Podoba válek v 21. století: Terorismus
- 15. 9. 2013
- 4 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Článek o možném rozšíření válek do vesmíru nás zanesl do trochu vzdálenější budoucnosti. Ale diskuse, která následovala ukázala, že tato budoucnost není až tak nepředstavitelná a možnosti nejsou zase až tak nereálné. V této části se vrátíme opět na pevnou zemi a do blízké budoucnosti.
O problému terorismu bylo napsáno nezměrné množství článků, knih a sborníků z různých konferencí. V současnosti se, ale velké množství názorů laické veřejnosti omezuje na jediný aspekt terorismu – nábožensky nebo ideologicky motivovaný terorismus.
Ostatně není čemu se divit protože zkušenosti celého světa jsou v 21. století významně definované událostmi 11. září 2001, bombovými útoky v únoru a březnu 2004 v Madridu a Moskvě, útoky v červenci 2005 v Londýně, sebevražedným bombovým útokem na letišti Domodedovo v Rusku v lednu 2011 a letošním dubnovým útokem v Bostonu.
Je úplně přirozené držet se zkušeností, které se udály nedávno a které bylo možné sledovat téměř okamžitě. Latinské přísloví „si vis pacem para bellum“ (Chceš-li mír, připravuj se na válku) je možné parafrázovat i takto: chceš-li bezpečí, připravuj se na hroby dosud neviděné.
Než, ale přistoupím k stručnému náčrtu tušených podob terorismu v blízké budoucnosti je potřebné se alespoň trochu přiblížit k tomu, co terorismus je a co není. Tato samotná problematika je popisována a detailně rozebírána v několika knihách z kterých určitě doporučuji knihu Waltera Laqueura No End To War , Omara Malika Enough the Definition of Terrorism a nebo Bruce Hoffmana Inside Terrorism .
Prvně prvně jmenovaný píše ve své knize následující postřeh „Po 30 letech tvrdé práce ještě pořád neexistuje všeobecně uznávaná definice terorismu. Právě naopak, co s e médií týče, rozvláčnost je každodenním úkazem.1 Laqueur má v tomto velkou pravdu protože metaforicky řečeno je terorismus velmi podobný mýtické hydře.
Na druhou stranu bylo identifikováno několik společných prvků terorismu , které jsou z velké míry obecně akceptované. Bruce Hoffman je shrnul následovně: „ Nyní se tedy můžeme pokusit definovat terorismus jako promyšlené vytvoření a využívání strachu pomocí násilí nebo strachu z násilí při dosažení politické změny . Všechny teroristické činy zahrnují násilí nebo hrozbu násilí. Terorismus je specificky určen pro disponování psychologickými efekty dalekého dosahu mimo přímého cíle nebo obětí teroristického útoku. Je zacílen na zasetí strachu zevnitř a tedy zastrašení širšího ‚cílového publika‘ , které může zahrnovat proti sobě stojící etnické nebo náboženské skupiny, celý stát, národní vládu nebo politickou stranu, nebo veřejné mínění obecně.2
Foto: Počty teroristických útoků ve světě v roce 2010. / Wikipedia
Hoffman má ve výše uvedeném vyjádření pravdu, ale dovolil bych si jej doplnit o jednu poznámku. Použití násilí nebo hrozba násilím nemusí být pokaždé doprovodným jevem teroristického útoku.
Toto nám dokazuje jedna skupina vzdělaných a technologicky zkušených počítačových odborníků vystupující pod názvem Anonymous. Pro slovenské čtenáře je tento název dobře známý. V průběhu politické krize nazvané podle spisu Gorila, který pronikl na veřejnost v prosinci 2011, podpořila skupina Anonymous veřejné protesty útoky na webové stránky Generální prokuratury a různých politických stran v roce 2012.
Dosud je možné se dívat na tyto aktivity různě, každopádně je pouze otázkou času, kdy se začne šířit použití kybernetických útoků pro narušení fungování státního aparátu a ohrožení veřejného života. Potom se už bez pochybností bude jednat o teroristické útoky.
Druhou podobou terorismu bude s největší pravděpodobností tzv. názorový terorismus , který nebude mít žádnou nebo pominutelnou spojitost s politickou ideologií nebo náboženstvím. Může být celkem těžké si to představit, ale prosazování názorů na řekněme ekologickou nebo sociální politiku frustrovanými skupinami extrémistů má velký potenciál.
Pro lepší vizualizaci tohoto problému je dost možné si představit scénář, kdy sociální politika státu bude nekriticky zvýhodňovat jednu skupinu obyvatelstva. Ani veřejné protesty a petice nepomohou k změně a tak někteří jednotlivci nebo malé skupiny osob se sklonem využívat extrémní metody se uchýlí k použití teroristických metod. Ty nebudou muset být ani tak nasměřovány vůči zvýhodňované menšině, ale proti státu, který bude vnímán jako hlavní původce této situace.
To co je v současnosti pokládáno za „klasický terorismus“ jistě nevymizí a ani neoslabí. Nábožensky, autonomisticky nebo ideologicky motivovaný terorismus je natolik zakořeněný, že bude hrát velmi silnou roli v myšlení bezpečnostních odborníků ještě dlouhou dobu. Ale už to nebude výlučná podoba terorismu, jen jeho jedna část.
1 Laqueur, Walter. No End To WarTerrorism in the Twenty-First Century. New York : The Continuum International Publishing Group. str. 232
2 HOFFMAN, Bruce. 2006. Inside Terrorism. revised and expanded edition. New York : Columbia University Press. str. 40-41
Související články
Indonéská policie zabránila teroristickým útokům
Indonéským bezpečnostním silám se podařilo předejít sérii bombových útoků, připravovaných ...
- 24.09.2012
- 0 komentářů
- Ctirad Sviták
Útok na americký konzulát v Benghází byl naplánovanou teroristickou akcí
Útok na americký konzulát v Benghází 11. září letošního roku byl předem připravenou a organizovanou ...
- 03.10.2012
- 2 komentářů
- Ctirad Sviták
Obsazení divadla na Dubrovce měl v Moskvě předcházet bombový teror
Obsazení divadla na Dubrovce čečenskými ozbrojenci, ke kterému došlo 23. října 2002 během ...
- 29.10.2012
- 5 komentářů
- Ctirad Sviták
Výsledky boje USA proti terorismu: rozdílný pohled prezidentských kandidátů
Americká prezidentská kampaň dospěla do svého finále. Od jednoznačné odpovědi na otázku, kdo bude ...
- 05.11.2012
- 41 komentářů
- Ctirad Sviták
Pro: Charlieho Pane kolego, vyjádření nesouhlasu rozhodným, ale slušným způsobem vítám, byť s ním nemusím souhlasit. K své lítosti však musím konstatovat, že vy jste v ...Zobrazit celý příspěvek
Pro: Charlieho
Pane kolego,
vyjádření nesouhlasu rozhodným, ale slušným způsobem vítám, byť s ním nemusím souhlasit.
K své lítosti však musím konstatovat, že vy jste v obou příspěvcích toto neučinil. Proto doufám, že za svůj čin budete po zásluze "odměněn".Skrýt celý příspěvekOR: Není zač, rád jsem pomohl. Pak ovšem přichází logicky problém s definicí terorismu jako takového. Je nesouhlas s kroky státní správy automaticky terorismus? Nebo je ...Zobrazit celý příspěvek
OR: Není zač, rád jsem pomohl.
Pak ovšem přichází logicky problém s definicí terorismu jako takového. Je nesouhlas s kroky státní správy automaticky terorismus? Nebo je terorismem až podpora (třebas pasivní) názorových hnutí vystupujících proti (aktuální) politice?
Na druhou stranu, kdyby se ta sebranka nahoře nechovala jak se chová, nezavdávala by příčinu k celospolečenské pasivní agresivitě (viz průzkumy prestižnosti povolání, kde politici uzavírají žebříčky), která se u nás (bohužel) projevuje maximálně brbláním u piva (nebo na fórech). Pár politiků odstřelených či vyhozených do luftu by je možná naučilo pokoře a respektu k občanům.
Místo toho na jedné straně pozorujeme demontáž základních atributů státnosti (obrana a řízení snitřních záležitostí národa) a na druhé straně rozkrádání národního důchodu či jeho utrácení za nesmyslné sociální projekty, které ve svém důsledku způsobují chudnutí společnosti jako takové. Vždyť jsme se dostali do stádia, kdy je značná část zákonů diktována kýmsi koho jsme nikdo nevolili a kdyby si teď Poláci přišli pro Těšínsko, tak jim v tom nemáme prakticky čím zabránit (dneska bychom ještě možná vyhráli plichtu, ale za pár let...).Skrýt celý příspěvekNo, ani jsem nedoufal, ze se zde objevi tak brzy projev, ktery byva zarodkem onoho zmineneho "nazoroveho terorismu", ale Charlie se prekonal a timto mu dekuji. Jiz se nemusime ...Zobrazit celý příspěvek
No, ani jsem nedoufal, ze se zde objevi tak brzy projev, ktery byva zarodkem onoho zmineneho "nazoroveho terorismu", ale Charlie se prekonal a timto mu dekuji. Jiz se nemusime pohybovat v abstraktni rovine, ale dostali jsme se do konkretni roviny.Skrýt celý příspěvek
Cituji: "začne šířit použití kybernetických útoků pro narušení fungování státního aparátu a ohrožení veřejného života" Nejsem si jist, jestli naopak narušení fungování státního ...Zobrazit celý příspěvek
Cituji:
"začne šířit použití kybernetických útoků pro narušení fungování státního aparátu a ohrožení veřejného života"
Nejsem si jist, jestli naopak narušení fungování státního aparátu nebude pro veřejný život lepší. Aź spadne databáze finačáku, policajtům se vynulujou registry přestupků a v parlametnu vypnou proud, tak v další fázi očekávám přílet andělů a všeobecný blahobyt.
Občas se zapomíná, že za 70% problémů ve společnosti může státní správa a její nařízení, regulace a okrádání občanů.
Upříémně - kdyby se vás podezřele otylý ručníkář zeptal kudy tudy do Strakovky, ukázali byste mu cestu nebo ho zkusili zadržet?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...