Na padlé české vojáky vzpomínali i v Kábulu a Bagrámu
- 10. 7. 2015
- 24 komentářů
- Tisková zpráva
Uběhl právě rok od sebevražedného útoku v afghánské provincii Parwan, kdy tragicky zahynulo pět českých vojáků z 2. strážní roty BAF. Tuto smutnou událost a památku na své kolegy a kamarády si připomenuli také vojáci ze 4. strážní roty BAF spolu se koaličními kolegy ze základny Bagrám a s příslušníky 11. úkolového uskupení AČR RS a 14. jednotky NSE působící na Kábulském letišti HKIA (Hamid Karzai International Airport).
Vzpomínkovou akci odstartoval 8. července 2015 již v 02.30 hod. běžecký maraton, kterého se na základně v Bagrámu zúčastnilo 16 vojáků. Následoval běh na 5 kilometrů, kde krom desítek dalších vojáků uctili památku svých kolegů a kamarádů nadporučík Petr B., nadrotmistr Radim M. a rotmistr René T. během v plné výstroji a se zbraní na hrudi.
Během celého dne probíhaly ještě další turnaje, jako například fotbal, střelecká soutěž, silový trojboj, stolní tenis a stolní fotbal.
Závěrem celé pietní akce bylo shromáždění českých a koaličních vojáků v kinosále, kde pronesl vzpomínkovou řeč velitel 4. strážní roty kapitán Marek Jeřábek. Věnoval velkou pozornost účelu konání této pietní akce ve spojitosti se sportovním kláním a hlavně znovu připomenul přesný sled tragických událostí, které vedly k tragické události.
Poté předal slovo veliteli 11. úkolového uskupení AČR RS plukovníku Davidu Schnábelovi, který ve svém osobním prohlášení pronesl mimo jiné „Všichni prožíváme ve službě vlasti někdy těžší, jindy zase ty dobré dny. Dnes to ale není o nás. Dnes je to o těch, co ve službě ztratili to nejcennější - svůj život. A proto i za ně musíme dál a hrdě nosit svoji uniformu. A být hrdi na ně a na to, že byli jedni z nás.“
Dále se pietního proslovu ujala i zástupkyně velvyslance České republiky v Afghánistánu Markéta Hájková, US velitel Task Force SOLID (velitelství SOLID, Bagram) podplukovník Miller a závěrečnou motlitbou ukončil vzpomínkovou pietu kaplan 4. Strážní roty nadporučík Jaroslav Z.
„Davide, Ivo, Libore, Jane, Jaroslave……. NIKDY NEZAPOMENEME!!“
Zdroj: army.cz
Související články
Souboj českých a britských stíhačů skončil nerozhodně
Předletové a poletové briefingy, desítky vzdušných soubojů víceúčelových nadzvukových letounů ...
- 18.03.2015
- 29 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Českem projede konvoj obrněných vozidel Stryker
Průjezd celkově 516 amerických vojáků v obrněných transportérech Stryker a doprovodných vozidlech ...
- 17.03.2015
- 195 komentářů
- Mgr. Hana Zelená
Občané České republiky vítají vojáky NATO a hlásí se k demokracii
Vyškov na Moravě byl jedním ze tří míst, kam včera dorazila kolona amerických vojáků vracejících ...
- 31.03.2015
- 157 komentářů
- Mgr. Hana Zelená
Mongolský Khaan Quest 2015 s českou účastí
Slavnostním ceremoniálem dne 20. června 2015 ve výcvikovém prostoru „Five Hills“ na území Mongolska ...
- 22.06.2015
- 2 komentářů
- Redakce AN
murphy o čom to točíš? Napísal som len pravdu, že tak ako pre bežných afgáncov kedysi boli okupantami briti, potom sovieti tak sú pre nich dnes okupantami vojaci NATO
murphy o čom to točíš? Napísal som len pravdu, že tak ako pre bežných afgáncov kedysi boli okupantami briti, potom sovieti tak sú pre nich dnes okupantami vojaci NATO
ardz, kúp si prvú letenku do Afghanistanu ak sa ti nepáči žiť v prosperujúcej demokratickej krajine a pridaj sa k tým čo túžia po raji a pannách. Netrolluj tu, neurážaj tu pamiatky ...Zobrazit celý příspěvek
ardz, kúp si prvú letenku do Afghanistanu ak sa ti nepáči žiť v prosperujúcej demokratickej krajine a pridaj sa k tým čo túžia po raji a pannách. Netrolluj tu, neurážaj tu pamiatky hrdinov. Pokiaľ si zapneš tv, pustíš teplú vodu, naješ sa teplého jedla, naštartuješ auto atď. - Buď rád za to čo máš a že žiješ v tom čo žiješ. Že si môžeš kúpiť diamantový prsteň manželke a dať jej ho na prst v kostole bez toho aby ti tam niekto zakričal - Allahu Snackbar a odpálil ti kostol.Skrýt celý příspěvek
"Pre domácich obyvateľov sme príslušníkmi cudzích vojsk, okupantami. Aj nejakí slováci tam už zahynuli. Naši vojaci tam nemajú čo robiť." To je neuvěřitelné co ty jsi za zm..a. ...Zobrazit celý příspěvek
"Pre domácich obyvateľov sme príslušníkmi cudzích vojsk, okupantami. Aj nejakí slováci tam už zahynuli. Naši vojaci tam nemajú čo robiť."
To je neuvěřitelné co ty jsi za zm..a. Ty nejsi nic jiného než lidský odpad.Skrýt celý příspěvekNo na Slovensku mame 86 % veriaceho obyvatelstva, takze je logicke, ze aj v ozbrojenych silach su knazi. A to ci katolicki, ako aj reformovani. Zvysnych 13 % populacie ma moznost ...Zobrazit celý příspěvek
No na Slovensku mame 86 % veriaceho obyvatelstva, takze je logicke, ze aj v ozbrojenych silach su knazi. A to ci katolicki, ako aj reformovani. Zvysnych 13 % populacie ma moznost navstivit psychologa. Podla mna je to postacujuce, kedze pokial ma niekto Turbo specialnu vieru, tak vie ist na omsu v case svojho osobneho volna. Pripadne na velkych zahranicnych zakladniach, ako napr. v Afganistane vyhladat omsu inom jazyku. Na rozhovor o problemoch je v podstate jedno akeho je kto vierovyznania. Ved tema je velmi podobna.Skrýt celý příspěvek
Armáda platí kaplany i psychology, je na každém jednom soudruhovi, koho si vybere při hledání pomoci. Co jsem tak slyšel, na misích i spousta ateistů dává přednost knězi (ale je to ...Zobrazit celý příspěvek
Armáda platí kaplany i psychology, je na každém jednom soudruhovi, koho si vybere při hledání pomoci. Co jsem tak slyšel, na misích i spousta ateistů dává přednost knězi (ale je to jpp!).Skrýt celý příspěvek
jancz Nevím jak na Slovensku, ale v ČR má možnost vyslat kaplana do armády či do vězeňské služby oficiálně registrovaná církev či náboženská společnost. Tj. církev, která splní ...Zobrazit celý příspěvek
jancz
Nevím jak na Slovensku, ale v ČR má možnost vyslat kaplana do armády či do vězeňské služby oficiálně registrovaná církev či náboženská společnost. Tj. církev, která splní požadavky dané zákonem.
Např. Vámi zmíněný Islám, tj. Společenství islámských obcí tuto registraci nemá.Skrýt celý příspěvekDeutschmann: no právě v USA to řeší sekulární organizace, že je to protiústavní platit ze státní kasy kněze jednoho náboženství a ne ostatních, proto stát má v tomhle být ...Zobrazit celý příspěvek
Deutschmann: no právě v USA to řeší sekulární organizace, že je to protiústavní platit ze státní kasy kněze jednoho náboženství a ne ostatních, proto stát má v tomhle být nestranej, tím že ho platí porušuje právě onu nestrannost státu
Niko: no to ale není argument, že jich tu moc není v tom nespočívá svoboda náboženství, ta je o stejných podmínkách pro každou víru, protože stačí i jeden v celé armádě a už je problem a to nemluvím o těch to jsou bez víry, platí stát i profesionálního psychologa, protože kaplan není psycholog žejo, podle mě se to nijak neřeší právě kvůli té tradici a zvyklostem ale to nemá nic s racionalitou a dodržováním sekulárního zákona nic společného
kaplani z každého náboženství by měli být vítání v naší armádě, ale ne placeni za peníze státu v tom je podle mě ten problémSkrýt celý příspěvekPokial viem, v OS SR su aj ini knazi ako katolicki. Teda evanielicky, luteranski, atd... Islamskych a hinduistickych vzhladom na to, ze podiel ich veriacich na Slovensku je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokial viem, v OS SR su aj ini knazi ako katolicki. Teda evanielicky, luteranski, atd... Islamskych a hinduistickych vzhladom na to, ze podiel ich veriacich na Slovensku je zanedbatelny, predpokladam, ze nemaju. :)Skrýt celý příspěvek
jancz: Pokud já vím, tak většina knězů funguje jako otec Mulcahy v seriálu M.A.S.H.. Nejsou tam jen jako katoličtí knězi, ale jako zpovědníci, kamarádi, psychologové, pomocníci. Zobrazit celý příspěvek
jancz:
Pokud já vím, tak většina knězů funguje jako otec Mulcahy v seriálu M.A.S.H..
Nejsou tam jen jako katoličtí knězi, ale jako zpovědníci, kamarádi, psychologové, pomocníci.Skrýt celý příspěvekmůj komentář bude trochu off topic, ale nikomu nepřijde divné, že máme z našich daní platit v armádě křesťanské kněze? pokud vím tak máme svobodu náboženství, takže pokud chce stát ...Zobrazit celý příspěvek
můj komentář bude trochu off topic, ale nikomu nepřijde divné, že máme z našich daní platit v armádě křesťanské kněze? pokud vím tak máme svobodu náboženství, takže pokud chce stát platit kněze křesťanské tak by taky měl v armádě zaměstnat představitele islámu, hinduismu, budhismu, a všech ostatních, protože jinak je to jasné porušování zákona ne? buď bude stát přispívat na všechny nebo na žádné, tak proč je tam jenom křesťanský kněz? co když ti vojáci byli ateisté? není to tak trochu "nadržování" a argument z tradice není argument, nebo si ho ti vojáci platí ze své kapsy toho kněze?Skrýt celý příspěvek
to RiMr71: Souhlasím s Vámi v tom, že je potřeba s nimi bojovat. Vůbec ale nesouhlasím se způsobem boje, jenž je preferován a adorován jak Vámi, tak Západem (resp. Američany) ...Zobrazit celý příspěvek
to RiMr71:
Souhlasím s Vámi v tom, že je potřeba s nimi bojovat.
Vůbec ale nesouhlasím se způsobem boje, jenž je preferován a adorován jak Vámi, tak Západem (resp. Američany) - tj. "u nich prostřednictvím našich vycvičených jednotek".
Co byly Zikmundovi, té lišce ryšavé, platné vycvičené jednotky z poloviny Evropy? Co zmohly v neregulérním/asymetrickém (z tehdejšího úhlu pohledu vojenského profesionála) boji proti fanatickou vírou zaslepeným a odhodlaným bezzemkům?
Já bych byl raději, kdyby se mezi těmi muslimskými puritány tajně podněcovaly sektářské rozmíšky, manipulovalo jedněmi proti druhým. Pro eliminaci nepřítele není nic účinnějšího než vyvolání "bratrovražedných" krvavých střetů.
I Zikmund to nakonec pochopil, a husité se vybili mezi sebou.
Ale my ne, my budeme pořád dokola posílat křižácké výpravy (na něž "islamisté" čekají jak na smilování boží, protože legitimizují jejich krutovládu), které se za obrovských nákladů uvítězí ke stažení a strategické porážce (ze všeho nejdřív ovšem zničíme své potenciální spojence).
Takže můj recept je takový: snažit se o to, aby např. pohlaváři ISIL z Rakká začali osnovat pikle proti těm z Mosulu.
Ale jinak přímo nezasahovat. Ony když budou chtít, tak tam státy jako Turecko, Pákistán, a Irán sjednají pořádek rychle. To, že nechtějí (resp. podporují každý ty svoje dlouhobradé favority), totiž také znamená, že tam Západ úspěšný nebude, ani kdyby se přetrhnul.Skrýt celý příspěvekrimr ak sú tam rusi tak tam nemajú tiež čo robiť otecko naši demokraticky zvolení politici aj povolili prelet bombardérov NATO cez naše územie aby mohli bombardovať srbsko a tým ...Zobrazit celý příspěvek
rimr ak sú tam rusi tak tam nemajú tiež čo robiť
otecko naši demokraticky zvolení politici aj povolili prelet bombardérov NATO cez naše územie aby mohli bombardovať srbsko a tým aj tí ktorí ich volili majú krv na rukách.
Afganistan okupovali briti, potom sovieti, teraz NATO čiže USA a nikto z nich celý afganistan nedobyl. Pre domácich sú briti, či sovieti, či američania, česi, slováci cudzími vojskami.
Al kajdu vytvorili USA pre boj proti sovietom v afganistane.
Generál Wesley Clark hovoril o pláne pentagonu napadnúť 7 krajín, medzi nimi aj afganistanu
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekardz... jste si opravdu jistý, že proti vojákům NATO stojí rodili Afghánci? Usáma byl saud, Zarkáví Egypťan a co víme, tak nyní se tam dostávají iráčané a z dalších muslimských ...Zobrazit celý příspěvek
ardz... jste si opravdu jistý, že proti vojákům NATO stojí rodili Afghánci? Usáma byl saud, Zarkáví Egypťan a co víme, tak nyní se tam dostávají iráčané a z dalších muslimských zemí.... uniká mi pointa, proč by místní ničili vybudované mlékárny, přehrady, školy, proč by, de facto po třicet devíti letech-od roku 1984, co tam vlez Rus, nechtěli mírový a klidný život, proč by se chtěli dále mlátit po hubě, nejen vojáky NATO... ano, NATO musí odejít, a to, co nejdříve, ale mělo by se postarat, aby z Afghanistánu už nikdy nebyla základna teroristů jako před 11/9, nebyl další Madrid, Londýn...
a ti kluci tam loni za tyto myšlenky položili život. Pokud se vám to ale nelíbí, co vím, tak existují politické strany, které by vojáky stáhly okamžitě, jen nemají mandát, tak je volte, vyhrajte a budete spokojeni, ti vojáci tam byli vysláni našimi tzv. demokraticky zvolenými politiky..těm nadávjte.Skrýt celý příspěvek...jo tak... já že mluvil o "našich"... :) Ale k věci - osobně to beru tak, že nevěřím, že pokud dáme těm chlapcům se slovní zásobou omezenou na "alhkbar" pokoj, tak oni dají ...Zobrazit celý příspěvek
...jo tak... já že mluvil o "našich"... :)
Ale k věci - osobně to beru tak, že nevěřím, že pokud dáme těm chlapcům se slovní zásobou omezenou na "alhkbar" pokoj, tak oni dají pokoj nám. Nemůžou. Chtějí jít do ráje - ty panny atd nedostanou za ježdění autobusem, nebo mlácením kladivem v kolbence. A než to nastane, tak malý harém mladičkých křesťanských kurviček/otrokyň a občasné bárbekjů zajatců na náměstích a stadionech ve jménu Alláha taky není k zahození. U nich už docházejí, nepochybuju o tom, že s jídlem roste chuť a dřív nebo později, pokud to necháme přerůst do podoby regulerního státního útvaru, si dojdou pro zásoby "masa" a vstupenek do ráje k nám.
A jestli už tedy s nimi máme bojovat, tak ať je to u nich prostřednictvím našich vycvičených jednotek, než u nás prostřednictvím bouchajících cukráren se školním zájezdem.
Když budu parafrázovat letité fráze "U Madridu se bojuje za Prahu" a "U Buzuluku se bojuje za Prahu", tak myslím, že s klidným svědomím můžeme přidat "U Kábulu se bojuje za Prahu". A snad i víc, než v těch předešlých verzích.
Samozřejmě, to, že naši vojáci cedí krev v boji proti nečemu, co si sem dobrovolně vozíme a sluníčkově vítáme, je věc druhá... :(Skrýt celý příspěvekV Afganistane padli pri plneni povinnosti traja slovenski vojaci. rotny. Daniel Kavuliak zo straznej roty padol na letisku v Kandahare pri strelbe afganskeho vojaka-Talibanca na ...Zobrazit celý příspěvek
V Afganistane padli pri plneni povinnosti traja slovenski vojaci.
rotny. Daniel Kavuliak zo straznej roty padol na letisku v Kandahare pri strelbe afganskeho vojaka-Talibanca na patrolu slovenskych vojakov. Dvaja dalsi vojaci boli zraneni.
npor. Eduard Makovnik a rotny. Patrik Frastia obaja prislusnici sil pre specialne operacie od 5. PSU padli v Kabule pri utoku IED na prechadzajucy konvoj specialnych sil. Z nimi padol aj jeden American.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...