Potřebuje někdo vozidla MRAP?
- 31. 3. 2014
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Americké ozbrojený síly řeší závažný problém. V Afghánistánu mají 4000 obrněných vozidel, z toho 1200 vozidel kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected). Američané nechtějí nechat vozidla v Afghánistánu, ale doprava domů se jim nevyplatí.
Mise ISAF končí a většina zahraničních vojenských jednotek se do konce roku 2014 stáhne z Afghánistánu domů. Obrovským logistickým problémem je však návrat veškeré techniky domů, především pak velkých a neskladných vozidel. Američtí plánovači vypočítali, že doprava jednoho obrněného vozidla kategorie MRAP příjde americké daňové poplatníky na 50 000 dolarů (1 milion Kč).
Vozidla také v žádném případě v Afghánistánu nezůstanou. Panují totiž velké pochybnosti o schopnosti afghánských ozbrojených sil provozovat a udržovat složitá vozidla, případně obsluhovat komplikovanou elektronickou výstroj vozidel. Navíc je skoro jisté, že obrněnci se nakonec nějakou cestou dostanou například k Tálibánu.
Pokud se nepodaří najít kupce z třetích zemí, Američané všechny vozidla zničí v Afghánistánu. Zničení jednoho vozidla totiž přijde pouze na 10 000 dolarů (200 000 Kč).
Americká armáda se snaží najít kupce ve spřátelených zemích, ale zatím marně. Přitom například Armáda ČR plánuje nakoupit 30 velitelských a spojovacích vozidel kategorie MRAP. Nemá někdo zájem o špičkově vybavené MRAPy "skoro zadarmo"?
O americká vozidla MRAP projevilo zájem údajně dvacet zemí. Problém je však cena. I když Američané chtějí zaplatit náklady pouze za přepravu, je to i tak pro řadu zemí velký finanční problém.
Nejreálnější se tak jeví dodávka vozidel do sousedního Pákistánu, který vede boj s radikály na hranicích s Afghánistánem. Přesto, že v poslední době nejsou vojenské a politické americko-pákistanské vztahy ideální, Pákistán zůstavá jedním z nejdůležitějších vojenských spojenců Washingtonu.
Za všechno mluví objem finanční pomoci a nákup amerických zbraní. Spojené státy poskytly Pákistánu od roku 2001 3 miliardy dolarů na nákup vojenského vybavení. Stejně tak Pákistán koupil ve Spojených státech od roku 2002 zbraně a vojenský materiál za 5,2 miliardy dolarů.
Prodej vozidel MRAP Pákistánu se však nelíbí afghánské vládě, která bere prodej amerických vozidel Pákistánu jakou svou potupu. Podle vlády v Kábulu může prodej amerických obrněných vozidel Pákistánu dokonce ohrozit dohodu o postavení amerických vojáků v Afghánistánu po roce 2014.
Zdroj: Altair
Související články
Česká vrtulníková jednotka pro speciální operace
FACV posledních několika dnech se více a více začíná mluvit o vzniku speciální vrtulníkové jednotky. ...
- 06.12.2013
- 12 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Nová obrněná vozidla pro Lotyšsko
Lotyšská armáda plánuje nákup celkem 120 použitých/zánovních britských obrněných vozidel. Cílem je ...
- 03.03.2014
- 10 komentářů
- Jakub Mareš
Budoucnost Britské armády: Army 2020
Britská pozemní armáda (British army) podstupuje výraznou dietu. V rámci projektu Army 2020 se ...
- 06.03.2014
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Americké námořnictvo vyvíjí ultralehká auta
Americké námořnictvo (US Navy) chce přispět k nízkoenergetické automobilové dopravě. Námořníci, ...
- 21.03.2014
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Tyto vozidla MRAP jsou pro potřeby armády témeř k ničemu, drahá na provoz, značne opotřebovaná, bojová hodnata velice chabá, chudák ten, kdo je u kulometu, hlavně ve městech pří ...Zobrazit celý příspěvek
Tyto vozidla MRAP jsou pro potřeby armády témeř k ničemu, drahá na provoz, značne opotřebovaná, bojová hodnata velice chabá, chudák ten, kdo je u kulometu, hlavně ve městech pří utoku z hora, ten si může rovnou napsat závěť. když hodí nepřítel dovniř z hora granát, tak jsou mrtví, těžce ranění všichni ve vozidle.
Američané moc dově vědí, proč ty vozidla nechtějí. Nejlíp by udělali, když by je nechali Afghanské armádě, nebo Pákistánu.
Vozidla Iveco, Dingo, která si ačr pořídila mají bojovou hodnotu také nevalnou, sice mají dálkove řízenou střeleckou vež, ale jen s kulomety, použitelné leda proti živé síle, lehkám obrněným vozidlům. navíc jejich nakup byl značně předražený, Norové koupili vozidla Iveco v přepočtu za 9 milionů Kč, ČR za 33 milionů Kč + rušičky, finální cena cca 40 milionů....za tu cenu by jsme měli lépe vyzbrojené, odolnější, obrněné transportery( Portugalské Pandury), nebo použité Leopardy 2, které kupují Poláci. To by aspoň za něco stálo.Skrýt celý příspěvekPobaltským státům by byly MRAP k ničemu, ti by spíše potřebovali Javeliny a jiné PTŘS, možná k zastrašení protivníka pár Leopardů 2 a protitankových vrtulníků.
Pobaltským státům by byly MRAP k ničemu, ti by spíše potřebovali Javeliny a jiné PTŘS, možná k zastrašení protivníka pár Leopardů 2 a protitankových vrtulníků.
Souhlasím s Pandur.cz. Je to opravdu atypická technika pro atypické konflikty. a proto by podle mne nebyla vhodná třeba pro pobaltské státy, které sice potřebují novou techniku, ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s Pandur.cz. Je to opravdu atypická technika pro atypické konflikty. a proto by podle mne nebyla vhodná třeba pro pobaltské státy, které sice potřebují novou techniku, ale docela jinou - spíše klasické OT. MRAP by pro ně nadbytečné a byly by spíše zátěží vzhledem k svému poměrně drahému provozuSkrýt celý příspěvek
Tento typ vozidla je primárně určen pro podmínky asymetrického konfliktu (protipovstaleckého boje), kde se jednotky snaží kontrolovat území a čelí léčkám a překvapivým útokům ...Zobrazit celý příspěvek
Tento typ vozidla je primárně určen pro podmínky asymetrického konfliktu (protipovstaleckého boje), kde se jednotky snaží kontrolovat území a čelí léčkám a překvapivým útokům relativně hůře vyzbrojeného nepřítele. Třída MRAP je kontruovaná s ohledem na odolnost proti IED či minám, ale v regulérním vojenském konvenčním střetu s technikou či dobře vyzbrojenou pěchotou nepřítele by Maxxpro vyobrazené na snímku nemělo vůbec žádnou šanci.
V podstatě je to "opancéřovaný nákladák" s těžkým kulometem ve věži. Nestabilní, vysoko těžiště, tendence k převržení na bok. Dost jsem se v něm najezdil, vím, o čem mluvím.Skrýt celý příspěvekmají jenom věž kde musí stát voják takže je víc zranitelný a navíc nemá takovou přesnost jako stanice(nepočítaje to že stanice má i noční možná i infra kameru) a navíc všechny ...Zobrazit celý příspěvek
mají jenom věž kde musí stát voják takže je víc zranitelný a navíc nemá takovou přesnost jako stanice(nepočítaje to že stanice má i noční možná i infra kameru) a navíc všechny státy k tomu budou muset dokoupit náhradní díly (Američani to snad řeší tak že když se podělá motor tak ho celej vymění a potom teprve se jej snaží opravit takže taky nezanedbatelná částka) + se musí dokoupit veškerá elektronika do auto protože nepředpokládám že jí tam amíci nechaj takže k ceně dopravy se připočte ještě toto všechno a abych nezapomněl na výcvik, dokumentaci a to že auta působila v prašným prostředí a nejspíš byla častěji používaná (než obrněný vozidla v Evropě) takže tam bude vyšší opotřebení než u stejného stroje operujícího v EvropěSkrýt celý příspěvek
Pokud by vozidla měla dálkově řízenou střeleckou vež, dalo by se o koupi za odvoz uvažovat, vzhledem k tomu že jsme koupili vozidla iveco, dingo, jejiž celková cena se vyšplhala na ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by vozidla měla dálkově řízenou střeleckou vež, dalo by se o koupi za odvoz uvažovat, vzhledem k tomu že jsme koupili vozidla iveco, dingo, jejiž celková cena se vyšplhala na cca 40 milionů za jedno, za stejnou cenu koupili Potugalci padury...
Vozidla už toho mají toho hodně za sebou, musela by se vybrat taková, která ještě za něco stojí.Skrýt celý příspěvekGorn: Měl jsem na mysli PMC společnosti působící přímo v Afghanistánu. To právě problém s cenou dopravy řeší, protože doprava tím pádem úplně odpadá. Rozhodně to neřeší celý ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn: Měl jsem na mysli PMC společnosti působící přímo v Afghanistánu. To právě problém s cenou dopravy řeší, protože doprava tím pádem úplně odpadá. Rozhodně to neřeší celý problém co s MRAPy globálně, ale pár desítek vozidel by se tak prodat mohlo a to je pořád lepší, než je zničit.
Co mám informace, tak mezi některými PMC společnostmi a ISAF nějaká jednání o odkoupení techniky již proběhly, ale netuším s jakým výsledkem.Skrýt celý příspěvekDle mého skromného názoru mají vozidla nejlepší šanci v Gruzii - levnější doprava, nedostatek moderní vojenské techniky. S velkým otazníkem vidím prodej na Africký kontinent kde by ...Zobrazit celý příspěvek
Dle mého skromného názoru mají vozidla nejlepší šanci v Gruzii - levnější doprava, nedostatek moderní vojenské techniky. S velkým otazníkem vidím prodej na Africký kontinent kde by se sice uplatnila nejlépe (spousta starších min už tam je a kladení dalších je tam celkem populární) kde ovšem USA má asi stejně spolehlivé spojence jako v Afghánistánu či PákistánuSkrýt celý příspěvek
Prodej PMC či do východní evropy, jak bylo řečeno níže, vážně neřeší problém s cenou dopravy např. Pobaltí bylo určitě zmíněno v článku strohou větou "Americká armáda se snaží ...Zobrazit celý příspěvek
Prodej PMC či do východní evropy, jak bylo řečeno níže, vážně neřeší problém s cenou dopravy např. Pobaltí bylo určitě zmíněno v článku strohou větou "Americká armáda se snaží najít kupce ve spřátelených zemích, ale zatím marně". Respektive jinak- bojová hodnota vozidel kategorie MRAP je nevelká, provozní náklady velké a pořizovací cena (doprava) není dostatečně lákavá aby tím někdo "zaplácnul" nějakou díru (např. nedostatek APC).Skrýt celý příspěvek
Nereálný by taky nemusel být prodej několika desítek kusů PMC společnostem, které v oblasti působí, a kterým podle mýho názoru po stažení ISAF přibude spousta práce.
Nereálný by taky nemusel být prodej několika desítek kusů PMC společnostem, které v oblasti působí, a kterým podle mýho názoru po stažení ISAF přibude spousta práce.
Já nevim a co s tim vyzbrojit nějaké východoevropské spojence? Pobaltské státy, Ukrajina, Albánie atd. V současné situaci by to vypadalo i dobře pro USA (vyzbrojení svých spojenců ...Zobrazit celý příspěvek
Já nevim a co s tim vyzbrojit nějaké východoevropské spojence? Pobaltské státy, Ukrajina, Albánie atd. V současné situaci by to vypadalo i dobře pro USA (vyzbrojení svých spojenců v době krize). A takové státy by snad dokázali je udržet v provozuschopném stavu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...