601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny
- 2. 12. 2018
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.
Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?
Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.
Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.
Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.
Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.
Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.
To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.
Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.
Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.
Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.
Související články
Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu
Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s ...
- 06.11.2018
- 244 komentářů
- Redakce AN
Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti
Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně ...
- 07.11.2018
- 110 komentářů
- Karel Cimala
Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen
Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a ...
- 17.11.2018
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Rumunsko nakupuje nové tanky
Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí ...
- 23.11.2018
- 91 komentářů
- Jan Grohmann
mě osobně vadí, že to není tak dlouho, co MO rušilo výběrové řízení na helmy, nebo vesty (už si nepamatuji) a pak je nakupovali pod tlakem odněkud z USA. Zejména certifikace je ...Zobrazit celý příspěvek
mě osobně vadí, že to není tak dlouho, co MO rušilo výběrové řízení na helmy, nebo vesty (už si nepamatuji) a pak je nakupovali pod tlakem odněkud z USA. Zejména certifikace je položka, se kterou se dá přímo čarovat, a obahovat tím libovolná cena. Což je mimochodem možná i důvod, proč je zde cena nižší.
Jestli chtěli speciálové něco speciálního a dostali to, proč ne. Ale tak nějak se nemůžu zbavit dojmu, že si to MO pojímá kousek od kousku podle toho, aby to nějak (dle něčího zadání) vyšlo. To je pak zbytečné dělat výběrová řízení a mají oslovovat přímo výrobce.Skrýt celý příspěvekrase pozadavek minimalni ceny jde pochopit, to co nejde pochopit je to proc ouradove bez mrknuti oka odsouhlasily a proplatili presvihnuti one castky o vic nez ...Zobrazit celý příspěvek
rase
pozadavek minimalni ceny jde pochopit, to co nejde pochopit je to proc ouradove bez mrknuti oka odsouhlasily a proplatili presvihnuti one castky o vic nez 30%.
eifellos
velmi vtipne, jen me rekni, co ze to zvedlo cenu zakazky o vic nez 3 (cena jednoho vozidla) - a pritom ZADNE nebylo bojove otestovano, natoz zniceno.Skrýt celý příspěvekVážně 601. skupina speciálních sil je tak speciální, že jim nevyhoví nic jiného, co se už někde vyrábí a používá v NATO? Přece nebude velký problém jim jiný odzkoušený vůz upravit ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně 601. skupina speciálních sil je tak speciální, že jim nevyhoví nic jiného, co se už někde vyrábí a používá v NATO? Přece nebude velký problém jim jiný odzkoušený vůz upravit na míru, než vyvíjet výrobu čtyř vozidel.
Pokud je pravdou, že se měli vejít do nějakých hmotnostních limitů, a nevešli se, tak je to super reklama pro SVOS, zakázky se jim jen pohrnou :-DSkrýt celý příspěvekD.i.p Nějak jsem nezaregistroval že by někdo říkal že jim nevyhovuje, článek je o tom že nikdo neví co od toho vozu očekávat, kolik vydrží, jak se bude chovat a jak bude odolný ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p
Nějak jsem nezaregistroval že by někdo říkal že jim nevyhovuje, článek je o tom že nikdo neví co od toho vozu očekávat, kolik vydrží, jak se bude chovat a jak bude odolný vůči střelbě nebo výbušninám. Prostě to není řádně otestovaný a certifikovaný výrobek. Parametry v boji = velká neznámá.
Může to být super auto nebo také velký průšvih. Nedokážu si představit kdo si takto dovolí hazardovat se životy vojáků nebo splnitelností mise.
Mimochodem, skoro 14 tun? Jak se to bude přepravovat? Casa to neunese, takže vzducholodí?Skrýt celý příspěvekTak nebudu se tady vyjadřovat k tomu jak je to vozidlo špatné nebo ne ,to by chtělo spíš názor někoho kdo měl tu čest si ho vyzkoušet.Každopádně že se jedná o ukázkový příklad toho ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nebudu se tady vyjadřovat k tomu jak je to vozidlo špatné nebo ne ,to by chtělo spíš názor někoho kdo měl tu čest si ho vyzkoušet.Každopádně že se jedná o ukázkový příklad toho jak by armádní zakázka neměla probíhat je bez debat.Taky mě docela zaráží ten počet ,jen 4ks.Nepřijde mi smysluplné utrácet za vývoj komplet nového vozidla a pak odebrat směšné 4 kusy.Skrýt celý příspěvek
v clanku sa pise ze 601. chcela supacat (jackal 2?) a namiesto toho maju dostat napodobeninu , co sa im samozrejme nepaci. nikde sa nepise ze by 601 akokolvek spolupracovala so ...Zobrazit celý příspěvek
v clanku sa pise ze 601. chcela supacat (jackal 2?) a namiesto toho maju dostat napodobeninu , co sa im samozrejme nepaci. nikde sa nepise ze by 601 akokolvek spolupracovala so svosom,.Skrýt celý příspěvek
Článek z 22. 11. 2018
https://www.securitymagazin.cz...Článek z 22. 11. 2018
https://www.securitymagazin.cz...Něco na tom sestavení na míru je. Pokud si nadiktovali, jak to auto má vypadat, tak si měli nechat nejdříve sestavit jeden prototyp, odzkoušet a požádat o úpravy. Vzhledem k tomu, ...Zobrazit celý příspěvek
Něco na tom sestavení na míru je. Pokud si nadiktovali, jak to auto má vypadat, tak si měli nechat nejdříve sestavit jeden prototyp, odzkoušet a požádat o úpravy. Vzhledem k tomu, že rovnou objednali čtyři ostrý kusy, tak to asi zas tak nikdo neřeší.
Kdo vůbec přišel na to, že to auto vojákům nevyhovuje?Skrýt celý příspěvekAd Padousek] "Chrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku." Aby se to tady nerozšířilo. 43. vpr se vojskových zkoušek ...Zobrazit celý příspěvek
Ad Padousek]
"Chrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku."
Aby se to tady nerozšířilo. 43. vpr se vojskových zkoušek vozidla Perun vůbec neúčastnil. Výsadkáři si jej vyzkoušeli (jako i další vozidla) v rámci zkušebních jízd, které měly za cíl co nejlépe naspecifikovat požadavky na nové "lehká útočná vozidla".
Při jednotkové ceně vozidla Perun je vyloučené, že by bylo v této konfiguraci kdy zavedeno u výsadkářů. Zkuste si to schváleně spočítat, kolik desítek miliard Kč by bylo potřeba.Skrýt celý příspěvek@Eiffelos "kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly ...Zobrazit celý příspěvek
@Eiffelos
"kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly cenu. Neřeším dál...."
Tohle by platilo, pokud by šlo o poskládání hotového, vyzkoušeného auta. Ne u auta, které bylo jen na papíře. Takže firma jim dopřála tak leda barevné prospekty.Skrýt celý příspěvekJe to riadny macek. Toto schovat bude fakt problem. http://www.palba.cz/album/disp... Pre predstavu konkurent: ...Zobrazit celý příspěvek
Je to riadny macek. Toto schovat bude fakt problem.
http://www.palba.cz/album/disp...
Pre predstavu konkurent: http://www.military-today.com/... Skrýt celý příspěvekPilot: určitě by se v neotestovaném Perunu cítili bezpečněji než v Land Roveru (kajman) nebo Toyotě (viz nedávná tragédie v Áčku..) Pokud 601. skss nedostane Peruny a bude se ...Zobrazit celý příspěvek
Pilot:
určitě by se v neotestovaném Perunu cítili bezpečněji než v Land Roveru (kajman) nebo Toyotě (viz nedávná tragédie v Áčku..) Pokud 601. skss nedostane Peruny a bude se restartovat výběrové řízení tak první nové vozy dostane 601. skss tak za 5 let (2019-2020 soudni tahanice ohledně Perunů, 2021 výběrové řízení, 2022 - podpis smlouvy, 2023/2024 dodání vozidel). Do té doby by chlapi ze 601. skss riskovali své životy v Land Roverech a Toyotách.Skrýt celý příspěvekJe to smutné. Elita armády potřebuje (stejně jako většina armády) novou techniku, ale všem jde hlavně o to si namastit kapsu. Takhle se asi daleko nedostaneme. Přitom vozidel ...Zobrazit celý příspěvek
Je to smutné. Elita armády potřebuje (stejně jako většina armády) novou techniku, ale všem jde hlavně o to si namastit kapsu. Takhle se asi daleko nedostaneme. Přitom vozidel podobného typu určitě pár existuje.Skrýt celý příspěvek
kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly cenu. Neřeším ...Zobrazit celý příspěvek
kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly cenu. Neřeším dál....Skrýt celý příspěvek
Padousek> To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 ...Zobrazit celý příspěvek
Padousek>
To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 hodin, kolik ujel Perun km? 50? A kolikrát pod ním vybuchla mina, kolikrát dostal zásah z těžkého kulometu, kolikrát projel bahnem a vodou tak, aby šlo odvodit, kolik km náročným bahnitým či písčitým terénem?Skrýt celý příspěvekPadousek> To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 ...Zobrazit celý příspěvek
Padousek>
To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 hodin, kolik ujel Perun km? 50? A kolikrát pod ním vybuchla mina, kolikrát dostal zásah z těžkého kulometu, kolikrát projel bahnem a vodou tak, aby šlo odvodit, kolik km náročným bahnitým či písčitým terénem?Skrýt celý příspěvekChrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku. Doufám, k 30 listopadu armáda vozidla převzala a tím tato kauza zhasne..
Chrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku. Doufám, k 30 listopadu armáda vozidla převzala a tím tato kauza zhasne..
PKS_ > Takže je podle Vás lepší pustit vojáky do ostré akce na neodzkoušeném vozidle? Navíc na vozidle, od něhož neexistoval v době podpisu smlouvy dokonce ani prototyp? To zní ...Zobrazit celý příspěvek
PKS_ >
Takže je podle Vás lepší pustit vojáky do ostré akce na neodzkoušeném vozidle? Navíc na vozidle, od něhož neexistoval v době podpisu smlouvy dokonce ani prototyp? To zní poněkud riskantně a silně to zavání.
No a Váš nick působí tak nějak narychlo sesmoleně. Co je Vaší motivací k takovému postu?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...