601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny
- 2. 12. 2018
- 93 komentářů
- Jan Grohmann
Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti SVOS. I když na jaře minulého roku, kdy je ministerstvo obrany vybralo a objednalo, neexistoval Perun ani jako prototyp, podepsalo kontrakt za cenu 94,5 milionu korun. Teď ale může nastat situace, že zakázku napadne konkurence, a navíc hrozí, že vojáci dostanou přetížená, řádně neodzkoušená a v Česku necertifikovaná vozidla.
Peruny ministerstvo objednalo jako odolnější a výkonnější náhradu za dosud u prostějovské speciální jednotky používané vozy LR Defender 110 SOV II. Perun však podle všeho už nyní nesplňuje parametry, na základě kterých ministerstvo právě tento typ vybralo. Bude se opakovat situace z roku 2011, kdy se objevily zprávy o záměru pořídit vozidla kategorie odpovídající Perunu s vyšší balistickou ochranou i nosností pro nasazení v Afghánistánu, ale nic z toho nakonec nebylo?
Tehdy Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala, požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400 za podobnou částku, za jakou se mají pořídit vozidla Perun, tedy 99 milionů korun. Jenže velení armády se záhy postavilo proti a považovalo takovouto investici za zbytečnou. Příslušníci prostějovské jednotky tak dosud používají lehké LR Defender SOV II, popřípadě typ Iveco LMV nebo velmi kritizovaná vozidla Dingo 2, která rovněž pořídilo Vojenské zpravodajství.
Nicméně záměr pořídit větší a odolnější vozidla pro 601. skupinu speciálních sil úplně nezapadl a po několika letech ministerstvo vyčlenilo sumu 134 milionů korun na nové stroje. Jak již víme, vybrán byl Perun od firmy SVOS, která za ně ve výběrovém řízení požadovala nejnižší částku, oněch už zmiňovaných 94,5 milionu korun. Ve srovnání s konkurencí je to opravdu až překvapivě nízká suma. Ministerští úředníci i výrobce zdůrazňovali, že Perun vznikl na přání a přesně podle parametrů prostějovských speciálů a také podle specifikací daných výběrovým řízením. Jednou z položek byla i maximální hmotnost činící 12 tun.
Perun však u podnikových a kontrolních zkoušek vážil 13 tun, a to poté, co na něj bylo instalována požadované vybavení a výzbroj. Už v této fázi tedy stroj nesplňoval jeden ze zásadních parametrů zadávací dokumentace pro výběrové řízení, tedy jeden z parametrů podmiňujících homologaci vozidla. U vojskových zkoušek se hmotnost Perunu zvýšila ještě o dalších více než 700 kg, to když vojáci vozidlo vybavili dalším požadovaným vybavením pro posádku. Komisi kontrolních a vojskových zkoušek toto porušení zadávacích podmínek pro výběrové řízení ale podle všeho nevadí.
Přitom právě váhový limit byl příčinou faktu, že se řada výrobců dané kategorie vozidel do soutěže vůbec nepřihlásila. Překročení váhového limitu a jeho přehlížení ze strany zkušebních a kontrolních úředníků teď nahrává tomu, že neúspěšní uchazeči kontrakt napadnou a celý proces přezbrojení elitní prostějovské jednotky se opět neúměrně potáhne, pokud vůbec dospěje ke zdárnému konci. Nehledě na to, že není možné měnit parametry předmětu zakázky během jejího plnění, naopak je zákonnou povinností je dodržovat. V případě vozidla Perun ve světle těchto skutečností je ale na místě se ptát na zákonný průběh této zakázky.
Jde však také o to, že k 601. skupině speciálních sil má přijít vozidlo, které je s velkou pravděpodobností už nyní konstrukčně přetížené a neodpovídá požadovaným parametrům a homologacím. To bude mít samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti, chování v terénu, a především na nasazení v ostrých podmínkách, tedy na kvalitu vozidla a jeho schopnosti plnit úkoly, pro které je pořizováno.
To však není vše, úředníci přehlížejí i nejasnosti kolem balistické a protiminové ochrany vozidel Perun. Ministerstvo u pozemní techniky vybavené pancéřováním vždy důsledně vyžadovalo reálné zkoušky úrovně balistické a protiminové ochrany a prověřovalo důvěryhodnost a relevantnost certifikačních dokumentů. Ovšem v případě Perunu se výrobce vykazuje dokumenty o provedení zkoušek v zahraničí, přestože akreditovaná zkušebna funguje v Česku, a navíc jejím zřizovatelem je právě ministerstvo obrany. Přitom relevantním posuzovatelem odolnosti a parametrů tohoto druhu pozemní techniky musí být česká národní autorita.
Jakékoliv protokoly o zkouškách či certifikáty vydané v zahraničí, navíc založené na výpočtech, nikoliv však podložené reálnými zkouškami s použitím výbušnin a balistického postřelování na vozidle jako celku, nemohou být akceptovatelné. Dosud bylo běžné a zvykem, že česká armáda zaváděla do výzbroje pouze techniku, jejíž parametry a certifikáty byly podloženy reálnými a ostrými zkouškami u domácí zkušební autority.
Právě u Perunu jsou speciální balistické testy ověřující plnění normy STANAG 4659 zvlášť důležité, protože se nejedná o vozidlo s uzavřenou kabinou. Posádka tohoto vozidla je vystavena daleko širšímu spektru ohrožení než v případě uzavřených typů stejné kategorie. Proto není akceptovatelné, aby byly provedeny jen dílčí zkoušky některých částí vozidla, je bezpodmínečně nutné vozidlo testovat jako celek, a to včetně působení různých vlivů na posádku i pomocí testovacích figurín a příslušných senzorů.
Je tedy dosti těžko pochopitelné, že se ministerští úředníci v případě vozidla Perun, které má sloužit u nejelitnější jednotky české armády, spokojili u kontrolních a vojskových zkoušek pouze s certifikací vydanou v zahraničí, navíc bez podrobné dokumentace o jejím přesném průběhu.
Související články
Pandur II FSV – univerzální platforma pro palebnou podporu
Indonéská armáda v současnosti hledá nové vozidlo palebné podpory, tedy rychlou obrněnou platformu s ...
- 06.11.2018
- 244 komentářů
- Redakce AN
Ukrajinská minometná baterie na platformě Bars-8 a její bojové možnosti
Od roku 2015 byl na Ukrajině nastartován proces hluboké modernizace vojenské techniky, případně ...
- 07.11.2018
- 110 komentářů
- Karel Cimala
Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen
Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a ...
- 17.11.2018
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Rumunsko nakupuje nové tanky
Rumunská armáda chystá akvizici nových hlavních bojových tanků MBT (Main Battle Tank), které nahradí ...
- 23.11.2018
- 91 komentářů
- Jan Grohmann
Nevíte jestli už 601 skss obrdžela všechny Peruny ?
Nevíte jestli už 601 skss obrdžela všechny Peruny ?
Nemyslím si, že se s Perunem počítá jako s vozidlem, co se má "vyhodit" rovnou do akce. Takže převoz výzbroje zvlášť mi nepřijde zas tak strašný. Přikláním se k domněnce, že ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že se s Perunem počítá jako s vozidlem, co se má "vyhodit" rovnou do akce. Takže převoz výzbroje zvlášť mi nepřijde zas tak strašný. Přikláním se k domněnce, že hmotnost byla zadána bez výzbroje. Nebo, a to by bylo na tom hodně špatný, že to MO chybně zadalo.Skrýt celý příspěvek
Strašný vám to nepřijde do té doby, než budete muset zaplatit dva CH-47 na dopravu jednoho auta... O zvýšených nákladech na provoz samotného přetíženého vozidla raději nemluvě.
Strašný vám to nepřijde do té doby, než budete muset zaplatit dva CH-47 na dopravu jednoho auta... O zvýšených nákladech na provoz samotného přetíženého vozidla raději nemluvě.
Ano vysoce mobilní jednotka velmi rychlé reakce, nakonec nepotřebuje mobilitu, možnost vysazení vrtulníkem, a proto je perun vlastně OK .... no výborně, ano ČR je bohužel plná ...Zobrazit celý příspěvek
Ano vysoce mobilní jednotka velmi rychlé reakce, nakonec nepotřebuje mobilitu, možnost vysazení vrtulníkem, a proto je perun vlastně OK .... no výborně, ano ČR je bohužel plná náramných myslitelů, jednomu tady se zas libilo že to má motor MTU, tak proč dodržovat specku že?Skrýt celý příspěvek
Třeba to vozidlo není určeno na to, co si vy představujete. Já si dovedu představit, že specka by měla mít víc speciálních vozidel a požívat to, co se jim pro danou misi/akci hodí. ...Zobrazit celý příspěvek
Třeba to vozidlo není určeno na to, co si vy představujete. Já si dovedu představit, že specka by měla mít víc speciálních vozidel a požívat to, co se jim pro danou misi/akci hodí. Speciální vozidlo pro výsadek z vrtulníku třeba přijde časem. Mě moc totiž nejde do hlavy to srovnání s těma lehkýma autíčkama, co tu postujete. Perun je evidentně něco jiného a musel ho tak někdo chtít.Skrýt celý příspěvek
Nemyslím si, že by to bylo pro ně likvidační. Navíc pochybuju, že by nedodrželi požadavky AČR. Jen zřejmě prostě nějaká chytrá hlava zapomněla do hmotností započítat výstroj a ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by to bylo pro ně likvidační. Navíc pochybuju, že by nedodrželi požadavky AČR. Jen zřejmě prostě nějaká chytrá hlava zapomněla do hmotností započítat výstroj a výzbroj. Ta se holt bude muset s takovou tahat v jiném vrtulníku (nejspíše v tom, kde bude i osádka Perunu).Skrýt celý příspěvek
skelet, a o tom to právě je, jestli MO bude mít ty koule říct SVOS, že nesplnili, tak mají smůlu. 100M v luftu pro tu firmu může být likvidační. A ta firma má docela dlouhé ...Zobrazit celý příspěvek
skelet, a o tom to právě je, jestli MO bude mít ty koule říct SVOS, že nesplnili, tak mají smůlu. 100M v luftu pro tu firmu může být likvidační. A ta firma má docela dlouhé prsty...Skrýt celý příspěvek
tož jako guntruck to své místo najde.. holt to bude lehčí verze T815 SOT
navíc.. pokud to nesplní podmínky ve smlouvě, tak to prostě nemusí převzít, že..tož jako guntruck to své místo najde.. holt to bude lehčí verze T815 SOT
navíc.. pokud to nesplní podmínky ve smlouvě, tak to prostě nemusí převzít, že..pritom vo svete su zname pripady kedy prave nerespektovanim specifikacii vznikli lepsie produkty. Len u nas ci u vas to bohuzial vacsinou dopadne inak
pritom vo svete su zname pripady kedy prave nerespektovanim specifikacii vznikli lepsie produkty. Len u nas ci u vas to bohuzial vacsinou dopadne inak
Jara, Clanek, Longsword – souhlas, podepisuji ;-)rnrnRase, a deset let nato budou mít buď něco zcela jiného, než chtěli, nebo vůbec nic... Vaše litanie na naprostou neschopnost MO ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, Clanek, Longsword – souhlas, podepisuji ;-)
Rase, a deset let nato budou mít buď něco zcela jiného, než chtěli, nebo vůbec nic... Vaše litanie na naprostou neschopnost MO cokoliv koupit byla velmi výstižná, co dodat... :-(Skrýt celý příspěvek2 Clanek: Jo, tohle bych i podepsal. Pokud je vypsáno výběrko (a to vypsáno bylo, pokud vím), pak je doslova povinností výherce výběrka podmínky splnit. Tedy alespoň je iure. ...Zobrazit celý příspěvek
2 Clanek: Jo, tohle bych i podepsal. Pokud je vypsáno výběrko (a to vypsáno bylo, pokud vím), pak je doslova povinností výherce výběrka podmínky splnit.
Tedy alespoň je iure.
De facto se u nás zavedl pojem "vícepráce", které tento postup prasácky (opak od elegantně) obchází. Soutěž vyhraje ten "nejlevnější". Samozřejmě, že podmínky splnit nemůže, protože jsou obyčejně daleko za hranicí limitujících faktorů (často včetně fyzikálních zákonů), ale vyřeší to tím, že během provádění prací si řekne o víc (nebo změní parametry, jako v tomto případě)... a protože je obyčejně už příliš pozdě s tím couvnout, tak se zacáluje (za-toleruje).
Takže to bude stát víc, než by stál konkurenční výrobek s reálnou cenou a normální marží (+ normálním všimným, nic si nenalhávejme), nebo to bude horší krám (myšleno obecně, tady je problém spíše s parametry, než kvalitou).
Jenže protože tohle se nikdy neděje "na vlastním", tak se to řeší "z cizího krev neteče", tedy většinou, maximálně se tak "vyšetřuje" a tím to skončí.
V tomto případu, bohužel, to znamená, že pokud se ozve někdo proti (a že už to začíná), tak se rozběhne "rušící kolečko" .... a bití na tom budou chlapi z 601..
Ministerští úředníci ne, ti naopak budou rádi, protože budou moci vykázat další činnost, vyrobit další report, další zbytečné lejstro, další zbytečný "opravný postup".
A úplně největší pecka by byla, kdyby došlo k situaci, že jsou ty autíčka potřeba rychle, tak se (za dalších 100+M) koupí z ciziny za ještě víc peněz (protože "rychlostní přirážka", viz helmy a další), než stály ty první (i druhé a třetí a čtvrté ve výběrovém řízení).Skrýt celý příspěvekKOLT: myslím že nejvýstižnější je začátek článku: "Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala (2011), požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
myslím že nejvýstižnější je začátek článku:
"Vojenské zpravodajství, pod které 601. skupina speciálních sil spadala (2011), požadovalo pro svou elitní jednotku tři vozidla Supacat HMT 400..."
už tehdy chtěli v podstatě produkt s ukončeným vývojem, zavedený v armádě NATO, místo toho dostali Perun u kterého si můžou akorát tak upravit usazení sedadel, kde bude jaká bedýnka a podobně :-)) ale co, místo tří dostanou čtyři vozidla, a to se vyplatí :-DSkrýt celý příspěvek@ Jura99 Datum: 04.12.2018 Čas: 08:19 „Starlight: CH-47 má external payload 12,7t, pokud se do této hmotnosti Perun vejde, proč by nešel přepravovat v podvěsu?“ No prostě proto, ...Zobrazit celý příspěvek
@ Jura99 Datum: 04.12.2018 Čas: 08:19 „Starlight: CH-47 má external payload 12,7t, pokud se do této hmotnosti Perun vejde, proč by nešel přepravovat v podvěsu?“
No prostě proto, že to číslo, které jsi našel není pravda. Dovolím si znovu přepsat svůj mírně upravený příspěvek na AN a Palbě:
http://www.palba.cz/viewtopic....
„V případě Perunu bude podle mě hrozně zajímavé, jak si s tím AČR poradí. Podle mě se totiž někdo zbláznil a napsal do specifikace kontraktu neuvěřitelné nesmysly.
V kontraktu je totiž uvedeno, že Perun ST musí bát přepravitelný uvnitř nejen letounu C-130, ale i vrtulníku CH-47 (bez uvedení verze) a dále v podvěsu pod CH-47. Proto je maximální pohotovostní hmotnost omezena na 10 400 kg.
Jsem extrémně skeptický, jak to dokážou. Mám pocit, že někdo z Čech opisoval data z internetu o vrtulníku CH-47, aniž by skutečně důvěrně znal základy letecké přepravy. Obrovským problémem je už jen neurčení verze vrtulníků – může to být CH-47D, CH-47DS, CH-47 International, CH-47F (Block 1), CH-47F Block 2, nebo MH-47G. A tyto verze stejné řady vrtulníku se dost liší právě přepravními možnostmi u těžkých těles, i když to bude asi nakonec jedno.
Problém č. 1 - Nákladový prostor CH-47D/SD/F nebo MH-47E/G je široký maximálně 90 palců (2 286 mm) a najede do něj prokazatelně vozidlo o výšce menší než 78 palců (1 980 mm), které už při nájezdu ale moc rezervy nemá. Některé pancéřované verze HMMWV mají šířku 86 - 87 palce (2 180 - 2 210 mm) a některé verze výšku jen 75 - 76 palců (1 910 - 1 920 mm), Lze opatrně naložit interně až dva vozy HMMWV nižších variant.
Jen nevím, jak tam dostanou Peruna širokého 2 395 - 2 305 mm a vysokého 2 500-2 600 mm (bez kulometu a jiných nástaveb, světlou výšku lze upravit jen o 100 mm). Kontrakt sice povoluje sundávat komponenty vozidla posádkou, tedy pokud je pak dokážou vrátit v poli do 30 minut jen s běžným ručním nářadím. Dokážou ale srazit tolik decimetrů do šířky a hlavně do výšky?
Problém č. 2 - Limitovaná únosnost podlahy a nájezdové rampy vrtulníku CH-47. Například nájezd na rampu modelu CH-47D je dimenzován na zatížení 2 500 lb (1 135 kg) na jedno kolo. A to je mnohem méně než má těžký Perun ST (pohotovostní hmotnost 10 400 kg, maximální hmotnost 13 000 kg).
Dovnitř vrtulníku CH-47 to tedy s největší pravděpodobností opravdu nepůjde. Takže v podvěsu?
Vrtulníky CH-47C/CD/F a MH-47E/F mají tři háky a jsou dokonce dvě možnosti zavěšení. Na přední a zadní hák – spojená nosnost 25 000 lb (11 340 kg), nebo na centrální hák - nosnost 26 000 lb (11 795 kg). Například vozidlo JLTV už bylo podvěšeno oběma způsoby. Ale to neřeší obrovský problém s velkou hmotností vozidla (až 13 000 kg), množstvím paliva vrtulníku a poklesu výkonnosti v podmínkách hot&high (u US ARMY je to definováno jako nadmořská výška 4 000 ft / 1 200 m při +35°C).
https://www.youtube.com/watch?...
Problém č. 3 - Například vrtulník CH-47F (Block 1) má prázdnou hmotnost 24 600 lb (11 160 kg) a maximální vzletovou hmotnost v míru 50 000 lb (22 680 kg). Užitečné zatížení je maximálně 24 000 lb (10 870 kg, za normálních klimatických podmínek MSA). Jenže v užitečném zatížení je i vlastní palivo vrtulníku a CH-47F má nádrže na 3 170 kg paliva.
Pokud by CH-47F přepravoval vozidlo Perun ST o hmotnosti 10 400 kg (s palivem, ale bez posádky, výzbroje, munice a zásob), tak by to znamenalo, že CH-47F by za normálních klimatických podmínek MSA mohl vést už jen hodně málo paliva. A není prakticky žádná rezerva nosnosti na hot&high podmínky.
Jedinou šancí jsou vrtulníky se zvýšenou vzletovou hmotností na 54 000 lb (24 495 kg), jako jsou například verze MH-47E/G nebo CH-47SD nebo vyvíjený CH-47F Block 2. Těch je ale vyrobeno hrozně málo a Block 2 je teprve v prototypu. Mají ale větší hmotností rezervu na těžký náklad a nějaké rozumné množství paliva. Například MH-47E uveze užitečné zatížení až cca 12 300 kg, ale z toho je plná nádrž paliva 6 815 kg. Tedy Peruna o pohotovostní hmotnosti 10 400 kg odveze, ale na palivo už toho moc nezbývá.
Tolik cvičení na téma přepravitelnost ve vrtulníku CH-47. Tedy celá záležitost ohledně letecké přepravitelnosti vrtulníkem CH-47 je nějaký špatný vtip. Asi chtěli napsat CH-53K. Jsme zvědavý, kdy na to přijdou – při kontrolních zkouškách, při vojskových zkouškách, na cvičení s Američany, v boji, nikdy?“Skrýt celý příspěvekTady si z toho par lidi dela dost kovbojku a ohne si to jak se jim to zrovna hodi. Najednou prepravitelnost vrtulnikem neni tak dulezita vlastne, max hmotnost neni tak dulezita, ze ...Zobrazit celý příspěvek
Tady si z toho par lidi dela dost kovbojku a ohne si to jak se jim to zrovna hodi. Najednou prepravitelnost vrtulnikem neni tak dulezita vlastne, max hmotnost neni tak dulezita, ze to neproslo tradicni zkouskou neni tak dulezite... ale je to dulezite panove, je. Jednou nekdo takhle vypise vyberove rizeni, jednou se nejak nastavi podminky souteze, vy jako konkurencni firma se treba vubec nezucastnite, protoze i kdyz umite splnit cenu, termin a spoustu dalsiho, tak v par parametrech na to vhodny produkt proste nemate. A ono ejhle, najednou tretina veci co byla pozadovana a neni dodana nevadi. Az vam podobny pristup bude nicit vlastni business budete to komentovat sakra jinak.
Je to 100mil zakazka, mozna ze pro firmy jako Lockheed a boeing podobne drobne ani nestoji za rec, ale spousta dalsich mistnich firem by se pro 100mil rozkrajela a tohle je proste svindl. Vubec nereste jestli potreba prepravit to pod vrtulnikem je vazne tak zasadni, o tom to vazne neni.
Uprimne doufam, ze tohle nekdo napadne. Ne proto ze vojakum preju aby dal jezdili v cem ted jezdi, ale tahle praxe proste musi jednou prestat a zrovna tady by to bolelo jeste nejmin (financne). Jak uz tu zaznelo, podpora domaci prumyslu klidne, zvlast u tahle jednoduchych veci, ale podpora domaciho nerovna se podpore par predem vyvolenych co neumi dodat co bylo pozadovano.Skrýt celý příspěvekProsím Vás nemá cenu se zabývat tím jestli pan Grohmann má raději CSG než omnipol, takovéhle praktiky je nutné kategoricky odmítnout od kohokoliv, tohle není podpora domácího ...Zobrazit celý příspěvek
Prosím Vás nemá cenu se zabývat tím jestli pan Grohmann má raději CSG než omnipol, takovéhle praktiky je nutné kategoricky odmítnout od kohokoliv, tohle není podpora domácího průmyslu, ale jen par jedinců na MO!Skrýt celý příspěvek
Já teda žasnu, kam chodíte na ten transport našich vozidel v Afgánu vrtulníky ?? Proboha, jak jste na to přišli ? Kolona Kajmanů (ty jely poslední), Dingo, Iveco se prostřílela ...Zobrazit celý příspěvek
Já teda žasnu, kam chodíte na ten transport našich vozidel v Afgánu vrtulníky ?? Proboha, jak jste na to přišli ? Kolona Kajmanů (ty jely poslední), Dingo, Iveco se prostřílela (tři dny hustá střelba) do cílového prostoru (příchod speciálů) a následně z něj působila ve vyhrazeném prostoru…Skrýt celý příspěvek
Ještě jednou a naposledy- priorita 601.: balistická ochrana, nosnost, jízdní vlastnosti, odolnost...stroj pro delší působení v terénu bez nutnosti častého doplňování munice a ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě jednou a naposledy- priorita 601.: balistická ochrana, nosnost, jízdní vlastnosti, odolnost...stroj pro delší působení v terénu bez nutnosti častého doplňování munice a zásob. Transport jedině po odstrojení, popř. většími prostředky než je Casa či CH47. Zda to projde zkouškami nevím- podvozek je novinka (patent ano, ale praxe krátká).Skrýt celý příspěvek
pks Wow, to skutecne myslis VAZNE ze nacpes peruna do ch47 ???? Ano, teoretcicky tam mas 1,3 cm - 13 mm volny prostor, ale prakticky s takovou mezerou by te kazdy nejradeji ...Zobrazit celý příspěvek
pks
Wow, to skutecne myslis VAZNE ze nacpes peruna do ch47 ????
Ano, teoretcicky tam mas 1,3 cm - 13 mm volny prostor, ale prakticky s takovou mezerou by te kazdy nejradeji zavrazdil.
Nejen ze uz vidim ridice jak s nim najizdeji s presnosti na 5mm z kazde strany, ale taky na mechaniky jak sou celi nadseni, ze nejde nijak upnout z boku, ale muel by se upoutavat ze predu/zezadu, ze kterych je to nejvetsi mr***ka.
navic, jak bys ho chtel odlehcit bezmala o 3 tuny aby se vesel do vahoveho limitu ?Skrýt celý příspěvekTak nejsem konstruktérem vozidla, ale asi se bude muset zevnitř vyndat všechno co jde, demontovat zbraně a možná mají něco těžkého, co lze snadno sundat :-) Limitem je samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nejsem konstruktérem vozidla, ale asi se bude muset zevnitř vyndat všechno co jde, demontovat zbraně a možná mají něco těžkého, co lze snadno sundat :-) Limitem je samozřejmě těch 30 minut na znovusestavení. Otázka je, zda je schopno si to auto dřepnout úplně schůdkama na zem, protože na výšku přečnívá nejvíce, ale možná se dá snadno celá konstrukce nad úrovní dvířek demontovat, čelní sklo sklopit a připravit k přepravě. Něco jako https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Mmchd, baví mě, jak tady někteří píší: „Speciálové to tak chtěli...“ To máte přímo od nich? Já tedy o tom nic nevím, ale vsadil bych víc než jen boty, že speciálové to tak vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
Mmchd, baví mě, jak tady někteří píší: „Speciálové to tak chtěli...“ To máte přímo od nich? Já tedy o tom nic nevím, ale vsadil bych víc než jen boty, že speciálové to tak vůbec nechtěli...Skrýt celý příspěvek
"Určitě to nepoletí Casou a nebude přepravováno vrtulníkem v podvěsu. To je ale to co operátory myslím fakt netrápí." To jako vážně? K čemu myslíte, že to ti speciálové chtějí? ...Zobrazit celý příspěvek
"Určitě to nepoletí Casou a nebude přepravováno vrtulníkem v podvěsu. To je ale to co operátory myslím fakt netrápí."
To jako vážně? K čemu myslíte, že to ti speciálové chtějí? K operacím v Astánu a podobných lokalitách, kde a) je zásadní ochrana proti minám; b) je zásadní přepravitelnost pomocí vrtulníků. Takhle těžkou krávu tam CH-47 ani nezvedne z betonu na základně, natož aby s ní odletěl někam do hor. Otevřené auto pro pár lidí a váží to přes polovinu Panduru! Tady si z nás někdo dělá srandu, sorryjako.
V případě zakázek jako jsou obrněné 4x4 pro lehkou pěchotu (LMV, JLTV, Gerlach, Husar ap.), kdy se bude jednat minimálně o mnoho desítek, ale spíš stovek vozidel, má smysl řešit domácí vývoj. U vozidel pro výsadkáře, kterých bude maximálně několik desítek, už o tom mám dost pochybnosti. U vozidla, kterého byly požadované 4 ks, slovy ČTYŘI KUSY, absolutně nechápu, proč nebylo v podmínkách tendru: „Produkt s ukončeným vývojem, zavedený v armádě NATO.“Skrýt celý příspěvekŘekl bych , že Tatra klasicky přestřelila cenu. A teď se snaží zvrátit situaci. Viz stejný článek na securitymagazinu. A securi.mag je jasný lobbista proti omnipolu. No a tak je to ...Zobrazit celý příspěvek
Řekl bych , že Tatra klasicky přestřelila cenu. A teď se snaží zvrátit situaci. Viz stejný článek na securitymagazinu. A securi.mag je jasný lobbista proti omnipolu. No a tak je to u Armádních zakázek furt dokolaSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...