Náhrada MiGů-29 a Su-22: Polské letectvo hledí do budoucna

MiG-29 polského letectva; větší foto / John5199, CC BY 2.0

Během nedávné konference Století polského letectva: Perspektivy rozvoje diskuteři debatovali o budoucnosti polského letectva i o budoucnosti vedení leteckých operací celkově. Jedním z hlavních témat současného polského letectva je nákup několika desítek nových víceúčelových stíhaček, které nahradí zastaralé sovětské stíhací bombardéry Su-22 a frontové stíhačky MiG-29.

Páteř polského letectva tvoří 48 víceúčelových stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Ve výzbroji F-16 najdeme nejmodernější zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně střel s plochou dráhou letu JASSM / JASSM-ER. Polské F-16 v letectvu doplňuje 29 stíhaček MiG-29 a 18 bombardérů Su-22. O jeden MiG-29 polské letectvo přišlo při nehodě v červenci letošního roku. Pilot se katapultoval ale bohužel nepřežil.

Letouny MiGy-29 a Su-22 prošly dílčí modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského a izraelského průmyslu novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou. Vylepšenou avioniku dostalo také osm Su-22M4 a šest cvičných Su-22UM3K. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

Není ale jasné, kolik polských MiGů-29 a Su-22 je skutečně bojeschopných. V případě MiGů-29 je problém především se servisem motorů RD-33. Navíc vzhledem k protiruským sankcím nemá Polsko přístup k ruským náhradním dílům ani pro jeden typ těchto letadel.

Mimo to polské letectvo provozuje osm lehkých cvičně-bojových proudových letounů M-346. Letos Varšava objednala další čtyři stroje s opcí na další čtveřici. Letouny slouží především k pokročilému výcviku pilotů stíhaček F-16. V budoucnu se navíc pro M-346 počítá s doplněním výzbroje vzduch-vzduch i vzduch-země.

Varšava chce v rámci programu Harpyje v roce 2020 vybrat nástupce MiGů-29 a Su-22. Odhady počtů nakupovaných letounů se liší, mluví se o 48 nových letadlech (nejpravděpodobnější varianta), ale také o 64 (preferuje polské letectvo) nebo dokonce 96 stíhačkách.

Penzionovaný generál Jerzy Gotowala na zmíněné konferenci uvedl: „Jestliže uvažujeme o kategorii dalšího letadla pro naší zemi, je třeba uvažovat o kategorii víceúčelového letadla, ale vybaveného zbraňovými systémy s dosahem 150-200-300 km do hloubky postavení nepřítele. Nemá dnes smysl uvažovat o obranném letectvu. Takové užívání letectva [pro obranné účely - pozn. red. ], to je jako válčit s jednou rukou zavázanou za zády a druhou se jen bránit […] Myslím si, že nesmíme také zapomenout na využití dálnic jako letišť, a vůbec dnes, kdy premiér Morawiecki staví dálnice. Je třeba vybudovat dvě až tři dálniční letiště, protože dnešní prostředky dlouhého dosahu nepřítele zničí naše letiště [na leteckých základnách - pozn. red.] již v první den války, nebo možná ještě dříve.“

Také generál Tadeusz Mikutel, zástupce velitele Operačního velitelství ozbrojených sil, souhlasí s tím, že letectvo musí být připraveno útočit: „Letectvo je ten typ ozbrojených sil, který dostane první úder nepřítele a musí ho přežít. Pro letectvo je přežití prvního úderu nejdůležitější, a to je teprve první fáze.“


Na MiGu-29 létá i první polská pilotka, která má krásnou přezdívku.

V další fázi se musí podle Mikutela letectvo soustředit na ničení prostředků protivzdušné obrany (PVO) nepřítele. K tomu nestačí jen vhodné letouny, ale především zbraně vzduch-země dlouhého dosahu a taktické balistické rakety. Polsko může pro tyto účely využít střely JASSM a JASSM-ER.

Generál Mikutel zároveň upozorňuje na finanční náročnost celého procesu. Navrhuje proto nakoupit nová letadla v rámci „strategické zakázky“ státu, mimo rozpočet ministerstva obrany. Stejným způsobem Polsko v roce 2003 nakoupilo 48 stíhaček F-16C/D za 3,2 miliardy dolarů. „Musíme nahradit 48 letadel [MiG-29 a Su-22 - pozn. red.] a pokud se zadaří, tak nakoupíme 64 letadel. To není snadný nákup. Zavedení F-16 do služby si vyžádalo miliardy zlotých do vybudování infrastruktury. Technologie je komplikovaná a nedá se tomu vyhnout [investicím do infrastruktury - pozn. red.].“

Polsko má do budoucna jasně nastavené priority v oblastí letectva a PVO. Jde o nákup bitevních vrtulníků v rámci programu Kruk, „středních“ dronů schopných nést výzbroj vzduch-země, systémů PVO středního dosahu Patriot, nákup raketometů Homar (k ničení postavení PVO nepřítele), nákup střel s plochou dráhou letu JASSM a JASSM-ER a především nákup nových víceúčelových stíhacích letounů v rámci programu Harpyje.

Podle plánů z roku 2015 měly nové víceúčelové stíhačky dorazit do Polska v roce 2022, nyní se mluví o roku 2024. Podle posledních informací ale polský ministr obrany Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu Rajmunda Andrzejczaka, aby urychlil práce na programu Harpyje.


Polské F-16

V krátkém sdělení polské ministerstvo obrany uvedlo: „Ministr Mariusz Blaszczak instruoval náčelníka generálního štábu polské armády, aby urychlil realizaci programu [Harpyje - pozn. red.], což povede k získání stíhacích letounů nové generace, které nastaví novou kvalitu v leteckých operacích a v podpoře na bojišti. Stíhací letouny budou působit v provázané počítačové sítí s prostředky pro odepření přístupu [PVO - pozn. red.] a budou spolupracovat se spojeneckými vzdušnými silami.“

O dodávky letounů se utkají čtyři společnosti. Švédská firma SAAB nabízí Gripen E/F, Lockheed Martin stíhačky F-16 (zřejmě F-16E/F Block 70/72) a F-35A Lightning II, Boeing letouny F/A-18E/F Super Hornet a zřejmě také i F-15E Strike Eagle. Italská firma Leonardo nabízí stíhačku Eurofighter Typhoon a bojovou verzi M-346.

Polsko chce pro nové letouny také získat nejmodernější kontejnerové prostředky radioelektronického boje (REB) (viz video níže), aby nové stíhačky mohly účinně bojovat proti PVO nepřítele. Polské ministerstvo obrany v této věci oslovilo firmy Saab AB, Elbit Systems a Elta Systems.

Podle webu Defence24 Varšava vybere vítěze programu Harpyje již ve zmíněném roce 2020 a dodávky prvních letounů proběhnou v roce 2024. Polský web ale upozorňuje, že jde o hodně ambiciózní časový rámec pro tak komplikovaný program.

V současné době stále běží koncepční a analytické práce na programu Harpyje. Pro porovnání ‒ koncepční a analytické práce na programu Visla skončily v roce 2014, k podpisu dohody (nákup systémů Patriot) však došlo až v letošním roce.


Kontejnery pro REB jsou nepostradatelné v boji s nepřátelskou PVO.

V Polsku, a to i na vládní úrovni, existuje lobby propagující nákup stíhaček F-35 Lightning II. Ty by papírově zřejmě nejlépe plnily představy Varšavy o schopnostech nového stíhacího letadla (tedy boj proti PVO nepřítele). Nakoupit „superpokročilé“ stíhačky F-35 je jedna věc, udělat z nich bojeschopný systém je věc zcela jiná.

Hlavní překážkou jsou samozřejmě peníze (a hned za tím nedostatek kvalifikovaného personálu na všech úrovních). Pokud použijeme obecně univerzální vzorec ‒ 25 % za nákup letadel, 25 % za vybudování provozního zázemí a 50 % na provozní náklady po celou dobu životnosti ‒ ceny za nákup F-35 jsou následující:

Při jednotkové ceně 80 milionů dolarů za letadlo (cena po roce 2020) Polsko za 48 stíhaček F-35A zaplatí 3,84 miliardy dolarů a stejnou částku zaplatí za provozní zázemí. Vstupní investice bude tedy minimálně 7 miliard dolarů. Stejnou částku 7 miliard dolarů Polsko zhruba vydá za 40 let provozu F-35, tedy každý rok průměrně 175 milionů dolarů (čtyři miliardy Kč). V této částce jsou zahrnuty veškeré nutné náklady (výcvik, palivo, náhradní díly, servis, modernizace, atd. atd.) spojené se zajištěním provozu 48 stíhaček F-35 po dobu 40 let.

Jako finančně nejlogičtější pro Polsko se zdá tedy nákup nejnovějších verzí F-16 (neustále modernizovaných), spolu se špičkovou výzbrojí a specializovanými kontejnery (pro REB, průzkumné, atd.). Není třeba se bát, že pro F-16 nebudou v budoucnu k dispozici náhradní díly nebo servisní podpora. Celkově vzniklo 4500 letadel a dnes stále létá 3000 F-16 ve 25 zemích světa. Americké letectvo si přitom hodlá ponechat F-16 minimálně do roku 2046.

Mimochodem, pronájem českých stíhaček Gripen končí v roce 2027, nejvyšší čas uvažovat, co dál...

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Strategická polsko-americká deklarace a americká základna v Polsku

Polský prezident Andrzej Duda se v útery sešel ve Washingtonu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Jedním z hlavních témat bylo zřízení trvalé americké vojenské základny v Polsku. Varšava je ...

Polské tanky T-72 zůstanou ve výzbroji až do roku 2040?

Polské ministerstvo obrany v příštím roce poskytne počáteční finanční prostředky ze svého rozpočtu na modernizaci tanků T-72 a bitevních vrtulníků Mi-24. Do konce příštího roku polské ministerstvo ...

Dodávky střel JASSM a JASSM-ER pro polské stíhačky F-16

V prosinci 2014 Varšava objednala první dávku amerických střel s plochou dráhou letu AGM-158A JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). V prosinci 2016 došlo k druhé objednávce pokročilejších ...

Odyssea končí: Polská „korveta“ Slazak konečně na moři

Po 17 letech od položení kýlu poprvé vyplula do Gdaňského zálivu nejmodernější bojová loď polského námořnictva korveta Slazak. Stavba lodě se stala nechvalně známou kvůli chronickému nedostatku ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • RiMr71
    13:07 04.12.2018

    Vy jste mě nepochopil. Země, která nemá kapacity na bojový letoun 5, generace, určutě nemá kapacity ani (a tím tuplem) ani "jen" na vývoj dronů který má s tou pilotovanou 5. generací operovat.
    Ten dron bude v podstatě éro 5. (6. ?) generace a ještě k tomu musí být schopen autonomního letu. TO myslíte, že je jednodušší?

    • balm
      23:41 05.12.2018

      Proč?

      Vývoj bezpilotních dronů a rojů (swarm) probíhá i v zemích, které samostatně nevyvíjí letouny 5. generace. Například i v ČR se najdou špičkové kapacity v rozvoji umělé inteligence a pod pojmem spolupracující drony založené na neuronových sítích,, může být i malý jednoůčelový prostředek (konstrukčně primitivní) s velmi vyspělou umělou inteligencí.

      Pro představu se může jednat o malé jednorázové drony, vyhozené z transportních letounů, schopné proniknout (převýšením kapacity obrany) ke klíčovým cílům a zničit je. Nepotřebujete nic dalšího, co už bychom v ČR neměli. Aerodynamiku zvládáme, elektro-motory takéž a v rozvoji umělé inteligence a neuronových sítí jsme na špičce. Co chybí jsou finance a smysluplné projekty.

  • Tonotime
    10:48 04.12.2018

    RiMr71 ......to myslíte vážně? Rozumím tomu dobře, že naznačujete, že země která nezvládne vývoj třeba F-35 zvládne vývoj dronu určeného k doprovodu F-35? Tedy, ještě jednou:

    Napríklad ČR zvládla výrobu cvičných lietadiel Albatros, avioniku, ako aj trenažerov.
    https://sk.wikipedia.org/wiki/Aero_L-39_Albatros
    ČR je aj zapojena do vývoja dronov kategórie MALE
    http://www.armadninoviny.cz/european-male-rpas-evropsky-dron-s-ceskou-ucasti.html
    ...Česká republika se připojila k projektu prvního evropského dronu pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). Projekt nese název „European MALE RPAS“ (MALE Remotely Piloted Air Systems) a první let prototypu se očekává v roce 2023....

    Záleži na armádnych stratégov, aké plány majú do budúcnosti. A k tomu zadať zákazku na parametre, schopnosti daných drónov k tým stihačkam.
    Napríklad stratégia lacných drónov a veľký počet. Či nároky na stealth vlastnosti dronov. Či tie dróny majú mať schopnosť zautočiť na PVO a podobne. V čom majú doplňovať stíhačky.
    Vývoj dronov by hádam mal byť čosi ľahší ako vývoj stíhačiek. Netreba pri nich rátať s podporov systemov života pre pilotov. Môžu mať nečakane odlišný tvar od stíhačiek.
    Veľmi dôležita by mala byť šifrovaná komunikácia medzi dronom a stihačkami, aby nebola hecknuteľná, ináč nepodliehala elektronickému rušeniu.
    Tam asi spočíva problém neochoty USA predávať vyspelé dróny.

    Mimochodem, pronájem českých stíhaček Gripen končí v roce 2027, nejvyšší čas uvažovat, co dál...
    Takže kupovať už stíhačky, ktoré budú mať schopnosť spolupracovať kombinované s drónmi.
    SR kupuje stíhačky F-16...
    https://www.popularmechanics.com/military/research/a26028/f-16-drone-have-raider-ii/
    ...Program Have Raider je súčasťou projektu Loyal Wingman z Air Force na vytvorenie autonómnych lietadiel, ktoré sú spárované s lietadlami s posádkou a môžu vykonávať delegované úlohy. Raider I sa sústredil na to, že má F-16 autonómne opustiť svoje lietadlo s posádkou, vykonať letecký úder a potom sa vrátiť do lietadla. Raider II išiel o krok ďalej a nútil softvér F-16 robiť rozhodnutia založené na prevádzkových parametroch a potom ich meniť, keď sa situácia aktualizovala.

    Takže tých možnosti ako vytvoriť vhodne dróny k tým stihačkam je určite viacej.
    Je to na širokú diskusiu aké možnosti sa naskytujú a ako to zosúladiť s armádným letectvom, stratígiami v blízkej budúcnosti, PVO a podobne.
    Ano myslím to vážne. Nemali by sme rezignovať, keď sme ešte ani riadne neotvorili diskusiu, simulácie, nezvážili vývoj v blízkej budúcnosti...
    V USA majú založenu DARPU. Je to mala skupina supermozgov, v ktorej musia pracovníci rotovať. Majú na starosti zachytiť nové technologie, prepájať záujmy ekonomiky s armádnymi záujmami a výskumom. Niečo také by nezaškodilo založiť ani v naších štátoch. Tých par desiatok supermozgov, by naše štátne rozpočty ani nepocítili.
    A naše supermozgy by nemuseli odchádzať do zahraničia, kde sa podieľajú na vývoji nových technologii, ktoré neskôr príliš draho nakúpime, ak nám ich vôbec predajú.
    Ak predajú tak možno s rôznymi vírusmi, bacdoormi, inými obmedzeniami.

    • Jara
      19:42 05.12.2018

      Konečně někdo kdo se dokáže dívat dopředu, kež by bylo více takových

  • rasto123
    00:10 04.12.2018

    "nejvyšší čas uvažovat, co dál...

    Blízka budúcnosť bude patriť kombinovaným letkam stíhačiek s drónmi.
    Ináč je tá modernizácia letectva v krajinách V4, skutočne vyhodené prachy.
    Napríklad namiesto misii štyroch stíhačiek, misie dvoch stíhačiek s dvomi drónmi.
    Také misie musia byť s ekonomického pohľadu lacnejšie.
    Drony oproti stíhačkam nemusia niesť zo sebou systémy podpory života.
    Drony môžu vykonať niektoré manévre, ktoré by ľudskí piloti nezvládli.
    Drony možno použiť aj na vysoko rizikové, či sebevražedné akcie.
    Drony možno použiť aj ako návnadu, či prostriedky prvého úderu voči PVO.
    Drony možno použiť aj ako nosiče zbraní a oproti raketám sú návratove, možno ich viackrát použiť.
    Drony môžu slúžiť aj na lacnejší prieskum, monitorovanie.
    Tá výpočtová technika a prvky umelých inteligencie sa neustále a neúprosne zlepšujú. V mnohých oblastiach už prekonávajú ľudí a vyhodnocujú omnoho rýchlejšie.
    Verím že naše krajiny nemajú na vývoj stíhačiek nových generácii ekonomicky.
    Verím ale že naše krajiny majú potencionál na vývoj dronov k tým stihačkam.
    Radšej kúpiť menej stíhačiek a vyčleniť nejaké tie miliárdy na vývoj dronov k tým stíhačkam.
    Treba získavať aj skúsenosti s kombinovanými misia stíhačiek s dronmi až nám svetový rýchlik zasa neutečie. Potom tie drony budeme veľmi draho nakupovať ak nám tie najmodernejšie vôbec predajú. Aj Poliaci nepochodili s nákupom najmodernejších dronov v USA. Ale rakety Tomahawk, či F-35 im predajú.
    Ak nám predajú aj tie dróny, s vysokou pravdepodobnosťou aj s backdoormi, vírusmi a nemusia nám niekedy v niektorých situáciach správne fungovať.
    Mohli by sme sa aj spojiť pri vývoji dronov v rámci SR-ČR, V4, EU a podobne.
    Naše ekonomiky by mohli aj profitovať s predaja a servisu tých dronov."


    Znie to super, ale na to potrebujete mať dobrých technikov, dobrých "pilotov" , dobré zabezpečenie .....veľké množstvo ľudského faktora a to je problém. USA budú za pár rokov "prečíslené" - Čína.

    • premek
      20:11 05.12.2018

      Správná úvaha, ale vždyť u MIGů nespí a přesně tohle - lehký přepadový stíhač vyvíjejí. A u Suchého dobře vědí, že na F-22 a za většiny okolností i na F-35 stačí současné hloubkově modernizované suky.

  • danny
    22:30 03.12.2018

    Tonotime: bych se s těmi schopnostmi dronu s pokročilou AI a manévry za hranou přežití pilota ještě uklidnil:-) zatím je velký problem udržet se současnými prostředky průzkumu spojení, zajistit, aby se při automatickém přistání nerozflakaly o plochu atd... Navíc středisko řízení a velení těch super dronu má takové naroky na technické a personálni, že se to rovná vybudování celého paralelního letectva. Myslím našich malých poměrech.

  • RiMr71
    17:41 03.12.2018

    "Verím že naše krajiny nemajú na vývoj stíhačiek nových generácii ekonomicky.
    Verím ale že naše krajiny majú potencionál na vývoj dronov k tým stihačkam. "

    ...to myslíte vážně? Rozumím tomu dobře, že naznačujete, že země která nezvládne vývoj třeba F-35 zvládne vývoj dronu určeného k doprovodu F-35? Tedy, ještě jednou:

    TO myslíte vážně?

  • Miroslav
    13:18 03.12.2018

    Nesher: Ďakujem za info. Viem len to, že sa Fíni nezáväzne zaujímali o F-35. Snáď malo dôjsť aj k nejakej prezentácií ale nič viac neviem.

  • Tonotime
    11:26 03.12.2018

    nejvyšší čas uvažovat, co dál...

    Blízka budúcnosť bude patriť kombinovaným letkam stíhačiek s drónmi.
    Ináč je tá modernizácia letectva v krajinách V4, skutočne vyhodené prachy.
    Napríklad namiesto misii štyroch stíhačiek, misie dvoch stíhačiek s dvomi drónmi.
    Také misie musia byť s ekonomického pohľadu lacnejšie.
    Drony oproti stíhačkam nemusia niesť zo sebou systémy podpory života.
    Drony môžu vykonať niektoré manévre, ktoré by ľudskí piloti nezvládli.
    Drony možno použiť aj na vysoko rizikové, či sebevražedné akcie.
    Drony možno použiť aj ako návnadu, či prostriedky prvého úderu voči PVO.
    Drony možno použiť aj ako nosiče zbraní a oproti raketám sú návratove, možno ich viackrát použiť.
    Drony môžu slúžiť aj na lacnejší prieskum, monitorovanie.
    Tá výpočtová technika a prvky umelých inteligencie sa neustále a neúprosne zlepšujú. V mnohých oblastiach už prekonávajú ľudí a vyhodnocujú omnoho rýchlejšie.
    Verím že naše krajiny nemajú na vývoj stíhačiek nových generácii ekonomicky.
    Verím ale že naše krajiny majú potencionál na vývoj dronov k tým stihačkam.
    Radšej kúpiť menej stíhačiek a vyčleniť nejaké tie miliárdy na vývoj dronov k tým stíhačkam.
    Treba získavať aj skúsenosti s kombinovanými misia stíhačiek s dronmi až nám svetový rýchlik zasa neutečie. Potom tie drony budeme veľmi draho nakupovať ak nám tie najmodernejšie vôbec predajú. Aj Poliaci nepochodili s nákupom najmodernejších dronov v USA. Ale rakety Tomahawk, či F-35 im predajú.
    Ak nám predajú aj tie dróny, s vysokou pravdepodobnosťou aj s backdoormi, vírusmi a nemusia nám niekedy v niektorých situáciach správne fungovať.
    Mohli by sme sa aj spojiť pri vývoji dronov v rámci SR-ČR, V4, EU a podobne.
    Naše ekonomiky by mohli aj profitovať s predaja a servisu tých dronov.

  • Nesher
    10:47 03.12.2018

    Miroslav, Trener
    Finsko celkem usilovně připravuje náhradu svých F/A 18 za nové stroje.
    V dubnu 2018 vyzvalo 5 vybraných výrobců (Saab, Dassault, Boeing, LM a Eurofighter) o předložení cenových nabídek. Nabídky by měly být předloženy v příštím roce, podpis smlouvy by měl proběhnout v roce 2021. Očekávaná cena je okolo 7-10 mld. €.
    Takže by nějaká koordinace s Polskem asi dávala smysl. Nicméně ji neočekávám, jednak není jisté, že Finsko bude kupovat US produkci (byť pro jejich účely a taktiku by F 35 dával největší smysl) a hlavně při polském velmocenském syndromu (byť naprosto nepodloženém reálnou silou) by byla jakákoliv domluva asi velmi problematická.
    https://www.reuters.com/article/us-finland-jets/finland-invites-bids-to-supply-64-fighter-jets-idUSKBN1HY27V

    • 21:33 05.12.2018

      Milý Neshere, F-35 jsou navzdory utajování problémů šmejdy, snadno odhalitelné (stealh je pouze reklama), no a o ceně pořízení a hlavně TCO raději nemluvím. Těch technických a fukčních problémů, které tento typ provázejí, je více než dost a cena bezprecedentně vysoká. Jen hlupák nebo poslušná ovce by si něco takového pořídili, navíc je tu ekonomická situace tristní (opět navzdory snaze o utajování skutečnosti). Kdo má potřebu tolik utajovat skutečnou mizérii než US elita? Informix, Enron, WorldCom - co je spojuje? Kolosální podvod 9/11 je z téže kuchyně, historicky vykonstruované záminky k napadení suverénních zemí. USA již nikdo rozumný nevěří.

      • TF_HU
        10:15 11.12.2018

        ...jojo...tak se nám do diskuze nerozumných nepleťte :-)

  • Clanek
    09:42 03.12.2018

    Z tech iskanderu se nam tu pomalu stava uplna Wunderwaffe...
    ... a z Kaliningradu Pevnost Evropa. :))

  • Jara
    09:30 03.12.2018

    Ale oni budují, jak letectvo tak právě i to PVO, navíc se soustřeďují i na útočné kapacity Jasm a v plánu je i Himars....

  • sanityangel1
    09:15 03.12.2018

    Uplne postup Polska nechapu, pokud nebudou mit PVO na takove urovni, aby se dokazala vyporadat s Iskandery, tak se jedna o vyhozene prachy. Pokud by meli Rusove zautocit prvni, tak v prvni fazi vyradi letiste (at uz dalnicni nebo standartni). A je docela mozne, ze pro takovy cil pouziji takticke jaderne zbrane, aby meli jistotu, ze odtatud jiz nic nevzletne. Skoro cele Polsko je v dosahu Iskanderu.

    No, a pokud by Polaci meli zautocit prvni na Kalingrad, tak jim preji hodne stesti. Protoze tech F-35 by potrebovali mnohem vice, nez kolik si mohou dovolit.

  • Miroslav
    13:39 02.12.2018

    Trener: Fíni majú pomerne veľkú flotilu F-18 (cca 60 ks) z 90-tych rokov takže si nemyslím, že by bolo hľadanie náhrady na programe dňa. Pokiaľ viem, tak teraz riešia vo veľkej miere vrtuľníky a veľké transportné lietadlá. Predpokladám však, že do 5- 10 rokov budú určite riešiť resp. otvoria otázku taktického letectva

  • Miroslav
    13:10 02.12.2018

    Alexa: Ja som z Bardejova takže tú cestu poznám tiež dôverne. To s tými svetlami, to som len počul. Neviem či je to pravda. Naisto viem len to, čo si sám potvrdil, že tá cesta je skryté letisko pre stíhačky v prípade konfliktu. Popri ceste síce dnes rastú jablone ale buldozér by si s tým poradil za hodinu. Nie som si istý ale myslím, že z veže je vidno priamo na tú cestu. Možno ty budeš vedieť lepšie.

  • Trener
    12:18 02.12.2018

    Nevíte, jaký ambice mají v letectvu Finové? Jde mně o to, že Poláci asi budou první kdo sousedí s Ruskem (a jsou první z bývalého východního bloku), kdo zatím vážně pomýšlí o F-35. Pak jsou tady ještě Norové, ale ty jsou jiná liga. A pak je tu ještě důvod pocitu ohrožení. Polsko má ještě štěstí, že je poměrně velké ekonomika, i když poměrově méně výkonná než naše. Tím jenom poukazuju, že my z východního bloku by jsme měli dohnat západ, nebo spíš dosáhnout ekonomického narovnání pro snadnější nákup těhle hraček. Na E15 něco povídal Kysilka jak toho dosáhnout, ale když tady toho spoustu vlastní cizina, tak nevím, nevím. https://www.e15.cz/rozhovory/kysilka-cesi-dokazou-udelat-spickove-vyrobky-zisky-z-nich-ale-konci-za-hranicemi-1353964

  • alexa123
    07:29 02.12.2018

    Miroslav

    ... . aj keď ide o cestu 1. triedy, je neobyčajne široká, rovná, bez stúpaní či klesaní. Popri ceste je voľný priestor. Vraj sú tam pozdĺž cesty zakopané svetlá či čo.

    Som Prešovčan takže po tejto ceste často jazdím. Uvedená rýchlostná cesta je paralelne s prešovským "poľným" letiskom (dnes vrtuľníkovým) ktoré bolo kedysi záložným letiskom aj pre prúdové lietadlá na ktorom bez problémov pristávali Migy-15 a Albatrosy a ktoré má vybudovanú potrebnú infraštruktúru. Keďže je to letisko iba so spevnenou trávnatou plochou, paralelne s ním sa vybudovala rýchlostná cesta umožňujúca pristávaniie Migov-21 a Su-7. Svetlá tam nie sú zakopané žiadne, načo? V prípade potreby sa tam uloží prenosný mobilný osvetľovací systém napájaný z dizlaku.

  • alexa123
    07:15 02.12.2018

    Snownomad

    Absolútny súhlas. V dnešnej dobe nie je problém zistiť, či lietadlá sú na klasickom letisku alebo záložnom letisku. Jedine, že by sa vyostrila situácia a Poliaci by mali dostatok času preventívne rozptýliť "klamné" lietadlá na rôznych letiskách čím by sťažili rozhodovanie Rusom kam zaútočiť. Mám na mysli vojnu v bývalej Jugoslávii, keď Srbi týmto spôsobom oblbovali NATO a ono im na to naletelo.

  • Snownomad
    23:53 01.12.2018

    Pokud největší nepřítel polského lidstva zničí klasické letiště, tak bez problémů zničí i dálniční letiště, nebo si snad myslíte, že rusák z družice nepozná dálniční letiště? Zvlášť když je třeba tam vybudovat i zázemí.

  • Repomen
    21:58 01.12.2018

    KOLT - je to len môj odhad, ale oprava vzletovej dráhy po zásahu kazetovou muníciu je v radach hodín. Co viem ze sociku bol pre tento pripad pripraveny materiál v okoli dráh (nie len v letových ale aj príjazdovej a pod.), ako makadam a pod. Dráhu stačí vyčistiť a a diery vyplniť. Možno by bolo zaujímavé dohliadať nejaký reálny útok na letiste. Skôr som chcel naznačiť že sa môže poškodiť infraštruktúra, pripadne zahangarovane stroje a tie potom nevzlietnu, alebo budú mať obmedzenú prevádzku - tým padom ako bežné tak aj B verzie.

  • skelet
    19:55 01.12.2018

    škoda, že se asi nikdy nedozvíme pravděpodobnost ztrát. Začínám mít trošku z obavy z poměru kvantity vs kvality. Je sice hezké, že 24 letounů páté generace bude mít stejnou efektivitu 48 letounů 4.generace, ale na zemi jsou tak nějak.. na stejno.

  • flanker.jirka
    19:48 01.12.2018

    Lukas: jen poznámku, červená 40 na úvodní fotce je bývalá Česká 4012 :-)

  • Lukas
    19:23 01.12.2018

    Bez przesady...
    UK - EF-2000 i F-35
    Włochy - EF-2000 i F-35
    Być może i w Niemczech będzie F-35 obok EF-2000 oraz Hiszpania
    Francji i Rafale nie można lekceważyć

    My będziemy "średniakiem" - silniejsi od małych (Holandia, Dania, Belgia )
    Ale słabsi od dużych (UK, Niemcy, Francja)

  • KOLT
    19:08 01.12.2018

    Tuším o Béčku uvažuje i Izrael – právě protože s ohledem na malé území mají obavu a vyřazení letišť. Ono je hezké, že jde dráha relativně rychle opravit. Jenže v moderních konfliktech i to malé zdržení může znamenat hodně. Navíc vám ze zničené dráhy letadla neodstartují, takže v případě náhlého úderu stačí protlačit jednu střelu a všechna letadla daného letiště máte uzemněná, a tedy vystavená leteckému úderu nepřítele, proti kterému můžete bojovat pouze pomocí pozemní PVO.

    Ale je fakt, že finančně je to dost náročné, čili to asi není pro Polsko schůdné. I pokud pořídí „jen“ 24 ks F-35A, budou mít v součtu jedno z nejsilnějších letectev Evropy.

  • Repomen
    17:39 01.12.2018

    Toto sú hypotetické možnosti a neviem či to niektoré letectvo takto rieši (tie námorné verzie). Letisko je síce veľký a statický cieľ, ale nie je také jednoduché ho dlhodobo vyradit z činnosti. Oprava vzletovej dráhy je relatívne ľahká a rýchla. Nebezpečnejšie sú škody na ostatnej infraštruktúre letiska - napríklad zničenie hangarov aj s lietadlami, sklady phm a munície a pod. Ak sa podarí útočníkov zničiť infraštruktúru, vtedy je to citeľne horšie (nie však definitívne), podstata je však v tom ze takto by bolo zničené zázemie aj pre F-35B. Okrem iného je takýto úder aj relatívne náročný, nakoľko je letecká základná náležite chránená PVO.

  • Falko
    17:23 01.12.2018

    Jasné diky za opravu párkrát som po nej išiel,som si to ani neuvedomil,tam je aj zázemie.Vždy sa mi zdal použiteľný aj úsek diaľnice pri Prešove,preto ten omyl.Tú pri Novom Meste mám prejdenu aj na pešo.

  • flanker.jirka
    16:37 01.12.2018

    Lukas: děkuji za upřesnění, máte tak jedno z nejlepších letectev v Evropě.
    Už máte nějaké zkušenosti s novými M 346?

  • Miroslav
    14:12 01.12.2018

    Falko: Stíhačky majú možnosť pristávať na ceste ktorá ide popri leteckej základni v smere od Nižnej Šebastovej do Prešova. Nie na diaľnici PO - KE. Aj keď ide o cestu 1. triedy, je neobyčajne široká, rovná, bez stúpaní či klesaní. Popri ceste je voľný priestor. Vraj sú tam pozdĺž cesty zakopané svetlá či čo.

  • Falko
    11:45 01.12.2018

    Lukas aj to je riešenie nie zlé ,ale tiež nie ideálne.Možno by Vaše F35A mali integrovaný padák ako Nórske.U nás sú také úseky dialnice dva :jeden pri Novom meste nad Vahom a druhý na úseku medzi Košicami a Prešovom....Nie vždy je lacnejšie riešenie lepšie.

  • Lukas
    11:21 01.12.2018

    Po co F-35B skoro w ramach modernizacji infrastruktury można wybudować dziesiątki DOL (Drogowe Odcinki Lotniskowe - highway strip )

    Niestety - tego nie robią... :/
    A to najtańsza odpowiedź na Iskandery....

  • Falko
    11:01 01.12.2018

    Podľa mna: Aj keď by to bola drahá alternativa a dolet by bol kratší ,ako u A .Na mieste Polska by som kupoval 35ku v Bčku ,presne kvoli tomu čo popisuju aj generali v texte.Ak by sa znicil protivnik letiská mohli by mať po krajine desiatky standov z mobilnymi hangarmi a mohli by lietať odkialkolvek skvelá výhoda v realnom boji.Otazka je ,ako to bude s financiami .Keby kupili aj len 24 F-35,tak budú mať väčšiu bojovú hodnotu,ako 48 F16tok.Aj keď ja osobne by som išiel do vyššieho počtu,znizoval by som tým cenu zazemia.A dokupoval by som to mobilné niečo ,ako plánuje US marine.

  • KOLT
    10:15 01.12.2018

    Také si myslím, že pro Polsko je F-35 jasná volba. Stačí, aby jich koupili podstatně menší počet než oněch 48 ks, a posílí letectvo ve skutečnosti víc, než kdyby koupili plný počet letadel 4. generace. Ne jen protože je to prostě nové éro, ale protože už mají 48 F-16, které budou ze schopností F-35 také těžit.

    Napadá mě spíš jiná kacířská myšlenka – když je Polsko „pokryto“ ruskými Iskandery ap., nestálo by za úvahu koupit třeba i jednu letku F-35B? Aby měl kdo létat, až budou letiště napadrť. Finančně je to ovšem asi zcela mimo...

  • Trener
    08:51 01.12.2018

    F-35 je zatím dražší a měla by mít technologickou převahu nad letouny předešlé generace, tak proto ty nižší počty třeba v Belgii. V Evropě se v minulosti vyráběly F-16 pro několik států, tak tam jsou nasnadě vyšší počty pro jednotlivé státy, byla taky studená válka, teď je relativně pohoda.

  • gangut
    08:43 01.12.2018

    Jura99
    Sokoly na rozdiel od migov odviedli hromadu práce tak isto ako by odviedli hromadu práce transportné lietadlá alebo vrtulníky miesto Saabov.

  • astor
    08:35 01.12.2018

    Jura 99
    Když došlo k té slavné výměně Migů za Sokoly, tak poté Sokoly stály dva roky na ploše kbelského letiště a armáda pro ně hledala uplatnění. Po dvou letech stání pak provedeny opravy na úrovni GO, s totální výměnou všech gumových těsnění a ostatních dílů podléhajích stanoveným a zavedeným postupům. Následné přestavby dle různých zadání taky nebyly tak docela gratis.. A ano, Sokoly slouží relativně spolehlivě, ale o celkové úspěšnosti typu lze k exportům daného typu s úspěchem pochybovat. Výměna byla především politickým aktem, ne nepodobném šlapání na kříž při přestupu k z křesťanství na islám ( jak se traduje).

  • Lukas
    07:57 01.12.2018

    Pro flanker.jirka - Niekoniecznie - F-16 block 50/52/52+ i nowsze też mogą wykonywać operacje SEAD/DEAD
    Jest ADIEWS, a rozmowy ( ramach FMS) na temat AGM-88E AARGM trwają...
    https://www.janes.com/article/82993/poland-seeks-anti-radiation-missiles
    Przypominam że w USA "Wild Weasel" wyposażone są właśnie w F-16.

    JASSM też w pewnym sensie może być środkiem do niszczenia obrony przeciwlotniczej przeciwnika...

  • Jura99
    07:56 01.12.2018

    flanker.jirka: výměna Mig-29A za Sokoly se zpětně neukazuje jako zcela špatný nápad. Sokoly odvedly za těch 25let moře práce. Migy by jen stály moře peněz a jejich výkony by tomu neodpovídaly.

    Polákům bych přál F-35A, nejde také porovnávat cenu 1ks F-35A s cenou 1ks jiného stroje (např. F-16 nebo JAS-39), protože F-35A zmákne víc práce. Státy co nahrazují F-16 nákupem F-35A často berou menší počet než dosud měly, nikoliv asi náhodou (třeba v Belgii nahrazují 52ks F-16 počtem 34ks F-35A).

    Clanek: nejsem si jist, jestli do toho "krutě zjednodušeného" výpočtu jednotkové ceny slovenských F-16V nepatří místo ceny 1,6mld.€ ta cena 2,5mld€ za kompletní spektrum výbavy, pak jednotková cena stroje vyjde na 89mil.€/ks.

  • astor
    07:22 01.12.2018

    Polski kluci mají jako vždy velké oči a nahý zadek. Ale alespoň se nestydí, i když veřejně potenciálního nepřítele neoznačí, definovat hypotetického nepřítele. Na rozdíl od naší vojenské doktríny, která ve své podlézavosti k Severoatlantickému paktu není schopna definovat státní a národní zájem a podle toho buduje české ozbrojené síly jako nájemní žoldnéřskou armádu, která nemá s českými zájmy dávno nic společného. Jinak přeji Polákům hodně úspěchů a dostatečný výkon národní ekonomiky, aby dokázali své zbrojní programy ufinancovat a nemuseli si na ně půjčovat tak,aby zadlužili několik dalších generací Poláků.

  • flanker.jirka
    22:21 30.11.2018

    Clanek: to už můžeme rovnou říct, ať zkusí Poláci českou cestu. Migy 29 vyměnit za W3A Sokol a SU 22 za Alcy :-)

    Ale jsou na tom s myšlením jinde než u nás a předpokládám, že náhradou SU 22 hudební něco, co bude schopné operací SEAD. Mají pro ně stále střely CH58. Žádný pro F 16 nemají, možná nějak žádnou ani ve verzi CJ.

  • Trener
    21:31 30.11.2018

    Pokud to půjde, ať si koupí nějaké F-35, pokud ne, tak ty nejlepší F-16 minimálně z důvodu unifikace.

  • Lukas
    20:48 30.11.2018

    Kolego Tecka - ja zawodowo pracuje przy inwestycjach wartych setki milionów a czasem i miliardów złotych. Gdyby sumował całkowity koszt projektów przy których brałem udział w ostatnich 8 latach to zapewne na jedną eskadrę by wystarczyło...

    Ale ja umiem liczyć i wiem gdzie się mieści nasz budżet...
    A nasz budżet to poziom bliższy Holandii niż "niedofinansowanych" Niemców

    Za kilka lat po dostawie nowych amerykańskich zabawek % udział kosztów utrzymania w budżecie wzrośnie - i nie ma szans na to by wzrost gospodarczy kompensował wzrost kosztów bieżących oraz inflacje...

    Zwłaszcza że wspaniały minister zadbał o to by młodych emerytów nie brakowało...
    A jeszcze ciche dofinansowanie innych resortów - jak modernizacja dróg lokalnych za pół miliarda z budżetu MON - fajnie.

    24 F-35 i 48 F-16 - ponad 100 pilotów z których każdy powinien wylatać ok. 180 h...

    72 maszyny w 3 bazach Świdwin, Krzesiny i Łask...
    Oby przy okazji rozbudowano bazy o dodatkowe pasy, bo jakoś nie widzę by Z-5 z generalnej cośkolwiek w tej sprawie "zaradziło"

    A SP to nie tylko samoloty myśliwskie...

  • Clanek
    19:38 30.11.2018

    Flanker.jirka
    Jen ad absurdum vyhoneny priklad pro podtrzeni pointy ;)

  • Shania
    19:30 30.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Polaci mají velký problém, že rusové z Kaliningradu mají pokryté prakticky celé Polsko, a než potlačí systémy dlouhého dosahu... dle mého názoru na rozdíl od nás nemají tedy moc na výběr..

    Jen jedna letka F-35 by výrazně zvedlo efektivitu jejich F-16 a dalších jejich systému - min patriot a himars.

    Pokud jim přijde cena příliš vysoká, což z dlouhodobého hlediska není, protože cokoliv jiného jim jen těžko vydrží 40let.

    Další možnost je nakoupit letku F-35 a doplnit to F-16 a časem jejich nejstarší kusy nahradit za něco jineho.
    ---

    redakce se s 14mil usd docela trefila:)
    Tady je to co předpokládá, že zaplatí Belgie.

    34 F-35A za 4 miliard euro ($4.55 billion)
    Pruměrná cena 117,6 mil euro($133,8 mil)
    Flyaway 76 mil euro (cca $86 mil) for one F-35A - *34 = 2,miliard euro

    pilot training, hangars and upkeep until 2030 1,42 miliard euro - 7y slow ramp up



    První dodávka v 2023, objednáno konec 2018, tedy dodání během 3-4roku.

    Celková cena za 40let
    12,4 miliard euro
    364,7mil euro stroj / 40let
    600 million euro ($684 million) pod odhad Belgicke vlady

    Provozní náklady 229mil euro ročně za 34 strojů, 54x F-16 je stojí 222mil euro
    30% větší cena za letovou hodinu, o cca 38% nižší počty strojů, budou tedy nejspíš lítat víc jak F-16.

    The total price of the deal, including the jets, pilot training, hangars and upkeep until 2030 was worth 4 miliard euros, Vandeput said, compared with the original budget of 4.6 miliard euros.

    Over the 40-year life of the aircraft, the deal will cost Belgium 12.4 miliard euros, rather than the 15 miliard euros first projected, he said.

    Letová hodina USAF je 29k usd, 8,5 je unit level manpower a 5 unit operations


    PL - když vyjdu z čísel výše (předpokládám, že zázemí tu bude levnější, rozloží se na na větší počet strojů, ale zase Belgii odpustili náklady za vývoj 375mil usd, což u PL nemusí nastat)

    Flyaway 40x76 = 3 miliard euro
    117-76=41 41*40=1,6miliard na 7let
    364,7*40=14,588 miliard za 40let /16,6miliard usd

    Ale letová hodina USAF je 29k usd, z toho 8 je unit level manpower a 5 unit operations
    F-16C/D 26k z toho 10 unit level manpower a 6 unit operations

    Položky spojené s personálem je 40% částky za provozu F-35, takže se dá předpokládat, že provoz v PL bude levnější než v Belgii.

  • Tecka
    19:10 30.11.2018

    Forumowy kolega Lukas , jakiś taki sceptyczny ..a tu piątek ,po całym tygodniu pracy... Wróciłem wczoraj z Lubelskiego i muszę przyznać,ze tam to wieje chłodem od wschodu... a miasto Lublin coraz piękniejsze i zadbane
    Ps. A kolega to wie ile (tak naprawdę) szwęda się pieniędzy po naszym kraju ? ..i nie mierzmy niżej niż Belgia ;)

  • flanker.jirka
    18:57 30.11.2018

    Omezený počet F 35 bude lepší než cokoliv jiného z té nabídky. Dvoumotoráky nepotřebují.

    Clanek: 500 hodin na rok pro jednu mašinu a to se děje v které zemi?

  • Martin23
    18:27 30.11.2018
    • (13)

    Poláci s mindrákem zneuznalé mocnosti lezou USA do řitě.

    Nakoupí hromadu letadel a stejně zůstanou vazaly.

    A kupovat F 35 to je teprve blázinec.
    USA je potřebují prodávat, aby se jim tahle šílenost zaplatila a zároveň jim vyhovuje, když tyhle přepadové stíhače, které pošlou na Rusko nebudou jejich, až si budou ověřovat, jestli ruská PVO nebo jejich neviditelné letectvo.

  • Lukas
    18:03 30.11.2018

    Bez emocji
    Nie będzie 64 nowych maszyny, ani 48...

    32 jest bardzo mało prawdopodobne
    24 F-35 to realna liczba....

    Tylko trzeba zamówić dziś to dostawy będą - w 2028 - akurat MiGi pójdą do...
    muzeum

    Inna sprawa to ciekawi mnie inny projekt - F-15X

  • Tecka
    16:52 30.11.2018

    Rase
    To nawigacja może nam się jeszcze trochę poprzesuwać w nieodległej przyszłości ...na przykład,szwedzkie kompasy wskazują południe jako kierunek ;)

  • Jirosi
    16:34 30.11.2018

    Výpočet je jen klasická matematiky provozu... U nás jako u kontraktu na SR pláčeme nad malým počtem, což ale jen zvyšuje jednotkovou cenu.

    Popravdě by získaly jen další stroj co by jim umožnil překlenout dobu, až ty F-16 budou dosluhovat a bude se natahovat nástupce vs přidání náletu hodin.

    Celkem by mně zajímalo, co by pak vycházelo ten Kanaďanům... Ovčané to chtěli, občané si to taky zaplatí.

  • Rase
    16:22 30.11.2018

    taky si myslím, ona F-35 by pro ně byla skvělá, jen nebude hned - nevím zda se obdobně čeká i na jiná letadla, nebo se jen zdá že výroba běží / nabíhá pomalu (?) Pokud jde o F-16, tak taková verze block 70/72 je jediná smysluplná. Snad nekoupí nějaké olétané uloženky z pouště, aby ušetřili pár peněz za samotný nákup - víc pak zase vyhodí za údržbu. Je docela sranda, jak se na východě Evropy začíná dařit F-16 a na západě zas F-35.

  • Clanek
    15:54 30.11.2018

    To ze maji americani lip rozdane karty je u Polaku jasne, ale F-15 nebo F-18 by mi teda v jejich pripade davala smysl ze vseho co se nabizi dalece, dalece nejmin. Cokoliv koupi se koupi na 30-40 let a proc se na 40 let zasekat s sice dnes jeste modernim, ale celkove proste prekonanym !dvoumotorakem!? Chapu to v pripade Izraele, ktery uz ma na F-15 zazemi a pekne tak rozlozi zatez mezi dva typy (a nespolehne se slepe jen na jeden), to je ale jina situace nez nasi severni sousede.
    Mno uvidime, z pohledu podpory Boeingu to samozrejme smysl dava, jen kvuli polakum doufam, ze se k necemu takovemu nenechaji ukecat.

Stránka 1 z 2