Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen
- 17. 11. 2018
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.
V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.
Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.
Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).
Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.
Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.
Litening 4i; větší foto / Armáda ČR
Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.
První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.
„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.
Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.
„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.
Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.
Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).
Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael
Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.
Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.
Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.
K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.
Zdroj: army.cz, Czech Air Force
Související články
Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...
- 23.09.2018
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem
Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...
- 08.10.2018
- 224 komentářů
- Jan Grohmann
Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky
U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...
- 29.10.2018
- 45 komentářů
- Tisková zpráva
Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety
Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...
- 01.11.2018
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
flanker jirka souhlas s tebou, ze vyvoj alcy byl spatne smerovan a ze se melo jit jinou cestou, ale o tom sem drive psal :) Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ...Zobrazit celý příspěvek
flanker jirka
souhlas s tebou, ze vyvoj alcy byl spatne smerovan a ze se melo jit jinou cestou, ale o tom sem drive psal :)
Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ze v cesku byly zachovani vyrobni kapacity pro tento druh letadel a ze nezanikly (bez ni by holt nebylo ani 39ng).
To jakou melo tehdy vlastnickou stukturu...prave ze pispelo k tomu, ze se tam cpalo neco, co bylo zcela zbytecne.
Ale jeji pozitivum bylo to, ze umoznilo zachvat jak dodavatele, tak pomohla vychovat/udret konstuktery v oboru.
A cesko ted potrebuje znovu dalsi podobny statem financovany projekt, a bude jedno jestli to bude ev-55/l-610 novy cmelak, trener ci cokoliv. Dulezite je aby byly zachovany vyvojove kapacity a novi konstrukteri meli kde delat, aby zustali v oboru.
Za par let az zacnou stari odchazet a nebude je mit kdo nahradit, protze zadny projekt nebude rozpracovan bude uz ponekud pozde.
projekty co bych rad videl financovane by bylo nove vrtulove letadlo o stredni kapacite (ala l-610/ev-55) , novy trener a uplne zcela nove pro cesko vrtulove bitevniky ala amicky program of/x (ci jak) - tam je misto pro stovky letounu.Skrýt celý příspěvekscoty A ten tebou zmineni bren...to myslis VAZNE ? Tak na jedne strane nechces aby armada financovala zachranu podniku pres objednavku alcy, ale u objednaneho brenu, ktery byl ...Zobrazit celý příspěvek
scoty
A ten tebou zmineni bren...to myslis VAZNE ? Tak na jedne strane nechces aby armada financovala zachranu podniku pres objednavku alcy, ale u objednaneho brenu, ktery byl evidentne podrumerne kvality, kdy jeho objednavkou pro ceskou armadu umoznila dokonceni jeho vyvoje a vyrobeni kvalitni zbrane ve forme bren 2.Skrýt celý příspěvekscoty Tak to si skutecne projdi trosku podrobneji historii alcy, o ni byl zajem, z africkych statu, a tusim ze dokonce i z asie, ale amici s jejim vyvozem nedali souhlas, tak to ...Zobrazit celý příspěvek
scoty
Tak to si skutecne projdi trosku podrobneji historii alcy, o ni byl zajem, z africkych statu, a tusim ze dokonce i z asie, ale amici s jejim vyvozem nedali souhlas, tak to padlo. A po par takovychto nesouhlasech to ostatni prestali zkouset.Skrýt celý příspěvekjirosi Tobe to mozna uniklo, ale mezi alcou a 39 moc rozdilu neni. Jediny rozdily jsou tam vynucene upravy kvuli zabudovani jine elektroniky a jineho motoru. Takze at se ti to ...Zobrazit celý příspěvek
jirosi
Tobe to mozna uniklo, ale mezi alcou a 39 moc rozdilu neni. Jediny rozdily jsou tam vynucene upravy kvuli zabudovani jine elektroniky a jineho motoru.
Takze at se ti to muze zdat divne, tak drakove je 39ng daleko pokrocilejsi nez alca.
A ne , skutecne nevidim duvod k cemu by nam bylo vic gripenu, navic na cem by trenovali piloti ? Kdyz cesko krome alcy nic jineho nema.Skrýt celý příspěvekScotty: opět zaměňuješ záminku s důvodem. Důvod proč byla nevole nakupovat nadzvuky nebyly L-159, ale výrazná pacifistická nálada ve společnosti. Flanker.jirka: opět nesmysl. Dnes ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: opět zaměňuješ záminku s důvodem. Důvod proč byla nevole nakupovat nadzvuky nebyly L-159, ale výrazná pacifistická nálada ve společnosti.
Flanker.jirka: opět nesmysl. Dnes má onu uvažovanou výzbroj a výstroj, kde jaký práškovací stroj. A v době L-159 ji měly Hawk 200. Dnes ji dostávají letouny jako M346, z čehož má nemálo lidí poluce.Skrýt celý příspěvekskelet: ALCA není zprasený projekt, to letadlo funguje, Golden Eagle se mi líbí pro dobrý poměr cena/výkon/možnosti. Pořizovací cenu má jinde než Gripen a zvládne prakticky vše ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: ALCA není zprasený projekt, to letadlo funguje, Golden Eagle se mi líbí pro dobrý poměr cena/výkon/možnosti. Pořizovací cenu má jinde než Gripen a zvládne prakticky vše stejné.
...nákup nadzvuku byl od počátku v plánu, změna z nákupu 36 Gripenů na pronájem se udála po nutnosti sanovat škody po povodních. Politické ambice nabažit se peněz a určení toho co armáda opravdu dostane, lze vidět v případech okolo Topolánka -Dalíka a okolo Kalouska-Parkanové. S tím toho moc nenaděláme, pořád platí, že až na Dalíka, jde o slušné a řádné občany ČR zvolené (nebo uměle instalované) do politických funkcí.
Členem NATO se ČR stala v roce 1999, ne 1998, musíte připočíst i to, že pokud jsme se chtěli stát členy museli jsme již delší dobu předtím směřovat koncepci armády a její vybavení, tak abychom měli nějakou kompatibilitu, o tom že jednoho dne upustíme od ruské výzbroje se rozhodlo už tím, že pod Alcu se neplánovalo nic integrovat, přestože sklady a výrobní kapacity jsme v té době měli (na to se ná dokonce ptali Indové, které taková schopnost nést obojí druh výzbroje, zajímala). Spoustu toho se odehrálo ještě před samotným vstupem. Ano, tehdy se operovalo s plnou parádou pro Alcu, než jim bylo vysvětleno, že by jim měli doktoři vyměnit prášky a přestat poslouchat zalobbované (nebo možná uplacené) "odborníky."Skrýt celý příspěvekTen "FA-50 Golden Eagle" je podobnější Gripenu, než Alce.. I ta cena je blíže Gripenu... Ale je pravdou, že v tom letadle je všechno čím by byla ideální L-159... Jen by mně ...Zobrazit celý příspěvek
Ten "FA-50 Golden Eagle" je podobnější Gripenu, než Alce.. I ta cena je blíže Gripenu...
Ale je pravdou, že v tom letadle je všechno čím by byla ideální L-159...
Jen by mně zajímalo zda by vývoj takového letounu nebyl trošku mimo možnosti Aera v té době.Skrýt celý příspěvekskelet Ano, na hlasy proč nadzvuk když máme L159 si dobře vzpomínám. flanker.jirka Opravdu si nemyslím že jsme tak chudí aby jsme museli kupovat místo plnohodnotného stíhače ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Ano, na hlasy proč nadzvuk když máme L159 si dobře vzpomínám.
flanker.jirka
Opravdu si nemyslím že jsme tak chudí aby jsme museli kupovat místo plnohodnotného stíhače zrovna FA-50.Skrýt celý příspěvekScotty neshodneme, protože dáváš záminku jako důvod. Ale řekněme si na rovinu, kdyby nebylo 11/9/2001, tak by bylo obtížné protlačit samotný nákup nadzvuků. Hlasů proti nákupu ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty neshodneme, protože dáváš záminku jako důvod. Ale řekněme si na rovinu, kdyby nebylo 11/9/2001, tak by bylo obtížné protlačit samotný nákup nadzvuků. Hlasů proti nákupu nadzvuků bylo hodně.
Flanker.jirka: tvá nechuť k L-159 je známá (a láska k T-50 rovněž). L-159 je zprasený projekt ministerstvem obrany, přičemž všechny politické strany si z obrany udělali kasičku pro plnění svých rozpočtů.
Vstup do NATO je rok 1998, vzlet L-159 je rok 1997 a v té době se stále operovalo s TIALD, Maverickem, Vintenem, Brimstonem a tankováním ve vzduchu.Skrýt celý příspěvekScotty: letadlo s podobnou avionikou jako Alca a možnostmi stíhače existuje, bohužel ne v ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: letadlo s podobnou avionikou jako Alca a možnostmi stíhače existuje, bohužel ne v Evropě
https://nationalinterest.org/b...
...nakonec by se mohlo zjistit, že dokáže nahradit Gripen a bude i levnější na provoz.Skrýt celý příspěvekskelet: hanit tu MO není na místě, každý ministr by pro armádu chtěl to nejlepší a dostatek financí na všechny projekty, utlo se to finančně, bez toho se mohl na MO aparát stavět ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: hanit tu MO není na místě, každý ministr by pro armádu chtěl to nejlepší a dostatek financí na všechny projekty, utlo se to finančně, bez toho se mohl na MO aparát stavět třeba na hlavu. Toto stálo na politicích a ne na úřednících.
Při vstupu do NATO se dokonce někteří pokoušeli lobbovat za Alcy, jakožto příspěvek do aliančních operací, ale ejhle, dozvěděli se tam to samé, na co upozorňovali naši letci při vývoji, kteří v té době měli SU 22 a 25. Sice, že Alca nikam nedoletí, je pomalá, když už někam doletí, tak zase nezbyde místo pro výzbroj a že stejně přes západní avioniku ji stále to nejdůležitější pro součinnost v operacích chybí. Tak že vláda ČR byla ráda za to, že jim NATO odkývalo chemiky, pasivní systémy, speciály, polní nemocnici a my jsme rádi, že máme svůj díl do NATINAMDS.Skrýt celý příspěvekskelet Troufnu si tvrdit že Su-25 by bylo vyřazeno z výzbroje tak jako tak. Jenže armáda mohla jako náhradu požadovat víceúčelový stíhač. Ovšem jsou to jen spekulace a zjevně se ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Troufnu si tvrdit že Su-25 by bylo vyřazeno z výzbroje tak jako tak. Jenže armáda mohla jako náhradu požadovat víceúčelový stíhač. Ovšem jsou to jen spekulace a zjevně se neshodneme.Skrýt celý příspěvekFlanker.jirka.: plány byly takové jaké byly. Co z toho už udělali prasáci na ministertvu obrany je jiná věc. Mimochodem na L-159 se počítalo původně s průzkumnými kontejnery ...Zobrazit celý příspěvek
Flanker.jirka.: plány byly takové jaké byly. Co z toho už udělali prasáci na ministertvu obrany je jiná věc.
Mimochodem na L-159 se počítalo původně s průzkumnými kontejnery VintenSkrýt celý příspěvekSkelet: Letectvo máme stále jen 14x Gripen. Díky Alca máme jen spoustu vycvičených pilotů. Což jak jsme viděli v operacích v Lybie má svůj význam. Bohužel by je bylo nutné ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Letectvo máme stále jen 14x Gripen.
Díky Alca máme jen spoustu vycvičených pilotů. Což jak jsme viděli v operacích v Lybie má svůj význam. Bohužel by je bylo nutné přeškolit na "nadzvuk", ale lepší start jak od nuly.Skrýt celý příspěvekskelet: "počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: "počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku 21.století"
K tomu asi jen tolik, že ECM pod existoval pouze jako obrázek, přičemž nikdo se nikdy nepokoušel ani o podvěšení o ekvivalentu pro základní testy, nikdy nikdo nespecifikoval ani požadavky a kontejner by ani nespolupracoval s původní verzí RWR, který byl do letadla montován, RWR na to nebyl uzpůsoben. Nikdo se ani nesnažil vyzkoušet podvěsit jiný již dostupný kontejner z USA nebo NATO. Jak dlouho a za kolik peněž by se dospělo do fáze prototypu, když pouze vývoj kanonu Plamen trval přes deset let? To už by jste tu mohl tvrdit, že se pro Alcu plánovala funkce raketoplánu.
Průzkumný kontejner, to byla větší legrace, jedna nejmenovaná firma v Kunovicích dostala slušný bakšiš na "projekt integrace komponent kontejneru KKR 1 ze Su 22 M4 na L159, no " jak to asi mohlo dopadnout (integrace kamer vývojově 70. léra někde na východ od nás).Skrýt celý příspěvekScotty: a kdyby nebylo L-159, tak by se tvrdilo, že nám na tyto úkoly stačí Su-25 (které se kvůli L-159 vyřadily). Ale nejspíše by ve výzbroji bylo jen 14 Gripenů a pár Albatrosů ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: a kdyby nebylo L-159, tak by se tvrdilo, že nám na tyto úkoly stačí Su-25 (které se kvůli L-159 vyřadily). Ale nejspíše by ve výzbroji bylo jen 14 Gripenů a pár Albatrosů (tak jak u Slováků)
Podíl viny L-159 je čistá nula, spíše díky nim máme aspoň nějaké letectvo.Skrýt celý příspěvekJirosi Z armády právě jdou hlasy že že současný počet letadel a letových hodin nestačí na pokrytí AG schopností. Bohužel víc letadel není v plánu pořizovat takže armáda bude muset ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Z armády právě jdou hlasy že že současný počet letadel a letových hodin nestačí na pokrytí AG schopností. Bohužel víc letadel není v plánu pořizovat takže armáda bude muset opět improvizovat.
https://zpravy.idnes.cz/velite...
skelet
Pokud si pamatuji tak při osekání Gripenu se mluvilo tom že na AG útoky tu jsou L159 takže pro Gripen je to zbytečnost. Ruku v ruce s touhle úvahou přišlo to že 14 letadel stačí. To že dnes armáda provozuje 14 Gripenů určitě není vina jen L159 ale svůj podíl na tom měli.Skrýt celý příspěvekScotty: Jestli že se armáda vyjadřuje tak, že jí počet letových hodin stačí na vykrytí současných úkolů. Jaký mysl má jí přidávat další(AG)? Prostě vyhozené peníze do pronajatého ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: Jestli že se armáda vyjadřuje tak, že jí počet letových hodin stačí na vykrytí současných úkolů. Jaký mysl má jí přidávat další(AG)?
Prostě vyhozené peníze do pronajatého letadla. Přitom armádu trápí spousta dalších investičních problémů.
Skelet: Ta doba těch projektů by dnes měla sloužit jako odstrašení pro další vývoj.
Dnes už víme, nebo bychom měli vědět kolik armáda má a kolik může vydat na jednotlivé složky. A s tím mi přijde podstatně lepší pohled na 2x12 nadzvuků, než současná situace. Kdy dalších 10 nadzvuků suplují Alcy se svými schopnostmi.Skrýt celý příspěvekScotty: nesmysl. Gripenů se poptávalo 24 (o letku méně, než bylo počítáno v roce 93) a seškrtány byly na minimum, protože na to nebyla politická vůle, nikoliv peníze. S L-159 to ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: nesmysl. Gripenů se poptávalo 24 (o letku méně, než bylo počítáno v roce 93) a seškrtány byly na minimum, protože na to nebyla politická vůle, nikoliv peníze. S L-159 to naprosto vůbec nesouviselo.
Kapacity vzduch-vzduch to mělo jen kvůli tomu, že v pacifistickém prostředí začátku 21.století se počítalo jen s naháněním dopraváků. Cokoliv jiného bylo jedno politické velké fuj.Skrýt celý příspěvekskelet Pokud by tu v době pořizování Gripenu nebyla L159 tak si troufnu si tvrdit že poptávané počty víceúčelového letadla by byli vyšší. Téměř jistě by Gripeny nebyli osekány jen ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Pokud by tu v době pořizování Gripenu nebyla L159 tak si troufnu si tvrdit že poptávané počty víceúčelového letadla by byli vyšší. Téměř jistě by Gripeny nebyli osekány jen na air-to-air, vždyť 10 let se využívala jen třetina potenciálu Gripenu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...