Obrana vlasti je ctí, odmítnutí ohrožením státu

Foto: Občan má právi i povinnosti. / Zdeněk Koza
Občan má práva i povinnosti. / Zdeněk Koza

Povinnost chránit vlastní území byla v právních systémech všech států stanovena po staletí. Ani z českého právní řádu nikdy nezmizela: Aktuální podoba branného zákona nabyla účinnosti 1. ledna 2005 a je zakotvena pod číslem 585/2004 ve Sbírce zákonů České republiky. Přesto je jeho existence pro některé překvapením a současně důvodem k polemikám o jeho oprávněnosti. Případně ke spekulacím, jak ho obejít.

Občan a kolektivní ochrana

+ Občané střeží a rozvíjejí zděděné přírodní, kulturní, hmotné a duchovní bohatství

+ Ochrana země není individuální volbou jednotlivce

Tuto situaci do určité míry zavinila některá média tvrzením, že se "branná povinnost bude zavádět". Osvětě nepřispívají ani politici, kteří rádi prezentují restrikce a kontrolu armády.

Připomínat voličům jejich občanské povinnosti už tak populární není. Dlužno ovšem podotknout, že poslanci i senátoři složili slib, že budou zachovávat věrnost České republice a zachovávat její Ústavu a zákony. Nikoli je vysvětlovat.

Krylovo krédo "Politikům se nefandí, politici se kontrolují" platí: Je to lid, který je dle Ústavy "zdrojem veškeré státní moci" , kterou má - v mezích zákona -  "uplatňovat prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní".

K tomu ale musí občan  její rozsah, svá práva a povinnosti, znát. Odvíjejí se od Ústavy České republiky, která je předpisem největší právní síly a práv občanů. Další zákony jsou jí podřízené a nesmí s ní být v rozporu. Branný zákon pak z Ústavy přímo vychází.

V Preambuli, v úvodním prohlášení Ústavy, mimo jiné stojí, že "občané jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku" a "jsou odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství". Nejedná se tedy o individuální volbu jednotlivce, že v případě nebezpečí bude chránit jen svou kočku, kolo a tetičku z druhé kolena.

Občané nejsou povolávání k ochraně vybraných soukromých zájmů. Kolektivní obrana je vždy řízená shora a právě proto, že je jejím hlavním cílem ochrana a zdraví občanů, nemůže přihlížet k názorům jednotlivců.

Po Preambuli následuje Hlava I, článek 1, odst. 2. kterým se Česká republika zavazuje dodržovat závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva. Mezinárodní smlouvy ratifikované ČR mají sílu ústavního zákona a jsou nadřazeny vnitrostátním zákonům.

Smlouvu se Severoatlantickou aliancí navíc zákonodárci doplnili Ústavním zákonem č. 300 v srpnu roku 2000. Ústava pak v Hlavě II článek 43. upravuje pravomoci Parlamentu a jeho vzájemnou kontrolu s vládou při vyhlášení válečného stavu, vyslání vojáků na zahraniční mise a další aspekty, které činnost vojsk, včetně zahraničních, na našem území provázejí.

Nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav

+ Zásady vyhlášení nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu

+ Ozbrojené síly jsou doplňovány na základě branné povinnosti

Ochranu České republiky dále upravuje Ústavní zákon č.110/1998 Sbírky O bezpečnosti České republiky ze dne 22. dubna 1998, který specifikuje podmínky pro vyhlášení nouzového stavu, ohrožení státu nebo válečného stavu: Tyto jsou v pravomoci Parlamentu, tedy obou komor, které rozhodují nadpoloviční většinou. V případě, že by byla Poslanecká sněmovna rozpuštěna, rozhodují o vyhlášení válečného stavu či stavu ohrožení státu pouze senátoři.

Podmínky pro vyhlášení stavu ohrožení státu či nouzového stavu (platí buď pro část nebo pro celé území) a válečného stavu (platí pro celé území) jsou v článku 2 tohoto zákona.

Vláda předkládá návrh a zákonodárci o nich hlasují v případě, že je "ohrožena svrchovanost, územní celistvost, demokratické základy České republiky nebo ve značném rozsahu vnitřní pořádek a bezpečnost, životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí a nebo je-li třeba plnit závazky o společné obraně, může se vyhlásit podle intenzity, územního rozsahu a charakteru situace nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav."

Zákon dále určuje to, kdo bezpečnost státu zajišťuje. Včetně toho, že "ozbrojené síly jsou doplňovány na základě branné povinnosti" - odstavec 1 článku 4 tohoto zákona.

V článku 2 je pak uvedeno, že "Rozsah branné povinnosti, úkoly ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů a havarijních služeb, jejich organizaci, přípravu a doplňování a právní poměry jejich příslušníků stanoví zákon, a to tak, aby byla zajištěna kontrola civilní kontrola ozbrojených sil".

Ne každému je znění těchto zákonů vhod. Ale Ústavu lze změnit jen přijetím ústavního zákona. K tomu je potřeba třípětinové většiny všech poslanců a také třípětinové většiny přítomných senátorů.

Trestné činy proti základům České republiky, cizího státu a mezinárodní organizace

+ § 309 vlastizrada, § 310 rozvracení republiky, § 311 teroristický útok, § 312 teror, § 313 ochrana i jiným státům (stran § 311 a § 312), § 314 sabotáž, § 315 zneužití zastupování státu  mezinárodní organizace

+ Trestné už ve stádiu přípravy

Jiné, než legislativní kroky, tedy například výkřiky typu, že je nutné "takový zákon pohřbít, napadnout, projevit občanskou neposlušnost..." by mohly naplnit podstatu zákona č. 40/2009 Sb. trestního zákoníku: Trestné činu proti České republice, cizímu státu a mezinárodní organizaci.

Posuzování takového skutku by samozřejmě záviselo na tom, v jakém rozsahu se ho dotyčný dopustil, zda je jednalo o ojedinělý výlev či organizuje skupinu, jejímž účelem je svržení demokratického zřízení.

Podstata trestných činů dle tohoto zákona je specifikována v § 309 - § 315 zahrnuje trestné činy vlastizrady (často zaměňované v velezradou, které se může dopustit jen prezident). Vlastizradu dle § 309 by spáchal občan, který by se trestných činů uvedených v § 310 - § 314 dopustil ve spojení s cizí mocí nebo s cizím činitelem.

Ochranu podle § 311 a § 312 proti teroristickému útoku a terorismu se poskytuje i cizímu státu. Problémy tak může mít mladý Slovák (slovenské právní normy jsou podobné našim), kterého v řadách separatistů zadržela ukrajinská armáda.

Pokud se mu například prokáže, že v úmyslu poškodit státní zřízení Ukrajinské republiky útočil na místní obyvatelstvo, poškozoval veřejné zařízení, infrastrukturu apod., nebo některé z dalších příkladů uvedených v tomto zákoně může být potrestán odnětím svobody v řádu 5 - 15 let a propadnutí majetku, členovi organizované skupiny pak hrozí dvanáct let až výjimečný trest.

Nutno podotknout, že trestné činy vlastizrady, teroru, rozvracení republiky, sabotáže, penalizuje trestní zákon č. 40/2009 i vyššími tresty, včetně výjimečného! Oproti dřívějšímu trestním zákoníku jsou navíc trestné už ve stádiu přípravy.

Právo na ochranu a občanská povinnost

+ Právo na ochranu od státu je svázáno s občanskou povinností

+ Během války nelze zůstat neutrální

Sazba se zvyšuje v případě, když by byly spáchány v době válečného stavu nebo ohrožení státu. Nad tím, zda je ústavní zřízení méně, než demokratický řád a že jde spíše o dvojí různé vyjádření téhož, se v článku Mnozí míní, že vlastizrada a velezrada jedno jest. Není. zamýšlí senátorka Eliška Wágnerová.

Ústava je totiž Ústavou proto, že jsou v ní zakotveny jak hodnoty lidské důstojnosti a svobody, tak právo občanů na jejich ozbrojenou ochranu.

Právo na ochranu je ovšem svázáno s občanskou povinností se na této ochraně podílet. Jednak tím, že se občan vystříhá protiústavních kroků a bude respektovat zastupitelskou demokracii. Tedy právo většiny rozhodnout i o tom, kdo bude případně o vyhlášení válečného stavu hlasovat.

A v případě, že by k mimořádné události, jakou je vyhlášení stavu ohrožení došlo, se podrobí brannému zákonu. Válka má totiž nepěknou vlastnost: vyhrocuje vztahy, situace a postoje. a především - nelze během ní zůstat neutrální. Nikdo z nás si nemůže napsat na plot "tady je Švýcarsko" a doufat, že zůstane stranou.

Odmítnutí branné povinnosti je trestné

+ Podpora nepřítele

+ Omezení svobod během válečného stavu

Nereflektovat na brannou povinnost či dokonce přejít na druhou stranu ozbrojeného konfliktu, je trestné.

Výše uvedený zákon č. 40/2009 Sb, trestního zákona Trestné činy proti obraně státu obsahuje  § 319 se týká spolupráce s nepřítelem (podpora nepřítele), § 320 válečné zrady (služba v nepřátelské vojsku) a § 321 Služby v cizích ozbrojených silách (služba v cizím vojsku bez souhlasu) a § 322 Porušení osobní a věcné povinnosti pro obranu státu.

Vyhlášení stavu ohrožení či válečného stavu znamená omezení některých svobod, jako svoboda pohybu a pobytu, právo pokojně se shromažďovat, povinnost uposlechnout zákaz vstupu do vyznačených prostor, příkaz zdržovat se v místě trvalého pobytu nebo pobývat v přikázaném místě, zákaz vycházení z budov nebo staveb určených k ochraně obyvatel.

Tyto okolnosti jsou nutné k zajištění obrany. Usnesením o válečném stavu totiž zákonodárci umožňují širší působení armádě, složce moci výkonné. Ta k tomu, aby mohla zajistit během mimořádné situace obranu země potřebuje uplatnit nedělitelnou velitelskou pravomoc. Ta se týká i odvedených občanů.

Povolávací rozkaz a odvod

+ Odvod vytváří zálohu ozbrojeným silám

+ Každý odvedenec je voják v záloze

Obdržení povolávacího rozkazu je k tomu prvním krokem. Ten je jak vojenským dokladem, tak veřejnou listinou. Jedinci, kteří na internetových diskusích píší, že by ho použili na WC, veřejně spálili na ulici apod. patrně neznají sankce: V době míru je za úmyslné zničení, poškození nebo zneužití povolávacího rozkazu, osobní známky nebo vojenské knížky, pokuta ve výši 15 tisíc Kč. V době ohrožení státu či válečného stavu pak 30 tisíc.

Branný zákon zahrnuje povinnost občana podrobit se odvodnímu řízení, vykonávat vojenskou službu a plnit další povinnosti stanovené zákonem č. 585/2004 Sbírky.

Vojenskou činnou za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu je mimořádná služba. Dnem právní moci rozhodnutí o schopnosti občana vykonávat vojenskou službu vydaným při odvodním řízení se občan stává vojákem. Voják je povinen činnou službu včas nastoupit a osobně vykonávat.

Toto znění v některých lidech vyvolává pocit, že půjdou od odvodu rovnou do kasáren. Není to tak, ale zavádějící jsou i tvrzení, že by si armáda odvody pouze testovala zdravotní stav obyvatelstva: Jejím úkolem není suplovat zdravotní péči. Cílem odvodu je vytvořit zálohu ozbrojených sil.

V odvodním řízení se rozhoduje o schopnosti nebo neschopnosti občana vykonávat vojenskou službu. Znamená to tedy, že odvedený občan je k dispozici ozbrojených složkám.

Odvody pochopitelně neprobíhají plošně ve všech ročnících a nenásleduje po nich automatické vyzbrojení dosud civilního obyvatelstva.

Plynou z nich ale povinnosti odvedence: stává se vojákem v záloze. Pokud by Parlament přijal usnesení o vyhlášení stavu ohrožení státu nebo o válečném stavu, podá vláda návrh na mobilizaci, kterou vyhlašuje prezident republiky.

Trestné činy proti branné povinnosti

+ Vyhýbání se občanským povinnostem je trestné

+ Občan chrání sebe i demokratický stát

Branné povinnosti není radno se vyhýbat. Zatímco výše uvedené zničení povolávacího rozkazu je přestupkem, jsou trestné činy proti brannosti upraveny v zákoně č. 40/2009 Sb. trestního zákoníku.

Zahrnují je § 369 Maření způsobilosti k službě (v případě že někdo sebe nebo jiného učiní trvale nebo dočasně nezpůsobilým nebo méně způsobilým k plnění branné povinnosti nebo jiných úkolů pro obranu vlasti), § 370 Neplnění odvodní povinnosti (kdo se nedostaví k odvodům k přezkoušení nebo výběrovému vyšetření v úmyslu svou odvodní povinnost nesplnit nebo oddálit), § 371 Obcházení branné povinnosti (kdo se dopustí pletich v úmyslu dosáhnout úlev v plnění branné povinnosti, sám se jí vyhnout, nebo z ní vymknout jiného), § 372 a § 373 Nenastoupení služby v ozbrojených silách (kdo na základě povolávacího rozkazu nenastoupí službu v ozbrojených silách do 24 hodin po uplynutí stanovené lhůty), § 374 Nenastoupení mimořádné služby v ozbrojených silách z nedbalosti.

Všechny výše uvedené trestné činy jsou trestány odnětím svobody v řádu minimálně měsíců, ale většinou šesti až deseti let, přičemž jsou-li spáchány v době, kdy je stát ve stavu ohrožení, nebo ve válečném stavu, se sazba násobí.

Tyto sankce by ale neměly být výhrůžkou: Podtrhují význam zodpovědnosti občana za jeho schopnost chránit nejen osobní bezpečnost, ale i principy demokratického státu. Tedy svobodu, lidská práva, zásady občanské společnosti, odkaz v podobě přírodního a kulturního dědictví. To, čemu se říká domov a vlast.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Povědomí občanů o poslání armády

Tragická úmrtí vojáků na zahraničních misích a návrh novely branného zákona, kterou vláda předloží ...

Válečná zpravodajství v globální vesnici

Každý den se na diváky televizního zpravodajství, čtenáře tištěných i elektronických médií, valí ...

Postavení armády v právním systému České republiky

Armádním představitelům komplikuje nedělitelnou velitelskou pravomoc fakt, že ministr vlády v čele ...

Branná povinnost je uplatnění moci občana

Bulvární deník Blesk přišel 14. června letošního roku s titulkem "Vláda chystá brannou povinnost. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • brin
    17:43 22.08.2014

    Hrobař: V něčem máte pravdu, ale NATO bohužel není dostatečné, protože je to v podstatě jenom smlouva o vzájemné pomoci, kdy výzbroj armád ale není mnohdy kompatibilní a jednotky ...Zobrazit celý příspěvek

    Hrobař: V něčem máte pravdu, ale NATO bohužel není dostatečné, protože je to v podstatě jenom smlouva o vzájemné pomoci, kdy výzbroj armád ale není mnohdy kompatibilní a jednotky se navzájem nedoplňují. Kam byste v rámci NATO postavil armádu ČR?Skrýt celý příspěvek

  • Hrobař
    16:40 22.08.2014

    Jak vás tak čtu tak už mi to začíná docházet. Malé státy jsou vlastně už ze základu neobranyschopné a tedy nemají právo na existenci. Budiž, tak tedy velké celky. No jo vlastně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak vás tak čtu tak už mi to začíná docházet. Malé státy jsou vlastně už ze základu neobranyschopné a tedy nemají právo na existenci. Budiž, tak tedy velké celky.

    No jo vlastně, velké celky mají ten problém že se v nich lidé pořád hádají a chtějí mít raději "malé ale svoje". Takže NATO je vlastně taky špatně.

    Tak se narodit do velkého státu? Jenže tam jsou zase vnitřní konflikty různých etnik a taky často autoritářské a imperialistické tendence. Kdo by chtěl žít třeba v Číně?

    Dobře dobře, tak každý sám za sebe. Počkat, to by znamenalo zrušit lidskou civilizaci.

    Už to mám! Budem se mít všichni rádi a zrušíme války a násilí abychom tohle nemuseli řešit.Skrýt celý příspěvek

  • Air_Force
    12:52 22.08.2014

    Tak jelikož v případě napadení kapitulujeme nebo prohrajeme, je otázkou, jestli není výhodnější riskovat pokutu 30k příp chvilku lapáku pod starym režimem, než se nechat naverbovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jelikož v případě napadení kapitulujeme nebo prohrajeme, je otázkou, jestli není výhodnější riskovat pokutu 30k příp chvilku lapáku pod starym režimem, než se nechat naverbovat a pak jít pod novym režimem do lágru jako příslušník nepřátelských sil...

    Ne že by tedy mělo smysl na ni odpovídat, full-scale konflik by tak-či onak byl rozhodnut během prvního dne bojů. AČR do něj může reálně nasadit 4 Gripeny a 4 L-159 a ostatní jsou jen terče, co se nedožijou rána.

    Pokud já ano, udělám to, co ostatní - vezmu nohy na ramena, protože jednak už tu nebude co ani s čím bránit, druhak tu nebude žádnej stát s policií, která by mohla vymáhat cokoliv z toho, co ty puntíky na papíře tvrděj.Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    11:27 22.08.2014

    Jecchus : Nerikam , ze jsou nasi soudci horsi nez zbytek populace . Rikam jen to , ze by meli byt lepsi , kdyz maji v rokou lidske osudy . A to nejsou . Byl to nas firemni ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus : Nerikam , ze jsou nasi soudci horsi nez zbytek populace . Rikam jen to , ze by meli byt lepsi , kdyz maji v rokou lidske osudy . A to nejsou .


    Byl to nas firemni pravnik . "My" jsme u soudu celkem casto . Ja nastesti jako svedek jen vyjmecne . Jednu dobu jsem uvazoval , ze se oficialne necham zapsat jako soudni znalec ( telekomunikace\IT) , ale nemam na to nervy . Snad nebudu muset nikdy v zivote k soudu za "sebe" .

    Hezky vikend vsem :D.Skrýt celý příspěvek

  • Autorka
    00:08 22.08.2014

    tecnická poznámka: pan Tortore, ano u slova druhé mělo být druhého. Jinak: to, co tady dále napadáte, je tvarosloví zákonů. Doslova okopírovaných. vámi uváděné příklady: a to ...Zobrazit celý příspěvek

    tecnická poznámka: pan Tortore, ano u slova druhé mělo být druhého.

    Jinak: to, co tady dále napadáte, je tvarosloví zákonů. Doslova okopírovaných.
    vámi uváděné příklady:
    a to tak, aby byla zajištěna kontrola civilní kontrola ozbrojených sil"....
    ...Ochranu podle § 311 a § 312 proti teroristickému útoku a terorismu se poskytuje i cizímu státu ...

    Doporučila bych vám, abyste se s nimi seznámil.

    Jinak děkuji za optání: netrpím.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    23:31 21.08.2014

    Pane Tortore, příště napište na náš redakční e-mail a ne diskuze.
    Doufám, že budete respektovat, že tohle je poslední příspěvek na téma stylistika, typografie a gramatika.

    Pane Tortore, příště napište na náš redakční e-mail a ne diskuze.
    Doufám, že budete respektovat, že tohle je poslední příspěvek na téma stylistika, typografie a gramatika.

  • Tortor
    23:29 21.08.2014

    sturm101@gmail.com Děkuji za postřeh. Jak jsem uváděl, trpím dysortografií a í/ý jsou pro mě velmi obtížné. Nepochybuji, že u Vás šlo o snahu o přátelské poukázání, a ne o ...Zobrazit celý příspěvek

    sturm101@gmail.com
    Děkuji za postřeh. Jak jsem uváděl, trpím dysortografií a í/ý jsou pro mě velmi obtížné. Nepochybuji, že u Vás šlo o snahu o přátelské poukázání, a ne o jízlivou poznámku. ;)Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    23:25 21.08.2014

    Hádám, že by to mohla být dysortografie hyperaktivního typu... ;D

    http://cs.m.wikipedia.org/wiki...

    Ale konec jízlivosti i tohoto zbytečného vlákna.

    Hádám, že by to mohla být dysortografie hyperaktivního typu... ;D

    http://cs.m.wikipedia.org/wiki...

    Ale konec jízlivosti i tohoto zbytečného vlákna.

  • Tortor
    23:23 21.08.2014

    Jecchus: a nejsem přispěvovatelem do žádného media, proto to u mě není žádný závažný problém. Nevím proč máte potřebu mě osočovat. Můj příspěvek byl určen redakci a Autorce. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus:
    a nejsem přispěvovatelem do žádného media, proto to u mě není žádný závažný problém.
    Nevím proč máte potřebu mě osočovat. Můj příspěvek byl určen redakci a Autorce. To ,že někdo, někdy udělá chybu je zcela normální a pokud by v tomto článku chyběly dvě čárky a bylo špatně jedno i, nepoukazoval bych na to...Skrýt celý příspěvek

  • brin
    23:17 21.08.2014

    Sturm101: Na obranu Tortora je třeba uvést, že zmínil, že trpí dysortografií.

    Sturm101: Na obranu Tortora je třeba uvést, že zmínil, že trpí dysortografií.

  • brin
    23:16 21.08.2014

    Ve chvíli, kdy se spisovatel či autor svojí prací živí, měl by dodržovat pravidla pravopisu. V situaci, kdy píše články dobrovolně a prakticky bez nároku na odměnu, toho lze mnoho ...Zobrazit celý příspěvek

    Ve chvíli, kdy se spisovatel či autor svojí prací živí, měl by dodržovat pravidla pravopisu. V situaci, kdy píše články dobrovolně a prakticky bez nároku na odměnu, toho lze mnoho odpustit. Profesionál by chyby dělat neměl, ale i ti je dělají. Takže na pár chybách v článku nic špatného nevidím. Ostatně přečtěte si dnes nějaké noviny... Bude to ještě horší.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    23:12 21.08.2014

    sturm101@gmail.com:

    Yeeeees... :D :D :D

    sturm101@gmail.com:

    Yeeeees... :D :D :D

  • Jecchus
    23:11 21.08.2014

    Tortor:

    Jsem čtenář, s redakcí nemám nic společného.

    Armádní Noviny se píše s malým "n".
    Větu "K mým příkladům" jste neukončil žádným interpunkčním znaménkem.

    ;)

    Tortor:

    Jsem čtenář, s redakcí nemám nic společného.

    Armádní Noviny se píše s malým "n".
    Větu "K mým příkladům" jste neukončil žádným interpunkčním znaménkem.

    ;)

  • sturm101@gmail.com
    23:07 21.08.2014

    Tortor:
    Abych předešel zbytečným otázkám, uvádím jeden příklad za všechny: "NevÝm, zda Autorka trpí... "

    Tortor:
    Abych předešel zbytečným otázkám, uvádím jeden příklad za všechny: "NevÝm, zda Autorka trpí... "

  • Tortor
    22:55 21.08.2014

    Jecchus: Vy jste z redakce, či jen čtenář? S Vaším názorem souhlasím, pouze částečně. Autorka ať si píše třebas "kdiž", ale jedině na dveře veřejných toalet. Pokud se něco ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus:

    Vy jste z redakce, či jen čtenář? S Vaším názorem souhlasím, pouze částečně. Autorka ať si píše třebas "kdiž", ale jedině na dveře veřejných toalet. Pokud se něco takového objeví na stránkách, které chtějí být jen trochu seriózní je to problém. Už jen název Armádní "Noviny" by měl garantovat jistou úroveň. Navíc podobné nedostatky u citací zákonů působí směšně.

    K mým příkladům
    U druhého příkladu je špatně skloněno slovo "Ochranu", mělo by být Ochrana se poskytuje i cizímu státu.
    U třetího případu je použit poněkud komický tvar "tetičku z DRUHÉ kolena".Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    22:54 21.08.2014

    Beld: Izolovaná osobní zkušenost netvoří obecné pravidlo. Neříkám, že jsou to všichni nějakcí andělé. Ale nejsou v porovnání s celkem ani žádní ďáblové. Prostě stejný svině, ...Zobrazit celý příspěvek

    Beld:

    Izolovaná osobní zkušenost netvoří obecné pravidlo. Neříkám, že jsou to všichni nějakcí andělé. Ale nejsou v porovnání s celkem ani žádní ďáblové. Prostě stejný svině, jako my všichni ostatní... :))) Ti starší často v KSČ byli, ale došlo tu k velké generační obměně, která dále pokračuje.

    Nevím co je AC.

    Vy jste si jako svědek bral svého právníka? Jak jste se dozvěděl, jak soud dopadl, když jste nebyl stranou sporu? Bylo to civilní nebo trestní řízení? Nemyslím ty dotazy ve zlém, jen se ptám, abych si udělal obrázek.Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    22:43 21.08.2014

    Jecchus : Ja mam tedy skusenosti pouze v krajskym soudem v ostrave ( ten u nabrezi ) . Ale VSECHNY pripady u kterych jsem svedcil ( bylo jich od doby co delam v AC tusim cca 9 ) ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus : Ja mam tedy skusenosti pouze v krajskym soudem v ostrave ( ten u nabrezi ) . Ale VSECHNY pripady u kterych jsem svedcil ( bylo jich od doby co delam v AC tusim cca 9 ) rozhodovali soudci , kteri byli starsi 50 let a byli v KSC . Dokonce nas na to nas pravnik upozornoval . To ze se k tomu jiz dnes nehlasi je jina vec . Muj osobni nazor na justici v Cr je bohuzel jednoznacny , ti lide by na zapade nesoudli .Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    22:39 21.08.2014

    Tortor: Autorka nechť píše raději články a neřeší spory s grammar nazi. Rozhodně je lepší napsat článek třebas i s "kdiž", než ho nenapsat vůbec. Ohledně Vašich dotazů, vidím ...Zobrazit celý příspěvek

    Tortor:

    Autorka nechť píše raději články a neřeší spory s grammar nazi. Rozhodně je lepší napsat článek třebas i s "kdiž", než ho nenapsat vůbec.

    Ohledně Vašich dotazů, vidím problém jen v tom prvním případu (2x kontrola, taky se mi to stává), jinak mi to přijde správně i když třeba slovosled není jak z učebnice (druhý případ), ale je to prostě detail...Skrýt celý příspěvek

  • brin
    22:34 21.08.2014

    Jecchus: A to se právě pletete. Marushka je digitalizovaná nebo digitální kat. mapa, ale najdete tam úplně všechno - všechny údaje o vlastnících, adresy apod. Rodný čísla teda ne. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus: A to se právě pletete. Marushka je digitalizovaná nebo digitální kat. mapa, ale najdete tam úplně všechno - všechny údaje o vlastnících, adresy apod. Rodný čísla teda ne. Stačí s tím umět. Najedete na barák a dáte si zobrazit info o parcele. Vyjede info a tam si můžete rozkliknout LV. A víte vše, co vám vyjedou z katastru...Skrýt celý příspěvek

  • Tortor
    22:33 21.08.2014

    Rád bych se zeptal Autorky, potažmo redakce jakým způsobem funguje korekce článků na vašich stránkách. Předpokládám, že žádná korekce druhou osobou není. Prosím opravte mne, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád bych se zeptal Autorky, potažmo redakce jakým způsobem funguje korekce článků na vašich stránkách.
    Předpokládám, že žádná korekce druhou osobou není. Prosím opravte mne, pokud se mýlím. Nevým, zda Autorka trpí dysortografií (já například ano). Jinak si množství chyb nemohu vysvětlit. Možná by nebylo na škodu si článek po sobě překontrolovat, třeba několikrát. A pokud nejsem schopen chyby rozpoznat, měl bych to nechat na někom dalším. A nebo nepsat...
    Abych předešel zbytečným otázkám, uvádím několik příkladů:
    ...a to tak, aby byla zajištěna kontrola civilní kontrola ozbrojených sil"....
    ...Ochranu podle § 311 a § 312 proti teroristickému útoku a terorismu se poskytuje i cizímu státu ...
    ...Nejedná se tedy o individuální volbu jednotlivce, že v případě nebezpečí bude chránit jen svou kočku, kolo a tetičku z druhé kolena...

    Doufám, že se Autorka k danému problému vyjádří a vysvětlí mi jej.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6