Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

J-20 na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (2016); větší foto / Alert5, CC BY-SA 4.0

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po čase opět předvedlo nejnovější proudový bojový stealth letoun J-20. Čínské stroje však nepředvedly tak agresivní manévry jako konkurenční stroje F-22A Raptor nebo Su-35.

Stíhačka J-20 první let provedla v roce 2011 a fotky letounu se poprvé objevily na internetu na konci roku 2012. Tiskový mluvčí čínského ministerstva obrany Wu Qian v záři 2017 oficiálně oznámil zavedení J-20 do výzbroje. Dosud však existovalo jen málo možností si J-20 na vlastní oči prohlédnout.

Poprvé se dvojice J-20 představila veřejnosti rychlým průletem na 11. Zhuhai Air Show 2016. Oba J-20 postrádaly trupová čísla a měly zakrytý (nebo falešný) kryt elektro-optického zaměřovacího systému. Jak si všímá web Ruslet, na spodní straně trupu J-20 byly navíc připevněny tzv. Lüneburgovi čočky, které plní roli radiolokačních odrážečů. Účelem jejich instalace bylo zamezení případného pokusu o zaměření skutečného radarového průřezu (RCS) J-20.

Další 12. letecká výstava Zhuhai Air Show 2018 probíhá zrovna v těchto dnech (do 11. listopadu). Už ve středu mohli návštěvníci znovu spatřit letouny J-20, které během několika minut předvedly několik základních manévrů, jako jsou výkruty nebo ostré stoupání. Celkově se na Zhuhai Air Show 2018 každý den předvádí čtveřice J-20, ale opět jen při letových ukázkách.  

Jak si však všímá deník Flight Global, J-20 nepředvedly náročnější manévry známe z ukázek F-22A a Su-35, jako je „padající list“ nebo utažený přemet. Pravdu tak mají možná ti komentátoři, kteří v J-20 spíše vidí přepadový stíhací letoun, posláním spíše podobný ruskému MiGu-31 (resp. nejnovější víceúčelové verzi MiG-31BM/BSM) než stíhačkám F-22A nebo S-35 určených pro boj vzduch-vzduch na krátkou i dlouhou vzdálenost.

Výrobce J-20, koncern AVIC (Aviation Industry Corporation of China), pod kterého spadají všichni hlavní čínští výrobci letecké techniky, poprvé na  Zhuhai Air Show 2018 poskytl letáky s velmi krátkým popisem letadla: „J-20, nezávisle vyvinutý Čínou, je těžký stealth stíhač čtvrté generace [pátá generace podle mezinárodních zvyklostí - pozn. red.], proslulý svou dominantní rolí v leteckých soubojích na střední a dlouhou vzdálenost a vynikající schopností v přesných úderech na pozemní a námořní cíle.”

„Celková bojová účinnost se dočkala značného zlepšení ve srovnání s bojovými letouny třetí generace. Hlavní operační mise zahrnují: zajištění a udržování vzdušné nadvlády, rychlé zachycení na střední a dlouhé vzdálenosti, doprovod a hloubkové údery,” uvádí AVIC v tiskových materiálech.


J-20 na Zhuhai Air Show 2018

Naopak velmi agresivní manévry předvedl experimentální stíhací stroj Čcheng-tu J-10B s čínským motorem WS-10B3 s vektorováním tahu. Letoun J-10 vstoupil do služby v roce 2006, ale dosud léta především s ruskými motory AL-31FN.

Není jasné, zda byl vývoj WS-10B3 ukončen a především není jasné, jaká je životnost motoru (počet letových hodin) nebo jeho nasaditelnost (doba údržby vůči době provozu). Pekingský vojenský expert Čou Čenming v souvislosti s leteckou ukázkou J-10B nicméně uvedl: „J-10 konečně s novými motory ukazuje své skutečné bojové schopnosti.”

Nejasnosti jsou také kolem pohonné jednotky J-20. Původně J-20 poháněly čínské motory WS-10, ale podle South Morning China Post čínské letectvo dalo přednost ruským motorům AL-31FN protože „lépe vyhovovaly potřebám J-20”.

Pro J-20 se později plánují vyvíjené čínské motory Xian WS-15 (tah až 181 kN) s vektorováním tahu. Motor WS-15 získá pokročilé lopatky vyrobené z materiálu s jednotnou krystalickou strukturou. Tyto lopatky umožní zvýšení pracovní teploty v jádru motoru a tím zvýšení tahu (při snížení spotřeby).


Akrobatické vystoupení J-10B

Dle South Morning China Post však není vývoj WS-15 dokončen. „Výkon motoru je stále velmi nestabilní a inženýři nedokázali najít hlavní zdroj problémů, přestože vektorové schopnosti jsou v pořádku,” cituje deník nejmenovaný zdroj.

Jak v této souvislosti podotýká web Defense News, podle Justina Bronka, vojenského odborníka z think-tanku RUSI (Royal United Services Institute), západní letectva vektorování tahu odmítla. Většina moderních střel vzduch-vzduch určených pro „dog-fight” dokáže provádět manévry s přetížením 50 G a mají velkou zónu zaručeného zásahu (no-escape zone). Podle Bronka se proto nevyplatí investovat extra peníze do složitějšího a těžšího vektorování tahu. Naopak u J-20 vektorování může pomoci zmenšit nebo odstranit přední kachní křídla a tím zlepšit vlastnosti stealth (snížit RCS).

Podle South Morning China Post ale Peking velmi tlačí na vývoj domácích leteckých motorů. Nejde jen o praktickou stránku věci, ale také o posilování morálky čínských vojáků a čínského patriotismu.

„Nyní to je velmi trapné, protože Čína musí žádat o pomoc Rusy. Čína má s Ruskem přátelské vztahy, ale co udělá Peking, když se obě země rozejdou nebo jestliže Moskva bude válčit s jinou zemí. Všechny tyto nejistoty ohrožují výrobu motorů AL-31 a tedy i masovou výrobu pro letoun J-20,” cituje deník nejmenovaný zdroj.

 Zdroj: FlightGlobal, Defense News, SCMP
 

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Fregaty Jiangkai II a čínsko-pákistánské přátelství

Ministerstvo obranného průmyslu Pákistánu 1. června podepsalo smlouvu se společností China Shipbuilding Trading o koupi dvou fregat Type 054A (Jiangkai II). Nejpozději v roce 2021 mají vstoupit do ...

Chramčichin: Klauni z NATO nás neohrozí, hrozba je Čína

Aleksandr Chramčichin, zástupce ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy, v článku „Přesuní kontingentů: Nikdo a nic nemůže ochránit Dálný východ“, zveřejněném ve vlivném ruském ...

Proti Číně: Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Tchaj-wan

Před několika dny z letecké základny nedaleko tchajwanského města Tchaj-čung odstartovala první modernizovaná stíhačka F-16V Viper tchajwanského letectva (ROCAF). Tchaj-wan počítá s modernizací celé ...

Crossing Obstacles 2018: Robotická převaha čínské armády

Čínská armáda ve dnech 12. až 23. září uspořádala soutěžní klání Crossing Obstacles 2018 pozemních bezosádkových vozidel UGV (Unmanned Ground Vehicle). Jedná se o jakési „robotické průmyslové dny“, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Czertik
    15:28 17.11.2018

    http://www.osel.cz/10211-cinske-umele-slunce-prorazilo-hranici-100-milionu-c.html

    to k tomu aby ste skutecne prisli na to, ze cina uz je skutecne technologicka/vedni velmoc, a ze casem jenom poroste.

    A aby ste si to daly ko kontextu - to na cems polupracuje cela evropa, to si cona provozuje sama.

  • Slavoslav
    12:49 15.11.2018

    Jura99

    ta elektromobilita im ide vdaka masivnej podpory vlady kde predpisuje kolko % aut predanych rocne musi byt elektrickych a vyrobca to musi splnit.

    Je to kvoli ootrasnej kvalite ovzdusia v ich mestach.

  • GlobeElement
    12:28 15.11.2018

    Jura99 - ale to letadlo je fakt ošklivé. Tak nějak celé hnusné. Jenom doufám, že to není budoucnost letectva, vycházející ze zákonů aerodynamiky.

  • Jura99
    08:11 14.11.2018

    Pěkné či nepěkné, mě se taky žádné japonské auto nelíbí a přitom jsou nejlepší. Jedno je zřejmé, doba kdy každé čínské letadlo bylo doslovnou licenční či bezlicenční kopií ruského vzoru je už pryč. Odrazili se a mají svůj vývoj a výzkum. Před pár lety jsme se tu posmívali, že reinkarnovaný vrak letadlové lodi, který si Čína zprovoznila, bude nadlouho poslední. Přitom mají už jednu další hotovou v provozních zkouškách a jednu či dvě ve stavbě, k tomu projekt další s elektromagnetickým katapultem, který USA teprve nedávno s námahou zavedly. Čína předvádí neuvěřitelný rozvoj a kdo má představu jednoho velkého rýžového pole nebo manufaktury na laciný textil, se zhruba o 20let plete :). Mě osobně překvapuje, že u nich elektromobilita jde a u nás nikoliv. Ve větších čínských městech jezdí pouze elektrobusy a většina aut či skútrů je elektro. Jen u nás si budeme chválit 20let staré diesely jak jezdí levně a pražská MHD objedná další dávku starých naftových SORů :-(.

  • Czertik
    18:47 13.11.2018

    darksytle
    "Napriklad najnovsia do nej zapocitava takz. enterteinment - teda zabavny priemysel.
    Predstav si, filmy, pocitacove hry, divadla a muzea sa do HDP vo vatsine metodik vobec nezapocitavaju..
    Hadaj komu rapidne podla tejto novej metodiky, ktoru uznava USA a najnovsie aj OSN stuplo HDP.. "

    Jenze vydelava ti tento prumysl "nekrestanske" penize ? V cem tyhle penize vic "smrdi" nez ty co se vytvori v automobilce ?

    A cim vic penez ten ktery stat ma, jedno z ceho, o to vic muze utracet na cokoliv :).

  • Czertik
    18:43 13.11.2018

    madrabit
    "Pochybuji, že hlavní rozhodování bylo podle toho, jestli se to evropanům bude líbit :-)"

    Znas rceni - vypada to pekne, lita to pekne ?

    J-10 je pekny letoun, a co predvadi ?
    J-20 Vypada jak cihla. Lita jak cihla :).

    Ja tady vidim primou umeru :).

  • RiMr71
    11:58 13.11.2018

    ...ať se dívám jak se dívám, bez jakýchkoliv ideologických brýlí, na tom éru je prostě hnusné úplně všechno...

  • darkstyle
    10:02 13.11.2018

    Globe Element

    a tvrdim ja, ze to je HDP?

    ja hovorim o hrubom narodnom produkte HNP..
    a ty si si to pomylil s HDP..

    Z vojenskeho hladiska nie je HDP az tak zaujmavy skor HNP..
    A nielen z neho..

    Ked pride kriza, napriklad VW zavrela po celom svete casti svojich zavodov - typni si kde zavrel najmenej, alebo sa zatvaranie dotyka najmenej, ked potrebuje robit firma nejake skrty - kde ich robi najmenej? No vo svojej domovskej krajine.

    A o tom je ten HNP alebo GNP..

    Je to ina ekonomicka velicina proste.

    Vratme sa este k HDP
    Potom je dolezite aj akou metodikou vypocitavas..
    Napriklad najnovsia do nej zapocitava takz. enterteinment - teda zabavny priemysel.
    Predstav si, filmy, pocitacove hry, divadla a muzea sa do HDP vo vatsine metodik vobec nezapocitavaju..
    Hadaj komu rapidne podla tejto novej metodiky, ktoru uznava USA a najnovsie aj OSN stuplo HDP..

    Ono na 10 strankach mozes najst 10 roznych cisel a vsetky budu spravne.

    Z vojenskeho hladiska moze mat cina vatsie HDP a usa mensie a aj tak budu slabsie a naopak..
    Vojensky potencial stoji na dostupnych technologiach a moznosti ludi do neho zapojit.
    Proste vojny kde na civilne lietadlo, lod, auto "prilepis" nejaku zbran a bude mat bojovu hodnotu kazdym rokom je menej a menej mozne viest.

  • madrabbit
    09:06 13.11.2018

    OK, máme tu fyziku - aerodynamika a snaha o stealth. Pochybuji, že hlavní rozhodování bylo podle toho, jestli se to evropanům bude líbit :-)

  • Zdenoušek
    06:43 13.11.2018

    Je to opravdu hnus fialovej.

  • Czertik
    23:18 12.11.2018

    snow
    jo, je hnusna, aspon pro me :)

  • Snownomad
    20:41 12.11.2018

    Czertik

    každému se líbí něco jiného
    stejně tolik jako nekritických obdivovatelů Ruska je tu i obdivovatelů USA (spíš víc)

    ruku na srdce, opravdu je J-20 hnusné letadlo?
    http://www.armadninoviny.cz/cinska-stealth-stihacka-j-20-jde-do-aktivni-sluzby.html
    (titulní fotka)

  • Czertik
    20:20 12.11.2018

    snowmad
    ano, mas pravdu, OBVYKLE je 1 nejlepsi, ale kdyz je tady tolik lidi, co naprosto nektirticky obdivuji rusko, tak bych se ani nedivil kdyby i znamkovaly po ruskem zpusobu - kdy 5 je nejlepsi. jedinem to na svete.

    A k j-20, chapu ze kazdy ma sve choutky, ale at se divam jak se divam, tak z zadneho uhlu nemuzu prohlasit ze by se me libila.
    Byt to zenska, tak nejen pytel na hlavu, ale rovou na cele telo :)
    Takovy eurofighter by to odnesl jen s pytlem na hlavu a napul tela.

    A co se tyka dnes litajicich stihacek, tak nejvic sexy sou rafaele a su-27 :).

  • Snownomad
    19:08 12.11.2018

    Czertik

    obvykle je jednička nejlepší, ne?

    hodnotím podle sebe, hodnotím podle toho jak letadla vypadají ve vzduchu
    F-22 je kačenka se zvednutým zobáčkem (možná bude dobře přistávat na vodu)
    j-20 je designově povedená, ladná stíhačka
    F-35 je paskvil

  • GlobeElement
    16:22 12.11.2018

    Ne, darkstyle, tak se HDP nepočítá.

    HDP je číslo týkající se jen a pouze daného státu. Takže pokud má japonská firma pobočku na Slovensku a tato pobočka prodá třeba auta za miliardu, počítá se tato miliarda do HDP Slovenska. To je logické, protože u akciové společnosti není vlastnictví firmy jasné a stálé a registraci má slovenská pobočka na Slovensku.

    Jenomže do HDP se počítají i výdaje státu. A ty mohou být na dluh. Když slovenská vláda koupí jadernou ponorku v Japonsku, zvýší tím HDP Slovenska.

  • Czertik
    16:18 12.11.2018

    cernakus
    ok, kdyz je tobe svaty gral prepocet hdp na paritu kupni sily, tak me rekni - kdyz dle tohoto je litva a turecko na srovnatelne urovni jako rusko - je to tyto zeme pocta nebo pro rusko hamba ?

  • darkstyle
    15:40 12.11.2018

    Neviem coho vlastne o HDP diskutujuci chcu dosiahnut..

    Kedze sme na vojenskej stranke, predpokladam, ze Vam ide hlavne o vyjadrenidle moci a vplyvu danej krajiny..

    A tam sa pozera hruby narodny produkt alebo GNP

    Teda o celkove vyjadrenie tovarov a sluzieb, ktore vyprodukuju firmy, obcania a vlady danej krajiny po celom svete, pricom jedine kriterium je dana prislusnost majitelov firiem, obcanov k danemu statu.

    Preco to je zaujmave?
    Lebo napriklad v usa plati americka firma dane aj z podnikania na Slovensku. A lebo americka firma je zakonmi obmedzovana aj ked posobi v zahranici a musi sa nimi riadit.. napriklad protikorupcnymi vo vojenskej vyrobe, kde americkym firmam aj jednotlyvcom hrozi 20 rokov za uplacanie v zahranici, a je jedno ci uplaca priamo ta firma alebo jej pobocka..

    Kedze je na to precedens, moze ich senat hocikedy a hocico schvalit a vsetky americke firmy na celom svete sa tym musia riadit. Inak cosi podobne ma aj cina aj eu..

  • cernakus
    15:05 12.11.2018

    darkstyle:

    reveš na špatného psa. Já se jen místním snažil dokázat, proč je HDP v nominál dolaru krávovina. Protože v nominálu to HDP opravdu na polovinu padlo. Samozřejmě v relevnatním PKS, to padlo o ty tři procenta, co píšeš.

    Jenže zdejším RAŽům by, kdyby se měli orientovat v PKS vyšlo, že USA nejsou bůh, který by rozkopal celý zbytek světa na sračky. A to jim prostě nejde pod klávesnici.

  • GlobeElement
    14:54 12.11.2018

    Tady se člověk dozví věci.

    V roce 2003 byl výkon ruského zemědělství 475.65 miliard rublů. Dneska je 671.80 miliard rublů. Všechno je to v rublech, takže kurzový rozdíl hraje spíš proti těmto číslům. A pokud v roce 2003 Rusko 40% potravin dováželo, dneska je vyváží?

    Jo, určitě něco vyváží, něco dováží, ale v součtu je více těch dovozů.

    Výkon ruského zemědělství je jednoduše nižší, než by mohl být. Na proruských webech jásají, že v Rusku sklidili 60 milionů tun pšenice, ale v USA to bylo jen 51 milionů tun. Ale v USA se pěstuje hlavně kukuřice, bylo jí 370 milionů tun, kdežto v Rusku 12 milionů tun. Taky rýže, USA 7 milionů tun, Rusko 0,6 milionů tun. Hovězí maso, USA 12,5 milionů tun, Rusko 1,3 milionů tun.

    Tedy ne že by v Rusku neměli co jíst . jistěže mají. Ale ta výtěžnost je jednoduše malá.

  • PavolR
    14:05 12.11.2018

    darkstyle:
    https://www.statista.com/statistics/263772/gross-domestic-product-gdp-in-russia/
    Ono už samotný prepad cien plynu a ropy, ktoré tvorili v 2014 asi 50% HDP Ruska okamžite strhol HDP o nejakých 600 miliard (asi 3-násobok HDP ČR) a k tomu bolo Ruské hospodárstvo od 2013 v recesii, atď. ...

  • major
    14:03 12.11.2018

    darkstyle: Pod mapou máš vývoj ruského HDP v súčasných USD. Je to web Medzinárodného menového fondu.

    Tu napríklad dáta Svetovej banky:
    https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=RU

  • Slavoslav
    13:39 12.11.2018

    darkstyle

    teoria o tej domacej produkcii

    v praxi vzrastli nasobne ceny aj domacich produktov, zakladnych potravin atd pricom kvalita vyrazne poklesla

  • darkstyle
    13:29 12.11.2018

    Major

    Klikol som si a nic..
    Nejaka mapa sveta, kde ked kliknem na rusko mi vypise, greenland no data..

    A inak co to je vlastne za stranku? Vidim a pocujem o nej prvy krat.. moc doverihodne nevyzera.

    Pilot
    Ja pisem o HDP ty o kupischopnosti obyvatelstva..
    To je daco ine..
    Pri pade rubla na polovicku ti zdrazia len produkty a sluzby vyrabane v zahranici, vsetko vyrobene doma stoji rovnako.
    V rusku ma dost vyrobcov vlastne zavody na auta a v zakladnych potravinach su rusi, vyvozcovia, energiu si vyrabaju sami za ruble.

    Samozrejme dovolenky v zahranici, telefony, spotrebna elektronika a hotove polnohospodarske vyrobky zo zahranicia 2x tak zdrazeli pre obcana.

  • RiMr71
    11:36 12.11.2018

    " je to záchytný stíhač. Podle toho vypadá (mig-31 je taky hnusný, ale rychlý)"

    Tak to já si myslím že Mig-25/31 je nádherné svalnaté éro, skutečný "Muscleplane".

    Tahle čínská věc je designově proti MIgu-31krpatá číňanka ze stánku ze Sapy "ano pane klálík, moulovatej".

  • logik
    11:09 12.11.2018

    "Měřidlo postavené na aktuálním kurzu ti může zařídit propad HDP o polovinu (a ad absurdum zcela na NULU) během jediného dne. Pánové uvědomujete si, co by znamenal REÁLNÝ propad HDP o polovinu?????"
    Jenže PPP-HDP se také odvozuje od tohoto HDP v dolarech. Tím tudle nevýhodu nijak neeliminuješ. Jen se pak zpětně opravuje o cenu domácích vstupů podle určitého "koše produktů".

    Ovšem to, že Ti v Rusku stojí nájem pětinu toho, co jinde (a také že tam zaplatěj dělníkovi pětinu) - tedy to, co zvyšuje HDP-PPP oproti HDP - ale nijak nemění to, kolik toho v Rusku vyroběj. Má to tedy k výkonu hospodářství ještě daleko menší vztah, než kurs Rublu k dolaru: trpí to všemi problémy HDP a ještě dalšími navíc.Takže ten přepočet na paritu kupní síly nijak nezvětšuje vypovídací hodnotu ukazatele o Ruském hospodářství, naopak ji podstatně zmenšuje.

    Tento ukazatel slouží k indikaci úplně něčeho jiného - k indikaci relativní životní úrovně, jen ho "určité kruhy" milují, protože v něm vypadá Rusko lépe, než v indikátoru HDP.

    Takže ano, máš pravdu, že údaj o HDP v dolarech má své problémy. Ale ty ho nahrazuješ ukazatelem ještě nesmyslnějším a s ještě menším vztahem k výkonu Ruského hospodářství.

  • major
    10:56 12.11.2018

    darkstyle: Myslím, že cernakus naráža na tento prepad HDP Ruska (v súčasných cenách):
    2013: 2,3 bilióna USD
    2016: 1,28 bil. USD

    Čo je pokles na 56%.

    https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPD@WEO/RUS

  • Pilot
    10:50 12.11.2018

    darkstyle:

    to je sice hezký, až na to, že propad rublu na 1/2 znamená, že si např. za naspořený rublíky koupíš jenom půlku věcí. Tedy kromě dalších velmi negativních důsledků prudkého oslabení rublu či jiné měny. Ty další důsledky tady nebudu vypisovat, neb se v tom nevyznám, nicméně fakt, že při prudkém znehodnocení měny si toho koupíš méně je myslím notoricky známej, takže to vím i já.

  • darkstyle
    10:19 12.11.2018

    Cernakus

    Ziaden "propad o 50% HDP v Rusku" nenastal..

    neviem ako si na taky blud prisiel..

    zakladna definicia hdp je penazne vyjadrenie vsetkych tovarov a sluzieb vyprodukovanych na danom uzemi za dane obdobie - spravidla za rok.

    Rusko je krajina kde HDP tvoria 3 hlavne zlozky: energetika, polnohospodarstvo a zbrojny priemysel.

    A figel je v tom, ze energetika, polnohospodarstvo sa celosvetove neobchoduju v rubloch, ale v dolaroch alebo euro..
    takze prepad rubla na 1/2 ti nijako neovplyvni predajnu cenu - automaticky aj dostanes 2x viac za obilie a ropu v rubloch..
    a aj to co rusko v tychto menach nema poriesene tak vzdy, ked obchoduje so svojou menou tak v parite s menou nakupujuceho - napriklad parita juan/rubel..
    takze zase ked rubel padne o 1/2 tak juan ide 2x hore voci nemu.. a tym padom zase dostanes to iste co predtym..

    takze treba si najprv dostudovat zakladne fungovanie mien v ekonomike a potom pisat vyslovene blbosti a nepravdy..

    Rusku nepadla ekonomika o 1/2, ale o menej ako 3%..
    jedine co ti poskodi HDP a to sposobi prudky prepad rubla su sluzby a aj to len domace..
    ale kedze tie maju v ruskej ekonomike velmi male zastupenie - napriklad HDP kadernicky, ktora striha za ruble ti naozaj pojde v prepocte na dolare o 1/2 dole..

  • Luky
    10:05 12.11.2018

    MiG-25 opravdu není nějaký dogfajtr, ale nablízko nosil R-60, mohl myslím i dvojité závěsníky.
    U tohoto typu bylo nevýhodné vyklesávat na boj do nižších výšek, pokud se nejednalo o nějaký přepad z dobré pozice, po kterém by následovalo opětovné rychlé nastoupání do hladin, kde měl převahu. Neznamenalo to ale, že by nezvládl pár zatáček.
    Foxhound už je pružnější - má rotačák, agilnější střely, lepší look-down radar i manévrovatelnost. I u přepadového stíhače se občas hodí umět trochu ostřejší zatáčku, i když jeho poslání na tom přímo nestojí.

  • Rase
    10:05 12.11.2018

    Miroslav:
    je potřeba to brát s nadhledem, jen jsem chtěl popsat trochu jiný pohled na celou věc ohledně motorů. Samozřejmě i pro Čínu bude nejlepší, když zamakají a co nejdřív přijdou s vlastním, kvalitním motorem pro své letouny. Být odkázaný na ruské motory (možné vrtochy s cenou a kvalitou), není pro čínu zrovna dobré. Rovněž pro export to bude mnohem lepší když si vyrobí vše sami.

  • Miroslav
    09:47 12.11.2018

    Rase: Myslím, že porovnávaš neporovnateľné. V prvom rade vtedy sa vyrábali stíhačky v tisícových nákladoch. V jednej továrni vtedy vyrobili za deň viac strojov ako dnes máme celkom v našom letectve. Tie stroje, výroba, výcvik, servis a samotné motory boli oveľa jednoduchšie ako je tomu dnes.

    Cernakus: Poprosím nejaký link ohľadne tej manévrov MiG-25. Jednak na to nie je uspôsobený ale hlavne nemá palubnú výzbroj, len rakety dlhého dosahu.

  • GlobeElement
    09:07 12.11.2018

    cernakus - s tím HDP opatrně. HDP bez znalosti toho, co obsahuje, může být docela k ničemu. Většinou se počítá jako součet všech výdajů, tedy i výdajů na dluh, a samozřejmě i výdajů předražených a neinvestičních. Vláda tedy může zvednout HDP tím, že vydá dluhopisy a za stržené peníze koupí nové letadlo pro premiéra.

  • Czertik
    06:33 12.11.2018

    snowmad
    to tvoje poradi - je od nejlepsiho po nejhorsi nebo jak ?

    Moje poradi nejhezci - nejhori
    1. f-22, krasavice
    2 su-57, nic moc, je tu, protoze pod ni sou osklivejsi
    3 f-35 takova fabia, ze zacatku hnusna, ale po 20 letech si na jejich ksicht zvyknes
    4 j -20 co dodat ?

    cernakusi
    jeste trikrat, ty prepacty na dolary ,se delaji skutecne ponekud SLOZITEJI nez jen dle aktualniho kurzu vuci dolaru.
    Skutecne me sem napis jedinou stranku ktera me ukaze ze na tyhle "prepoctove dolary" mela 20k na hlavu, oproti soucasnym 10k. At uz pred rokem ci dvema, kdyz se nam tu ty snazis namluvit ty svoje bludy.
    Co to u ruska "raketove" vyletelo kvuli popadu rublu je PREPOCET NA PARITU KUPNI SILY na dolary, ne bezny prepocet hdp na osobu.

  • madrabbit
    23:58 11.11.2018

    cernakus:
    Mohu požádat o příklad, kde Mig-25 dával zabrat komukoliv pomocí obratnosti? Ano, radar a střely OK.

    MIg-25 má mít 4,5G limit, bojový 6,5, maximální nouzový pak 8,4G (ano, vydrží více -max 11,5G - ale s deformací draku), s přídavnými nádržemi jenom 2,2G - tedy "čistokrevný" přepadový stíhač.

    Blízký boj byl u tohoto letounu vždy nouzovka a příprava na průšvih. V Iráku dal jenom jeden sestřel F-18, Migy střílely sice na více letadel, ale další rakety se nechytly.

  • cernakus
    23:52 11.11.2018

    Czertik, Blabol

    tak ještě jednou. Měřidlo postavené na aktuálním kurzu ti může zařídit propad HDP o polovinu (a ad absurdum zcela na NULU) během jediného dne. Pánové uvědomujete si, co by znamenal REÁLNÝ propad HDP o polovinu????? Máte alespoň základní ponětí co to v reálu znamená? Něco takového je ekvivalentní přírodní katastrofě apokalyptických rozměrů nebo rovnou jaderné válce.

    Mimochodem zrovna Čína, když už se o ní bavíme, dlouhodobě a výrazně podhodnocuje Juan. Dokonce tak, že si na to Donald několikrát stěžoval a uváděl to jako jednu z příčin obchodní války.

    Taktéž nemáte ponětí, co je PKS. to fakt není o tom, že si Maduro škrtne pět nul na miliónovém bolívaru.

    Jen pro srovnání. Rusku klesl mezi lety 2014 a 2015 během jediného roku HDP v nominálu na polovinu, protože rubl na konvertibilním trhu z různých důvodů tu polovinu ztratil. Propad HDP Sýrie v témže období byl 5%, v době kulminace občanské války. HDP sýrie se nejvíce propadly mezi lety 2012 a 2013 a to o 25%, což korespondovalo s tím, že Sýrie v té době přišla o cca 20-30% činného obyvatelstva (utečenci).Fakt si myslíte, že situace byla v Rusku horší než v Sýrii?

    Pokud na výše položené řečnické otízky odpovídáte kladně, pak se nemáme o čem bavit. Tuto základní matematiku a logiku totiž pochopí i můj osmiletý synovec.

  • Snownomad
    23:21 11.11.2018

    co se týče vzhledu a "krásy" stealth a stealthlike letadel, tak pořadí je takovéto:
    1. Su-57
    2. J-20
    3. F-22
    4. F-35

  • danny
    23:18 11.11.2018

    Pak je ještě zajímavé mrknout se, jak se daří srovnatelným zemím v regionu, a je jedno, jestli to budete přepočítávat na bigmacky, dolary, kilometry rychlovlaků, misky rýže nebo počty instalovaných bezvodých záchodů. Srovnání Číny a Indie je inspirativní.

  • Czertik
    22:21 11.11.2018

    cernakus
    Ano, skutecne se domnivam ze kdyz se porovnavaji ekonomiky, je vhodne mit jednu stejnou pro vsechny (a je jedno jaka to je).
    A pokud tu chces udeta tabulku kde onou porovnavaci menou bude rubl (prepocten dle aktualniho kurzu vuci te ktere mene), nemam s tim sebemensi problem.

    A ne, skutecne , pocitat , resp porovnavat v narodni mene NEJDE. Protoze vezmi si, ze by si jakakoliv zeme rozhodla, ze si prida par nul...a tak by hed v tom zebricku poskocila, protoze najednou dle narodni meny by mela daleko silnejsi ekonomiku, byt realne by byla uplne stejna.
    Schvalne napis kde v tom zebricku by si stala dnesni venezuela dle jejich narodni meny.

  • skelet
    22:18 11.11.2018

    no s tou radostí nad tím, jak neumí J-20 manévrovat, ještě chvilku počkal. Když F-35 dostala na prdelku od F-16, tak se tady hned vyrojily informace, jak ještě má omezenou letovou obálku, a to bylo "třicet let" od vzletu F-35
    Prostě to chce klid..

  • StandaBlabol
    22:15 11.11.2018

    to Cernakus,

    " HDP dle PKS je HDP v národní měně. Naopak takzvaně HDP dle nominální konvertibilního dolaru, kterým se trubci rádi ohánějí, je přepočet. Pro jednoduchost, pakliže by se Rusko a nebo USA rozhodly, že RUBL nelze směnit za DOLAR, pak by se HDP ruska dle PKS nehlo z aktuálních hodnot..."

    Zase tu plácáš nesmysly. Možná jsem RÁŽ, ale vím, co to je nominální HDP a HDP podle parity kupní síly. To, co říkáš ty, je blbost. Nominální HDP je reálné číslo a můžeš je vyjádřit v domácí měně, USD, EUR nebo čemkoliv jiném. Přepočet na paritu kupní síly je zjednodušeně něco jako "BigMac index". Lépe ukazuje životní úroveň obyvatel, hlavně v chudších zemích. Ale z hlediska velikosti a významu země ve světové ekonomice je k ničemu. S dolar vůbec nesouvisí.

  • Jara
    22:02 11.11.2018

    Už mi přijdou ty Čínské proklamace o své vlastní výjimečnosti opravdu vtipné, zvláště v kontrastu s realitou.... J20 jakoby stealth stíhač vzdušné nadvlády bez motorů, co neudělá ostřejší zatáčku aniž by se rozpadl.... :))fakt super a někteří mají hned plnou pusu keců, jak nás soudruzi předeženou, ale jediný čínský pokrok je ten, který tam přináší západní firmy, podle podmínek čínské vlády pokud v zemi chcete vyrábět musíte tam otevřít i vývojové centrum, stále tedy platí; soudruzi umí jen to co jim dovolíme aby uměly a my na tom vidělali....

  • cernakus
    21:40 11.11.2018

    Czertik:

    přepočet na paritu kupní síly není. HDP dle PKS je HDP v národní měně. Naopak takzvaně HDP dle nominální konvertibilního dolaru, kterým se trubci rádi ohánějí, je přepočet. Pro jednoduchost, pakliže by se Rusko a nebo USA rozhodly, že RUBL nelze směnit za DOLAR, pak by se HDP ruska dle PKS nehlo z aktuálních hodnot, nicméně HDP dle nominálního dolaru by bylo kolik? Ano 0, slovy NULA, USD. Opravdu se domníváš, že taková měrná metodika je nějak relevantní?

  • Czertik
    21:18 11.11.2018

    dusan
    tenk link je sice pekny, ale je otazka jak je vubec sestaveny. Protze dle hdp na obyvatele (nezamenovat s prepoctem na paritu kupni sily) cina uz se plne vyrovna rusku.
    Cili pokud je cina chudobna a zostala zeme - co je potom rusko ?

  • cernakus
    21:16 11.11.2018

    miroslav:

    souhlasím, že záchytný stíhač manévrování apriori nepotřebuje, ale pokud ho umí, není to špatné. Například Irácké Mig-25 dávali čočku nejen Íráncům, ale i Američanům a to, světe div se, spíše na blízký boj, nežli na BVR (kde zastaralým raketám často Američané unikli vcelku bez obtíží). Přitom Mig-25 v manévrovacích schopnostech nebyl rodině F-49 v manévrování soupeřem (zejména pro nízká povolená přetížení draku). Ale díky dynamické převaze to zkušení Iráčtí piloti dokázali ustát.

    Takže úplně k prdu schopnost J-20 solidně manévrovat IMHO není.

  • dusan
    19:05 11.11.2018

    Trener

    Čína síce ide dopredu, ale faktom je, že je to stále pomerne chudobná a zaostalá krajina ....
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita

    Jej veľkosť samozrejme znamená, že v absolútnych číslach to je veľký hráč. To čo vidno v malej výkonnosti ekonomiky na osobu je viditeľné i vo vývoji. Jednoducho Čína napriek pokroku stále nie je svetovou čpičkou v mnohých oblastiach, hoci sa o to už dlho snaží. Letecké motory sú jedným z tých oblastí. Na to čo do toho investuje je na tom Ćína dosť zlo, priam zúfalo. To vyhladenie technickej inteligencie za kultúrnej revolúcie je stále cítiť. Je to trochu analógia so ZSSR, kedy v dvadsiatich rokoch Rusi vyvraždili svoju technickú inteligenciu a potom im cca 20 rokov trvalo pokým dobehli vyspelý svet pri výrobe leteckých motorov a to im západ dosť pomáhal ...

    Dnes sú technológie inde a Číňanom to bude trvať ešte tak 20 rokov kedy v leteckých motoroch vo všeobecnosti dobehnú vyspelý svet. Ak vôbec, lebo model dobiehania vyspelého sveta pomocou skostnatenej skorumpovanej diktatúry má svoje limity a približovaním k vyspelému svetu sa tento model rýchlo vyčerpáva.

  • Rase
    18:54 11.11.2018

    Miroslav:
    Však Němci motory museli měnit v podstatě po každém letu, jak byly opotřebené. U nich to ale jinak nešlo, jelikož neměli lepší materiály, u Číňanů je to o tom, že nemají technologie

  • Miroslav
    18:51 11.11.2018

    Rase: Ak ten motor vydrží polovicu životnosti originálneho motora tak je to problém v prvom rade v stave vojnovom. Predstav si, že máš k dispozícii 100 strojov a z toho povedzme tretina stojí v dielni lebo treba robiť servis už po polovici životnosti. A to samozrejme stojí aj peniaze

  • Rase
    18:08 11.11.2018

    Nekvalitní materiály motorů, nejsou v případě války až takový problém, jde jen o to, aby je dokázali chrlit ve velkém množství, což Čína umí. Vzpomeňme, i Němci na konci války vyráběli proudové motory z "papundeklu".
    v mírovém stavu je to samozřejmě problém :-)

  • Miroslav
    17:17 11.11.2018

    Jura: Ono niečo kúpiť, rozobrať a vyrobiť kópiu nie je až taký problém. Bude to vyzerať ako originál, možno to aj tak bude fungovať ale nikdy to nebude originál s ktorým sa dá pracovať v takom rozsahu ako s originálom. Ale hlavne je problém okopírovať technológiu výroby ktorá má vplyv na výslednú kvalitu. A ak aj čiastkovo zistíš technológiu tak musíš od nuly navrhnúť prípravky, nástroje a výrobné systémy. Naozaj to nie je také jednoduché. Oni tie motory vyrobiť vedia ale vydržia toľko čo ich americké či ruské ekvivalenty? Preskočiť vývoj proste nejde.

    Cernakus: Načo je zachytému stíhaču manévrovanie? ZS má len jeden cieľ... letieť čo najrýchlejšie k cieľu, vypustiť s predstihom raketu a upaľovať čo najrýchlejšie preč. Stret s protivníkom zoči voči znamená smrť.

  • Danosť
    14:41 11.11.2018

    RiMr71 máš pravdu, strašne slabučká akrobacia, aj ked je to spôsobené zameraním draku stíhačky..

    Z novej gen. sa mi najviac páči Raptor a zďaleka najškaredšia je J-20.

Stránka 1 z 2