot, by byly nejspíš levnější, ale obě možnosti mají svoje klady a zápory. Všechny možnosti budou ale dost drahé, s čímž musíme počítatSkrýt celý příspěvekGangut: Jenže, dnes se ti nikdo do války kde bude mít mizivou šanci na přežití nepřihlásí, nebo zdrhne k nepříteli. Což i ti Rusové dělali po milionech. Teprve chování nacistů k ...Zobrazit celý příspěvek
Gangut: Jenže, dnes se ti nikdo do války kde bude mít mizivou šanci na přežití nepřihlásí, nebo zdrhne k nepříteli. Což i ti Rusové dělali po milionech. Teprve chování nacistů k nim je donutilo zakládat partinzánské oddíly.
Už vidím jak někdo dnes povoluje střelbu vojákům do zad, aby utužil morálku na frontě. Případně jak by to vypadalo ve zprávách.Skrýt celý příspěvekMarcus: Nic proti, ale když utopíš peníze za MBT ve vozidle palebné podpory, z nižsí pruchodností terénem, tak ti ty arguenty o nedostání na místo, pvo, stíhačkách moc ...Zobrazit celý příspěvek
Marcus: Nic proti, ale když utopíš peníze za MBT ve vozidle palebné podpory, z nižsí pruchodností terénem, tak ti ty arguenty o nedostání na místo, pvo, stíhačkách moc nevychází.
Gripen je stále ve vlastnictví Švédské strany, tedy poléháš a investuješ do něčeho co tu zítra být nemusí, a vyhlásíme válku Švédsku za porušení smlouvy?
"Je mi líto, ale válku musíš vést zejména tak, aby jsi vyhrál. A pro to prostě potřebuješ být schopen udržet techniku v provozu. Je to kompromis! Nekupuješ shity, kupuješ to co uživíš!"
Ty nebuduješ armádu pro válku, pak by si počítal s tím co může nepřítel nasadit, ale pro mír. Aby si dokázal plnit tabulky a ušetřil penízem, na další koblihy. Přitom kupuješ něco co bude mít v boji nízkou životnost. Protože to nedokáže odvést práci, která na té zbrani, ale bude naložena.
Poprovnávat Něměcko, kde vláda neplatí náhradní díly. Ale místo toho si vykazuje přebytek v rozpočtu je dobrý.
Takže když Německo zruší policii, tak ji zrušíme taky. Protože u nás se přece taky nekrade....
Mně jde o obranu naší vlasti. Němce neřeším, možná je lepší když nemají v provozu techniku. Než aby opět stála na našich hranicích.Skrýt celý příspěvekJiroši "Buď chceš vést válku, tak aby ti přežili vojáci" Toto je doktrína platná pre operácie, kde je problém vysvetliť domácemu publiku zmysel. To sú rozne okupácie a ...Zobrazit celý příspěvek
Jiroši
"Buď chceš vést válku, tak aby ti přežili vojáci"
Toto je doktrína platná pre operácie, kde je problém vysvetliť domácemu publiku zmysel. To sú rozne okupácie a umravňovanie ľudí s iným názorom.
Ve válce sú aj vojaci spotrebný materiál. Keď nechcete aby zomierali vojaci tak vojny proste nevedťe.
Možete sa pozriet na 2.sv. Československo alebo Francúzsko to vzdali a vojaci prežili. Rusi mali obrovské straty ale nemohli to vzdať, pretože tam sa viedla úplne iná vojna. Vyhladzovacia.Skrýt celý příspěvekJirosi Už zase ti docházejí argumenty, tak řešíš nesmysly. Stejná písnička u tebe jako vždy. To jestli se Gripeny koupily nebo pronajaly, je pilotům a vojákům jako takovým ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Už zase ti docházejí argumenty, tak řešíš nesmysly. Stejná písnička u tebe jako vždy.
To jestli se Gripeny koupily nebo pronajaly, je pilotům a vojákům jako takovým asi jedno. Důležité je že se z hlediska provozu ukázaly jako dobrá volba ( netvrdím že nejlepší, ale minimálně dobrá ). Pokud se podíváme na Rakousko s Eurofightery, které se jich chce pro jejich vysoké náklady zbavit, nebo velmoc Německo, kterému se nedaří plnit ani jejich závazky vůči NATO, pro malé procento provozovaných strojů. Je pro mě neuvěřitelné že naši zvládají v takhle malém počtu Gripenů, naše závazky, výcvik i mise v pobaltí nebo na Islandu. Klobouk dolů.
Je mi líto, ale válku musíš vést zejména tak, aby jsi vyhrál. A pro to prostě potřebuješ být schopen udržet techniku v provozu. Je to kompromis! Nekupuješ shity, kupuješ to co uživíš! Na co ti je že nakoupíš ty nejdražší a nejvýkonější stroje, když je neudržíš v provozu???
Jasně, nemáme MBT tak máme denní ztráty v boji 100+... :D To jsi počítal z hlavy?, nebo z tabulky? :D :D :D
A na kolik to vypočítáš když pošleš naše do útoku bez potřebné podpory, protože MBT se na místo boje nedostaly včas, kvůli neprůchodnosti terénu, chybějícím náhradním dílům nebo jim prostě došly PHM? Nebo bez letecké poedpory protože peníze místo na letectvo a PVO šly na nesmyslné MBT. To mi taky vypočítáš? :D :D :D
Ty si vše představuješ snadno, prostě to koupíme a hotovo! :D :D :DSkrýt celý příspěvekMarcuvs: "Kdyz se resili stihacky, taky se nekoupilo to nejvykonejsi na svete (napr. Eurofighter) ale Gripen ktery se ukazal byt dobra volba." Tohle je skvělí argument, až na to ...Zobrazit celý příspěvek
Marcuvs: "Kdyz se resili stihacky, taky se nekoupilo to nejvykonejsi na svete (napr. Eurofighter) ale Gripen ktery se ukazal byt dobra volba."
Tohle je skvělí argument, až na to že Gripeny se nekoupily, ale pronajali.
"To k tomu pohledu ekonoma na investice. Mysli si co chces ale Armada je o investicich a nakladech.."
Buď chceš vést válku, tak aby ti přežili vojáci. nebo tak aby ti to ekonomicky vycházelo nejlevněji. Nejlevněj vede válku Taliban, Vietgkong, atd.
Jen nevím jestli má CR dostatečné zásoby branců, aby si mohla dovolit 100+ lidí ztratit za den.
Petr.rok : Nerozlišuje náhodou STANAG, to pro jaké vozidlo je. Tedy pro pokud je pro MBT, tak stejná úroveň znamená i odolnost proti 120mm.Skrýt celý příspěvekLen na upresnenie, casto sa tu v diskusii pouziva formulacia level 5 alebo 6 zpredu. Je to trochu zavadzajuce, pretoze tieto dve najvyssie urovne s ohladom na kineticku hrozbu sa ...Zobrazit celý příspěvek
Len na upresnenie, casto sa tu v diskusii pouziva formulacia level 5 alebo 6 zpredu. Je to trochu zavadzajuce, pretoze tieto dve najvyssie urovne s ohladom na kineticku hrozbu sa hodnotia podla normy len z prednej polosfery (presnejsie uhol 60 stupnov). Cize level 5 a 6 celokruhovo ako oficialna norma STANAG 4569 momentalne neexistuje. Kedze norma je urcena pre logisticke a lahke pancierovane vozidla, dava to vcelku zmysel, pretoze ochrana proti 30mm APFSDS celokruhovo je domenou MTB a tych najtazsich IFV s hmotnostou 40+t (napr. Puma v urovni C).Skrýt celý příspěvek
Pandury plavou celkem dost slušně. Ale bez roje vzadu a příprava na plavání trvá kolem 2 hodin, u BVP třeba ještě více. Ta schopnost plavat je taková... No řekněme ne úplně ...Zobrazit celý příspěvek
Pandury plavou celkem dost slušně. Ale bez roje vzadu a příprava na plavání trvá kolem 2 hodin, u BVP třeba ještě více. Ta schopnost plavat je taková... No řekněme ne úplně nezbytná, hlavně v ČR kde není moc hlubokých řek.Skrýt celý příspěvek
Cenzor Dekuju. Konecne nekdo taky poukazuje ze Vozidlo palebne podpory neni tank nebo jen protitankova zbran, ale zbran pro podporu pechoty. Proste neco cim hlavne zborite zed, ...Zobrazit celý příspěvek
Cenzor
Dekuju. Konecne nekdo taky poukazuje ze Vozidlo palebne podpory neni tank nebo jen protitankova zbran, ale zbran pro podporu pechoty. Proste neco cim hlavne zborite zed, dum, bunkr nebo proste zasypete pozice nepritele ana co jsou protitankove rizene strely zbytecne drahe nebo neefektivni.
Tleskam Vam a souhlasim.
105mm je tak optimal. Neni zbytecne draha, je dostupna v mnoha statech NATO a stale je schopna ohrozit MBT.Skrýt celý příspěvekU Falariku me desi jen Ukrajinska ucast. Nevi nekdo jak je umistena/prevedena jeji vyroba? Podili se i na ni Ukrajinci nebo uz je po ukonceni vyvoje v Luchu cela v zapadni ...Zobrazit celý příspěvek
U Falariku me desi jen Ukrajinska ucast. Nevi nekdo jak je umistena/prevedena jeji vyroba? Podili se i na ni Ukrajinci nebo uz je po ukonceni vyvoje v Luchu cela v zapadni evrope???Skrýt celý příspěvek
Tady je vozidlo palebné podpory zmiňované primárně jako protitanková zbraň, ale je tomu skutečně tak? Není to spíš kladivo na boření budov, na což 30mm nestačí. Navíc pokud bude ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je vozidlo palebné podpory zmiňované primárně jako protitanková zbraň, ale je tomu skutečně tak? Není to spíš kladivo na boření budov, na což 30mm nestačí.
Navíc pokud bude mít nastupující generace IFV jako standard ochranu Level 6 zepředu a bude se u nich tvrdošíjně setrvávat na ráži 30mm, tak bude takové vozidlo palebné podpory nutností i proti IFV protivníka...pro to je ale kanon 105 nebo 120mm zbytečně moc.Skrýt celý příspěvekskelet skelet: Ja netvrdim ze je Soltam Cardom nejlepsi na svete. Ale rozhodne je to osvedcena, efektivni a jednoducha konstrukce za prijatelne penize. Pokud se hodi na IFV ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
skelet:
Ja netvrdim ze je Soltam Cardom nejlepsi na svete. Ale rozhodne je to osvedcena, efektivni a jednoducha konstrukce za prijatelne penize.
Pokud se hodi na IFV Thorovo kladivo, tak treba. I kdyz je to jeste dost velka neznama.
Ale idea je furt jen idea...byt i sebezajimavejsi kdyz ji nikdo neuskutecni ;)Skrýt celý příspěvekRase: ona výše zmíněná střela Falarick je vyvinutá i pro ráži 90mm ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: ona výše zmíněná střela Falarick je vyvinutá i pro ráži 90mm ;)
http://www.luch.kiev.ua/en/pro...
Marcus: nemůžu si pomoct, ale ideální minomet je ta idea od tomase.kotnoura. Takové kombo Thorova kladiva s Shm120 Pram na podvozku Tatra :DSkrýt celý příspěvekRase: Jak psali Jirosi a Kozlus, tak nase Pandury plavou jen na papire popripade odlehcene sem tam na cviceni. To neni duvod pro to Soltam Cardom vyrazovat. S Nemo nebo Antos ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Jak psali Jirosi a Kozlus, tak nase Pandury plavou jen na papire popripade odlehcene sem tam na cviceni.
To neni duvod pro to Soltam Cardom vyrazovat. S Nemo nebo Antos by asi taky tezko plaval.
U minometu Nemo a Antos vidim zasadni nevyhodu ze po kazdem vystrelu se musi vez a hlaven minometu natocit do nabijeci polohy, coz je rovnobezne s podelnou osou vozidla vpred. Tam je minomet nabit a pak se znova natoci do smeru palby a tak stale dokola po kazde rane. To dost zdrzuje a snizuje rychlost palby. Takze pokud chcete strilet jen dooredu, tak dobry. Cim vic do strany, tim pomalejsi palba. Ta udavana rychlost je pocitana v idealnim smeru. Antos ma vyhodu ze ma dve hlavne, ale zase pomalejsi nabijeni :D Proc myslite ze je nikdo nekoupil? Proc na vsech vydejich vystreli jen jednu ranu nebo strili jen primo dopredu?
Rak ma slusnou kadenci ale vez je na Pandur tezka. Pro podvozek IFV by byl super. Nebo Thorovo kladivo by nebylo spatne :D
Pro Pandury bych Soltam Cardom nezatracoval! ;)Skrýt celý příspěvekJirosi: Par tisic let spatky nekdo rekl: Hybnou silou valky jsou nekonecne finance! ( Volne preloženo :D ) To k tomu pohledu ekonoma na investice. Mysli si co chces ale Armada ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Par tisic let spatky nekdo rekl: Hybnou silou valky jsou nekonecne finance! ( Volne preloženo :D )
To k tomu pohledu ekonoma na investice. Mysli si co chces ale Armada je o investicich a nakladech. Proste proc draze nakupovat neco, co ma drahy provoz kdyz stejne penize mohli byt vyuzity na neco co by melo vetsi bojovou hodnotu. Na co je nemcum tabulkova technika kdyz nejsou schopni ji udrzet v provozu?
Kdyz se resili stihacky, taky se nekoupilo to nejvykonejsi na svete (napr. Eurofighter) ale Gripen ktery se ukazal byt dobra volba.
Ja se nikdy ani nezminil o tom ze by nepritel MBT nasadil. Ja tvrdim ze pokud bude konflikt, budeme bojovat jako NATO, a to MBT ma. Proc proti nim nepostavit jine zbrane co jsem psal nize???
Valka se vyhrava ve vzduchu, ne poctem MBT.Skrýt celý příspěvekKozlus: 105 mm je nejmenší ráže, co dokáže vystřelovat řízené střely a hlavně je jak rozšířená, tak se i pracuje na moderních typech munice. Zmíněné střední ráže nikdo tak nějak ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus:
105 mm je nejmenší ráže, co dokáže vystřelovat řízené střely a hlavně je jak rozšířená, tak se i pracuje na moderních typech munice. Zmíněné střední ráže nikdo tak nějak nemá, nebo spíš opouští (Francie atd.). Ber to tak, že je potřeba vycházet z toho co je rozšířené na trhu.
Argonaut.CZ:
obávám se, že i ten Pandur se tam vetřel tak nějak náhodou a spíš od počátku jde o lehký pásový tank.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...