Nová letadla „Air Force One“ pro americké prezidenty
- 29. 1. 2015
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (U.S. Air Force) získá tři nová dopravní letadla „Air Force One“ pro dopravu prezidenta Spojených států a vrcholných amerických činitelů. Základem nového amerického prezidentského letadla se stane Boeing 747-8, největší dopravní letadlo společnosti Boeing.
Air Force One a Marine One
O dopravu amerických prezidentů a vrcholových politických a vojenských činitelů se stará americké letectvo (U.S. Air Force) a americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs). Letectvo zajišťuje leteckou přepravu amerických ústavních činitelů po celém světě, námořní pěchota zajišťuje dopravu pomocí vrtulníků, především na území Spojených států.
V letectvu přepravu zajišťuje 89. křídlo letecké přepravy 89 AW (89th Airlift Wing). Ve výzbroji 89 AW najdeme řadu letadel, jako jsou malé obchodní letouny Gulfstream IV (C-20), Gulfstream V (C-37), větší dopravní Boeing 757 (C-32), Boeing 737-700C (C-40 Clipper) a především prezidentské Boeing 747 (VC-25).
Všechny letouny 89 AW jsou speciálně upraveny pro převoz VIP osob. Letouny jsou vybavené rozšířenou avioniku a komunikačními systémy pro posádku i pasažéry.
Symbolem letky, a také bez nadsázky Spojených států, jsou dva prezidentské letouny VC-25 v typickém modrobílém zbarvení. Pokud je na palubě prezident (nebo na jakémkoliv jiném letadle), letadlo se označuje ikonickým volacím znakem „Air Force One".
Dřív než si řekněme něco nového o nových prezidentských letadlech, pojďme se podívat ještě na prezidentské vrtulníky. V námořní pěchotě přepravu americký ústavních činitelů zajišťuje vrtulníková letka HMX-1 (Marine Helicopter Squadron One). Pokud se na palubě vrtulníku nachází prezident, je tento stroj v éteru označován jako „Marine One".
Mariňáci k přepravě prezidenta a dalších VIP osob využívají vrtulníky VH-3D Sea King nebo novější a menší VH-60N "WhiteHawk". V současné době běží program VXX (Presidential Helicopter Replacement Program) kladoucí si za cíl najít náhradu za prezidentské vrtulníky.
Jedním z kandidátů programu VXX byl dokonce konvertoplán V-22 Osprey. Vítězem se ale nakonec stal typ Sikorsky S-92. V současné době se počítá s výrobou 21 vrtulníků.
Boenig 747-8
Boeing 747-8 pro amerického prezidenta
Zpět k letadlům. Ikonická prezidentská letadla VC-25 americké letectvo zařadilo do výzbroje v roce 1990. Technická životnost končí letounům v roce 2017, poté bude následovat náročná generální oprava.
Americké letectvo již před časem začalo za oba letouny hledat náhradu. Potenciální uchazeči byly dva – americký Boeing 747-8 a evropský Airbus A-380. Obě jsou největší dopravní letadla současnosti.
Není třeba dodávat, že při tak prestižní záležitosti dostal přednost americký výrobce. Ostatně Airbus taktně oznámil, že nehodlá usilovat o dodávky letadel pro amerického prezidenta.
Letectvo nakonec oznámilo nákup tři letounů Boenig 747-8, která následně projdou hloubkovou úpravou. "Boeing 747-8 je jediné letadlo vyráběné v USA, které zcela splňuje všechny nezbytné podmínky, aby vykonávalo prezidentskou misi," říká Deborah Lee James, (civilní) sekretářka amerického letectva.
První letoun 747-8 dodá Boeing americkému letectvu v roce 2018. Následně dojde k zástavbě potřebných systémů a k testování. Poprvé se může prezident novým letadlem proletět v roce 2023. Podle deníku Wall Street Journal letectvo za tři nové prezidentské speciály utratí 1,65 miliardy dolarů.
Jaké vylepšení nový prezidentský letoun získá, podléhá utajení. Prezidentský Boeing 747-8 bezpochyby obdrží bohaté komunikační a aviatické vybavení, systémy pro elektronický boj a také systémy pro boj s řízenými protiletadlovými střelami. Podobně jako u současného VC-25 budou všechny důležité elektronické části chráněny před silným elektromagnetickým pulsem vznikajícím při jaderném výbuchu.
Boeing 747-8 měří na délku 76,4 m při rozpětí křídel 68,5 m. Maximální startovací hmotnost je 442 000 kg a dolet bezmála 15 000 km.
Zdroj: U.S. Air Force, Reuters
Související články
Americké letectvo sází na elektromobily
Základna amerického letectva v Los Angeles vyměnila celou svou flotilu užitkových vozidel za ...
- 19.11.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
České letectvo má nový „prezidentský" vrtulník
Jeden ze salonních vrtulníků Mi-8S pro přepravu ústavních činitelů ze stavu 24. základny dopravního ...
- 03.12.2014
- 80 komentářů
- Komerční sdělení
V-22 Osprey získal bitevní schopnosti
Firma Boeing úspěšně provedla ostré střelecké testy neřízených i řízených raket umístěných na ...
- 10.12.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
HH-60W Combat Rescue Helicopter
Americké letectvo (U.S. Air Force) již netrpělivě vyhlíží nový bojový záchranářský vrtulník HH-60W ...
- 25.01.2015
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
liberal shark: "aviatické vybavení" je častá chyba pana Grohmanna, už jsem na to upozorňoval pod jiným článkem :) Kozlus: podle mě je to s generálkou současných letadel chyba, ...Zobrazit celý příspěvek
liberal shark: "aviatické vybavení" je častá chyba pana Grohmanna, už jsem na to upozorňoval pod jiným článkem :)
Kozlus: podle mě je to s generálkou současných letadel chyba, pokud nejednou v režimu, že starý typ drží ještě nekolik let v rezervě.Skrýt celý příspěvekA ohrivacky decky na sedacku? :-D Takze 2017 jdou soucasna letadla na generalku a od 2023 budou nasazena jina? Ta generalka asi bude chvilku trvat a asi bude pekne draha. U ...Zobrazit celý příspěvek
A ohrivacky decky na sedacku? :-D
Takze 2017 jdou soucasna letadla na generalku a od 2023 budou nasazena jina? Ta generalka asi bude chvilku trvat a asi bude pekne draha. U takovyho letadla to asi jde patricne do hloubky a krome generalky letadla se urcite udela (dalsi) modernizace na nejnovejsi stupen elektronickeho vybaveni. A v 2023 ty letadla pujdou do srotu nebo nekam do rezervy? Pochybuju, ze tyhle letadla poslou na normalni vrakoviste i po vymontovani veskereho vybaveni.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...