E-7A Wedgetail pro americké letectvo

-
3. 3. 2023
-
27 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo (USAF) udělilo firmě Boeing kontrakt na stavbu dvou prototypů nových letounů včasné výstrahy a řízení letového provozu E-7A Wedgetail. Letouny postupně nahradí ikonické Boeing E-3 Sentry, tzv. AWACS (Airborne Warning and Control System).
USAF papírově provozuje 31 a Aliance 16 „awacsů“ E-3. Stroje pravidelně létají kolem východní hranice NATO a pomocí své rotující radarové antény ukryté pod talířovým radomem hlídají vzdušný prostor NATO a přilehlých zemí.
Data o vzdušných cílech E-3 v reálném čase přenáší dalším uživatelům ve vzduchu, na moři a na zemi. Radar E-3 umí detekovat, sledovat, identifikovat a hlásit potenciálně nepřátelské letouny a navádět na ně alianční letouny na vzdálenost až 400 kilometrů – trojice E-3 tak pokryje vzdušný prostor celé střední Evropy.
Nejnovější verze E-3G Block 40/45 vstoupila do služby v roce 2015. Celá flotila amerických E-3 projde upgradem na standard Block 40/45 do roku 2024 za 2,7 miliardy dolarů. Na tento standard jsou modernizovány také alianční E-3. Každopádně poslední E-3 zůstanou ve službě minimálně další dekádu, než jejich úkoly plně převezmou nové E-7A Wedgetail.
E-3 je postaven na již dnes zastaralé platformě Boeing 707. Tento model v 60. letech způsobil revoluci v civilní letecké dopravě. Od roku 1978 se ale nevyrábí a je tak velký problém s náhradními díly. Nevyrábí se ani proudové motory TF33. Civilní letecké společnosti proto B707 již dávno stáhly z aktivní služby.
E-3G Block 40/45
Kvůli problémům s platformou B707 tak nasaditelnost amerických E-3 v minulých letech klesla pod 60 %.
V minulém roce USAF jako nástupce E-3 vybralo E-7A Wedgetail. Nyní USAF zadalo Boeingu počáteční kontrakt v hodnotě 1,2 miliardy dolarů na stavbu dvou prototypů „amerikanizované“ verze E-7A Wedgetail. Původně firma Boeing před 20 lety vyvinula a postavila E-7 pro australské letectvo. „Exportní“ E-7 také zavedlo do výzbroje britské, turecké a korejské letectvo.
Sériová výroba E-7 pro USAF je naplánována na rok 2025 a vstup do operační služby na rok 2027. USAF počítá celkově s nákupem 26 letadel do roku 2032.
„E-7A zajistí pokročilou indikaci vzdušných pohyblivých cílů a řízení boje, schopnosti velení a řízení a pokročilý radar s elektronickým skenováním, který zlepší řízení leteckého boje a umožní vytvářet řetězce ničení [kill chains] na velké vzdálenosti s potenciálními protivníky,“ dočteme se v tiskové zprávě USAF. E-7A by měl mimo jiné pomocí s nasazením zbraní dlouhého dosahu vzduch-vzduch a země-vzduch.
Akvizice komerčního E-7 je pro USAF poměrně netradiční krok. V minulosti mělo USAF snahu většinou zavádět zcela unikátní „high-tech“ technologická řešení plnící velmi náročné a komplexní požadavky. Vývoj těchto high-tech řešení ale s problémy trvá mnoho let a stojí miliardy, či dokonce desítky miliard dolarů. Můžeme třeba zmínit problematický vývoj tankeru KC-46 Pegasus.
Australský E-7A
Nákupem E-7 sice USAF nedostane absolutně nejlepší možná technologická řešení podle posledních poznatků vědy a techniky, na druhou stranu ale nemusí na „dokonalou“ technologii čekat deset let a utratit miliardy dolarů. Podobný přístup USAF zvolilo při nákupu stíhaček F-15EX.
Navíc americký náčelník štábu letectva generál Charles Q. Brown Jr. minulý rok několikrát letěl na palubě E-7 a uvedl, že byl „ohromen“ jeho schopnostmi.
„E-7A se stane hlavním leteckým senzorem pro detekci, identifikaci, sledování a hlášení veškeré letecké činnosti velitelům společných sil,“ řekl Andrew Hunter, náměstek ministra letectva pro akvizice, technologie a logistiku. „Uzavření této smlouvy [výroba prototypů] je zásadním krokem k zajištění toho, aby ministerstvo obrany i v příštích desetiletích poskytovalo americkým bojovníkům, spojencům a partnerům schopnost informovat o bojovém prostoru a jeho řízení. E-7A umožní lepší povědomí o vzdušném bojovém prostoru díky přesnému obrazu vzdušné situace v reálném čase a bude schopen kontrolovat a řídit jednotlivé letouny v široké škále podmínek prostředí a operací.“
S největší pravděpodobností E-7 nahradí dříve nebo později také alianční E-3.
MESA radar
E-7 je unikátní díky použití nerotujícího podélného radiolokátoru MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) s aktivním elektronickým vychylováním paprsku AESA (Active Electronically Scanned Array) od firmy Northrop Grumann.
MESA poskytuje 360° pokrytí a na rozdíl od radaru E-3, který se otočí jednou za sedm až devět sekund, MESA dokáže skenovat požadovaný prostor v rozsahu 360°okamžitě. Radar zvládá zachycovat vzdušné cíle, včetně letících nízko nad zemí (drony, střely s plochou dráhou letu, vrtulníky) nebo dokonce hladinové cíle.
Letoun poslouží také jako místo velení a řízení složitých leteckých operací a má mít schopnost napojit se na více-doménový systém velení a řízení ABMS (Advanced Battle Management System).
Platforma E-7, tedy Boeing 737, spaluje o třetinu paliva méně něž B707, má téměř o polovinu menší provozní náklady a o polovinu menší nároky na provozní personál. Navíc letouny B737 jsou rozšířené po celém světě a technická podpora je tak snadno a rychle dostupná.
Související články
NATO hledá náhradu za E-3 Sentry AWACS
Severoatlantická aliance na konci roku příjme rozhodnutí o nástupci legendárních letounů včasné ...
-
29.05.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru
V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...
-
14.01.2015
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
KJ-500 a KJ-600: Čínské letouny AWACS umožní projekci síly na velkou vzdálenost
Čínské letectvo v poslední době úspěšně otestovalo a zavedlo nové letouny kategorie AWACS (Airborne ...
-
28.01.2021
-
20 komentářů
-
Jan Feryna
Americké letectvo kupuje letouny včasné výstrahy E-7 Wedgetail
Americké letectvo (USAF) postupně stáhne z výzbroje letouny včasné výstrahy a řízení leteckého ...
-
03.05.2022
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
Osobně si myslím že tento projekt je zde jen kvůli částečnému překlenutí do doby která muže trvat víc než 10 let než započne vývoj nového AWACS na novém letadle.
Osobně si myslím že tento projekt je zde jen kvůli částečnému překlenutí do doby která muže trvat víc než 10 let než započne vývoj nového AWACS na novém letadle.
No boží, to si teda hodně pomohli... 707čku která se nevyrábí už dávno nahradili 737NGčkem které se přestalo vyrábět (sériově, pro civil) kdy - předloni? Kdyby aspoň použili teda ...Zobrazit celý příspěvek
No boží, to si teda hodně pomohli... 707čku která se nevyrábí už dávno nahradili 737NGčkem které se přestalo vyrábět (sériově, pro civil) kdy - předloni?
Kdyby aspoň použili teda 737MAX (pro vojenské použití by MCAS nepředstavoval problém, jednak by ho nemuseli před piloty utajovat, druhak by ho tam možná ani nemuseli dávat, a samozřejmě dneska už o něm ví každý detail kdejaký amatér díky publicitě), nedejbože dokonce aliančně-spojenecký A320neo (který díky o trošku většímu průměru trupu by jim usnadnil zabudování konzolí operátorů případně umožnil o něco lepší "amenities" (kuchyňku, ložnici) - protože tady jde o udržení "fungujících" operátorů řádově 10+ hodin (a s tankováním prakticky nekonečně, tam už fakt jde jen o výdrž osádky)...
Jednak by tyto typy vydržely déle v produkci (než se dostanou do stejné situace s nedotupností dílů jako dnes pro 707), druhak má aktuální generace (MAX/neo) citelně úspornější motory... To pomůže nejen zlevnit provoz (možná jsou pro USAF výdaje za palivo jen nedůležité drobné, kdoví), ale taky by to umožnilo méně často tankovat (případně možná si dokonce systém tankování za letu odpustit úplně?) a je tu i ta drobnost s vypouštěním menšího množství skleníkových plynů do vyšších vrstev atmosféry (asi to nebude primární kriterium ale proč na to kašlat úplně??)Skrýt celý příspěvekjestli to nebude tím, že z NG vychází i P-8 a další aplikace.
jestli to nebude tím, že z NG vychází i P-8 a další aplikace.
Vyměnit motory by neměl být problém za aktuální.
Soucane, pokud je plánuji v řádu let. Tak to na ukončení výroby moc nevypadá.Vyměnit motory by neměl být problém za aktuální.
Soucane, pokud je plánuji v řádu let. Tak to na ukončení výroby moc nevypadá.Ano, výroba běží, ale POUZE pro vojenské použití... tím pádem jednotky kusů za rok. Kdoví na jaké lince to plácají, ta "normální" přešla na výrobu MAXů... Vyměnit motor jistě lze, ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, výroba běží, ale POUZE pro vojenské použití... tím pádem jednotky kusů za rok. Kdoví na jaké lince to plácají, ta "normální" přešla na výrobu MAXů...
Vyměnit motor jistě lze, ale to není jediný rozdíl mezi NG a MAXem, a v civilní verzi samozřejmě by musela mít výměna motorů BEZ ostatních změn mít extra certifikaci (což by se určitě nevyplatilo) ale pro vojáky je to možná jinak... každopádně by se musel vyměnit nejmíň komplet pylon protože kvůli většímu průměru vstupního "fanu" (a kvůli tomu že původní konstrukce ze šedesátek seděla přičapená blízko u země tak už u NGčka se musely dělat speciálně tvarované nacelles aby se to pod křídlo vešlo, a co teprv po dalším zvětšení průměru motorů - to se musel pylon překonstruovat aby se motory vysunuly víc dopředu a nahoru, čímž se ovšem měnilo CG a taky místo působení tahu... proto vlastně vznikl MCAS).
Právě v tomto má výhodu řada A320, jelikož ji konstruovali o nějakých 15let později, tak ji udělali "normálně" vysokou (už se nemuselo počítat s takovými věcmi jako ručně postrkované nízké schůdky) a dneska se tam větší motory relativně v pohodě vejdou...Skrýt celý příspěvekTak certifikovat to museli znovu už pro tu anténu na trupu.
Tak certifikovat to museli znovu už pro tu anténu na trupu.
NG bude létat ještě roky. Takže díly opravdu nebudou problém. Je na něm založen i P-8 Poseidon takže v americké armádě je to už zavedený stroj. To že by nakoupili Airbus je úplně ...Zobrazit celý příspěvek
NG bude létat ještě roky. Takže díly opravdu nebudou problém. Je na něm založen i P-8 Poseidon takže v americké armádě je to už zavedený stroj.
To že by nakoupili Airbus je úplně nereálné.Skrýt celý příspěvekŽe je zavedený v armádě je relativně nedůležité, když se vyrábí "doma" a tedy jsou díly běžně dostupné v komerční sféře. To že jsou společné s Poseidonem začne být zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek
Že je zavedený v armádě je relativně nedůležité, když se vyrábí "doma" a tedy jsou díly běžně dostupné v komerční sféře. To že jsou společné s Poseidonem začne být zajímavé jedině/až se přestanou používat v komerční sféře oba typy (NG i MAX), což se dá velice velice orientačně odhadnout na nějakých 30 let od teď (cirka 5-10let ještě výroba MAX, cca 20-25let ještě běžně používaný aerolinkami). Jenže nějakých 10-15let před tímto okamžikem už se stanou díly na NG (Poseidon) specialitou, kdežto na MAX budou ještě normálně dostupné...
S Airbusem je to bohužel, no. Obecně se takhle "jistíme" (skoro) všichni (státy), ale jde ta jistota na úkor zisku z větší důvěry/spolupráce (viz teorie her, pesimistické kriterium)...
Ostatně jednou už to skoro vypadalo že by tankery mohly být MRTT, ale pak to někdo přecejen nepřenesl přes srdce že by to bylo málo emerické a vybrali tanker mírně menší, s trupem který už se (komerčně) nevyrábí, no a zatím mají kýbl trablů (KC-46)...
Též poslední sada rozhodnutí B ohledně Bombardieru a později Embraeru se jim taky poměrně ošklivě "backfirovala".Skrýt celý příspěvek
Americké letectvo má celkom "dobré nervy" : ) Vzhľadom na vek a i napriek inšpekciám je dosť veľká šanca, že sa nejaký "praveký" stroj na základe B-707 rozpadne za letu a ...Zobrazit celý příspěvek
Americké letectvo má celkom "dobré nervy" : )
Vzhľadom na vek a i napriek inšpekciám je dosť veľká šanca, že sa nejaký "praveký" stroj na základe B-707 rozpadne za letu a následkom čoho sa uzemní celá flotila strojov (KC-135, E-3, E-6 atď. ) a paralizuje celé americké letectvo ...
B-707 už mal byť dávno nahradený ....Skrýt celý příspěvekStarý poctivý Boeing vydrží všechno.
Starý poctivý Boeing vydrží všechno.
Nevydrží .... a najhoršie je, že nik nevie koľko toho vydrží .... aj keby sa žiadny KC-135 nerozpadol tak len preto, že je veľmi poctivo a hlavne draho monitorovaní ...Zobrazit celý příspěvek
Nevydrží .... a najhoršie je, že nik nevie koľko toho vydrží .... aj keby sa žiadny KC-135 nerozpadol tak len preto, že je veľmi poctivo a hlavne draho monitorovaní ...
http://www.aerohabitat.eu/uplo... Skrýt celý příspěvekA "nový poctivý Boeing" by nevydržel? Navíc by do něj náhradní díly nemuseli nechávat vyrábět na zakázku...
A "nový poctivý Boeing" by nevydržel? Navíc by do něj náhradní díly nemuseli nechávat vyrábět na zakázku...
Nový Boeing už není tak poctivý jako 707 nebo 747. Ale pořád je poctivějsi než Airbus :-).
Nový Boeing už není tak poctivý jako 707 nebo 747. Ale pořád je poctivějsi než Airbus :-).
Tímto si jen kupují čas na něco lepšího. MESA na Wedgetailu je dnes už zastaralá konstrukce, cca 25 od návrhu. NATO by mohlo jít do jiných projektů. Má dostatek firem, které ...Zobrazit celý příspěvek
Tímto si jen kupují čas na něco lepšího. MESA na Wedgetailu je dnes už zastaralá konstrukce, cca 25 od návrhu.
NATO by mohlo jít do jiných projektů. Má dostatek firem, které dokáží v Evropě postavit lepší zařízení. Nová verze Erieye je na tom s dosahy a možnostmi radaru lépe. Podobně se dá nahlížet na Phalcon s EL/W 2085, který používá Itálie.Skrýt celý příspěvekErieye je možná novější technologie, ale je citelně fyzicky menší takže je víc limitovaný co do příštího vývoje... na ten E-7 stejně budou určitě v budoucnu vyměňovat jinou anténu ...Zobrazit celý příspěvek
Erieye je možná novější technologie, ale je citelně fyzicky menší takže je víc limitovaný co do příštího vývoje... na ten E-7 stejně budou určitě v budoucnu vyměňovat jinou anténu dle aktuálního vývoje radarů...
Nevím zda si v blízké budoucnosti "troufnou" umístit komplet operátory na zem (možná jen s malou "zálohou" 2-3 na palubě) a všechny informace (možná lehce předzpracované aby toho nebylo tolik dat) posílat na zem, ale zatím to tak není a tím pádem má nějaký bizjet citelně míň prostoru na palubě, a to jak pro vybavení tak pro posádku/operátory.Skrýt celý příspěvekErieye je není L band, ale S band radar. Díky tomu stačí menší a lehčí anténa pro podobné parametry. Pak už jen záleží na zákazníkovi na jak velké nebo malé letadlo anténu dá. ...Zobrazit celý příspěvek
Erieye je není L band, ale S band radar. Díky tomu stačí menší a lehčí anténa pro podobné parametry. Pak už jen záleží na zákazníkovi na jak velké nebo malé letadlo anténu dá. Mít operátory na zemi je jen otázkou datového spojení a důvěru v to, že bude funkční.
Menší a lehčí anténa lze snáze integrovat na cokoliv.
https://www.jetphotos.com/phot... Skrýt celý příspěvekVětší anténa by vždy měla mít prostor pro umístění vyššího počtu samostatných modulů, a tím zvětšení výkonu. Změna pásma má své výhody i nevýhody... ale jak píšu, lze do budoucna ...Zobrazit celý příspěvek
Větší anténa by vždy měla mít prostor pro umístění vyššího počtu samostatných modulů, a tím zvětšení výkonu. Změna pásma má své výhody i nevýhody... ale jak píšu, lze do budoucna předpokládat výměnu. I v S-bandu bude větší radar mít větší výkony...Skrýt celý příspěvek
Budocnost nabízí spoustu řešení. Určitě má smysl jít do vyšších frekvenčních pásem už z důvodu možnosti lepší identifikace vlastním radarem díky technologii NCTR (non cooperative ...Zobrazit celý příspěvek
Budocnost nabízí spoustu řešení. Určitě má smysl jít do vyšších frekvenčních pásem už z důvodu možnosti lepší identifikace vlastním radarem díky technologii NCTR (non cooperative target recognition).
Nyní jsou nuceni pro zachování operačních schopnosti přejít na novou platformu, kterou sami postavili, testovali a díky servisu strojů pro Austrálii a Turecko mají dostatek informací o vlastnostech systému.
E 7 by nyní chtělo vybavit i více senzory pro SIGINT a ELINT, jako to bylo v případě modernizace E 3.
Nevýhodou systémů s takto umístněnými anténami zůstává slabší parametry v dosazích při vychylování anténních svazků nad 50° a dále. Systém má uvedeno, že je schopen sledovat 360° ale nemá ve všech směrech stejnou účinnost jako rotující anténa. Existuje i řešení více antén, kde místo dvou antén antény tři. A skutečně vykryjete 360°. To vyžaduje vývoj uprav nového nosiče nahrazujících B 707.
https://www.iai.co.il/p/elw-20... Skrýt celý příspěvek
titulek pod linkem na druhe video je chybny, nejde o britsky wedgetail - jde o "guided tour" australskeho exemplare (v australii jiz leta 6 ks, zatimco britanie je ma zatim jen ...Zobrazit celý příspěvek
titulek pod linkem na druhe video je chybny, nejde o britsky wedgetail - jde o "guided tour" australskeho exemplare (v australii jiz leta 6 ks, zatimco britanie je ma zatim jen objednane a jsou ve vyrobe)Skrýt celý příspěvek
No nahradí 707 z 60tých let za 737 NG z let 80tých. Určitě to výrazně slevní a zrychlí údržbu. Paradoxní je, že 737 používá část dílú shodnou se 707 (trup je defakto zkrácená 707, ...Zobrazit celý příspěvek
No nahradí 707 z 60tých let za 737 NG z let 80tých. Určitě to výrazně slevní a zrychlí údržbu. Paradoxní je, že 737 používá část dílú shodnou se 707 (trup je defakto zkrácená 707, i když několikrát zmodernizovaná).Skrýt celý příspěvek
To sice ano - třeba v hlavních rozměrech to bude sedět, ale kdyby se vedle sebe položily výkresy je dost možné, že nebude shodná jediná součástka - ať už rozměrově, materiálové ...Zobrazit celý příspěvek
To sice ano - třeba v hlavních rozměrech to bude sedět, ale kdyby se vedle sebe položily výkresy je dost možné, že nebude shodná jediná součástka - ať už rozměrově, materiálové atd...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...