Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?
- 15. 10. 2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. Počáteční fáze počítá s výrobou 28 letadel pro brazilské vojenské letectvo FAB (Forca Aerea Brasileria). Připomeňme, že o dva letouny KC-390 projevila předběžný zájem také Česká republika, která na programu participuje skrze společnost Aero Vodochody.
V nejbližších dnech se očekává slavnostní „roll-out" prvního ze dvou prototypů letadel KC-390. Veřejné představení uzavírá vývojovou fázi programu a předznamenává období testování a certifikace nových letounů.
První let prototypu letounu KC-390 se očekává do konce roku 2014. Certifikace letounů pak má být dokončená do konce roku 2015. Zahájení sériových dodávek pro brazilské letectvo je naplánováno na polovinu roku 2016.
„Pokračujeme podle plánů, podle kterého dodáme letadla brazilskému letectvu tak, aby nebyly přerušené dopravní a tankovací operace," říká brigádní generál José Augusto Crepaldi Affonso, prezident vládního Koordinačního výboru pro program bojových letadel COPAC (Comissão Coordenadora do Programa Aeronave de Combate). V současné době plní tankovací roli v brazilském letectvu dvojice letadel KC-130H a transportní roli 16 letadel C-130EM/HM.
Transportní letectvo doplňuje zejména deset letounů CASA C-295. Nové střední letouny KC-390 v brazilském letectvu nahradí pouze flotilu letadel C-130 Hercules všech verzí, v budoucnu i trojici letadel pro pátrací a záchranné úkoly SC-130EM.
KC-390 je dvoumotorový transportní a tankovací letoun, který může být uzpůsoben pro řadu úkolů. Maximální nosnost je 23 tun a dolet 2593 km. S nákladem 13 tun pak KC-390 přeletí vzdálenost téměř 5000 kilometrů. Přeletová vzdálenost prázdného letounu je téměř 6000 kilometrů.
Z České republiky tak KC-390 s nákladem o hmotnost 13 tun doletí bez problému do Mali nebo Afghánistánu. S mezipřistáním v Irsku je možné cestovat přes Atlantik do Spojených států.
Do nákladového prostoru se vejde až 80 cestujících, 64 výsadkářů, případně 76 ležících pacientů. V případě převozu materiálů nákladový prostor pojme až sedm standardních palet (68"×108") nebo tři terénní vozidla HMMWV.
Hlavním konkurentem KC-390 je legendární turbovrtulový dopravní letoun C-130 Hercules, resp. jeho nejnovější verze C-130J Hercules s maximální nosností 22 tun. KC-390 však představuje konkurenci i pro letouny CASA C295 (7 tun), Antonov An-72/74 'Coaler' (10 tun), C-27J Spartan (11,5 tun) a v blízké budoucnosti i většímu Airbus A400M Atlas (37 tun).
Embraer v současné době eviduje potenciální objednávky na 60 letadel KC-390. Brazílie získá 28 letadel, Kolumbie 12 letadel, Argentina, Chile a Portugalsko po šesti strojích a Česká republika plánuje nakoupit dva letouny KC-390.
České republika, resp. Aero Vodochody, se také podílí na vývoji letounu. Aero vyvine a vyrobí pevné náběžné hrany křídel, všechny dveře, zadní nájezdovou rampu a zadní část trupu.
Související články
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
- 18.07.2014
- 33 komentářů
- Jan Grohmann
MC-130H podporuje výcvik 601. skss
Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u ...
- 24.08.2014
- 1 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider poprvé naživo
Americká firma Sikorsky Aircraft představila veřejnosti technologický demonstrátor lehkého ...
- 06.10.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně
Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané ...
- 10.10.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Myslím, že bychom tak 2-3 KC-390 v našem dopravním letectvu uživili. Jako bonus k vlastní dopravní a transportní kapacitě bychom získali velmi žádanou schopnost poskytovat ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že bychom tak 2-3 KC-390 v našem dopravním letectvu uživili. Jako bonus k vlastní dopravní a transportní kapacitě bychom získali velmi žádanou schopnost poskytovat doplňování paliva za letu. Obojí je v NATO úzký profil.
Peníze na provoz bychom mohli získat vyřazením všech těch salonních vrtulníků, biz-jetů a jiných taxíků pro papaláše, které dělají z letectva létající cirkus :-).Skrýt celý příspěvekJeště doplním, že jedním z požadavků Brazílie je i přeprava kolových OT, takže v případě pořízení KC-390 pro AČR by bylo teoreticky možné přepravovat (nejen) Pandury: KC-390: ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě doplním, že jedním z požadavků Brazílie je i přeprava kolových OT, takže v případě pořízení KC-390 pro AČR by bylo teoreticky možné přepravovat (nejen) Pandury:
KC-390: výška nákladového prostoru: 2,95 (vepředu) až 3,20 m (vzadu); nosnost 23,0 t
Pandur II: výška v pochodové poloze: 2,945 m; bojová hmotnost 20,6 tSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...