100 nových stíhaček F-35 pro Japonsko

Foto: Členové japonského pozemního personálu před japonskou stíhačkou F-35a Lightning II na americké základně  Luke Air Force Base v Arizoně (2016); větší foto / USAF
Členové japonského pozemního personálu před japonskou stíhačkou F-35A Lightning II na americké základně Luke Air Force Base v Arizoně (2016); větší foto / USAF

Podle japonských finančních novin Nikkei Japonsko koupí dalších 100 stíhaček F-35 Lightning II. Nezávisle na tom další japonská média informovala o pevném záměru Tokia získat stíhačky verze F-35B Lightning II pro vrtulníkové nosiče třídy Izumo.

Japonské námořnictvo nedávno zavedlo od výzbroje dva vrtulníkové nosiče, podle japonské terminologie vrtulníkové torpédoborce, Izumo a Kaga (třída Izumo) o výtlaku 27 000 tun. Obě lodě třídy Izumo dokáží podporovat provoz 14 vrtulníků (maximálně 28), převážet 400 mariňáků a až 50 vozidel (kategorie do 3,5 t).

Nějakou dobu se spekuluje o tom, že obě lodě třídy Izumo poslouží také jako nosiče stíhaček s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B Lightning II. Podle japonských médií, které se odvolávají na nejmenovaný zdroj z japonské vlády, Tokio se již pevně rozhodlo nakoupit neurčitý počet stíhaček F-35B pro obě lodě třídy Izumo.

Již v únoru letošního roku přitom japonské noviny Jomiuri Šimbun informovaly o záměru Tokia získat 40 F-35B. Tyto letouny nemusí být určeny jen pro lodě třídy Izumo, ale také pro menší předsunuté ostrovní základny. „Vláda uvažuje o začátku provozu stíhaček F-35B od fiskálního roku 2026 ve snaze využít letiště na vzdálených ostrovech, aby se zlepšila národní schopnost bránit tyto ostrovy,“ uvedly tehdy Jomiuri Šimbun.

Pro případný provoz F-35B však musí obě plavidla projít poměrně náročnou úpravou. Je třeba posílit palubu lodí, aby odolala horkým spalinám startujících a přistávajících F-35B. Stejně tak horké spaliny mohou poškodit jakoukoliv nechráněnou část lodě, například můstek, záchranné čluny, antény, senzory nebo navigační systémy.

Navíc je zde pořád platný 9. článek japonské Ústavy, podle kterého nemůže Japonsko vlastnit letadlové lodě, protože se zavázalo používat výhradně obranné vojenské systémy. Podle japonských médií nyní Tokio pečlivě zvažuje, jak lodě Izumo vylepšit, kolik letounů mají nést a k jakým účelům je používat, aby je nešlo považovat za „útočné letadlové lodě“. Není jasné, kolik F-35B dokáží lodě Izumo pojmout, ale půjde o počet mezi šesti až 12 F-35B na jedno plavidlo.

Japonský ministr obrany Takeši Ivaja podle webu Japan Times uvedl, že lodě Izuma je „žádoucí používat pro co nejvíce účelů, jak jen to je možné“ a dodal, že o případném nákupu F-35B se provádějí studie. Stejné noviny uvádějí, že bez přestavby lodí Izumo na nosiče bojových letounů je nemyslitelné, aby Japonsko dokázalo ochránit ostrovy Senkaku v Jihočínském moři před případnou anexí ze strany Číny.


Americké F-35B na základně Andersen Air Force Base na ostrově Guam v Pacifiku.

Nezávisle na této zprávě noviny Nikkei informovaly o záměru Tokia nakoupit dalších 100 stíhaček F-35 jako náhradu za stárnoucí japonské stroje F-15J/DJ. Stojí jistě za připomenutí, že Nikkei s denním nákladem tři miliony výtisků patří mezi největší finanční noviny na světě.  

V současné době Tokio závazně objednalo 42 stíhaček F-35A Lightning II s termínem dodání do roku 2024 a japonské letectvo provozuje již devět F-35A. Podle Nikkei v počtu 100 letounů jsou zahrnuty verze F-35A i F-35B. Celková cena za nákup 100 F-35A a F-35 přesáhne minimálně devět miliard dolarů.

Japonské letectvo provozuje 156 jednomístných stíhaček F-15J a 45 dvoumístných F-15DJ. Podle Nikkei však nelze modernizovat polovinu letadel F-15 a bude nutné je časem vyřadit.

F-35 jsou velmi drahá letadla. F-35 ale není pouze letadlo, ale díky svým pokročilým senzorům, komunikačnímu vybavení a prostředkům fúze dat funguje jako násobitel (multiplikátor) vojenské síly. Jinak řečeno, F-35 se svými schopnostmi dokáže „znásobit“ bojovou hodnotu dalších zbraňových systémů (platforem, zbraní) v dosahu, ať už umístěných ve vesmíru, vzduchu, zemi nebo na moři.

Hlavním soupeřem japonských F-35 budou čínské stíhačky J-20. Podle informací novin Nikkei Čína do roku 2030 zavede do výzbroje až 250 stíhaček J-20.

Zdroj: The Japan Times, Nikkei
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rozhodnuto. Japonsko vyvine stíhačku nové generace

4. října japonské noviny The Mainichi informovaly o rozhodnutí Tokia vyvinout vlastní stíhačku nové generace, nástupce stíhačky Mitsubishi F-2. Podle jmenovaných novin nemá Tokio na vybranou, protože ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Oproti původním britským Harrierům, které stále slouží u americké námořní ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. Tím se stala společnost Lockheed Martin, která Belgii nabízí letouny páté generace F-35A Lightning II ...

Sloní chůze stíhaček F-35A Lightning II

Příslušníci 388. stíhacího křídla a přidruženého rezervního 419. stíhacího křídla ze základny Hill Air Force Base v Utahu poprvé vyzkoušeli se stíhačkami F-35A Lightning II taktiku „sloní chůze“. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • PavolR
    21:35 11.12.2018

    Už je to oficiálne - vrtuľníkové lode chcú prerábať: https://svet.sme.sk/c/22006602/japonsko-lietadlova-lod-stihacky-f-35-usa-obrana.html

  • raziel87
    10:01 06.12.2018

    Krucifix :(

    V noci se u japonských břehů srazil Super Hornet s tankovacím KC-130.
    Dosud je nezvěstných 5 chlapů, předpokládám z tankovací KC-130,
    snad je stihnou najít živý

    https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/491208-u-japonska-se-srazila-dve-americka-letadla-pri-doplnovani-paliva-ve-vzduchu.html


    Nakoukl jsem do diskuze a to je prostě hnus - tolik nenávistnejch komentářů od hnusnejch komoušskejch sr*čů. Jak tu tepu "RAŽE" za tupej a slepej řitní alpinismus - tak na novinkách se mi po pročítání diskuze otevřela kudla v kapse

  • UnionPacific
    11:50 01.12.2018

    Mna by zaujímalo prečo potrebuje Taliansko toľko stíhačiek f35... nie je ohrozované Ruskom ani Čínou a nemjū veľmocenske ambicie ako Británia...za susedou majú bezpečne spriatelené štáty ,od afriky ich delí more a Afričania sú radi že sú radi.

    • PavolR
      21:42 11.12.2018

      Mimo to, že je otázkou prestíže mať schopnosť pôsobiť kdekoľvek na svete so stealth bojovým lietadlom (v kombinácii s tankovacími strojmi), jeden nikdy nevie, kde si kto zriadi pri Stredozemnom mori nejakú leteckú základňu - ako napríklad posledne Rusi v Sýrii.

  • Shania
    20:31 30.11.2018

    Italie jako prvni evropska zeme ma prvni letku F-35A IOC.

  • KOLT
    19:24 30.11.2018

    Roland, na cvičeních se asi létá „naostro“, ale na přehlídkách, při přeletech ap. se koutové odražeče používají zcela běžně. Izraelci létali s F-35 s koutovými odražeči i nad Sýrií :-)

  • Roland
    11:05 30.11.2018

    hele - když se pořád řeší RCS - myslíte, že v "mírové" době mají ta letadla stejný, jako by měla v konfliktu? Viz ty čínský stíhačky co lítaly na přehlídkách s odrážečema.

    Nemůžou mít tyhle verze namontovaný něco podobnýho, co by v případě opravdu velkého průšvihu na letišti sundaly a najednou by měly na radaru jiný obraz?

    (jen prokrastinuju v práci, tak mě napadaj kraviny - sorry :))

  • Rase
    10:15 30.11.2018

    lemkin:
    Takový Rafale je myslím docela zajímavá alternativa k F-35, byť je drahý a systémy zatím jen dotahuje americkou konkurenci. Přesněji řečeno, Dassault připravuje standard F4, který by měl být k dispozici v roce 2023 a měl by svými schopnostmi představovat určitou protiváhu k F-35. Není to zrovna ideální, ale F-35 tak nějak nemá konkurenci mno :-D

  • Jura99
    08:48 30.11.2018

    Clanek: máš samozřejmě pravdu, externí podvěsy raket a příslušenství kazí RCS a to dost (každá raketa přidá +/- 0,1m2 RCS). I proto je F-35A prostě nejlepší, navíc pořizovací cena pod 90mil. USD vypadá dobře, pokud to není klasický chyták, že si to vyberou na provozních nákladech.

  • lemkin
    21:52 29.11.2018

    Proč kupují F-35? Protože na světě žádné jiné stroje k dispozici nejsou. Prostě chybí konkurence.

    Mohou koupit F-35 od USA, nebo Eurofighter. Ale Evropa je prd spojenec, a Eurofighter je už tak nějak za svým vrcholem a bude už jen stárnout.

    Evropa prostě zaspala, ale je dobře že to ví - viz. Tempest atd.

  • kosa2668
    21:23 29.11.2018

    na to aby si udržal lietadlo ako f-35 letuschopne potrebuješ tak 5 ton support materialu+ spotrebné veci(olej hydrauliku atd) a minimalne 10 lidi technickeho personalu na lietadlo

  • Czertik
    20:26 29.11.2018

    supreme
    Ano, je dobre ze japoncici zacinaji nejen zbrojit, ale uz rusi i limity pro domaci zbrane ze se muzou prodavat i do ciziny, vyjma vyroby jen pro sebe.
    Ale jinak ta "provalecna" nalada u japonciku sebou nese i riziko - a to tu, ze budou vystrkovat ruzky i jedinci/nazory co by nemeli - a to ty, ze japonci ze za 2 sv chovali normalne a ze ty zlociny co pachaly nebyly zlociny, ale vporadku protoze to odpovidalo jejich tehdejsimu svetonazoru.

  • gangut
    20:17 29.11.2018

    Poly
    Ale ved tie súčka a migy má takmer celý svet... :-D

  • Poly
    19:39 29.11.2018

    K opravám a údržbě letadel a 2 WW. Piloti neopravovali nic. Četl jsem nějaké ty historické knihy a co se piloti někdy dělali byla kontrola výzbroje. Nebylo vzácností kontrolování nábojových pásů, kde si ručně sami prošli a prohlídli, zda tam nemají "podezřelé náboje. Tedy takové, které by mohly zaseknout kulomet. O tom, jak byly stroje jednoduché a jak šlo všechno opravit si můžeme nechat jenom zdát. Už druhoválečné mašiny byly hodně složité a opravy motorů byly náročné. Poškozený motor se sundal a použil se nový a pokud nebyl ve špatném stavu, tak opravu provedli mechanici v klidu v hangáru. Přijde mi docela úsměvné tvrzení, že dnešní ruské stroje jsou jednoduché a jak se všechno vyřeší zcela v pohodě někde v polních podmínkách. Je to další tvrzení ruské propagandy. Už to začíná být otravné. Nechápu, proč ty sůčka a migy nemá celej svět. Jsou přece lepší, levnější, výkonnější a opraví je klidně i na dálnici pájkou a kladivem.

  • Superme
    18:23 29.11.2018

    Konečně! Konečně začínají Japonci zbrojit. Ona to byla jen otázka času, protože Čína jim svou politikou ani jinou možnost nedává.

  • stronger.p
    16:19 29.11.2018

    KOLT Norové dnes projevují velkou spokojenost se schopnostmi F-35, jsou jedni z nejvíce je chválících zákazníků ;-)

    Možná dostali dobrou slevu nebo zpětné bonusy :D:D (vtip)

  • KOLT
    16:02 29.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jara:
    ad 1) Dánové i Belgičani si to spočetli a evropská éra jim za celou dobu životnosti vyšla dražší. A méně schopná. Tak to prostě je. Nezapomeňte, že krom Gripenu (který jediný je levnější) jsou všichni jeho evropští soupeři dvoumotorové stroje...
    Tím netvrdím, že není důvod je pořizovat. Koupě takového systému je do značné míry politika. Proto Poláci kupují v USA, zatímco my budeme spíš v Evropě.

    ad 2) Ježkovi voči, to je pět let staré! Od té doby se celý projekt JSF posunul o míle dál. Mmchd, Norové měli problémy i s F-16 a několik let s nimi za určitých podmínek nemohli létat. Máte dojem, že kvůli tomu jsou F-16 považované za špatné stroje? A jako dodatek – Norové dnes projevují velkou spokojenost se schopnostmi F-35, jsou jedni z nejvíce je chválících zákazníků ;-)

    ad 3) F-35 není žádný útočný letoun. Fakt nevím, kde se tahle myšlenka furt bere. Je to normální universální stíhačka. Přímý pokračovatel F-16, do jisté míry i F/A-18 v roli stíhacího bombardéru. Takže obdobná kategorie jako Gripen či Rafale. Krom toho ale je lépe použitelný i v roli letounu prvního úderu, protože holt je modernější a stealth. A díky tomu je i velice schopná v roli air-dominance.

    F-35 rozhodně není dokonalý letoun. Ale Clanek má pravdu v jednom – je to jediné pro nás dostupné stíhací letadlo 5. generace... Což ovšem neznamená, že si ho musíme pořídit. Nemusíme! Nemá ale smysl ho hanět a neustále opakovat, jak je šíleně drahé. Oproti Gripenům ano, oproti F-16 o něco málo také, oproti Typhoonům ne. Toť vše. A kvůli tomu také vůbec vznikla ta debata. Osobně mám dojem, že pan Grohman tuhle glosu o nákladnosti F-35 trousí zcela záměrně, protože ví, že se vždycky chytneme. A víc návštěv.... ;-)

  • KOLT
    15:48 29.11.2018

    Raziel, díky, palec hore! Ještě mě k tomu napadá, nebyl on i dost rozdíl mezi mírovými dobami, kdy pilotovali hlavně nadšenci, u kterých se dá znalost letadla po technické stránce předpokládat. Na druhé straně za války šel za knipl každý, kdo netrpěl závratěmi, nezvracel v zatáčce, vydržel pár G a úplně se neztrácel v 3D. On je rozdíl i mezi tím, jak se o svou zbraň starají (a sami si ji vylepšují) vojáci ze SF, a jak k ní přistupují branci. Čekal bych, že u éroplánů bude ten rozdíl ještě mnohem větší.

  • Jara
    15:26 29.11.2018

    Clanek
    Pochopil jsem hned napoprvé že ten příspěvek patří mě,...
    1, máte relevantni data k tomu že Typhoon je například celkovými náklady dražší než F35? Hodně bych se divil TEČKA
    2. Norsko
    http://www.armadninoviny.cz/f-35-lightning-ii-letoun-za-dve-a-pul-miliardy.html
    3.nikdo nepopírá stealth výhodu F35, jen to prostě není pro všechny to nejdůležitější nebo si myslíte že AČR má vybírat útočný letoun schopný proniknout Ruskou PVO ? My budujeme útočnou armádu? Chceme obsazovat Rusko nebo co? Ne, my máme budovat obrané síly a letouny schopné udržet nadvládu nad ČR, takže F35 pro nás není jediná volba a měli by se při možném budoucím výběru zohledňovat jiné pro nás opravdu důležité faktory

  • RiMr71
    14:23 29.11.2018

    2 Raziel - přesně tak.

    2 Clanek ohledne F-35 - Amen.

  • raziel87
    08:54 29.11.2018

    2 Standa

    u USN a RNF to bylo běžnější - kvůli omezeným kapacitám a lidským silám,
    tudíž máte svým způsobem pravdu oba. U RAF a USAAF to běžné opravdu nebylo.

    Piloti po úspěšném letu mazali do klubovny na vajčka se slaninou a čaj, opravdu nebylo moc běžné, aby po přistání plácnu na Biggin Hill osobně doplňovali palivo, munici a prováděli poletovou kontrolu - od toho tam byl dostatek pozemního personálu. Pierre Clostermann zmiňoval ve Velkém cirkusu (no dobře, není to literatura faktu, ale díky VC miluju od 9 let eroplány) že pilotů-mechaniků bylo mizivé procento.

    Při výcviku nebyl čas na mechaničinu, ti chlapi měli prioritně sundávat fricky, ne se šťourat v ucpanym karburátoru. Sorry za přiživování OT.

  • Clanek
    08:50 29.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Jura99
    "Zvědavý jsem na RCS Gripenu E/F, údajně má být na hraně stealth (tj. max. 0,2m2), pokud by to tak bylo, celkem bych ho bral jako (snad) levnější alternativu při vývěru pro AČR."

    RCS 0,2m2 zni az fantasticky, ale k cemu to bude kdyz stejne pujde jen o holou konfiguraci a jakonahle to poslu do vzduchu ovesene IRIS-T a Meteorama tak jsme cca na tom na cem ted? Dokud to neponese zbrane uvnitr nemusime se obavam se o stealth ani o jeho hrane vubec bavit a F-35 bude mit i nadale tuhle vyhodu na sve strane.

  • Clanek
    08:43 29.11.2018

    Jara:
    "Ano tak země co je kupují říkají, že F35 není levná hračka, nejde jen o kupní cenu jen aby jste nezapomněl"
    Jako fanda evropske produkce klidne uvedte neco co je levnejsi. To ze F-35 neni v absolutnich cislech levna je jen polovicata informace, neb i kdyz neni levna absolutne, coz jiste neni, muze byt levna relativne (cti levnejsi nez soudoba konkurence, brek nad tim ze je drazsi na provoz nez kdysi byla F-16 A/B asi nejsou na miste, tu se snad shodnem).

    Jara:
    "navíc jsou státy, které s F35 nejsou zrovna spokojeni...."
    Konkretne kdo, konkretne s cim a jde o trvajici stav nebo o nespokojenost jiz poresenou pokracujicim vyvojem?

    Jara:
    "ale stále tady někteří stále dokola tlučou, že F35 je jediné správné éro a jen na základě oslavných článků sponzorovaných LMem a americkou vládou v rámci propagace.....ACH JO!"
    Sam se nechate snadno ovlivnit? Ne? Pak proc si myslite ze ostatni jo? Me se F-35 libi a nepotrebuju k tomu cist co pise shania nebo kdokoliv, ani cist to co vydava LM. Muzeme se prit o tom nebo onom, ale faktem zustava, ze F-35 je jedine DNES DOSTUPNE next gen ero. At uz si o nem myslite co chcete a at uz se evropska letadla libi sebe vic, dotahuji ho v tom nebo onom, ale kompletni 5th gen produkt zatim z evropy nemame.

    Jara:
    "Ona i ta senzorová nadřazenost atd. Není už tak horká Rafale F3 nebo Typhoon TR3 zaostávat nebudou...... jen o tom v Evropě furt nežvaníme"
    Ono taky nemame o cem zvanit, ze jo. Zatimco F-35 lita po svete stovky a stovky a co rok jich bude o stovku vic tech Rafale F3 nebo Typhoonu TR3 bylo do ted vyrobeno... kolik? A kolik ze tahle letadla stala za kus? Ono kdyz mate porsche turbo nebo ferrari italia, za ktere zaplatite cenu jako vam reknou v porsche nebo ferrari, a pak sem prijde nekdo kdo umi "skoro to same" za polovic, rikejme mu treba Nissan GTR, pak se nemuzete divit, ze polovina automobilove obce o tom aute porad mluvi a glorifikuje. Z jisteho (omezeneho) pohledu je to proste nejlepsi auto na svete. Kdyz dva delaji totez neni to vzdy totez, treba jako v pripade kdyz jeden z nich "to" zvladne za polovicni cenu.

  • Clanek
    08:29 29.11.2018

    Za unesenim "jen" 12 F-35B bych nehledal vedu a uz vubec bych to nesrovnaval s druhovalecnou LL. Ta byla typicky jednoucelovy stroj, naproti tomu Izumo vypada uvnitr takhle:
    https://image.viettimes.vn/w666/Uploaded/2018/ernccrvnb/2015_03_28/ship3d2832015_mfxa.jpg
    Kdyz vam polovinu lode zaberou vezena vozidla a ubikace pro vysadek a dalsi ctvrtinu vylodovaci prostredky, pak vam na kridlo zustava kdyz dobre 1/4 - 1/3 lodi a tam nema vetsi smysl cpat tech F-35B nejak zasadne vic. Stejne je dulezitejsi to kolik v hypotetickem konfliktu zvladne takto ozbrojena lod sorties za den a po jak dlouhou dobu. Myslim ze to byl Starlight co sem k tomu daval velice zajimava cisla z US NAVY, na kterych demonstroval rozdil mezi plnohodnotnou LL lodi tridy Nimitz a vysadkovou LL tridy Wasp / America operujicich casto v tandemu.

  • Jura99
    08:19 29.11.2018

    Jara: jelikož bojišti začínají vládnou různé informační systémy a radary viděl bych jako velkou výhodu F-35A radarový odraz v pásmu stealth. To konkurence 4. gen nemá a konkurenční RCS se pohybuje o více řádů výše. Možná se pletu, ale zdá se mi velký rozdíl, jestli Rus za radarem vidí letoun NATO na 300km nebo na 20km. Zvědavý jsem na RCS Gripenu E/F, údajně má být na hraně stealth (tj. max. 0,2m2), pokud by to tak bylo, celkem bych ho bral jako (snad) levnější alternativu při vývěru pro AČR.

  • StandaBlabol
    07:32 29.11.2018

    Czertik,

    Diky, standartni versus plny vytlak to castecne vysvetluje. To porovnani Nimitze s Essexem dava smysl. 2,5x vetsi lod a radove stejny pocet letadel. Ale uz Queen Elisabeth nebo Kuznecov vychazeji hur. Mozna je to fakt jen rozdil mezi mirovym stavem a tim, co by tam dokazali nacpat v pripade valky.

  • madrabbit
    07:26 29.11.2018

    Cernakus, ty jsi fakt borec. takže pilot absolvuje dlouhou misi a pak půjde přes noc na letadle vyměnit poškozené křídlo, aby ráno mohl zase letět? To jako fakt?

    Ano, mohl se toho účastnit, na východní frontě, kde byl nedostatek lidí se to tak i dělalo - viz. Martens a Hartmann - na jedno letadlo obvykle jeden mechanik. Ale na CVE bylo dost technického personálu, pilot mohl pomáhat, když bylo potřeba. Ale rozhodně ne plánovitě.

  • Czertik
    00:40 29.11.2018

    standa blabol
    tak jednak izumo je rozmerove zhruba o 10m mensi na palube (jak na delku tak sirku) , ale i v nabizenem komfortu ubytovani apod.
    Navic tech 27k ma izumo pri plnem vytlaku, essex mel 27k pri lehkem vytlaku a pri posledni velke modernizaci ztezkl k 42k (plny).

    Navic, ze rozmery a zazemi pro letadla tehdy a dnes sou uplne jidne dokazuje nimitz - kdy pri 100k a daleko vetsich rozmerech se na jeho palubu vecpe jen max 90 letounu, s tim, ze nektere se do hangaru nevejdou.

    Byt fyzicky by tam slo narvat jeste vic, ale uz by to delalo problemy s leteckymy operacemi.

  • StandaBlabol
    22:33 28.11.2018

    To Cernakus, Miroslav,

    Ne, vazne to tak nebylo. Pilot byl dustojnik a letadlo neudrzoval (mohl to delat ve volnem case jako zabavu, pokud chtel). Opravdu prisel k hotovemu.

    Vycvik stihaciho piloha zabral 400 hodin, zadnych 20 minut.

    A to jde o valecny stav. Piloti pred 2.sv.v. meli rocni nalet vetsi nez ti dnesni. Protoze letova hodina stala pakatel.

    Bavim se porad o americkem letectvu. Ano, treba VVS v roce 1942, nebo Nemci a Japonci od roku 1944 meli vycvik omezeny na minimum, ale to bylo z cireho zoufalstvi. A ne, ze by to v te dobe stacilo.

  • cernakus
    22:14 28.11.2018

    Miroslav:

    Já vím, ale standablabol to asi nevěděl, proto jsem mu to vysvětlil. Koukni se do historie vlákna a pochopíš kontext.

  • Miroslav
    20:40 28.11.2018

    Cernakus: To nemôžeš porovnávať. Vtedy denne v jednej továrni vyrobili viac lietadiel ako máme dnes v celom letectve. A piloti sa školili tak, že knipel od seba, ku sebe a o 20 minút už si letel na prvú (a častokrát aj poslednú) misiu. Také niečo už dnes nie je možné. Si neviem ani predstaviť, že by za 5 rokov vyrobili 35 tisíc F-35 ako kedysi Bf-109. Keby dnes prišlo k takému konfliktu takého rozsahu tak po roku by sme už mali len flinty a kamene.

  • Jara
    20:29 28.11.2018

    Rimr71
    Ano tak země co je kupují říkají, že F35 není levná hračka, nejde jen o kupní cenu jen aby jste nezapomněl, navíc jsou státy, které s F35 nejsou zrovna spokojeni...., ale stále tady někteří stále dokola tlučou, že F35 je jediné správné éro a jen na základě oslavných článků sponzorovaných LMem a americkou vládou v rámci propagace.....ACH JO! Ona i ta senzorová nadřazenost atd. Není už tak horká Rafale F3 nebo Typhoon TR3 zaostávat nebudou...... jen o tom v Evropě furt nežvaníme

  • cernakus
    20:25 28.11.2018

    StandaBlabol:

    Ano, představ si, že za WW2 tomu tak opravdu bylo. Ne že na to byl sám, ale pomáhal si letadlo udržovat také. Alespoň se tím tehdejší letci chlubili. Nebyli lidi, aby si mohl pilot jít hned po misi do klubu a přijít k hotovému za dva dny, jako je tomu v dobách míru.

    Mimochodem, v období WW1-WW2 bylo běžné že pilot/řidič byl zároveň zručný mechanik, který si dokázal opravit různé závady sám.

  • StandaBlabol
    19:41 28.11.2018

    Cernakus,

    Jasne, kazdy pilot byl mechanik a letadlo si urzoval sam. Bozi prostoto...

  • Jura99
    18:33 28.11.2018

    StandaBlabol: tehdejší letadla měla skládací křídla a při počtu 90-100ks nejspíš nebylo pro všechny místo v podpalubním hangáru. Cena tehdejšího letadla byla nepoměrně nižší a při prvním problému šlo často přes palubu.

  • cernakus
    17:59 28.11.2018

    StandaBlabol:

    Válečné podmínky vs. mírové podmínky. Nevím co na tom není k pochopení. Odhlídnouc od toho, že tehdejší LL byla jen skořápka s nalepenou letovou palubou a mužstvo spalo i v hangáru, jakož že každý pilot byl zároveň i mechanik (a ne jak je to dnes 5-6 lidí na letadlo jen v zázemí) a počet pilotů byl víceméně roven počtu letadel (žádné hraní si na směny), tak je fakt, že plocha zabraná jedním složeným Ligthningem je cca třikrát větší než byla zabraná složeným Hellcatem.

    V bojových podmínkách půjde taky počet dvoj až troj násobně navýšit. Otázkou je jestli to bude moudré, protože když ti jedna šťastná PLŘSPDL pošle ke dnu 30ktunovou loď za 3 giga, budeš raději, když na palubě zároveň nebude letecké křídlo za podobnou dardu :-)

  • StandaBlabol
    17:22 28.11.2018

    Výtlak 27.000 tun měly letadlové lodě třídy Essex z 2: světové války. Jejich letecké křídlo tvořilo až 103 letadel, převážně Corsair a Hellcat. Nechápu, že dnes se na loď se stejným výtlakem vleze 14 (max. 28) vrtulníků, nebo 6 - 12 F-35. Ano, moderní letadla jsou větší a těžší, ale ten nepoměr je strašně velký...

  • RiMr71
    17:16 28.11.2018

    "F-35 jsou velmi drahá letadla."

    ...ve srovnání s čím... Se současnou cenou SU-57? Nebo s Rafale? Nebo s "novými" EF2000?
    ...furt dokola... :(