Indonéský střední tank Harimau na Info Defense 2018

Střední tank Harimau; větší foto / FNSS

Od 7. do 10. listopadu 2018 v indonéském hlavním městě Jakarta probíhala 8. mezinárodní vojenská výstava Indo Defense 2018. Hlavní hvězdou výstavy byl střední tank Harimau vyvinutý ve spolupráci Indonésie a Turecka.

Indonéská armáda provozuje 42 hlavních bojových tanků Leopard 2A4 a 61 tanků Leopard 2 Revolution. Ve výzbroji je dále 225 lehkých francouzských tanků AMX-13 (dělo ráže 75 mm), kterým sekunduje 90 lehkých průzkumných tanků FV101 Scorpion (dělo ráže 90 mm). Část vozidel AMX-13 byla modernizovaná a vyzbrojená kanónem ráže 105 mm.

Střední tank Harimau je společným projektem indonéské státní firmy PT Pindad a FNSS Savunma Sistemleri, což je společný podnik turecké Nurol a britské BAE Systems.

Vývoj tanku (2014 až 2015) probíhal na popud indonéské armády, která hledala lehčí alternativu k tankům Leopard 2. Důvodem vývoje tanku Harimau je unikátní geografie Indonésie (např. velké plochy s podmáčeným nebo jinak nestabilním podložím), kde mohou jen omezeně působit klasické tanky s hmotností 60 až 70 tun. Ostatně s přepravou takto těžkých tanků jsou problémy i v Evropě, natož na ostrovní Indonésií s tropickým a deštivým klimatem.

Indonésii tvoří více než 13 000 ostrovů (některé odhady mluví až o 18 000 ostrovech), často velmi hornatých. Indonéská armáda musí být schopná přesouvat se mezi jednotlivými ostrovy, což vyžaduje lehkou (a tedy mobilní) vojenskou techniku. Navíc mosty v Indonésii mají nosnost maximálně 40 tun.

Původně byl Harimau představen v roce 2016 pod tureckým jménem Kaplan MT (Kaplan Medium Tank) a v Indonésii pod jménem MMWT (Modern Medium Weight Tank). Nyní Kaplan MT / MMWT nese název Harimau (Tygr) nebo Harimau Hitam (Černý Tygr). Vývoj vozidla přišel každou zemi na 15 milionů dolarů.

První dva prototypy Harimau byly vyrobeny v Turecku v roce 2017. Oba prototypy v letech 2017 až 2018 absolvovaly testovací program v Indonésii. Harimau během zkoušek ujel více než 2500 km a podle PT Pindad je již připraven pro sériovou výrobu.

Klíčovým rysem středního tanku Harimau je hmotnost pouze 30 tun. Nízká hmotnost je daná použitím trupu a podvozku z tureckého bojového vozidla Kaplan 30 od firmy FNSS.

Bojový modul Cockerill 3105 (z nové řady Cockerill 3000) zase dodává belgická společnost CMI Defense. Výzbroj modulu tvoří kanón CMI Defence CT-CV 105HP ráže 105 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. V nabíjecím bubnovém automatu je připraveno 12 nábojů, dalších 30 kusů munice je uloženo v trupu.


Představení tanku Harimau na Indo Defence 2018 

Ovládání hlavně i věže je digitální a náměr hlavně je -10 do + 42°. Hlavní zbraň používá standardní střelivo NATO ráže 105 mm a díky velkému náměru může zajišťovat i nepřímou palebnou podporu (tedy de facto zastávat roli houfnice ráže 105 mm) s maximálním dostřelem přes 10 000 m.

Finální montáž sériových kusů zajistí v Indonésii PT Pindad. Není ale jasné v jakém rozsahu se bude na výrobě jednotlivých subsystémů podílet indonéský průmysl. V rámci smlouvy s CMI Defence indonéská firma PT Pindad zajišťuje licencovanou výrobu věže řady Cockerill 3000 ve verzích CSE 90LP s kanónem ráže 90 mm pro kolové obrněnce Badak 6×6 a CMI-3105HP s dělem ráže 105 mm pro tanky Harimau a kolová bojová vozidla Pandur II. Podle blogu BMPD jsou ale všechny věže prozatím dovezené z Belgie.

Harimau má klasické uspořádání a trojčlennou posádku. Podvozek má šest pojezdových kol (zavěšení kol je řešeno pomocí torzních tyčí) a jedno zadní hnací kolo. Trup o délce 7 m, šířce 3,2 m a výšce 2,7 m je svařen z ocelových plátů.

Harimau; větší foto / FNSS

Podle FNSS základní všestranná balistická ochrana odpovídá úrovni 4 podle STANAG 4569. Pancíř tak posádku chrání před kulometnou municí ráže 14,5 mm z 200 m a střepinám dělostřeleckých granátů (na vzdálenost 30 m). Balistickou ochranu korby lze zvýšit instalací přídavných pancéřových plátů. Podvozek snese explozi až 10 kg TNT.

Střelec a velitel mají vlastní pozorovací a zaměřovací senzory (velitel panoramatický) s televizním a termovizním kanálem a laserovým dálkoměrem. Podle tiskových materiálů je Harimau vybaven neznámým systémem řízení palby, systémem řízení boje, navigací, panoramatickým sledovacím kamerovým systém nebo čidly laserového ozáření. Posádka má dále k dispozici výkonnou klimatizaci, prostředky ochrany proti zbraním hromadného ničení nebo automatizovanou protipožární ochranu.

Harimau pohání motor Caterpillar C13 (530 kW) s automatickou převodovkou Allison / Caterpillar X300. Maximální rychlost na pevné cestě je 70 km/h a dojezd 450 km.

Indonéské ozbrojené síly v první fázi nakoupí 44 tanků Harimau s termínem dodání prvních 20 až 25 tanků do konce letošního roku. Obecně se mluví o nákupu až 400 tanků. Sériová výroba je plánována na 50 vozidel ročně. O Harimau se vážně zajímají také sousední státy jihovýchodní Asie, především Filipíny a Malajsie.

Zdroj: BMPD, CNN
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Tank Challenger 2 Black Knight pro britskou armádu?

Britský koncern BAE Systems na výstavě vojenských pozemních vozidel DVD 2018 (Defence Vehicle Dynamics 2018) představil pod přezdívkou Black Knight prototyp modernizovaného tanku Challenger 2. Britská ...

Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?

Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je česko-slovenské bojové vozidlo pěchoty (BVP) BVP-M2 SKCZ Šakal od české firmy Excalibur Army. Česká firma ...

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní ...

Prvních 250 tanků Altay pro tureckou armádu

Prezident turecké Kanceláře obranného průmyslu (SSB) Ismail Demir s firmou BMC podepsal v pátek dohodu o začátku sériové výroby domácích tanků Altay. Podle místních sdělovacích prostředků smlouva ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Kozlus
    18:15 18.11.2018

    Ano, propagaci armady jsem myslel taky, ale spise napraveni nedostatku v zakladnim vybaveni jednotlivce a rozvoj vsech schopnosti pechoty.

    Jasne, v souboji systemu APS bude na tom lip ten, kdo si priveze vic BVP a povede se mu tak ocesat senzory protivnika. Je teda fakt, ze pri pouziti bezosadkove veze, by se nejspis naslo dost prostoru i na ty 30mm ukazovatka:)

  • PavolR
    17:53 18.11.2018

    Kozlus:
    Peniazmi počty pechoty nenaplníte, ak len neplánujete postaviť žoldnierske jednotky v štýom Valdšteina. Ale pokiaľ ste mysleli investovať do masívnej propagácie vstupu do armády, tak tam by ste potrebovali páve nejaké nadupané supermoderné MBT - na IFV s osadeným kanónom skočí málokto.

    Načrtnutý gordický uzol by mohli preseknúť 30mm kanóny v štýle slovenskej T-72M2:
    https://forum.valka.cz/topic/view/29016/SVK-T-72M2-Moderna

  • Kozlus
    17:27 18.11.2018

    Marcus: Celkem bych souhlasil, ze radsi nez MBT by bylo ucelnejsi ty penize vrazit do naplneni poctu pechoty a vybaveni vysadku velkym poctem PTRS a pancerovek.

    Dalsi otazka je, jak bude probihat stret obrnencu po vetsim rozsireni soft/hard kill systemu pokrocilejsi generace - treba jak Izrael planuje system na sdilenou obranu jednotek, kdy jedno vozidlo se bude starat o obranu vetsiho prostoru. Stejne tak se muze povest sesitovat APS systemy treba cety vozidel, kdy se bude rozdelovat pouziti nejvhodneji postaveneho odpalovace, ale i pomoc ohrozenemu vozidlu od sousednich vozidel. Protoze jestli se stretnou dve takto vybavene jednotky, tak po sobe budou 10 minut flusat, nez si vypotrebujou projektily v APS. :) Takze okamzite nasazeni PTRS vysadku by pomohlo zahusteni palby.

  • Marcus
    16:11 18.11.2018

    Scotty

    IFV stejně jako FSV nikdy nebudou rovnocenné s MBT v souboji jeden na jednoho. A i když je snaha zvyšovat ochranu IFV, vždy budou tahat za kratší konec. Ale účelem IFV přece není být lovcem MBT. IVF se vybavují PTŘS aby měli větší šanci pokud dojde ke kontaktu s MTN nebo jakýmkoliv odolnějším nepřítelem. Stejné je to s FSV které má být ideálně schopné zničit vše co by mohlo přijít do cesty pěchotě na IFV (tedy i MBT).

    Stačí si vzpomenout na První válku v Zálivu, kde na Americké straně víc nepřátelské techniky zničily IFV Bradley než MBT Abrams.

    Můj názor je že dobře vycvičená a zásobená jednotka s kvalitními IFV (ideálně doplněná plebnou podporou FSV, minomety) je schopná porazit jednotku s MBT.

    Zastávám názor že lehčí a mobilnější pozemní síly postavené na IVF a na podpůrných vozidlech na podvozku FSV mají větší smysluplnost pro naši zemi než nakupovat MBT. Ano, mohli by jsme si drahé MBT dnes dovolit koupit, ale ty peníze se dají smysluplněji použít jinde a nerad bych se dočkal toho že nakoupené MBT budou jen tabulkovým počtem, který v budoucnu bude pro drahý provoz nebo pro nedostatek čehokoliv odstavený kdesi a nebojeschopný.
    Odstrašujícím případem by měl být projekt T72M4CZ, kdy při první hospodářské krizi se začalo škrtat až se z něj stalo torzo sporné bojové hodnoty. Čímž nepochybuji o kvalitě T72M4CZ jako zbraně, ale o konečném výsledku, kam to s ním armáda dotáhla. A tam to rozhodly peníze!

  • Scotty
    09:30 17.11.2018

    danny
    Je zajímavé že sama Indonésie používá 103 Leopardů 2. Nejspíš se k nim to že je u nich MBT neužitelný nedostalo.

  • Scotty
    09:17 17.11.2018

    Marcus
    Jak vy hodnotíte šance IFV proti MBT obecně? V jednoduchém porovnání to pro IFV v protitankovém boji není slavné.
    Pancéřování je na straně MBT.
    Silueta je jednoznačně na straně MBT.
    Hlavní zbraň a senzory jsou přinejlepším vyrovnané.
    Ani rychlost nehraje pro IFV.
    Nejsem apriori proti IFV které může dát mechanizovaným jednotkám velkou palebnou sílu, ovšem v protitankovém boji bude vždy tahat za kratší stranu provazu.

  • Marcus
    06:59 17.11.2018

    danny:

    Naprostý souhlas. Porovnání s MBT není na místě ani z hlediska lokality ani z hlediska jejich způsobu nasazení. Je to pro Indonésii zdá se dobrá volba.

    Prostě v porovnání s lehkými tanky AMX13 se 105mm, které nahrazuje, je to tank těžší kategorie (dvakrát tak těžký)

    SPRUT s 125mm je lehčí, má ale zase větší palebnou sílu, než dosluhující PT76 s 90mm dělem.

  • danny
    15:47 16.11.2018

    Marcus: no a pak je nutné tu odolnost brát v kontextu toho, s čím se může reálně potkat. S MBT asi těžko, protože pokud se je tam někomu podaří vylodit, brzo se utopí v bahně a není až tak třeba je řešit. Mnohem pravděpodobnější bude bojůvka místních radikálů nebo separatistů, pak hodně dlouho nic a až někde vzadu nějaká obojživelná vozidla. A ta na tom pasivní obranou nebudou líp.

  • Marcus
    15:16 16.11.2018

    madrabbit, Charlie:

    Ta odolnost toho Kaplan MT není nijak vysoká ale musíte to brát v kontextu s ostatní technikou.

    Pokud uvážíte že Indonésie chce zároveň nakoupit ruské SPRUTy v nejnovější verzi SDM1, který má hmotnost menší než 20 tun a je schopen odolat střelám raží 7,62 mm, na čele pak 12,7 mm, tak Kaplan MT bude v Indonéské armádě oproti němu opravdu v pozici středního tanku.

    Proto Kaplan MT půjde pro pozemní síly a SPRUT, jelikož plave, pro námořní pěchotu jako doplněk k jejich BVP-3.

  • Marcus
    14:57 16.11.2018

    Jirosi:

    Nechci ti to kazit, ale Kaplan není něco co Korejci prodali turkům. To že použili stejnou Belgickou věž a dali to taky na pásový podvozek neznamená že to museli koupit od Korejců.

  • Marcus
    14:48 16.11.2018

    kisam:

    Tahle 105ka s podkaliberní M1060CV na dva kilometry probíjí 560 mm homogeního ocelového pancíře skloněného pod úhlem 60 stupňů.

  • Marcus
    14:45 16.11.2018

    Jirosi:

    Čekal jsem až zase příjdeš s tvojí oblíbenou pohádkou na téma: Jak šlo FSV do boje a potkalo plnohodnotný tank.... a ani jsem dlouho čekat nemusel. Ale co se vrátit trošku nohama na zem?

  • skelet
    11:31 16.11.2018

    No Harimau je celkem dost překopaný Kaplan. Přeci jen motor přesunuli dozadu, řidiče zase více dopředu. Ta nízká odolnost bude mít jinou příčinu, než že by převzal podvozek BVP.
    Nejspíše to bude v levnějším typu základního pancíře, důraz na celokruhovou ochranu, a také ve spoléhání se na přídavný pancíř.

  • Jirosi
    07:18 16.11.2018

    Madrabbit: Proto se tomu říká vozidlo palebné podpory(FSV), nejde ani tak o dosažený lvl stanag, ale jsou to velké krabice. Kde se posádka modlí, aby nepotkala plnohodnotný tank.

  • madrabbit
    06:50 16.11.2018

    Charlie - přesně a to mluvíš o lehkém tanku. Tohle je označováno jako střední tank a má to nižší odolnost než lehký tank na bázi CV90. Zařazení (pojmenování) je absolutně mimo.

  • Jirosi
    17:49 15.11.2018

    Charlie/Alexa123: Ono je to trošku složitější.
    Napřed se v J. Korei rozhodly vyrobit BVP/IFV(K21), poté ho osadily věží 105(K21-105).
    Pak tohle řešení více méně prodali Turkům.
    A pak si Indonesie koupila od Turecka jen verzi z 105.

    Ono to sice vypadá jako kostrbaté řešení. Jenže díky tomu, že vycházíte z IFV se snižuje cena a zvyšuje seriovost výroby. Tedy výrobek se stává konkurenčním proti plnohodnotným tankům(LT/MT/MBT). Případně lze vždy doobjednat IFV variantu.
    Potom do toho zapracuje ekonomika a politika.. a máte tu reálný obchod.

    CerVUS: Podle mně by plnohodnotný tank(LT/MT/MBT), nebyl ve hře ani kdyby ho vyráběli. Tyhle státy prostě chtějí něco jiného. Hlavně finančně.

  • alexa123
    17:00 15.11.2018

    Charlie

    Čosi podobné som chcel napísať len si ma predbehol. V podstate by to mala byť koncepcia sovietskeho PT-76 21. storočia, ale naplávajúceho. Ale ak to má byť stredný tank, tak ten tank nemôže mať korbu z BVP, ktorá bola konštruovaná na čosi absolútne celkom iné. Z toho BVP-čka môžu zobrať maximálne podvozok s pohonným systémom a ak korbu, tak zásadne prepracovanú.

  • CerVus
    15:42 15.11.2018

    Tak poslední čistě lehký/střední tank byl americký Stingray. Ten ale přišel na trh v nejhorší možnou dobu, kdy byl trh přesycen levnými Leo 2. Teď se snaží skutečný lehký tank vyrobit Čína (VT-5) zmenšením jejich MBT VT-4.

  • Charlie
    14:47 15.11.2018

    maddrabit: ta nízká odolnost je daná způsobem jakým se tyhle "LT" konstruují - to se totiž vezme obrovská lehce opancéřovaná krabice (v tomhle případě Kaplan), která je optimalizovaná na převoz výsadku, a na to se osadí relativně těžká věž s kanonem. Ve Výsledku jste získal takového kočkopsa s vysokým těžištěm, spoustou zbytečného prostoru uvnitř a chabým pancířem. Na čistým papíře vyvinutej LT by byl o minimálně 1/2m nižší, při stejný hmotnosti odolnej minimálně proti průbojnejm třicítkám (spíš víc) a s mnohem lepší průchodivostí (díky nižšímu těžišti by získal minimálně lepší příčnou svahovou dostupnost). Přitom z toho OT by klidně mohl použít prvky podvozku (kola, zavěšení, motor a transmise, pásy), což je víceméně beztak jediná věc, která se na tom pravidelně mění a udržuje, ta plechová bedna se vyrobí na začátku a pak se na ní nemá na co šahat...

  • GlobeElement
    14:36 15.11.2018

    Indonésie má tolik ostrovů, že techniku musí převážet z jednoho na druhý. Opravárenské kapacity má jen na pár největších, jinde to nemá smysl.

    Pro země jejího typu je ovšem nejdůležitější námořnictvo a letectvo. Vnější nepřítel musí být zastaven dříve, než se vylodí. Pozemní operace většího rozsahu jsou vzhledem k extrémně hornatému terénu prakticky nemyslitelné a nasazení těžké techniky mimo pěti největších ostrovů nemožné a i tam jen v blízkosti velkých měst. Všude vysoké hory, kolem pralesy a rýžová pole.

    Vědí, co dělají.

  • danny
    14:17 15.11.2018

    Rase: možná to tolik nevadí, vzhledem počtu ostrovů. Předpokládám, že každý bude mít trochu jíné podmínky a že má každý vlastní opravárenské kapacity, velení a zásobování že bude taky decentralizované, že tu techniku moc z ostrova na ostrov netahají.

  • madrabbit
    14:08 15.11.2018

    Nevím jak kdo, ale já bych pod označení střední tank očekával odolnost alespoň proti aktuální munici pro 30mm kanón, u nového vozidla pak perspektivně 50mm.

    Pancéř proti 14.5mm je u mne lehký tank. A ty přídavné pláty to moc neřeší.

    CV-90 se 105mm má ochranu čelně právě proti 30mm. Není v článku nějaká chyba?

    Průbojnost u 105mm se udává tuším 550mm na 2000m.

  • Jirosi
    13:32 15.11.2018

    Je vidět, že se nechali inspirovat u vozidla K21-105 z J. Koree. Jen by mně zajímalo jak je na tom ze schopností plavby. Přece jen u tak lehkého vozidla o ni přijít je značná nevýhoda. Když máte zemi na tolik ostrovech.

  • Rase
    12:02 15.11.2018

    Nevypadá špatně, akorát s tím počtem typů kolových podvozků, to už v Indonésii fakt přehánění. U pásů vlastně taky. Nakupují snad úplně všechno od úplně všech - pokud zakládají muzeum techniky tak dobrý nápad, ale na provoz dost peklo :-D

    Samotné Harimau vypadá docela dobře a osobně si myslím, že by mohlo mít slušný exportní potenciál - ve východní Asii (minimálně) je dost států co chtějí lehký "tank" (ne MBT), s Čínou se moc nemusí a hlavně se nebojí nakupovat ve slušných počtech. Předpokládám že je budou nabízet i Turci a ti zas mají své "kamarády", kterým by se podobný tančík hodil. Turci snad brzo představí i tohle vozítko se stodvacítkou

  • kisam
    11:19 15.11.2018

    Pripadá mi to ako veľmi dobré riešenie pre krajinu ako Indonézia. Vie niekto akú priebojnosť má najnovšia podkaliberná 105mm munícia?