Německo a Francie souhlasí s vývojem stíhačky nové generace

Model letounu NGF na listopadové výstavě Euronaval v Paříži; větší foto / Dassault Aviation

Francouzská ministryně obrany Florence Parly na svém twitterovém účtu 20. listopadu oznámila dosažení shody s Německem při vývoji víceúčelové stíhačky nové generace, která ve vzdušných silách obou zemí nahradí stíhačky Rafale a Eurofighter. Podle Parly vývoj technologického demonstrátoru začne v příštím roce.

K podpisu dohody o společném postupu při vývoji francouzsko-německé stíhačky nové generace došlo v červnu letošního roku. Dohodu stvrdila podpisem francouzská ministryně obrany Florence Parly a její německá kolegyně Ursula von der Leyen. Podle dostupných informací Německo pro prvotní koncepční práce vynaloží maximálně 25 milionů euro.

„V červnu se Francie a Německo rozhodly společně vyvíjet bojové letadlo budoucnosti. Dnes bylo přijato pevné rozhodnutí začít se studiem architektury a designu demonstrátorů (letadel a motorů) v polovině roku 2019. Pohybujeme se vpřed!,“ uvedla Parly na svém twitterovém účtu. Technologický demonstrátor poslouží k ověření koncepce a k návrhu finální podoby budoucího bojového letadla, které je označováno jako Stíhačka nové generace NGF (Next Generation Fighter).

NGF je součástí širšího evropského programu FCAS (Future Combat Air System), resp. francouzsky SCAF (Système de Combat Aérien Futur). FCAS/SCAF zahrnuje nový evropský dron s dlouhou výdrží pro střední výšky, průzkumné a úderné stealth drony, nové zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země a původní letecké platformy (Eurofighter, Rafale) modernizované pro budoucí bojiště.

Francie a firma Dassault Aviation povedou vývoj letounů NGF, Německo a firma Airbus vývoj dalších systémů rodiny FCAS. Vývoj proudového motoru nové generace zajistí společně francouzská firma Safran a německá MTU Aero Engines. Obě společnosti jsou mimo jiné členy konsorcia Europrop vyrábějící turbovrtulové motory TP400 pro nákladní letadla A400M Atlas.

Časový plán projektu počítá s prvním letem technologického demonstrátoru v letech 2025 až 2026, ustavení finální podoby NGF (zejména jeho požadované schopnosti) se očekává v roce 2030. První letadla mají vzdušné síly Německa a Francie obdržet v roce 2040.

Co se týče schopností, Francie bez kompromisu požaduje letoun schopný odpalovat francouzské jaderné střely s plochou dráhou letu ASMP (Air-Sol Moyenne Portée) a letoun schopný operovat z paluby letadlových lodí. Samozřejmě všechny tyto funkce prodražují vývoj a cenu letounu, což jde proti zájmům Německa. Řešením má být letoun přísně modulární koncepce ‒ letoun bude schopen velmi rychle přijmout nový software nebo dokonce celé bloky s elektronikou.


Propagační video se záběry vyvíjeného NGF

Další problematickou otázku je budoucí export. Zatímco Francie nehodlá potenciální vývoz nijak omezovat, německá strana vidí problém v případném exportu do zemí, které například potlačují lidská práva.

Německo se navíc staví velmi rezervovaně k rychlému uzavření koncepční fáze a k přesunu k výrobě. Důvod je prostý ‒ stíhačky Eurofighter a Rafale zůstanou ve službě minimálně do roku 2040, reálně do roku 2050. Ostatně Německo v rámci náhrady za stíhací bombardéry Tornado plánuje nakoupit dalších 80 až 100 letounů Eurofighter, které budou uzpůsobny pro údery na pozemní cíle.

„Nevěřte komukoliv, kdo tvrdí, že umí předpovědět potřebné specifikace letounu v roce 2040,“ říká německý generál Geralda Funkeho, vedoucí projektu NGF za německou stranu a varuje před lobby ze strany průmyslu: „Potřebujeme smysluplný startovní bod, který bude stát za vynaložené peníze. Časový tlak není tak dramatický, jak tvrdí průmysl.“

K programu NGF se může připojit i Velká Británie, která sice vyvíjí letoun Tempest, ale stále se spekuluje o společném postupu s Německem a Francií. Pravděpodobné je zapojení Španělska, které o program NGF vyjádřilo předběžný zájem.


Francouzský NGF má působit společně s novým úderným stealth dronem UCAS. / Dassault Aviation

Problém s vývojem stíhacích letounů je ten, že vědecký pokrok postupuje velmi rychle a může se stát, že v době nasazení bude letoun již zastaralý. Revoluci v následujících letech například přinesou technologie jako umělá inteligence a kvantové počítače. Již za několik let se očekává, že kvantové počítače skokově překonají nejvýkonnější klasické superpočítače.

Vědci očekávají, že kombinace úzce specializovaných kvantových počítačů a umělé inteligence přinese zásadní průlom ve vývoji nových materiálů a řešení obtížných konstrukčních problémů. Laicky řečeno ‒ například u materiálů umělá inteligence za pomocí kvantových počítačů atom po atomu digitálně „poskláda“ ideální strukturu (krystalickou mřížku) žádaného materiálu a okamžitě nasimuluje jeho vlastnosti. 

Problém tedy je, zda začít s vývojem stíhačky nové generace již nyní nebo počkat několik let na tyto převratné technologie. Je třeba si uvědomit, že nástupce letounů Eurofighter a Rafale bude bez nadsázky létat prakticky až do začátku 22. století. Vždyť s provozem F-35 Lightning II se počítá minimálně do roku 2070.

Zdroje: Defense News, Defense New, IHS Janes

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun kombinující platformu stíhačky F-22A Raptor a využívající technologie F-35 Lightning II. Stejný stroj ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oproti původním britským Harrierům, které stále slouží u americké námořní ...

Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po čase opět předvedlo nejnovější proudový bojový stealth letoun J-20. Čínské stroje však nepředvedly tak ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Rase
    12:11 23.11.2018

    GlobeElement:
    myslím že to není na mě.

    Pokud jde o výrobu letounů u Aero, tak bych se rád vyhnul scénáři Avie, která byla slavně obnovena a aktuálně končí. Tohle docela hrozí v případě nějakého letounu na bázi L-159 (L-259 a podobně) nebo vývoje něčeho futuristického. Bude lepší pokud se budou držet výroby L-39NG a postupně vylepšovat o top elektroniku atd. Co se týče futuristických letounů a dronů, bude myslím stačit, pokud by se u Aero vyráběly nějaké zajímavé díly nebo části/celky. Zkrátka nepřehnat to s těmi ambicemi - myslím že současné vedení touto cestou jde, což je moc dobře.

    ps. pokud jde o výrobu stíhaček, osobně bych si radši nevsadil ani na ten švédský Saab, přijde mi, že se jim moc nedaří. Osobně si myslím, že JAS-39 E/F bude poslední stíhačka co od švédů uvidíme... bohužel.

  • GlobeElement
    11:48 23.11.2018

    Rase - obávám se, že ve vývoji proudových nadzvukových letadel je Aero hodně zpět. Poslední vyráběný byl Mig-21.
    Nikdy jsem neslyšel, že by se alespoň z dálky přiblížilo k autonomním nebo STEALTH letadlům.

    Ale ono je to logické, vývoj takového stroje pro jednu malou zemi se nevyplatí a ty velké země mají nesrovnatelně větší možnosti. Před rokem 1945 vyráběl vlastní vojenská letadla skoro každý. Dnes je to kolik zemí? 10?

  • Rase
    10:55 23.11.2018

    Netušíte, jak dlouho by AČR vydržely Gripeny C/D, pokud bychom je odkoupili od Švédů? Je mi jasné že na nový eurostíhač to nezmákneme (2040), ale třeba ta F-35 by mohla být velmi rozšířenou a dostupnou - čím dál do budoucnosti tím víc.

    Pokud jde o F-16 Viper, tak pokud vyjde krom Slovenska i Bulharsko, což je velmi pravděpodobné, tak Saab docela dost ostrouhá. Američanům se zkrátka další letouny prodávat mnohem lépe a to i ty staronové F-16

  • juhelak
    10:32 23.11.2018

    Trochu se to tu zvrhlo k protistatnim naladam.
    Trochu k tématu. Těžko asi odhadovat jak velký úspěch by musel mít L39 NG aby Aero mělo dost zisku který by mohla použít k vývoji nějakého lehkého bitevniku novější generace. I když tam se asi na generace nerozlišuje.. Možná se přidat k vývoji a nástupce l159 už může být dron..

  • Aloha
    15:29 22.11.2018

    Bez toho aby se ČR zavázala k tomu, že odebere nějaké kusy těch letadel sem nikdo vetší celek nedá, maximálně nějaké drobné podsestavy a na tom se opravdu nevydělá ani nezíská nějaké velké know-how.

    A přeměna na znalostní ekonomiku musí začít hlavně školstvím, aby produkovalo dostatek kvalitních lidí v zajímavých oborech a ne podobných nesmyslech, jako jsou třeba genderová studia apod..

  • GlobeElement
    13:49 22.11.2018

    Jara - Aero na takový projekt rozhodně nyní nemá, ale na zapojení se ano, dílčí věci by dělat určitě mohlo. Přece jen vývoj se od 70. let posunul.

    A co se investic týče, asi to pro tebe bude překvapením, ale v době té nenáviděné Nečasovy vlády s Kalouskem jakožto ministrem financí byly investice do infrastruktury vyšší, nežli dnes, v době konjunktury a všemi milovaného vůdce.

  • Miroslav
    13:11 22.11.2018

    Už teraz to vidím ako Francúzsko v polovici projektu odstúpi aby mohli začať vývoj vlastnej stíhačky a Nemecko to dokončí za svoje ale s tým, že z pôvodne plánovaných 200 kusov odoberie 70 a to ešte za jednotkovú cenu cez 200M

  • Rase
    12:42 22.11.2018

    vlasto:
    si moc hrrr, teprve se Němci a Francouzi dohodli že něco postaví, ten modýlek je jenom hrubý návrh od Dassaultu - reálný stroj může vypadat úplně jinak. Název je rovněž jen pracovní. Prakticky všechno je jen úvaha nebo předběžný cíl. Oproti 5. generaci má ta šestá využívat pokročilé UI, modulárnost na vyšší úrovni, speciální povrch, možnost řízení pilotem nebo bez, výkonné lasery, atd. Rozdílů je dost, rozhodně to nemá být nějaká snaha o stavbu evropské F-35 nebo F-22. Tady jsou ambice úplně jiné. Po dalších modernizacích se bude moct Rafale srovnávat s F-35 a tak jako s Typhoonem, se s nimi počítá ještě hodně dlouho, klidně tak můžou přeskočit a pracovat rovnou na stroji s pokročilými schopnostmi.
    Navíc je jen dobře, že evropské státy pracují na tomto letounu, už kvůli tomu že bude lepší, když na trhu bude víc letounů 6. generace. Američané pracují na dvou strojích. Námořním a konvenčním pro letectvo - ve výsledku můžou být i od různých výrobců (!)

    Jirosi:
    tak jsou komponenty co se dají vyrábět v tuzemsku a zahraniční partneři by s tím neměli problém. Myslím že pro naše firmy by byla hodně zajímavá výroba nějakých těch drobností. Možností je hodně. Osobně si myslím že jako třeba subdodavatelé subdodavatelů, budou české podniky zapojeny tak jak tak, i když se ČR oficiálně nezapojí do projektů.

  • vlasto
    12:16 22.11.2018

    Sú známe nejaké vlastnosti alebo dosiahnuteľné schopnosti, ktoré má mať lietadlo (európskej) "ďalšej" generácie, ktoré nemajú lietadlá (americkej) piatej generácie a ani ich lietadlá piatej generácie nebudú mať o 40 rokov? Očividná je snaha o konštrukciu bez zvislých chvostových (ocasných) plôch. Čo by ale ešte NGF mohlo mať, aby sa líšilo od piatej generácie? NGF je možno skôr snaha časti EÚ získať obdobu F22, tak ako sa o to snažia Japonci a trebárs Austrália. NGF je politicky dobre zvolený názov projektu. Oproti Rafalu a Eurofighteru to bude určite "next" no a ak to nebude príliš "next" oproti F22/F35, tak sa dá vždy ohradiť, že nikto predsa netvrdil, že to bude šiesta generácia :)

  • Jirosi
    12:06 22.11.2018

    Snownomad: "Kvantové počítače jsou vlhké sny. V tomhle věřím spíš skeptikovi. Podle mě je to něco jako studená fúze. "

    Článek je sice super, jen si autor mohl zjistit kde se daný obor nachází.
    Těm co to zajímá doporučují přednášku prof. Kulháneka: https://www.youtube.com/watch?v=9yhU-QIPUvU

    Dva kvantové počítače z výkonem 17 Qubit se prodali. Zákazníci NASA, Google.
    Úroveň zveřejněných výkonů z doby(21.3.2018) přednášky 49, 50 Qubit.

    Rase: Sem to právě pochopil, že jsme se přidali k vývoji dronu. Ten buď přímo koupíme, nebo budeme sdílet náklady/kapacity skrze NATO.
    Výhodné by to bylo určitě, jen nevím proč by státy měli utrácet svoje peníze u nás(výroba dílů). Když si chtějí připsat co největší podíl výroby doma.

  • Snownomad
    11:39 22.11.2018

    Kvantové počítače jsou vlhké sny. V tomhle věřím spíš skeptikovi. Podle mě je to něco jako studená fúze.

    Podle Dyakonova je překážkou samotný princip, jak by měl kvantový stroj počítat. Aby se vyrovnal osobnímu počítači, měl by mít 1 000 až 100 000 kvantových bitů. To je obrovské číslo zejména s ohledem na to, že musíme mít kontrolu nad všemi stavy těchto bitů v počítačovém systému, což odpovídá hodnotě nejméně 2^1000 – právě tolik stavů může nabývat hypotetický 1000qubitový procesor. Více na: https://www.zive.cz/clanky/skeptik-kvantovy-pocitac-vyrobime-mozna-za-sto-let-ale-spise-nikdy/sc-3-a-196002/default.aspx

  • Rase
    11:24 22.11.2018

    Jirosi:
    je sranda, že ČR se aktuálně do programu FCAS zapojila. Přeci jen se týká i zmíněného nového evropského dronu s dlouhou výdrží pro střední výšky - MALE RPAS. Nějaký malý počet máme v plánu i pořídit. Pokud jde o samotný letoun nové generace, tak průvan v rozpočtu se vždycky odvíjí od míry zapojení na projektu. Myslím že by to mohlo být výhodné i pokud sami ty letouny nepořídíme.

  • PavolR
    11:16 22.11.2018

    Jirosi:
    Kto nemá na F-35, kúpi si najnovší F-16, nie Gripen. ;-) Pretože keď už nemať stealth, tak aspoň mať možnosť riadenia dronov a pod.

  • Jirosi
    11:02 22.11.2018

    Protože kdo chce moderní jedno motorový letoun koupí si F-35. A kdo na ni nemá koupí si Gripen.
    Aero se nepřidá. Protože kdo by z vlády tam měl jet a podat objednávku na odebrané kusy? xD- to by byl průvan v rozpočtu.

  • Rase
    10:46 22.11.2018

    GlobeElement:
    proč by se trhali, když si nový letoun konstruují v podstatě sami ? Jediný kdo se může trhnout jsou Němci, pokud by si chtěli postavit něco vlastního, ale to není moc pravděpodobné. NGF je v podstatě Francouzský letoun a prakticky všechno má na starost Dassault... což je vlastně dobře pro obě strany

  • Rase
    10:06 22.11.2018

    Pokud jde o ČR a Aero, tak v podstatě máme ještě dost času. Pokud bude naše zapojení do projektu "eurodronu" smysluplné a funkční, tak je klidně možné, že se zapojíme i do "FCAS" - vlastně by to bylo velice super. Aktuálně Španělsko zvažuje zapojení do projektu FCAS:

    Dne 14. listopadu 2018, na IQPC (International Fighter Conference) v Brlíně, španělský brigádní generál Leon-Antonio Maches Michavila, zmínil že Španělsko již nějakou dobu zvažuje možnosti náhrady letounů F/A-18 Hornet v letech po roce 2035. Nový letoun by sloužil společně s modernizovanými letouny Eurofighter Typhoon. Již probíhají jednání oběma evropskými výrobci letounu nové generace, konkrétně diskutují s francouzsko-německým týmem Dassault a Airbus, kde probíhají práce na letounu FCAS a druhým je pak britský projekt Tempest, za kterým stojí BAE Systems, Leonardo UK, MBDA a Rolls-Royce. Španělská strana ale jednoznačně požaduje, stát se partnerem projektu, ne pouhým odběratelem.