Polsko vybralo stíhačky M-346 Master

-
26. 12. 2013
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Polské ministerstvo obrany se rozhodlo nakoupit italské cvičné stíhačky M-346 Master od firmy Alenia Aermacchi. V rámci programu pokročilé cvičné stíhačky AJT (Advanced Jet Trainer) Polsko nakoupí 8 strojů, technické i výcvikové zázemí za 280 miliónů euro.
Z českého hlediska je podstatné, že v polském tendru AJT nezvítězil český letoun L-159 ALCA. Firma Aero z tendru dobrovolně odstoupila, neboť požadavky tendru pokládala za „nejednoznačné“ a řízení „chaotické“.
„S ohledem na chaotický postup ze strany zadavatele a nejasnosti v zadání tendru jsme se rozhodli svou účast v nabídkovém řízení ukončit. Polskou stranu jsme o tomto rozhodnutí informovali v předstihu před termínem uzávěrky podávání nabídek,“ uvedl v červnu letošního roku prezident společnosti Ladislav Šimek.
Kromě českého letadla se polského tendru účastnila společnost BAE Systems s letounem Hawk a jihokorejská KAI s letounem T-50 Golden Eagle. Připomeňme, že právě T-50 Golden Eagle „ukradl“ Aeru slibně se rozvíjející prodej letounů L-159 ALCA do Iráku.
Polské letectvo tak po letech konečně vyřešilo otázku proudových cvičných letadel. Program AJT nav a zuje na zrušený ambiciózní program LIFT ( Lead-in Fighter Trainer ), v němž chtěla polská armáda nakoupit 16 cvičně-bojových strojů. Polské ministerstvo obrany však kladl o na stroje náročné technické požadavky, které žádný ze zájemců nemohl nebo nechtěl splnit.
Video: M-346 Master / YouTube
V roce 20 1 1 polské ministerstvo obrany projekt LIFT zrušilo a projevilo zájem o šestnáct méně technicky vyspělých strojů v rámci programu AJT . Nakonec došlo k redukcí požadovaných strojů n a polovinu s opcí na čtyři další kusy.
Očekává se, že smlouva o dodání letadel M-346 Master se podepíše v roce 2014. Alenia Aermacchi pak polskému letectvu první stroje dodá v roce 2015. Hlavním posláním M-346 v polském letectvu bude výcvik polských pilotů stíhaček F-16C/D Block 50/52+.
M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.
Italskou stíhačku pohání dvojice motorů Honeywell F124-GA-200 o společném tahu 2×28 kN. Maximální rychlost stroje je 1059 km/h a dolet 1981 km. Na celkově devíti závěsnících dokáže přepravovat výzbroj až do hmotnosti 3000 kg
Vybrané technické parametry M-346 a L-159
M-346 Master |
L-159 ALCA |
|
Prázdná hmotnost |
4610 kg |
4160 kg |
Maximální vzletová hmotnost |
9500 kg |
8000 kg |
Maximální hmotnost výzbroje |
3000 kg |
2340 kg |
Motory |
2× F124-GA-200 (2×25 kN) |
1x F124-GA-100 (1×25 kN) |
Rychlost |
1059 km/h |
935 km/h |
Dolet (palivo v interních nádržích) |
1981 km |
1570 km |
Dostup |
13 715 m |
13 200 m |
Stoupavost |
112 m/s |
62 m/s |
Zdroj: Altair
Související články
Letadla L-159 v Polsku zřejmě létat nebudou
Aero Vodochody odstupuje z tendru na polský pokročilý cvičný letoun AJT (Advanced Jet Trainer). ...
-
10.06.2013
-
13 komentářů
-
Jan Grohmann
Nové cvičné letouny pro Polsko, bez L-159 ALCA
Několikrát rušený, obnovovaný a upřesňovaný program nového cvičného bojového stroje pro polské ...
-
12.08.2013
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky
Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model ...
-
09.09.2013
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1
Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. ...
-
16.12.2013
-
18 komentářů
-
Jan Grohmann
Dvoumotorová koncepce nijak nevadí až na vyšší provozní náklady.Např. Belgie a Francie používá roky dvoumotorové Alpha jety pro přeškolení na M-2000/F-16.Mě spíše stále překvapuje ...Zobrazit celý příspěvek
Dvoumotorová koncepce nijak nevadí až na vyšší provozní náklady.Např. Belgie a Francie používá roky dvoumotorové Alpha jety pro přeškolení na M-2000/F-16.Mě spíše stále překvapuje ten směšný počet 8 kusů.Je zajímavé,že na 48 F-16 s plnou výzbrojí peníze jsou a na odpovídající počet důležitých cvičných strojů ne.Skrýt celý příspěvek
Nějak nemohu sdílet nadšení, které zde na polským výběrem zavládlo. Aniž bych chtěl nějak snižovat nesporné kvality M 364, tak si nejsem jist zda je tento letoun ideálním výběrem ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak nemohu sdílet nadšení, které zde na polským výběrem zavládlo.
Aniž bych chtěl nějak snižovat nesporné kvality M 364, tak si nejsem jist zda je tento letoun ideálním výběrem pro polské letectvo.
Jde zejména o dvoumotorovou koncepci tohoto stroje v situaci kdy piloti budou po výcviku přecházet na jednomotorové F 16, které ješte dlouho budou v Polsku páteřní typ.
Nejsem v tomto směru zvláštní odborník, nicméně se domnívám, že to může komplikovat (prodlužovat a prodražovat) přecvičení právě na F 16.
Nehledě na na zcela jistě vyšší náklady na samotný provoz dvoumotorových cvičných letadel.Skrýt celý příspěvekNadzvukovou verzi má čínská napodobenina L-15.Souhlasím,že dnes je to nejlepší cvičné letadlo,Italové měli štastnou ruku,když se k tomu projektu přidali.
Nadzvukovou verzi má čínská napodobenina L-15.Souhlasím,že dnes je to nejlepší cvičné letadlo,Italové měli štastnou ruku,když se k tomu projektu přidali.
pro Jakub Mareš: ...na odkazu je foto prvního demonstrátoru Jak 130, si myslím, že loga obou firem na směrovce jsou dostatečnou ...Zobrazit celý příspěvek
pro Jakub Mareš: ...na odkazu je foto prvního demonstrátoru Jak 130, si myslím, že loga obou firem na směrovce jsou dostatečnou odpovědí.
http://cs.wikipedia.org/wiki/S... Skrýt celý příspěvekAsi bych měl nějakou pochybnosti o větě: M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky ...Zobrazit celý příspěvek
Asi bych měl nějakou pochybnosti o větě: M-346 Master je společným dílem ruské společnosti Jakolev a italské Alenia Aermacchi. Konstrukce M-346 vychází z ruské lehké stíhačky Jak-130.
Je pravda že Alenia a Jakolev spolu při vývoji spolupracovali (samozřejmě každý se svojí avionikou atd.), ale poté došlo k rozepřím a vývoj se rozdělil. Takže napsat, že M-346 vychází z Jaku mi přijde dosti pochybné. To samé Jak-130 nazvat jako lehkou stíhačku mi přijde špatné. Nejsem si jistej jestli je letoun nadzvukový, každopádně byl vyvíjen jako cvičný letou nikoliv stihácí.Skrýt celý příspěvekCześć Nie rozpędzajcie się Panowie M-346 przeszedł do finału - ale nie oznacza jeszcze że podpisana z nim będzie umowa... Teraz będzie trwała weryfikacja programu. Kto wie, ...Zobrazit celý příspěvek
Cześć
Nie rozpędzajcie się Panowie
M-346 przeszedł do finału - ale nie oznacza jeszcze że podpisana z nim będzie umowa...
Teraz będzie trwała weryfikacja programu.
Kto wie, może okazać się, ze Master nie spełnia wszystkich wymagań...
A wówczas cały przetarg jest do powtórki...
Czego my boimy się najbardziej...
Przy okazji 8 maszyn + 4 jako opcja :)Skrýt celý příspěvekZdravím, Poláci chtěli vybrat moderní letadla a M-346 je asi tím nejmodernějším podzvukovým které je dnes k mání. Otázkou v případě Polska pouze zůstává jeho dvoumotorová koncepce. ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím, Poláci chtěli vybrat moderní letadla a M-346 je asi tím nejmodernějším podzvukovým které je dnes k mání. Otázkou v případě Polska pouze zůstává jeho dvoumotorová koncepce. Nicméně bych se rád pozeptal a to asi především pana Grohmanna, který asi bude připravovat článek k modernizacíci L-159 jak to vypadá s modernizací eventuelně a novým křídlem a s verzí L-159 T2.Skrýt celý příspěvek
Dnes technické parametry nemají až takovou váhu,spíše jde o to,jaké podmínky nákupu výrobce nabídne.Navíc M-346 má výhodu,že je to jediné západní moderní cvičné letadlo na ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes technické parametry nemají až takovou váhu,spíše jde o to,jaké podmínky nákupu výrobce nabídne.Navíc M-346 má výhodu,že je to jediné západní moderní cvičné letadlo na trhu.Jistě je tady i Hawk event.L-159,ale přece jen řada států dá přednost stroji nové generace,před vylepšovanými konstrukcemi ze 70 let.
Mě spíše překvapuje,jak chtějí Poláci zajistit efektivní výcvik s 8 letadly pro zhruba 100 bojových letadel.Svědčí to o tom,že většinu výcvikového procesu se bude provádět na Orliku a na Masteru se bude provádět pouze zavěrečná část výcviku zhruba v počtu 50-70 hodin.Z těchto důvodů bude výkonný Master vhodnější,protože pak přeškolení na nadzvukové stroje nebude takový skok.Skrýt celý příspěvekByli by hloupí, kdyby vybrali L 159, to soudím podle parametrů Aera a vítěze. Jen je mi divné, že Italsko - ruské letadlo s americkými motory nemá při exportu problémy. Jak se ...Zobrazit celý příspěvek
Byli by hloupí, kdyby vybrali L 159, to soudím podle parametrů Aera a vítěze. Jen je mi divné, že Italsko - ruské letadlo s americkými motory nemá při exportu problémy. Jak se říká, Chčijou nám na hlavy a už se ani nenamáhají to vydávat za déšť.Skrýt celý příspěvek
Tak vzhledem k tomu, že podobných "konečných " a "definitivních" rozhodnutí padlo již několik, stálo by možná za to počkat až na podepsání smlouvy
Tak vzhledem k tomu, že podobných "konečných " a "definitivních" rozhodnutí padlo již několik, stálo by možná za to počkat až na podepsání smlouvy
Načítám diskuzi...