European MALE RPAS: Evropský dron s českou účastí

European MALE RPAS; větší foto / Airbus

Česká republika se připojila k projektu prvního evropského dronu pro střední výšky s dlouhou výdrží MALE (Medium-Altitude Long-Endurance). Projekt nese název „European MALE RPAS“ (MALE Remotely Piloted Air Systems) a první let prototypu se očekává v roce 2023.

European MALE RPAS se stane první operačně nasazené evropské bezpilotní letadlo kategorie MALE. Půjde o přímého konkurenta americkému dronu MQ-9 Reaper nebo izraelskému IAI Eitan.

Model „eurodonu“ v plné velikosti byl představen (viz úvodní foto) na dubnové letecké výstavě Berlin Air Show. Projekt vede Německo za účasti průmyslových podniků z Francie, Itálie a Španělska. Podle informací webu IHS Janes z 21. listopadu, který se odkazuje na zprávu Evropské rady, se ke čtyřem zakládajícím členům přidala také Česká republika.

Redakce Armádních novin v této věci požádala tiskové oddělení Ministerstva obrany ČR (MO ČR) o komentář k informacím IHS Janes. „Jedná se o projekt ‚European MALE RPAS‘ (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Air Systems), který vede Německo a ke kterému se dále přihlásily Francie, Itálie, Španělsko a Česká republika a jako pozorovatelé Belgie, Finsko, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko a Portugalsko. Předpokládá se jeho financování v rámci Evropského obranného fondu (EDF),“ uvedl Petr Sýkora z tiskového oddělení MO ČR.

Podle Sýkory se od účastníků (a tedy i České republiky) očekává „výměna informací, zkušeností a zapojení expertů, a to v řadě souvisejících oborů a oblastí (jedná se např. o řízení letového provozu, legislativu, projektové řízení, certifikace, letecké inženýrství, nákladovost a financování, informační bezpečnost a další).“

MO ČR se však na projektu finančně nepodílí a Česká republika nemá žádnou povinnost drony European MALE RPAS nakoupit. „Jinými slovy, tato účast nemá žádnou souvislost s akvizičním procesem MO,“ píše Sýkora.

Armáda ČR v současné době provozuje drony Wasp AE, RQ-11B Raven, SkyLark a největší ScanEagle. Podle klasifikace NATO se jedná o drony třídy I (Class I), tedy drony do hmotnosti 150 kg.

Ambicí Armády ČR je do roku 2023 nakoupit taktická bezpilotní letadla třídy II (Class II), tedy taktické drony se startovací hmotnostní 150 až 600 kg, doletem 200 km a dostupem 5500 m. Výběrové řízení na nákup taktického dronu třídy II začne v roce 2022.

Taktické drony zajistí zejména vojskové zpravodajství, sledování, akvizice cílů a průzkum ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Později se počítá také s nákupem zbraní vzduch-země. Avšak nákup dronů nejvyšší třídy III (Class III), kde patří dron European MALE RPAS, Armáda ČR neplánuje.

Web IHS Janes také naznačil možné zapojení české firmy Aero Vodochody do projektu. PR manažer Tobiáš Tvrdík firmy Aero Vodochody zapojení nevylučuje, ale Aero oficiální nabídku prozatím nedostalo. „Jedná se o zajímavý projekt v perspektivním segmentu bezpilotních letounů, nicméně žádnou oficiální nabídku o zapojení do projektu Eurodron z Čech ani zahraničí jsme zatím neobdrželi,“ uvedl na dotaz Armádních novin Tvrdík.

European MALE RPAS poskytne zejména schopnost strategického ISTAR. Dle přání zákazníka lze dron vybavit zbraňovými systémy vzduch-země a vzduch-vzduch. V době míru eurodron zajistí především obrazové a elektronické sledování lodního provozu a hranic Evropské unie.

V současné době probíhá dvouletá studie, která určí takticko-technické parametry European MALE RPAS. Prozatím je jistá dvoumotorová koncepce (z důvodu bezpečnosti) a nasaditelnost v běžném civilním leteckém provozu.

Podpis dohody o společném vývoji je naplánován na příští rok a pokud jsou informace o zapojení České republiky správné, u podpisu budou i čeští zástupci. První dodávky k zákazníkům jsou naplánovány na rok 2025.

S projektem European MALE RPAS souvisí i dva dny stará zpráva o bankrotu italské letecké firmy Piaggio Aerospace, která vyvinula dron P.1HH Hammerhead kategorie MALE. Bohužel z důvodu bankrotu firmy bude projekt dronu P.1HH Hammerhead ukončen, resp. bude kanibalizován ve prospěch projektu European MALE RPAS (viz níže).

P.1HH Hammerhead má maximální startovací hmotnost 6146 kg a pohání ho dvojice turbovrtulových motorů s tlačnými vrtulemi ‒ je tedy koncepčně podobný European MALE RPAS. Vývoj Piaggio P.1HH Hammerhead probíhá od roku 2013 a první dodávky měly letos směřovat do Spojených arabských emirátů.

Tento měsíc ale emiráty objednávku zrušily kvůli „zpožděním a chybám v programu“. Podle italských médií zadluženou Piaggio Aerospace, i přes počáteční odpor, zřejmě převezme italský koncern Leonardo, který zkušenosti s vývojem Piaggio P.1HH Hammerhead jistě využije v programu European MALE RPAS.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Eurodron: Evropa představila vlastní bitevní dron

Na berlínské letecké výstavě Berlin Air Show trojice evropských firem Airbus, Dassault a Leonardo představila model 1:1 vyvíjeného velkého „eurodronu“. Evropská konkurence americkému MQ-9 Reaper může ...

Námořní tankovací dron MQ-25 Stingray postaví Boeing

Program námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray zná vítěze. Americké námořnictvo udělilo počáteční kontrakt firmě Boeing na vývoj, výrobu, testování a dodávku prvních čtyř ...

Spectre: Protitankový dron pro vojáky

Evropská společnost MBDA na výstavě pozemní bojové techniky DVD 2018 ve Velké Británii představila útočné bezpilotní letadlo s kolmým startem a přistáním Spectre. Dron unese jednu nebo dvě ...

Bayraktar TB2: Ukrajina nakupuje bitevní drony z Turecka

Podle známého ukrajinského novináře Jurije Butusova ukrajinská vláda s tureckou společností Baykar Makina podepsala dohodu o dodávce dvou komplexů průzkumných a útočných dronů Bayraktar TB2. Dohoda má ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • stirling
    10:19 05.12.2018

    Rase: jasný, ale pořád mě to přijde hrozně málo, ta doba kdy je možné si zabrat pro sebe kus trhu se pomalu zavírá a u nás kde existuje snad v každém okrese nějaká továrna aspoň na ultralight vidím potenciál opravdu úplně jinde.

  • Rase
    11:50 04.12.2018

    stirling:
    drony CANTAS od CSG, mají docela slušně našlápnuto. Myslím že je to docela slušný projekt a hlavně se mi líbí proudová verze. Pokud jde o lehčí drony tak Primoco UAV. Oboje původně startupy

  • stirling
    11:10 04.12.2018

    Tohle je dobrá zpráva i když to nic neznamená.
    Je trochu škoda, že v téhle oblasti náš průmysl jen chrápe. Stále u nás vidím velký potenciál vyvinout drony jak pro civilní tak vojenský sektor i za cenu, že se většina elektroniky pořídí v zahraničí. Lejeme miliardy do projektů které se nedokončí a v tom perspektivním se o nic nepokusíme. Tady by mě smysluplná podpora od státu vůbec nevadila i když by ve finále byl použit jeden z mnoha.

  • Rase
    22:50 03.12.2018

    komu chybí v úvodním obrázku vlaječka ČR, tak tady už je :-))

    http://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/euro_male_1b.jpg

  • flanker.jirka
    18:42 03.12.2018

    Doufám, že EU trochu smaže náskok vývojářů ze zbytku světa. Kapacit je tu dost, ale místo obranou se zabývají jen tím na co jsou vypsané dotace.

  • flanker.jirka
    18:40 03.12.2018

    Miroslav: kryt antény satelitní komunikace, pro tento druh komunikace se používá pohyblivá anténa, která pro pohyb potřebuje místo
    Tady dole najdete příklad na obrázku
    https://www.defensemedianetwork.com/stories/uavs-drive-satcom-modernization/

  • RiMr71
    17:57 03.12.2018

    "...PR manažer Tobiáš Tvrdík firmy Aero Vodochody zapojení nevylučuje..."

    ...Tfuj to sem se vyděsil, než jsem si všimnul křestního jména!

  • Miroslav
    16:15 03.12.2018

    Taká úvaha... Prečo ten predok vyzerá ako kokpit ?

  • JP--
    12:42 03.12.2018

    Proč sojka sloužila 10 let a nějaké zkušenosti se sní udělali vyhozený peníze bych to nenazval. Spíš, že se na ní moc nenavázalo a ministerstvo je v zavádění a uplatnění dronů hoooodně pozadu. Legislativa užívání vojenských dronů v míru je taky nevyhovující, ale snad se už aspoň trochu probrali.

  • cejkis
    11:28 03.12.2018

    Ještě chybí informace, kolik AČR vyhodila peněz za projekt Sojka....