Neobyčejná letová mise čáslavských pilotů

Foto: Formace dvou L-159 ALCA. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák
Foto: Formace L-159A ALCA a L-159T1. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 

První srpnovou středu se uskutečnila neobyčejná letová mise. V jednom z pracovních prostorů, který využívají k výcviku čáslavští letci proběhlo fotografování letecké techniky z výzbroje 21. základny taktického letectva.

Pořízená fotodokumentace bude následně využita k propagaci vojenského útvaru vzdušných sil Armády České republiky nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí.

Několikaměsíční příprava tohoto exkluzivního fotografického letu dospěla do finále šestého srpna 2014. Pět minut před patnáctou hodinou vzlétl z ranveje letecké základny Čáslav lehký bitevní letoun L-39ZA Albatros s číslem 5015 na trupu. Záhy za ním odstartovala transportní CASA C-295M (trup. č. 0455) z výzbroje kbelské základny dopravního letectva, kterou řídil kapitán Jiří Ulvr.



JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen v tygřím zbarvení. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 



Na její palubě se již nacházeli renomovaní letečtí fotografové – Jan Kouba z odboru komunikace a propagace Ministerstva obrany, Jan Čadil a Tomáš Soušek z časopisu Letectví+kosmonautika a praporčík Martin Král z 211. taktické letky. Následovala je dvojice podzvukových bitevníků L-159 ALCA (trup. č. 6054 a 6078) a trojice nadzvukových bojových letounů JAS-39 Gripen (trup. č. 9240, 9238 a 9819).

V řádu minut dosáhla CASA požadovanou tříkilometrovou letovou hladinu a nasadila na stanovený kurs. To už se k ní přiblížily tři typy provozované techniky 21. zTL Čáslav, aby vytvořily společnou sevřenou formaci za dopravním strojem. Focení z otevřené rampy není snadné. Jednou ze specifik tohoto fotografování je proud horkých plynů z motorů C-295M. Tudíž se musí letecká technika „držet“ maximálně na výškové úrovni transportní „kasy“, případně pod ní.

JAS-39 Gripen

Foto: Formace dvou stíhaček JAS-39C Gripen a jedné JAS-39D Gripen. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 



Zhruba po deseti minutách se letová formace změní. Přesněji řečeno, přelétává na bok „kasy“ a formuje se jak stupňovitě vpravo, tak vlevo. Nejblíže je k letounu C-295M stroj L-39ZA s piloty podplukovníkem Antonínem Horčičkou a poručíkem Radkem Žaludem v kokpitu. Vedle nich letí L-159 ALCA a na konci JAS-39 Gripen. Sestava strojů se během letu pohybuje od úrovně fotografů níže, kteří ji fotografují z bočních oken „kasy“.

V následném scénáři se prezentuje technika tří letek čáslavské základny. Jako první dostává prostor 213. výcviková letka s Albatrosem a dvoumístnou  cvičnou verzí neboli spárkou L-159T1 (osádka letounu major Viktor Karmanský a poručík Jan Tvrdík). Po nich zaujímají formaci stroje 212. taktické letky s podzvukovým bitevníkem L-159 ALCA (pilot kapitán Pavel Linhart) a s již výše uvedenou dvoumístnou verzi „alky“.

L-39 Foto: L-39ZA a L-159T1. Větší obrázek. / kpt. Tomáš Maruščák 

Finále obstarávají nadzvukové gripeny – v reálu na „sólo“ mašinách nadporučík Robert Stejskal a kapitán Tomáš Merta a ve „spárce“ plukovník Martin Nezbeda a kapitán Milan Nykodym. Půldruhou hodinu trvající letovou misi hodnotí všichni její aktéři jako velice zdařilou. Za pravdu jim dávají zveřejněné fotografie...

Autor: Pavel Lang

Zdroj: 21. zTL Čáslav

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • GAVL
    20:33 08.08.2014

    CerVus
    opravy a následné prodeje jsou u našeho státu zcela běžné.

    CerVus
    opravy a následné prodeje jsou u našeho státu zcela běžné.

  • mattea
    18:11 08.08.2014

    CerVus: ve třetím odstavci od konce, poslední věta, píší, že fotili přes okénko..

    CerVus: ve třetím odstavci od konce, poslední věta, píší, že fotili přes okénko..

  • RiMr71
    15:18 08.08.2014

    ...je fakt, že když jsem jako mladík koukal na Mošnově na vystoupení akrobatické skupiny Duha, tak mě ani nenapadlo, o jak unikátní zážitek vlastně jde...

    ...je fakt, že když jsem jako mladík koukal na Mošnově na vystoupení akrobatické skupiny Duha, tak mě ani nenapadlo, o jak unikátní zážitek vlastně jde...

  • CerVus
    10:07 08.08.2014

    Alyxxik: vždyť píší že to fotili z rampy takže tam žádné okno nebylo. Co se letecké techniky týče je to tragédie. Ono se stačí zajet podívat do leteckého muzea ve Kbelích a ...Zobrazit celý příspěvek

    Alyxxik: vždyť píší že to fotili z rampy takže tam žádné okno nebylo.

    Co se letecké techniky týče je to tragédie. Ono se stačí zajet podívat do leteckého muzea ve Kbelích a přečíst si ty tabulky. U jednoho tam snad bylo 88 zařazeno do výzbroje a vyřazeno v 94 - tragédie. To je jako opravit kasárna a hned potom je prodat.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    00:22 08.08.2014

    D.i.p. Bohuzel nezbyva nez souhlasit.jeste pred par lety jsme meli sice stara ruska letadla,ale ty tri stihaci letky Mig-21/23 a dve bitevni Su-22/25 byla celkem sila,ale dnes ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p. Bohuzel nezbyva nez souhlasit.jeste pred par lety jsme meli sice stara ruska letadla,ale ty tri stihaci letky Mig-21/23 a dve bitevni Su-22/25 byla celkem sila,ale dnes jedna stihaci a jedna bitevni letka prakticky bez vyzbroje je vysmech...Skrýt celý příspěvek

  • Alyxxik
    22:58 07.08.2014

    RiMr71 to jistě máte pravdu. Nicméně to "kouřmo" bych připsal bočním oknům CASY skrze které musel fotograf fotit.

    RiMr71 to jistě máte pravdu. Nicméně to "kouřmo" bych připsal bočním oknům CASY skrze které musel fotograf fotit.

  • D.i.p
    20:47 07.08.2014

    RESPECT by CZECH AIR FORCE měl, kdyby měl jednou tolik Gripenů a hlavně adekvátní dostatek výzbroje což nyní nemá. Je to smutná parodie.

    RESPECT by CZECH AIR FORCE měl, kdyby měl jednou tolik Gripenů a hlavně adekvátní dostatek výzbroje což nyní nemá. Je to smutná parodie.

  • Deadog
    20:32 07.08.2014

    RESPECT FOR CZECH AIR FORCE! :)

    RESPECT FOR CZECH AIR FORCE! :)

  • RiMr71
    15:43 07.08.2014

    Při vší úctě - vidím na fotografiích (samozřejmě fotografy nezpůsobené) kouřmo. A opět při vší úctě, jsem si JISTÝ, že je mnoho zdatnějších fotografů, ale bez příslušných ...Zobrazit celý příspěvek

    Při vší úctě - vidím na fotografiích (samozřejmě fotografy nezpůsobené) kouřmo. A opět při vší úctě, jsem si JISTÝ, že je mnoho zdatnějších fotografů, ale bez příslušných konexí.
    Ale tak to prostě je, nefrflám, jen konstatuji....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...