Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

L-39NG, větší foto / AERO Vodochody AEROSPACE

V pátek 12. října přesně v 11:50 AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku.

Roll-outu přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše. „Letecký průmysl měl v České republice vždy silnou tradici. Projekt L-39NG ukazuje, že u nás máme výrobní schopnosti stále na vysoké úrovni. Je důležité, že česká vláda tento projekt podporuje, protože má pro český export velkou přidanou hodnotu z hlediska technologií a posiluje konkurenceschopnost českého průmyslu," řekl předseda vlády ČR Andrej Babiš.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí," popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste," řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace" vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.


Slavnostní roll-out L-39NG

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn". Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • tryskac
    21:07 14.10.2018

    Co sa konkurentov NGcka týka, nezabúdajte na pilatus pc9 a najmä supertucano, to sú tiež podstatni konkurenti. Vlastne firma pilatus mi veľmi imponuje, porovnajte komerčný úspech ...Zobrazit celý příspěvek

    Co sa konkurentov NGcka týka, nezabúdajte na pilatus pc9 a najmä supertucano, to sú tiež podstatni konkurenti. Vlastne firma pilatus mi veľmi imponuje, porovnajte komerčný úspech pc12 vs ae170... A keď si pozriete kto kúpil pc9 tiež to nie sú nepodstatne mena.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:44 14.10.2018

    Aha.. uz chapu.. kluci vy si pletete kategorie letadel.

    Aha.. uz chapu.. kluci vy si pletete kategorie letadel.

  • tryskac
    20:40 14.10.2018

    Nesher, ako zainteresovaní osoba by si nám mohol poskytnúť nejaké zaujímavosti, ktoré by pre nás, technických nadšencov vedeli byť zaujímavé.Sam som zvedavý na vplyv posilňovaca ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher, ako zainteresovaní osoba by si nám mohol poskytnúť nejaké zaujímavosti, ktoré by pre nás, technických nadšencov vedeli byť zaujímavé.Sam som zvedavý na vplyv posilňovaca priečneho riadenia (taliansky výrobca) na roll-rate. FBW nie je na poradu dne. Pravda ale je, že L39NG je cizelovanie niečoho už známeho, priestor na ďalšie zlepšovanie sa zmenšuje, aj keď stále je. (tankovanie za letu, integrácia izr. systémov) Prirovnal by som to pre vás ako modernizácia bvp sakal vs Puma...
    Možno to vyznie kyslo, ale práce na perspektívnom projekte - úplne novom, ktorý by bol pripravený tak za 10 rokov ak viem správne - neprebiehaju, a tam práve odjizdi vlak,konkurencia nespi a zaspať na vavrínoch môže byť nebezpečné.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:24 14.10.2018

    Pardon. Jmenovalo se to Novi Avion

    Pardon. Jmenovalo se to Novi Avion

  • skelet
    20:22 14.10.2018

    Karlos: letouny kategorie L-39 a nizsi ACR nema. Nakupuje sluzby statniho leteckeho podniku, ktery je ma a ktery je bude i v brzke dobe nakupovat. OSSR je na rozdil od ACR ma a ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos: letouny kategorie L-39 a nizsi ACR nema. Nakupuje sluzby statniho leteckeho podniku, ktery je ma a ktery je bude i v brzke dobe nakupovat. OSSR je na rozdil od ACR ma a tedy je bude nakupovat primo nebo si bude po vyrazeni L-39 nakupovat tuto schopnost u nekoho jineho.

    MAKO? A dostalo se to dal nez k makete? To se mozna dal dostali i Jugoslavci se svym zmensenym Rafale a la Novi AviacionSkrýt celý příspěvek

  • Jura99
    20:20 14.10.2018

    Gibon: 1,2m2 RCS sviti na radaru na stovky km. K neviditelnosti potrebujes o dva rady mensi cislo a to F16 mit nikdy nebude. Kazdy upgrade taky stoji penize.

    Gibon: 1,2m2 RCS sviti na radaru na stovky km. K neviditelnosti potrebujes o dva rady mensi cislo a to F16 mit nikdy nebude. Kazdy upgrade taky stoji penize.

  • Nesher
    20:19 14.10.2018

    Gibon Ty jsi vážně neuvěřitelný, takže já protože o tom projektu něco vím (zdaleka ne vše) jsem neobjektivní kdežto ty, který o tom nevíš nic ano? Ale ok, shrňme si to, je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon
    Ty jsi vážně neuvěřitelný, takže já protože o tom projektu něco vím (zdaleka ne vše) jsem neobjektivní kdežto ty, který o tom nevíš nic ano?
    Ale ok, shrňme si to, je to jen takové letadélko (tvoje tvrzení), o nové letadlo se v žádném případě nejedná (opět tvoje tvrzení) a je to taková hra na velmoc (opět tvoje tvrzení), jen nevím hra čí hra, Čechů nebo jen Aera? A nějaký reálný (podložený argument) by nebyl? To vážně nejsou kyselé hrozny, v tom jediném máš pravdu, to je celá štoudev.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:10 14.10.2018

    Karlos73: máš recht, Mako byl hodně zajímavý letoun a je velká škoda že jej utípli. Rychlost 1.5 machu (1600 km/h) je hodně slušná. Osobně si myslím že tohle je typ který bysme ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73:
    máš recht, Mako byl hodně zajímavý letoun a je velká škoda že jej utípli. Rychlost 1.5 machu (1600 km/h) je hodně slušná. Osobně si myslím že tohle je typ který bysme mohli zvládnout vyrábět v Aeru spolu s L-39NG. Řekněme jako takovou náhradu za Alcy. Původně byla těch potenciálních zákazníků hodně a EADS by se třeba dalo ukecat na obnovení prací (v tuzemsku).Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    20:02 14.10.2018

    Vygoogli si Silent Viper/ Silent F16. Rozdiel RCS F16 a F16C je 5m2 ku 1,2m2 (podla udajov co som nasiel) Zmenami nasavania, nabehovych hran kridiel, specialnym naterom,... by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vygoogli si Silent Viper/ Silent F16.
    Rozdiel RCS F16 a F16C je 5m2 ku 1,2m2 (podla udajov co som nasiel)
    Zmenami nasavania, nabehovych hran kridiel, specialnym naterom,... by to dokazali este stlacit. Samozrejme bombovnice nevyrobia... Obchodovatelny upgrade to vsak o 15 rokov bude.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    19:55 14.10.2018

    Gibon, presne tak, AČR ho kupovať nebude, potrebuje ho ako mŕtvy zimník, vystačí si so L-159 ALCA, ktorá je výkonnostne na úrovni zmieňovaných Alpha Jet, Hawk a Aermacchi MB-339 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon, presne tak, AČR ho kupovať nebude, potrebuje ho ako mŕtvy zimník, vystačí si so L-159 ALCA, ktorá je výkonnostne na úrovni zmieňovaných Alpha Jet, Hawk a Aermacchi MB-339 a hravo im pokryje výcvik stíhacích pilotov. Ak by chceli AERO Vodochody AEROSPACE konkurovať v segmente Advanced Pilot Training System pre budúce stíhačky, bolo by pre nich ideálane ísť do spolupráce s EDAS a napríklad zakúpiť licenciu na EADS Mako/HEAT, ktoré išlo k ladu...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    19:48 14.10.2018

    M-346 neni konkurence, je to prilis silne letadlo na zakladni vycvik a s drahym provozem. Pokud letectvo ma sparku bojoveho stroje, tak je dvoumotorovy nadzvukovy trener neprilis ...Zobrazit celý příspěvek

    M-346 neni konkurence, je to prilis silne letadlo na zakladni vycvik a s drahym provozem. Pokud letectvo ma sparku bojoveho stroje, tak je dvoumotorovy nadzvukovy trener neprilis potrebny. F-35 sparky nema, tam je to jasne.
    Gibon: jak snizi RCS F-16 upgradem? Vymeni mu drak za F-35 ? ;)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    19:08 14.10.2018

    Jura99: Ale ja predsa nepopieram, ze L39 je dobre kvalitne lietadlo. Rovnako ako NG. Ja len tvrdim, ze nie je nove. A uplne rovnako to tvrdim pri F-16Block70. Byt rozdielov A ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Ale ja predsa nepopieram, ze L39 je dobre kvalitne lietadlo. Rovnako ako NG.
    Ja len tvrdim, ze nie je nove. A uplne rovnako to tvrdim pri F-16Block70. Byt rozdielov A verzie a C block 70 je viac, ako pri C/NG.
    Na F35 Slovensko nema a najblizsich 15 rokov mat nebude. CR na neho nema tiez a dlho mat nebude, kym sa nerozhodne zmenit svoj socialny system.
    Osobne si, ale myslim, ze hned ako LM zasyti trh F35, vyjde dalsi upgrade na F16, na znizenie RCS. Ale to je len moj obchodnicky odhad.

    Karlos: AČR L39 nepotrebuje, kedze maju L159. Cely medzikrok s LOM mi aj tak pride ako figel poskytnutia nedovolenej financnej pomoci.
    Nejaky cvicny stroj OSSR budu predsalen potrebovat. Vybrat by vsak mali take, aby mohlo sluzit aj na rutinne lety pilotov, tak ako sluzia u USAF T38.

    Nesher: kysele hrozny? Z L39NG? To snad nie... ale kedze si sa priznal ako insider, si zaujaty a jasne ze budes dane lietadielko vydvihovat do výšin. Debata teda nie je nestranna.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:48 14.10.2018

    Karlos73: AČR letouny L-39 neprovozuje. Ty provozuje státní podnik LOM, který obstarává základní výcvik pilotů. A ten si objednal, respektive chce si objednat šest kousků L-39NG. Z ...Zobrazit celý příspěvek

    Karlos73: AČR letouny L-39 neprovozuje. Ty provozuje státní podnik LOM, který obstarává základní výcvik pilotů. A ten si objednal, respektive chce si objednat šest kousků L-39NG. Z nich budou čeští piloti přecházet na L-159 a z těch na Gripeny (případně na budoucí F-16V, či F-35) :)
    Jinak máš pravdu s tím, že L-39NG nedosahuje výkonů M346, ale to není jeho cílem, neb to jsou vody L-159.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    18:40 14.10.2018

    Priatelia, chystá sa AČR kupovať L-39NG? Pokiaľ viem tak nie. Možno by bolo dobré, ak by si OSSR nechali modernizovať zvyšných 5ks L-39, na NG, ale do kúpi nových by som nešiel, ...Zobrazit celý příspěvek

    Priatelia, chystá sa AČR kupovať L-39NG? Pokiaľ viem tak nie. Možno by bolo dobré, ak by si OSSR nechali modernizovať zvyšných 5ks L-39, na NG, ale do kúpi nových by som nešiel, nevidím zmysel ich využitia. (mám ale obavu z previazanosti finančných žralokov na slovenskú vládu, a dopadne to presne tak ako kúpe L-410 Turbolet) . Písal som to už v minulosti, L-39NG je pekné lietadlo, a súhlasím s článkami AN, že je určené pre nenáročného zákaznika, prajem mu komerčný úspech. Ale, nie je to cvičné lietadlo určené pre pokročilý výcvik pre stíhacích pilotov, pre lietadlá 4+ a 5.generácie. Vychádza zo starého dizajnu, výkonnostne je na úrovni turbovrtulových lietadiel, nedosahuje (ani sa nepribližuje) k výkon zastaralých Dassault/Dornier Alpha Jet, Hawk 200-9, Aermacchi MB-339, moderných M-346 Master (čo sú v EU hlavní konkurenti). Rozumné armády si počkajú na konkurenciu nových cvičných prúdových lietadiel, a z nich budú vyberať...(tak ako Poliaci , ktorý kúpili M-346 Master).Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:42 14.10.2018

    Rase Zase tak do hloubky do toho nevidím, pracuji pro jednoho z mnoha dodavatelů jako projekťák (odpověď i pro Tryskáče). Takže mám jakous takous představu co vše se na letadle ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Zase tak do hloubky do toho nevidím, pracuji pro jednoho z mnoha dodavatelů jako projekťák (odpověď i pro Tryskáče). Takže mám jakous takous představu co vše se na letadle oproti původnímu modelu měnilo, ale do marketingových úvah Aera, Penty a Omnipolu vážně nevidím.
    Osobně se domnívám, že tím odkazují na zavedenou značku a cílí především na stávající a asi i bývalé uživatele. Přeci jen Albatros byl a někde stále je něco jako legenda (ve své třídě). Prostě tady máte letadlo, které je sice nové a moderní (proto NG), ale zároveň si ponechalo všechny klady původního modelu. Ostatně co má poslední Boeing 737 Max společného s první verzi? Až má základní koncepci téměř nic, ale pořád je to 737. Ale to je vážně jen moje domněnka.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:20 14.10.2018

    Gibon: kdyz to ma zakazniky, at vyrabi treba stary dvouplosnik. Take se divim, ze se najdou staty, ktere Americanum zaplati ohromne penize za 45let starou F-16, byt poupravenou a s ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: kdyz to ma zakazniky, at vyrabi treba stary dvouplosnik. Take se divim, ze se najdou staty, ktere Americanum zaplati ohromne penize za 45let starou F-16, byt poupravenou a s pismenkem V ;-). To je samozrejme vtip, ale obe firmy usetrily na vyvoji letadla, kdyz pouzily stary dizajn, byl v dobe vzniku nadcasovy. U trenera je to jedno, ale stihacka s radarovym odrazem jak vrata od stodoly je uz hendikep (F-35 ma odraz asi jako moucha).Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    17:13 14.10.2018

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

  • tryskac
    17:13 14.10.2018

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

    Nesher: co to znamená "castecny insider"? Ak sa teda smiem spýtať..

  • Rase
    16:31 14.10.2018

    Nesher:
    nevíš proč nebyl zvolen nějaký jiný název? přeci jen marketingově by to mohlo pomoct (tedy pokud jde o potenciální prodej na Západě)

    balm:
    moc pěkné srovnání - díky

    Nesher:
    nevíš proč nebyl zvolen nějaký jiný název? přeci jen marketingově by to mohlo pomoct (tedy pokud jde o potenciální prodej na Západě)

    balm:
    moc pěkné srovnání - díky

  • Luky
    16:30 14.10.2018

    Balm napsal: "Německo používá nejvykastrovanější verze, bez snahy dál systém rozvíjet (pouze zarazit ostatní a stáhnout je na stejné dno)." "A vidíte, všechno co jsme v AA ...Zobrazit celý příspěvek

    Balm napsal:
    "Německo používá nejvykastrovanější verze, bez snahy dál systém rozvíjet (pouze zarazit ostatní a stáhnout je na stejné dno)."

    "A vidíte, všechno co jsme v AA (dnes Leonardo) vymysleli, skopčák navrhnul a testuje na 1. prototypu Tranche 4 (číslo ZJ6993) a náklady se navýšili o celých 23%. To prošlo, protože spolehlivý euroskopčák vydává nápad za svůj vlastní. "
    ----------
    Co z toho si mám vybrat?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7