Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Litening 4i pod stíhačkou JAS-39 Gripen; větší foto / Armáda ČR

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.

Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.

Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).

Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.

Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.


Litening 4i; větší foto / Armáda ČR

Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.

První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.

„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.


Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.

„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.

Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.

Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).


Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael

Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.

Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.  

Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.

K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.

Zdroj: army.cz, Czech Air Force

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová letadla L-39NG (Next Generation). Rakousko hledá náhradu za své zastaralé cvičné stroje Saab 105 a ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou možnosti náhrady? Česká armáda místo tanků T-72 zvažuje nákup nových nebo modernizovaných německých tanků ...

Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě konala největší slavnostní přehlídka ozbrojených a záchranářských složek České republiky za poslední ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější náklad. Testy proběhly v říjnu 2018 na střelnici Vidsel Test Range na severu Švédska.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Jara
    09:29 22.11.2018

    Larry, Scoty, Flanker a další
    Ohledně schopnosti REB u AČR jste zde nakousli velice zajímavé téma, myslím že takovéhle kapacity jsou pro vedení moderního boje možná důležitější než třeba nákup nového BVP a jestli je stav REB u AČR v takovém stavu jako nastiňuje Larry je to nanejvýš neuspokojivá zpráva, možná by si tato problematika zasloužila nějáký vlastní článek zde na AN vypadá to že je zde spousta přispěvatelů co by měli mnoho co říci

    Dále bych redakci AN poprosil o článek o evropském projektu dronu do kterého se naše Republika zapojila, vnímám to jako úžasnou novinku, která naši zemi zase o něco málo přiblíží tam kam naše republika patří,tedy vyspělého evropského státu po boku Německa, Francie

  • Scotty
    08:30 22.11.2018

    Larry
    Ok rozhodně sem nic dávat nemusíte. Pokud jste mě chtěl přesvědčit že schopnosti REB u AČR jsou nulové, očekával jsem víc než jedno marginální výběrové řízení a smotaný kabel před osmy lety.

  • Larry
    23:48 21.11.2018

    Larry
    Pokud máte nějaké další příklady rád se na ně podívám. Současný velitel praporu se celou svojí kariéru věnuje EB. Samozřejmě nemůžu soudit jek je schopný, ale vy máte určitě přesnější informace.

    Milý Scotty, žádné další info Vám už nedám. Ne, že by jsem je neměl, ale co mě poskytnete jako protislužbu. Nějaký slogan o gumách v Dejvicích??
    Pokud Vám info poskytnu, za 1/2 roku je budete vydávat za vlastní.
    Samozřejmě mám třeba jednu skutečně zajímavou .ppt prezentaci, kterou také zapomněli pánové z REBu na webu :-)))
    Tak příště.... a n věřte papír a web snesou docela dost. Skutečnost bývá diametrálně odlišná. Zpravidla mnohem horší. To platí i o AČR a MO.

  • Jara
    23:36 21.11.2018

    No skvělá zpráva, když se ČR zapojí do tak zajímavého projektu, ted už jen připojit se k Francii a Německu ve vývoji nástupce Typhoonu;)

  • Scotty
    22:40 21.11.2018

    skelet
    S tím vyřazením L159 to nebude tak rychlé. Je rozhodnuto provést revizi po 4000 letových hodinách a prodloužit životnost o dalších 8 let. Pokud dokážeš předpovědět co se bude dít po roce 2027 potom jsi nová Baba Vanga :)
    Já tipuji spíš jejich nahrazení dronem.
    https://www.janes.com/article/84737/czech-republic-joins-european-male-rpas-project

  • skelet
    21:38 21.11.2018

    Luky: budoucnost ? L-159 budou vyřazeny bez náhrady, zakoupí se 14letounů Jas-39C, nakoupí se k nim nějaké IRIS-T a Meteory a následně se zkrouhne rozpočet, takže se uzemní minimálně 1/4. A zkrouhnutý rozpočet bude trvat dokud nepřistane nějaký Gripen na sídlišti v Budějovicích.
    Snad si někdo nemyslí, že to dopadne jinak?

  • skelet
    21:36 21.11.2018

    flanker.jirka: v podstatě mě nezajímá jaké v rovině uvažujete, protože tu rovinu jste si nastavil sám sobě ve své hlavě :)

  • Luky
    19:01 21.11.2018

    Mike-winder je pro bitevník naprosto v pohodě střela (stejně bude zaměřovat krz HUD). Integrace 9X by nebyl velký problém, ale musely by se nakoupit. Pro Gripen jsou ale možné i špičkové evropské střely, jihoafrické (pravděpodobně cenově slušné), případně by bylo možné integrovat izraelské. Chtělo by to rozmyslet/poptat, jak do budoucna.....

  • flanker.jirka
    18:16 21.11.2018

    skelet: pořád to uvažuji v rovině, kterou jste nastavil údajným sklapem F 16 a F 15. Podívejte se jakou verzi sidewinderu má integrovanou Alca a co vše dokáží na druhé straně nosit vipery a strike eagly.

  • Rase
    15:52 21.11.2018

    Česká republika se oficiálně zapojila do evropského projektu EuroDrone (oficiálně MALE RPAS). Projekt sdružuje dále Německo, Francii, Španělsko a Itálii. Status pozorovatele má Belgie. Vývoj bude zahájen v roce 2019, první let prototypu se očekává počátkem roku 2023 a přibližně do dvou let má být připraveny první letouny pro zákazníky

    https://www.janes.com/article/84737/czech-republic-joins-european-male-rpas-project

  • cejkis
    12:10 21.11.2018

    Kdysi jsem si při pohledu na fotografii F16 nad Irákem 1991 s podvěšeným LANTRINem a ALQ131 říkal za jak dlouho bude obdobná technika u nás.

    Střelecký pod bychom měli, ale REB a klíčové schopnosti SEAD jsou na hony vzdálené.

  • Scotty
    11:38 21.11.2018

    Larry
    Pokud máte nějaké další příklady rád se na ně podívám. Současný velitel praporu se celou svojí kariéru věnuje EB. Samozřejmě nemůžu soudit jek je schopný, ale vy máte určitě přesnější informace.

  • skelet
    10:59 21.11.2018

    flanker.jirka: vedete spor sám se sebou. "není bezzubá" neznamená rovnající se stíhačkám, či dokonce nepřekonatelná. Za to co si pod tím vybavíte já fakt nemůžu. :)

  • Larry
    10:43 21.11.2018

    To Scotty
    "Larry
    Těžko se z jedné malé zakázky dá usuzovat funkčnost nebo nefunkčnost celého systému. Ostatně deset odborníků deset názorů."

    Dobře, tak se podívejte třeba sem:

    http://www.ok1cjb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=316:2-620&catid=4:email&Itemid=31

    Zvětšete si tu fotografii s koaxem na pneu. Podívejte se na antény, pro jaká jsou pásma.
    Myslíte si, že tohle by udělal odborník v oboru???
    A víte, proč to tak je??? Protože operátorem je v civilu vyučený kuchař, který kdyby vařil v hotelu, hosté zemřou hlady.
    A velitelé?? Ti mají jakousi vševojskovou fakultu kdesi ve Vyškově , jediné co je zajímá je jejich služební kariéra.
    Je libo další příklady schopností REBu AČR???

  • Gibon
    10:38 21.11.2018

    Scoty: Flanker:
    Aaa ospravedlnujem sa, citam termoviziu a hlava si vybavila noktovizor. Moja chyba, mam sa sustredit na jednu vec :-D Tymto je moj prispevok o 9.06 bezpredmetny.

    Ano samozrejme termovizia by bola super, vzhladom na priebezne doplnanie vybavenie UH-60M, tak ako nabiehaju jednotlive spôsobilosti, tak hadam/dufam bude aj to. Uz len z dovodu, ze 4 kusky by mali byt vybavene aj PTRS. Zatial nepotvrdene info JPP.

  • flanker.jirka
    10:20 21.11.2018

    Gibon: čekal jsem, že za ty peníze budete mít na vrtulniku alespoň nějaké průzkumné systémy. :-) Takhle jste mohli použít upoutaný balón, jako pozorovatelnu, fungovalo to i na začátku 20. století.

  • Scotty
    10:17 21.11.2018

    Gibon
    Proč by neměla jít termovize použít k zaměřování i ve dne? Technika a vojáci budou v termovizi svítit i ve dne.

  • flanker.jirka
    10:16 21.11.2018

    skelet: :-) jo, hypoteticky je to nepřekonatelný stroj. Realita je jinde.

  • Gibon
    09:06 21.11.2018

    Flanker: tak pouzivat pri dennych strelbach termoviziu, to chce veru kumst.

  • skelet
    08:44 21.11.2018

    Luky přesně tak :)

  • Luky
    08:15 21.11.2018

    Naše Alča, to je hydra, ta trhne prdel každýmu, ať je z Júesej, Ruska, Číny nebo Antarktidy nebo je Supák.....REB je pro děcka. :)

  • skelet
    07:08 21.11.2018

    strááááááášně dloooooooouhoooooo jsem je šponoval a proto mi realita uniká :)

  • flanker.jirka
    00:26 21.11.2018

    skelet: s REB jste to trefil, s ukončením provozu SU 22M4 přišla AČR o možnost operaci SEAD za využití SPŠ 141MVGE a střel CH 58 proti radarům.

  • flanker.jirka
    00:20 21.11.2018

    Gibon: můžete mít na UH 60 spojení jaké chcete, pokud ve výsledku musí navést palbu operátor pouze dalekohledem a nemá ani termovizi, tak je to pouze komedie pro tisk. Je jedno zda pozorovatel sedí na stromě nebojte vrtulníku. Až vám budou chodit data z UAV vybaveného alespoň termovizí a budou podporovat munici excalibur, nebo ji podobnou s laserovým navedením, tak to bude stát za zmínku. Zatím jsou to stále propagační pokusy o to zviditelnit předraženou techniku, v takových podmínkách vám to splní i z paluby Mi 8.

  • flanker.jirka
    00:11 21.11.2018

    skelet: jak dlouho jste napínal mozkové závity, než jste napsal toto: "mimochodmem L-159 má na kontě už pár F-16 a F-15 ;) Není to taková bezzubka jak si tady mnozí líčí :D"

    Asi by jste si měl uvědomit v čem spočívají scénáře s omezením určitých schopností, aby se dal vést výcvik. A na druhé straně využití simulaci, jako například když radarem Alcy simulujete činnost navedeni střely SARH (například AIM7 nebo R 27 v roli červených) které Alca v životě neponese. Realita vám uniká.

  • Gibon
    19:59 20.11.2018

    Mily Juraj, tomu sa hovori humor, alebo pokus o vtip. Asi nie moc podareny, alebo si ho len nepochopil. :-)

    Detaily cvicenia nie su verejne. Hrubo predpokladam, ze islo o overenie schopnosti DELOSYSu prijmat informacie o cieloch nepriamej palebnej podpory z netradicnych zdrojov a teda priamo z paluby vrtulnika. Pre DELOSYS boli objednane nove vysielacky, predpokladam opat harris falcon 3, mohli tiez overovat prepojitelnost a dalsie parametre. Ukoncenie vyvoja DELOSYSu je celkom cerstve.

    Ci sa nase UAV pouzil na cviceni neviem.
    Na cviceni za zucastnila jedna bateria Zuzan.

  • Jura99
    15:46 20.11.2018

    Gibon: nepochopil jsem poznámku která asi mířila na mě ".....vieme ponuknut pre vsetky staty, ktore sa rozhodnu pre upgrade F16 na verziu F16V konkurencieschopny produkt pre ich delostrelectvo. (Jura ani sa o to nesnaz)….". O co se nemám snažit ? Stejně tak jsem nepochopil navádění palby Zuzany z UH-60M, to je nějaký nový chytrý nápad navádět palbu dělostřelectva ze středně těžkého vrtulníku a vystavit nepříteli jeho osádku, když by to měl zvládnout třeba dron ? Pokud jsi myslel případ, že UH60M se náhodou pohybuje nad zajímavým cílem a přivolá mu zkázu skrze DELOSYS od jedné z 25ks Zuzan, která se rovněž náhodou pohybuje v dostřelu, tak budiž, ale záměrně hledat cíle středním vrtulníkem, nevím jestli tu snahu najít Blackhawku široké spektrum využití nepřeháníte.

  • Scotty
    12:30 20.11.2018

    Larry
    Těžko se z jedné malé zakázky dá usuzovat funkčnost nebo nefunkčnost celého systému. Ostatně deset odborníků deset názorů.

  • Larry
    11:26 20.11.2018

    A protože manuály k uvedeným zařízením jsou volně ke stažení na webu výrobců, znáte jejich TTD a můžete odhadovat jejich možnosti. Jistou proměnnou, která výrazně ovlivňuje výsledek je úroveň vycvičenosti obsluh(operátorů)
    Zde jsem ovšem velice skeptický. Je to teoretických znalostech a praktických zkušenostech, které se za noc nedají získat.

  • Larry
    11:15 20.11.2018

    to Scooty protože:
    zde byla zveřejněna obchodní smlouva
    https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/4454878/155110189.pdf

    Která ovšem krátce po tom, co si jí všimlo pár lidí, kteří "rozumí věci" byla stažená z webu.

    Pokud kupující něco potřebuje, musí přesně defionovat co chce a potřebuje.
    Malý "výcuc" smlouvy je k nalezení zde:
    https://kmitocty.cz/?p=2768

    Zařízení si můžete i koupit třeba zde:
    http://elix.cz/produkt/aor-ar5001d-sirokopasmovy-prijimac-40khz-3150mhz/
    případně zde:
    http://www.trinstruments.cz/wr-g315e

    Nic nedostupného. V prvním případě technicky naprosto zastaralé řešení poplatné polovině 90tých let. A zejména předražené.

  • Scotty
    10:14 20.11.2018

    Larry
    Co se tedy v těch obchodních smlouvách MO píše o schopnostech nebo nechopenostech AČR v oblasti REB?
    Pokud tedy AČR REB schopnosti nemá čemu se tedy věnuje 532. prapor elektronického boje?

  • Jirosi
    09:56 20.11.2018

    skelet: Nevím, mně osobně přijde projekt třeba pandurů podstatně lépe zvládnut než ty dřívější. Pokud by se rezignovalo na plavaní, mohlo to byl velice dobrý systém.

    Tvářit se, že ať se vybere cokoliv nebude z toho udělaná prasárna. Že vše poběží jak se naplánuju, tedy má smysl dělat velký domácí projetk, mí přijde jako popíraní fungovaní..

  • Larry
    09:32 20.11.2018

    to cejkis:
    "Myslím, že v gumy v Dejvicích ani neví, co je to REB kontejner."
    Obecně ty "gumy" skutečně nevědí co je vlastně REB neboli EW nebo jak to chcete nazvat.
    Stačí si projít obchodní smlouvy MO, které jsou veřejně dostupné na internetu.
    A ztratíte rychle iluze o schopnostech REBu v AČR.
    Prostě tomu chvilku věnovat a zjistíte, že:
    V armádách NATO potažmo AČR jsou ve stádiu, kdy všemocným guru je podělaný "ajťák" zde "pracovník KIS - sw podpory" který si myslí, že rozumí všemu. (V privátních firmách to je stejné- ajťáci = brouci pytlíci kvákají nejen do PC HW, SW , sítí ale co je nejhorší, i GSM telefonů, firemních tlf. ústředen atd...)
    Problém je také, že v rámci personálních čistek 2009 - 2010 kdy probíhalo Vondrovo "řezání sádlaů se řezalo zejména u REBu a byli propouštěni kvalitní odborníci, kteří měli i "radiotechnické myšlení a zkušenosti" které jsou nezbytné.
    V oblasti REBu je nutný stálý a intenzivní praktický výcvik. Sledovat zájmové kmitočty, pásma a služby...... ovšem tohle se neslučuje s prototypem profesionálního vojáka, který se na rozkaz zakope polní lopatkou i do betonu.
    Existují firmy ve světě které jsou z bývalých vojáků- odborníků které hrají OPFOR
    nebo přímo provádějí cílené rušení prostředků PVO. pozemních sil.....z firemních letadel. poslední roky se pravidelně účastní i Ample Strike.

  • Gibon
    07:48 20.11.2018

    Flanker Jirka: na prepojenie a prenos informacii medzi jednotlivymi zlozkami armady je v ramci modernizacie OSSR do 2030 niekolko projektov za veela penazi.
    Dovyvoj DELOSYSu s automatickym riadenim palby je v sucasnosti ukonceny a posledne cvicenie Zuzan prebiehalo s navadzanim palby z UH60M.

  • cejkis
    23:36 19.11.2018

    @ skelet

    Pobavil jste mě. Myslím, že v gumy v Dejvicích ani neví, co je to REB kontejner.

    Akvizice? Tam když pošlou kolečko po odborech na požadavky, tak se vrátí 100tunový Pandur se schopností plavby 50km/h.

    A když už se něco nakoupí, tak důležité jsou papíry!

    Jediné, co má již 38 let smysl je nechat nastoupit Dejvice do dvojařadu a jednu půlku propustit. Mimochodem propustit neznamená vzápětí civilní zaměstnanec LOMu, VOP či z tankisty udělat specialistu na výběr lopat na házení uhlí do armádních kotelen.

    Celé je to jedna velká zatuchlina a do doby než se nevyvětrá pořádně, nelze dělat smysluplné akvizice.

  • skelet
    23:26 19.11.2018

    No co už.. kluci smiřte se s tím, že kde jaká námezdná firma má lepší letectvo , než máme my. A co víc oni mají koule na to přestavovat své letouny, takovým způsobem, že by z toho ministerstvu obrany praskly žilky v mozku. Dyť Albatros upravený tak, že má integrovaný REB. To je nádhera ne? Kolik že má AČR REB kontejnerů? Někde zapomenutý SPS141? :D

  • skelet
    23:21 19.11.2018

    Jirosi: ono je fuk jestli se bude vyvíjet nový stroj nebo se ten stroj koupí. Vše je o politicích. L-159, T-72M4Cz. To vše byly dobré projekty, které by armádě sloužily k jejich obří spokojenosti. Že se tomu tak nestalo není chybou projektantů, manažerů projektu a výroby samotné, ale jen a pouze politiků ČR.
    Jakýkoliv jeden nákup pro AČR je s velkým otazníkem, tu nad parametry, tu nad cenou, ale co je nejhorší - většinou je to mix obého.
    Takže ..
    L-159 - letadlo technologicky na výši, s avionikou a lá nejmodernější letouny, s naplánovanou výzbrojí, která si v ničem nezadala s tehdy budoucími trendy. Po zásahu politiků jsme získali co? Předražený Albatros s předdimenzovanou elektronikou a výzbrojí na úrovni letounů z osmdesátých let.
    T-72M4Cz - špičková modernizace, které se s nadsázkou vyrovnala až ruská modernizace T-72B3. Co máme po zásahu politiků? Pár kusů tanků s obrovskou cenovkou a neschopných provozu, protože se nekoupily náhradní díly.
    C295 - dobré nákladní letadlo, zapadající do koncepce AČR. Co máme po zásahu politiků? Předražené, dlouho nefunkční a díky nezakoupení letounů typu C-130 nezapadající do koncepce AČR.
    Pandury - dobré strooje. Po zásahu politiků je jich málo a ne s tak malou cenou.
    Gripeny - je jich málo, měly omezené kapacity etc.
    Mi-24 - nové vrtulníky půjdou do šrotu
    W-3 - vrtulníky s drahou údržbou si držíme, protože politici se vydlabali na náhradu.
    Bren - předražené prototypy, které se v tichosti nahrazují novějšími verzemi
    a tak dále, a tak dále a tak dále a tak dále
    Jeden jediný kontrakt, a´t už pro vlastní průmysl nebo cizí, nebyl zkryplen zásahem našich politiků.

    mimochodmem L-159 má na kontě už pár F-16 a F-15 ;) Není to taková bezzubka jak si tady mnozí líčí :D

  • Jirosi
    23:03 19.11.2018

    Gibon: "A teraz si tento sloh (sorry) preved na L159 a zistis, preco nebola uspesna. Sami ste jej neverili, ako Vam mohli uverit ini. A je to skoda. Lietadlo je to dobre a na AG utoky a proti vrtulnikom vyborne."

    Dokud se bavíš o cvičeních bez nadzvukových letadel, zbraní pvo, s tebou souhlasím. Bohužel ve válce se na takové omezení nehraje. Tam po nízko letícím letadle střílí, každý v dostřelu.
    Zbytek světa vyrábí a kupuje letouny pro působení v husté PVO. Jen u náš zase víme něco na víc.

    Skelet: Teď je tu nová bitva. A opět tu někteří navrhují vývoj vlastních strojů.

  • skelet
    23:01 19.11.2018

    flanker.jirka: armáda nebyla a není pro žádnou politickou stranu priorita od roku 1993. Nákupy pro armádu přinášejí jen jednorázové dotace pro politické strany, ale jinak jen požírá peníze, které mohou jít do penězovodů, jenž už nejsou tak přehledné pro novináře a policii (neziskovky, dopravní infrastruktura, zdravotnictví).
    To je ta nevýhoda odklánění peněz přes AČR. Špekuluje se tam i nad trenkama :)

  • flanker.jirka
    22:50 19.11.2018

    Gibon: ve vašem výčtu schopnosti pro letku F 16 chybí už jen kosmodrom a disneyland. Budete rádi, že zůstanou peníze na výcvik pro NATI NAMDS.
    S podzvuk zapomeňte na nějaké ambice airpolicingu.

  • flanker.jirka
    22:47 19.11.2018

    Skelet: když už na to nahlizite takto zaujatě, tak si zkuste odpovědět na co se vymlouval zbytek politické scény, u vlády tu od vzniku ČR nebyli jen socani.
    (s ohledem na to, že z armádních zakázek jdou údajně peníze i za nehty politickým stranám, by byli socani sami proti sobě, pokud by ustupovali od tak lukrativní zakázky, jako je pořízení stíhačů, nemyslíte?)

  • skelet
    22:43 19.11.2018

    Jirosi: jistěže při pohledu zpět bylo lepší koupit italské AMX nebo překopat tchaj-wanské Ching Kuo. Ale po bitvě je každý generál ;)

  • Jirosi
    22:27 19.11.2018

    Jara: "a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ?"
    Takže místo 50 miliard+provoz, je to 40-5+provoz, lepší? Značná část peněz šla do zahraničí a z těch neměla CR vůbec nic.
    "Kolik peněz přinese nová NG?"
    NG vychází z L-39, Aero neživí prodeji L-159, ale výroba dílu a údržba flotily l-39. Peníze, tedy hlavní část byla vyplacena před rokem 2003. Tedy 10-15. let už Aero z L-159 nežije. Nebo chcete tvrdit, že zakázky na L-159 živý Aero?

    "Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní????"
    Bavíme se o letadle co zahájilo výrobu v roce 97? Od té doby ty firmy frčí na jiné zakázky. Tedy ty je živý, ne Aero. Celkem by mně zajímalo kolik firem a lidí může žít z letadla co se 15. let nevyrábí. Máte divnou fixaci Aero=L-159.

    Pokud Armáda chtěla větší schopností výcviku pilotů, klidně si mohla od Aera koupit L-39... Což by opět byla práce, podpořila by stěžejní výrobek společností. Jen by to náš nestálo desítky miliard. Případně zainvestovat její rozumné vylepšení.

    Skelet: Mně nejde o optiku toho jak se tam ten projekt dostal. Ale o to zda při pohledu zpět. Když udělám hodnocení investovaných peněz, co za ně CR, MO, ACR získalo. Protože ty peníze tam dáváme na obranu států.
    Ještě je tu stále možnost, rozjet projekt vylepšení L-159 na L-259.

    Ale v tom jak to dopadne, máš nejspíš pravdu. A to budeme ještě rádi.

  • skelet
    22:04 19.11.2018

    flanker.jirka: ten požadavek vycházel z ČSLA a z pohledu neutrálního státu. Pokud by to bylo z pohledu Aera, tak by se jich muselo objednat 400 ;)
    Ještěže mají socani ty povodně, na co by se furt vymlouvali :)

  • Gibon
    22:02 19.11.2018

    Jirosi:
    ty si ma skutocne nepochopili.
    Ale ak si presvedceni liberal, ktory veri v menej statu, uplne ta chapem.

    Kludne pouzime tvoj príklad so slovenskými F-16.
    Ak ideme minut za 1,6mld € za stihacky, len preto aby nahanal neodpovedajuce airbusy, tak je to zbytocna hracka. To radsej mat tie Alcy, Hawky, M346 a drzat hotovost na Sliaci, Kuchyni a v Presove.
    Ak vsak chceme jej schopnosti a radar vyuzit na plno vieme pomoct predaju toho, v com sme my spicka. Chce to len dalsie investicie a rozvoj. No pre bojaschopnost, nasaditelnost, "odstrasitelnost" OSSR to bude vyrazne vyssi posun ako nakup nejakych 14ks stihacov.

    Napriklad HIMARS strielal s M31 na vzdialenost 70km na ciel zamerany z F35.
    Ak budu mat ambicie prepojit radar z F-16 do DELOSYS, modernizovat modulary, ponuknut ich na zaujimave podvozky a nahradit uz pre nas zakazane M26 za M31, integrovať do Zuzany a Evy nove typy municie s navadzanim a dalekym dosahom, vieme ponuknut pre vsetky staty, ktore sa rozhodnu pre upgrade F16 na verziu F16V konkurencieschopny produkt pre ich delostrelectvo. (Jura ani sa o to nesnaz)
    A vtedy tych 1,59mld bude stat za kazdy cent.

    A samozrejme, ze by ambiciou mali byt aj tie JASSM. Minimalne v podobe aspon vycviku na ne, aj ked by sa uz v tychto mierovych casoch nekupovali. No zadne dvierka si otvorit nie je na skodu.

    A teraz si tento sloh (sorry) preved na L159 a zistis, preco nebola uspesna. Sami ste jej neverili, ako Vam mohli uverit ini. A je to skoda. Lietadlo je to dobre a na AG utoky a proti vrtulnikom vyborne.

  • flanker.jirka
    21:39 19.11.2018

    skelet: problém rádoby koncepce byl ten, že číslo 72 se stanovilo podle požadavků Aera a ne armády. Škrty byly logické, protože takový počet letadel určených pro nic nedával smysl. Na změně přístupu k nadzvuku hrály roli nutné sanace povodní z roku 1997 a 2002. Už vás vidím jak prosazujete nákup 36 Gripenů, když musíte vydat přes 100 miliard za povodně. S nějakými dávkami to nemělo nic společného, i socani jeli dále podle plánu, že v Čáslavi bude nadzvuk a v Náměšti podzvuk, na Přerov zbyly vrtulníky.

  • skelet
    21:14 19.11.2018

    a tady se zase cestuje časem bez ohledu na okolnosti a souvislosti :)
    Takže těch 50 miliard by šlo.. nikam. Dle konceptu rozvoje vzdušných sil České republiky z roku 1993 měla být její výzbroj tvořena 72 bojovými podzvukovými letouny a 36 nadzvukovými bojovými letouny. Této koncepce se také držel projekt L-159, a také Klausovy vlády. Tento koncept začala zpochybňovat Zemanova vláda (logicky potřebovala odklonit peníze na dávky) a změnila jej na 36+24. A posléze Špidlova vláda jej změnila na 36+14. A co si budeme povídat, těch "36" tam zůstalo jen kvůli tomu, že smlouva na L-159 nešla stornovat.
    A po dolítání životnosti L-159 bude naše letectvo tvořeno 14 nadzvuky, a toť všo. A protože budou naše, tak nálety budou minimální a budeme to "honit" na simulátorech :D

  • Jara
    20:44 19.11.2018

    Jirosi
    Vy vůbec nechápete smysl Gibonova příspěvku toď asi vše.....

    Alča spolkla 50 miliard blabla..... a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ? Kolik peněz přinese nová NG? Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní???? Koukejte dále než na špičku svého nosu, Vaše argumenty mi připomínají řeči lidí co kritizují kde jaký armádní tendr slovy “vyhazují naše peníze”,ty také ani netuší jaké přínosy kromě vyzbrojení armády to muže pro ekonomiku mít, tím více bývá vtipné, že to bývají lidé co ty daně platí minimální nebo žádné, protože vydělávají celkem prd a nebo to nepřiznávají....ty poslední věty nevěříte vztahovačně

  • Jirosi
    20:22 19.11.2018

    Gibon:"L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial."
    Jen do roku 2003, tenhle úspěšný projekt spolknul kolem 50 miliard Kc. Zkus se ve světle vašeho aktuálního tendru na F-16, co za ty peníze mohla armáda mít. Tak má projekt co potřebuje jen další peníze, aby se vůbec dostal na původně plánované schopnosti. Přitom to co potřebujeme, tedy vykonávání Air-policingu, případně vybojování vzdušné nadvlády nebudou schopny nikdy.

    "Ak by mala L159 datalink, Grippen by mohol fungovat ako navadzac vo vyskach mimo dosah PVO kratkeho dosahu a spinavu pracu by robili L159. A teda zameriavac by ani nepotrebovali. "

    Máme 14 Griepnů, z toho u 4 dokážeme zaručit trvalou připravenost. Armáda si stěžuje, že na současné úkoly je to málo. Teď dostali další v podobě AG, a tu tu básníš o vzdušné nadvládě a navádění letadel na cíl. O kolika Gripenech se tedy bavíme, aby byli schopny plnit i tyhle další funkce? Což jsou jen další peníze.

  • Proxy
    19:24 19.11.2018

    Nákup je vzhledem k pronájmu letadel zvláštní, ale pokud by to vedlo k odkupu současných C/Dček za dobrou cenu a později doplnění/nahrazení E/Fky, tak by to bylo fajn.

    Moderní letadla ve "starých" počtech už malé státy jen těžko uživí. U L-159 by chyběl data link - možná by se vyplatila jeho integrace v budoucí verzi s Gripenem jako navaděč. Jinak je asi integrace pro Gripen výhodnější, pokud malé množví kontejnerů dokáže navádět pro zbytek letadel.

Stránka 1 z 3