Americký bombardér B-21: Co prozatím víme?

B-21
Počáteční představa bombardéru B-21. / Northrop Grumman

Americké letectvo (U.S. Air Force) před několika dny prezentovalo nákres budoucího strategického bombardéru B-21, dříve LRS-B (Long Range Strike-Bomber). Státní tajemnice pro vzdušné síly Deborah Lee Jamesová při prezentaci nezveřejnila žádné technické podrobnosti. Avšak úkoly bombardérů B-21 jsou známe - poradit si s jakoukoliv protivzdušnou obranou.

Proč USA chtějí nové bombardéry?

V současné době řada států výrazně posiluje své schopnosti ohraničení / blokování přístupu na své území A2AD (Anti-Access/Area-Denial). Jedná se o novou anglickou zkratku pro staré vojenské priority: získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor) a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník.

Komplex A2AD zahrnuje takové systémy, které mají bránit vojskům ve vstupu na určité území. Vstupu se zabraňuje na souši, ve vzduchu i na moři. Hlavní nástroji odepření jsou systémy protivzdušné obrany, ale i balistické střely země-země, které mohou ohrozit předsunuté letecké základny stovky kilometrů daleko od chráněného území.

V současné době A2AD intenzivně buduje Rusko. Můžeme zmínit Kaliningrad, Krym a nejnověji Sýrie. Cílem je jednoduše ovládnout prostor ve vzduchu, zemi a moři na klíčových místech důležitých pro zájmy daného státu.

A2AD slouží také k ovládnutí tzv. klíčových bodů, které již v 19. století popsal americký kapitán (a pozdější admirál) Alfred T. Mahan ve svém nejvýznamnějším díle Vliv námořní moci na historii. V našem případě se budeme bavit o klíčových bodech, které jsou důležité pro světovou ekonomiku - "škrtící body", kudy proudí po mořích obrovské množství surovin.

V roce 2008 se šéf organizece OPEC vyjádřil, že pokud dojde k přerušení některého z geografických škrtících bodů (Hormuzký průliv, Malacký průliv, průliv Bab el Mandeb, Panamský průplav, Suezský průplav a Sumedský ropovod) cena ropy okamžitě vystoupí na úroveň 200 dolarů.

Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ekonomiku na kolena.

Jedním z klíčových bodů je zmiňovaný Suezský průplav a přilehlý egyptský ropovod Sumeda. Průplavem denně propluje zboží za 500 milionů dolarů. Navíc se jedná o bránu pro americké vojenské lodě plující do Arabského moře a dále do oblasti Středního východu.

Lodě z přístavu ze Sýrie se k Suezu dostanou za méně než den plavby. Naopak americké úderné skupiny letadlových lodí CGS (Carrier Strike Group), hlavní americký nástroj projekce vojenské síly ve světě, z domovského přístavu Norfolk doplují až po třech týdnech plavby.

Suez sice drží Egypt, ale ten se potýká s hlubokými politickými, bezpečnostními, ekonomickými, přírodními a ekonomicky problémy, které se neustále zhoršují...

B-2 Spirit / Public Domain

B-21 vs. A2AD

Americké letectvo v současné době nemá nástroj k ničení pokročilé a mnohovrstvé protivzdušné obrany protivníka. Stíhací letadla jako F-22A Raptor nebo F-35 Lightning II je nutno vyslat blíže k území protivníka, což sebou nese nejen bezpečnostní (útok protivníka na základny) ale i logistické problémy.

Bombardéry jako B-52 Stratofortress mohou sice operovat z amerického území a zasahovat cíle několik tisíc kilometrů daleko, ale jsou snadným cílem pro pokročilé systémy protivzdušné obrany.

Nejvýkonnějším prostředkem amerického letectva je bombardér B-2 Spirit. Americké letectvo ale získalo pouze 21 letadel. Podobně jako u další letecké techniky je otázkou, kolik letadel B-2 letectvo dokáže (kvůli servisu, opravám, atd.) okamžitě nasadit.

Nový bombardér B-21 má americkému letectvu umožnit v dostatečném počtu útočit z amerického území na oblasti chráněné nejmodernějšími komplexy A2AD. B-21 bude nástrojem prvního úderu a "otevře dveře" pro další letouny.

Počítá se s konvenčním a jaderným nákladem. B-21 se ale stane také platformou pro systémy elektronického boje, platformou pro celou škálu průzkumných senzorů, komunikačním uzlem nebo v blízké budoucnosti mateřským letounem pro roje bezpilotních letadel.

Představený obrázek ukazuje B-21 jako samokřídlo podobné většímu B-2 Spirit. Ocasní plocha je ale odlišná - ocasní plocha B-21 se podobá jednoduchému "W" místo "dvojitému W" u B-2 Spirit.

B-21 nejvíce připomíná první návrhy pokročilého strategického letounu ASPA (Advanced Strategic Penetration Aircraft) z počátku 80. let, z kterého později vyšel stroj B-2 Spirit. Oproti původním návrhům ASPA byl B-2 přepracován, aby mohl létat v nízké výšce a pronikat sovětskou protivzdušnou obranou. Přepracování ale zmenšilo dolet, nosnost a snížilo stealth vlastnosti B-2 Spirit.

I další konstrukční rysy B-21 a B-2 jsou podobné. Vstupní ústrojí proudových motorů a trysky motorů jsou umístěny na horní straně trupu, což zmenšuje radarový odraz, především vůči pozemním radarům. Samokřídlo vyniká plochou spodní části, což dále zmenšuje radarový odraz. Trysky ukryté na horní straně navíc zmenšují tepelnou stopu letadla.

Podle amerického letectva má nový bombardér úspěšně čelit nejmodernějším nízkofrekvenčním radarům, které zavádějí do výzbroje Čína a Rusko.

Jak uvedla Deborah Lee Jamesová, podoba B-2 a B-21 není čistě náhodná - B-21 sází na ověřené a vyzrálé technologie. Takový přístup nejen snižuje vývojové náklady, ale snižuje také riziko ceny. Letoun bude mít pravděpodobně pouze dva motory, maximální rychlost bude podzvuková. Spekuluje se o dvojici motorů F-135 ze stíhaček F-35 Lightning II.

B-21 začnou od poloviny 20. let 21. století nahrazovat staré bombardéry B-1 Lancer a B-52 Stratofortress. Podle generála Robina Handa, vedoucího Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), americké letectvo potřebuje minimálně 175 až 200 strategických bombardérů. Minimálně polovina budou stroje B-21.

Zdroj: DefenseNews, Foxtrot Alpha

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americký bombardér LRS-B: Vývoj v utajení

Americké letectvo (U.S. Air Force) intenzivně zkoumá a testuje dva návrhy nového dalekonosného ...

Strategický bombardér nové generace LRS-B postaví Northrop Grumman

Vývoj nového strategického bombardéru LRS-B (Long-Range Strike Bomber) zajistí firma Northrop ...

Rusko v Sýrii: Přesné bombardováni pomocí hloupých bomb

Rusové v Sýrii nasazují do bombardováni především modernizovaná letadla ze sovětské éry. I přes ...

Americké galantní bombardování: První letáky, potom bomby

Ruská a koaliční letectva se soustřeďují na ničení cisteren Islámského státu (IS), které míří s ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    16:55 01.03.2016

    "Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ...Zobrazit celý příspěvek

    "Kdokoliv dostane pod kontrolu některý z klíčových bodů a bude mít schopnost jej uzavřít, pak ten jistý subjekt (ať již státní nebo nestátní) získá schopnost položit světovou ekonomiku na kolena."
    Toto je úplný nezmysel. Nikdy sa to nestalo. Dokonca ani Japonsko za II.svetovej vojny neskolabovalo pre pretnutie zásobovacích trás i keď ho to poriadne zasiahlo.
    A čo sa týka Suezkého prieplavu, tak samozrejm je to dôležitý uzol svetovej ekonomiky, ale už dnes ho obrovské kontajnerové lode a supertankery obchádzajú, lebo sa tam jednoducho nezmestia .... ale i tak sú lacnejší, samozrejme i pomalší
    Trh si vždy nájde cestu a ak by sa i stala i nejaká katastrofa na nejakom dôležiom uzle svetovej ekonomiky, tak trh zareaguje a nájde náhradné trasy či tovary. Samorejm niečo by to stálo, nejaký čas by to trvalo, ale svetová ekonomika by sa nie ln nezrútila, ale ani to významnejše nepocítila.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    16:54 01.03.2016

    Nebylo by užitečnější raději nasadit hypersonické mezikontinentální rakety než bombardéry? Jak jsou na tom s vývojem scramjetu?

    Nebylo by užitečnější raději nasadit hypersonické mezikontinentální rakety než bombardéry? Jak jsou na tom s vývojem scramjetu?

  • jj284b
    15:55 01.03.2016

    takze v podstate je to B-2 postavena dnesnymi moznostami a technologiami... ktovie, ci nahodou o 10-15 rokov rovnako "nerestartnu" vyrobu F-22...

    takze v podstate je to B-2 postavena dnesnymi moznostami a technologiami... ktovie, ci nahodou o 10-15 rokov rovnako "nerestartnu" vyrobu F-22...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2