Drel: Ruská odpověď na americké přesné pumy JDAM a JSOW

V pozadí puma PBK-500U Drel, v popředí termobarická puma ODAB-500PMV; větší foto / Vitalij Kuzmin, CC BY-SA 4.0

Již v příštím roce ruské letectvo (VKS) zavede do výzbroje přesně naváděné pumy nové generace PBK-500U Drel. Podle ruských médií jsou pumy Drel odpovědí na americké pumy s koncovým navedením JDAM (Joint Direct Attack Munition) a především JSOW (Joint Stand Off Weapon).

Nejnovější informace o zavádění nových ruských pum Drel do výzbroje VKS přinesl ruský deník Izvestija. Ruský deník vývoj pumy Drel dává do souvislosti s vývojem amerických pum JDAM a JSOW, které vznikly v roce 1997 na základě zkušeností z operace Pouštní bouře (1991).

„Munice [Drel - pozn. red. ], která byla vyvíjena od roku 2015, je velmi nadějná ‒ je možné, že se Drel stane univerzální ‚ruskou reakcí‘ na americké bomby JDAM a JSOW,“ píše deník Izvestija v úvodu článku.

JDAM je vlastně klasická „hloupá“ puma rodiny Mark 80 s naváděcí sadou obsahující inerciální a satelitní navigační jednotku, aerodynamické stabilizační plochy a řídící plochy. JDAM lze vybavit bojovou hlavicí BLU (Bomb Live Unit) pro ničení odolných cílů.

JSOW je zbraň podobné kategorie jako JDAM, jde však o přesnou pumu originální konstrukce s rozkládacími křídly, které prodlužují dolet z 28 km u JDAM na více než 130 km. JSOW může navíc použít hned několik typů bojových hlavic a verze JSOW-C v koncové fázi používá k navedení navíc infračervené čidlo.  

Podle deníku Izvestija americké letectvo od bombardování Jugoslávie v roce 1997, až po války v Iráku a Afghánistánu, v 80 % případů používá pumy s koncovým navedením. Například v případě americké invaze do Iráku americké letectvo shodilo 5500 až 6000 přesných pum, především rodiny JDAM a Paveway.

Používání přesných pum s inerciálním a satelitním naváděním proti statickým cílům má řadu  výhod. Používání satelitem naváděných pum je možné jen na základě údajů z elektronické mapy, bez nutnosti při bombardování vizuálně najít, sledovat a zaměřit cíl. Například pumy JDAM, a to nejmenší GBU-38 (225 kg) i největší GBU-31 (900 kg), z výšky 5000 až 8000 metrů přesně zasahují plochu o rozměrech 5×5 metrů.


Rodina ruských pum KAB / ausairpower.net

Ruské přesné pumy rodiny KAB vyvíjené od počátku 70. let minulého století měly laserové nebo optické navádění. Ruský průmysl první satelitem naváděné pumy KAB-500S představil v roce 2003. KAB-500S má aerodynamické řídící plochy a přijímač ruské satelitní navigace GLONASS a americké NAVSTAR. Ruské ministerstvo obrany pumy KAB-500S začalo testovat v roce 2009.

Podle článku deníku Izvestija z roku 2012 ruské ministerstvo obrany pumy KAB-500S kvůli velké ceně a technickým potížím odmítlo, navíc se neobjevily žádné tiskové zprávy o zavedení těchto zbraní do výzbroje. Nicméně VKS, soudě podle televizních záběrů, pumy KAB-500S používá v Sýrii. Není ale jasné, kolik pum KAB-500S (resp. všech pum rodiny KAB) s koncovým navedením má VKS ve výzbroji.

Podle článku z roku 2012, který se odvolává na zdroj z hlavního velitelství VKS, jedna puma KAB-500S měla stát tři miliony rublů, tj. přes 45 000 dolarů v dnešních cenách. Avšak neurčitý počet pum KAB-500S (včetně dalších pum rodiny KAB) bylo vyvezeno do Indie, takže cena pumy by dnes měla být nižší. Na začátku letošního roku indické ministerstvo obrany oznámilo nákup dalších 240 ks ruských přesných pum za 196 milionů dolarů. Není však uvedeno, o jaké typy pum se jedná, zda rodiny KAB-500 nebo větší KAB-1500 (zřejmě kombinace obojího).

Podle nejnovějších informací deníku Izvestija pumy rodiny KAB, tedy včetně laserem naváděných KAB-500L nebo opticky naváděných KAB-500KR, ruské letectvo používá v Sýrii proti „zvláště důležitým pozemním cílům s vysokou prioritou.“ Ruské bojové letouny Su-27/30 a Su-34 mohou nést až šest pum KAB-500 nebo tři větší KAB-1500. Zdroj v ruském letectvu ruskému deníku prozradil, že pumy KAB-500S odhazované ze stíhacích bombardérů Su-34 „mají odchylku v cíli ne více než 4,5 až 5 metrů.“


Su-34 odhazuje pumy KAB-500S na cíle v Sýrii.

KAB-500S má však dolet jen 10 km a schopnost ničit pouze stacionární cíle. Vědeckovýrobní sdružení Bazalt proto pro VKS vyvinul univerzálnější přesně naváděnou pumu PBK-500U Drel, která ničí stacionární i pohyblivé cíle. Drel má dolet 30 km a na cíl se puma navádí pomocí satelitní navigace GLONASS.

Délka pumy Drel je 3,1 m, průměr 0,45 m a hmotnost 540 kg. Maximální výška odhození 14 000 m. Odhoz pumy probíhá při rychlostech 700 až 1100 km/h.

Bojovou hlavici pumy Drel tvoří 15 kusů samostatně naváděné submunice SPBE-K, která se odděluje ve výšce 250 metrů a dokáže bodově ničit obrněnou techniku. Sumbumunice se na cíl navádí pomocí vlastního infračerveného a radiolokačního senzoru ‒ naváděcí systém je údajně převzat z protitankových řízených střel systému Chrizantema-S. Radarový kanál má navíc dotazovač vlastní-cizí, takže pumu Drel lze teoreticky svrhnout i do oblasti, kde jsou v dotyku nebo promíchané vlastní a nepřátelské mechanizované jednotky.

Drel se tak ve skutečnosti podobá více americké pumě JSOW ‒ verze AGM-154A JSOW obsahuje 145 kusů neřízené submunice a AGM-154B JSOW obsahuje 24 kusů samostatně (infračerveně) naváděné submunice. V budoucnu se dá ale očekávat vývoj i dalších bojových hlavic (průbojné, termobarické, atd.) pro pumy Drel.

Pumu Drel ruské VKS zavede do výzbroje v roce 2019. Otázkou je ale cena, a tedy i schopnost ruského ministerstva obrany pumy pořídit v dostatečném počtu, což je zase nutné k dosažení velké sériovosti výroby a tedy nízké jednotkové ceny. Bojová hodnota přesné munice (resp. jakékoliv munice nebo zbraňového systému) není jednoduše dána pouze takticko-technickými parametry, ale především schopnosti průmyslu vyrábět danou munici v požadovaném množství a za příznivou cenu, a to za všech podmínek.

Podle údajů stránek Global Security americké letectvo a námořnictvo vlastní již několik tisíc pum JSOW. Celkově námořnictvo nakoupí 8800 pum AGM-154A, 1200 ks AGM-154B a 3000 ks AGM-154C (proti odolným cílům) a americké letectvo 3000 ks AGM-154A a 3114 ks AGM-154B. I při tomto množství jednotková cena za verzi „A“ dosahuje 282 000 dolarů, za verzi „B“ 484 000 dolarů a za verzi „C“ 719 000 dolarů.
 

Zdroj: Izvestija, Izvestija, Global Security, Ausia Power
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová americká taktická jaderná puma B61-12

Americké letectvo v rámci širokého programu modernizace amerického jaderného arzenálu představilo novou řadu taktických jaderných pum B61-12. Jaderné pumy rodiny B61 jsou určeny především k zasazování ...

Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?

České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice Islámského státu. Jedinou výzbroji iráckých L-159 jsou neřízené pumy Mk 82. Jak efektivní je kombinace ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje přesnou pumu GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). GBU-53/B se stane nosnou municí vzduch-země ...

Puma StormBreaker: Závěrečné testy ničitele tanků

Přesně naváděná malá puma GBU-53/B StormBreaker, dříve známá jako GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), vstupuje do závěrečné fáze testování. Po svém zavedení do výzbroje StormBreaker umožní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Jilex
    14:22 09.11.2018

    Přesně naváděné letecké pumy ukrajinské firmy "Adron". Video:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=9Izc6RS-XcQ

  • Torong
    05:27 09.11.2018

    @petris
    Ne SU 24 HUD neměl. HUD displej dostaly jako první Ruská letadla až Mig 29 a SU 27 v půlce 80-tých let. To co pokládáš za HUD je klasický optický zaměřovač, jaký měl už třeba Spitfire v půlce čtyřicátých let...

    Všechny SU 25 opravdu nebudou modernizovány na SM 3. Klasicky z důvodu peněz.
    Zdroj např. zde:
    https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/p-o-suchoj/su-25-frogfoot-a-/

  • petris
    23:40 08.11.2018

    Torong:
    Si si istý že Su-24 nemal HUD? Sú na to nejaké zdroje? Lebo jeho strelecký-navádzací komplex ПНС-24 Пума obsahoval tzv. система индикации с прицельно-пилотажным визиром ППВ a keď som pozeral nejaké videá na yt z kokpitov muzeálnych kúskov Su-24, tak tam nejaký HUD bol.
    Mne to práve pripadá vcelku logické - ПНС-24 Пума na pôvodnom Su-24 obsahoval aj HUD ППВ. V rámci modernizácie na verziu Su-24M sa ПНС-24 Пума menila za modernejšiu variantu ПНС-24М Тигр-НС, ale HUD zostal pôvodný, keďže Tigr-NS konštrukčne vychádzal z pôvodnej Pumy a zrejme vtedy im ešte postačoval. Výmena HUD nastala až v rámci modernizácie na verziu Su-24M2, kedy mal pôvodný ППВ už cez 30 rokov a tak sa v rámci výmeny hlavného streleckého-zameriavacieho počítača БЦВМ Орбита-10 robila zástavba SVP-24, súčasťou čoho bola aj výmena ППВ za HUD КАИ-24П.

    O tomto "Na verzi SVP 24-25 mají být upgradovány stroje, které nedostanou upgrade na verzi SM nebo SM3." som doteraz nepočul/nečítal. Myslel som že všetky Su-25 prechádzajúce modernizáciou idú na verziu SM resp. SM3. Je na to nejaký zdroj?

  • Czertik
    23:17 08.11.2018

    shania
    ano, a-7 byl spickove ero, se spickovou avionokou, ale i stejne spickovou cenou a proto nevyhral.
    Holt kdyz si mohli vzit ero co udela 80% prace za 30% ceny.

  • Czertik
    23:05 08.11.2018

    cernakus
    "Prvně ty baterie už jsou v provozu. Použily se totiž aktivní jednotky včetně posádek."

    Hmmm.. chapu ze je pod tvoji rozlisovaci schopnost videt rozdil mezi ruskou a syrskou posadkou o cem sem psal ja, ale uz su zvykly.

    A skutecne se mylis i v tom, ze izraelci prestaly s opercaemi, stale je podnikaji. Pravda ne tak intenzivne jako predtim, ale stale je delaji, a kdyz bude nutnost, opet je zintezvneji.
    Precti si izraeltimes kdyz me neveris.

    je tohle pro tebe dost aktualni ?
    https://www.timesofisrael.com/russia-israel-endangered-our-troops-by-not-giving-notice-before-syria-strikes/

  • demagog
    20:11 08.11.2018

    Su-25 balisticky pocitac samozrejma ma. Vystup sa zobrazuje pomocou zameriavaca ASP-17. Vdaka pouzitiu laseroveho dialkomera je tento dokonca presnejsi (najme v hornatom terene) ako pocitac A-10A kde treba dopredu poznat barometricku vysku ciela.

  • Torong
    18:53 08.11.2018

    @Shania:

    A přesto je A 10A avionicky i výzbrojí na vyšší úrovni než SU 25. Teprve verze SU 25T ho dohnala a v některých oblastech i předčila.

  • Shania
    18:48 08.11.2018

    A-10A je opravdu špatný příklad, ten stroj byl kongresu prodan jako levný stroj s naprostým minimem avioniky (doslova WW2 level).

    Myslím, že v základu neměli ani balistický počítač, ten přidali později. Ten stroj "vyhrál" nad daleko lepší A-7, která naproti tomu měla avioniku na špičkové urovni...

    A-10A neumí značkovat laserem, čidlo pave penny https://en.wikipedia.org/wiki/Pave_Penny
    pod nosem umělo cizí značkovače číst. primární zbran byl IR/TV Maverick, pak CBU, nerizene rakety, kanon.

    A-10A mohla nest ECCM pody ALQ-119, ale TG pody jsou dostupne az pro C. A použivalo IR mavericky feed jako FLIR, NV.

    Rusové nepouživají TG pody, protože ani žádný neměli, myslím že teprve teď neco začínají zavádět.

  • Torong
    18:37 08.11.2018

    Když už tady rozebíráte rozdíly mezi A 10 a SU 25, pak v jednoduchosti je to asi takhle:

    A 10A je co se týká avioniky na stejné úrovni jako je SU 25T. SU 25 například nemá inerciální navigaci a neumožňuje navigaci po zadané trase. Jediné co má SU 25 navíc je laserový značkovač. A 10A má pouze systém pro zachycení odraženého paprsku - na malém pylonu po pravé straně trupu pod kabinou. Navedení zajišťoval návodčí na zemi. Díky tomu mohlo letadlo rychle "zmizet z očí" šilkám a osám. No pokud jde o verzi A 10 C, tak s tou můžou být srovnatelné až verze SM/SM3.

  • Torong
    18:13 08.11.2018

    Á Ruská úderka jede na 110 %...

    @ petris
    SU 24 HUD standardně nemá, Ten je teprve ve verzi BIS, která není zavedena ve výzbroji a byla pouze představena na leteckých dnech. O tom, že by byla součástí modernizace na verzi M není nikde potvrzeno. S vysokou pravděpodobností ani ve verzi M nebude, protože pak by nedávalo smysl, aby HUD dodávali v rámci SVP 24, který byl vyvinut primárně právě pro SU 24. Na SU 24 má totiž ten systém ještě další funkce.
    SU 25 HUD nemá, pouze klasický zaměřovač s několika fixními promítanými obrazci, podle typu použité zbraně. HUD displej je teprve ve verzi T, ovšem ta se do výzbroje nikdy nedostala. Takže HUD je součástí až verzí SM/SM3 a právě verze SVP 24-25. Na verzi SVP 24-25 mají být upgradovány stroje, které nedostanou upgrade na verzi SM nebo SM3. Což ukazuje, že SVP 24 je pro tyto letadla jen nejnutnější modernizace a ne nějaký zázrak.
    Obrazovky v SU 24 nijak nesouvisí se systémy CCIP/CCRP, protože jde o jiný princip, než u naváděné výzbroje - na cíl je naváděno letadlo nikoli zbraň. A obdoba systému CCIP/CCRP opravdu na SU 24 nebyla. Balistický počítač na SU 24 uměl uvolňovat bomby tak, aby padaly za sebou v určených rozestupech nebo ve správném okamžiku uvolnit jadernou bombu například, ale neuměl PRŮBĚŽNĚ počítat bod odhozu/dopadu.

    @gangut:
    Zkuste pořádně číst. Píšu, že SU 24 a Mig 27 mají balistické počítače zastaralé a ne, že nemají žádné. O SU 17/22 se nebavím vůbec,. protože je z Ruského letectva vyřazen a upgrade SVP 24 se na něj nevztahuje. SU 25 opravdu balistický počítač nemá. nepočítám prototypy které zkoušely avioniku ze SU 17 M3 a verzi T, která se do výzbroje Ruského letectva nedostala. Balistický počítač mají až verze SM a SM3. Naváděná výzbroj s HUD displejem nesouvisí, respektive pro naváděnou výzbroj není nutný a často je výhodnější obrazovka speciálně pro sledování cíle.
    SPPU není žádná lahůdka, ale prachobyčejný kanonový kontejner.

  • Scotty
    17:54 08.11.2018

    gangut
    Opravdu pochybuji že A10 nemá navigační systém a laserový značkovač. Vždyť jednou z integrovaných zbraní je AGM-65E který je naváděn laserem.
    Tady je stránka z mnoha informacemi o A10. např.: The A-10 Thunderbolt II is cleared to carry and launch a variety of ordnance including guided surface-to-surface missiles, air-to-air missiles, laser-guided bombs and dumb bombs of conventional origins

    https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=25

  • logik
    17:12 08.11.2018

    "A ako ten pilot vie, kde na zemi sú svoji a kde cudzí? Či to je ten americký prístup? "
    Je padesát možností, jak to může vědět.
    - identifikace pomocí typu použité techniky
    - informace od lidí na zemi (kteří ovšem nemusí mít pravomoc mu cokoli rozkázat)
    - podle toho, že ta jednotka střílí po lidech, které má za úkol bránit
    atd. atd...

    Samozřejmě, může být spousta situací, kdy to ten pilot neví. Ale to neznamená, že neexistují situace, kdy to ten pilot vědět může či dokonce zcela jistě ví.

    "Tebou" ražený přístup má jedinou výhodu: eliminaci chyby. Za to platíš tím, že v situacích, kdy by mohl CAS zasáhnout, nezasáhne, protože "mu to nikdo neřekl". Ano, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Pro braneckou armádu, kde je riziko chyby poměrně velké, to může být i rozumný přístup - proto se tento přístup prosadil v armádách východního bloku. Ovšem pro top-profesionální jednotky, což piloti zcela jistě jsou, to je ale blbina.

  • logik
    16:57 08.11.2018

    gagnut: A to jako chceš tvrdit, že A10-A v základu neuměla např. pracovat s laserovým značkovačem nebo neměla inerciální navigační systém?

    Nebo že to nevíš proto, protože o A10 se to na hlubině vědění nepíše a jinam nekoukáš?:-)

  • gangut
    16:46 08.11.2018

    logik
    A ako ten pilot vie, kde na zemi sú svoji a kde cudzí? Či to je ten americký prístup? Najskor pálim a potom sa pýtam? Ahá tak to dáva zmysel že v Iraku viac vojakov koalície zahučalo pod Friendly fire ako pod palbou iračanov. :-D
    Ja nič nekritizujem. Fakt je fakt. A o úspešnosti konštrukcie - koľko sa predalo Su-25 a koľko A-10?

    cernakus
    Podla správy včera zo Sýrie odcestovali špecialisti ktorý upravovali S-300 na exportnú verziu takže systémy by mali byť rozvinuté a funkčné.

  • gangut
    16:35 08.11.2018

    Scotty
    To si snáď možete nájsť v Hlubine vedení - Wikipédii
    Navigačne zbraňový systém KN-23-1, pracujúci s doplerovským inerčným systémom Diss-7 rádiovým systémom blízkej navigácie RSBN, zameriavačom ASP-17 a laserovým ožarovačom/snímačom KLEN.
    Spokojný?

  • logik
    16:32 08.11.2018

    gagnut:
    "Aj pri CAS má pilot splniť úlohu. Čaká na príkazy zo zeme. "
    Jasně. Takže když např. jednotce zabijou návodčího, nebo ji rozbijou radiostanici, tak se má pilot jen koukat, jak celá jednotka chcípá.
    Stejnětak když se jednotka dostane do náhlého přepadu, tak se na to má koukat, a nesmí jim "zachránit zadek".

    Pro ruský způsob boje alá "nás mnogo" je možná takový přístup vhodný, ale já bych takovým "polovičatým vzdušným krytím" být krytý nechtěl.

    "aby dosiahli úrovne vybavenia aké trebárs ta Su-25 niesla štandardne,"
    Chyba lávky, základní avionika prvních Su-25 byla úplně stejně hloupá, jako u A-10: laserový dálkoměr a zaměřovač/značkovač, nic sofistikovanějšího první verze neměli. Nebyl na tom o nic lépe než A-10A, spíše hůře (Warthog uměl i TV-guided a infra mavericky, nejen laserem naváděnou munici).

    ===

    V podstatě Tvoje kritika se sestává z toho, že A-10 upgradovali i pomocí podů, zatímco u Su-25 museli upgradovat samotné éro, protože jednodušší cesta "připlácnutí podu" možná nebyla.
    To je ovšem VÝHODA A-10, nikoli nevýhoda. Protože, zatímco letové vlastnosti u takhle pomalých ér pody podstatně nezhorší, upgrade pomocí podů je podstatně rychlejší a levnější, než modifikace základního letadla a tedy to umožňuje rychlejší adaptaci letadla na současné potřeby.

    I díky tomu je na tom v současné době A-10 avionicky a co se týče množství nesené výzbroje lépe, než Su-25. Zatímco američané zvládají A-10 upgradovat bez problémů pomocí podů, Rusové takovou možnost nemají a tak jsou pro ně upgrady příliš drahé. A když přemýšleli o zásadním přebudování letadla, chtěli mu avioniku dát - světe div se - do podů pod letadlo. Jenže na to neměli peníze a tak místo Su-25TM zvolili levnější cestu menší modernizace Su-25SM.

  • cernakus
    16:30 08.11.2018

    czertik:

    Prvně ty baterie už jsou v provozu. Použily se totiž aktivní jednotky včetně posádek. Celá krása S-300 je, že to vytáhneš z letadla, rozbalíš a funguješ. Doba připravenosti je tuším nějakých 20 minut.

    Za druhé, co tlachá nějaký Žid je irelevantní, speciálně pokud je to vojenský důstojník. Lhaní, faleš a přetvářka je základní složka jejich vojenské strategie (ono to snad ani jinak nejde, s ohledem na velikost).

    Za třetí, od roztáhnutí třístovek si Izrael neškrtnul ani dronem a je vcelku jedno, jestli se Žid bojí samotného systému a nebo se bojí, že sejme ruskou posádku a v revanši ho za to rusácké strategické bombečstvo pošle do středověku. Důležitý je efekt, kterým je aktuálně konec jakýchkoliv otravných operací IAF.

  • Scotty
    16:12 08.11.2018

    gangut
    Můžete konkrétně napsat jaké systémy má Su25 v základu a A10 nemá? Tedy pokud odhlédneme od "zázračné" SVP-24.

  • gangut
    15:29 08.11.2018

    Czertík
    A máte nejaké informácie o nejakých izraelských náletoch z poslednej doby?

  • Czertik
    15:15 08.11.2018

    pilot
    k systemu s-300 a tomu, ze izraelci sou na zemi a soupou nohama - tak ta informace se objevila jen na sputniku a podobnych ruskych mediich, NIKDE jinde.
    National interest kde tam zpovidali izraelskeho generala o s-300 to rekl naprosto presne, bude to trvat nez s-300 syrani uvedou do provozu a jedina komplikace pro nas je ta, ze nevime kdy je budou operovat rusove a kdy syrane.
    Pro nase letouny nepredtsavuji zadne nebezpeci, muzeme je znicit kdykoliv.

  • gangut
    15:03 08.11.2018

    logik
    Aj pri CAS má pilot splniť úlohu. Čaká na príkazy zo zeme.
    Pri porovnávaní čo má alebo nemá ničivú silu. Myslím, že sme riešili prístrojové vybavenie, na to je práve A-10 a Su-25 ideálny príklad.
    A-10 bola postavená na predpoklade, obstavíme velký kanón lietadlom, pilot bude vyhladávať a likvidovať tanky. Lenže to čo funguje niekde v Nevade na strelnici prípadne v irackej púšti nefunguje v Európe. Američania zrazu zistili, že sa v európskej krajine nedokážu orientovať, že nie sú schopný z výšky 2 km len tak ľahko nájsť tank a že tý hrozný rusi s tankovými divíziami ťahajú aj všeliaké tie Šilky, Tunguzky a Strely. Takže museli svoje Warthogy ovešať všelijakými kontajnermy aby dosiahli úrovne vybavenia aké trebárs ta Su-25 niesla štandardne, pretože bola konštruovaná na podmienky Európy. Proste každá konštrukcia má svoje.

  • logik
    14:12 08.11.2018

    "A ohladom tej slobody. Vojak nemá slobodu, vojak má splniť rozkaz a splniť úlohu."
    To je právě ruská doktrína. Na západě dávají vojákům větší "volnost", což umožňuje flexibilnější reakce na změnu podmínek. Samozřejmě to má své nevýhody a nehodí se to vždy, ale zrovna u výběru leteckého cíle je přinejmenším v některých situacích - např. CAS - velkou výhodou, pokud se může pilot rozhodnout až dle aktuální situace... Podstatné je, že tu volnost mít MŮŽE, nikdo neříká, že ji mít v každé misi musí....

    "Tak rozhodne ruské stroje netahajú za kratší koniec."
    Nu, pokud např. porovnáme Su-25 a A-10 jako gunshipy, tak Su-25 má 250 nábojů do kanónu, A-10 1170, rotační Avenger je navíc výkonnější kanón (vyšší rychlost střelby 3900 ku 3000 rpm, vyšší úsťová rychlost - 1010 vs 870 m/s, vyšší váha střely 395g versus 390g, vyšší přesnost - díky větší rychlosti a hmotnosti střely plus pravděpodobně menší nepřesnosti díky lepšímu chlazení plynoucímu z vyššího počtu hlavní).

    Tedy co se týče původního účelu letounu, tak je A-10 podstatně ničivější stroj (jasně, také ovšem dražší - i když váhově je na tom podobně jako su-25...)

    Co se týče posledních modifikací na nošení chytré munice, tak tady se můžeme jen hádat: kvality avioniky či chytré munice nejdou vyjádřit exaktními čísly a když někdo bude věřit ruským údajům (např. o kvalitách SVP-24, které má být údajně přesnější, než západní "chytré bomby"), tak ho není jak přesvědčit....

  • gangut
    13:10 08.11.2018

    Slavoslav
    A ohladom tej slobody. Vojak nemá slobodu, vojak má splniť rozkaz a splniť úlohu.

  • gangut
    12:48 08.11.2018

    Slavoslav
    Tak, je to systém 40 rokov starý samozrejme. Ale na tú dobu to bolo rozhodne na úrovni. Pravdu povediac nepamatám sa, že by niekedy niekto spomínal, že by sa ten automatický režim používal.
    Pokiaľ si porovnáte ekvivalenty tj. Su-25/A10 , Su-22/Jaguar Tak rozhodne ruské stroje netahajú za kratší koniec.

  • Slavoslav
    12:37 08.11.2018

    gangut

    bol tu jeden prispievatel ktory ho mal zjavne ako oblubeny zdroj a dozvedeli sme sa aj take perly, ze napr T90 je vybaveny turbinov a pod.

    no ten system bol na dnesnu dobu primitivny a ano velku slobodu pilotovi nedaval.

  • petris
    12:17 08.11.2018

    Torong: Ospravedlňujem sa, myslel som samozrejme Su-25, ktorý od verzie SM má zabudovaný MFD. Su-24 aj Su-25 majú HUD displeje a Su-24 minimálne od verzie M mal aj 2 obrazovky, čiže predpokladám že nejakú obdobu funkcie CCIP/CCRP umožňoval.

  • gangut
    11:53 08.11.2018

    Slavoslav
    Ak nečítate sputnik, tak ako viete, že tam ospevovali SVP? :-D
    Su-22 už mal na zemi programovatelný systém. Programoval sa diernymi štítkami a umožňoval úplne automatické plnenie úlohy myslím od 60m nad VPD po návrat do rovnakej výšky. Vzhľadom na presnosť inerciálneho navigačného systému asi pre použitie jadrovej zbrane. Autopilot umožňoval pilotovi jedným tlačítkom opakovať nálet.
    Logicky, systém podľa vašej predstavy by vobec neumožňoval pilotovi bojovať.
    HUD naviac akurát zobrazuje letové parametre tj. rýchlosť, výšku, vario a kurz Samozrejme v dnešnej dobe može zobrazovať aj iné výstupy.

  • Slavoslav
    11:40 08.11.2018

    gangut

    nebudem sa hadat, ale ak si dobre spominam tak tie systemy ti povedali kedy odhodit bomby na zaklade dopredy nahrateho a na zakladni vypocitaneho programu kde si musel dodrzat smer , rychlost a vysku priletu. Ziadne kontinualne vypocty ak sa nemylim.

    Ohladom sputnika. ten necitam, ale netvrdil si nieco o tom, ze ruske media SVP 24 neospevovali? Je, alebo nie je sputnik ruske medium?

  • gangut
    11:12 08.11.2018

    Slavoslav
    A čo sa týka médií sputnik nečítam na rozdiel od vás. Ja čítam tass, vesti a kommersant.

  • gangut
    11:09 08.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Slavoslav
    A čo si vy ako odborník predsavujete pod HUD?
    Fungoval velmi jednoducho. Z parametrov letu podľa údajov rádiovýškomera, IKV, akcelerometrov, doplerovského snímača rýchlosti a znosu a podľa naprogramovaných balistických parametrov predvolenej zbrane vypočítaval relatívnu polohu bodu odhodu a zobrazoval ju na zameriavači. Pilot mal možnosť pomocou tenzometrického tlačítka na riadiacej páke zamknúť predvolený cieľ alebo navádzať rádiom alebo laserom navádzané strely. Na SU-22 od zhruba 30 série bola vpravo od zameriavača obrazovka TV navádzania. Na SU-24 som nepracoval tak neviem ale vzhľadom na to, že bol vybavený aj rádiolokátorom a posádka bola rozšírená o operátora zbraňových systémov, tak predpokladám že jeho schopnosti boli oveľa ďalej. Podľa mňa systém SVP len rozširuje a spresňuje vstupy a algoritmy. Pravdepodobne o satelitnú navigáciu a miesto IKV laserový systém.
    Neviem, prečo máte tendenciu nezmyselne podceňovať ruskú techniku. Skúste si porovnať ekvivalenty. Trebárs Su-25 a Thunderbolt aké mali prístrojové vybavenie.

  • Slavoslav
    10:28 08.11.2018

    gangut

    napriklad sputnik nie je Ruske medium?

    btw nastuduj si nieco o CCIP/CCRP a ak tie lietadla nemaju HUD tak nam povedz ako ten balisticky pocitac v tychto pripadoch fungoval?

  • gangut
    10:05 08.11.2018

    Torong
    Samozrejme, že SU-17,24, 25 Mig27 balistický počítač má. Samozrejme že im zameriavač zobrazuje vypočítanú polohu cieľa. Ono totiž tie lietadlá okrem ruských hlúpych púm nosili aj rádiom, laserom a TV navádzanú muníciu a také lahodky ako kontajnery SPPU.
    Presnú funkciu SVP-24 nepoznáte,neviete s akými pracuje vstupmi a chválospevy naň ste určite nečítal v ruských médiách.

  • GlobeElement
    09:36 08.11.2018

    Pilot - těžko říct, ale podle izraelských zdrojů nebyl systém ještě minulý týden připraven k použití:
    https://www.haaretz.com/middle-east-news/syria/.premium-satellite-images-show-deployment-of-s-300-missiles-in-northern-syria-1.6592320

  • Pilot
    09:11 08.11.2018

    Off-topic:
    V nějaký diskuzi byla zajímavá poznámka, že od instalace s-300 v Latakiji Izraelci sedí na zemi a nepodnikli žádnou leteckou akci na území Sýrie. Je to opravdu tak? A pokud ano, je to proto, že nebylo třeba, nebo se opravdu S-300 bojí? Nějak se mi to nedaří dohledat.

    Prosím o názory.

  • siggi
    03:33 08.11.2018

    Ano, to je presne, co na tom, ze to byl barak souseda na ktereho nemirili, ale jim je to jedno, arabac jako arabac ze.

    To me pripomina uz legendarni vtip (modernizovan).

    Rusove pripravuji vyslat svoji elitni jednotku z moskvy do syrie a velitel jim na natupu slibi : Soudruzi, kazdy kdo me prinese hlavu syrskeho teroristy, dostane flasku vodky a opustak na tyden. Vsichni nastup do letadla.
    Sotva letadlo dosedne, tak se z nej vyriti banda vysadkaru s URAAAAAAAAAA a za par hodinse kazdy vraci se dvema hlavamy teroristu, nekteri experti i s 5.
    Velitel to zdesene pozoruje a rekne, vy magori tohle bylo mezipristani v sevastopolu…..výron "inteligence" trapného intelektuálního impotenta v podání místního satanisty a především trouby...

  • Torong
    22:11 07.11.2018

    @petris

    SU 24 SM neexistuje. Označení SM používá Ruské letectvo pro modernizované SU 27. Poslední verze SU 24 je SU 24 M2

  • Torong
    22:02 07.11.2018

    @petris

    Ne nemají. Su 25 pouze ve verzi T, která v Sýrii nikdy nasazená nebyla. Su 24 vůbec. A domnívat se můžeš co chceš. Realita je daná. Režim CCIP/CCRP přímo VYŽADUJE HUD displej, protože pilot musí označit místo cíle a pak podle grafiky na HUD letadlo správně navést do bodu odhozu bomb. Standardní zaměřovač to neumožňuje. A ano, Rusové obdobu tohoto systému měli. Na letadlech rodiny Su 27 a Mig 29. Proto se na tyto letadla systém SVK 24 nemontuje..

  • petris
    21:50 07.11.2018

    Torong: Su-24 aj Su-25 HUD má a modernizovaný Su-24SM má aj MFD. Vzhľadom na poslanie oboch lietadiel sa domnievam že mali a majú aj obdobu CCIP/CCRP systému dávno pred zavedením SVP.

  • Czertik
    20:33 07.11.2018

    gagnut
    " Rusové zvládají to samé aj s hlúpymi pumami. Na zrovnenie baráku niekde v Sýrii im stačí aj hlúpa 500kg puma za pár dolárov :-D "

    Ano, to je presne, co na tom, ze to byl barak souseda na ktereho nemirili, ale jim je to jedno, arabac jako arabac ze.

    To me pripomina uz legendarni vtip (modernizovan).

    Rusove pripravuji vyslat svoji elitni jednotku z moskvy do syrie a velitel jim na natupu slibi : Soudruzi, kazdy kdo me prinese hlavu syrskeho teroristy, dostane flasku vodky a opustak na tyden. Vsichni nastup do letadla.
    Sotva letadlo dosedne, tak se z nej vyriti banda vysadkaru s URAAAAAAAAAA a za par hodinse kazdy vraci se dvema hlavamy teroristu, nekteri experti i s 5.
    Velitel to zdesene pozoruje a rekne, vy magori tohle bylo mezipristani v sevastopolu.

  • Torong
    20:15 07.11.2018

    Achjé... Zase slavný magický a tajemný SVK 24... Věnoval tomu zázraku někdo trochu studia? Asi ne. Nám RAŽům je to většinově asi jedno a Rusofilům zase stačí ujištění věrchušky, že to funguje a je to super.

    Takže. Pro jaká letadla je systém určen? Primárně SU 24, SU 25, Mig 27. Proč právě tyto a ne SU 27/30/35 nebo Mig 29? Co mají společné letadla pro které je určen SVK 24? Nemají HUD ani MFD a naopak mají zastaralé balistické počítače. SU 25 ani balistický počítač nemá. Základní komponenty SVK 24 jsou právě HUD, MFD a balistický počítač. Vcelku jednoduchou úvahou se dá dojít k tomu, že SVK 24 není nic jiného, než systém umožňující bombardování v režimu CCIP/CCRP - průběžně počítaný bod dopadu/průběžně počítaný bod odhozu. Tedy systém, který Amíci používají už někdy od první poloviny osumdesátych let. Pro Rusy to samozřejmě taky žádná novinka není. Ovšem cílová skupina Ruské propagandy tohle neví a tak je nadšená z toho jak zase Ruský mužik vytřel zrak hloupým Amíkům a za pár kopějek dokáže totéž co Amíci hromadu dolarů.

  • jj284b
    20:00 07.11.2018

    takze toto ma dosah 30km, kym JSOW 130km... a ma to byt "odpoved"?

  • danny
    19:30 07.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Slavo: možná jsem si jen zvykl ty úplně nejšílenější příspěvky úplně ignorovat a pamatovat si jen příspěvky, které mě nějak obohatily.

  • Slavoslav
    19:11 07.11.2018

    danny

    ja si na tu diskusiu spominam celkom dobre a dost sa tam riesila dosahovana presnost kde kde kto veril tym 3-5 metrom (co je menej ako Rusi teraz deklaruju u navadzanych).

    Nie value for money u systemu ktory mali americania v 80 tych a chvalit sa nim teraz bolo trosku mimo

    bolo tam aj par nadsenych ochkani ako rusi zas raz pouzili ceruzku tam kde USA vyvija pero pre beztiazovy stav (obrazne povedane) a finance vytreli americanov

    gangut

    no ona staci, len musis trafit a tam kde hodi jednu presnu hodis niekolko hlupych. Same o sebe to vyjde lacnejsie tak ci tak len tie vedlajsie skody a naklady ak musis let opakovat uz neratal nik.

  • danny
    18:51 07.11.2018

    RiMr71: čekal bych od tebe chytřejší reakci. Matně si pamatuji tu diskusi, ale nějak už ne ty kecy, na které se odkazuješ. Pokud vím, většina zastánců zázračného SVP řešila value for money a argumentovala, že na ručníkáře dost dobrý.
    Ale jinak je mě překvapuje, jak rusáky přeceňuješ. Jestli myslíš, že zvládli vyvinout a otestovat chytrou munici za rok, musej to být fakt frajeři.
    Když si ale článek znovu přečteš, najdeš tam, že vývoj probíhal už dávno před r. 2003 a v r. 2012 bylo odmítnuto zavedení do výzbroje ze standardního důvodu, nedostatek peněz. To by ti zase mohlo zlepšit náladu:-)

  • otecko
    16:59 07.11.2018

    Míša -na jední straněmáte pravdu, že to spadlo u vchodu či zdi baráku, ale .... 500 kilo trhaviny je 500 kilo, a kdo ví, cos ním napáchala tlaková vlna...

  • GlobeElement
    15:28 07.11.2018

    Jasně, že neřízená puma není tak přesná, jako řízená. Oni i Američani a další používají neřízené bomby shazované za pomoci přesných palubních zaměřovačů, ale výsledek... Viděli jste seriál Jetsteam o kanadských pilotech F-18? Nalétávají po přesně určené trajektorii, v přesně určené rychlosti, bombu shazují po přesném zaměření cíle a stejně oslavují rozptyl 20 metrů jako v podstatě bodový zásah.
    A on to bodový zásah vlastně je, když si uvědomíte, v jaké rychlosti a v jaké výšce se letadlo pohybuje a jak strašlivý rozdíl v místě zásahu způsobí několikametrový rozdíl ve výšce odhození bomby.

  • gangut
    14:44 07.11.2018

    RiMr
    Ale to je pravda. Rusové zvládají to samé aj s hlúpymi pumami. Na zrovnenie baráku niekde v Sýrii im stačí aj hlúpa 500kg puma za pár dolárov :-D
    Samozrejme že rusi používajú tiež navádzanú muníciu. Od Smelčakov v Afganistane až po rozne rakety a bomby. Ale kvoli cene ich používajú len v nevyhnutných prípadoch.
    RBK nie je puma. Je to jednorazový submuničný kontajner.

  • Míša
    14:18 07.11.2018

    Soudě, dle videa cíl nebyl vlastně zasažen, leda poškozen střepinami. Nemyslím si, že cílili na parkovací(vjezdovou) plochu. Tohle mi spíš připomíná Americké "chytré" pumy(1.gen.) z války ve Vietnamu. Ale on mi zde někdo "nakope zadnici" nějakým přesvědčivým argumentem.

  • RiMr71
    13:44 07.11.2018

    Díky Funine, sebrals mi to z lopaty. TO bylo v diskuzi ohnivých keců, jak rusáci naváděné pumy nepotřebují, protože zvládnou to samé mnohem levněji s hloupými bombamo pomocí zázračných zaměřovacích systémů. A ejhle, rok se s rokem sešel a "překvapivě" je to trochu jinak.
    ...no a tak je to u nich se vším. S Armatami, Raptornými, letadlovkami...

    Každopádně ty americké ceny JSOW jsou strašlivé, to si opravdu může dovolit jen pár zemí. Za dvě "Céčka" máte jeden BGM-109 Tomahawk...

Stránka 1 z 2