601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny

Perun / Jan Grohmann

Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.

Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?

Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.

Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.

Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.

Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.

Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.

To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.

Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.

Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.

Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu

Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s palebnou silou na úrovni moderních hlavních bojových tanků. Ve výzbroji indonéské armády a námořní ...

Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti

Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně vývoj nových zbraňových systémů a technologií dle zkušeností ukrajinské armády z bojů na východě ...

Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i ...

Rumunsko nakupuje nové tanky

Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí zastaralé tanky TR-85 a TR-85M1. Modernizační plán oznámil podplukovník Valentin Torcica z ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 2 z 2
  • Padousek
    20:54 03.12.2018

    Na tu 5 hodinovou testovací jízdu na polygonu u Jaroměře měli vozidlo zapůjčené chrudimáci a dle slov SVOS byli s vozidlem spokojeni na jedničku s hvězdičkou. Na fcb SVOS jsou fotky... Nemám informace, ale tipuji že kluci od 601. skss měli na testování o něco více času.

  • technik
    20:49 03.12.2018

    Měl jsem možnost si tohle auto důkladně prosmejdit. Zajímal mě především podvozek a motorprevodove ústrojí a nemám k němu žádné výhrady, to auto je velmi bytelné a konstrukčně promyšlené. Rozhodně se nějakého blátíčka nezalekne. Překvapil mě vzduchový podvozek s okamžitou reakci na změnu světle výšky který jistě přidá na komfortu ale v případě závady má fatální následky na jízdní vlastnosti. Motory MTU jsou osvědčené a stojí za nimy kvalitní konstrukční kancelář, převodovka ZF je asi nejlepší volba. Bohužel v případě tak malého počtu vozidel zásobit dily jednotku u které je předpoklad nasazení po celém světě bude vcelku logistický oříšek, to nemluvím o udržení bojeschopnosti 4 vozidel určeny do první linie u kterých je velký předpoklad poškození.

    Jinak otázka do plena, nevíte jak to vypadá s novým vyprostovaku? V listopadu minulého roku měl být zařazen a do dneška pořád nic. To s tím stotisícovým penalem za den by už měly být zadarmo:)

  • Czertik
    19:55 03.12.2018

    pks
    PRAVE proto ze je to vozidlo pro afghant tak to tu homologaci na balistickou odolnosti KRITICKY potrebuje, hlavne to, aby bylo overena prakticky a ne jen vypocty.
    Skutecne by me zajimalo, jak by pak ta zahranicni certtifikovana labrator okomentvala situaci, kdy by pod nim vybuchla mina a ona zabila/zranila vojaky a pritom podle papiru by ten vehikl ji mel prestat bez jakehokoliv zraneni posadky.
    Nebo misto miny si dej palbu z pechotnich zbrani.

    A ne, 5 hodin jizdy v terenu je skutecne velmi malo, kdyz bezne certifikacni testy vyzaduji jizdy pres 100 hodin.
    Navic to bezobsazne vyjadreni nerika nic o tom, v jakem ze to terenu to 5 hod testovani probihalo.

    A ZADNE plne destikcni testy na nem provedeny NEBYLY. Dle clanku sou to vse jen teoreteticke vypocty, ne prakticke testy.

    A k tomu ze to nema strechu...a proc by ji to jako melo byt ? Vsak to neni vehikl co by byl planovan pouzivat ve mestech ci jinde kde by byla sance aby se nepritel dostal nad tebe.

  • Torong
    19:53 03.12.2018

    @pks_:

    "Destrukční testy: ochrana má primárně zajistit bezpečnost posádky a pokud byly použity plně testované komponenty/materiály - mělo by to na 80% fungovat i naostro."

    "Mělo by"? " na 80%"? To si děláš prdel? Jako ty by sis vybral na misi, kde jde o život auto, které "by mělo" fungovat?
    A jinak ne, to že byly použité certifikované komponenty fakt neznamená, že že to stejně funguje jako celek. Ono totiž sakra záleží i na tom, jak dané věci namontuješ a kam je namontuješ.
    A ty jsi zaměstnanec SVOS, že tak zuřivě obhajuješ jejich výrobek?

  • Márten
    19:44 03.12.2018

    Nejsem odborník na balistiku, ale předpokládám že pokud vím, že nějaký plech neprostřelí kulomet a pak z něj udělám dveře od auta, tak ty dveře asi taky neprostřelí.
    Přijde mi zbytečné střílet na auto, ale je jasné že s protiminovou odolností je to asi složitější.

  • Czertik
    19:42 03.12.2018

    zvedavec
    Ono perun je vyloucen pro vysadkare i z prosteho faktu, ze je to neskutecne velka krava. Viz ony postle linky na obrazky.

  • pks_
    19:39 03.12.2018

    Je to speciální vozidlo pro Afghánistán (homologaci v ČR nepotřebuje). 4 kusy. Je na vojácích, zda si to přeberou, vyzkouší a budou to používat nebo se raději vrátí ke stávajícímu vozidlu. Je pravděpodobné, že se tam objeví problémy a doufám, že bude možné je operativně vyřešit. Pokud je někomu 5 hodin jízdy málo - tak ano spolehlivost se projeví mnohem později, ale jízdní vlastnosti vyjdou najevo hned při prvním průjezdu testovacím úsekem.

    Destrukční testy: ochrana má primárně zajistit bezpečnost posádky a pokud byly použity plně testované komponenty/materiály - mělo by to na 80% fungovat i naostro.

    To vozidlo je ale především otevřené, takže nemá smysl se spoléhat na superneprůstřelná dvířka, když nad nimi máte díru, kterou můžete sice vést palbu, ale také dostat zásah.

    PS: nevím proč tady chtějí aspoň 4 znaky v uživatelském jménu ;-)

  • Márten
    19:39 03.12.2018

    Ministerstvo vyčlenilo 134 milionů, ale díky výběrovému řízení nakoupilo za 94,5 milionů. Může mi někdo vysvětlit kde je to zdražení?
    Já ho tam nevidím...

  • Jara
    19:23 03.12.2018

    Czertik
    Zaplatili víc, protože dostali víc, objednávka zněla do 12 tun a teď mají přes čtrnáct.....

    No a pak ať mi zas nějáký lampasák tvrdí, že na MO pracují kvalitní a vzdělání lidé, mě to spíš přijde na stádo negramotných, zlodějských dementů....
    nejenže nejsou schopni naspecifikovat jedinou zakázku, ale nepořídí ani čtyři obrněnce pro malou jednotku, bez toho aby se chtěli napakovat

  • Argonaut.CZ
    19:19 03.12.2018

    mě osobně vadí, že to není tak dlouho, co MO rušilo výběrové řízení na helmy, nebo vesty (už si nepamatuji) a pak je nakupovali pod tlakem odněkud z USA. Zejména certifikace je položka, se kterou se dá přímo čarovat, a obahovat tím libovolná cena. Což je mimochodem možná i důvod, proč je zde cena nižší.

    Jestli chtěli speciálové něco speciálního a dostali to, proč ne. Ale tak nějak se nemůžu zbavit dojmu, že si to MO pojímá kousek od kousku podle toho, aby to nějak (dle něčího zadání) vyšlo. To je pak zbytečné dělat výběrová řízení a mají oslovovat přímo výrobce.

  • Czertik
    19:06 03.12.2018

    rase
    pozadavek minimalni ceny jde pochopit, to co nejde pochopit je to proc ouradove bez mrknuti oka odsouhlasily a proplatili presvihnuti one castky o vic nez 30%.

    eifellos
    velmi vtipne, jen me rekni, co ze to zvedlo cenu zakazky o vic nez 3 (cena jednoho vozidla) - a pritom ZADNE nebylo bojove otestovano, natoz zniceno.

  • flanker.jirka
    18:57 03.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    Vážně 601. skupina speciálních sil je tak speciální, že jim nevyhoví nic jiného, co se už někde vyrábí a používá v NATO? Přece nebude velký problém jim jiný odzkoušený vůz upravit na míru, než vyvíjet výrobu čtyř vozidel.
    Pokud je pravdou, že se měli vejít do nějakých hmotnostních limitů, a nevešli se, tak je to super reklama pro SVOS, zakázky se jim jen pohrnou :-D

  • fotr
    18:53 03.12.2018

    D.i.p
    Nějak jsem nezaregistroval že by někdo říkal že jim nevyhovuje, článek je o tom že nikdo neví co od toho vozu očekávat, kolik vydrží, jak se bude chovat a jak bude odolný vůči střelbě nebo výbušninám. Prostě to není řádně otestovaný a certifikovaný výrobek. Parametry v boji = velká neznámá.
    Může to být super auto nebo také velký průšvih. Nedokážu si představit kdo si takto dovolí hazardovat se životy vojáků nebo splnitelností mise.
    Mimochodem, skoro 14 tun? Jak se to bude přepravovat? Casa to neunese, takže vzducholodí?

  • dante1
    18:47 03.12.2018

    Tak nebudu se tady vyjadřovat k tomu jak je to vozidlo špatné nebo ne ,to by chtělo spíš názor někoho kdo měl tu čest si ho vyzkoušet.Každopádně že se jedná o ukázkový příklad toho jak by armádní zakázka neměla probíhat je bez debat.Taky mě docela zaráží ten počet ,jen 4ks.Nepřijde mi smysluplné utrácet za vývoj komplet nového vozidla a pak odebrat směšné 4 kusy.

  • hurvo
    18:41 03.12.2018

    v clanku sa pise ze 601. chcela supacat (jackal 2?) a namiesto toho maju dostat napodobeninu , co sa im samozrejme nepaci. nikde sa nepise ze by 601 akokolvek spolupracovala so svosom,.

  • vojta
    17:46 03.12.2018

    Promiňte mi překlep, z 29. 11. 2018

  • D.i.p
    17:24 03.12.2018

    Něco na tom sestavení na míru je. Pokud si nadiktovali, jak to auto má vypadat, tak si měli nechat nejdříve sestavit jeden prototyp, odzkoušet a požádat o úpravy. Vzhledem k tomu, že rovnou objednali čtyři ostrý kusy, tak to asi zas tak nikdo neřeší.

    Kdo vůbec přišel na to, že to auto vojákům nevyhovuje?

  • Zvedavec
    17:22 03.12.2018

    Ad Padousek]
    "Chrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku."

    Aby se to tady nerozšířilo. 43. vpr se vojskových zkoušek vozidla Perun vůbec neúčastnil. Výsadkáři si jej vyzkoušeli (jako i další vozidla) v rámci zkušebních jízd, které měly za cíl co nejlépe naspecifikovat požadavky na nové "lehká útočná vozidla".

    Při jednotkové ceně vozidla Perun je vyloučené, že by bylo v této konfiguraci kdy zavedeno u výsadkářů. Zkuste si to schváleně spočítat, kolik desítek miliard Kč by bylo potřeba.

  • Torong
    16:52 03.12.2018

    @Eiffelos

    "kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly cenu. Neřeším dál...."

    Tohle by platilo, pokud by šlo o poskládání hotového, vyzkoušeného auta. Ne u auta, které bylo jen na papíře. Takže firma jim dopřála tak leda barevné prospekty.

  • Gibon
    16:46 03.12.2018

    Je to riadny macek. Toto schovat bude fakt problem.
    http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=30830&fullsize=1

    Pre predstavu konkurent: http://www.military-today.com/trucks/flyer.htm

  • Padousek
    16:45 03.12.2018

    Pilot:
    určitě by se v neotestovaném Perunu cítili bezpečněji než v Land Roveru (kajman) nebo Toyotě (viz nedávná tragédie v Áčku..) Pokud 601. skss nedostane Peruny a bude se restartovat výběrové řízení tak první nové vozy dostane 601. skss tak za 5 let (2019-2020 soudni tahanice ohledně Perunů, 2021 výběrové řízení, 2022 - podpis smlouvy, 2023/2024 dodání vozidel). Do té doby by chlapi ze 601. skss riskovali své životy v Land Roverech a Toyotách.

  • Šáma
    16:33 03.12.2018

    Je to smutné. Elita armády potřebuje (stejně jako většina armády) novou techniku, ale všem jde hlavně o to si namastit kapsu. Takhle se asi daleko nedostaneme. Přitom vozidel podobného typu určitě pár existuje.

  • Eiffelos
    16:32 03.12.2018

    kluci z 601 si chtěli poskládat auto podle svýho a firma jim to dopřála, nic víc nic míň. Je to malokusová objednávka u které by praktické testy neskutečně zvedly cenu. Neřeším dál....

  • Pilot
    16:16 03.12.2018

    PADOUSEK
    A chtěl bych vidět vojáka, kterej by svůj život svěřil neotestovanému vozu!

  • Pilot
    16:15 03.12.2018

    Padousek>

    To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 hodin, kolik ujel Perun km? 50? A kolikrát pod ním vybuchla mina, kolikrát dostal zásah z těžkého kulometu, kolikrát projel bahnem a vodou tak, aby šlo odvodit, kolik km náročným bahnitým či písčitým terénem?

  • Pilot
    16:15 03.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    Padousek>

    To se ironie, nebo mluvíte z hladu? 5 hodin jízdy v terénu má být konečným testem bojového vozidla? Tak to se fakt chechtám, až se do kolen plácám. A během těch 5 hodin, kolik ujel Perun km? 50? A kolikrát pod ním vybuchla mina, kolikrát dostal zásah z těžkého kulometu, kolikrát projel bahnem a vodou tak, aby šlo odvodit, kolik km náročným bahnitým či písčitým terénem?

  • Padousek
    16:05 03.12.2018

    Chrudimáci si Peruna chválili, 5 hodin nepřetržité jízdy v náročném terénu a obstál na jedničku. Doufám, k 30 listopadu armáda vozidla převzala a tím tato kauza zhasne..

  • Pilot
    15:59 03.12.2018

    PKS_ >

    Takže je podle Vás lepší pustit vojáky do ostré akce na neodzkoušeném vozidle? Navíc na vozidle, od něhož neexistoval v době podpisu smlouvy dokonce ani prototyp? To zní poněkud riskantně a silně to zavání.

    No a Váš nick působí tak nějak narychlo sesmoleně. Co je Vaší motivací k takovému postu?

  • Rase
    15:58 03.12.2018

    to je tak, když je hlavní prioritou co nejnižší cena.

  • Clanek
    15:48 03.12.2018
    Oblíbený příspěvek

    "Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun..."

    Za me je to pochopitelne docela lehce. Kdo maze, ten jede. A tady holt zase nekdo pekne mazal na tech spravnych mistech.

  • pks_
    15:28 03.12.2018

    Skvělá myšlenka: nechám si na míru vyrobit 4ks specializovaného vozidla a potom pro jistotu jeden rozstřílím při zkouškách, abych zacpal ústa oponentům.

Stránka 2 z 2