Vysokorychlostní bitevní vrtulník Apache s tlačnou vrtulí

AH-64D Longbow Apache; větší foto / US Army

Americká armáda (US Army) v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) hledá nástupce lehkého průzkumného a bojového vrtulníku OH-58D Kiowa Warrior. Jedním z požadavků je extrémní rychlost a dolet přesahující fyzikální možnosti vrtulníků klasické konstrukce. Firma Boeing proto pro program FARA nabízí radikálně upravený extrémně rychlý bitevní vrtulník AH-64 Apache (resp. AH-64E Guardian) se zadní tlačnou vrtulí.

V březnu 2018 měla US Army ve výzbroji 503 vrtulníků AH-64D Apache, 218 vrtulníků AH-64E Guardian (modernizované AH-64D) a 17 nově postavených AH-64E. US Army na verzi Guardian modernizuje celou svou flotilu vrtulníků Apache až do počtu 767 vrtulníků (včetně 48 nově vyrobených). Celá přestavba potrvá do roku 2028 a vrtulníky Guardian zůstanou ve službě minimálně do roku 2040.

Po vyřazení vrtulníků Kiowa Warrior letecký ozbrojený průzkum v americké armádě zajišťují právě vrtulníky AH-64E Guardian a drony MQ-1C Gray Eagle. Jedná se však o drahé a těžké stroje, které se nehodí k „hbitému“ průzkumu, a to zejména v městském prostředí a v nízké výšce.

Americká armáda proto hledá nástupce vrtulníků Kiowa Warrior v rámci zmíněného programu FARA ‒ v roce 2020 vybere dvě firmy, které postaví prototypy průzkumných a bojových strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). První lety prototypů se očekávají na konci roku 2022. Následně se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 vrtulníků (nebo konvertoplánů).

Program FARA je součástí rozsáhlé iniciativy JMR-TD / FVL (Joint Multi-Role Technology Demonstrator / Future Vertical Lift) řešící obměnu celé vrtulníkové flotily americké armády, zejména víceúčelových UH-60 Black Hawk, bitevních AH-64 Apache a těžkých dopravních CH-47 Chinook. Oproti běžícímu programu JMR-TD, který posuzuje vyspělost technologických demonstrátorů V-280 Valor a SB-1 Defiant, program FARA vyústí v reálné prototypy, tedy stroje technologicky připravené pro případnou sériovou výrobu.

US Army pro program FARA požaduje stroje VTOL s minimální cestovní rychlostí 370 km/h, tedy rychlost ležící (z praktického hlediska) již za fyzikálními možnostmi vrtulníků klasické konstrukce. Stejně tak armáda požaduje malý a hbitý stroj VTOL, který se dokáže proplétat „městskými kaňony“ megaměst budoucnosti a dokáže kopírovat terén ve velmi nízké výšce pod radarovým horizontem nepřátelských radiolokátorů. Stoje programu FARA mají získat také systémy umělé inteligence, které pomohou snížit pracovní zátěž posádky.

Není ale jasné, zda do programu FARA zasáhnou stroje Valor a Defiant, protože ty mají být podle současných plánů připraveny pro výrobu až po roce 2030. Nicméně firma Bell prohlašuje, že její konvertoplán V-280 Valor je možné zavést do výzbroje mnohem dříve. Problém nejsou ani velké rozměry V-280 (na úrovni UH-60 Black Hawk), protože konvertoplán je rozměrově a výkonnostně škalovatelný nahorů i dolů.


S-97 Raider

V současné době tedy podmínky FARA plní pouze několik strojů VTOL  vrtulník S-97 Raider, evropský Airbus X3 a konvertoplán Leonardo AW609.

Firma Boeing pro program FARA, a obecně také pro celou flotilu vrtulníků Apache, nabízí jiné řešení. Boeing navrhuje zůstat u současné praxe, kdy ozbrojený průzkum zajišťují vrtulníky Apache, ale navrhuje dramatické zlepšení letových schopností. Navrhovaná verze AH-64E Block 2 Compound dokáže splnit podmínky programu FARA a zajistí technologickou převahu vrtulníků Apache i pro další desetiletí.

AH-64E Block 2 Compound je v podstatě reinkarnací bitevního vrtulníku AH-56A Cheyenne ze 60. a 70. let minulého století. AH-56A díky své unikátní koncepci dosahoval rychlosti přes 400 km/h, což představuje neoficiální rekord ve své kategorii (vrtulník bez přídavné pohonné jednotky).

Tweet: Model vrtulníku AH-64E Block 2 Compound v aerodynamickém tunelu. / Twitter

Základním rysem AH-64E Block 2 Compound je použití tuhého zavěšení listů hlavního rotoru místo klasického kloubového. Takové řešení můžeme vidět u vrtulníků Eurocopter EC135 nebo S-97 Raider. Tuhý rotor je konstrukčně a mechanicky nejjednodušší provedení rotoru vrtulníků, ale kvůli „pevnostním a dynamickým obtížím“ se nedočkal velkého rozšíření. Avšak nejnovější pokroky v materiálech umožnily tyto problémy odstranit.

AH-64E Block 2 Compound dále získal zcela novou zadní část, kdy byl vyrovnávací rotor přesunut přímo na ocas stroje a svislá ocasní plocha byla otočená směrem dolů. Vrtulník navíc získal ocasní tlačnou vrtuli (podobně jako S-97 Raider a SB-1 Defiant), která poskytuje dodatečný tah pro dosažení větší dopředné rychlosti.

Je zde však jeden fyzikální problém, omezující nejvyšší rychlost klasických vrtulníků. Maximální teoretická rychlost letu vrtulníku klasické koncepce je sice něco přes 400 km/h, ale v praxi je používaná maximální rychlost letu kolem 300 km/h. Při velkých rychlostech totiž ustupující listy hlavního rotoru se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak. Za těchto okolností je téměř nemožné udržet ustálený let.


AH-56A Cheyenne; větší foto / US Army

AH-64E Block 2 Compound s klasickým rotorem má stejný problém, proto je doplněn o rozměrná vztlaková křídla, která poskytují při vyšších rychlostech dodatečný vztlak, resp. stabilitu. S-97 Raider a SB-1 Defiant problém se stabilitou při vysokých rychlostech řeší protiběžnými rotory.

Takto upravený Apache vyvine o 50 % cestovní rychlost, tj. 400 km/h a má o 23 % větší bojový rádius, tj. 720 km. Podle firmy Boeing přestavba na verzi AH-64E Block 2 Compound si vyžádá o 20 % více finací, než přestavba na verzi AH-64E Guardian. Zatímco tedy americká armáda za každý AH-64E platí 33,6 milionu dolarů, v případě AH-64E Block 2 by to bylo 40 milionů dolarů.

Celý projekt AH-64E Block 2 Compound je soukromou iniciativou firmy Boeing, která chce americké armádě nabídnout přechodový stroj mezi AH-64 Apache a novými stroji FVL. V současné době Boeing celou koncepci testuje na modelu o 30% velikosti v aerodynamickém tunelu. Tyto experimenty skončí v lednu roku 2019 a pokud armáda (minimálně pro demonstraci technologie) projeví zájem, Boeing vyrobí letuschopný technologický demonstrátor.

Zdroj: The Drive, výroba AH-64E
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

FARA: Nové průzkumné vrtulníky pro americkou armádu

Americká armáda (US Army) hledá v rámci programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) kandidáta na nový průzkumný a útočný lehký vrtulník. Nový stroj zaplní mezeru ve schopnostech americké ...

HH-60W Pave Hawk II: Vrtulník pro nejnáročnější mise

V příštím roce poprvé vzlétne nový americký vrtulník HH-60W Pave Hawk II určený především k bojovému vyhledávání a záchraně CSAR (Combat Search And Rescue). Nové stroje nahradí již notně zastaralou ...

Modernizace vrtulníků Apache ve znamení námořního boje

Americká armáda (US ARMY) zveřejnila detaily poslední modernizace bitevních vrtulníků AH-64E Apache. V rámci programu Capability Version 6 dojde v letech 2018–2026 k rozšíření schopností bitevníků ...

Evropské vrtulníky MH-139 ochrání americké jaderné zbraně

Tým složený z americké společnosti Boeing a italské Leonardo dodá americkému letectvu (USAF) víceúčelové vrtulníky MH-139. Evropské vrtulníky poslouží především k ochraně jaderných zbraní na území ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • hobbitt
    14:22 04.11.2018

    pri odolnosti tohto stroja možno zadávateľ aj prehodnotí požiadavku na veľkosť. každopádne, aj keď má AH-64 cca 8t, pri zvýšení výkonu motora a tých ďalších konštrukčných zmenách, dôjde aj k nárastu manévrovateľnosti..
    ale ak to chcú mať silou mocou menšie, nech si skúsia prekopať konštrukciu AH-1..

  • CerVus
    04:49 01.11.2018

    Tam očividně panuje stejný chaos jako u nás. Nejdříve z hloupeho důvodu vyřadí KW a tréninkové stroje, pak teprve přijdou na to že AH64 v kombinaci s drony jejich roli nezastane a teď tam zase bojují dvě skupiny kdy jedna kouká do budoucna a druhá chce co nejdříve obnovit kapacity za co možná nejmenší náklady. Zajímavé že ta druhá skupina zavrhuje Lakoty protože mají být příliš velké, drahé a nemají potřebnou výbavu a výzbroj. Místo toho preferuji AH-6i. Takže takový návrat do Vietnamu, kde to vše v podstatě začalo u oh-6. (Dobře u Bell47, ale to byla spíše zkušební mula).
    Danny: Co pamatuju tak je dostali v rámci programu pomocí spojencům zdarma a šlo od stroje přímo od bojových jednotek. Jistě musí platit výzbroj a servis, ale stejně. Ale souhlasím, že by se nám hodily. S nimi by pořízení Uh-1 dávalo už smysl.

  • flanker.jirka
    19:10 31.10.2018

    Když něco s vyšší rychlostí, tak by možná bylo lepší použít principiálně vyvinutý rotor z S 97 a nebo rovnou novou platformu, protože při zvyšování rychlostí už pak může hrát roli i aerodynamika.
    přestavba AH 64 by možná vyžadovala pro větší efektivitu zatahovací podvozek, aerodynamčtější tvar kabiny, čidel a kryt čidel, zbraňové stanice s kanonem, antén.
    ....i verze Mi 24/35 se starým zatahovacím podvozkem nebo pevným mají rozdílnou cestovní a maximální rychlost.

  • RiMr71
    16:38 31.10.2018

    Ten AH-56 je slušná kráva. Na tehdejší dobu scifi stroj. A v mnohém i na tu dnešní :)
    https://youtu.be/OSdBFlLdMcQ
    Ten technologický náskok USA je neskutečný, resp. schopnost dostat se s vývojem do tak pokročilé fáze a pak to třeba zaříznout (RAH-66 by mohl vyprávět :))... A po desítkách let s novými materiály a technologiemi to zkusit třeba znovu a lépe.

  • danny
    14:40 31.10.2018

    Ten apač teda vypadá dost šíleně už jen z popisu... U Kiowy mě nejvíc mrzí, že jsme jich pár nekoupili, když se jich Američani zbavovali za pár šupek (a mám pocit, že trochu nesmyslně). Chorvati jich pár nakoupili a myslím, že nelitují.

  • CerVus
    12:49 31.10.2018

    Tak oni koukají po něčem menším, lehčím, obratnějším a Boeing jim nabídne 8t bitevní vrtulník. To ten Raider dává větší smysl.

  • PavolR
    10:22 31.10.2018

    ... ou, pardon, neprerátal som si, že by tá prestavaná Kiowa nemala žiadanú rýchlosť ...

  • PavolR
    10:14 31.10.2018

    A čo proste prestavať Kiowy? Sú už na to snáď príliš staré?
    https://tacairnet.com/2015/04/21/the-kiowa-modification-we-likely-will-never-see/